Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 20 Marras 2017 08:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 453 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2017 09:45 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1119
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Noin se mullakin alkoi, mutta paheni pikkuhiljaa ja lopulta ei kytkenyt enää millään. Oli akun navat irti, starttikaapelia A:n ja B:n välissä jne....

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 31 Heinä 2017 21:06 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Kyllä se nyt pelasi hyvin kun akut oli latingissa.

Keksin ehkä syyn laturivalollekin.. tää on vähän huono juttu. Mulla on "webaston iso johto" siirretty hupiakkujen puolelle. Huomasin joku aika tuon jälkeen että etuovi ei aukea jos hupiakkujen pääkytkin on offilla.. eli tuo pirun johto haarautuu sittenkin jossain vielä muuallekin. Nyt tuli mieleen että ei kai tuo laturin ohjaus ole samassa johdossa.. Sehän on vähän huono juttu silloin jos erotusrele ei kytke, kun laturi näkee väärän akkujännitteen.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 01 Elo 2017 11:26 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Oikealta edestä kuuluu joskus joku suhina. On kuulunut mielestäni koko ajan kun auto on minulla ollut, mutta vasta nyt tuli mieleen ihmetellä tarkemmin. Sisältä kuuluu, mielestäni ei kuulu ovesta kuitenkaan. Ääni paikallistuu siinä oven pielessä olevaan jääkaappiin, mutta ei kai sinne nyt paineilmaa mene? Onko siellä kenties takana jotain jos mööpelin purkaisi pois?

Ei suhise koko aikaa, joskus voi olla pitkään hiljaa ja sitten taas alkaa suhisemaan. Menee ja tulee ihan veitsellä leikaten, eli joko suhisee kovasti tai ei ollenkaan..

Kaikki härvelit mielestäni kuitenkin toimii ihan hyvin. Lähinnä tuo vaikuttaa starttauksen jälkeiseen paineiden nousuun, selvästi hitaammin nousee silloin jos on suhina päällä..

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 01 Elo 2017 15:45 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Napsahtaako samalla suunnalla ovinappia painaessa, ovien paineilmaventtiili siellä? Voisiko olla paineilmakäyttöinen patteriventtiilikin siellä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 01 Elo 2017 16:04 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Viestit: 342
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Otappa eka luukku oikean etupyörän takaa auki , onko ilmaluukkua jääkaapille päin jota ilmasylinteri aukoo , carruksissa on .
En ole varma koko läpän toiminnasta , liittyskö jääkaapin ilman kiertoon .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 01 Elo 2017 21:06 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Rempaisin sen jääkaapin siitä edestä pois, ja syyllinenhän löytyi heti. Wonderille pisteet, kyllä tuo patterikiertoon liittyy.

Kuva

Ilma tulee kuvassa punaisella ympäröidystä nipukasta. En tiedä onko siinä ollut joskus joku tulppa? Nyt on ainakin ihan ammottava reikä tuon venttiilin syvyyksiin, ja ilmaa tulee tuutin täydeltä.

Kuvassa näkyvä musta magneettiventtiili päästää ohjauspaineen tuonne isommalle venttiilille. Kun magneettiventtiilistä ottaa piuhan irti, suhina loppuu heti. Samoin kun patterien lämmönsäätönappuloita veivailee summamutikassa, joskus suhisee ja joskus ei,.. :)

En kyllä täysin ymmärrä tuon mustan magneettiventtiilin toimintaa, mikä ihme on tuo ohuempi ilmaletku mikä siitä lähtee jonnekin ihan muualle? Ohjaakohan se samalla jotain toistakin venttiiliä jossain toisaalla?

Täytyy huomenna paremmalla ajalla vielä ihmetellä, saisiko tuota reikää tulpattua vaikka. Tai ehkä siinä on tarkoitus pieni vuoto ollakin, että paine pääsee pois kun magneettiventtiili menee kiinni?

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 01 Elo 2017 22:21 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Kuvan mukaan näyttäis vesikiertoventtiililtä joka toimiii paineilmalla, voisko olla että toiminta syl mäntä
vuotaa läpi, ts ilmalla suljetaan ja jousi avaa, tuo reikä olis ns uloshengitys " jousipuolelta" männän
paineettomalta puolen. Jos purkaantuu il sylinteri ,,, ehkä männän tiivisteen vaihdolla korjaantuis


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 02 Elo 2017 11:34 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Kuva

Mokkula lähtisi helposti irti, mutta sieltähän alkaa tietysti heti vettä tulvivaan kun tarpeeksi ruuvaa. Pyöräytin sen verran kuitenkin että näkee koodit kyljestä. Pitäisi kai etsiä uusi samanlainen niin saisi vauhdissa vaihdettua ilman hirmuista tulvaa. :)

On tuo reikä joo tarkoituskin olla auki, nyt kun sitä pyöritti niin näkee että siinä on semmoinen metalliverkkokin suodattimena. Varmaan on tosiaan niin että härvelin sisältä joku tiiviste rikki ja siksi paineet vuotaa läpi..

Edit: päivämäärästä pääteltävissä että härveli on jo kertaalleen auton elinikänä vaihdettu..

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 04 Elo 2017 14:19 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Hain uuden mööpelin ihan Scanian marmoritiskiltä.. normihinta oli 137e alv0, mutta alle sataseen sai tingittyä. Tuossa tuli turhaan myös tuo vesiosa, vaikka pelkän ohjausmutikan meinaan vaihtaa..

Paimelassa kävin ensin, ja Willähteen Bussihuollossa, mutta ei niillä ollut.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 04 Elo 2017 17:41 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Viestit: 342
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Bussi Pro on vielä yksi mahdollisuus jatkossa ,(Marttilan varaosan suunnalla ) kerran kävin mutta ei vielä selvinnyt kuinka paljon siellä on varastossa tavaraa .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 04 Elo 2017 21:18 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Tuli tehtyä nyt tuo "ylläpitokompura" millä saa ainakin oven ja keskuslukituksen kestämään toiminnassa. Nurkista löytyi vanha jääkaappi mistä sosialisoin kompuran.

Tuon maahan K-Sport ilmajousituksia ja alustasarjoja, siksipä hyllystä löytyi kaikkea tuohon liittyvää tilpehööriä. Yksi tuommoinen 20L säiliö missä on kätevästi lähtöjä joka suuntaan niin ei tarvi montaa T-haaraa, ja siinä oli vanhasta projektista jäänyt jo painemittari, varoventtiili ja renkaantäyttösysteemitkin paikalleen. Ostin vaan tuon säädettävän painekytkimen siihen. Kuvassa se on vielä kotelo auki, kun säätelin painetta..

Jeesusteipin alla olisi yksi lähtö vielä, se on vaan tasoiteltu tuolleen pehmeäksi kun aikoinaan oli sama säiilö henkilöauton takakontissa verhoilun alla..

Kuva

Ostin tuohon vielä yhden takaiskuventtiilin, että saa auton omatkin paineet kytkettyä säiliöön niinpäin että auton käydessä säiliö täyttyy, mutta sammuttaessa paine ei vuoda autoon päin.

Asennus osoittautui helpommaksi kuin luulinkaan. Etupyörän yläpuolella on luukku mihin systeemi mahtuu hyvin, ja siinä on alapuolella ulkopuolella etuoven hätäavausvipstaaki minkä kautta oven paineet kulkee.. Pistin siitä letkut poikki, samat letkut riitti suoraan tuonne lokeron lattiasta läpi! Siihen vaan liitynnät kiinni.

Kuva

Sitten kekkasin että voisi ollakin joskus hauskaa ajaa sähkökompuralla painetta myös autoon päin, saisi nopeammin alkupaineet liikkeelle lähtiessä. Otin tuon nyt virattomaksi jääneen hätäavausventtiilin ja kytkin sen niin että sillä voi ohittaa tuon säiliön takaiskuventtiilin. Koko komeus oven pieleen sisäpuolelle että melkein ylettyy kuskin paikalta pyöräyttämään.

Venttiili piti itse asiassa purkaa pieniin osiin ja puhdistaa kauttaaltaan, se vuoti ulospäin kauttaaltaan.. :) Hyvä että tuli tämäkin vuotokohta nyt huomattua.

Kuva

Tuurilla kävi vielä niinpäin että nuo hätäavausventtiilit on semmoisessa järjestyksessä että sisällä oleva hätäavaus toimii vieläkin oikein. Ovi menee paineettomaksi mutta säiliö ei tyhjene.

Sitten tuota aiemmin mainittua vesiventtililiä vaihtaessa huomasin siinä vieressä on solenoidi jossa lukee selvällä tanskan kielellä "Central Låse" eli keskuslukitus. Siitä kulki 2cm päästä vierestä nuo sisäpuolisen hätäavausventtiilin letkut, joista sain haaroitettua saman paineen vielä keskuslukollekin.

Tuossa oli vakiona silleen että ulkona etuvalossa oleva "piilonappi" toimii ilman päävirtaa, mutta sisäpuolen nappulat vain päävirran kanssa. Aikani sähkökaaviota ihmeteltyäni nyppäisin oven releen irti ja hyppylanka tilalle, niin nyt toimii kaikki napit ilman päävirtaa. Siirsin sisäpuolen napin vielä lapsiystävällisempään kohtaan vähän alemmas..

Tilasin vielä ebaystä 4-kanavaisen 24V kauko-ohjattavan relekortin, jos tuolla nyt saisi oikein kaukosäädettävät systeemit. :)

Käyttökokemuksia on nyt vasta yhdeltä illalta, mutta kyllä tuo hyvin toimii. Kompuran paineen vaihteluväli on 6-8bar, ja sen välin se pumppuaa noin 5 minuutissa. Tuolla paine-erolla oven avaa ainakin 10 kertaa, ja vielä toiset 10 niin ollaan jossain 4 barissa jossa ovi vielä toimii ihan hyvin.. Aika ahkeraan saa rampata etteikö kompura ehtisi täyttämään. Ja mitään ääntähän tuo ei pidä, kädellä pitää kokeilla että täriseekö se kun muuten ei tiedä.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 04 Elo 2017 21:45 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Ai niin piti sanoa vielä viimeiseen kuvaan liittyen, "koko auto" on vähän liioittelua kun eihän se tietenkään tee kuin toiseen piiriin paineet.. :)

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 11:33 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Ulkopuolen hätäavausventtiili poistettuna, sähkövian sattuessa et pääse autoon nyt kuin kattoluukun kautta? Vai onko toisella ovella vielä hätäavausventtiili ulkopuolella? Se sähkövika on tullut nähtyä muutaman kerran...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 11:34 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 771
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Voi muuten ottaa vähän pidemmän tovin että jääkaappikompuralla saa pumpattua koko auton, tai edes puolikkaan auton järjestelmään paineen. Se auton oma kompura on meinaan aika hemmetin tehokas.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 11:35 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 771
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Wonderi kirjoitti:
Ulkopuolen hätäavausventtiili poistettuna, sähkövian sattuessa et pääse autoon nyt kuin kattoluukun kautta? Vai onko toisella ovella vielä hätäavausventtiili ulkopuolella? Se sähkövika on tullut nähtyä muutaman kerran...

Onko nuo ulkopuoliset venttiilit olleet pakollisia? Mä olen käsityksestä että mulla ei ole mitään venttiilejä ulkopuolella, mutta olisihan se hyvä tietää jos on.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 11:42 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Ruotsissa tilausajobussien hätäavausventtiileitä poliisi on testannutkin ja sakottanut toimimattomista. M1:ksi rekisteröity voi olla eri. Kotimaassa tuli kohdalle 2007 kaupunkibussi jossa ei ollut hätäavausventtiileitä ulkopuolella ollenkaan. Venttiiliä etsisin keulaluukun alta, jos ei kyljessä näy.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 11:55 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Mullahan auto on Tanskaan myyty uutena, siksi siinä on nuo hätäventtiilit ulkonakin. Takaoven venttiilin poistin käytöstä jo aiemmin, kun laitoin saman luukun alle maasähköjen töpselin aitoon karvanaamarityyliin..

Sitävastoin avausnappuloita ei ole ulkona takaovelle ollenkaan, ja edessäkin vaan tuo "piilonappi" etuvalon vieressä..

Oskuun pääsee ainakin nykyisellään ruuman kautta sisään, ja myös tuolta kuskin taukotilan ovesta. Ne aukeaa ihan avaimella. Joku hätäsisäänmeno täytyy tosiaan olla, jos käy joku haveri sähköjen tai paineilmojen suhteen. Tuo etuovikin on kohtuu mahdoton avata ulkoa jos se on paineilmalla mennyt kiinni yläasentoon..

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 12:00 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Sisäänpäin aukeavan etuoven saa kaksi riuskaa miestä kovalla taistelulla paineisena auki, mutta riuskat kaverit on jossain muualla kun eniten tarvittaisiin. Ulospäin aukeava kiiloille kiristyvä ovi ei aukea paineisena millään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 12:01 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Jule kirjoitti:
Voi muuten ottaa vähän pidemmän tovin että jääkaappikompuralla saa pumpattua koko auton, tai edes puolikkaan auton järjestelmään paineen. Se auton oma kompura on meinaan aika hemmetin tehokas.


No, tuon 8bar 20l säiliön kun sihautti auton järjestelmään, niin paine tipahti noin kolmeen baariin.. Eli ei tuo auton järjestelmän tilavuus ole tuosta arvioiden kuin ehkä 60l? Kyllä siinä silti varmasti toista tuntia menisi, ja vielä jos ja kun yhtään on vuotoja niin eihän se ikinä täyty. :)

Mutta ajattelinkin ehkä enemmän tilanteita jossa odotellaan vaikka jotain laivaan pääsyä, ja sillä sekunnilla pitäisi päästä liikkeelle kun joku viittilöi. Varmaan jos on paineet valmiiksi ylhäällä, jääkaappikompurakin jaksaa ylläpitää painetta.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 12:02 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Wonderi kirjoitti:
Sisäänpäin aukeavan etuoven saa kaksi riuskaa miestä kovalla taistelulla paineisena auki, mutta riuskat kaverit on jossain muualla kun eniten tarvittaisiin. Ulospäin aukeava kiiloille kiristyvä ovi ei aukea paineisena millään.


Niin tarkoitin siis että edes paineettomana ei saa auki, jos on paineella laitettu kiinni.. Sen verran tiukkaan kiilautuu tosiaan.

Sisäpuolelta saa auki kun 90kg mies seisoo siinä "saranaputken" päällä ja hytkyttää vielä vähäsen. :)

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 14:02 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Pitäisihän se viimeistään tulipalohetkellä saada paineettomanakin auki. Kiilat kuluu ajan myötä karheiksi ja lakkaa liukumasta. Tiivisteiden rasvauskin (siihen tarkoitutulla aineella) auttaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 05 Elo 2017 14:32 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1119
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Nepparista paineet katoaa ja jos ovi on kiilattuna ylös lukkoon, niin paineettomana aukeaa (putoaa alas) kun työntää ovea sisäänpäin.

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 11:29 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 355
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
Itse rakentelin tuollaisen jääkaappikompurasysteemin säiliön kanssa niin se kompura ei jaksanut lähteä painetta vastaan pyörimään, ois pitänyt rakentaa painekykin mikä vapauttaa paineet siihen kompuran ja säiliön väliin..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 16:04 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Zippo kirjoitti:
Itse rakentelin tuollaisen jääkaappikompurasysteemin säiliön kanssa niin se kompura ei jaksanut lähteä painetta vastaan pyörimään, ois pitänyt rakentaa painekykin mikä vapauttaa paineet siihen kompuran ja säiliön väliin..


Mullahan on tuossa semmoinen "tavallisen kompuran" painekytkin, jossa olisi tuo paineiden suhautusmahdollisuus. En sitä kytkenyt kun en tykännyt siitä suhahduksesta, ja mun kompura kyllä tuntuu iloisesti lähtevän pyörimään vaikka 10bar painetta vastaan, kun testimielessä kokeilin.. Mulla tuo painekytkin nyt siis pelkästään sähköjä renkkaamassa.

Jos ihan "tyhjästä" tämmöistä kompuraa lähtisi tekemään, kannattaa varmaan ostaa joku hinnat-alkaen markettikompura ja vaihtaa vaan kompressori siihen. Saa nuo painekytkimet ja varoventtiilit sun muut suoraan.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Golden Eagle "Osku"
ViestiLähetetty: 07 Elo 2017 18:38 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 771
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Mä repäisin ja hommasin sellaisen silent mallisen viimeistelynaulaimelle tarkoitetun minikompuran. Maksoi tingittynä 190e, mutta einköhän mä olisi vähintään tuon polttanut kun olisin tehnyt itse ja "säästänyt". Ei tietysti ole yhtä hiljainen kuin jääkaappikompura, hyvin kohtuullista hurinaa pitää, ei tuota ongelmaa bussin kellariin sijoitettuna.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 453 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com