Sivu 1/3
Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 12 Huhti 2015 20:03
Kirjoittaja pali
No niin nyt ois haettu projekti omaksi iloksi ja naapureiden mielipahaksi.
Haaviin tarttui B9M alustalla oleva vanha kirjasto-auto ajettu rapeat 249 tkm., vm-92 +6 vaihteinen manuaali aski.

Ja oli rekisteröity valmiiksi matkailuautoksi.
Ja tarkoitus olis tehdä ne kaikkien tekemät perushommat..taakse tulee kilpurille kuljetus paikka jne..Wc löytyy jo valmiiksi se täytyy vaan siirtää eri paikkaan pieni vesivaraajakin oli ja lavuaari valmiiksi.
Sisältä kuvia laitteen kunhan pääsee vauhtiin hommissa ja jos ei pääse niin eka kesä mennään pikaiseen nykyisellä konseptilla ja talvella ryvetää sit kunnolla.
Ja vinkkejä otetaan vastaan ei muutakun lapaan syöttöjä..
T :Pauli
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 12 Huhti 2015 20:53
Kirjoittaja neppi
Hieno on!
Vinkkinä semmonen, et liikkeelle vain. Hahmottuu paremmin pidemmässä juoksussa mitä pitää muuttaa ja mihin. Talvellahan on kivempi rakennellakki ku hiki ei haise eikä oo hyttysiä.
N
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 12 Huhti 2015 22:13
Kirjoittaja happa66
Onnea hankinnasta. Kuvia projektin edistymisestä odotellessa.
a-p
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 13 Huhti 2015 07:09
Kirjoittaja pali
Joo ei voi suuremmin repiä levälleen kun tänä kesänä ois tarkoitus kuitenkin noille radoliie suunnata ainakin kerran ja jos jossain muuallakin vielä pyörähtäs...
Tällä omalla mäellä missä asutaan niin ei tarvitse onneksi hyttysiä pelätä tuulee sen verran aina et ei 5 vuoteen montaa hyttystä ole näkynyt..mutta käärmeitä senkin edestä
ja talveksi on tyrkyllä jopa aivan hallipaikka niin taitaa toi talvi rakentaminen olla tähtäimessä
Mutta tuo takaosa on puhkaistava joka tapauksessa,mietin perinteisen luukun tekemistä ja toisaalta alumiininen takalaitanostin on kummitellut myös yöunissa

outoja unia.
luukku olisi kevyempi ratkaisu ja halvempi..ja vähemmän liikkuvia osia

takalaitanostin on vähän siinä ja siinä omat hyvät puolensa silläkin .onko joku muuten porukoista tätä tehnyt ?? sais vaan jostain vinkkejä hommaan jos siihen päädyn..
kuvia pusken heti kun saa jotain järkevää aikaseksi....vaimon mielestä tätä ei oo tapahtunut 10 vuoteen
T: Pauli
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 13 Huhti 2015 08:44
Kirjoittaja Bussiton
Onnittelut kulkurista ja tervetuloa !
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 13 Huhti 2015 18:11
Kirjoittaja ae70
Onnea hankinnan johdosta ja jaksamista rojektiin

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 13 Huhti 2015 18:37
Kirjoittaja Wowbagger
Miks kaikilla on nätimpi aihio kun mulla !

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 13 Huhti 2015 23:47
Kirjoittaja pali
kauneushan on katsojan silmissä,niin monessa muussakin asiassa kun näissä "hirvityksissä"
Auton mukana tuli muuten talvirenkaat siis ihan nastalliset versiot,mietin vaan et kuinkahan paljon noita nyt sit tarttee,ei ainakaan heti tule lähdettyä talvella ajoon.
Tietysti ei kai mikään estä talvella käyttöä kun ei oo noita ylimääräisiä ikkunoitakaan,tosin toi valokatto hirvitys on ja sieltähän se lämpö häviää jos on jonnekkin mennäkseen.
Kai ne talvirenkaat saa johonkin mahtumaan säilöön tai sit pitää harkita niiden myymistä,vai onko noiden renkaiden kumi seoksissa kuin paljon eroa verrattuna kesärenkaisiin?
Vois tehdä tietysti niille " Kummelit" ja nyppiä nastat veke niin ois kunnon setti kesärenkaita

ihan vaan naapurin harmiksi..
no nyt täytyy tehdä do the lista minkä mukaan aletaan asioita tehdä.
T: P
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 01 Touko 2015 18:36
Kirjoittaja pali
Tämän tyyppisiä kahvoja luukkuihin olis hakusessa...pari kappaletta tartteis ,mistä päin olette näitä hankkineet??
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 01 Touko 2015 22:28
Kirjoittaja neppi
No Paimelasta. Saahan noita toki kaupasta uusiaki...
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 01 Touko 2015 23:28
Kirjoittaja kulkuri
Tai enonkosken purkaamolta
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 02 Touko 2015 19:13
Kirjoittaja Jan-Erik
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 17 Touko 2015 21:19
Kirjoittaja pali
No niin nyt ois hiukan polkaistu projektia käyntiin pienellä nuuskimisella...loput hylly tuli purettua pois. hyllyt siirretään taakse samaan tilaan johon tulee kilpurin kuljetus tila

Samoin tuli kurkattua noihin koteloihin renkaiden kohdalla ja ne täytyy modailla matalaksi..

olipahan ruhtinaallinen eristys!

koteloon oli laitettu vanhan kansan retkipatjaa jolla oli tehty myös sisälokari eristys..tais siellä olla muovinen lokasuoja kun tuntui aika joustava olevan...tarttee varmaan laittaa hiukan bitumimattoa lisäksi kun noihin koteloiden päälle tulee koirille paikat.

(en onneksi ole perheen ainut koira)
Wc menee kans uusiksi eli siirto oven viereen..ehkä pientä muokkausta siihenkin tulossa.

..alapuolella oven vieressä olisi aika hyvät paikat säiliöille kun wc siirtyy siihen mutta tähän päivitykseen en sitä vielä ala tekemään..mennään kasettivessalla alkuun.
Sitten olisi se suurin homma edessä kun täytyy ampua tuo takaseinä auki,että saa sen kilpurin sisälle

jonniin sortin luukku tulee ja rampit millä sen saa ajettua/siirettyä sisälle..vaikka ei vielä oikeaa visioo ole siitä,

Lastaus korkeus jää aika korkeaksi kun oli tarkoitus tehdä toi takatila samaan lattia tasoon asuin osan kanssa..takana on oikeastaan ainoat säilytys paikat mitä autossa on niin enpä ala niitä purkamaan .Tai on yksi "kotelo" aivan tyhjä ja se on apparin puolella eturenkaan etupuolella,sinne tulee kiinteä työkaluvaunu saa hiukan painoa pois takaa..tosin tämäkin tehdään sitten myöhäisemmässä vaiheessa.
Näillä mentiin tänään ja jatko seuraa

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 17 Touko 2015 21:52
Kirjoittaja neppi
Onks siellä lokasuojassa kuitenki renkaan puolella pelti? Seku sopivasti rengas vauhdissa tussahtaa, ni tolla kuvaamallasi rakenteella sulla menee kattoverhoilutki uusiks. Ja se koirankoppi.
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 17 Touko 2015 22:17
Kirjoittaja pali
No sitähän kävin tossa just vielä hämärissä katsomassa mut oli palkeet mennyt tyhjäksi niin en ulkopuolelta sitä nähnyt..ja sisäpuolelta painuu n.5 cm ja sit pysähtyy et siellä vois jopa olla peltiä..ja kyllä sinne tynnyrin puolikas pitää laittaa jos siellä ei oo..
ja anteeksi vaan kun kori on suomalaista suunittelua en kyllä ihmettelisi jos siellä olisi vaan se retkipatja..

mutta huomenna repäisen ton auki niin olenpa viisaampi
Ja siinä vaihteessa jos rengas tussahtaa niin en olis kovinkaan huolissani kattoverhoilusta saati siitä kopista...vaan niistä jotka voi olla siellä sisällä..

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 17 Touko 2015 22:52
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Iltaa..

on ne sisälokarit peltiä... omastani "tiedän" ku niiden kanssa askartelin... eivätkä oo edes ihan tavallista vaan jotain rosterin tapaista... (eivät ruostu...mut magneetti ottaa kiinni...)

Mää touhailin noiden päälle "rautarungon" ja vaneroin sen 21mm filmillä...(sen jälkeen ku olin tiputtanu niitä muutamia senttejä alas) en tiedä kestääkö rengasvauriota...mutta oon silti aika varma et se renkaanpinnan vauhti ainaki hidastuu kun se pyrkii tupaan sisälle... eikä siten aiheuttaisi iha nii paljoo vahinkoo...
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 18 Touko 2015 18:08
Kirjoittaja pali
No niin nyt ois tehty päivä töitä saa alkaa harrastamaan..
Käväsin pikaseen lukemassa tuota LÄTSÄN terapia tölli osioo ja arvatkaakas kenellä tuli kylmä rengas perseen ympärille.

vaikka toisaalta tiedän kehen ottaa yhteyttä jos tarvitsee neuvoa siitä isosta remontista

..on siellä haperoa omassakin pelissä sen tiedän kun vilkaisi auton alle..mutta se on vasta 1/4 osa totuus auton kunnosta..tai sit ei.
No ihan samahan se tässä vaiheessa on paljonko sitä sitten loppuviimein joutuu korjaamaan tehtävä se on kuitenkin,ainakin jossain vaiheessa.
Nyt on vaan tehtävä noi muutamat juttut valmiiksi ja niinkun kommentteja tulikin et nopsaan liikkeelle niin loput hamottuu ajan kanssa..

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 18 Touko 2015 21:58
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Moro...
Älä ny pikkasesta säikähä... todennäkösesti sun autos ei oo lähellekkään yhtähuono mitä toi mun katiska... Ja sun ei tarvi olla yhtä hölmö ku mää...että lähet parsimaan pommia kasaan...

Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava et ei noi mätähommat ollu ees mikään paharasti (kultaakohan aika muistoja...

) Kaikki toi muu "touhuilu" syö aikaa ja järkee paljo enemmän...(niinku rahaaki...ns.mustarauta on "halpaa ja helppoo" työstää.)
Toki omat haasteensa tuo jos tekee sen sinne sisälle...eli ei pura paikkoja auki.
Tosta sun autonkuljetus tilasta...kai sää sinne semmosen "kotia jätettävän moduuli saunan" rakennat... lisäis vaan aika paljon auton "käyttöastetta"... ja jos kerran meinaat jättää takalattian suoraksi ni eihä se ny mikään mahoton ois toteuttaa...

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 18 Touko 2015 23:27
Kirjoittaja pali
No ei ollut tarkoitus räjäyttää koko komeutta tuohon tontille noin laajassa mittakaavassa kun joku on tehnyt

..talveksi on hallin käyttö mahdollisuus joten sitä sosialisoidaan aina tarpeen mukaan

ja on se käytössä kyllä kesälläkin..
ja ei kai se oo projekti eikä mikään jos ei katto vuoda...prkl..

nyt ku alkoi satamaan niin toi valokatto helvetti vuotaa ensimmäisen elementin kohdalta..eli se lentää huitan jonkkaan heti ja läväytän sen umpeen.
No asiaan autonkuljetus tilasta tulee 3,3m pitkä ja bussin leveydestä se ei vie ku 152 cm tarkasti ottaen.84 cm jää toiseen reunaa tilaa..ja älkää nyt mistään saunasta alkako puhumaan kohtahan se on tehtävä

no tai tehdään se sitten kun on jääty eläkkeelle..(eli toooooooosi pitkän ajan päästä).
Nostinta autolle olen tässä raapustellut paperille ja omaan hataraan päähän valmiiksi

..tässä vaiheessa siitä on tulossa sellainen työturvallisuus pommi että sille nauraa koko suomen työsuojelupiiri
Mutta yritän nyt jotenkin sen tähän nyt sössöttää. Ekana pitää aukaista toi koko takalisto valojen välistä .Eli taakse molemminpuolin rhs putkipalkit pystyyn (putken kokoa en ole vielä tarkemmin pohtinut oisko 60*100*5) ja nämä palkit lasketaan niin alas/lähelle maata kun on tarve varmaan puskurin alareunaan ja näihin palkkien sisäsivuun tehdään "halkio"
ja rhs palkkien ympärille teen "kelkan"(n.600mm korkea) joka on laakeroitu ylhäältä ja alhaalta ja tuosta "halkiosta" menee paksu latta palkin sisään joka on kiinni siinä "kelkassa" ja teen siihen sylinterille kiinnitys paikan .hydraulisylinterit tulee palkkien sisälle ja ne kiinnitetään siihen kelkkaan ja sylinterin toinen pää laitetaan rhs palkin yläpäähän kiinni. siis sylinteri tulee ylösalaisin...
Nämä "kelkat" yhdistetään putkella,että liikkuvat tasaisesti ja jumittamatta ylös ja alas
"Kelkkaan" teen saranoidun kiinnityksen tasolle ja se taso tulee näiden rhs putkien väliin. Näitä "kelkkoja" laskemalla ja nostamalla saadaan taso oikeaan korkeuteen..nosto korkeus ei ole kuitenkaan kuin noin 70-80 cm maasta. Jostain yritän löytää perälautanostimen hydrauliikka yksikön jolla saa homman toimimaan...
Siinä lyhykäisyydessään.
Eli jos ei "auennut" tää homma niin Dhollandia valmistaa tälläisiä valmiita mitkä maksaa niin p*******sti

et mulla ei oo ikinä vara sellaisiin...saati että mulla olis vara vaikka itte tee/yritän tehdä vastaavaa

tein itse säästin
...onnistumisen ja epäonnistumisen raja on niin häilyvä

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 19 Touko 2015 00:36
Kirjoittaja vanha mutta villi
Laitatko jotain kuvaa tosta nostimesta, niin päästään paremmin arvostelemaan
Tuli nyt muutama kysymys mieleen:
- Kannattaako niitä sylintereita laittaa sinne putkipalkin sisälle? Eikös ne saa ulkopuolelle helpommin?
- Paljonko tolla pitää nostaa ja millaisella momenttivarrella?
- Kannattaako käyttää valmista perälautanostimen hydrauliikkaa vai kasata palikoista?
Kyllä toi ihan tehtävissä on, mutta jos nyt kuitenkin kattottais vähän tarkemmin ennenkuin tartut rälläkkään

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 19 Touko 2015 07:21
Kirjoittaja pali
moro
kuva tulossa ....sitä odotellessa

(ettei kävis niin et kuva tulee sitten kun laite on valmis

).
-sylintereiden sisään sijoituksella ei taida sinänsä olla väliä,huoltamisen kannalta ulkopuoli voi olla parempi. ja varmaan se "kelkka"liikuisi ilman sitä "halkion" tekemistä siinä palkin ympärillä.
-auton paino on noin 500 kg,,momenttivartta tulee se 3.25cm koska se on auton pituus.(ei paljon painoa mutta "pitkä")

ja auton korkeus on n 125cm eli sen luukun ei tarvitse olla suuren suuri.
-ja kyllä löysin yhden vanhan purkukuntoisen alumiinisen perälautanostimenkin. (sekin kummittele taas unissa...outoa

) tästä saisi tuon laudan käyttöön
suoraan perälautanostintakin ajattelin mutta kun se vie tuota säilytystilaa takaa niin paljon pois ...ei hyvä
tietty tässä käy vielä niin että homma menee reisille ja palataan siihen alkuperäiseen suunnitelmaan..eli perinteinen ovi/luukku systeemi..no kokeillaan ensi..
ja ihan varma asia rälläkkä laulaa tämän projektin osalta..

kunhan nyt sais ton kaasupullon tuohon mikkiin,tilatu on jo mutta mutta......matkat on pitkiä suomessa.

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 19 Touko 2015 14:18
Kirjoittaja pali
No olipas töissä jostain kumman syystä aikaa .....
Siinä se "kuvatus".. mitkään mitat ei ole suhteessa mihinkään

ovat vaan heitettynä paperille.
vino viivoituksella oleva kohta on korvake nostolaudalle..
materiaali vahvuuksista ei mitään hajua

.....eikös se mene näin että kun järki loppuu niin isompaa tavaraa.
näillä mennään

ja nyt lapaan syöttöjä, kaikki vinkit ja neuvotkin kelpaa otan niitä vastaan vaihdossa anna omiani ja välirahaa en maksa

Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 19 Touko 2015 14:59
Kirjoittaja vanha mutta villi
Joo, noin pikaisesti katsottuna kuormasta tulee pystypalkeille momenttia 10 kNm (500 kg 2 m päässä pystypalkeista). Kovin idealistisessa maailmassa toi jakaantuu molemmille pystypalkeille tasan jolloin maksimijännitykseksi pystypalkeille tulee 309 MPa. Nostolaitteille sallittaisiin sellainen 240 MPa, joten vähän järeempää palkkia ehkä tarvittaisiin. Tosin toi laskelma on äärimmäisen karkea. Katselen illalla tarkemmin.
Meinasitkos laittaa noi pystypalkit sinne korin kehikkoon kiinni ylös ja alas? Siellä taitaa olla pikkusen hentosempaa palkkia?
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 19 Touko 2015 18:08
Kirjoittaja pali
Re: Volvo B9M MKIII
Lähetetty: 20 Touko 2015 00:47
Kirjoittaja vanha mutta villi
Tarkistuslaskelma osoitti, että se sun alkuperäinen putkipalkki 60 x 100 x 5 on ihan passeli tohon. Toi edellyttää että palkin pitkä sivu (100 mm) on auton pituusakselin suuntainen. Näytti jännitykset menevän jonnekin 110 MPa tietämiin, joten kyllä se kestää riittävästi rytkäytyksiäkin.
Tota en nyt mene sanomaan minne ne palkit saa riittävän tukervasti kiinni. On mulla siitä ajatus, mutta taitaa pari päivää mennä ennenkuin sitä ehtii jalostamaan, työt haittaa harrastustoimintaa
