Hukkabussi

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 394
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Timppa » 15 Marras 2016 22:10

Putkien kiinnikkeiden kohdat ruostuu hyvin . Kyllä sieltä kytkimen putkesta neste ulos tulee , sen voi korvata myös mustalla nailon putkella .
Ilmauksesta on ollut kirjoituksia aikaisemmin ,on työllistänyt useasti .

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2346
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja neppi » 16 Marras 2016 01:52

Eikö nuo kuparia oo nuo putket.

Volvo käytti tuumamittasia putkia vielä 90-luvun alussa ja niihin meinas olla tuskaa löytää helmiä ja nippoja. Tsekkaa noi koot eka, sit putkileikkurilla poikki ja nippa, millä saat muutettua nailoniks ne välit ku pitää. Parempihan ois jos ois mahdollisimman vähän liitoksia siinä linjassa.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 18 Marras 2016 03:12

1. kytkin
2.ohjaustehostin meno, paine
3.ohjaustehostin paluu
Kaikki uusiksi, niin pääet jo pitkälle. Siis vaiha edes korin ulkoset päät edestä ja takaa.
Jos et osaa tai maksaa liikaa niin kysy vaikka multa. Mä teetän sulle putket hintaan -50% onninauto
-Koska sen voi tehdä myös itse-

TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK » 16 Marras 2017 13:50

Hei, pitkästä aikaa! Sain ilmeisesti ruuvin osumaan lämmitysputkeen, vieläpä siihen pystypätkään, joka menee webastolta kattokanaviin. Laitoin weban päälle ja alkoi glykolit vuotaa sisään ja moottoritilaan. Ongelma on tietty nyt se, että sinne väliin ei pääse mistään kautta ja en viitsisi repiä sisäpuolta auki. Mulla on suunnitteilla myös diesel-ilmalämmittimen hankkiminen enkä ole pakkasilla suunnitellut matkustavani, joten mietin voisiko kattolämmityksen vain katkaista. Onko jollain tietoa miten putkien vedot menee? Kattokanavissa ne menee molemmin puolin, mutta vain kuskin puolella on putket alas/ylös. Keskellä bussia putket menevät boksiin ja ojan puolella putket on eristetty. Veikkaan ja toivon, että putket vain menevät eestaas kanavissa ja siten toinen pystyputkista on meno ja toinen paluu. Mutta onko niin? Ja onko ne jotenkin integroitu finnotzon ilmastointiin?

Kori on siis 1995 Carrus 602.

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 16 Marras 2017 17:30

Ainaki minun Carruksessa menee niin että webalta lähtee patterikiertoon. Oikeaa puolta eteen ja vasemmalla palaa takaisin taakse. Sitten nousee kattokennoille ja sieltä alas ja venttiilin kautta takaisin pattereita tai moottorille. Alkuperäinen putkirunko avioliitto löytyy jos haluat kopion. Alusta on sama K113 kuin kaiketi sullakin.

EDIT: Vietävän Android-näppis. Piti kirjoittaa putkikaavio eikä mikään putkirunkoinen avioliitto :mrgreen:

TapioK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Maalis 2014 10:12
Truck: Scania Carrus 602⋆
Location: Etelä-Suomi
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja TapioK » 17 Marras 2017 13:00

Joo, mielelläni otan kopion! Mites tuo venttiilijuttu toimii? Uskallanko siis katkaista kierron, niin ettei enää kulje katolle lainkaan?

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 17 Marras 2017 17:30

Lähettä vaikka yv:nä s-postiosoite niin vastaan kaavioilla.

Venttiili päästää tarvittaessa vettä moottorilla lämmityskiertoon. Venttiilin ollessa kiinni lämmityksessä kiertää sama vesi ja sitte kun se aukeaa niin tulee moottorilla/webalta kuumaa vettä kiertoon ja paluu putkesta samalla kylmä vesi painuu moottorille.

Kattokennot on varmaan sarjassa pattereiden kanssa eli sitä ei voi vain katkaista ja tulpata. Silloin loppuu kierto pattereiltaki. Eli katolle menevät poikki ja patteripuolelle jäävät päät yhteen. Se selviää paremmin siitä kaaviosta kun meikäläisen selityksestä :?

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 17 Marras 2017 19:31

Putki linjat pattereille on vielä tutkimatta, mutta carrus302/vector siinä lähtee katolle oma linja webastokotelosta( meno/ paluu) , omat nestekierron säätöventtiilit ja kiertovesipumput ,ohjaus paneli tyyppi en tunnista, samasta ohjataan viilennystä ” kylmäkennoja” (sutrak boxi katolla)
Tässä autossa on jotain muutoksia tehty, kuitenkin oletan että patterilijat on rinnan tai kiertoputkesta
otettu patterreille ( kuten talojen keskuslämmitysjärj) , pattereissa on termostaatit ,,eikä sarjassa vasen/ oikea .Lisäksi erillinen putkilinja on myös etukennolle ” tuulilasi” puhallus (patterilinjat voi olla kylmänä= kesäkäyttö) korjatkaa jos virhe tietoa!

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Hukkabussi

Viesti Kirjoittaja Iski » 17 Marras 2017 19:51

B10M on ainakin oma erillinen kierto kattokanaville ja myös omat sulut, putket menee molemilla puolilla takanurkista ylös, Saniassa voi olla erilailla kun on tuuppari.
Omasta poistin kattokanavat ja niiden lämmityksen, sulut kiinni ja putkien päät letkulla yhteen.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Vastaa Viestiin