Volvo B9M MKIII
Volvo B9M MKIII
No niin nyt ois haettu projekti omaksi iloksi ja naapureiden mielipahaksi.
Haaviin tarttui B9M alustalla oleva vanha kirjasto-auto ajettu rapeat 249 tkm., vm-92 +6 vaihteinen manuaali aski. Ja oli rekisteröity valmiiksi matkailuautoksi.
Ja tarkoitus olis tehdä ne kaikkien tekemät perushommat..taakse tulee kilpurille kuljetus paikka jne..Wc löytyy jo valmiiksi se täytyy vaan siirtää eri paikkaan pieni vesivaraajakin oli ja lavuaari valmiiksi.
Sisältä kuvia laitteen kunhan pääsee vauhtiin hommissa ja jos ei pääse niin eka kesä mennään pikaiseen nykyisellä konseptilla ja talvella ryvetää sit kunnolla.
Ja vinkkejä otetaan vastaan ei muutakun lapaan syöttöjä..
T :Pauli
Haaviin tarttui B9M alustalla oleva vanha kirjasto-auto ajettu rapeat 249 tkm., vm-92 +6 vaihteinen manuaali aski. Ja oli rekisteröity valmiiksi matkailuautoksi.
Ja tarkoitus olis tehdä ne kaikkien tekemät perushommat..taakse tulee kilpurille kuljetus paikka jne..Wc löytyy jo valmiiksi se täytyy vaan siirtää eri paikkaan pieni vesivaraajakin oli ja lavuaari valmiiksi.
Sisältä kuvia laitteen kunhan pääsee vauhtiin hommissa ja jos ei pääse niin eka kesä mennään pikaiseen nykyisellä konseptilla ja talvella ryvetää sit kunnolla.
Ja vinkkejä otetaan vastaan ei muutakun lapaan syöttöjä..
T :Pauli
Viimeksi muokannut pali, 17 Heinä 2015 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B9M MKIII
Hieno on!
Vinkkinä semmonen, et liikkeelle vain. Hahmottuu paremmin pidemmässä juoksussa mitä pitää muuttaa ja mihin. Talvellahan on kivempi rakennellakki ku hiki ei haise eikä oo hyttysiä.
N
Vinkkinä semmonen, et liikkeelle vain. Hahmottuu paremmin pidemmässä juoksussa mitä pitää muuttaa ja mihin. Talvellahan on kivempi rakennellakki ku hiki ei haise eikä oo hyttysiä.
N
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Volvo B9M MKIII
Onnea hankinnasta. Kuvia projektin edistymisestä odotellessa.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: Volvo B9M MKIII
Joo ei voi suuremmin repiä levälleen kun tänä kesänä ois tarkoitus kuitenkin noille radoliie suunnata ainakin kerran ja jos jossain muuallakin vielä pyörähtäs...
Tällä omalla mäellä missä asutaan niin ei tarvitse onneksi hyttysiä pelätä tuulee sen verran aina et ei 5 vuoteen montaa hyttystä ole näkynyt..mutta käärmeitä senkin edestä
ja talveksi on tyrkyllä jopa aivan hallipaikka niin taitaa toi talvi rakentaminen olla tähtäimessä
Mutta tuo takaosa on puhkaistava joka tapauksessa,mietin perinteisen luukun tekemistä ja toisaalta alumiininen takalaitanostin on kummitellut myös yöunissa outoja unia.
luukku olisi kevyempi ratkaisu ja halvempi..ja vähemmän liikkuvia osia takalaitanostin on vähän siinä ja siinä omat hyvät puolensa silläkin .onko joku muuten porukoista tätä tehnyt ?? sais vaan jostain vinkkejä hommaan jos siihen päädyn..
kuvia pusken heti kun saa jotain järkevää aikaseksi....vaimon mielestä tätä ei oo tapahtunut 10 vuoteen
T: Pauli
Tällä omalla mäellä missä asutaan niin ei tarvitse onneksi hyttysiä pelätä tuulee sen verran aina et ei 5 vuoteen montaa hyttystä ole näkynyt..mutta käärmeitä senkin edestä
ja talveksi on tyrkyllä jopa aivan hallipaikka niin taitaa toi talvi rakentaminen olla tähtäimessä
Mutta tuo takaosa on puhkaistava joka tapauksessa,mietin perinteisen luukun tekemistä ja toisaalta alumiininen takalaitanostin on kummitellut myös yöunissa outoja unia.
luukku olisi kevyempi ratkaisu ja halvempi..ja vähemmän liikkuvia osia takalaitanostin on vähän siinä ja siinä omat hyvät puolensa silläkin .onko joku muuten porukoista tätä tehnyt ?? sais vaan jostain vinkkejä hommaan jos siihen päädyn..
kuvia pusken heti kun saa jotain järkevää aikaseksi....vaimon mielestä tätä ei oo tapahtunut 10 vuoteen
T: Pauli
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvo B9M MKIII
Onnittelut kulkurista ja tervetuloa !
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- ae70
- Rattiamiraali
- Viestit: 276
- Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
- Truck: Scania Bf 80
- Location: Mikkelin kupeessa
Re: Volvo B9M MKIII
Onnea hankinnan johdosta ja jaksamista rojektiin
Scania Bf80 "vajokki" 5000.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: Volvo B9M MKIII
Miks kaikilla on nätimpi aihio kun mulla !
Re: Volvo B9M MKIII
kauneushan on katsojan silmissä,niin monessa muussakin asiassa kun näissä "hirvityksissä"
Auton mukana tuli muuten talvirenkaat siis ihan nastalliset versiot,mietin vaan et kuinkahan paljon noita nyt sit tarttee,ei ainakaan heti tule lähdettyä talvella ajoon.
Tietysti ei kai mikään estä talvella käyttöä kun ei oo noita ylimääräisiä ikkunoitakaan,tosin toi valokatto hirvitys on ja sieltähän se lämpö häviää jos on jonnekkin mennäkseen.
Kai ne talvirenkaat saa johonkin mahtumaan säilöön tai sit pitää harkita niiden myymistä,vai onko noiden renkaiden kumi seoksissa kuin paljon eroa verrattuna kesärenkaisiin?
Vois tehdä tietysti niille " Kummelit" ja nyppiä nastat veke niin ois kunnon setti kesärenkaita ihan vaan naapurin harmiksi..
no nyt täytyy tehdä do the lista minkä mukaan aletaan asioita tehdä.
T: P
Auton mukana tuli muuten talvirenkaat siis ihan nastalliset versiot,mietin vaan et kuinkahan paljon noita nyt sit tarttee,ei ainakaan heti tule lähdettyä talvella ajoon.
Tietysti ei kai mikään estä talvella käyttöä kun ei oo noita ylimääräisiä ikkunoitakaan,tosin toi valokatto hirvitys on ja sieltähän se lämpö häviää jos on jonnekkin mennäkseen.
Kai ne talvirenkaat saa johonkin mahtumaan säilöön tai sit pitää harkita niiden myymistä,vai onko noiden renkaiden kumi seoksissa kuin paljon eroa verrattuna kesärenkaisiin?
Vois tehdä tietysti niille " Kummelit" ja nyppiä nastat veke niin ois kunnon setti kesärenkaita ihan vaan naapurin harmiksi..
no nyt täytyy tehdä do the lista minkä mukaan aletaan asioita tehdä.
T: P
Re: Volvo B9M MKIII
Tämän tyyppisiä kahvoja luukkuihin olis hakusessa...pari kappaletta tartteis ,mistä päin olette näitä hankkineet??
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B9M MKIII
No Paimelasta. Saahan noita toki kaupasta uusiaki...
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Volvo B9M MKIII
Tai enonkosken purkaamolta
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Volvo B9M MKIII
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Re: Volvo B9M MKIII
No niin nyt ois hiukan polkaistu projektia käyntiin pienellä nuuskimisella...loput hylly tuli purettua pois. hyllyt siirretään taakse samaan tilaan johon tulee kilpurin kuljetus tila Samoin tuli kurkattua noihin koteloihin renkaiden kohdalla ja ne täytyy modailla matalaksi.. olipahan ruhtinaallinen eristys! koteloon oli laitettu vanhan kansan retkipatjaa jolla oli tehty myös sisälokari eristys..tais siellä olla muovinen lokasuoja kun tuntui aika joustava olevan...tarttee varmaan laittaa hiukan bitumimattoa lisäksi kun noihin koteloiden päälle tulee koirille paikat. (en onneksi ole perheen ainut koira)
Wc menee kans uusiksi eli siirto oven viereen..ehkä pientä muokkausta siihenkin tulossa. ..alapuolella oven vieressä olisi aika hyvät paikat säiliöille kun wc siirtyy siihen mutta tähän päivitykseen en sitä vielä ala tekemään..mennään kasettivessalla alkuun.
Sitten olisi se suurin homma edessä kun täytyy ampua tuo takaseinä auki,että saa sen kilpurin sisälle jonniin sortin luukku tulee ja rampit millä sen saa ajettua/siirettyä sisälle..vaikka ei vielä oikeaa visioo ole siitä, Lastaus korkeus jää aika korkeaksi kun oli tarkoitus tehdä toi takatila samaan lattia tasoon asuin osan kanssa..takana on oikeastaan ainoat säilytys paikat mitä autossa on niin enpä ala niitä purkamaan .Tai on yksi "kotelo" aivan tyhjä ja se on apparin puolella eturenkaan etupuolella,sinne tulee kiinteä työkaluvaunu saa hiukan painoa pois takaa..tosin tämäkin tehdään sitten myöhäisemmässä vaiheessa.
Näillä mentiin tänään ja jatko seuraa
Wc menee kans uusiksi eli siirto oven viereen..ehkä pientä muokkausta siihenkin tulossa. ..alapuolella oven vieressä olisi aika hyvät paikat säiliöille kun wc siirtyy siihen mutta tähän päivitykseen en sitä vielä ala tekemään..mennään kasettivessalla alkuun.
Sitten olisi se suurin homma edessä kun täytyy ampua tuo takaseinä auki,että saa sen kilpurin sisälle jonniin sortin luukku tulee ja rampit millä sen saa ajettua/siirettyä sisälle..vaikka ei vielä oikeaa visioo ole siitä, Lastaus korkeus jää aika korkeaksi kun oli tarkoitus tehdä toi takatila samaan lattia tasoon asuin osan kanssa..takana on oikeastaan ainoat säilytys paikat mitä autossa on niin enpä ala niitä purkamaan .Tai on yksi "kotelo" aivan tyhjä ja se on apparin puolella eturenkaan etupuolella,sinne tulee kiinteä työkaluvaunu saa hiukan painoa pois takaa..tosin tämäkin tehdään sitten myöhäisemmässä vaiheessa.
Näillä mentiin tänään ja jatko seuraa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B9M MKIII
Onks siellä lokasuojassa kuitenki renkaan puolella pelti? Seku sopivasti rengas vauhdissa tussahtaa, ni tolla kuvaamallasi rakenteella sulla menee kattoverhoilutki uusiks. Ja se koirankoppi.
Re: Volvo B9M MKIII
No sitähän kävin tossa just vielä hämärissä katsomassa mut oli palkeet mennyt tyhjäksi niin en ulkopuolelta sitä nähnyt..ja sisäpuolelta painuu n.5 cm ja sit pysähtyy et siellä vois jopa olla peltiä..ja kyllä sinne tynnyrin puolikas pitää laittaa jos siellä ei oo..
ja anteeksi vaan kun kori on suomalaista suunittelua en kyllä ihmettelisi jos siellä olisi vaan se retkipatja.. mutta huomenna repäisen ton auki niin olenpa viisaampi
Ja siinä vaihteessa jos rengas tussahtaa niin en olis kovinkaan huolissani kattoverhoilusta saati siitä kopista...vaan niistä jotka voi olla siellä sisällä..
ja anteeksi vaan kun kori on suomalaista suunittelua en kyllä ihmettelisi jos siellä olisi vaan se retkipatja.. mutta huomenna repäisen ton auki niin olenpa viisaampi
Ja siinä vaihteessa jos rengas tussahtaa niin en olis kovinkaan huolissani kattoverhoilusta saati siitä kopista...vaan niistä jotka voi olla siellä sisällä..
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo B9M MKIII
Iltaa..
on ne sisälokarit peltiä... omastani "tiedän" ku niiden kanssa askartelin... eivätkä oo edes ihan tavallista vaan jotain rosterin tapaista... (eivät ruostu...mut magneetti ottaa kiinni...)
Mää touhailin noiden päälle "rautarungon" ja vaneroin sen 21mm filmillä...(sen jälkeen ku olin tiputtanu niitä muutamia senttejä alas) en tiedä kestääkö rengasvauriota...mutta oon silti aika varma et se renkaanpinnan vauhti ainaki hidastuu kun se pyrkii tupaan sisälle... eikä siten aiheuttaisi iha nii paljoo vahinkoo...
on ne sisälokarit peltiä... omastani "tiedän" ku niiden kanssa askartelin... eivätkä oo edes ihan tavallista vaan jotain rosterin tapaista... (eivät ruostu...mut magneetti ottaa kiinni...)
Mää touhailin noiden päälle "rautarungon" ja vaneroin sen 21mm filmillä...(sen jälkeen ku olin tiputtanu niitä muutamia senttejä alas) en tiedä kestääkö rengasvauriota...mutta oon silti aika varma et se renkaanpinnan vauhti ainaki hidastuu kun se pyrkii tupaan sisälle... eikä siten aiheuttaisi iha nii paljoo vahinkoo...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: Volvo B9M MKIII
No niin nyt ois tehty päivä töitä saa alkaa harrastamaan..
Käväsin pikaseen lukemassa tuota LÄTSÄN terapia tölli osioo ja arvatkaakas kenellä tuli kylmä rengas perseen ympärille. vaikka toisaalta tiedän kehen ottaa yhteyttä jos tarvitsee neuvoa siitä isosta remontista ..on siellä haperoa omassakin pelissä sen tiedän kun vilkaisi auton alle..mutta se on vasta 1/4 osa totuus auton kunnosta..tai sit ei.
No ihan samahan se tässä vaiheessa on paljonko sitä sitten loppuviimein joutuu korjaamaan tehtävä se on kuitenkin,ainakin jossain vaiheessa.
Nyt on vaan tehtävä noi muutamat juttut valmiiksi ja niinkun kommentteja tulikin et nopsaan liikkeelle niin loput hamottuu ajan kanssa..
Käväsin pikaseen lukemassa tuota LÄTSÄN terapia tölli osioo ja arvatkaakas kenellä tuli kylmä rengas perseen ympärille. vaikka toisaalta tiedän kehen ottaa yhteyttä jos tarvitsee neuvoa siitä isosta remontista ..on siellä haperoa omassakin pelissä sen tiedän kun vilkaisi auton alle..mutta se on vasta 1/4 osa totuus auton kunnosta..tai sit ei.
No ihan samahan se tässä vaiheessa on paljonko sitä sitten loppuviimein joutuu korjaamaan tehtävä se on kuitenkin,ainakin jossain vaiheessa.
Nyt on vaan tehtävä noi muutamat juttut valmiiksi ja niinkun kommentteja tulikin et nopsaan liikkeelle niin loput hamottuu ajan kanssa..
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Volvo B9M MKIII
Moro...
Älä ny pikkasesta säikähä... todennäkösesti sun autos ei oo lähellekkään yhtähuono mitä toi mun katiska... Ja sun ei tarvi olla yhtä hölmö ku mää...että lähet parsimaan pommia kasaan... Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava et ei noi mätähommat ollu ees mikään paharasti (kultaakohan aika muistoja... ) Kaikki toi muu "touhuilu" syö aikaa ja järkee paljo enemmän...(niinku rahaaki...ns.mustarauta on "halpaa ja helppoo" työstää.)
Toki omat haasteensa tuo jos tekee sen sinne sisälle...eli ei pura paikkoja auki.
Tosta sun autonkuljetus tilasta...kai sää sinne semmosen "kotia jätettävän moduuli saunan" rakennat... lisäis vaan aika paljon auton "käyttöastetta"... ja jos kerran meinaat jättää takalattian suoraksi ni eihä se ny mikään mahoton ois toteuttaa...
Älä ny pikkasesta säikähä... todennäkösesti sun autos ei oo lähellekkään yhtähuono mitä toi mun katiska... Ja sun ei tarvi olla yhtä hölmö ku mää...että lähet parsimaan pommia kasaan... Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava et ei noi mätähommat ollu ees mikään paharasti (kultaakohan aika muistoja... ) Kaikki toi muu "touhuilu" syö aikaa ja järkee paljo enemmän...(niinku rahaaki...ns.mustarauta on "halpaa ja helppoo" työstää.)
Toki omat haasteensa tuo jos tekee sen sinne sisälle...eli ei pura paikkoja auki.
Tosta sun autonkuljetus tilasta...kai sää sinne semmosen "kotia jätettävän moduuli saunan" rakennat... lisäis vaan aika paljon auton "käyttöastetta"... ja jos kerran meinaat jättää takalattian suoraksi ni eihä se ny mikään mahoton ois toteuttaa...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Re: Volvo B9M MKIII
No ei ollut tarkoitus räjäyttää koko komeutta tuohon tontille noin laajassa mittakaavassa kun joku on tehnyt ..talveksi on hallin käyttö mahdollisuus joten sitä sosialisoidaan aina tarpeen mukaan ja on se käytössä kyllä kesälläkin..
ja ei kai se oo projekti eikä mikään jos ei katto vuoda...prkl.. nyt ku alkoi satamaan niin toi valokatto helvetti vuotaa ensimmäisen elementin kohdalta..eli se lentää huitan jonkkaan heti ja läväytän sen umpeen.
No asiaan autonkuljetus tilasta tulee 3,3m pitkä ja bussin leveydestä se ei vie ku 152 cm tarkasti ottaen.84 cm jää toiseen reunaa tilaa..ja älkää nyt mistään saunasta alkako puhumaan kohtahan se on tehtävä no tai tehdään se sitten kun on jääty eläkkeelle..(eli toooooooosi pitkän ajan päästä).
Nostinta autolle olen tässä raapustellut paperille ja omaan hataraan päähän valmiiksi ..tässä vaiheessa siitä on tulossa sellainen työturvallisuus pommi että sille nauraa koko suomen työsuojelupiiri
Mutta yritän nyt jotenkin sen tähän nyt sössöttää. Ekana pitää aukaista toi koko takalisto valojen välistä .Eli taakse molemminpuolin rhs putkipalkit pystyyn (putken kokoa en ole vielä tarkemmin pohtinut oisko 60*100*5) ja nämä palkit lasketaan niin alas/lähelle maata kun on tarve varmaan puskurin alareunaan ja näihin palkkien sisäsivuun tehdään "halkio"
ja rhs palkkien ympärille teen "kelkan"(n.600mm korkea) joka on laakeroitu ylhäältä ja alhaalta ja tuosta "halkiosta" menee paksu latta palkin sisään joka on kiinni siinä "kelkassa" ja teen siihen sylinterille kiinnitys paikan .hydraulisylinterit tulee palkkien sisälle ja ne kiinnitetään siihen kelkkaan ja sylinterin toinen pää laitetaan rhs palkin yläpäähän kiinni. siis sylinteri tulee ylösalaisin...
Nämä "kelkat" yhdistetään putkella,että liikkuvat tasaisesti ja jumittamatta ylös ja alas
"Kelkkaan" teen saranoidun kiinnityksen tasolle ja se taso tulee näiden rhs putkien väliin. Näitä "kelkkoja" laskemalla ja nostamalla saadaan taso oikeaan korkeuteen..nosto korkeus ei ole kuitenkaan kuin noin 70-80 cm maasta. Jostain yritän löytää perälautanostimen hydrauliikka yksikön jolla saa homman toimimaan...
Siinä lyhykäisyydessään.
Eli jos ei "auennut" tää homma niin Dhollandia valmistaa tälläisiä valmiita mitkä maksaa niin p*******sti et mulla ei oo ikinä vara sellaisiin...saati että mulla olis vara vaikka itte tee/yritän tehdä vastaavaa tein itse säästin
...onnistumisen ja epäonnistumisen raja on niin häilyvä
ja ei kai se oo projekti eikä mikään jos ei katto vuoda...prkl.. nyt ku alkoi satamaan niin toi valokatto helvetti vuotaa ensimmäisen elementin kohdalta..eli se lentää huitan jonkkaan heti ja läväytän sen umpeen.
No asiaan autonkuljetus tilasta tulee 3,3m pitkä ja bussin leveydestä se ei vie ku 152 cm tarkasti ottaen.84 cm jää toiseen reunaa tilaa..ja älkää nyt mistään saunasta alkako puhumaan kohtahan se on tehtävä no tai tehdään se sitten kun on jääty eläkkeelle..(eli toooooooosi pitkän ajan päästä).
Nostinta autolle olen tässä raapustellut paperille ja omaan hataraan päähän valmiiksi ..tässä vaiheessa siitä on tulossa sellainen työturvallisuus pommi että sille nauraa koko suomen työsuojelupiiri
Mutta yritän nyt jotenkin sen tähän nyt sössöttää. Ekana pitää aukaista toi koko takalisto valojen välistä .Eli taakse molemminpuolin rhs putkipalkit pystyyn (putken kokoa en ole vielä tarkemmin pohtinut oisko 60*100*5) ja nämä palkit lasketaan niin alas/lähelle maata kun on tarve varmaan puskurin alareunaan ja näihin palkkien sisäsivuun tehdään "halkio"
ja rhs palkkien ympärille teen "kelkan"(n.600mm korkea) joka on laakeroitu ylhäältä ja alhaalta ja tuosta "halkiosta" menee paksu latta palkin sisään joka on kiinni siinä "kelkassa" ja teen siihen sylinterille kiinnitys paikan .hydraulisylinterit tulee palkkien sisälle ja ne kiinnitetään siihen kelkkaan ja sylinterin toinen pää laitetaan rhs palkin yläpäähän kiinni. siis sylinteri tulee ylösalaisin...
Nämä "kelkat" yhdistetään putkella,että liikkuvat tasaisesti ja jumittamatta ylös ja alas
"Kelkkaan" teen saranoidun kiinnityksen tasolle ja se taso tulee näiden rhs putkien väliin. Näitä "kelkkoja" laskemalla ja nostamalla saadaan taso oikeaan korkeuteen..nosto korkeus ei ole kuitenkaan kuin noin 70-80 cm maasta. Jostain yritän löytää perälautanostimen hydrauliikka yksikön jolla saa homman toimimaan...
Siinä lyhykäisyydessään.
Eli jos ei "auennut" tää homma niin Dhollandia valmistaa tälläisiä valmiita mitkä maksaa niin p*******sti et mulla ei oo ikinä vara sellaisiin...saati että mulla olis vara vaikka itte tee/yritän tehdä vastaavaa tein itse säästin
...onnistumisen ja epäonnistumisen raja on niin häilyvä
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Volvo B9M MKIII
Laitatko jotain kuvaa tosta nostimesta, niin päästään paremmin arvostelemaan
Tuli nyt muutama kysymys mieleen:
- Kannattaako niitä sylintereita laittaa sinne putkipalkin sisälle? Eikös ne saa ulkopuolelle helpommin?
- Paljonko tolla pitää nostaa ja millaisella momenttivarrella?
- Kannattaako käyttää valmista perälautanostimen hydrauliikkaa vai kasata palikoista?
Kyllä toi ihan tehtävissä on, mutta jos nyt kuitenkin kattottais vähän tarkemmin ennenkuin tartut rälläkkään
Tuli nyt muutama kysymys mieleen:
- Kannattaako niitä sylintereita laittaa sinne putkipalkin sisälle? Eikös ne saa ulkopuolelle helpommin?
- Paljonko tolla pitää nostaa ja millaisella momenttivarrella?
- Kannattaako käyttää valmista perälautanostimen hydrauliikkaa vai kasata palikoista?
Kyllä toi ihan tehtävissä on, mutta jos nyt kuitenkin kattottais vähän tarkemmin ennenkuin tartut rälläkkään
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: Volvo B9M MKIII
moro
kuva tulossa ....sitä odotellessa (ettei kävis niin et kuva tulee sitten kun laite on valmis ).
-sylintereiden sisään sijoituksella ei taida sinänsä olla väliä,huoltamisen kannalta ulkopuoli voi olla parempi. ja varmaan se "kelkka"liikuisi ilman sitä "halkion" tekemistä siinä palkin ympärillä.
-auton paino on noin 500 kg,,momenttivartta tulee se 3.25cm koska se on auton pituus.(ei paljon painoa mutta "pitkä") ja auton korkeus on n 125cm eli sen luukun ei tarvitse olla suuren suuri.
-ja kyllä löysin yhden vanhan purkukuntoisen alumiinisen perälautanostimenkin. (sekin kummittele taas unissa...outoa ) tästä saisi tuon laudan käyttöön
suoraan perälautanostintakin ajattelin mutta kun se vie tuota säilytystilaa takaa niin paljon pois ...ei hyvä
tietty tässä käy vielä niin että homma menee reisille ja palataan siihen alkuperäiseen suunnitelmaan..eli perinteinen ovi/luukku systeemi..no kokeillaan ensi..
ja ihan varma asia rälläkkä laulaa tämän projektin osalta.. kunhan nyt sais ton kaasupullon tuohon mikkiin,tilatu on jo mutta mutta......matkat on pitkiä suomessa.
kuva tulossa ....sitä odotellessa (ettei kävis niin et kuva tulee sitten kun laite on valmis ).
-sylintereiden sisään sijoituksella ei taida sinänsä olla väliä,huoltamisen kannalta ulkopuoli voi olla parempi. ja varmaan se "kelkka"liikuisi ilman sitä "halkion" tekemistä siinä palkin ympärillä.
-auton paino on noin 500 kg,,momenttivartta tulee se 3.25cm koska se on auton pituus.(ei paljon painoa mutta "pitkä") ja auton korkeus on n 125cm eli sen luukun ei tarvitse olla suuren suuri.
-ja kyllä löysin yhden vanhan purkukuntoisen alumiinisen perälautanostimenkin. (sekin kummittele taas unissa...outoa ) tästä saisi tuon laudan käyttöön
suoraan perälautanostintakin ajattelin mutta kun se vie tuota säilytystilaa takaa niin paljon pois ...ei hyvä
tietty tässä käy vielä niin että homma menee reisille ja palataan siihen alkuperäiseen suunnitelmaan..eli perinteinen ovi/luukku systeemi..no kokeillaan ensi..
ja ihan varma asia rälläkkä laulaa tämän projektin osalta.. kunhan nyt sais ton kaasupullon tuohon mikkiin,tilatu on jo mutta mutta......matkat on pitkiä suomessa.
Re: Volvo B9M MKIII
No olipas töissä jostain kumman syystä aikaa .....
Siinä se "kuvatus".. mitkään mitat ei ole suhteessa mihinkään ovat vaan heitettynä paperille.
vino viivoituksella oleva kohta on korvake nostolaudalle..
materiaali vahvuuksista ei mitään hajua .....eikös se mene näin että kun järki loppuu niin isompaa tavaraa.
näillä mennään ja nyt lapaan syöttöjä, kaikki vinkit ja neuvotkin kelpaa otan niitä vastaan vaihdossa anna omiani ja välirahaa en maksa
Siinä se "kuvatus".. mitkään mitat ei ole suhteessa mihinkään ovat vaan heitettynä paperille.
vino viivoituksella oleva kohta on korvake nostolaudalle..
materiaali vahvuuksista ei mitään hajua .....eikös se mene näin että kun järki loppuu niin isompaa tavaraa.
näillä mennään ja nyt lapaan syöttöjä, kaikki vinkit ja neuvotkin kelpaa otan niitä vastaan vaihdossa anna omiani ja välirahaa en maksa
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Volvo B9M MKIII
Joo, noin pikaisesti katsottuna kuormasta tulee pystypalkeille momenttia 10 kNm (500 kg 2 m päässä pystypalkeista). Kovin idealistisessa maailmassa toi jakaantuu molemmille pystypalkeille tasan jolloin maksimijännitykseksi pystypalkeille tulee 309 MPa. Nostolaitteille sallittaisiin sellainen 240 MPa, joten vähän järeempää palkkia ehkä tarvittaisiin. Tosin toi laskelma on äärimmäisen karkea. Katselen illalla tarkemmin.
Meinasitkos laittaa noi pystypalkit sinne korin kehikkoon kiinni ylös ja alas? Siellä taitaa olla pikkusen hentosempaa palkkia?
Meinasitkos laittaa noi pystypalkit sinne korin kehikkoon kiinni ylös ja alas? Siellä taitaa olla pikkusen hentosempaa palkkia?
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: Volvo B9M MKIII
no tuossa on toinen piirros tuosta "ajatelmasta"... poika ihan antoi isille ruutuvihkon mihin on hyvä piirustella. poika katteli vähän aikaa mun tuhraamista ja sanoi että eihän tosta ota kukaan mitää selvää
asiaan oli tarkoitus tehdä sänky runkoineen piirustuksen mukaisesti ja siihen oli tarkoitus tukea/kiinnittää myös tuo palkki.ylhäältä ,lattian tasosta ja alhaalta..tuo takaosan tavaratilan pohjan joudun tekemään uusiksi..eli tehdä sille LÄTSÄT (ei millään pahalla).
jos näyttää siltä että sinne pitää tunkea aivan törkeen kokoista palkkia niin laitampa sitten mietintä myssyn uudestaan päähän..
sen jälkeen tulee suunnitelma B...mikä se sitten onkaan
minusta ei noihin lasku hommiin ole et mikä kestää mitäkin...niin huono on laskupää et housujakin pitää nostaa kun ei voi persettä laskea
käsi kun käsi...pyydän anteeksi nyrjähtelevistä niskoista
asiaan oli tarkoitus tehdä sänky runkoineen piirustuksen mukaisesti ja siihen oli tarkoitus tukea/kiinnittää myös tuo palkki.ylhäältä ,lattian tasosta ja alhaalta..tuo takaosan tavaratilan pohjan joudun tekemään uusiksi..eli tehdä sille LÄTSÄT (ei millään pahalla).
jos näyttää siltä että sinne pitää tunkea aivan törkeen kokoista palkkia niin laitampa sitten mietintä myssyn uudestaan päähän..
sen jälkeen tulee suunnitelma B...mikä se sitten onkaan
minusta ei noihin lasku hommiin ole et mikä kestää mitäkin...niin huono on laskupää et housujakin pitää nostaa kun ei voi persettä laskea
käsi kun käsi...pyydän anteeksi nyrjähtelevistä niskoista
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Volvo B9M MKIII
Tarkistuslaskelma osoitti, että se sun alkuperäinen putkipalkki 60 x 100 x 5 on ihan passeli tohon. Toi edellyttää että palkin pitkä sivu (100 mm) on auton pituusakselin suuntainen. Näytti jännitykset menevän jonnekin 110 MPa tietämiin, joten kyllä se kestää riittävästi rytkäytyksiäkin.
Tota en nyt mene sanomaan minne ne palkit saa riittävän tukervasti kiinni. On mulla siitä ajatus, mutta taitaa pari päivää mennä ennenkuin sitä ehtii jalostamaan, työt haittaa harrastustoimintaa
Tota en nyt mene sanomaan minne ne palkit saa riittävän tukervasti kiinni. On mulla siitä ajatus, mutta taitaa pari päivää mennä ennenkuin sitä ehtii jalostamaan, työt haittaa harrastustoimintaa
Perillepääsy on yliarvostettua.