Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1144
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja pelti » 21 Joulu 2014 23:10

eix tuolla mainittu, että on poikkeuksiakin myönnetty autonvalmistajille (kuten citroen)
peltiliiteri.com

b12m
Rattiamiraali
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja b12m » 23 Joulu 2014 05:32

Wonderi kirjoitti:Rattilukosta tuleekin vaikeampi jälkiasennettava jos sitä ei alunperin bussissa ole. Varsinkin jos virtalukko ei ole ohjauspylväässä päinkään.
Niin - tai jos ei koko virtalukkoa ole autossa lainkaan... Ruotsissahan sellaisetkin ovat melko tavanomaisia.

Esim. Saabin käyttämä "vaihdelukko" on ymmärtääkseni hyväksytty ratti-/ohjauslukon veroiseksi Suomen lain tulkitsijain silmissä. Toisin sanoen varmaankin poikkeusluvan voi saada myös M1 "bussille" vaikkei rattilukkoa olisikaan. Pitää vaan olla kekseliäs :)

cimo
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Heinä 2010 14:31
Location: Merikarvia

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja cimo » 23 Joulu 2014 08:54

Tässä on helppo jälkiasennus:
Kuva
Ei taida katsastusmiestä "tyydyttää"...

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2395
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 23 Joulu 2014 12:29

Jokos alkaa oleen takalisto kasassa :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Timppa
Rattiamiraali
Viestit: 392
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Timppa » 23 Joulu 2014 13:49

Paavo Lammert antaa ymmärtää kirjassaan Tuontibussit , että kovin oli työllistävä vaikutus kun tuonti busseihin rattilukkoja pusattiin 80 luvulla . :lol: :lol: .En tiedä oliko vaatimus vain Suomessa. Termi oli varkauden estolaite.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 23 Joulu 2014 21:09

Bova eli sittemmin VDL busseissa virtalukko oli 2013 vuosimalliin asti keskikonsolissa tai sivukonsolissa. Kiinnityspistettä rattilukolle ei ohjauspylväässä ole. Jännä että auto muuttuu siltä osin kielletyn vaaralliseksi jos muuttaa M1:ksi.

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Iski » 24 Joulu 2014 11:10

Myös tohon voi anoa trafilta poikkeuslupaa kai, ainakin joskus muinoin kun toin ameriikasta vanin missä ei ollut rattilukkoa, niin maksoi 300 mk erivapaus ilman lukkoa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Bussinomistaja
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
Truck: Volvo Carrus Star
Location: Turku

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Bussinomistaja » 29 Joulu 2014 18:52

Terve kaikille. Joku kyseli projektin edistymisestä nii hyvin edistyy:) paljon on tehty ja aikaa on mennyt ja hermot muutaman kerran:D

Tässä kuvia tilanteesta nyt tällähetkellä.
Kommenttia saa heittää.

Muistakaa että en ole ikinä tätä hommaa tehnyt nii olen yrittänyt ainakin :\
Liitteet
WP_20141229_004.jpg
WP_20141229_003.jpg
WP_20141229_002.jpg
WP_20141229_001.jpg

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 29 Joulu 2014 19:08

Teräskoreista paluu puukoreihin =)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 29 Joulu 2014 19:38

Yritystä ei ainakaan puutu! Onko millaset ristituet, meinaa kiertojäykkyys meni sen vanhan perän mukana ja voip ampua tuon uuden perän irti jos ei oo kunnollisia teräspalkkeja missä kiinni? Tuohon luukkuun kannattaa joku tiiviste laittaa, voi muuten tulla kuraa konttiin =D Millaset valot tulee ja minne?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Bussinomistaja
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
Truck: Volvo Carrus Star
Location: Turku

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Bussinomistaja » 29 Joulu 2014 20:33

Juu on kunnon rauta kehikko seinän takana ja eristeet myös. Luukkuun tulee kyllä vielä tietenkin tiivisteet ja jne.. Valot ovat vielä suunitelmassa että minne ja millaiset. Johdot on valmiina ja merkattu kylläkin. En tiedä laitanko vanhat lamput vai led valot. Ylös tulee työvalot tietenkin myös:)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2650
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 30 Joulu 2014 17:56

Saattaa alkaa käymään tuo puu tuollaisessa kohteessa. Voihan se kestääkin... Minä olisin lähestynyt typistystä RHS-palkilla ja alumiinilevykuorrutuksella. Ampeeriliimaa, butyyliä, niittejä, kittiä. Kukin tavallaan. Lopussa Paimelan koura ei kysy onko se Torx vai PH2.
20% of human waste is total crap

Bussinomistaja
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Loka 2014 16:08
Truck: Volvo Carrus Star
Location: Turku

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Bussinomistaja » 31 Joulu 2014 02:09

Moikka. Kiitos kaikille noista positiivisistä kommenteista. Ensinnäkin takana on rautarunko ja kuvissa tehty takaseinä on keskeneräinen vielä. Ei lopullinen. Pintaan tulee vielä pelti tai lasikuitu pinta.. Ja varmasti kestää kasassa koska hitsiä on ahkerasti käytetty ja kunnon pultteja ja jne... :)

Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Calevi » 15 Kesä 2018 11:07

juvonen kirjoitti:Suosittelen myös lämpimästi poikkeusluvan hakemista ja saamista ihan mustaa valkoisella. Omalla kohdalla aikanaan jätin hakemuksen 13 metrisestä bussista liikenne ministeriöön josta se silloin piti hakea. Oli kuitenkin loppuvuosi ja eivät sitä ehtineet käsitellä, ja vuodenvaihteessa asia siirtyi trafiin. Ensin oli hakemus kadoksissa, ja kun sen löysivät, niin piti lisäksi toimittaa rakennekuvat ja selvitykset käyttötarkoituksesta. Tässähän ei vielä mitään, mutta käytin koko tilan hyödyksi, niinpä rakensin makkarin kuljetustilan päälle koska auto ei tarvitse koko korkeutta.
Samaan aikaan tällä foorumilla joku toinenkin oli hakenut vastaavaa lupaa jossa kuljetustilan oli edellytetty olevan koko auton korkuinen vaikka kyydissä kuljetetaan vain moottoripyöriä.
Tässä vaiheessa alkoi nousta kylmähiki pintaan, koska melkoinen homma oli jo takarungon laskun osalta tehty ja makkarikin oli jo verhoiltu ja varusteltu patjoja myöten. Onneksi paperit oli jo sisällä, ja kyseinen käsittelijä ei vaatinut täyskorkeaa kuljetustilaa joten lupa lopulta tuli ihan anotun kaltaisena. Eli mielipiteitä siellä on just niin monta kuin käsittelijää, eikä puhelimessa satuun lupaan kannata luottaa varsinkaan jos et ole sitä tullut nauhoittaneeksi.
Valitettavaa että mukamas "oikeusvaltiossa" ei ole yhdenmukaista toimintamallia tässäkään asiassa.
Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?

Jule
Kansleri
Viestit: 1027
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Kesä 2018 14:12

Calevi kirjoitti: Oliko se niin, että tämä täyskorkea vähintään 3.5metriä pitkä tavaratila vaaditaa näissä poikkeusluvallisissa KA-busseissa vai myös alle 12m (KA) busseissa?
Nuo pykäläthän on nyt tässä kesällä muuttumassa, ja ilmeisesti 13m tulossa ihan vakiomitaksi ilman mitään poikkeuslupaa, joten kannattaa ehkä hieman odotella mihin ne muotoutuu.

Tuollainen täyskorkea tavaratila ei kyllä mielestäni ole missään varsinaisessa pykälässä, mutta voihan se tieytsti olla jonkun yksittäisen virkamiehen aivoituksissa.

Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkkejä bussin peräpään lyhentämiseen 40cm??

Viesti Kirjoittaja Jerney » 27 Kesä 2018 00:50

Missä jamassa tämä projekti on nyt? :)

Vastaa Viestiin