Carrus 501 - Saunabussi

Kerro omasta projektistasi
apos
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Helmi 2015 09:22
Location: Tampere

Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja apos »

Tervehdys!

Mielenkiinnolla olen lukenut foorumin hienoja projekteja ja nyt olisi oma projekti alkamassa. Aihiovaihtoehtoja on tässä vaiheessa kolmin kappalein, mutta lähipäivinä pitäisi tehdä jostakin yksilöstä kaupat. Kaikille aihioille yhteistä on se, että ne on Carruksen 501-korisia ja 12m pitkiä. Tarkoituksena on rekisteröidä 1+8 matkailuautoksi ja suunnitelma elää vielä varmaan pitkän matkaa, mutta tässä muutamia kuvia suunnitelmasta.

Suunnitteilla on kokonaan erillinen hupisähköjärjestelmä seuraavasti:
- Hupiakut + 2000W invertteri/laturi pistorasioille, telkkarille, musiikkivehkeille, jääkaapille ja ILP:lle
- Toinen laturi koneen kylkeen hupiakkuja lataamaan
- 5,5kw Aggregaatti Saunan lämmitykseen ja hupiakkuja lataamaan tarvittaessa
- Maasähköliitäntä


Haasteena on ratkaista mitä tehdään lattian kanssa. Puretaanko korokkeet käytävän ympäriltä vai täytetäänkö käytävä. Jos täytetään käytävä, niin haasteeksi taitaa tulla sisäkorkeuden riittävyys. Onko tästä näkemystä? Käytävä nousee perää kohti ainakin takana, mutta sen annetaan todennäköisesti olla niin.
Vessa on tarkoitus jättää paikalleen ja menosuunnassa vasemmalle seinälle on tarkoitus rakentaa seinään taittuvat kerrossängyt, jotta tilaan tulee avaruutta ja hengailutilaa.

Kaipaan erityisesti kommentteja sisustusratkaisusta kokeneemmilta rakentajilta ja lattian tasoituksen suhteen mielipiteet kiinnostaa myös.

Muuten ensimmäinen sisustusajatus näyttää tältä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tervetuloa - Toivottavasti sinulla pysyy patteripora yhtä hyvin käsissä kuin hiiri. Hienoja mallinnuksia.

Ei lattiaa kannata koko matkalta tasata. Sohvan alla voi ainakin jättää korokkeen. Samoin keittiöön voi jättää sokkelin, ehkä hieman leventää käytävää siltä kohdin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Löytyskö pykälää korkeampaa 601/602 korimallia, jossa on korkeammat tavaratilat. Nyt kun lattioita pudotetaan niin tavaratila laskee. Suosittelisin pudottaa pulpettia mieluummin mitä täyttää käytävää, tahtoo jäädä sisäkorkeus ikävän matalaksi ja harmittaa pidemmän päälle. Jos ite mahtuiskin käveleen niin kaverit kyyristelee. Tuossa voisi olla ratkaisu jossa tasalattia alkaa ruokailuryhmän takaa taaksepäin. Omassa projektissa tässä uusimmassa tehtiin 7 metriä tasasta, iso homma mutta kannattaa samalla kun kattohyllyt poistuu ja ilmakanavaakin osa pois edestä. Oletko mittaillut seinän kaarevuutta? Seinäsänky jää alareunastaan aika kauas seinästä kun yläosa on kiinni lasissa. Mutta toiminee hyvin kun lattia on alempana, turhan tiukkaa tekee jos seinäsänkyä yrittää ilmakanavan ja pulpetin väliin, varsinkaan kahteen kerrokseen.

Ihan toimivan näköinen suunnitelma.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mites toi sateella?

Huono läppä, sori! Hienot on mallinnukset! Ois itelläki ollu aikaa ja mahiksia ni oisin varmasti suunnitellu ensin noin! Sit vielä rakentanu johonki pahvista mockupin ja testannu käytännössä. Ü

Tervetuloa foorumille!

Kannattaa hakeutua jonku bussihullun välittömään läheisyyteen ni pääsee kysymään ja hypistelemään. Se kertoo enemmän ku tuhat vaimoa tunnissa. Esim meille saa tulla käymään lähes koska vain. Tässä on puolen tunnin ajon sisällä useampiki projekti hangessa levällään. Näkis monta samalla kertaa...

Neppi
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro... :)
Noi kuvathan näyttää iha just siltä miltä omani näyttää mun päässä... :lol: No ei oo pelkoo... En voi hyvällätahollakaan huijata ees itteeni että olis ollu missään kohtaa noin selkeetä visioo... Hienon näkönen... :)
Kai sää laitat kerrossängyn pohjaan television/monta... mitä voi sitte hengaillessa kattella ku sängyt on "yläasennossa"... ja alapunkalla pötkötellessä...sillon ku sängyt on alhaalla... siinä asennossa saattaa tulla vaa niskakipeeks jos ei kuva käänny... :wink:
Tervetuloa minunkin puolesta... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
apos
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Helmi 2015 09:22
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja apos »

Lahti32 kirjoitti:Löytyskö pykälää korkeampaa 601/602 korimallia, jossa on korkeammat tavaratilat. Nyt kun lattioita pudotetaan niin tavaratila laskee. Suosittelisin pudottaa pulpettia mieluummin mitä täyttää käytävää, tahtoo jäädä sisäkorkeus ikävän matalaksi ja harmittaa pidemmän päälle. Jos ite mahtuiskin käveleen niin kaverit kyyristelee. Tuossa voisi olla ratkaisu jossa tasalattia alkaa ruokailuryhmän takaa taaksepäin. Omassa projektissa tässä uusimmassa tehtiin 7 metriä tasasta, iso homma mutta kannattaa samalla kun kattohyllyt poistuu ja ilmakanavaakin osa pois edestä. Oletko mittaillut seinän kaarevuutta? Seinäsänky jää alareunastaan aika kauas seinästä kun yläosa on kiinni lasissa. Mutta toiminee hyvin kun lattia on alempana, turhan tiukkaa tekee jos seinäsänkyä yrittää ilmakanavan ja pulpetin väliin, varsinkaan kahteen kerrokseen.

Ihan toimivan näköinen suunnitelma.
Kiitokset kaikille vinkeistä ja tervetulotoivotuksista!
Tulisin mielelläni ihailemaan muiden projekteja ennen oman varsinaista aloitusta, koska tämä on ihka ensimmäinen bussiprojektini ja vaikka taitoja on karttunut monenlaisia, niin tämä on varmasti ihan oma taiteenlajinsa.

Itseasiassa tuon mallinnoksen pohjana on 12,4m pitkän 502:n viivapiirros, jonka jostain netistä löysin (paksunsin takaseinää mallissa, jotta sisämitta osuisi mahdollisimman tarkasti). En tiedä onko 501:llä ja 502:lla paljon eroa? Itse ajattelin samaa ratkaisua, että tasalattian aloittaisi matkustamon pöytäryhmien jälkeen, jolloin tasaista tulisi varmaankin noin 8 metriä. Alan olemaan myös sitä mieltä, että oikominen ei kannata ja pitänee madaltaa ne sivukorokkeet. Tavaratilan mataleneminen ei tässä tapauksessa haittaa mitään.

Seinän kaarevuus viivapiirroksen mukaan (ulkopinnasta mitattuna) on siten, että täysin pystysuorasta sivupeltien pinnasta katon ulkonurkkaan sisennystä on (muistaakseni) noin 185mm. Siksi todennäköisesti Kerrossänkyjen pystyrungostakin tehdään vähän banaanin muotoinen ja ylemmästä sängystä pitää tehdä vähän ohkaisempi, että sen saa nätisti taittumaan piiloon. Yläsänky ei siinäkään tapauksessa todennäköisesti nouse ihan 90 astetta ylöspäin, vaan lukitaan vähän kenolleen.

Mallinnoksen tarkoituksena onkin testailla ensin erilaisia pohjaratkaisuja, mutta vähän kieltämättä harmittaa, ettei korista ole sisämittakuvia, jolloin tarkkaa sisäkorkeutta en pääse suunnittelemaan kun en oikeasti tiedä tarkalleen nykyisen lattian korkeutta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sisäleveys patterin alla on n.2400mm ja sisäkorkeus vaihtelee edessä 2100 ja takana 1940 välillä käytävän pohjasta mitattuna. Olettaen että korimalli 501 ei kovin oleellisesti ole muuttunut tullessaan 9700 H korimalliksi. Lattia nousee jyrkemmin edessä 3m matkalla ja loivenee lopussa.

Olise helppo homma rakentaa vanha lahtikko kun sisäkorkeus on tasasta pötköä keulasta peräseinään, käytävän sivut kuusilankkua ja lattiat vaneria. Ja toimii aina.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa ! Toi 501 ja 502 on etu-ja takapala poislukien käytännössä sama kori (taitaa mennä tossa 9700 melkovarmasti samalla kaavalla). Sullahan on jo eka auto "tehty", melko komea on toi suunnitelma :shock: Mistäköhän löyty noin monta autoa :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Tervetuloa! hienot on suunnitelmat,ei voi muuta sanoa :o Toivottavasti toteutuskin on samaa luokkaa :wink:
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Iski »

Tervetuloa porukoihin ja voimia projektiin, hyvin suunniteltu on jo puoliksi valmista tai ainakin vähän :wink:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Sisäkorkeus kannattaa mitata kyseisestä yksilöstä kun lattian on saanut siihen korkeuteen ja kaltevuuteen kuin asiakas on tilannut. Tai osin mitä tehdas on sattunut asiakkaan tilauksesta huolimatta tekemään. 9700H:ta on ainakin kahdella erilaisella käytävänkorkeus/kaltevuusratkaisulla, 501 ja 502 varmasti useammallakin.
apos
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Helmi 2015 09:22
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja apos »

Noniin,

Nyt on suusanallisesti sovittu kaupat -94 B12 Volvosta Carruksen 501 -korilla. Kaupat tehdään todennäköisesti sunnuntaina, kunhan saadaan aikataulut sopimaan.

Sen verran vielä taustoitusta projektiin, että autolla tulee olemaan yhteensä 16 omistajaa, joiden voimalla rakentamista tehdään. Itse olen projektin "puuhamiehenä". Näillä näkymin lattian korokkeet puretaan 2+2 pöytäryhmien takaa perään asti, jolloin saadaan maksimi sisäkorkeus ns. asunto-osalle.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja b12m »

apos kirjoitti:Nyt on suusanallisesti sovittu kaupat -94 B12 Volvosta Carruksen 501 -korilla. Kaupat tehdään todennäköisesti sunnuntaina, kunhan saadaan aikataulut sopimaan.
Kenties tuo Aaltosella kaupan ollut/oleva ex. Rautalammin Auton yksilö? Mikäli kyllä, niin käsittääkseni tämä alkujaan Pohjolan Turistiautoa palvellut Volvo ei ole B12, vaan harvinaisempi B10B, jolloin moottorin tehokaan ei ole Aaltosen ilmoituksessa mainittu 400hv. Se ei toki silti autoa pahenna, tuo B10B -turistiversio kun harvinaisuudestaan huolimatta on hyvin läheistä sukua yleisemmälle B10M -mahurille tekniikaltaan :)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Upeat rendaukset! Ja onnittelut autosta & tervetuloa foorumille.
Miettisin kyllä vielä jotain välitilla tahi vastaavaa, nythän saunan ovea raottamalla kaikki höyryt karkaavat matkustamoon ja peräti ohjaamoon? Lasiseinä ja lasiliukuovi ois aika kuuli tuossa taemman oven paikkeilla. Ikään kuin "vilpola" omalla uloskäynnillä ja etuosa pysyisi hiukka kuivempana.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sauna sisäkautta pidentää saunailtaa. Höyryt pirtissä ja lasit läskissä, etenkin tuulilasia saa puhallella pitkään ennenkuin siitä näkee läpi. Kattoluukku kannattaa yrittää saada lähelle saunaa tai saunan sisälle. Aika yleisesti luukku alkaa noin 2m perästä mitattuna joten ainakin pukuhuoneeseen osuu. Tokihan luukkuja voi lisätäkin, katolle reikä jne. Paimelasta saa vaikka minkälaisia luukkuja.
Tulevaisuus on sähköinen
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Hienot suunnitelmat.

Tuon ikäinen Carrus (1993 alkaen) on hyvä aihio, koska se on kokonaan rosterirakenteinen. Sitä ei tarvitse ruosteen vuoksi hitsata. Miksi et tasottaisi lattiaa edestä asti? Siinähän ei menetä edes ruumatilaa, kun lattian alla on vain tyhjää. Käytännössä tuo käytävän korkeus on alin taso mihin sen lattian helposti saa, koska sen alla välittömästi kulkee "himmelin runkoa" ja vesi, sähkö, polttoaine, ilma, tehostin, yms linjat.

Sauna on bussissa poikaa. Itsekin laittaisin tuohon saunan eteen jonkun välitilan, perusteet tuossa edellä jo tulikin. Jos aihiosi on takamoottorinen, niin se aiheuttaa omat haasteensa saunan rakentamiseen auton perälle.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja b12m »

Hexte kirjoitti:Sauna on bussissa poikaa. Itsekin laittaisin tuohon saunan eteen jonkun välitilan, perusteet tuossa edellä jo tulikin. Jos aihiosi on takamoottorinen, niin se aiheuttaa omat haasteensa saunan rakentamiseen auton perälle.
Mikäli kyseessä aiemmin arvailemani B10B -alustainen Volvo, on aihio peräsaunaa ajatellen huomattavasti suotuisampi vrt. pystykoneinen B12. Ainakin itse moottori vie huomattavasti vähemmän tilaa pystysuunnassa.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja motoku »

"Rosterikori" kyllä johtaa harhaan siinä mielessä että bussikorit eivät ole ruostumattomasta teräksestä tehtyjä.

Oikea ruostumaton teräs on liian vaikea käsiteltävä bussin rakennuksessa. Koriin käytetty teräs on miedommin seostettua. Toki paljon mustaa parempaa, mutta ei absoluuttisen ruostumatonta. Eli kyllä niitä ruostevaurioita saattaa esiintyä jos ruostesuojauksesta ei ole huolehdittu.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Iski »

Just purin sunan pois bussista, ei oikeen ole järkeä tehdä takatuuppariin taakse saunaa ja jos saunan tekee olis parempi olla suoraan uloskäynti saunasta tai suihkusta tai pukuhuoneesta ja eristetty täysin asuintilasta/ matkustamosta, infrapunasaunan voisi vielä laittaa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
apos
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Helmi 2015 09:22
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja apos »

Terve!

Kyllä meidän aihio on B12-koneella. Takana on siis vähemmän tilaa korkeussuunnassa ja vähän nouseva lattia, mutta en usko sen haittaavan liikaa saunan rakentamista. Onko tuon takasaunan rakentamisessa muita haasteita tuon takamoottorin takia? Olen myös itse pyöritellyt lasiseinän mahdollisuutta takaoven kohdalle, että saisi höyryn pidettyä takana. Saunaan tulee jokatapauksessa koneellinen poisto ja korvausilma, mutta se ei kyllä riitä pitämään höyryä aisoissa ilman väliseinää pukuhuoneessa
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ainakin lattian huoltoluukut kannattaa jättää niin että saa auki ja pääsee käsiksi tarvittaessa.
Millasta kiuasta ajattelit, meillä jäi just ylimääräiseks 3,6 kw sawo rst kiuas 230-400 V.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Mulla kattoluukku heti saunan oven yläpuolella ja vaikka väliovi auki ei saunan päälläoloa juurikaan huomaa, välillä kyllä lämmitetty autoakin kipinävuoroilla kiukaan avulla. Saunan lattian kuidutin lasikuidulla ja huoltoluukut painoin foliota välissä käyttäen paikalleen ennen kuivumista, kuitu jatkuu lattialevyä alemmas yhtenäisenä ja luukun saa helposti auki..
apos
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Helmi 2015 09:22
Location: Tampere

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja apos »

Niin ne vaan kaupat tuli ja auto saatiin perille. Nyt päästään itse työn touhuun.
Kuva
Kuva
Iski kirjoitti:Ainakin lattian huoltoluukut kannattaa jättää niin että saa auki ja pääsee käsiksi tarvittaessa.
Millasta kiuasta ajattelit, meillä jäi just ylimääräiseks 3,6 kw sawo rst kiuas 230-400 V.
No juuri tuollaista sawon pientä kiuasta oli tarkoitus hyödyntää. Pidätkö sillä kovaa hintaa?

Muutenkin meille saa tarjota ainakin seuraavia tarvikkeita:

- 24V 80-100A laturi
- Invertteri UPS-toiminnolla, min. 1500w aito siniaalto
- Aggregaatti min 4,5kw (valovirta tai kolmivaihe käy)
- puhdas ibc-kontti 600L (käyttövesi)
- likainen ibc-kontti 600L (harmaavesi)
- Vesiautomaatti painesäiliöllä
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Amperin vanha auto Pohjasta väreistä päätellen.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Carrus 501 - Saunabussi

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Sama tuli mullakin mieleen
Ja jos niin siellä ollut hyvällä pidolla
Vastaa Viestiin