Sivu 1/5
Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 29 Marras 2015 20:37
Kirjoittaja Tirehtööri
Terve.
Tuli sitten liityttyä remmiin sekalaiseen ja laitettua elämäni ensimmäinen linja-auto. Toimiva? Ehei. Se raiskatuin ja romuin, mitä vaan voi halvalla saada.
http://www.nettikone.com/volvo/viima/1452179
Väite edellisen omistajan toimesta:
Banjo tullut palkkeineen irti ja öljynsuodatin vuotaa, ettei kuulemma muuta laitettavaa.
Totuus:
Luoja tietää
Seuraavaksi pitää keksiä, missä, minne ja miten tätä alkaa työstämään. Kunhan pääsee tuhot katsomaan kunnolla alle, osaa olla piirunverran viisaampi. Mutta varmasti romu-ukko jo käsiään hieroo, joten katsotaan miten käy. Päivitellään ajanmyötä ja otetaan vastaan viiiisaita neuvoja ja saa pyöritellä ääneen päätä. Kaikki on kultaa noviisille.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 29 Marras 2015 21:21
Kirjoittaja Tirehtööri
Onko muuten kenellekään tuttu peli? Huonosti löytyy googlettamalla.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 29 Marras 2015 22:03
Kirjoittaja Rosvolinna
No sitä saa hieman kutitella ennen kuin akseli on takaisin paikoillaan. Romikselta saa palikoita. Onnea ja jaksamista....
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 00:06
Kirjoittaja Pukaatti
Onneksi olkoon autosta. Kyllä se siitä sutkautuu. Tuli kouluajat mieleen tuosta mustasta maskista

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 03:30
Kirjoittaja Pilotti
Tuohan on alun perin Lohjan Liikenteen auto. Eli hyvinkin ensi vuotensa oli Lohja-Helsinki välillä. Itsekin tainnut tuolla reissun silloin ajaa, tai sitten en. Samanlaisia oli useampi silloin. Off topic. Noita "samanlaisia" Volvo B10M:iä tuli Espoon Auto konserniin noihin aikoihin kymmeniä, ja niitä sitten sujuvasti joskus lainattiinkin eri yhtiöiden välillä. Samanlaisia on lainausmerkeissä siksi, että kahta oikeasti samanlaista ei tainnut tulla. Peräkkäisinä päivinä luovutetut autotkin erosivat ainakin katkaisijoiden sijoittelun tms. suhteen... Noissa Lohjalaisissa oli ainakin lämmönsäätimet kojelaudassa muista poikkeavat. Pistätkö kuvan ohjaamosta, niin voin nähdä
muistanko oikein.

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 11:16
Kirjoittaja Rantarosvo
Nyt on asenne kohillaan kun on otsikoitukkin ekaks projektiks. Eli tiedossa heti, että mopo keulii jossain vaiheessa

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 12:09
Kirjoittaja B9M
Onneksi on rungollinen tapaus

,saattais himmelirakenteessa olla pikkasen isommalla alueella korjattavaa, ennenkuin akseli taas kohillan ja kinni. Kone,vaihteisto kytkin kaks satkua ajettuna rempan jälkeen, tonnilla. Rahas on hyvin rautaan sijoitettuna

T. Ari
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 13:44
Kirjoittaja Tirehtööri
Jes, tosiaan tarjous houkutteli liikaa, kun enää 1000e kaipas ja nopeaa omistajan vaihdosta. Auto tosiaan makaa Raskoneen pihassa Rovaniemellä ja siellä aletaan olla kypsiä siihen.
Autossa on 300l dieseliä, uudehkot renkaat, 230tkm ajettu loota ja kone, sekä sisällä pientä hilpettä, että 1000e tuntui jo ryöstöltä.
Yhdeltä romuttamolta löytyi peräsilta runkopalkkeineen 500e pintaan.
Kunhan tuon saisi aluksi nostettua ylös/montulle ja näkisi, millainen savotta siellä oottaa, niin osaa arvioida, alkaakko hulluksi ja sitä laittamaan, vaiko luovuttaa ja pistää paloiksi.
Ympärillä on nùorta ja kunniahimoista verta, mutta viisaammilta otetaan vastaan tuomioita, kunhan saadaan alle katsottua ja päivitettyä tänne.
Autossa on tosiaan paikat 15 ja sänkyjä 8, mutta kuorma/roudaustila on melkein 6m, niin siitä lähtee verona 2.5m tulevaisuudessa ja tarkoitus nostaa paikkaluvut n. 20 ja makuupaikat n. 15.
Laitan kuvia sunnuntaina lisää.

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 17:30
Kirjoittaja neppi
ET KUUNTELE KETÄÄN VIISAAMPIA!!!
Ei oikeat hullut semmosta tee.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 17:43
Kirjoittaja jiivee
Onnea.Mutta ota opiksi että heti kun alkaa v eiku ketuttaan joku,heti kintahat pois kärestä ja huilaamaan,ei roomaakaa päiväs rakennettu.
Niinkun mulla on se just nii että kaikki pitääs saara heti valamihiksi,siks musta ei oo nakertajaksi eiku rakentajaksi.se on tua lyhyt pinna.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 17:54
Kirjoittaja junior
Onnea hankinnasta pienelle sitkeydellä se kyllä valmistuu, tai mitä minä olen tähän mitään sanomaan niin monta kertaa jo luovuttanut oman projektin kohalla.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 18:23
Kirjoittaja pali
no ei se niin huono voi olla ettei jotain hyvääkin ole...300 litraa dieseliä...hyvän juhannus rovion saa järjestettyä jos ei muuta..
kai sitä huonommistakin on kulkine rakennettu..
ei muuta kun tsemppiä projektiin...ja kyllä olet riittävän hullu jos tämä on eka projekti bussien parissa..

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 18:30
Kirjoittaja neppi
pali kirjoitti:
kai sitä huonommistakin on kulkine rakennettu...
Kai sitä Berkhofistaki on kulkine rakennettu.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 18:47
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 18:53
Kirjoittaja Pilotti
B9M kirjoitti:Onneksi on rungollinen tapaus

,saattais himmelirakenteessa olla pikkasen isommalla alueella korjattavaa, ennenkuin akseli taas kohillan ja kinni. Kone,vaihteisto kytkin kaks satkua ajettuna rempan jälkeen, tonnilla. Rahas on hyvin rautaan sijoitettuna

T. Ari
Tuo taita olla jo niitä katkaistulla rungolla olevia. Eli runkopalkit poikki taka-akselin etupuolelta, ja siitä eteenpäin pätkä himmeliä tavaratilojen vuoksi. Eli runkopalkit tuolla toki on, mutta mistä tuo akseli irtoaa, kun tuo alusta ei olekaan rungollinen koko matkaa. Irtoaako palkeista, vai irtoaako rungonpätkä korista? Arvuuttelua, kun ei ole itselläkään sen parempaa käsitystä.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 20:41
Kirjoittaja neppi
Eiks toi oo mahuri?!?
Ei niissä mitään himmelipätkiä rungon välissä oo, vaan päästä päähän palkit.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 30 Marras 2015 20:52
Kirjoittaja Pukaatti
Tälleen se tässäkin on?
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 01:30
Kirjoittaja Pilotti
neppi kirjoitti:Eiks toi oo mahuri?!?
Ei niissä mitään himmelipätkiä rungon välissä oo, vaan päästä päähän palkit.
No otapa itse selvää. Olen aikanaan ajanut juuri sellaisilla B10M:llä, joissa oli runko katkaistu ja välissä pätkä kehikkoa. Juurikin noita 80-luvun puolivälin Wiimalaisia. B10M67 taisi olla tyyppi. Saatiin tavaratilaa siihen taka-akselin eteen. Itekkin kun oon sellaiseen ruumaan laukkuja ja rahtia heitellyt niin en muista päätäni runkopalkkiin lyöneeni. Voin olla väärässäkin, varsinkin jos löin sen pääni siihen palkkiin useastikin...
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 02:28
Kirjoittaja Pilotti
Ja lisätään kun pää on jo harva/harmaa, että noita alustoja katkaistiin ehkä myös moottorin etupuolelta. Joka tapauksessa runkoja pätkittiin. On tästä tällä foorumillakin aiemmin kirjoitettu.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 03:38
Kirjoittaja b12m
Pilotti kirjoitti:Ja lisätään kun pää on jo harva/harmaa, että noita alustoja katkaistiin ehkä myös moottorin etupuolelta. Joka tapauksessa runkoja pätkittiin. On tästä tällä foorumillakin aiemmin kirjoitettu.
Nimenomaan ainakin tavaratilatarpeeseen niitä katkaistiin juurikin moottorin ja etuakselin välistä ja rakennettiin siihen "läpilastattava" tavaratila himmelein. Moottorin ja taka-akselin välissä tämän ratkaisun hyöty olisi minusta hieman kyseenalainen, kun kardaanitunneli kuitenkin jäisi tilaa rikkomaan.
Moottorin ja etuakselin välistä katkaistuissa usein muutettiin normaali etukardaanivetoinen jäähdyttimen flekti hydraulikäytölle, jolloin tavaratilaa saatiin lisää todella reilusti. B10M-W67 oli usein näiden tyyppi, jossa 67 käsittääkseni tarkoitti akseliväliä (6,7m). Pikavuorokäyttöön näitä tehtiin 80/90-lukujen vaihteessa mm. Ajokilla ja Deltalla. Wiimalla näitä rakenneltiin jo 80-luvun puolivälissä, ties mihin käyttöön.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 12:07
Kirjoittaja neppi
no ohhoh. Miksei kukaan täällä oo ruvennu moiseen? Kaikki vain jotenki tylsästi lyhentelee autojaan tms. Otankin rälläkkäni ja lähden...
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 13:39
Kirjoittaja Tirehtööri
Joulu tulee ja puhutaan himmeleistä ja runkoja poikki ja mitä kaikkea. Noviisina menee hetki ymmärtää, mutta mikä tässä voi enää mennä pieleen?
Tuo lattian avaaminen saattaapi jopa onnistua. Sillä kohin kun on tuo kuormatila ja tarkoitus olisi siitä osan nipistää ja eristää/rakentaa vähän uudelleen.
Kahtoopi nyt, kun Rovaniemellä tuntuu olevan tiukassa tuon auton saanti minnekään järkevään paikkaan, saatikaan sen siirtely lavetilla. Itsellä olisi kyllä kortit kaikkeen, mutta välineet siirtelyyn uupuu.
Onko rollossa mitään mainitsemisen arvoista tähän vaivaan?

Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 15:46
Kirjoittaja neppi
Kysys aikkarilta.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 17:10
Kirjoittaja Tirehtööri
neppi kirjoitti:Kysys aikkarilta.
Aikkari on, kuka? Käyttäjä, yritys,etc? Pahoittelen rautalankaa, ei heti osaa yhdistää kaikkea.
Re: Projekti nro 1, Volvo Wiima -85
Lähetetty: 01 Joulu 2015 17:18
Kirjoittaja Marx
Aikuiskoulutuskeskus. On täällä rovaniemellä ainakin tuo Northmetal Oy joka tekee raskaankaluston huoltoja ja korjauksia. Heillä myös lavetit ja vehkeet. Annalan esaan ku otat tuolla yhteyden ja kyselet tarkemmin.