SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Kerro omasta projektistasi
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

Aika kirkaista tästäkin projektista taas..

Tuo Joroinen lienee sisarautoon tarkoitetut osat. Näitä kait tehtiin aikanaan useampi yhtäaikaa ja veikkaan, että meni palikat Siilinjärven ja Joroisten kans sekasi tai ristiin tai miten vaan..

Mutta tätä päivää.

Kiireisen syksyn jälkeen sain jotain jopa aikaankin josta kehtaa kertoa. Katto on saanut nyt 2 kerrosta (60m2) uutta kuitua ja odottaa nyt SIKApintaa seuraavaksi.

Muut autot ja tekijä ollut varikolla välillä ja kohta taas ollaan kädetön, joten tästä tulikin piiitkä projekti. Onneksi saa ollla sisällä lämpimässä. Alla jotain tuokiokuvia kuidutuksesta.

Positiivista on tietenkin, että saa rauhassa suunnitella. Tosin enempi olen sellainen tekijä kuin että jaksan hinkata rutosti yksityiskohtia etukäteen.
SisuKatonKuidutus_003.JPG
SisuKatonKuidutus_005.JPG
SisuKatonKuidutus_008.JPG
SisuKatonKuidutus_010.JPG
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

Ja vähän lisää kuvia..
SisuKatonKuidutus_014.JPG
SisuKatonKuidutus_020.JPG
SisuKatonKuidutus_021.JPG
SisuKatonKuidutus_025.JPG
SisuKatonKuidutus_034.JPG
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

ja vielä..
SisuKatonKuidutus_038.JPG
SisuKatonKuidutus_039.JPG
Tuosta sitten jatketaan taas kun maisemissa ehjin raajoin.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllon nyt hyvä katto, sikalla sit vettä pitävä pinta? Tuohon vois telailla topcoatinkin tai vaan enempi hartsia ja melkeen maali ku maali. Mut on hyvän näkönen!
Et kai tippunu katolta vai mikä ne raajat rikko? :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

Joo. Te(i)laan sian kattoon :twisted: heti kun ehtii ensin jäysteet siistiä ja terassin tartunnat nasauttaa paikoilleen.

Oliski tippunut katolta... Olis aika miehekästä.. Vetäsin maastofillarilla nurin viime kesänä ja kättä tasasesti leikelty sen jälkeen ja kidutettu ja terapioitu fysiossa, tansittu poppatansseja ja mietitty mikä punktio akulla on vai oliko se akupunktio.... Leikkuri odottaa kuluvalla viikolla taas..

enivei.. Sikaa kattoon kun on elastista. Katto on kyllä nyt varmasti riittävän vankka mille pinnalle tahansa. Tällä haavaa näyttää tosin, että pinnan laitto siirtyy jonkin tovin aiemmin mainituista syistä. Jos sais vaikka tohon vasuriin sellaisen multiliittimen, että vois nakata rälläkän tai hiomakoneen tai minkä tahansa härpäkkeen suoraan kiinni :D Vois olla aika hauska. No ei vaiskaan. Kyllä minä toimivan kouran mieluummin haluan.
Calevi
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Huhti 2014 18:46
Location: ulkomailla

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Calevi »

Kuva

Sun pittees kysästä lätsää leipomaan tuo keula uuteen uskoon. On vakiona niin kotitekoisen näköinen. (eikä herneitä), :D

asiallisen näköstä jälkeä katon kuidutus etc.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

"Iltapäivää"... :D
Calevi... miks musta tuntuu ettei mun tarvi olla "leipurina tuossa leipomossa"... Kuitu hommat näyttää hoituvan "varsin mallikkaasti" eli hyvin... ja koko projektiki näyttää siltä että meininki on muutenki "ei tartte auttaa" pohjalla... :D (tämä oli sitten todellakin positiivinen kommentti ja kehu...ettei kukaan vaan ymmärtänyt väärin... :D )
Ja ei kaikkien tarvi olla yhtä hölmöjä ku minä että räpeltää uuden keulan suorasta pellistä...ku helpompiaki tapoja on... :lol: :lol: :lol:
Ei siinä keulan tekemisessä ny hirveitä vaadita... pikkusen mielikuvitusta ja siitä se "lähtee"... :) (joskus ne mopot vaan karkaa käsistä... :wink: )
Keulasta kattoon... siis meinasitko nyt vetästä epoksin tonne päälimmäiseksi "vesikate" kerrokseksi...? vai käsitinkö jotain väärin...? (sekään ei olisi ihme... :D )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Hö... olinpas mää taas tollo...
ei siis ole "epoksi"... :D
Kysymys... vetäsetkö "koko tuote perheen" kattoon vai vain jonkin noista... Tätä kyselen vain sillä että miten tuollainen aine pysyy kiinni kuidussa...? kuitu ja betoni on kuitenkin "pikkasen" erillaisia omiaisuuksiltaan...(ellei sitte oo kuitubetonia... :lol: olipa huono läppä... :) ) mutta joo... onko kokemusta tuollaisesta "yhdistämisestä"... vai teetkö "aika sen näyttää" metodilla... (ite suosin juuri tuota... :) meni syteen tai saveen ni saapaha jossain kohtaa joko kehua tai nauraa itelleen... :D ) Eli "aika sen näyttää" kumpaa saa tehä...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

Joo. Tuo keula on rujo, auto on rujo. Eniten minua harmittaa, ettei ikkuna ole samaa kanttikertaakantti kuin muu auto. Toinen vaihtoehto siis olisi, että lamppujen takunen olisi pyöreä. Tuo sekasikiö on kyllä ihan legendaarisen ruma :-D

Tämän projektin ei ole tarkoitus olla esteettisesti silmiä hivelevä. Auto on kuitenkin +40V. Ajattelin ekana etten edes maalaa tota silumiinikoria, vaan patinoitukoon rauhassa. Tuohan muistuttaa melkein ampiaista tuo väritys :-D Oikein vauhdikas maalaus.. No. Ehkä jotain tulee. Käytännöllisyys ennen kaikkea ja budjetin mukaan.

Oon täysin samaa mieltä, että mennään tilanteen mukaan. Pään sisällä on ollut ajatuskia, mutta ovat muuttuneet koko ajan. Kun saisi tuon peräosan dilemman ratkaistua, eli tuleeko sinne varastoa, kuinka iso (moto tai mönkkäri kyytiin...) vai oikein mukava bäkkäri, josta pääsee oman oven kautta livahtaa ulos ja sisään, mikäli on muita mukana joskus retkillä.. Brutaalisti sanoen voisi todeta, että kun on hyvä perse niin muut ominaisuudet kelpaa sitten kyllä sellaisenaan.. Ei vaan siitä sitten voi tehdä muiden osioiden ratkaisut.

Välillä mietin, tuleeko tästä hieman overkill noiden eristevahvuuksien takia, kun en oikein usko että tällä vanhuksella kovin arktista ajoa harrastellaan... No. Huomenna silppuriin äijä ja sitten saa pää ajatella ja suunnitella ja toteuttaa. Yritän kuitenkin välttää korirungon turhaa leikkelyä ja mennä maltillisesti perusrakenteiden muutosten kanssa.

Kattoon tulee kuitenkin sitä sikaa. Pitäs pysyä kuidussa hyvin ja on elastista. Se kait se oli se laukaiseva ominaisuus tässä.

Tämä täältä tältä erää.. Päk tu vörk.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Iski »

Saahan noita keulapaloja vaikka paimelasta ja pienellä fiksauksella sopimaan johan ilme muuttuu.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niin tai tosta paloautosta. Ois lähempänäki!
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Tere... :)
No ei tuo ny "sietämättömän ruma" ole... :) (poliitikot haukkuis tuota "persoonalliseksi"... :lol: :lol: :lol: ) Mutta joo... ei tohon olisi kovin vaikea tehdä uutta "lamppujenkehys maskiakaan"
eipä tarviis muuta ku pikkasen mielikuvitusta... :) (itellä saattaa olla joskus liikaakin sitä... :wink: ja se EI ole aina hyvä asia...pettymyksiä voi tulla liikaa... :) )
Auton väri... ja tämä ampiais vertaus... jos se oiski kimalainen... niidenhä ei kuulema pitäis kokonsa vuoksi pystyä lentämään... Niinku suurin osa 40v autoistakaan ei enää liiku... :D (ehkä hieman kaukaa haettu...mutta totta... :) ) Eli jos värjäät auton ni älä unohda tuotakaan "pointtia" koska mielestäni toi väri yhdistelmä sopii todella hyvin tuohon "laatikkoon"... Ja saisko ikkunoista tehtyä "kanttiset" feikki listoilla...? :) (sekään ei olisi kovin vaikeaa... arvatkaa mistä tiiän... :lol: )
Moto/mönkkäri talli...
Onko myöhäistä muuttaa perän rakennettä siten että siinä olisi ns. tallinlattia ramppi...? (täällä taisi olla jollakin sellainen bussissa smarttia varten...) eli lattia olisi saranoitu etureunasta ja perä laskisi maahan... toki joutuisit silpomaan sen varsinaisen lattian siltä alalta minkä "talli" vie... mutta siihen ei tarvitsisi juurikaan jättää yläpuolelle tilaa "lastausta" varten... eli ramppi kun on alaasennossa...mönkkäri siihen..."kúorman sidonta" ramppi ylös...(vaihto ehtoisesti... sähkövinssillä...hydraulisesti...tai paineilmasylinterillä... paineilma olisi ehken kaikkein "helpoin" toteuttaa...) lukot rampista kiinni... ja tämänkin rampin lukituksen voi yhdistää "takaluukkuun/tallin oveen...eli kun oven tai luukun laittaa kiinni niin se lukitsee samalla mekaanisesti rampin ettei se valahda alas ajaessa... (jos ei sitten halua matkalla tehdä "ritari ässä" ulostuloja... :D )
No anyway... tuolla ramppisysteemillä tallin yläpuolelle jäisi vielä sangen käyttökelpoinen tila esim. bäkkäri makkaria varten...ja silti siihen saisi tehtyä sen uloskäynnin... (tai sitten sen "taittoparveke" systeemin mistä joku laittoi linkin tänne jonnekkin... en löytänyt sitä tähän hätään... :) ) Eli silloin sinä yhdistyy toiminnallisuus... mukavuus... ja hulluus... tarviiko vielä jotain muuta...? :lol: (toteuttamisessa tarvii hulluutta ja mielikuvitusta...ja jonni verran työkaluja ja materiaalia... :lol: )
Tuosta eristyksestä...
"Se mikä pitää kylmän...pitää myös lämpimän" eli ei se myöskään lämpene ihan samalla tavalla kuin "täyslasi" bussi... tämän väitteen perustan sille että kun viime kesänä oli oma rojekti pihalla koko aurinkoisen päivän... (ihan aamuauringon säteet ei siihen osunu...) oli auton sisätilat huomattavan paljon viileämmät kuin ulkona auringossa... (ja olis ollu varmasti vieläkin viileemmät jos mulla olisi ollu "lävet" eli ovi ja ikkunat ummessa...) Ja jos sulle tulee jokin viilennyslaite sinne voi sekin joskus ehkä vähän "levähtää" eikä sen tarvii koko aikaa pöhöttää kylmää... johan siihe menee jo energiaakin... :D
No tässä oli pari "ajatuskaa" purtavaks... (oli muuten hyvä termi tuo "ajatuskia"... meinaan varastaa tuon "omaan suppeaan sanavarastooni"... :) ) ja teetpä sitte mitä tahansa eppäilen että ku "hyvvee yrittää tehä...priimmaa pukkaa tulemmaan"... eli hyvä siitä tulee... :)
Jeba...eipä mulla muuta ny... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Taitaa olla helpoin tehdä nosto sähkövinssillä ja tokaks hydraulisesti. Toi paineilma vaihtoehto vaatii melkoisen isot sylinterit :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

On muuten jännä miten sitä useimmiten ajattelee niin, että kulkuneuvo pitää ajaa kyytiin. No sillon pitää olla tilaa tulla ite pois ja sitoa se härveli. En tarkota et pitäs tehdä yhtä hieno ko videolla, mutta ideaa siitä voi saada.

https://www.youtube.com/watch?v=V4t9_q3tCnE
Rosmo
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

Takaisin elämässä.. Perskele tää yhdellä kädellä kirjoottaminen on sitten hanurista..

Itseasiassa tuo videon systeemi on aika lailla samalla ajatuksella kuin mietin mönkkärisysteemiä. Se olis vaan ollut ihan manuaalinen tai sähkövinssillä ja poikittain olis mönkkä päällä. No. Mietin vielä. Yksinkertainen parempi ja en jaksa kovin montaa vuotta tätä nakertaa ;)

Mutta kiitoksia vinkeistä. Jostain noista se toteutus löytyy. Ensin kärvistellään 4-8 viikkoa käsi paketissa ja sitten opetellaan taas käyttämään sitä.. Onpahan aikaa ajatella, jos noinniinku jotain positiivista haluaa ajatella....not.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Positiivista on se, että vaan yks käsi paketissa. Ei tarvii huutaa pyyhkimään ;)

On se muuten persauksen pyyhkiminenkin vaikeeta "väärällä" kädellä. Asioita joita ei osaa arvostaa kun kaikki pelaa :p
Rosmo
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Sinulla on nyt hyvää aikaa suunnitella ja hakkia tarvikkeita.Minulla oli syksyllä muutaman viikon vasen käsi paketissa,oli aikaa tehä piirrustuksia.Aukastiin jokuhermopinne kun sormet turrana jotka on vieläi leikkuulla ei muuta vaikutusta kun kipiä haava.Ajatellaa mynteisesti ettei ne leikkuutkaa aina epäonnistu.

Esa Ä
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla takana 17 onnistunutta leikkausta, eli turha niitä on pelätä. En siis oo lekuri, vaan potilas :)
Rosmo
Avatar
huuru
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 20 Elo 2014 18:12
Truck: Sisu BK84 BO
Location: Ylivieska

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja huuru »

kiitokset kannustuksesta :)

Onneksi oikea käsi määräävä ja näin sinkulana saisikin huutaa niin peevelisti ennenkuin joku pääsisi pyhkii :D

Alkaa pieni idea tässä syntyyn kyllä. Täytyy tehdä käsikädikuva ekana ja hahmottaa pelipaikalla realiteetit. Mietin, josko kuitenkin leikkais korin runkoa takana, eli madaltais "kynnystä" ja tekis alumiinista kehikon ja päälle kutukammio. Luulisi 3d häkkyrän jäykistävän poistettavia korinosia huomattavasti. Alustan runkohan on valmiiksi "madallettu" perästä, eli siihen ei tartte kajota mitenkään.

Tässä pitäis kärvistellä 1kk ilman autoa, joten on tää NIIN avutonta. Kirsikkana kakussa huomasin eilen keittiön kaappien alla vesivahingon ala vuotava putkiliitos, joten saa tehdä pahimmoilleen vielä yksikätisen keittiörempankin :D

Nimim. antaa tulla vaan, kaikki otetaan vastaan
esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja esaheikki »

Minua leikattu 4 kertaa joista 2 kertaa ollut tilanne parempi kuin ennen.Siitä johtui tuo kommenttini.No se siitä.Jatketaa kulkureittemme rakentelua.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: SISU BK84 ERIKOISKORI Projekti

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Iltoo... :)
"Lääkäri leikeistä" Monasti on käyny mielessä että "amputaatio" kaulasta ylöspäin olis paras ratkasu... :D (ei kolottais paikat... ja säästyis monelta "kuningas ajatukselta"... :D ) tosi kyllä siinä jäis sitte moni asia näkemättäki... joten ei ehken nii hyvä ajatus... :)
Tohon "takalattian nostoon"... eikai niitten paineilma sylintereiden ny ihan mahottomia tarvi olla jos ne pistää "puskemaan ylöspäin" vaijeria mikä on välitetty "pylpyrän" kautta lattiaan...? ja paineilma löytyy autosta omasta takaa...ja mönkkäri/prätkä ei ny mahottomia paina... eipä silti... sähkövinssejä myy joka puulaaki... ja kuorma-auto purkaamot on vissinki aikalailla "pullollaan" takalaitanostimella varustettuja kuorkkeja mistä sais helposti 24v sähköhytrauli koneikon ostettua halavalla... :D Mun mielestä paineilma ois vaan jotenki makee... :D No joo...
Pääasia on että "perässä on toimintaa" (siis "kammio" kutemiselle ja kutukohteen kuljetusvälineen kuljetukseen... :lol: )
Ja enpä usko ettetkö sais suunniteltua ja tehtyä perästä "tärinää ja rytkettä" kestävää... :wink:
Maltat vaan hoitaa kädenkuntoon ja sitte tositoimiin... nyt on hyvä aika tehä se "puolityötä" eli suunnittelu...
tsemppiä ja moro... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Vastaa Viestiin