Leemun Vainaa
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 26 Syys 2013 18:18
- Truck: Scania kutter
- Location: kerava
Re: Leemun Vainaa
Aivan järjettömän hieno peli.Hyvä että pajotetaan takaisin liikenteeseen.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Leemun Vainaa
Voi video... on noissa vanhemmissa "sitä jotakin"...
voimia rojektiin... kyllä se viel joskus...
voimia rojektiin... kyllä se viel joskus...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Vaihteistoa ihmettelin tuossa hiukan. Vikanahan on siis kakkos- ja kolmosvaihteen "luistaminen".
Loodahan on siis mekaaninen planeettavaihteisto jossa kukin vaihde kytketään omalla paineilmakäyttöisellä jarrupannallaan.
Putsasin paineilma linjasta sihdin ja puhaltelin "paineenalennussuuttimet" puhtaiksi.
Päästin myös väärälle puolelle mäntiä vuotaneen öljyn pois.
Ei mainittavaa parannusta
mäntien tiivisteet on ilmeisesti mennyttä kalua 2,3 ja peruutusvaihteelta, ainakin näiden vaihteiden ollessa kytkettynä kuuluu ilmaa vuotavan rajusti vaihteiston sisään.
Toiminta on sikäli outoa, että auto pyrkii ryömimään eteenpäin vaikka valitsin on vapaa asennossa.
Voisikohan jokin mäntä olla senverran jumissa, että panta jarruttaa jatkuvasti vaikka painetta ei tulisikaan ko. vaihteelle
Onko palstalla ketään jolla olisi kokemusta/tietoa tuosta pneumo-cyclic vaihteistosta?
Loodahan on siis mekaaninen planeettavaihteisto jossa kukin vaihde kytketään omalla paineilmakäyttöisellä jarrupannallaan.
Putsasin paineilma linjasta sihdin ja puhaltelin "paineenalennussuuttimet" puhtaiksi.
Päästin myös väärälle puolelle mäntiä vuotaneen öljyn pois.
Ei mainittavaa parannusta
mäntien tiivisteet on ilmeisesti mennyttä kalua 2,3 ja peruutusvaihteelta, ainakin näiden vaihteiden ollessa kytkettynä kuuluu ilmaa vuotavan rajusti vaihteiston sisään.
Toiminta on sikäli outoa, että auto pyrkii ryömimään eteenpäin vaikka valitsin on vapaa asennossa.
Voisikohan jokin mäntä olla senverran jumissa, että panta jarruttaa jatkuvasti vaikka painetta ei tulisikaan ko. vaihteelle
Onko palstalla ketään jolla olisi kokemusta/tietoa tuosta pneumo-cyclic vaihteistosta?
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Leemun Vainaa
Kokemusta ei ole, mutta lätän ohjekirja löytyy ja siinä hajotuskuvat ja perusteellinen selvitys Wilsonista.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Ei milläänmuotoa olisi mahdollista saada kopiota tuosta vaihteistoa käsittelevästä osastahousetruck kirjoitti:Kokemusta ei ole, mutta lätän ohjekirja löytyy ja siinä hajotuskuvat ja perusteellinen selvitys Wilsonista.
Korvausta vastaan tietysti
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Leemun Vainaa
Jo vain onnistuu. Otan kopiot ja tyrkkään postissa tulemaan. Laita osotetta vaikka yksityisviestinä. Katoin juuri niitä lätän tietoja. Loota on Wilson r11a tai r11b. Lättä painoi 19 tonnia ja tehoa oli 175hv. Eli tiedä vaikka sama aski kuin busseissa. Ainakin toimintaperiaate ja rakenne niissä on samanlainen.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Vaihteistoprosyyria tyrkkäsi postilaatikkoon aika vauhdilla
Suuret kiitokset Housetruck:ille
Laitahan viestiä kun tulette minkiölle seuraavan kerran niin tarjoan kahvit. Meiltä on Minkiön asemalle matkaa vain muutama kilometri joten olette käyneet melkein naapurissa..
Suuret kiitokset Housetruck:ille
Laitahan viestiä kun tulette minkiölle seuraavan kerran niin tarjoan kahvit. Meiltä on Minkiön asemalle matkaa vain muutama kilometri joten olette käyneet melkein naapurissa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Leemun Vainaa
Taas kesällä jos eletään niin ajellaan Minkiöllä. Pitää soitella. Siinä askissa on ehkä sellanen juttu, että jarrupannat ovat kuluneet ja joku on vetänyt säädöt liian tiukalle kun yrittänyt saada niitä luistamattomiksi. Se selittäisi ryömimisen vaikka vaihdetta ei ole kytketty. Aiemmin esillä olleilta lättäporukoilta voisi kysellä mistä niitä pantoja saa tai voiko niitä pinnoittaa jotenkin uudelleen. Jos englanti taittuu niin saarivaltakunnasta niitä luulisi ainakin saavan.
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Vaihteiston tiiviste tiedustelu sumujen saarille on menossa
Lauantaipäivän ratoksi ihmettelin syöttöpumppua, ei tullut mitään valmista. Eikä selvinnyt syytä käyntihäiriölle, elementit näyttäisivät liikkuvan hyvin. Tosin näkyvyys ei ole tuupparissa paras mahdollinen.
Linjakilpeä ihmettelin ja pikkasen pyyhkeilin maalia kyljestä tinnerirätillä, tuollaista löytyi:
Lauantaipäivän ratoksi ihmettelin syöttöpumppua, ei tullut mitään valmista. Eikä selvinnyt syytä käyntihäiriölle, elementit näyttäisivät liikkuvan hyvin. Tosin näkyvyys ei ole tuupparissa paras mahdollinen.
Linjakilpeä ihmettelin ja pikkasen pyyhkeilin maalia kyljestä tinnerirätillä, tuollaista löytyi:
Viimeksi muokannut leemu, 28 Touko 2018 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Leemun Vainaa
Tuoltahan http://www.kitkaliimaus.fi/ aina kannattaa kysyä noita kytkimen pantojen pinnoitusta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Leemun Vainaa
Jos saat "käsiisi" nuutajärveläisen Sami Koiviston, niin hänellä saattaisi olla Wilson -vaihteistoihin asiantuntemusta... Omalla työpaikallakin joskus oli "jonkin verran" tuntemusta noista, mutta ne tuntijat ovat eläköityneet jo vuosia takaperin. Ihan kuten ne useat kymmenet yhtiön Wilson -vaihteiset autotkin
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Juu, Samille on soiteltu ja kyselty "tyhmiä" oikein urakallab12m kirjoitti:Jos saat "käsiisi" nuutajärveläisen Sami Koiviston, niin hänellä saattaisi olla Wilson -vaihteistoihin asiantuntemusta... Omalla työpaikallakin joskus oli "jonkin verran" tuntemusta noista, mutta ne tuntijat ovat eläköityneet jo vuosia takaperin. Ihan kuten ne useat kymmenet yhtiön Wilson -vaihteiset autotkin
Tamperelaiseen takavuosien suureen "Wilson-taloon" soittelin ja kyselin vanhojen asentajien perään, mutta arpa oli tyhjä
Ystävällisesti ohjattiin kyllä eteenpäin
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Alkuviikosta tempaistiin Vainaa hinurin perään ja siirrettiin tilavampaan pihaan.
Isosti kiitoksia Hinauspalvelu Vikmanille, joustavasta ja harrastajaystävällisestä palvelusta.
Hinurikuski tempaisi seljälleen Vainaan alle ja tuumasi, jotta on hiukan aikaa kun on tällaisella akselilla varustettua autoa hinattu
Vaan kyllä sen kiinni hyvin sai.
Perille kun päästiin ja nykyisen säilytyspaikan omistaja näki auton, niin ensimmäinen kommentti oli: J*malauta, mutta sää olet hullu Kyllä tuntu hyvälle, kun noin kehutaan
Isosti kiitoksia Hinauspalvelu Vikmanille, joustavasta ja harrastajaystävällisestä palvelusta.
Hinurikuski tempaisi seljälleen Vainaan alle ja tuumasi, jotta on hiukan aikaa kun on tällaisella akselilla varustettua autoa hinattu
Vaan kyllä sen kiinni hyvin sai.
Perille kun päästiin ja nykyisen säilytyspaikan omistaja näki auton, niin ensimmäinen kommentti oli: J*malauta, mutta sää olet hullu Kyllä tuntu hyvälle, kun noin kehutaan
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Wilsonin männäntiivisteet ovat saapuneet jo sumujen saarelta Suomeen asti, vielä eivät ole itsellä mutta eipä oikein ole remontti kelikään
Oikeastaan mitään ei ole tehty viime päivityksen jälkeen Akut toin kotiin lataukseen, että eivät jäädy pilalle..
Pannaan boonuksena kuva voima moottorista
Ja onpa tällä oltu motorsportti touhuissakin
Oikeastaan mitään ei ole tehty viime päivityksen jälkeen Akut toin kotiin lataukseen, että eivät jäädy pilalle..
Pannaan boonuksena kuva voima moottorista
Ja onpa tällä oltu motorsportti touhuissakin
Viimeksi muokannut leemu, 28 Touko 2018 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Leemun Vainaa
Hienoja tarroja, noita täytyy varjella
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Kevään ensisavut on otettu
https://www.youtube.com/watch?v=FPZTT-kCltk
Vaihdoin 2-,3- ja 4-vaihteen männäntiivisteet. Ykköselle ja pakille pitäisi tehdä samat toimenpiteet vielä ja vaihtaa vaihteistoon sekä turbiiniin uudet öljyt. Sitten pääsisi testailemaan onko laatikossa vielä jotain muuta vialla
Alkuperäismalliset takalamputkin löytyi, tai siis "lasit". Korin ja lampun väliin tulevat peltikaulukset joutuu rakentamaan uudet. Ehjiä tuskin löytyy mistään, rakenne on sellainen että mätänee "väkisin". Täytynee parantaa systeemiä uusiin.
https://www.youtube.com/watch?v=FPZTT-kCltk
Vaihdoin 2-,3- ja 4-vaihteen männäntiivisteet. Ykköselle ja pakille pitäisi tehdä samat toimenpiteet vielä ja vaihtaa vaihteistoon sekä turbiiniin uudet öljyt. Sitten pääsisi testailemaan onko laatikossa vielä jotain muuta vialla
Alkuperäismalliset takalamputkin löytyi, tai siis "lasit". Korin ja lampun väliin tulevat peltikaulukset joutuu rakentamaan uudet. Ehjiä tuskin löytyy mistään, rakenne on sellainen että mätänee "väkisin". Täytynee parantaa systeemiä uusiin.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Leemun Vainaa
Romikselle tulossa tuuppari Vanaja puoliautomaattilootalla jos tarviit varaosia, kone saman näköinen, jäähdyttäjä ainakin hyvännäköinen, muuten ei tietoa toiminnasta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Mistä näitä riittää romikselle astiIski kirjoitti:Romikselle tulossa tuuppari Vanaja puoliautomaattilootalla jos tarviit varaosia, kone saman näköinen, jäähdyttäjä ainakin hyvännäköinen, muuten ei tietoa toiminnasta.
Koska mahtaa olla saapuvilla? Olen ilman muuta kiinnostunut osista
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Leemun Vainaa
Tuli tänään, laitoin yvn sulle.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
JIIHAA!!!
Käyntihäiriö selvitetty ja selätetty
Oli kyllä niin yksinkertainen vika, että oikein hävettää
Syöttöpumpun ja kompuran välisestä koplingista oli lähtenyt toinen pultti kahdesta kuikkaan ja se jäljelle jäänyt oli löysällä antaen pumpun kiertyä 1/8 kierroksen väärään asentoon.
On se kumma jos lähti huonosti käymään ja savutti
Oikein yllätti kun huomasin vian ja korjauksen jälkeen pakkosyöttö päälle ja hyökkäsin starttaamaan.
Moottori pyörähti startilla yhden(!) puristuksen yli ja räjähti käymään pelkästään mustan savun kera
Vaihteistokin vaikuttaisi toimintakykyiseltä. Ykkös- ja peruutusvaihteen männäntiivisteet on vaihtamatta kun satsissa tuli väärän kokoiset
Suurin vika taisi olla öljyssä, tai siis sen puutteessa.
Turbiinista tuli vanhaa öljyä viitisen litraa, uutta kaatelin n.12, kyllähän tuli veto erilaiseksi
Kunnolla ei päästy testaamaan kun aasi vetäisi ilmat jostakin ja sammahti keskelle pihaa Saatiin kuitenkin pikkujumpalla uudelleen käyntiin, mutta rohkeus ei riittänyt poistua pihasta.
Täytyy hakea polttoaineletkua jonain päivänä, että saa uudet linjat josko sitten uskaltaisi testailemaan..
Käyntihäiriö selvitetty ja selätetty
Oli kyllä niin yksinkertainen vika, että oikein hävettää
Syöttöpumpun ja kompuran välisestä koplingista oli lähtenyt toinen pultti kahdesta kuikkaan ja se jäljelle jäänyt oli löysällä antaen pumpun kiertyä 1/8 kierroksen väärään asentoon.
On se kumma jos lähti huonosti käymään ja savutti
Oikein yllätti kun huomasin vian ja korjauksen jälkeen pakkosyöttö päälle ja hyökkäsin starttaamaan.
Moottori pyörähti startilla yhden(!) puristuksen yli ja räjähti käymään pelkästään mustan savun kera
Vaihteistokin vaikuttaisi toimintakykyiseltä. Ykkös- ja peruutusvaihteen männäntiivisteet on vaihtamatta kun satsissa tuli väärän kokoiset
Suurin vika taisi olla öljyssä, tai siis sen puutteessa.
Turbiinista tuli vanhaa öljyä viitisen litraa, uutta kaatelin n.12, kyllähän tuli veto erilaiseksi
Kunnolla ei päästy testaamaan kun aasi vetäisi ilmat jostakin ja sammahti keskelle pihaa Saatiin kuitenkin pikkujumpalla uudelleen käyntiin, mutta rohkeus ei riittänyt poistua pihasta.
Täytyy hakea polttoaineletkua jonain päivänä, että saa uudet linjat josko sitten uskaltaisi testailemaan..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Leemun Vainaa
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 13 Heinä 2015 14:22
- Truck: mb 407 ja Carrus 302
- Location: Pirkanmaa
- Member id: 285
- Paikkakunta: www.instagram.com/armasbussi
Re: Leemun Vainaa
Hyvä että toikin on hengissä pelastettiin romumieheltä 2009 vuonna toi ja oli meillä muutaman vuoden. Hinta ei voi siitä enään kun nousta maksettiin 200e ja kukka puska siitä. muistaakseni namiskat mitä kyselit 2 ja 3 on jarruihin talvi ja kesä asento mut varma en ole. onko brojekti missä mallissa nyt?komee tolla kyllä oli ajella ja komeesti toimi
ARMAS scania k113 carrus 302 vm-95
MB 407 vm-67
MB 407 vm-67
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Vainaa
Oliskohan tullut teiltä sitten tuohon, mistä minä sen ostin? Mielestäni oli -12 tai -13 kevät kun se tuohon ilmestyi.jooseppi kirjoitti:Hyvä että toikin on hengissä pelastettiin romumieheltä 2009 vuonna toi ja oli meillä muutaman vuoden. Hinta ei voi siitä enään kun nousta maksettiin 200e ja kukka puska siitä. muistaakseni namiskat mitä kyselit 2 ja 3 on jarruihin talvi ja kesä asento mut varma en ole. onko brojekti missä mallissa nyt?komee tolla kyllä oli ajella ja komeesti toimi
Sehän on sitten ainakin kahdesti pelastettu romutukselta, kun minäkin kerkisin ihan nenän alta ostamaan. Romukeisarin kanssa oli kaupat jo kuulemma sovittuna, mutta myi mieluummin sellaiselle joka säilyttää..
Ihmeitä ei ole tapahtunut, ostaessa vaivannut käyntivika on selätetty ja vaihteisto saatu toimimaan. Sisältä purin kaikki rakennelmat pois, lukuunottamatta niitä akseleiden kohdilla olevia väliseiniä. Niitä en uskaltanut vielä purkaa, kun on pelko persiissä ettei pysy katto ylhäällä ilman..
Odottelee oikeastaan sitä, että löytäisin sopivan halli- tms. paikan johon saisi räjäyttää koin atomeiksi ja alkaa rakentamaan kehikkoa uusiksi.
Scania BF86S Lahti 10 -78