Hukkabussi

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

On se hyvä että, on pari pirun vanhaa laturia, noita kahenmarkan latureita ko ei saa enää mistään. Itellä oli hupiakkuna 12V järjestelmässä akku joka oli käyny 8V:ssa ja kyllä sillä kesällä pärjäs. Toki miulla toi hupikäyttö vähästä vielä. Kameran akkujen latausta ja telkkarin kattomista lähinnä. Ens kesänä on jo muutama radiopuhelin käytössä ja ne saattaapi haukata jos tehoa on enempi, esim. 100W lähetys teholla ei huonolla akulla koko yötä soitella.
Rosmo
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

mitäs tälle kuuluu :)
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Hyvää kuuluu! Olen puuhastellut ihan liikaa bussin kanssa, ja päivittänyt foorumille ihan liian vähän. Lähinnä olen purkanut (kannattaisi välttää), tiivistänyt vuotoja (aina löytyy lisää) ja vatuloinut (eka kerta hei!). Revin vanhat lattiat pois, hitsasin uuden lattiarungon kahteen (ja vähän yli) tasaiseen tasoon. Eka lähtee ohjaamon luota ja jatkuu tavaratilan loppuun asti, sitten on kynnys ja toinen taso. Takaa en tietty tasoittanut, kun se olisi mennyt vähän överiksi, koska moottori.

Yllättävän hidasta on purkaminen ollut. Metallin irrottaminen on puuhun verrattuna hyvin hidasta. Kohta alkaa hitsaamiset olla purkissa (ei nyt puhuta kaikesta ylläpitoon liittyvästä hitsaamisesta, joohan), ja sitten pääsen rakentamaan lattiaa ja seiniä ja muuta kivempaa.

Bussia ei ole vieläkään katsastettu, eikä sillä tosin vielä tien päälle voisikaan lähteä. Tekniikan suhteen pitäisi ainakin vielä uusia eturenkaiden takana olevat poikittaispalkit, jotka ovat ihan näkkäriä. Lähimetallipajalta saa suunnilleen samanlaista u-profiilia, ajattelin pyytää tutun hitsaamaan, mutta miten tuo kannattaisi tehdä? Mitä katsastusmiehet sanovat jos noita palkkeja hitsaa? Vai pitääkö ne hankkia Scanialta sikahintaan? Onko jollain vinkkejä tai ideoita?

Välillä on kyllä ollut motivaatio kateissa. Tuntuu ettei koskaan saa mitään näkyvää aikaa, ja se on vähän ottanut luonnon päälle. Mutta kaiken kaikkiaan plussan puolella ollaan, projekti on ollut mielenkiintoinen ja olen oppinut paljon uutta. Ja lähes aina on kuitenkin ollut kivaa.

Laitan kuvia myöhemmin.
Imasunna
Kippari
Viestit: 73
Liittynyt: 18 Kesä 2015 23:23
Truck: bova futura - 89
Location: finland
Member id: 253
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Imasunna »

TapioK kirjoitti:Hyvää kuuluu! Olen puuhastellut ihan liikaa bussin kanssa, ja päivittänyt foorumille ihan liian vähän. Lähinnä olen purkanut (kannattaisi välttää), tiivistänyt vuotoja (aina löytyy lisää) ja vatuloinut (eka kerta hei!). Revin vanhat lattiat pois, hitsasin uuden lattiarungon kahteen (ja vähän yli) tasaiseen tasoon. Eka lähtee ohjaamon luota ja jatkuu tavaratilan loppuun asti, sitten on kynnys ja toinen taso. Takaa en tietty tasoittanut, kun se olisi mennyt vähän överiksi, koska moottori.

Yllättävän hidasta on purkaminen ollut. Metallin irrottaminen on puuhun verrattuna hyvin hidasta. Kohta alkaa hitsaamiset olla purkissa (ei nyt puhuta kaikesta ylläpitoon liittyvästä hitsaamisesta, joohan), ja sitten pääsen rakentamaan lattiaa ja seiniä ja muuta kivempaa.

Bussia ei ole vieläkään katsastettu, eikä sillä tosin vielä tien päälle voisikaan lähteä. Tekniikan suhteen pitäisi ainakin vielä uusia eturenkaiden takana olevat poikittaispalkit, jotka ovat ihan näkkäriä. Lähimetallipajalta saa suunnilleen samanlaista u-profiilia, ajattelin pyytää tutun hitsaamaan, mutta miten tuo kannattaisi tehdä? Mitä katsastusmiehet sanovat jos noita palkkeja hitsaa? Vai pitääkö ne hankkia Scanialta sikahintaan? Onko jollain vinkkejä tai ideoita?

Välillä on kyllä ollut motivaatio kateissa. Tuntuu ettei koskaan saa mitään näkyvää aikaa, ja se on vähän ottanut luonnon päälle. Mutta kaiken kaikkiaan plussan puolella ollaan, projekti on ollut mielenkiintoinen ja olen oppinut paljon uutta. Ja lähes aina on kuitenkin ollut kivaa.

Laitan kuvia myöhemmin.

tiiäkkö "no panic" meillä oli auto oikeen vieraalla hitsattavana niin nyt saakin itse hitsailla korjailla heidän jälkiään ja toki niitäkin jotka onneksi sanoin itse hitsaavani!! ihan liikaa hommaa,mutta eikös lopussa kiitos seiso :) meillä auto tarttis olla jonkinmoosessa kunnossa elokuun alussa,jotta päästään nytkähtään taas eteenpäin...saas nähä miten käy!hitsaus ja rälläköinti on tullu erittäin tutuksi puuhaksi :D
"Edes joku tolkku pitää olla, sanoi hoitaja kun hullua elvytti"
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä niitä saa hitsalemalla korjata tai oikeestaan pitääkin :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Kuva

Onko kellään hajua minkä näköinen avain sopisi sivuluukkujen lukkojen avaamiseen. Luulin että lukkopesät ovat ruosteessa ja likaisia, mutta avasin ja putsasin yhden eikä silti toimi. Kaksi vahvaa avainkandidaattia on, eikä kumpikaan mahdu edes ekaan haittalevyyn asti. Mulla on kaksi Scanian avainta, joilla tuskin on mitään tekemistä Carruksen korin kanssa, sitten mulla on avain, joka sopii sisällä oleviin luukkuihin (GX130) ja avain, joka sopii etuoveen (PS212).

Jos ja kun multa puuttuu luukkujen avain, niin onko sellaista mahdollista saada jostain? Onko jokaisessa bussissa omanlaisensa vai pystyisikö sellaisen tilaamaan jostain tai kopioimaan jonkun toisen kylähullun avaimesta? Uudelleen sarjoittaminen olisi vähän liian iso projekti.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Avain numero 137 pitäis käydä kaikkiin tuon ikäisiin. Jos et löydä mistään avainta niin osta 1 uus kahva niin siinä tulee avainkin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Romikset varmaa täynnä noita avaimii. Miula eioo enää ku 3 kun yhden jo annoin pois foorumilaiselle.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ensi viikolla oon Tammisaaressa nepparilla käymässä. Mulla on 2 eri luukun avainta. Niitä voi kokeilla. Jos osuu, niin olis malli mistä kopsaa. Pistä yv jos ei Oo ennen ratkennut.
peltiliiteri.com
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on pari ylimääräistä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Bussiton kirjoitti:Mulla on pari ylimääräistä.
Jee! Laitatko Kustin polkemaan? Hoidetaan hyvitysjutut privalla.

Pelti, kiitti tarjouksesta!
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Syksy tulee, pitäisi ehtiä maalata vielä. Testailin kilikalimaalilla kylkien maalaamista, mutta oikean sävyn ja riittävän hyvän jäljen suhteen oli vähän haasteita. Pohjamaali levisi pienessä tuulessa ihan hyvin, mutta huonommalla suuttimella varustettu pintamaali oli tuskaista saada siististi pintaan. Ja bonuksena se alkoi jossain vaiheessa roiskia isoja tippoja maalipinnalle. En varmaan vaan osaa, mutta silti.

Ajattelin satsata muutaman kympin maaliruiskusysteemiin ja hankkia oikeaa sävyä siihen. Selvitin Koiviston autolta että bussin harmaa sävy on Permacron Akryyli AL15 Feinsilber tai DuPont EK2490/1. Kummastakaan en löytänyt kovin kummoista infoa googlella. Mistä tuollaisia maaleja kantsis alkaa etsiä? Voiko niitä maalata Bilteman tms ruiskulla vai onko liian paksua kamaa? Tuo DuPontin 2490 vaikuttaa värikoodilta, voisko sitä käyttämällä saada oikean väristä maalia vaikka ei DuPonttia meidän kyliltä löytyiskään? Vai pitäisikö vaan tyytyä spraymaaliin?
Airistolainen
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Heinä 2016 14:12
Location: Puolanka

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Airistolainen »

junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja junior »

Bilteman ruiskut on muistaakseni sata jetin kopioita, jos et muuta meinaa maalata niin bilteman ruisku on ihan hyvä ja saa kakkosen suuttimen niin tulee paksumpikin tavara ulos. Yhden maalauksen takia ei kannata ostaa mitään kallista ruuttaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä vetäsin noi hopeat pari vuotta sitten Keskiseltä ostetulla 14,95 maksaneella ruiskulla :roll: saa sillä sen verran peittävää aikaan :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jooseppi
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
Truck: mb 407 ja Carrus 302
Location: Pirkanmaa
Member id: 285
Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja jooseppi »

Itse maalailin nuorempana muutamia autoja yks ruisku oli biltemasta. Ruiskun runko oli pinnotettu sisältä ja päältä vähän karhealla aineella ja se liukeni maaliin ja oli sit auton luukuissa kun maalasin ne erikseen kannattaa kattoo ettei oo ruiskun runkoo pinnotettu sisältä. Halvallakin ruiskulla pärjää kyllä jos ei paljoo maalaa
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on tuollainen satasen Sagola ja 15eur Biltema. Ei eroa jäljessä. Asetonia sekaan niin menee vaikka 15v vanha Miranol sujuvasti läpi.

Sävyjä löytyy jokaisen automaaleja myyvän liikkeen viuhkasta. Viuhka käteen ja vertaa auton kylkeen.

Mikäli päädyt kali kali maaleihin unohda Maston ja muut rautakauppamerkit ja hanki kunnon kannut alan puodista. Mukaan saat viuhkasuuttimen ja homma sujuu.

http://makeyourmark.fi/garage/SPRAYMAALIT/ ja http://www.geezers.fi/spraymaalit
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 07 Syys 2016 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja pelti »

Joku alkuperäisen värinen kappale mukaan, kaverit lukee skannerilla automaalikaupassa värin. Ainakin oman värin luku onnistui tosi hienosti.
peltiliiteri.com
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kilikalipulloonkin saa 2-komponenttisen automaalin kun pyytää, jos maaliliikkeestä hakee. Laittavat siis kovetteen sekaan valmiiksi. Tulee kestävämpi pinta..

Pakastimessa kun säilyttää niin on vielä kuukausien päästä toimivaa kamaa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ja jos tulee eteen pähkäily että mistä niitä maaleja oikeesti saa, kun ainakin mulle tuo "automaalikauppa" ei ole niin yksiselitteistä, niin esim RTV myy automaaleja, vaikka se yleisesti rakennusalan liikkeeksi mielletäänkin.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Off topicilla mennään :oops: Viime keväänä ostin http://www.nettivari.fi/tuotteet.html?id=77/380 Pro-Tecin. Satku lisää muutama vuosi sitten ostettuun työkaluässän ruuttaan. :x Ero on järkyttävä :roll: Väri vaihtuu halvemmallakin, mutta paremmalla luulee itteään jo maalariksikin :mrgreen: T. Ari
#048
MoiBussi
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Heinä 2015 23:46
Truck: MB508 1978/87
Location: Kaakkois-Suomi

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja MoiBussi »

Dupontin löytää nykyisin paremmin nimellä Cromax
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Pitäisi muutama huonokuntoinen putki vaihtaa ennen kuin lyön lattian kiinni matkustamon kohdalta.

Kuvat ovat ruuman etuseinämän kohdalta. Kakkonen ja kolmonen ovat polttoaineputkia, jotka vaihtuvat ennen tankkeja letkuiksi. Mikä olisi fiksuin tapa vaihtaa putket? Dieselkorjaamon äijä sanoi että letkulla voisi korvata tuon korroosion raiskaaman pätkän eli noin 1,5m. Vetää siis tankin letkulta ruumaan asti letkulla ja liittää ruumassa vanhaan putkeen.

Mikä tuo putki numero 1 on? Se kulkee eturenkaiden kohdalla rungon vasemmanpuolisen pitkittäispalkin viertä nokkaa kohti.
Liitteet
putket02.jpg
putket02.jpg (260.47 KiB) Katsottu 17371 kertaa
putket01.jpg
putket01.jpg (377.97 KiB) Katsottu 17371 kertaa
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

1. on kytkimen nesteputki.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK »

Onko miten hankala vaihtaa? Tai siis ainahan ne on hankalassa paikassa, mutta valuuko nesteet pihalle jos ruuvaan liitokset irti ja laitan uutta tilalle? Mitä materiaalia tuo putki on?
Vastaa Viestiin