Sivu 1/2

scania k112

Lähetetty: 12 Joulu 2014 19:25
Kirjoittaja japex
aattelinpa laittaa tänne osastolle tämmösen, kun aina tulee jotain ihmeellisyyksiä josta pitää avautua... eli kulkuri jätti tänään tielle. ei saa löpöä. vissiin hajosi polttoainepumppu. onk toi miten spesiaali osa, vai voiko mahd. korvata jollain tarvikepumpulla? Sitten on toinenkin juttu mielenpäällä; nääs tihkutoiminto on edelleen pois pelistä pyyhkijöistä. löysin muutamankin releen, jotka vaikuttaa jatkuvaan pyyhintään, vaan missä lie tihkunrele...?
että tällaista...

Re: scania k112

Lähetetty: 12 Joulu 2014 19:41
Kirjoittaja japex
ainiin ja semmottinen juttu, että moottorin lämmöt ei mittarin mukaan ole kun noin 50 astetta. eikös ole vähän liian viileä? mittarissa vilunkia vai termostaatti jumissa...

Re: scania k112

Lähetetty: 12 Joulu 2014 19:44
Kirjoittaja Jailbird
Vaihtoehtoja on monia mutta heitän yhden vaihtoehdon joka meillä oli samanlaisessa laitteessa, eli syöttöpumpun "koplinkilevyjen" kiinnityspultit irronneet!

Re: scania k112

Lähetetty: 12 Joulu 2014 19:54
Kirjoittaja japex
syöttöpumpun koplingit??? nyt mää putosin... vaan eipä siihen paljoa tarvii, kun ei tätä ennen ole tullut tämmösten kanssa pelehdittyä. muuten jailbird, pitäisi joskus ottaa ja turinoida, ko asutaan kuitenkin samalla paikkakunnalla...

Re: scania k112

Lähetetty: 12 Joulu 2014 22:43
Kirjoittaja Victorjussi
Minä epäilen vesi(jää)helmeä polttoaineputkistossa. Yöllä on senverran pakkasta, että polttoaine pysyy kylmänä päivälläkin, vaikka joku plusaste onkin. Vai virtaako käsipumpulla helposti?

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 09:23
Kirjoittaja japex
ei virtaa ilmauspumpulle ei. miten tuo systeemi oikein pitäis toimia, kun otin banjoliittimen irti ilmauspumpun kylestä ja töhäytin ilmaa tankkiin päin, niin kuulemma röplötti tankissa. miksi ei siis kule toiseen suuntaan??? onkos se polttoainepumppu siellä tankin päälläjossakin ja pitäisikö sen pyöriä siinä vaiheesssa kun ilmataan...???

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 10:14
Kirjoittaja Victorjussi
Ehkä juuri tuo tohaisu puhdisti mahdollisen tukoksen, mutta samalla myös putkisto tyhjeni kaikesta polttoaineesta. Käsipumppu ei jaksa ilman apuja imeä tankilta asti tavaraa.
Yksi konsti kuudestatoista on laittaa tankkiin ylipainetta ja kokeilla sitte. Etua olisi, jos keula olisi ylempänä perää.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 12:44
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä tuossa K113:ssa oli ilmaus aikamoista, mutta homman sai tehtyä tunnissa kun täytti suodattimen aina lekkeristä ja ruuvas takasin paikolleen, ehkä kymmenkunta kertaa, sitten alko lutkutin lutkuttaa niin että ainetta meni pumpulle asti ja sai pyöräytettyä käyntiin!

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 15:21
Kirjoittaja japex
No tää kuitenkin ratkesi silviisiin, että otin tankin päältä syöttöletkun irti ja tälläsin väliin tarvikemallisen polttoainepumpun... rupesi ainakin löpö liikkumaan ja sain Lullan käyntiin.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 18:50
Kirjoittaja Jailbird
No koplingit on kunnossa jos auto lähti käymään, hyvä niin!
Laitoin yv:tä niin voidaan turista näistä hienoista vehkeistä...

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 19:05
Kirjoittaja japex
no ni. auto on taas takas kotipihassa. täytynee selvittää jokukaunispäivä, että onko syöttöpumppu hajalla vai viekö tämä vaan ihan jumalattoman paljon ainetta, että ois vaan loppunut kesken. en uskaltanut sammuttaa tuota tarvikepumppua kotimatkalla, ettei vaan ökähdä.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 19:08
Kirjoittaja japex
ainiin ja selvisi muuten samassa rytäkässä miksi pa mittari ei toimi... oli tankista siitä kohohässäkästä piuha irti juotoksesta.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 19:43
Kirjoittaja japex
tulipa justiinsa mieleen, että saiskohan tohon letkujen väliin minkämoista kulutusmittaria? onko kukaan laittanut bussiin kulutusmittaria ja mitähän moinen maksaisi? niin ja mistä lie löytyisi...

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 20:07
Kirjoittaja setrailija
Moi
Jos siellä sähkökeskuksessa on musta ylimääräinen liitin niin miulla on siihen sopiva kulutusmittari.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 21:08
Kirjoittaja anelmainen
Jeps ja morjens!
Tuosta tuli mieleen ittellä on 2012 mallinen
Kaivuri niin onko nämä kulutus lukemat
Kuinka tarkkoja autoissa niinku koneissakin.
Vai onko tässä merkin vetämistä pisteitä
Itelle.

Re: scania k112

Lähetetty: 13 Joulu 2014 21:55
Kirjoittaja mb608vm69
Kävin torstaina hakemassa vanhan kirjastoauton scania 82 sen.Loppumatkasta noin 10 km auto rupes hyytymään, aattelin et polttoaine ois lopussa ja käytiin 20 litraa hakemassa pönikällä.Aineet tankkiin ja melkein kotiin asti toimi hyvin, sain kuitenkin nytkyteltyä pihaan asti, aattelin,että suodattimet tukkiutuneet,mut päivän valossa ,kun katteli niin jostain pumpusta vuotaa loronaan naftat.

Re: scania k112

Lähetetty: 14 Joulu 2014 19:17
Kirjoittaja japex
eipä se polttoainemittari toimi vieläkään, vaikka juotin piuhan kiinni... ilo oli ennenaikainen...

Re: scania k112

Lähetetty: 02 Tammi 2015 14:58
Kirjoittaja japex
No niin... nyt kun on selvitty helkutinmoisesta influenssasta, repäsin tankinpuoleisen tankkausputken irti. Se oli ruostunut puhki. Pitää etsiä putkea tai letkua tilalle. Sit ihmettelin kun tiputtaa ajoakkujen päälle vettä. siinä on kohdalla patterien lämmitysputki, mutta se oli ehjä. joten vuotaa varmaankin kuskin jaloille puhaltava kapistus. voisikos tuon puhaltimen liipasta kankaalle ja lyödä putkiin tulpat päähän, vai pitääkö yhdistää putket toisiinsa? Niin ja toinen samanmoinen puhku on takana kerrossängyn alla.

Re: scania k112

Lähetetty: 02 Tammi 2015 16:18
Kirjoittaja Reddewil
Deltalaisessa kuskin persiin alla olevan pysty sulkemaan hanasta (eli poisto ja tulppaus), takana oleva oli sarjassa patterien kanssa joten poisto ja yhdysletku väliin.
Samaisen bussin vasemmassa etunurkassa olleeseen akkukoteloon veden valutteli kuskin ikkuna, tai sen tiivistys josta vesi liukerteli välillä sisälle ja välillä pintapellin väliin josta akkukoteloon tai maahan tai kuskin jalkatilaan josta minne lie... Eli lämppärin kennoja en ekana epäilisi varsinkaan jos maistat nestettä ja se ei ole makeaa niin ei ole jäähdytinnestettä.

Re: scania k112

Lähetetty: 02 Tammi 2015 21:11
Kirjoittaja Lahti32
Sivulasia epäilen, jos alakiskon vesireikä on tukossa niin tulvii kyllä lattialle. Kuin sulla on ruosteinen tankki siinä. Tuttavan Scania veti ruostetta henkeen tankista ja kyllä sammuili vaikka mihin

Re: scania k112

Lähetetty: 03 Tammi 2015 02:25
Kirjoittaja japex
Kyllähän se vesi sit taitaakin tosissaan tulla siitä ikkunasta. No otimpa nyt kuitenkin sen lämmittimen poies ja tulppaan sen putket. Oli aika rivon näköinen se nurkka... muovimattoa repimään sitten seuraavaksi. Tällein yövuorossa on hyvä suunnitella huomisen askareita...

Re: scania k112

Lähetetty: 03 Tammi 2015 03:24
Kirjoittaja b12m
Kyllä kennovuodon yleensä haistaa, eikä kennosta vuoda vetta (kuten edellä jo on kerrottu). Nuo kuskin sivulasin karmissa olevat vesireiät ja -kanavat ovat varsin usein tukossa aiheuttaen veden valumista paikkoihin, joihin se ei varsinaisesti kuulu. Akkutilaan toki vesi voi tulla myös itse akkutilan luukun tiivisteiden kautta, etenkin ikääntyneemmissä autoissa sovitukset kun tahtovat olla mitä ovat.

Re: scania k112

Lähetetty: 29 Tammi 2015 15:31
Kirjoittaja japex
Millähän rassilla noi ikkunan vesireiät sais rassattua auki, kun ei tunnu olevan ihan suora reikä ollenkaan? Ja sitten voisi ruveta taas metsästämään tohon käypäisiä paripenkkejä 4-5 kpl. Jossain vaiheessa sitten sisäpintoja uusimaan...

Re: scania k112

Lähetetty: 31 Tammi 2015 18:24
Kirjoittaja japex
Onko kukaan käyttänyt lämmitykseen tommosta siirrettävää kaasulämmitintä? Aattelin vaan, jos ei aina pääse tolppaan kiinni, ni sain lämpöä kämppään. Vai saako semmosta edes käyttää autossa?

Re: scania k112

Lähetetty: 31 Tammi 2015 18:43
Kirjoittaja Lahti32
japex kirjoitti:Onko kukaan käyttänyt lämmitykseen tommosta siirrettävää kaasulämmitintä? Aattelin vaan, jos ei aina pääse tolppaan kiinni, ni sain lämpöä kämppään. Vai saako semmosta edes käyttää autossa?
onhan ne jotku riskeeranneet riittääkö happi. Vesihöyryä tulee kanssa kun nestekaasua poltetaan.