Sivu 1/1

Sauna mersun perään

Lähetetty: 08 Maalis 2007 13:06
Kirjoittaja Metallikk
No, tämä projekti on nyt vasta suunnitelman tasolla mutta vanha fraasikin sanoo: "Hyvin suunniteltu..." jne. Eli tarkoituksena on rakentaa sauna peräkärryyn ja vetää sitä tuolla mersulla (vanhoja kuvia) perässä. Ensinnäkin pitäisi asentaa koukku auton perään, mutta se ei liene ongelma. Isän laitan asentamaan sitä, kun omat hitsaustaidot on hieman.. puutteelliset. No, itse asiaan: kärryn alusta löytyy jo, kyseessä on vanha Matkaaja 460 muistaakseni, pohjan pituus 350 cm ja leveys 132 cm. Tarkoitus kasata tähän 40x40 mm puusta aisasta lukien 250 cm pitkä kehikko, tunkea eristelevyä täyteen ja paneloida sisä- ja ulkopuolelta ohuella panelilla. Pohjaksi tulee filmivaneria, samoin välikatoksi. Ulkokatto olisi loiva harjakatto, jonka pintamateriaalina esim. huopa tai ohut pelti. Pohja on tarkoitus laittaa vinoon, että sisällä loiskuva vesi voi valua takapäätä kohti. Itse saunaosa on sisämitoiltaan n. 110x150 cm ja tarkoitus olisi laittaa sisään poikittainen laude ja tähän vielä alalaude, sekä Kastorin K-007 -pikkukiuas. Vesisäiliö olisi tarkoitus asentaa piipun ympärille ja kiuas tulisi ympäröidä lämmönkestävällä levyllä.

150 cm jälkeen tulee väliseinä, jonka toiselle puolelle tulee 110x75 cm pesutila, jossa mm. penkki, naulakko, saavi ja suihkujärjestelmä. Suihku toimii siten, että saaviin työnnetään letku, joka menee seinään ruuvatun käsipumpun läpi ylös katon rajassa olevaan muovikanisteriin. Kanisteri on ylhäältä avoin ja alhaalla on reikä, jossa kuulaventtiili ja tämän jälkeen kastelukannun nokka. Ulkoa saatava kylmä vesi lämmitetään kiukaan säiliössä ja pesulämmin vesi nostetaan pumpulla saaviin, avataan hana ja nautitaan suihkusta. Saa nähdä tosin miten tämä onnistuu käytännössä :D

No, viimeisenä vaan ei vähäisimpänä on noin metrin mittainen terassi vaunun takaosassa, josta menee siis ovi keskeltä pesutilaan ja jota ympäröi pieni aita. Terassin reunoille tulee penkit, joista toisen sisäosa toimii halkoliiterinä ja toiseen tulee luultavasti akku (että saa saunoa pimeässäkin, kiuas on nimittäin umpiluukulla eikä juuri valaise) sekä kiulut, kauhat ja muut tarvikkeet. Koska ulko-ovi aukeaa ulospäin, on oven kohdalla ikävämpi istua ja siihen kohtaan penkkiä tullee pöytä tai kaappi (kylmälaukku olisi luksusta ja vielä grilli niin johan siinä on parempi sauna kuin kotona ;) ).

Tällä hetkellä suurin ongelma on se, saako vaunun alle 750 kg:n ja tuleeko siitä tarpeeksi/liian etupainoinen. Eri asia on sitten kuinka kätevä yhdistelmä tuosta tulee liikuteltavaksi :roll: Toinenkin ongelma kyllä on. Nimittäin pesuvesiähän ei saisi laskea maahan, ja niinpä tuohon pitäisi asentaa kiinteä vedenkeräysjärjestelmä. Eräs idea on, että esim. bensatankista voisi tehdä moisen; asentaa vain oven alle kourun niin että vinon lattian takia sinne valuva vesi valuu sitä pitkin suoraan säiliöön. Siihen sitten vain pohjaproppu niin voi laskea oj.. siis ajokaivoon :oops:

No, tässä tällainen projekti. Päivitellään, mikäli tämä tästä lähtee etenemään ja vinkkejä otetaan vastaan ;)

Lähetetty: 08 Maalis 2007 17:23
Kirjoittaja Metallikk
Tässä vähän kuvia. Ensinnäkin itse auto nykykuosissa: http://koti.phnet.fi/tapiokin/mb914/.

Sitten TransSaunaksi ristimäni projekti (toistaiseksi aika lohduton): http://koti.phnet.fi/tapiokin/transsauna/.

Tarkemmat mitat vaunusta:
Pituus: 527 cm, josta poikkiraudasta poikkirautaan 344 cm, aisa 183 cm, etupoikkiraudan ja akselin välissä 167 cm ja takapoikkiraudan ja akselin välissä 177 cm.
Leveys: 198 cm, pitkittäisrautojen leveys 125 cm ja renkaiden välissä 150 cm.
Korkeus runkoon: 68 cm.

Lähetetty: 12 Maalis 2007 14:41
Kirjoittaja Metallikk
Alustava kauppakierros on tehty, vaikkei mitään ostettukaan. Ensimmäisenä käytiin katsomassa kiukaita, mutta alunperin suunniteltu Kastor K-007 sai hylkäystuomion, sillä sen hinta K-Raudalla oli lähemmäs 350 e ja siihen vielä Harvian 22 l piippusäiliö 220 e päälle, niin johan siinä on ylitetty koko vaunun budjetti! Onneksi Starkilta löytyi Helo 12 -kiuas, joka on dabl-ou-seveniä 7 cm leveämpi ja 8 cm korkeampi. Ei haittaa, sillä hinta oli vain 159 e! Paino tosin kasvaa 57 kg:sta 80 kg:n. Säiliö oli Helollakin kallis, 202 e, mutta tällä hetkellä paras vaihtoehto. :roll:

Starkilta löytyi myös lasiovi karmineen reilut sata euroa, mutta pitää vielä suunnitella. Kuitenkin olisi mukavampi jos ei pysähtyessä tarvitse alkaa ensimmäisenä lakaisemaan entistä ovea pois kun on ryskännyt itsensä rikki :P Koukku eli vetokuulakin löytyi ja ihan pulttaamalla sen saa kiinni, vetokykyäkin pitäisi olla 3500 kg, joten jos korttiluokka joskus kasvaa niin saa vaikka tällaisen perään :lol:

Ulkoseinään laitan vielä pistorasian niin saa vaikka autosta vetää roikan vaunuun. Sisälle sitten joko ledeillä tai letkulla toteutettuna valot niin saa pimeälläkin saunoa :) Jatkoa myöhemmin!

Lähetetty: 12 Maalis 2007 18:53
Kirjoittaja kengu
Isompi kiuas vaatii sitten vähän enemmän sitä tilaakin.

- saunasta kannattaa tehdä kohtuullisen matala tai ei ainakaan liian korkea. Kiukaanhan voi periaatteessa sijoittaa "lattian" alapuolelle tai mikäli varpaat kuitenkin ovat kiukaan vieressä, ei alalauteen tarvitse olle kiukaan kivien tasalla

- lasiluukku kiukaassa tuo valoa saunaan riittävästi pimeässä saunontaa ajatellen. Tarvittaessa voi käyttää kynttilää apuna. Lyhty toimii sitten pihalla valona tai vaihtoehtoisesti joku pieni sähkövalo.

Saunassani ei ole seinissä eristeitä, lauteiden alta puuttuu paneelit, eli suora yhteys ulkoverhoiluun ja ylhäältä paikoitellen ulos. Kesällä voi saunoa ovi auki jos lämmittää kiuasta kunnon haloilla. Talvella ovi on parempi pitää kiinni, mutta lämpöä on silti riittävästi.

Alumiini on kevyttä ja kestävää, eikä ruostu. Toimii ainakin vielä kokemuksen perusteella hyvin saunan rakentamisessa.

Lähetetty: 12 Maalis 2007 22:39
Kirjoittaja Metallikk
Kiitos vihjeistä, niitä tarvitaan aina! Varmaankaan eristeet ei noin pienessä tilassa ole mitenkään välttämättömyys, voisin kuvitella että jos niitä on liikaa niin ongelmaksi tulee helposti saunan ylilämpeneminen eli kivet on kylmiä mutta ilma ja seinät tulikuumia. Oikeastaan eristepolitiikkaa voisikin vähän karsia mutta ajattelin kuitenkin laittaa jonkinlaiset eristeet ettei tuuli puhalla suoraan läpi :) Voihan sitä kiuasta käyttää yhden pesällisen ensin ovet ja ikkunat auki että kivet lämpenee ja sitten toisen suljetuin luukuin.

Tällä tietoa saunan sisäkorkeus on kiukaan korkeus 68cm + alalauteen ja ylälauteen väli 40 cm + istumakorkeus 100 cm = 208 cm. Ehkä tuosta voi karsia kymmenisen senttiä pois. Pitää tuo lasiluukku pitää harkinnassa, tuossa Helon kiukaassa sitä ei alunperin ole mutta ilmeisesti sellaisenkin saa jos haluaa.

Lähetetty: 12 Maalis 2007 23:18
Kirjoittaja Sisu
Arvelin kans jos tekis saunakärryä. Kovasti miettinyt semmoista ratkaisua että kiukaan sais laskettua alemmas ja puiden lisäys ulkoa. Silloin kiukaasta ei jäis paljon muuta kuin kivet näkyviin. Sauna ois todella matala. Meinasin katsastaa peräkärryksi jossa on kiuas. Ei haittaa vaikka joutuu katsastaan että saa kilvet. Sittenhän siinä saa kuljettaa muutakin kuin saunomiseen liittyvää.

Lähetetty: 13 Maalis 2007 00:19
Kirjoittaja Metallikk
Hankala tuosta on saada kovin matalaa. Omassa kärryssä rungon yläpinta on 68 cm korkeudella, siihen 68 cm alalauteeseen (kiukaan korkeus), 40 cm alalauteesta ylälauteeseen, vielä 90 cm istumakorkeutta ja 20 cm harja, niin johan koko kärrystä tulee yhteensä 286 cm :shock: Eikä siinä ole edes piippua mukana!

Ehkä täytyy vähän pudottaa lauteita vaikka jalat sitten menisivätkin kivien alapuolelle :? Hankalaksi menee sittenkin jos kiuasta alkaa laskea paljon lattiatason alapuolelle :o

Lähetetty: 13 Maalis 2007 00:50
Kirjoittaja kengu
Kai sulla sentään jotain asiaa olis Tampereen suuntaan, että voisit saunoa yhdessä saunassa joka on jo tehty. Mulla ei tuonne Orimattilan suuntaan kyllä ole asiaa, ainakaan saunan kanssa.

Lähetetty: 13 Maalis 2007 00:56
Kirjoittaja Metallikk
Aina joskushan siellä tulee käytyä. Meinaatko että pitäisi ottaa tyypit niin tietää sitten mitä tavoitella? :D

edit: Ilmeisesti jarruttoman perävaunun suurin sallittu aisapaino on 75 kg eli 10% perävaunun kokonaismassasta. Ihan vain huomiona 8)

Lähetetty: 13 Maalis 2007 10:03
Kirjoittaja kengu
Metallikk kirjoitti:Meinaatko että pitäisi ottaa tyypit niin tietää sitten mitä tavoitella? :D
No onhan tuossakin pari juttua, jotka nyt tekisin toisin jos rakentaisin uudestaan. Ja ei saunominen ikinä turhaa ole.

Ja tosiaan. Ovi auki tuota voi kesällä hyvin lämmittää ja joutuukin jos isommalle porukalle lämmittää ja haluaa saada kiviin lämpöä ilman polttavia laudepintoja saunassa.

Lähetetty: 03 Touko 2007 11:06
Kirjoittaja Metallikk
Nyt on mersuun asennettu peräkoukku ja hyvin pelaa. Peruuttaminen on suhteellisen helppoa, jos vain tilaa on, vaikken mikään mestariperuuttaja olekaan ;) Koulu, työ ja muut sellaiset häiritsevät näitä harrasteita niin menee vielä jonkin aikaa ennen kuin pääsen kunnolla aloittamaan itse vaunun rakentamista. Kuitenkin pykälistä on jo otettu selvää, ja niinhän se täytyy tehdä että vaunusta tulee hinattava laite, eikä suinkaan perävaunu. Tällöin sitä ei tarvitse rekisteröidä eikä katsastaa, ja kun kokonaismassa pysyy alle 750 kg:n, riittää kortti eikä nopeutta tarvitse alentaa vaikka kärry onkin jarruton. Myöskään aisapainot eivät ole merkitseviä (lain kannalta :!:) hinattavan laitteen kanssa. Perävaunullehan pätee seuraavat aisapainorajat: 10% vaunun kytkentämassasta, kuitenkin max 1000 kg, kun vetoauto on yli 3500 kg.

Hauskana huomiona tuli esille, että linja-autosta tms. tehtyyn matkailuautoon ei saa kytkeä täysperävaunua, mutta linja-autona rekisteröityyn vastaavaan autoon saa :roll: Myös kokonaismassaraja 3500kg putoaa pois, kun mennään linja-autoluokkaan. Toisaalta taas linja-autoon EI saa kytkeä hinattavaa laitetta :?

Mielenkiintoinen seikka on se, että ajoneuvossa on oltava varoituskolmio, mikäli sen kokonaismassa ylittää 500 kg. Sisältää siis myös perävaunut, hinattavat laitteet ja vaikka moottorikelkat :o Siis yhdistelmässä on oltava kaksi kolmiota!

Lähetetty: 03 Touko 2007 18:00
Kirjoittaja Lahti32
Ai ei saakaan linja-autolla hinattavia laitteita kiskoa? Onneksi sauna on nyt aina mukana... Linja-automiehet saavat tehdä saunansa rekisteröityyn kärryyn?

Lähetetty: 04 Touko 2007 14:50
Kirjoittaja Metallikk
No jos saunan saa rekisteröityä perävaunuksi niin toki. Ongelmana voi olla, että katsastusmies pitää kiinteästi vaunun päälle rakennettua laitetta enemmän hinattavana laitteena. Ongelmasta pääsee toki eroon tekemällä saunasta "kuormaa" eli jos se on vaikka lukitussalvoilla tai ketjuilla kiinni perävaunualustassa. Tällöin itse alustan rekisteröiminen on suhteellisen vaivatonta. Jos vaunu on kokonaismassaltaan alle 750 kg, ei sitä tarvitse edes katsastaa, mutta painavammat on katsastettava. Lisäksi pitää olla jarrut, tai nopeus tipahtaa 60 km/h.

Lähetetty: 04 Touko 2007 15:16
Kirjoittaja Lahti32
Metallikk kirjoitti:
Hauskana huomiona tuli esille, että linja-autosta tms. tehtyyn matkailuautoon ei saa kytkeä täysperävaunua, mutta linja-autona rekisteröityyn vastaavaan autoon saa :roll: Myös kokonaismassaraja 3500kg putoaa pois, kun mennään linja-autoluokkaan. Toisaalta taas linja-autoon EI saa kytkeä hinattavaa laitetta :?

Mielenkiintoinen seikka on se, että ajoneuvossa on oltava varoituskolmio, mikäli sen kokonaismassa ylittää 500 kg. Sisältää siis myös perävaunut, hinattavat laitteet ja vaikka moottorikelkat :o Siis yhdistelmässä on oltava kaksi kolmiota!
Taas vaikuttaa siltä ettei pykälänikkareilla ole oikein pallo hallussa :roll:

Lähetetty: 04 Touko 2007 16:02
Kirjoittaja KajNyy1
Toistaiseksi taidan tyytyä ulkopuolisiin saunapalveluihin.
Jos en!
sillointeen siitä mallin jonka voi nostaa pariovien kautta trukilla takatalliin. Etuna olisi että auton muita tiloja voi hyödyntää puku/pesutilana ja takaterassia vilvoitteluunKuva Saunan max mitoiksi muodostuisi 180cm leveys, 210cm syvyys ja 170cm korkeus kaikki ulkomittoja. painoa ei saa tulla yli 3000kg rajoitus tulee trukista.

Lähetetty: 04 Touko 2007 16:06
Kirjoittaja KajNyy1
PS! missä tein virheen kun kuva ei auennut? pitääkö olla välilyönti [img]osoite[/img] välissä???

Lähetetty: 04 Touko 2007 20:49
Kirjoittaja Sisu
Ei taida pystyä tuolta linkittämään. Tuo sun linkkisi siihen kuvaan on itseasiassa väärä koska se ei ole kuva vaan osoite tai haku juttu jolla otetaan tietokannasta kuva näkyville. Se sun kuvas on .jpg kuva ja tuossa sun linkissä ei ole mitään kuva tarkennetta? Sen kuvan näkee kun kopioi tuon linkin tuonne osoitekenttään.

-Jussi-

varmaan joku osaa selittää tämänkin oikein :oops:

Lähetetty: 04 Touko 2007 21:11
Kirjoittaja mrl586
img-tagilla voi linkittää vain suoraan kuvatiedostoihin... (ei välttämättä aivan kaikkiin kuvatiedostyyppeihin)

Lähetetty: 04 Touko 2007 21:13
Kirjoittaja pompo
KajNyy1 kirjoitti:PS! missä tein virheen kun kuva ei auennut? pitääkö olla välilyönti [img]osoite[/img] välissä???
Vähänhän tämä on offtopicia, mutta vastataan silti. Sisu aivan oikein mainitsi, että osoite viittaa kuvasivuun, ei kuvaan. Suora linkitys itse kuvatiedostoon on groups.msn:ssä estetty.

Yleisesti ottaen kuvan osoitteen saa ongittua oikealla hiirenkorvalla kuvan päällä.

Lähetetty: 06 Touko 2007 22:28
Kirjoittaja Lahti32
Osoite ei kai ole se nettiosoite joka on selaimen rivillä. URL löytyy kun menee kuvan päälle, klikkaa hiirellä oikeaa nappia, valitsee "ominaisuudet" ja siellä se URL osoite löytyy joka tuo kuvan tähän riville:

[img]tähän%20ominaisuudet%20ikkunasta%20löytyvä%20URL[/img]

Kokeilin ettei msn.sivuilta pysty linkittää. Kylähullujen galleriasta pystyy. Harjoittelin itekki äsken vasta tuon homman :oops:

Lähetetty: 15 Touko 2007 18:10
Kirjoittaja KajNyy1
Täytyy siellä kevät kokouksessa harjoitella tätä kylähullujen kuvagallerian käyttöä.

Re: Sauna mersun perään

Lähetetty: 18 Loka 2007 15:08
Kirjoittaja Metallikk
Nyt on jäänyt kylähullujen foorumi ihan täysin sivuun kun on koulut ja sen semmoiset alkanut ja kesäkin meni poissa tietokoneen äärestä :o Mutta laitetaanpa nyt sentään linkki erään projektin tarinaan, olkoon se voimallisempi kuin tuhat sanaa!

http://koti.phnet.fi/tapiokin/sauna