Golden Eagle "Osku"

Kerro omasta projektistasi
Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Heinä 2017 16:57

Niin, se mittarihan on siis kokoajan 125km/h asennossa, mutta kun kannan nostaa ylös niin viisari putoo alas, eikä saa uudelleen suljettaessa kiinni siitä vastakkeesta. Jotain häiriötä tuo tappiin heilahtaminen tarkoittaa, aika usein sähköt katkaisemalla ja sen jälkeen normaalia ajoa se mittari palaa entiselleen.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 03 Heinä 2017 14:44

En jaksanut akkuvirtoja kokonaan katkaista, mutta nypin mittariston sulakkeen irti niin että nopeusmittarin ledit sammui ja se lopetti kellon surisemisen. Sitten veivasin käsin sen mittarin kääntömekanismin nollaan, että tuo neulan nippeli tosiaan tavoittaa hahlonsa..

Hetken päästä sulake takaisin kiinni, ja mittari rävähti taas 125km/h vaikka ei ole edes päävirta päällä..

Ei ehkä tässä reissussa jaksa tämän tarkemmin tutkia, olkoon. :)

Tiskikonekin kusee vettä alleen, onko talvella päässyt jäätymään. Hyvin kuitenkin tiskaa kun pitää pesuvatia alla ja pyyheliina imemässä vadin ohi menevät. :) taas ratkaisuja mitä ei kotikeittiössä tulisi tehtyä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 03 Heinä 2017 17:43

Ajopiirturin jännite ei saa katketa päävirtakytkimestä.
Siksi se käy ja kukkuu vaikka virrat poikki.

jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 214
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: pirkanmaa
Member id: 285

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 04 Heinä 2017 00:21

Lainaan vähä.
Saakos linjurista nypätä akut irti vaan vai sekooko piirturi kuinka helpolla?? auto mv:95
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2633
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 04 Heinä 2017 00:25

Syksyllä ennen pakkasia kannattaa antaa tiskikoneelle jäädytysnestettä. Koneen putkisto pn täynnä pieniä sopukoita johon vesi pääsee jäätymään. Puoli litraa laitoin koneeseen kesken huuhteluohjelman ja annoin käydä loppuun. Tämän jälkeen isolla lääkeruiskulla koneen kaivo tyhjäksi ja talviteloille.

Ei piirturi sähkönpuutteesta sekoa, korkeintaan pysähtyy ja virtojen palattua jatkaa siitä mihin jäi.
20% of human waste is total crap

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Heinä 2017 08:33

Naapurimiehen kuorkista meni sähkökatkon jälkeen piirturi tuohon 125km/h vikatilaan, mutta kun sillä lähti ajamaan, niin melko pian se jälleen toimi normaalisti.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 04 Heinä 2017 21:35

Nyt toimii mittari! Mikään virtojen katkaisu tai kiekkojen vaihto ei auttanut, mutta sitten huomasin että kun kiekkoluukku on auki, näkyy kaksi punaista nappia joita pystyy jollain terävällä painamaan.. toisessa näkyy jälkiä että on ennenkin painettu. Siitä törkkäsin ja mittari heräsi laakistaan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Iski » 05 Heinä 2017 20:16

Zuikkis kirjoitti:En jaksanut akkuvirtoja kokonaan katkaista, mutta nypin mittariston sulakkeen irti niin että nopeusmittarin ledit sammui ja se lopetti kellon surisemisen. Sitten veivasin käsin sen mittarin kääntömekanismin nollaan, että tuo neulan nippeli tosiaan tavoittaa hahlonsa..

Hetken päästä sulake takaisin kiinni, ja mittari rävähti taas 125km/h vaikka ei ole edes päävirta päällä..

Ei ehkä tässä reissussa jaksa tämän tarkemmin tutkia, olkoon. :)

Tiskikonekin kusee vettä alleen, onko talvella päässyt jäätymään. Hyvin kuitenkin tiskaa kun pitää pesuvatia alla ja pyyheliina imemässä vadin ohi menevät. :) taas ratkaisuja mitä ei kotikeittiössä tulisi tehtyä.
Tiskikoneen magneettiventtiili kun jäätyy niin vuotaa, sen pystyy vaihtamaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 05 Heinä 2017 22:30

Jooh.. tiskikone vuotaa vain silloin kun ottaa vettä sisään. Eli ehkä heti magneettiventtiilin jälkeen.. itse pesun aikana ei vuoda, ja kone sammuksissa saa olla hanat auki eikä vuoda mistään.

En jaksa reissussa alkaa tonkimaan tarkemmin.. :)

Viime yö oltiin ABC Juuan pihassa, 5e sähköpaikka. Kiitokset jollekin sähkömopolla ajelevalle herrasmiehelle joka kävi juttelemassa mukavia ja suositteli että kannattaa lasten kanssa käydä Juuan koulun leikkipuistoa katsomassa.. Johan on härveliä pienessä kylässä! Lapsille oli ihan huvipuistoreissun korvike kun tuolla pyörivät.

Tänään oltiin Outokummun Vanhassa Kaivoksessa. Joku paikallinen kylähullu kävi moikkaamassa mutta en innostuksissani tullut nimimerkkiä kysyneeksi. :) kaivoksessa oli illalla kesäteatteri, Siunattu Hulluus.. siinäpä sitä oli pohtimista, kuka tässä hullu on milläkin tavoin ja millä mittapuulla. :)

Nyt Särkiselkä Camping, mukava hiljainen ja edullinen upealla paikalla.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 07 Heinä 2017 14:19

Peräöljyä tiputtelee vähän.. vain heti ajon jälkeen tippuu muutama tippa, paikallaan seisoessa ei vuoda. Sitä en tiedä miten paljon ajon aikana tippuu.

Tuota ei oikein reissussa taida päästä tarkistamaan tai lisäämään? Laatikon kohdalla lattiassa on huoltoluukku, mutta ei siitä oikein perään ylety.

Sovitaan että öljy riittää kotiin asti.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 07 Heinä 2017 15:00

Saattaa olla perämurikka ruostunut puhki, on kuulemma liikkeellä ( on jopa omakohtaisia kokemuksia :oops: )
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 07 Heinä 2017 15:15

Ohhoh. :)

Perähän tässä on kai alkuperäinen, vaikka laatikko on vaihdettu 200tkm sitten.

Ihan puhdasta keltaista öljyä tiputtaa, ilmeisesti suht hiljattain vaihdettu öljyt kuitenkin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Jule
Kansleri
Viestit: 1011
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule » 08 Heinä 2017 19:10

Jos sinne edes näkisi jostain? Jos perä/perän pohja on ihan kirkkaana öljystä, niin silloin olisi parempi keksiä paikka jossa sinne saa lisää öljyä. Jos se on vaan tasaisen paksun hieman öljyisen lian peitossa, niin kyllä se kotiin asti toimii hyvin.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 08 Heinä 2017 21:30

Liekkö perän huohotin tukossa, sillon alkaa lämmitessään työntää ulos mistä vaan pystyy...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 08 Heinä 2017 22:31

Pari kuvaa otin.. Lähinnä se nyt on tahmean likainen.

Kiinnitin itse asiassa siihen huomiota jo katsastuksessa kun pääsin auton alle mukaan. Semmoinen harmiton "tahmeus" pinnassa, en ajatellut sen enempää kun en silloin huomannut että se vuotaa.

Jännästi aika ylhäältä asti märkä tuo päätykansi, mutta sitten kardaanin puolelta ihan kuiva. Mitäs jos se on vaan huollossa täytetty liian täyteen ja tunkee huohottimesta ylimääräistä ulos? Vissiin 20000tkm sitten on öljyt vaihdettu, jos huoltokirjaa on uskominen. Onko tuossa kyljessä joku tarkistusproppu? Täyttö samasta reiästä?
Liitteet
20170708_221637.jpg
20170708_221745.jpg
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 479
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 08 Heinä 2017 23:17

Taitas kyseessä olla ruostejuttu, nuo ylitäytön vanat häipyy eikä jatkossa tiputtele, kyllä kannattais
varmistaa ylötaso, kun öljynpinta niin alhaalla ettei lautaspyörä roiskuta ensimmäisenä pikkuvetop
laakerit potee voitelupuutetta.

Josku kun ilmavuoto ollut peräkopan sisää on alkanut ajossa ilmetä huohottimen kautta
öljynulostuloa ( perät joissa tasaupyörästönlukko tai ns tuplaperä) mutta ei ko tapauksessa !

Scanioissa kai yleisin peräöljyjen häipyminen on suodattimen puhkiruostuninen, silloin ajo jatkuu
jonkin matkaa kuivana,.

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Heinä 2017 22:54

No, nyt ollaan kotona, ja kyllä se vielä kotonakin jaksoi samanlaisesti tiputtaa muutaman tipan alleen että ei kai aivan kuiva ollut. :) Taidan viedä johonkin pajalle tuon jatkotutkimuksiin, sen verran töitäkin rästissä 8 päivän seikkailun jälkeen että voisi miettiä jotain muuta kuin bussia. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 10 Heinä 2017 00:01

Pistetääs tähän matkakertomus vähän jälkijättöisesti. En jaksanut matkan aikana puhelimella päivitellä kuin nuo peräkuvat..

Lauantai 1.7 alkoi emännän loma, ja siiheksi piti bussi olla lomakunnossa. Päivää ennen sain kylpyhuoneen "valmiiksi", lattia ja seinät on ja vessanpönttö paikallaan.. :) Suihku ja käsienpesuallas saapi odottaa. Vessanpönttöhän on jo viimevuoden kokoonpanosta tuttu Separett Weekend. Pissit menee harmaavesisäiliöön, kiinteämpi tuote ämpäriin pöntön sisään.. Pöntössä on pieni tuuletin joka työntää katkut bussin alle.

Kuva

Matkan ekat 250km ajeltiin emännän kanssa kahdestaan Simpeleelle, josta napattiin innokasta jälkikasvua kyytiin. Olivat edellisen viikon olleet mummolassa. Tällä välillä bussiin oli valmistunut kylppärin lisäksi myös makuuhuoneeseen oikein lattiat ja aikuisten parisänky.. :) Tuo 3-kerrossänky oli jo viime vuodelta mutta jotenkin vasta sekin asettui oikeaan perspektiiviin kun sai lattian ympärilleen. Vähän kajahtanut kuva, sortsitkin kuivumassa kattoluukussa.. :D

Kuva

Eka retkikohde oli Parikkalan Patsaspuisto.. Melko mielipuolista meininkiä, kannattaa ehdottomasti poiketa. :) Minkälainen mielenhäiriö on ihmisellä ollutkaan että tämmöisiä patsaita saanut tontilleen aikaiseksi yli 500kpl? Useimmilla aidot lasisilmät ja tekohampaat.. :D Toisaalta varmaan kyllä tuolla kaakkois-Suomessa ihan normimeininki, emäntäkin tuolta kotoisin. :)

Kuva

Patsaspuistoreissu meinasi tulla kalliiksi, onneksi selvittiin kuitenkin normaalilla 2e/hlö taksalla. :) Ei kyllä itse asiassa ollut ketään valvomassa, omatoimisesti tällättiin pääsymaksut lippaaseen.

Kuva

Seuraava yö vietettiin Pajarinhovin pihassa. Anopilta Simpeleeltä tarttui Jaakko Teppo-CD mukaan, kun ei lähtötohinassa tullut omia musiikkeja mukaan.. :D

Kuva

Pajarinhovissa oltiin melkein koko seuraava päivä, käytiin Kiteen Eläinpuistossa ja kylpylässä. Kylpylä oli hämmentävän hiljainen, sunnuntai klo 14 ja olimme ihan oikeasti ainoat asiakkaat.. Sai pojat laskea liukumäkiä jonottamatta. :) Tuolta nyt ei oikein kuvia tarttunut jostain syystä.

Seuraavaksi yöksi mentiin Joensuun Linnunlahden campingiin. Joensuussa oli tarkoitus käydä Botania kasvitieteellisessä puutarhassa, ja tuo oli siitä kävelymatkan päässä. Tuossa kuitenkin viihdyttiin parikin yötä, kun sijainti oli niin mainio. Kävelymatka keskustaan, ja uimaranta ihan vieressä, ja lisäksi keilahalli jonka pihassa myös minigolf-rata. :)

Tässä joku ihme ryhmäliikuntatapahtuma käynnissä camping-alueella. :D

Kuva

Botaniassa oli puhuva papukaija Juuso. Sieltähän ei olisi pois päässytkään..

Kuva

Seuraavaksi ajeltiin Kolille. Bussille oli hyvä parkkipaikka lähellä huippua, mutta jostain syystä täynnä karvanaamarien kulkuneuvoja vaikka ilmiselvä bussin kuva oli P-merkin alla.. Mutta mahtui sinne joukkoon.

Ihan kelvolliset näkymät oli Kolilta. :) Käytiin kaikki kolme huippua.

Kuva

Kolilla olisi ollut mainio yöpyäkin, bussiparkin lämppäritöpseleissä oli sähkökin... Mutta sen verran tiukan oloisesti oli joka paikassa kielletty yöpyminen että ei sitten viitsitty kokeilla. Juuan kivikylässä oli tarkoitus käydä seuraavaksi, ja Google kertoi että Juuan ABC:llä olisi matkaparkkimahdollisuus sähkön kera. Sinne siis! 5e maksoi yöpyminen sähkön kanssa. Siellä vielä illalla ehdittiin kiertää historiallinen Puu-Juuka ja myllymuseo, ja Juuan koulun valtavan monipuolinen leikkipuisto.. Sieltä ei nyt jostain syystä kuvia tullut. :)

Aamulla sitten mentiin sinne Kivikylään, no sehän on näköjään kiinni koko kesän! Tulikiven myyntiesittelyt ja pieni museo oli sentään. No, jatkettiin Outokummun Vanhaan kaivokseen. Se oli varsin hieno, viihdyttiin siinä koko päivä. Illalla oli vielä kesäteatteri siinä kaivoksen amfiteatterissa, sekin oli mukava kokemus ja lapsetkin viihtyivät hyvin.

Kuva

Ihan hyvät näköalat tuolta tornistakin.. :)

Kuva

Seuraavaksi mentiin läheiseen Särkiselän leirintäalueelle yöksi. Siinä oli tarkoitus olla parikin yötä, olisi vietetty torstai kiertäen 12 järven melontareitti joka tuosta nurkalta lähtee. Ja hyvä uimaranta ja lasten kalastuspaikka lähellä. Mutta koko viikon aurinkoinen keli päätti loppua juuri tuohon torstaihin, oli aamusta +9C lämmintä ja taivas niin synkkänä että ei kyllä uskallettu melomaan lähteä. Backup-suunnitelma olikin suht lähellä oleva Valamon luostari, ja sitten anopin mökille seuraavaksi yöksi.. Valamostakaan ei tullut kuvia otettua. Oli muuten maailman huonoin tie Outokummusta Valamoon, tulipahan testattua kylppärin laattojen kiinnitys... :)

Valamosta ajeltiin Punkaharjun kautta sinne Rautjärvelle anopin hoiviin, pääsi saunomaan ja ruokapalvelu pelasi. :)

Sitten olikin reissun "kohokohta" Imatran ajot, siellä oltiin perjantaista sunnuntaihin. Mehän oltiin jo viime vuonna bussilla siellä, ja sama paikka saatiin tälle vuodelle. Ihan radassa kiinni, ja bussi kuitenkin aitojen ja lippusiimojen takana vartioidulla henkilökuntapuolella ettei ohikulkijat eksy liian lähelle. Usein oltiin aikuiset radan varressa ja lapset pelasi pleikkarilla bussissa. :)

Tommoinen makkaranmyyntikoju oli tuossa bussin nokan edessä, ja rata siinä heti kojun toisella puolen. Ruokahuoltokin siis pelasi. :)

Kuva

Tänä vuonna oli tullut iso näyttötaulukin tuohon nurkalle, näki hienosti koko radan tapahtumat niin pysyy paremmin kärryillä mitä tapahtuu..

Kuva

Ja nyt sunnuntaina kotiin, emäntä huomenna menossa seiskan töihin. :) Onnellisesti ajoissa kotona.

Peräongelman lisäksi muutama muukin pikkumurhe, listaan tähän osittain itselle todo-listaksi että mitä pitäisi fiksailla ennen seuraavaa reissua.

- Harmaavesisäiliön tyhjennysputki vuotaa vähän, ei paljon mutta sen verran että haisee ällölle... :(
- Kylppärin lattiakaivon hajulukko on tosi onneton, vähän kun ajelee mutkatietä niin sieltä häviää vedet ja tästäkin tulee dunkkis. Tähän auttoi kun laittoi matalaan astiaan vettä kylppärin lattialle, astia läikkyy samaan tahtiin sopivasti että hajulukkoon tulee uutta vettä. :)
- Tiskikone vuotaa!
- Mun itse serveripowereista tekemä 24V 50A laturi hyydähti jossain kohden. Invertterissä on laturi mutta se on vähän laiska lataamaan, minusta jättää akut vajaiksi..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 17 Heinä 2017 13:19

Noniin, Originaattorilta soittivat että perä pitää taas öljyt sisällään. :) Kyllä se oli ruostunut puhki, hitsasivat kuntoon. Nyt voi kehua että on "kemppiperä" kuten köyhän miehen talviautossa..

Tänään pitäisikin illasta lähteä ajelemaan Tuuriin! Poika täytyy torstaina 13v niin sitä ennen ehdittävä miljoona-Tivoliin, kun alle 13v pääsee ilmaiseksi. :D
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 28 Heinä 2017 21:40

Nyt oli kolmen päivän miniloma Kouvolassa.. Repoveden luonnonpuisto ja Tykkimäki. Eihän siinä ihmeitä ollut. :)
Hexte kävi moikkaamassa campingissä. :)

Sen verran tekniikkamurheita, kotipihaan kurvatessa syttyi laturivalo ja joku releen naksuttelu kuului kojelaudan sisästä. Volttimittari näytti kuitenkin ihan normaaleja lukemia. Vähän kun kaasutteli niin laturivalo sammui.

Sain auton parkkiin ja sammuksiin, menin sähkökaapille katsomaan jännitteitä tarkemmin. Starttiakuissa oli 26.5V, eli ihan hyvin ovat latautuneet. Mutta sen sijaan hupiakuissa vain 21.5V, ja erotusreleen ledi vilkutti virhettä että ei ole uskaltanut kytkeä akkuja kun jännite-ero liian suuri..

Oma teoria, hupiakut tyhjentyneet päivällä kun oltiin pitkään parkissa ilman piuhasähköä. Erotusrele ei ole kytkenyt koko matkalla Kouvolasta kotiin.. mutta sitten kun pihassa venkslatessa kierrokset laski, jännite laski sen verran että rele kytki hetkeksi, joka sitten kyykytti laturin? Tosin kummaa ettei tuo mittariston volttimittari kuitenkaan reagoinut.

Edit: jatkankin vielä. :) huomenna oli tarkoitus jatkaa reissua vielä yhden yön verran, mutta täytyy nyt katsoa miten auto toimii. Nyt saa sentään yön yli ladata noita niin näkee että oliko nuo tyhjät hupiakut syynä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja pelti » 28 Heinä 2017 22:33

Mulla Motonetin erotusrele alkoi kiukutella ja vähän samoja oireita. Vaikka rele oli 3 kesää vanha ( tai just sillä perusteella) sain takuuna uuden. Se siis toimi ja välillä ei vaan kytkenyt vaikka starttiakussa oli Max. Jännitteet ja vapaa-ajan akku meni aika kuiviin. Mulla ei sitä startin ohitusta kytkettynä.
peltiliiteri.com

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Heinä 2017 22:56

pelti kirjoitti:Mulla Motonetin erotusrele alkoi kiukutella ja vähän samoja oireita. Vaikka rele oli 3 kesää vanha ( tai just sillä perusteella) sain takuuna uuden. Se siis toimi ja välillä ei vaan kytkenyt vaikka starttiakussa oli Max. Jännitteet ja vapaa-ajan akku meni aika kuiviin. Mulla ei sitä startin ohitusta kytkettynä.
Tuohan on normaalia että liian tyhjät akut ei kytkeydy lataukseen. Releessä ei ole vikaa vaan se on ominaisuus. Mulla käynyt kerran samalla tavalla ja korjaantui kun latasin muuntajamallin boosterilla hupiakkuja vähän aikaa. Sittemmin lisäsin erotusreleen rinnalle 1+2 kytkimen jolla voi pakottaa kaikki nippuun. Vielä parempi olisi kojelaudassa vasemmalla kädellä katkaisin kontaktorille jolla saa nippuun kesken starttauksen
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2633
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 28 Heinä 2017 23:06

Blue Sea luulee, ettei siellä ole akkuja ollenkaan. Kokeile seuraavaa:

Auto käyntiin, tukeva hyppylanka A ja B navan väliin, anna käydä hetken, mittaa molemmat akustot.

Siihen voisi asentaa vierelle 0, A, B, A+B akustokytkimen. Startintunnistus ja maa-navan erotus kannattaa laittaa. Säästyy hihnoja ja invertteri ei ota siipeensä.

Takuusta uusi, jollei muuten tokene.
20% of human waste is total crap

Avatar
Zuikkis
Rattiamiraali
Viestit: 417
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 29 Heinä 2017 00:38

Niin unohtui sanoakin, heti kun sain auton maasähköihin ja kiinainvertterin lataamaan hupiakkuja, erotusrele yhdisti ihan mallikkaasti ja kumpienkin akustojen jännite yli 28V. Eiköhän se tästä..

Tuo on hyvä idea että lisäisi jonkun pakkokytkimen, pakkohan ne nyt on saada latinkiin kaikki akut.

Erotusrele on juurikin Blue Sea merkkinen. Siinä oli minusta ihan jo ohjeessa tuo mainittu että jos akkujännite on liian matala niin se ei kytke, koska kytkentävirta voisi kasvaa liian suureksi. Eli tuskin tuo rikki on.

En kyllä silti vielä ole ihan varma mikä se ihme latausvalon temppuilu oli.. onneksi sentään kotipihassa tapahtui. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Heinä 2017 10:19

Latausvalo saattaa palaa hetken jos akut on niin täynnä että laturin ei tarvitse niitä aloittaa lataamaan. Tämäkin on käynyt silloin kun ulkopuolinen laturi on nostanut jännitteen 29 volttiin niin eipä se lähde lataamaan. Pistin valot päälle niin sen verran putosi jännite että laturi heräsi.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Vastaa Viestiin