Sivu 5/5

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 21 Joulu 2014 23:10
Kirjoittaja pelti
eix tuolla mainittu, että on poikkeuksiakin myönnetty autonvalmistajille (kuten citroen)

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 23 Joulu 2014 05:32
Kirjoittaja b12m
Wonderi kirjoitti:Rattilukosta tuleekin vaikeampi jälkiasennettava jos sitä ei alunperin bussissa ole. Varsinkin jos virtalukko ei ole ohjauspylväässä päinkään.
Niin - tai jos ei koko virtalukkoa ole autossa lainkaan... Ruotsissahan sellaisetkin ovat melko tavanomaisia.

Esim. Saabin käyttämä "vaihdelukko" on ymmärtääkseni hyväksytty ratti-/ohjauslukon veroiseksi Suomen lain tulkitsijain silmissä. Toisin sanoen varmaankin poikkeusluvan voi saada myös M1 "bussille" vaikkei rattilukkoa olisikaan. Pitää vaan olla kekseliäs :)

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 23 Joulu 2014 08:54
Kirjoittaja cimo
Tässä on helppo jälkiasennus:
Kuva
Ei taida katsastusmiestä "tyydyttää"...

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 23 Joulu 2014 12:29
Kirjoittaja Bussiton
Jokos alkaa oleen takalisto kasassa :lol:

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 23 Joulu 2014 13:49
Kirjoittaja Timppa
Paavo Lammert antaa ymmärtää kirjassaan Tuontibussit , että kovin oli työllistävä vaikutus kun tuonti busseihin rattilukkoja pusattiin 80 luvulla . :lol: :lol: .En tiedä oliko vaatimus vain Suomessa. Termi oli varkauden estolaite.

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 23 Joulu 2014 21:09
Kirjoittaja Wonderi
Bova eli sittemmin VDL busseissa virtalukko oli 2013 vuosimalliin asti keskikonsolissa tai sivukonsolissa. Kiinnityspistettä rattilukolle ei ohjauspylväässä ole. Jännä että auto muuttuu siltä osin kielletyn vaaralliseksi jos muuttaa M1:ksi.

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 24 Joulu 2014 11:10
Kirjoittaja Iski
Myös tohon voi anoa trafilta poikkeuslupaa kai, ainakin joskus muinoin kun toin ameriikasta vanin missä ei ollut rattilukkoa, niin maksoi 300 mk erivapaus ilman lukkoa.

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 29 Joulu 2014 18:52
Kirjoittaja Bussinomistaja
Terve kaikille. Joku kyseli projektin edistymisestä nii hyvin edistyy:) paljon on tehty ja aikaa on mennyt ja hermot muutaman kerran:D

Tässä kuvia tilanteesta nyt tällähetkellä.
Kommenttia saa heittää.

Muistakaa että en ole ikinä tätä hommaa tehnyt nii olen yrittänyt ainakin :\

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 29 Joulu 2014 19:08
Kirjoittaja wiima63
Teräskoreista paluu puukoreihin =)

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 29 Joulu 2014 19:38
Kirjoittaja Reddewil
Yritystä ei ainakaan puutu! Onko millaset ristituet, meinaa kiertojäykkyys meni sen vanhan perän mukana ja voip ampua tuon uuden perän irti jos ei oo kunnollisia teräspalkkeja missä kiinni? Tuohon luukkuun kannattaa joku tiiviste laittaa, voi muuten tulla kuraa konttiin =D Millaset valot tulee ja minne?

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 29 Joulu 2014 20:33
Kirjoittaja Bussinomistaja
Juu on kunnon rauta kehikko seinän takana ja eristeet myös. Luukkuun tulee kyllä vielä tietenkin tiivisteet ja jne.. Valot ovat vielä suunitelmassa että minne ja millaiset. Johdot on valmiina ja merkattu kylläkin. En tiedä laitanko vanhat lamput vai led valot. Ylös tulee työvalot tietenkin myös:)

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 30 Joulu 2014 17:56
Kirjoittaja Rosvolinna
Saattaa alkaa käymään tuo puu tuollaisessa kohteessa. Voihan se kestääkin... Minä olisin lähestynyt typistystä RHS-palkilla ja alumiinilevykuorrutuksella. Ampeeriliimaa, butyyliä, niittejä, kittiä. Kukin tavallaan. Lopussa Paimelan koura ei kysy onko se Torx vai PH2.

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 31 Joulu 2014 02:09
Kirjoittaja Bussinomistaja
Moikka. Kiitos kaikille noista positiivisistä kommenteista. Ensinnäkin takana on rautarunko ja kuvissa tehty takaseinä on keskeneräinen vielä. Ei lopullinen. Pintaan tulee vielä pelti tai lasikuitu pinta.. Ja varmasti kestää kasassa koska hitsiä on ahkerasti käytetty ja kunnon pultteja ja jne... :)

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 15 Kesä 2018 11:07
Kirjoittaja Calevi
juvonen kirjoitti:Suosittelen myös lämpimästi poikkeusluvan hakemista ja saamista ihan mustaa valkoisella. Omalla kohdalla aikanaan jätin hakemuksen 13 metrisestä bussista liikenne ministeriöön josta se silloin piti hakea. Oli kuitenkin loppuvuosi ja eivät sitä ehtineet käsitellä, ja vuodenvaihteessa asia siirtyi trafiin. Ensin oli hakemus kadoksissa, ja kun sen löysivät, niin piti lisäksi toimittaa rakennekuvat ja selvitykset käyttötarkoituksesta. Tässähän ei vielä mitään, mutta käytin koko tilan hyödyksi, niinpä rakensin makkarin kuljetustilan päälle koska auto ei tarvitse koko korkeutta.
Samaan aikaan tällä foorumilla joku toinenkin oli hakenut vastaavaa lupaa jossa kuljetustilan oli edellytetty olevan koko auton korkuinen vaikka kyydissä kuljetetaan vain moottoripyöriä.
Tässä vaiheessa alkoi nousta kylmähiki pintaan, koska melkoinen homma oli jo takarungon laskun osalta tehty ja makkarikin oli jo verhoiltu ja varusteltu patjoja myöten. Onneksi paperit oli jo sisällä, ja kyseinen käsittelijä ei vaatinut täyskorkeaa kuljetustilaa joten lupa lopulta tuli ihan anotun kaltaisena. Eli mielipiteitä siellä on just niin monta kuin käsittelijää, eikä puhelimessa satuun lupaan kannata luottaa varsinkaan jos et ole sitä tullut nauhoittaneeksi.
Valitettavaa että mukamas "oikeusvaltiossa" ei ole yhdenmukaista toimintamallia tässäkään asiassa.
Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 17 Kesä 2018 14:12
Kirjoittaja Jule
Calevi kirjoitti: Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?
Nuo pykäläthän on nyt tässä kesällä muuttumassa, ja ilmeisesti 13m tulossa ihan vakiomitaksi ilman mitään poikkeuslupaa, joten kannattaa ehkä hieman odotella mihin ne muotoutuu.

Tuollainen täyskorkea tavaratila ei kyllä mielestäni ole missään varsinaisessa pykälässä, mutta voihan se tieytsti olla jonkun yksittäisen virkamiehen aivoituksissa.

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Lähetetty: 27 Kesä 2018 00:50
Kirjoittaja Jerney
Missä jamassa tämä projekti on nyt? :)