Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Moi!
Kiinteä asuminen ei tähän elämäntilanteeseen houkuttanut, joten ajattelinpa ostaa puolivalmiin kulkurin. Lienee joillekin foorumin kävijöille tuttu yksilö tämä. Iisakki nimellä kulkenut. Laatassa lukee BTC-53. Viimeksi ollut liikenteessä 2010.
Historiaa tälle on kertynyt. Omistajia on vuosikymmenten aikana ollut useita. Kiinnostaakinkin kuulla kertomuksia jos tietäjiä vastaan tulee. Jonkinlaisen historiikin edellinen omistaja on tälle kerännyt. Kansiollinen lehtileikkeitä ja yhteystietoja.
Projekti Outokolina
Nimi
En tiedä kuinka kauan hän on ollut nimeltään Iisakki, enkä sitä nimeä hävittämässä ole, mutta projektinimenä otan käyttöön "Outokolina". Kuvaava nimi autolle, hajulle ja käyttötarkoitukselle. vanhat autot pitää hassuja ääniä, eau de cologne viäntyy savoks outokolina ja seppiä kulkee kyydissä toreilta turuille. Ja sosiaalisessa mediassa oli jouten kaikki siihen liittyvä. Näkyvyyttä.
käyttötarkoitus/ominaisuudet
Asunto-/keikkabussi. Omavaraisuus ja seikkailu kiinnostaa. 3/4 osaa bussista asumiseen ja loppuosaan pajavermeitä. pöytäsorvin pulttaa vaikka kattoon. Arduino-/raspberry pi pohjaista automaatiota bussi täyteen ja energiatalous kuntoon. Omavarainen lämmitys suurin kysymys. Saako tämmöisiin tehdä 500kg varaavan uunin? ulkopuolelta ladattava rakettimassalämmitin, eikä piilotettavaa paistotasoa lukuunottamatta yhtään kuumaa pintaa auton sisäpuolelle. Tuvan uunin kaltainen säteilylämmitin siis. Hirveästi suunnitelmia ja ideoita. Makuupussissa tarkenee pitkälle talveen ja auto on töpselissä työpaikan takapihalla. Kaverilla lämmitetty halli jossa vedetään sisusta uusiks kunhan leimalle saa. Siinäkään tuskin ongelmaa. Nätisti tämä Parkanosta Hervantaan kulki tiistaina. Jonkin verran korissa pitää putkia uusia, mutta en nyt haluaisi pikapatentteja tehdä, vaan mieluummin lähemmäs kaikki uusiks myöhemmin.
Työjärjestys siis alustan tekniikka-asuminen-asumisen tekniikka-paja-pinta
Olen elektroniikkainsinööritaustainen metalliartesaani koulutukseltani ja seppä luonteeltani. Projekti-ihminen pahimmasta päästä. Joskus jos jotain saisi valmiiksikin. Nyt on hyvä moniosaajaverkosto lähistöllä. Puuseppiä, metalliseppiä, verhoilijoita, autoasentajia. Eiköhän me ihmeitä saada. Projektin laajuus hirvittää ja koukuttaa
En Tuuriin vielä kerennyt, mutta jos seuraavaan tapaamiseen olisi jotain esiteltävää. Ensi kesänä artesaanien kanssa kiertämään olisi tavoite.
Kysymyksiä tulee varmasti paljon (esim. löytyisikö joltakin BOSCH WS/DA100/90A21 paineilmatoimisen pyyhkijän sisuskaluja. Pelkääjän puolen pyyhkijä ei pelitä. jokin osa ruostunut sisältä tunnistuskelvottomaksi. ) Puolestani voin jotain arduino/tietokone/automaatio/seppätietoa jakaa.
Täällä Hervannassa bussissa asun ja tätä laitan. Kahvit voin keittää jos kylässä käy. www.outokolina.fi löytyy projektista tarinaa.
Otto Laitinen
Kiinteä asuminen ei tähän elämäntilanteeseen houkuttanut, joten ajattelinpa ostaa puolivalmiin kulkurin. Lienee joillekin foorumin kävijöille tuttu yksilö tämä. Iisakki nimellä kulkenut. Laatassa lukee BTC-53. Viimeksi ollut liikenteessä 2010.
Historiaa tälle on kertynyt. Omistajia on vuosikymmenten aikana ollut useita. Kiinnostaakinkin kuulla kertomuksia jos tietäjiä vastaan tulee. Jonkinlaisen historiikin edellinen omistaja on tälle kerännyt. Kansiollinen lehtileikkeitä ja yhteystietoja.
Projekti Outokolina
Nimi
En tiedä kuinka kauan hän on ollut nimeltään Iisakki, enkä sitä nimeä hävittämässä ole, mutta projektinimenä otan käyttöön "Outokolina". Kuvaava nimi autolle, hajulle ja käyttötarkoitukselle. vanhat autot pitää hassuja ääniä, eau de cologne viäntyy savoks outokolina ja seppiä kulkee kyydissä toreilta turuille. Ja sosiaalisessa mediassa oli jouten kaikki siihen liittyvä. Näkyvyyttä.
käyttötarkoitus/ominaisuudet
Asunto-/keikkabussi. Omavaraisuus ja seikkailu kiinnostaa. 3/4 osaa bussista asumiseen ja loppuosaan pajavermeitä. pöytäsorvin pulttaa vaikka kattoon. Arduino-/raspberry pi pohjaista automaatiota bussi täyteen ja energiatalous kuntoon. Omavarainen lämmitys suurin kysymys. Saako tämmöisiin tehdä 500kg varaavan uunin? ulkopuolelta ladattava rakettimassalämmitin, eikä piilotettavaa paistotasoa lukuunottamatta yhtään kuumaa pintaa auton sisäpuolelle. Tuvan uunin kaltainen säteilylämmitin siis. Hirveästi suunnitelmia ja ideoita. Makuupussissa tarkenee pitkälle talveen ja auto on töpselissä työpaikan takapihalla. Kaverilla lämmitetty halli jossa vedetään sisusta uusiks kunhan leimalle saa. Siinäkään tuskin ongelmaa. Nätisti tämä Parkanosta Hervantaan kulki tiistaina. Jonkin verran korissa pitää putkia uusia, mutta en nyt haluaisi pikapatentteja tehdä, vaan mieluummin lähemmäs kaikki uusiks myöhemmin.
Työjärjestys siis alustan tekniikka-asuminen-asumisen tekniikka-paja-pinta
Olen elektroniikkainsinööritaustainen metalliartesaani koulutukseltani ja seppä luonteeltani. Projekti-ihminen pahimmasta päästä. Joskus jos jotain saisi valmiiksikin. Nyt on hyvä moniosaajaverkosto lähistöllä. Puuseppiä, metalliseppiä, verhoilijoita, autoasentajia. Eiköhän me ihmeitä saada. Projektin laajuus hirvittää ja koukuttaa
En Tuuriin vielä kerennyt, mutta jos seuraavaan tapaamiseen olisi jotain esiteltävää. Ensi kesänä artesaanien kanssa kiertämään olisi tavoite.
Kysymyksiä tulee varmasti paljon (esim. löytyisikö joltakin BOSCH WS/DA100/90A21 paineilmatoimisen pyyhkijän sisuskaluja. Pelkääjän puolen pyyhkijä ei pelitä. jokin osa ruostunut sisältä tunnistuskelvottomaksi. ) Puolestani voin jotain arduino/tietokone/automaatio/seppätietoa jakaa.
Täällä Hervannassa bussissa asun ja tätä laitan. Kahvit voin keittää jos kylässä käy. www.outokolina.fi löytyy projektista tarinaa.
Otto Laitinen
Virityksen maku on elämän suola
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Loistavaa, joku muukin kaipaa verstastilaa kulkurin perään
Sattumaa lienee sekin, että olen alunperin seppä koulutukseltani. Päivääkään en oo niitä hommia tehny ja takonu viimeks 80 luvulla. Ahjo miulla on, mutta ei paikkaa mihin sen laittasin. Monta kertaa oon elämäni varrella toimivaa ahjoa ja alasinta haikaillu
Sattumaa lienee sekin, että olen alunperin seppä koulutukseltani. Päivääkään en oo niitä hommia tehny ja takonu viimeks 80 luvulla. Ahjo miulla on, mutta ei paikkaa mihin sen laittasin. Monta kertaa oon elämäni varrella toimivaa ahjoa ja alasinta haikaillu
Rosmo
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Iso syy bussin hankintaan oli juurikin tuo. Alkaa tien päällä projekti kuumottamaan, niin ei tarvitse kun ajaa auto parkkiin ja kävellä verstaalle. Kiikarissa vanha emco compact cnc-pöytäsorvi työkaluvaihtajalla. Sen sit modernisoi ja pysyy tekemään monenlaista nippeliä tien päällä. Menee ne manuaalisorvillakin, mut ku robotit prkl.
Virityksen maku on elämän suola
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Tervetuloa foorumille ja onnittelut uudelle kulkineelle, hienoa että toikin tuli pelastettua.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Onnittelut projektin hankinnasta on kyllä hieno kulkine.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Tervetuloa ja tsemppiä rojektiin.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Kiitos kiitos. Vikalista haettu tien toisella puolelta Hervannasta hintaan 39€ (tiskin takana ollut naishenkilö: " firma ei vaadi, enkä painoa kuullut") takana oikean puolen Jousipakka ottaa vanteeseen kiinni (näyttää pakan henkselit liikahtaneen) ja edessä oikea olkatappi on liian väljä. Eikun uutta sorvaamaan. Onkohan nuo mitä materiaalia yleensä?
Virityksen maku on elämän suola
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Älähän yllytä hullua. Täältä Ylöjärveltä saattaa pian tulla pari bussillista hulluja sun projektia katsomaan.Pellervo kirjoitti: Täällä Hervannassa bussissa asun ja tätä laitan. Kahvit voin keittää jos kylässä käy. http://www.outokolina.fi löytyy projektista tarinaa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Jaa, olisko siellä vaihdettava holkki jostain pehmeämmästä materiaalista? Ettei olkatappia tarvi uusia?Pellervo kirjoitti:... ja edessä oikea olkatappi on liian väljä. Eikun uutta sorvaamaan. Onkohan nuo mitä materiaalia yleensä?
No siitä olkatapin materiaalista pääsee vähän hajulle kokeilemalla miten puukon kärjellä saa naarmun. Ja sitten kokeilee tunnettuun vertailumateriaaliin. Noin kyllä paljastuu vain vähemmät lujat ja karkaisemattomat teräkset.
Perillepääsy on yliarvostettua.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Kovaa tuo olkatappi on. Volvossa on ainakin prikat jotain messingin tapaista. Taitaa siellä olla nylonholkkikin. Tappi saattaa kulua omenanraadon näköiseksi, jos vesi on päässyt tekemään tuhojaan. Prikat maksaa muutaman euron, mutta tappipari oli jo melko tyyris 100 tai kax. Pajalla nakersivat uudet kiinni. Oman pihan välineillä en saanut niitä naarmutettua saatika irti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
tervetulloo ja onnee rojektiin:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Vanha tappi oli jotain karkenevaa, mutta ei karkaistu. Taon siitä jotain hauskaa joskus. Uusi olkatappi cnc:llä sorvattu ja vaihdettu. Tein itse ja säästin. Samalla tehtiin toinenkin odottamaan vaihtoa. Materiaalina Imacro. Eiköhän tuo tuossa hyvin pelitä. vanhassa tapissa oli puol milliä halkaisijasta lähteny alhaalta, eli aivan liikaa koneistajan makuun . Jarruvalot ei vieläkään pelitä, muuten on vikalista hoidettu. anturia vaihdettiin. Sähöt vedän uusiks joka tapauksessa. Pelottavia virityksiä tuolla. Läpi pitäis jo mennä.
Seuraavana sit vuorossa sisustan auki repiminen ja lattian uusinta. Onneks siihen on käytettävissä lämmin halli. Tuo sateessa olkatapin vaihto oli kyllä vaivan arvoista. Palkitsee.
Kiitos ja kuulemiin.
Seuraavana sit vuorossa sisustan auki repiminen ja lattian uusinta. Onneks siihen on käytettävissä lämmin halli. Tuo sateessa olkatapin vaihto oli kyllä vaivan arvoista. Palkitsee.
Kiitos ja kuulemiin.
Virityksen maku on elämän suola
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Olkatapin vaihtamiseen ulkona sateessa vaaditaan jo kovempi ninja.
Varaukseton ihailuni nyt.
Varaukseton ihailuni nyt.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Leimalla ollaan! Kävin ikaalisissa pyörähtämässä ja nyt on bussi tampereella taas jossain pihassa. Vielä tarkenee nukkua kun sähköihin pääsee. tuota PIP2424MSX säädintä olen katsellut ja ehkäpä sen tilaukseen pistän. Joku paneeli katolle niin ainakin pysyy akut elossa talven yli. Makuuhuoneen eristän tässä vaiheessa vilteillä hetkeksi ja revin keittiö/olohuoneen ja komentosillan pinnat auki ja uusin. Samalla läjä logiikkakaapelia kulkemaan pitkin kulkinetta.
Mistäs löytyis 200-300l polttoainetankki? Rosterinen varmaankin ois jees. Tällä hetkellä tuossa on jonkinlainen kahden tankin viritys josta rosmo vie löpöt letkun katkaisemalla. Yhteen tankkiin vaihtamalla sais muille säiliöille tilaa alle.
Kelit pahenee, projekti etenee.
Mistäs löytyis 200-300l polttoainetankki? Rosterinen varmaankin ois jees. Tällä hetkellä tuossa on jonkinlainen kahden tankin viritys josta rosmo vie löpöt letkun katkaisemalla. Yhteen tankkiin vaihtamalla sais muille säiliöille tilaa alle.
Kelit pahenee, projekti etenee.
Virityksen maku on elämän suola
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Paimelasta tankki. Ja on varaa valita...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Multa saat vaihtokaupalla vähän isomman tankin ku 200-300l. Alumiinia.
Mittaile minkä kokonen mahtuu, ni suunnitellaan. Toi oli muutaman sentin liian iso mulle, ni on nyt joutavana. Pienemmät tankit otan vaihdossa mikäli ovat ehjiä ja hyväkuntoisia.
Linkki; viewtopic.php?f=5&t=5828#p55380
En oo muutes vieläkään ottanu mittoja, mut jospa tuolla pajalla kävis vielä tällä viikolla.
Mittaile minkä kokonen mahtuu, ni suunnitellaan. Toi oli muutaman sentin liian iso mulle, ni on nyt joutavana. Pienemmät tankit otan vaihdossa mikäli ovat ehjiä ja hyväkuntoisia.
Linkki; viewtopic.php?f=5&t=5828#p55380
En oo muutes vieläkään ottanu mittoja, mut jospa tuolla pajalla kävis vielä tällä viikolla.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2015 20:05
- Truck: B57 M68 -70 Wiima
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Vanha kulkuri, uudet kujeet B57 Wiima vm. -70
Tilannepäivitystä tännekin. Enemmän tuonne naamakirjaan tulee laitettua. Talvesta selvisin infapunalämmittimellä, 20mm finnfoam eristyksillä, makuupussilla ja sisulla. Tammikuussa oli ehkä hetki kun kyseenalaistin mielenterveyteni, mutta yhteisön nimestäkin voisi päätellä, että ei sen väliä. Projekti jatkuu. Kesän tavoitteena lämmönjako, eristys ja keskusolutjärjestelmä.
Vaikka tässä onnistuinkin tankin ajamaan tyhjäksi (mittari ei pelaa viimeisen 300km aikana ja vähän arvioin pieleen), niin opettelinpahan ilmaamaan tämänkin. Lystiä oli puolen tuntia käsipumppua pumpata ilman varmaa tietoa toimiiko ollenkaan, mutta pari juoksulenkkiä epämääräisten säiliöiden kanssa lähimmälle huoltoasemalle ja hyvää huumoria niin pääsin kuin pääsinkin parissa tunnissa liikkeelle. Jotain on asialle joku hetki tehtävä, mutta kesän tavoitteena on korin peruskunnostusta.
Bussi taasen leimalla, tällä kertaa ilman moitteen sanaa. Äänenvaimennin vähän tipahti tuossa pari viikkoa sitten, mutta nyt on sekin korjattu. Takavalojen sähköt johdotettu uusiks ja sisustaa on revitty pois.
Nyt ois semmoinen onkelma, että meinaa tuo tuulilasiviritys tipahtaa pois. Ei yllätä, sillä onhan kyseessä lasiliikkeessä silputtu lux korimallin lasi ja sikaflexi ei näillä myrskyillä kovin hyvin pidä. Yllätti kun kesken ajon lasi tuli oikeasta laidasta sisään (myös uusi halkeama ilmestyi. Eihän kellään olisi nurkissa pyörimässä tämänikäisen wiiman vakiomallista tuulilasia sopuhintaan?
Vaikka tässä onnistuinkin tankin ajamaan tyhjäksi (mittari ei pelaa viimeisen 300km aikana ja vähän arvioin pieleen), niin opettelinpahan ilmaamaan tämänkin. Lystiä oli puolen tuntia käsipumppua pumpata ilman varmaa tietoa toimiiko ollenkaan, mutta pari juoksulenkkiä epämääräisten säiliöiden kanssa lähimmälle huoltoasemalle ja hyvää huumoria niin pääsin kuin pääsinkin parissa tunnissa liikkeelle. Jotain on asialle joku hetki tehtävä, mutta kesän tavoitteena on korin peruskunnostusta.
Bussi taasen leimalla, tällä kertaa ilman moitteen sanaa. Äänenvaimennin vähän tipahti tuossa pari viikkoa sitten, mutta nyt on sekin korjattu. Takavalojen sähköt johdotettu uusiks ja sisustaa on revitty pois.
Nyt ois semmoinen onkelma, että meinaa tuo tuulilasiviritys tipahtaa pois. Ei yllätä, sillä onhan kyseessä lasiliikkeessä silputtu lux korimallin lasi ja sikaflexi ei näillä myrskyillä kovin hyvin pidä. Yllätti kun kesken ajon lasi tuli oikeasta laidasta sisään (myös uusi halkeama ilmestyi. Eihän kellään olisi nurkissa pyörimässä tämänikäisen wiiman vakiomallista tuulilasia sopuhintaan?
Virityksen maku on elämän suola