Sivu 1/1
Nyhjästään tyhjästä: 7 metrinen siipiwiima
Lähetetty: 14 Helmi 2007 18:44
Kirjoittaja possu
Pihassa on tommonen riittävän kauan metsässä majaillut siipiwiima. Tarkoitus olis siitä retrohenkinen reissuauto pykätä. Urakkaa piisaa mutta kun tämän palstan muita projekteja tossa eilen selailin niin tuntuu että olen oikeassa seurassa
Perheelle ja tuttaville virallinen selitys on että "viiden vuoden päästä se on liikenteessä", mutta katotaan nyt minkälainen voimankoitos tosta tulee. Onneksi lähellä on hyvin toimiva autopurkaamo josta varmaan isompaankin kalustoon tavaraa tarvittaessa saa.
Kuvia voisin laitella kun jotain tuossa keväämmällä alkaa toivonmukaan tapahtua...
Lähetetty: 14 Helmi 2007 20:40
Kirjoittaja H.Tawast
Hieno busa, laita ihmeessä kuvia, saadaan ihmetellä.

Onnea projektille.
Mielenkiintoinen juttu,,
Lähetetty: 14 Helmi 2007 23:26
Kirjoittaja kuoppaukko
Taitasko olla sellainen alusta ettei foorumilaisilla ole kellaan hallussa.
Jos aikaa riittaa pista foorumille vahan teknistakin dataa,, Kiitokset jo etukateen,,,
Lähetetty: 15 Helmi 2007 09:00
Kirjoittaja SisuPussi
Näyttää kyllä mielenkiintoiselta. Näissä vanhemmissa on sitä tyyliä.
Laita ihmeessä kuvia auton nykytilasta.
Lähetetty: 15 Helmi 2007 09:16
Kirjoittaja Bussiton
Tossa on kyllä tyyliä

ei muuta kun tsemppiä projektiin

Lähetetty: 15 Helmi 2007 11:26
Kirjoittaja jones69
Minkä ikäinen tuo on?! Näyttää hyvältä pistähän lisää kuvia jo näin niinkuin nykytilasta...
Lähetetty: 15 Helmi 2007 16:25
Kirjoittaja Pilotti
Taitaa olla ihan kuuskytluvun alusta ja alusta lie Ford Trader???
Lähetetty: 15 Helmi 2007 19:48
Kirjoittaja possu
Pilotti kirjoitti:Taitaa olla ihan kuuskytluvun alusta ja alusta lie Ford Trader???
Oikeeseen osu
Tästä lähdetään...
Todennäkösesti joutuu purkamaan
kaiken. Perä on takapyörien takaa enemmän tai vähemmän ruostesilppua. Muodot on jäljellä mut kattoo ny kuinka paljon noita voi apuna käyttää kun uutta tehdään.
Yks asia toimii ja se on käsijarru

Lähetetty: 15 Helmi 2007 21:48
Kirjoittaja H.Tawast
Tuosta saa reteen vehkeen, tuossa muotoilussa on sitä "jotain.
Lähetetty: 15 Helmi 2007 22:15
Kirjoittaja Lahti32
Onko bensa vai diesel.... Kerran olen tuollaisen tavannut ja moottorin kayntiaani oli sen laatuinen et kysymys on pakko laittaa..... Oletko tutustunut muihin metsa projekteihin, tassa linkki jolle nostan hattua:
http://www.vabis.fi niin ja olet oikeassa seurassa....Tervetuloa
Lähetetty: 16 Helmi 2007 01:49
Kirjoittaja Pilotti
Onko auton historiasta tietoa? En itse muista tuollaista luonnossa nähneeni. Tuo kuorma-autoalustakin on aika erikoinen tapaus, ei varmaan montaa tuollaista Wiimaa tehty. Tuota korimalliakin tehtiin kai vuosina 1960-63, eli ehkä vain muutama sata kappaletta, eli loistava tilaisuus säilyttää historiaa.(Ja maksaa siitä aika paljon...)
Lähetetty: 16 Helmi 2007 09:44
Kirjoittaja possu
Pääasiassa netistä olen tota mallihistoriaa kaivanut. AKE:ssa on paperit menossa mutta siellä kestää sen mitä tarvii.
Kori:
SLHS:n sivuja ahkeraan lukenut ja Wiima2 -koria on tehty a ja b -versioita vuosina 1959-63 881 kpl. Tämä kyseinen kori on a-versio ja oletetun valmistusnumeron perusteella arvelen valmistusvuodeksi 1961.
Alusta:
Tätä traderin alustaa on tehty vuosina 1957-63. Moottori on Fordson majorin 3,6 litranen nelonen, diisseli siis. Laatikko käsittääkseni synkronoitu ja nelivaihteinen. Toi moottori ei ilmeisesti ole kovin kestävän koneen maineessa joten kunnosta riippuen saattaa olla että tohon haetaan joku modernimpi pienen jakeluauton moottori+vaihdelaatikko -paketti.
Tuolla bussit.com:issa on juttua näistä Fordeista
http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic ... mes+trader
ja aika hyvin tuolta lukemalla selviää että Ford ei alustana ole ollut koskaan suomessa kovin suosittu ilmeisesti kestävyyden (?) vuoksi. Ja miksi olisikaan käytetty kun muutenkin on ollut jo helposti saatavilla kolmen eri valmistajan alustoja. Kyseinen Ford on siis tosiaankin ilmeisen harvinainen.
Toi bussit.com muutenkin hämärä paikka kun yritin tonne rekisteröityä niin linjana kait on että uusia keskustelijoita ei haluta, koska tunnareitani ei ole hyväksytty. Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella. Auton historian selvittämisen kannalta kyseinen foorumi olisi nähdäkseni mitä loistavin kun tuntuu että monet jäsenet ovat pitkän linjan bussikuskeja tai muuten vaan busseihin hörähtäneitä. SLHS:kään ei juuri noita yhteystietojaan ja -henkilöitään viljele.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 11:59
Kirjoittaja RH
Olen nähnyt vastaavan Ford matkailuauton vanha-autotapahtumissa Iisalmessa ja jossain muuallakin ainakin vielä pari vuotta sitten. Muuramessa on harrastajalla vastaava rekkaveturina. Eli on noita vielä jokunen jäljellä, tuolle moottorillehan löytyy traktoripuolelta harrastajia paljonkin eli luulisi osia löytyvän suht helpolla.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 15:14
Kirjoittaja possu
RH kirjoitti:Olen nähnyt vastaavan Ford matkailuauton vanha-autotapahtumissa Iisalmessa ja jossain muuallakin ainakin vielä pari vuotta sitten.
Tohon tyyppiin ois hyvä "törmätä"

Näkis miten on autonsa toteuttanu niin käytännössä kuin AKE:lle rekisteröitynä
Näytti muuten bussi aika pieneltä tossa lavetin päällä

Lähetetty: 16 Helmi 2007 17:23
Kirjoittaja otto
tosi hieno projekti onneavaan,ja kärsivällisyyttä. sitähän näissä tarvitaan.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 18:56
Kirjoittaja mrl586
possu kirjoitti:Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella.
Ylläpidon sähköpostiosoite löytyy rekisteröitymislomakkeesta kohdasta:
Koodi: Valitse kaikki
Jos olet näkövammainen tai muusta syystä et voi lukea kuvan koodia ole hyvä ja ota yhteyttä Ylläpitoon avun saamiseksi.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 19:16
Kirjoittaja possu
mrl586 kirjoitti:possu kirjoitti:Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella.
Ylläpidon sähköpostiosoite löytyy rekisteröitymislomakkeesta kohdasta:
Koodi: Valitse kaikki
Jos olet näkövammainen tai muusta syystä et voi lukea kuvan koodia ole hyvä ja ota yhteyttä Ylläpitoon avun saamiseksi.
Taisin olla sit näkövammainen
Tunnarit tonne tuli "lunastettua" joten historia-topiccia siel nyt pystyssä.
http://bussilla.info/forum/viewtopic.ph ... ac038f5465
Moottorista kyselyä tuolla:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 18bb6adc98
Luulis näillä eväillä projekti käynnistyvän.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 20:36
Kirjoittaja RH
Se näkemäni auto oli mielestäni tehty matkailukäyttöön jo aikoja sitten, ehkä 70-luvulla ellei aiemminkin.
Lähetetty: 16 Maalis 2007 18:05
Kirjoittaja possu
Paperit tuli sitten postissa. Wiima ollut viimeksi kilvissä vuonna -87. Mitäs konkareille sanoo merkinnät:
laji: 1I, erikoisauto
ja alempana maininta "matkailuauto"
Lähetetty: 16 Maalis 2007 19:55
Kirjoittaja vanteros
Ei kait se Vortsommajorin kone oo sen huonompi ku muittenkaan aikalaistensa myllyt. Onpahan vaan tehty liian pieneksi linija-auto käyttöön nähäkseni. Itse olen alottanut kuljettajan urani kolmevuotiaana juuri Fordson ajorin ohjaimissa, tosin isä hoiteli kytkin ja vaihtamispuolen.
Mahtaisko nelos Volvon kone olla sopiva tuohon? Tai kutos Volvo? Jakoautoista siis kyse. Varaosat löytys ainaki kaupan hyllyltä.
Miten mahtaa olla raskaamman kaluston puolella, onko tehokkaampaan vaihdettaessa otettava huomioon tilavuude ja tehon lisäys niinkuin on henkilöautopuolella?
Nii, sitte vielä, meleko ihana rojekti tuo.
Lähetetty: 16 Maalis 2007 22:33
Kirjoittaja B9M
possu kirjoitti:Paperit tuli sitten postissa. Wiima ollut viimeksi kilvissä vuonna -87. Mitäs konkareille sanoo merkinnät:
laji: 1I, erikoisauto
ja alempana maininta "matkailuauto"
Ónneksi olkoon!!! Ei muuta kuin rekisteröintikatsastukseen kun on valmista. Et tarvitse muutoskatsastaa, säästyt perusveroltakin. Koneenvaihdon joudut katsastaan, mutta auto pysyy erikoisautona. Tv. Ari
Lähetetty: 16 Maalis 2007 22:42
Kirjoittaja Jone
Ja aika vapaasti saa rakentaakin kun ei nuo nykylait sido korkeuksilla sun muilla hommeleilla. Kunhan leimalle vie jonkun "matkailuauton"
Re: Nyhjästään tyhjästä: 7 metrinen siipiwiima
Lähetetty: 25 Heinä 2012 00:52
Kirjoittaja wiima63
Nyt on mennyt 5 vuotta..tuliko valmista ?