Scania K113 - Carrus 501
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K113 - Carrus 501
Kun teet lattialämmitystä, muista että lämpötilan aiheuttama putken liike on suurta. Putken lämpö vaihtelee -30 ja +60 asteen välillä. Kovin pitkiä suoria ei kannata tehdä, mulla oli 11 metrin suora putkessa niin repi lämmönluovutuslevyn ruttuun käytävän päästä.
Ja kyllä, noilla lämmönluovutuslevyillä saadaan neliötehoa lattiaan lisää.
Ja kyllä, noilla lämmönluovutuslevyillä saadaan neliötehoa lattiaan lisää.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Yksi kaverini oli hakenut/saanut kirjapainosta offset levyjä. Tai siis sellaisia ohuita parin kymmenesosamillin paksuisia alumiinilevyjä, joissa oli vanhoja uutisia toisellapuolella. Seuraavaksi se leikkeli ne kolmeen osaan, ja painoi pyöristetyllä vaneerisoirolla niihin uran.
Sai tekemisenvaivalla itselleen lämmönluovutuslevyt. Sitä mutkamuottia en nähnyt, mutta ei kai sekään tekemätön ole.
Sai tekemisenvaivalla itselleen lämmönluovutuslevyt. Sitä mutkamuottia en nähnyt, mutta ei kai sekään tekemätön ole.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
On ollu taas vähän hiljasempaa tuo rakennustoiminta, mutta nyt on lattian runko valmis ja kaikki vanerit leikattu mittaansa. Tuohon lattian etuosaan noiden palkkien väliin on nyt leikeltynä tiiviisti käypäset finnfoamit, vaan millä ne kannattaa kiinnittää, ettei putoa tielle. Urtsilla, vai jollain liimamassalla?
Seuraavaksi pitäisi kai se vesisäiliön potero eristää, nii saisi levyt ruuvata kiinni. Sit vanerin päälle 20mm finnfoam johon ois tarkotus upottaa lämmitysputkisto. Jos laittaisi 4 piiriä. 3 matkustamoon ja kylppäriin omansa. 9 cm putkivälillä nuo 3 piiriä kukin olisi 47-50 metriset ja kylppärin piiri 30 metriä. siis 180 metriä yhteensä. Kovasti tekee mieli oikasta noitten lämmönluovutuslevyjen suhteen kun kuvittelen niiden asennuksen olevan melko turaamista, ja tiheä putkiväli varmasti auttaa lämmön luovutuksessa.
Putkitussuunnitelma
Jääkaappikin löytyi, mutta sen varmaan joutuu paloittemaan että sopii ovesta sisään.
Seuraavaksi pitäisi kai se vesisäiliön potero eristää, nii saisi levyt ruuvata kiinni. Sit vanerin päälle 20mm finnfoam johon ois tarkotus upottaa lämmitysputkisto. Jos laittaisi 4 piiriä. 3 matkustamoon ja kylppäriin omansa. 9 cm putkivälillä nuo 3 piiriä kukin olisi 47-50 metriset ja kylppärin piiri 30 metriä. siis 180 metriä yhteensä. Kovasti tekee mieli oikasta noitten lämmönluovutuslevyjen suhteen kun kuvittelen niiden asennuksen olevan melko turaamista, ja tiheä putkiväli varmasti auttaa lämmön luovutuksessa.
Putkitussuunnitelma
Jääkaappikin löytyi, mutta sen varmaan joutuu paloittemaan että sopii ovesta sisään.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Scania K113 - Carrus 501
Haudi hou...
Kysymys... mitenkä oot suunnitellut "kiinteet kalusteet"...? Lähinnä meinasin sitä kalusteiden kiinnitystä tuleeko ne lattiaan kiinni... Tämä kysymys heräsi lähinnä siitä syystä ku kaikilla materiaaleilla
on taipumus kuitenkin elää lämpötila muutosten takia... ja jos sulla on noi putket myös kalusteiden alla... lämpöhän ei sieltä pääse siirtymään juuri minnekkään... eli lämmittää "vain kalusteita"...
Tietenkin jos sä jätät tavalla tai toisella kalusteet irti lattiasta ("ilmarako") lämmin ilma kyllä sieltä "jollain muotoa huilaa pois" Mutta siinä ilmaraossa kannattaa ottaa huomioon myös sellainen "vähäpätöinen" asia kuin siivous... kerää kuitenkin aika paljon kaiken maailman shaissee tollaset "lattialla olevat" poterot...ja ne olis hyvä päästä joskus ilman suurempaa jumppaa siivoomaan myös...
Sitte toinen ehkä enemmän huomioimisen arvoinen seikka kalusteiden alle lattialämmityksen asentamisessa... mikä on lattian pintamateriaali...tai lähinnä se että tuleeko se kiinteiden kalusteiden alle...
taas tämä lämpöeläminen... jos sulla on esim laminaatti... sehän on kuitenkin ns. "kelluva"asennus... eli se ei oikein ole kiinni millään ja sen pitäisi päästä elämään tasaisesti joka suuntaan ettei saumat alkais tarpeettomasti "repeilee"... koska aina löytyy se "heikko kohta" josta se tulee halkeamaan jos se ei pääse liikkumaan tasaisesti...(asennuksella ja esim. "liikuntasaumoilla" sitä voi tietenkin hallita
mutta bussin lattia ei sinänsä ole niin suuri että sen puolesta se tarvitsis niitä saumoja... ) Eikä esim. muovimatto ole sinänsä sen kummosempi "lämpöeläjä" se nousee "rutulle" sellaisessa paikassa missä se ei pääse liikkumaa...(ellei sitä ole liimattu lattiaan kiinni...
Oon itse omani kanssa jo pohtinu myös samaista asiaa mutta en ole vielä "päättänyt" mitä tehdä...koska en oo "ihan vielä" siellä saakka että sitä tarviis ajatella...
"Asennus välistä" ja lämmön luovutus levyistä... jos sulla on asennus väli n.90mm voisin kuvitella että lattia lämpeää tasaisesti ja lämpötila eroja ei huomaa kovin helposti...siihen tietenkin vaikuttaa eniten taas tämä lattian pintamatsku... hirveesti pitäis miettiä "kaikkia asioita" tämmöseen käyttöön tarkoitetussa lattialämmityksessä missä lämpötila erot voiva olla hyvinkin suuria... (otat auton käyttöön keakellä kovinta pakkas talvea... tökkäät lämmöt päälle... ni varmasti alkaa joku paikka "rutisee" jos ne ei pääse keskenään elämään eritavalla.... )
Että tämmönen "kysymys/mielipide/huomionarvoinen seikka"
"stemppistä" rojektille...
Kysymys... mitenkä oot suunnitellut "kiinteet kalusteet"...? Lähinnä meinasin sitä kalusteiden kiinnitystä tuleeko ne lattiaan kiinni... Tämä kysymys heräsi lähinnä siitä syystä ku kaikilla materiaaleilla
on taipumus kuitenkin elää lämpötila muutosten takia... ja jos sulla on noi putket myös kalusteiden alla... lämpöhän ei sieltä pääse siirtymään juuri minnekkään... eli lämmittää "vain kalusteita"...
Tietenkin jos sä jätät tavalla tai toisella kalusteet irti lattiasta ("ilmarako") lämmin ilma kyllä sieltä "jollain muotoa huilaa pois" Mutta siinä ilmaraossa kannattaa ottaa huomioon myös sellainen "vähäpätöinen" asia kuin siivous... kerää kuitenkin aika paljon kaiken maailman shaissee tollaset "lattialla olevat" poterot...ja ne olis hyvä päästä joskus ilman suurempaa jumppaa siivoomaan myös...
Sitte toinen ehkä enemmän huomioimisen arvoinen seikka kalusteiden alle lattialämmityksen asentamisessa... mikä on lattian pintamateriaali...tai lähinnä se että tuleeko se kiinteiden kalusteiden alle...
taas tämä lämpöeläminen... jos sulla on esim laminaatti... sehän on kuitenkin ns. "kelluva"asennus... eli se ei oikein ole kiinni millään ja sen pitäisi päästä elämään tasaisesti joka suuntaan ettei saumat alkais tarpeettomasti "repeilee"... koska aina löytyy se "heikko kohta" josta se tulee halkeamaan jos se ei pääse liikkumaan tasaisesti...(asennuksella ja esim. "liikuntasaumoilla" sitä voi tietenkin hallita
mutta bussin lattia ei sinänsä ole niin suuri että sen puolesta se tarvitsis niitä saumoja... ) Eikä esim. muovimatto ole sinänsä sen kummosempi "lämpöeläjä" se nousee "rutulle" sellaisessa paikassa missä se ei pääse liikkumaa...(ellei sitä ole liimattu lattiaan kiinni...
Oon itse omani kanssa jo pohtinu myös samaista asiaa mutta en ole vielä "päättänyt" mitä tehdä...koska en oo "ihan vielä" siellä saakka että sitä tarviis ajatella...
"Asennus välistä" ja lämmön luovutus levyistä... jos sulla on asennus väli n.90mm voisin kuvitella että lattia lämpeää tasaisesti ja lämpötila eroja ei huomaa kovin helposti...siihen tietenkin vaikuttaa eniten taas tämä lattian pintamatsku... hirveesti pitäis miettiä "kaikkia asioita" tämmöseen käyttöön tarkoitetussa lattialämmityksessä missä lämpötila erot voiva olla hyvinkin suuria... (otat auton käyttöön keakellä kovinta pakkas talvea... tökkäät lämmöt päälle... ni varmasti alkaa joku paikka "rutisee" jos ne ei pääse keskenään elämään eritavalla.... )
Että tämmönen "kysymys/mielipide/huomionarvoinen seikka"
"stemppistä" rojektille...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania K113 - Carrus 501
Turhan tiheessä mielestäni noi putket, eli vähemmälläkin pärjää.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K113 - Carrus 501
Tehon tarve hyvin eristetyssä bussissa lienee luokkaa 5-8 kW joka pitää saada tonne autoon sitten luovutettua. Tuon lattian tehon voi laskea joku viisas mutta tässä ratkaisussa missä lattiaa lämmittää pelkästään putken selkä niin tarvitaan kyllä metrejä reippaasti, ja iso kiertovesipumppu, ja vielä isommat akut millä pumppu pyörii = ehkä sittenkin lämmönluovutuslevyt, niitä saa irrallaan, ostin viimeksi heatcolta, eikä ihan paha hinta ollut LK systemsin levyilläkään. Saattaisi kuitenkin halvinta olla ulkomailla, floor heater plates hakusanalla
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=floor ... k=1&_pgn=1
http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=floor ... k=1&_pgn=1
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania K113 - Carrus 501
Ei tuossa lattialla paljoa tarvita tehoja. Minulla oli asuntovaunussa käytävämaton alla lattialämmityskalvoa. Matto pysyi kuivana ja siinä oli mukava kävellä sukkasilteen. Tuommoisella kuvan putkihässäkällä rakentaa aikamoisen grillin / parilan - voi tulla olo tukalaksi, kun lattia on liian kuuma.
Vessaan, suihkuun ja niile kohdille missä kävellään olisi minun versio asiasta. Päälämmityslähteeksi puhalluslämmitys tai vesikiertopatterit.
Kalusteiden kiinnityksestä. Rölliin laitoin kalusteet kiinni penkkien kiinnitysrautoihin lattiaan ja seinään. Kalusteiden paikkaa voi helposti vaihtaa, jos alkaa lokaatiot nyppimään.
Vessaan, suihkuun ja niile kohdille missä kävellään olisi minun versio asiasta. Päälämmityslähteeksi puhalluslämmitys tai vesikiertopatterit.
Kalusteiden kiinnityksestä. Rölliin laitoin kalusteet kiinni penkkien kiinnitysrautoihin lattiaan ja seinään. Kalusteiden paikkaa voi helposti vaihtaa, jos alkaa lokaatiot nyppimään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Scania K113 - Carrus 501
Sujuuko lattialämmitysputki 9cm mutkalle? Minä suunnittelin vähän harvenpaan ja termostaatilla ohjausta menevään veen lämpöön.Tiijä häntä eioo vielä ajankohtanen ja nyt tulee pakollinen mietintä tauko ,maanantaina on meno oys rannekanavan aukasuun.
Esa Ä
Esa Ä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K113 - Carrus 501
Joo ei kannata pelkällä lattialla koko tehoa hoitaa, laittaisin etuosaan lisäpattereita mahdollisuuksien mukaan, tuulilasi on sellainen kylmäsilta että sitä pitää ruokkia
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Kiitos kaikille kommenteista.
Kalusteet olisi varmaan viisainta kiinnittää seinään, ettei tarvitse lattiaan ruuvata mitään. Saa nähdä miten onnistuu. Tuttu putkimies kävi tuota lattiaa suunnittelemassa ja ehdotti tiheämpää putkitusta ja vähintään 4 piiriä. Perusteena mm. tasaisempi lämpö. Voikos tuosta tiheästä putkituksesta olla mitä haittaa? Lämpötila säätyy paluuvesitermostaatilla, eli en usko että lattia tahtomattani liian kuumaksi pääsee. Jos muuttaisi tuon etuosan putkituksen väliksi ohjeen mukaisen 12,5 cm, niin ne kolme piiriä kukin lyhenisi 10 metriä. Eli piirin pituus 40m. Tietysti silloin voisi riittää pienempi pumpputeho. Vaan onko siinä lämmössä suuri ero? 9 cm vai 12,5 cm, vaikea valita. Putken päälle tulee laminaatti.
Viisainhan se olisi jos laittaisi lämmityksen vaan kulkuväylille ja sinne missä jalkoja yleensäkin pidetään, mutta jos myöhemmin tulee tarve muutella sisäjärjestystä niin näin tehtynä se ei aiheuta uusia putkitöitä. Ehkä keittiökalusteiden alle sitä putkea nyt ei tarvitse laittaa.
Pattereita sinne täytyy laittaa, niillä saa nopeasti lämpötilan nousemaan, vaikka pelkään että ne jää suurelta osin kalusteiden taakse.
Kalusteet olisi varmaan viisainta kiinnittää seinään, ettei tarvitse lattiaan ruuvata mitään. Saa nähdä miten onnistuu. Tuttu putkimies kävi tuota lattiaa suunnittelemassa ja ehdotti tiheämpää putkitusta ja vähintään 4 piiriä. Perusteena mm. tasaisempi lämpö. Voikos tuosta tiheästä putkituksesta olla mitä haittaa? Lämpötila säätyy paluuvesitermostaatilla, eli en usko että lattia tahtomattani liian kuumaksi pääsee. Jos muuttaisi tuon etuosan putkituksen väliksi ohjeen mukaisen 12,5 cm, niin ne kolme piiriä kukin lyhenisi 10 metriä. Eli piirin pituus 40m. Tietysti silloin voisi riittää pienempi pumpputeho. Vaan onko siinä lämmössä suuri ero? 9 cm vai 12,5 cm, vaikea valita. Putken päälle tulee laminaatti.
Viisainhan se olisi jos laittaisi lämmityksen vaan kulkuväylille ja sinne missä jalkoja yleensäkin pidetään, mutta jos myöhemmin tulee tarve muutella sisäjärjestystä niin näin tehtynä se ei aiheuta uusia putkitöitä. Ehkä keittiökalusteiden alle sitä putkea nyt ei tarvitse laittaa.
Pattereita sinne täytyy laittaa, niillä saa nopeasti lämpötilan nousemaan, vaikka pelkään että ne jää suurelta osin kalusteiden taakse.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1258
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania K113 - Carrus 501
Jos on patterit seinässä ja ovat käytössä niin kaappien ja muiden kalusteiden ja seinän väliin pitää jättää rako mistä lämpö kiertää.
Laminaatti ei ole kovin hyvä lattiamateriaali autossa, kylmä (ilman lattialäm.) ja saumat voi korkkaa kosteus ja lämpötilavaihteluista, vinyylikorkki kuulema hyvä ja sitä on ihan laminaatin tapaan monta kuosia ja samnlainen asennustapa, vähän on kalliimpaa.
Tuulilasiin ehdottomasti termopeitto, saa yleismallia minkä voi leikata sopivaksi ja omella reunanauhat.
Laminaatti ei ole kovin hyvä lattiamateriaali autossa, kylmä (ilman lattialäm.) ja saumat voi korkkaa kosteus ja lämpötilavaihteluista, vinyylikorkki kuulema hyvä ja sitä on ihan laminaatin tapaan monta kuosia ja samnlainen asennustapa, vähän on kalliimpaa.
Tuulilasiin ehdottomasti termopeitto, saa yleismallia minkä voi leikata sopivaksi ja omella reunanauhat.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Scania K113 - Carrus 501
Nyt kesällä Saksassa ajelleena (osa motareista todella huonossa kunnossa ja täristää ihan sairrrrasti) vähän epäilen pelkkää seinälle kiinnitystä. Ja toisaalta, jos joutuu vähän äkäisemmän jarrutuksen tekeen ja lautaspino lähtee kaapissa liikkeelle, niin olisi hyvä, jos kaapit olisi useammasta suunnasta rakenteisiin kiinnitetty.
Vähän joutuu ehkä pohtimaan, miten lattiaan tekee kiinnitykset. Mutta voihan sielläkin olla "reikäkisko" johon kiinniittää ja muutaman sentin ilmarako. Jääkaapin/pakastimen alle ei ehkä kannata laittaa lämmitystä?
Tuosta korkista on vain hyvää sanottavaa, sitä on meillä keittiössä (vanha talo, kylmät lattia, ei lattialämmitystä). Se vaimentaa ääntä, on mukava jalan alla ja tuntuu lämpöiseltä. Toi on just sellaista palakorkkia ja asennus yhtä helppo kun laminaatilla. Hinta on kyllä moninkertainen.
Vähän joutuu ehkä pohtimaan, miten lattiaan tekee kiinnitykset. Mutta voihan sielläkin olla "reikäkisko" johon kiinniittää ja muutaman sentin ilmarako. Jääkaapin/pakastimen alle ei ehkä kannata laittaa lämmitystä?
Tuosta korkista on vain hyvää sanottavaa, sitä on meillä keittiössä (vanha talo, kylmät lattia, ei lattialämmitystä). Se vaimentaa ääntä, on mukava jalan alla ja tuntuu lämpöiseltä. Toi on just sellaista palakorkkia ja asennus yhtä helppo kun laminaatilla. Hinta on kyllä moninkertainen.
peltiliiteri.com
Re: Scania K113 - Carrus 501
Tuossa kuvassa on piirrettynä kolme piiriä rinnakkain. Ei ajatus kulje niin paljoa, että pystyisi hahmottamaan onnistuisiko asennus siten, että piirit olisivat limitettynä?
Eli jokainen piiri olisi kutakuinkin koko lattian leveydeltä. Jos on lauhaa, pistäisi lämmöt vain yhteen piiriin (putkiväli olisi noin 30cm). Kun alkaa tuntua kylmältä, laittaisi toisenkin piirin kiertämään ja kolmella piirillä olisi putkiväli tuo 10 cm luokkaa.
Yksi vaihtoehto on asetella piirit oleskelutilojen mukaan. Yksi piiri makuutiloihin, toinen ruokailutiloihin jne. Sitten piireittäin säädettävissä paljonko on minkäkin "osaston" lattialämpö.
Eli jokainen piiri olisi kutakuinkin koko lattian leveydeltä. Jos on lauhaa, pistäisi lämmöt vain yhteen piiriin (putkiväli olisi noin 30cm). Kun alkaa tuntua kylmältä, laittaisi toisenkin piirin kiertämään ja kolmella piirillä olisi putkiväli tuo 10 cm luokkaa.
Yksi vaihtoehto on asetella piirit oleskelutilojen mukaan. Yksi piiri makuutiloihin, toinen ruokailutiloihin jne. Sitten piireittäin säädettävissä paljonko on minkäkin "osaston" lattialämpö.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Scania K113 - Carrus 501
Patterilämmityksen tärkein puoli lienee se että ikkunan kohdalla on nouseva lämmin ilmavirtaus joka vähentää ikkunan kylmää säteilyä. Sama juttuhan se on kotonakin, kun patterit on ikkunoiden kohdilla. Pelkällä lattialämmityksellä ikkunat säteilee(hohkaa) kylmää.
Rosmo
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Sunnuntaina vesisäiliö löysi paikkansa vanhan vessan paikalta. Vessan kolonen oli juuri sopiva tuommoselle ibc-säiliölle. Säiliön potero on nyt kauttaaltaan eristetty finnfoamilla ja varustettu patterilla että pysyy pakkasella sulana. Menetetty tavaratila ei juuri harmita kun kylkiluukkua tuolla kohtaa ei ollutkaan. Pinnankorkeusmittaria ei sittenkään tule, kun veden määrä on naurettavan helppo tarkastaa oviportaikossa olevasta luukusta. Likavedelle tulee vielä samanlainen säiliö, se kylläkin ruuman puolelle.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K113 - Carrus 501
Minkäkokoinen pönttö tuo on ja mistä hommasit.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Tämän nimellistilavuus on 600l, mutta jos täyteen laittaa nii menee kyljessä olevan asteikon mukaan ainakii 700 litraa. Likavedelle tuli 800 litranen, mutta sekin vetää varmasti 900 litraa.Lahti32 kirjoitti:Minkäkokoinen pönttö tuo on ja mistä hommasit.
Näitä ibc-konttejahan on siis ainakii 600, 800 ja 1000 litrasia. Kaverin pihasta kävin hakemassa nämä ja kolmea edellä mainittua kokoa oli saatavilla. Elintarvikemuovia.
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Scania K113 - Carrus 501
Mulla loppuu nyt kyllä mielikuvitus kesken: Vessan paikalle? Miten tuommoisen pänikän saa autoon sisälle?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Scania K113 - Carrus 501
Moro...
Sorry tyhmä kysymys... millä tommosen säiliön saa tukevasti kiinni...? Lähinnä meinasin et ku se on noin puolillaan tavaraa ja ku tuo neste ei mun järjenmukaan oo kovinkaan paikallaan pysyvää evästä ajaessa... Saattaa olla että sillä on pyrkimys noudattaa "fysiikanlakeja"... saatikka jos "se pahin tapahtuu"...
Sorry tyhmä kysymys... millä tommosen säiliön saa tukevasti kiinni...? Lähinnä meinasin et ku se on noin puolillaan tavaraa ja ku tuo neste ei mun järjenmukaan oo kovinkaan paikallaan pysyvää evästä ajaessa... Saattaa olla että sillä on pyrkimys noudattaa "fysiikanlakeja"... saatikka jos "se pahin tapahtuu"...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Se on nostettu sisälle sivuluukusta vielä levyttämättömän lattian läpi. Helppo nakki.-KHS- kirjoitti:Mulla loppuu nyt kyllä mielikuvitus kesken: Vessan paikalle? Miten tuommoisen pänikän saa autoon sisälle?
Toi potero tehty 80x40 ja 40x40 rst-palkista ja on niin tarkasti tuolle säiliölle sopiva, että poteron seiniä kiertävät eristelevyt pitävät sen todella tiukasti paikallaan. Säiliö siis vaan yläkautta pudotetaan paikalleen ja ruuvataan lattiavaneri kiinni. Mikäli "se pahin tapahtuu" niin tuo säiliö ei varmasti ensimmäisenä noiden palkkien läpi tule.-KHS- kirjoitti:Sorry tyhmä kysymys... millä tommosen säiliön saa tukevasti kiinni...? Lähinnä meinasin et ku se on noin puolillaan tavaraa ja ku tuo neste ei mun järjenmukaan oo kovinkaan paikallaan pysyvää evästä ajaessa... Saattaa olla että sillä on pyrkimys noudattaa "fysiikanlakeja"... saatikka jos "se pahin tapahtuu"...
Lattiavaneriin keittön alle sitten vaan pesu/huoltoluukku korkin kohdalle. Jos tuon säiliön vaihtamaan joskus joutuu, niin se teettääkin sitten taas metallitöitä. Pytyn saa ruuman kautta ulos kun ensin leikkailee ne muutamat palkit irti.
Re: Scania K113 - Carrus 501
Onko polttoaine tankissa väliseiniä estämässä nesteen virtausta? Niissä on samankokosia tilavuuksia usein kiinni vain kahella pannalla.Eikä näissä meijän kulkureissa ainakaa kiihtytys riko mitää jarrutus ja pahat tilanteet eri asia.Pyssyyhän matkustajatki penkeillää vaikka ne on ihan irti. En kyllä ymmärä nuita fysiikan lakeja kuhan kirjottelen tyhmiä.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Scania K113 - Carrus 501
Moro taasen... niinku sanon... tyhmä kysymys...
Mut silti hyvä että oot miettiny myös tuon asian... (minä ite oon "huolissani" 3x pienempien "astioiden" paikallaan pysymisestä siinä "ääritilanteessa"... ) Koska mun mielestä turvallisuuteen panostaminen ei oo koskaan "liikaa"...
Ja tohon "esaheikin" kommenttiin... En tiiä onko väliseinä vai ei... ja minkä kokosia isoimmat tankit rekoissa on... ja minkä verran niitä "irtoilee" kolareissa... MUTTA... sen tiiän/voin arvata että "sen kerran" kun jotakin vakavaa pääsee tapahtumaan... tämän "kukkahattuhoitotäti" valtion tutkijalautakunta päättelee että "rakenteellinen vika" ja varsinkin jos se sattuu harrastepeliin... Sieltä tulee loppulausumaksi "autoharrastajat on holtittomia hulttioita jotka omasta ja muiden terveydestä huolimatta rakentelevat tuollaisia laitoksia... heidät on saatava kuriin..."
Arvelkaapa sitte...miten paljon tulee taas "tiukkaa faktaa ja direktiiviä" meidän harmiks... (enkä pidä joka asiassa sitä huonona asiana...mutta "maalaisjärki" tahtoo vaan monasti unohtua "määräyksiä" laatiessa...) Eipä silti... onhan meitä harrastajiakin monenlaisia... mutta pääsääntoisesti uskoisin että täällä ollaan ainakin sillä "järkevällä" mielellä tekemässä näitä "meidän rakkauksia"...
Mutta anteeksi "Hexte" tästä topicin sotku kommentista...
Mut silti hyvä että oot miettiny myös tuon asian... (minä ite oon "huolissani" 3x pienempien "astioiden" paikallaan pysymisestä siinä "ääritilanteessa"... ) Koska mun mielestä turvallisuuteen panostaminen ei oo koskaan "liikaa"...
Ja tohon "esaheikin" kommenttiin... En tiiä onko väliseinä vai ei... ja minkä kokosia isoimmat tankit rekoissa on... ja minkä verran niitä "irtoilee" kolareissa... MUTTA... sen tiiän/voin arvata että "sen kerran" kun jotakin vakavaa pääsee tapahtumaan... tämän "kukkahattuhoitotäti" valtion tutkijalautakunta päättelee että "rakenteellinen vika" ja varsinkin jos se sattuu harrastepeliin... Sieltä tulee loppulausumaksi "autoharrastajat on holtittomia hulttioita jotka omasta ja muiden terveydestä huolimatta rakentelevat tuollaisia laitoksia... heidät on saatava kuriin..."
Arvelkaapa sitte...miten paljon tulee taas "tiukkaa faktaa ja direktiiviä" meidän harmiks... (enkä pidä joka asiassa sitä huonona asiana...mutta "maalaisjärki" tahtoo vaan monasti unohtua "määräyksiä" laatiessa...) Eipä silti... onhan meitä harrastajiakin monenlaisia... mutta pääsääntoisesti uskoisin että täällä ollaan ainakin sillä "järkevällä" mielellä tekemässä näitä "meidän rakkauksia"...
Mutta anteeksi "Hexte" tästä topicin sotku kommentista...
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 161
- Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
- Truck: Scania bf110 Wiima
- Location: Joroinen
Re: Scania K113 - Carrus 501
Nyt on auto seisonu useamman viikon koskemattomana, mutta viime päivinä on tullu pohdittua sitä lattian levyttämistä. Alkuperäisten lattiavanereiden ja palkkien välissä oli joku liimamassa. Mikä sen merkitys on ollut ja onko noiden uusienkin vanereiden alle laitettava joku massa? Tuleeko resonointia, tms. jos jättää pois? Ruuvithan sen kiinni pitää. Auto on ulkona eikä nuo perusmassat mahda pakkasessa kovin hyvin toimia..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K113 - Carrus 501
Tavaratilojen kohdalta ei varmaan ole niin nöpönuukaa onko siellä liimaa vai ei levyn alla. Olisko varmistamassa levyjen pysymistä, tai ruuvien pysymistä > bussihan kiertyy ristiriipunnassa melko paljon ja kiertymisen kestäminen hoidetaan vanerilattioilla, pelti saattaisi taipua pysyvästi kieroon ja voivoi. Tuon takasillan ylityksen kohdalla tekisin niin että levyn alapuolelle terva tai jokin hengittävä kylläste, palkkien päälle paksu liima eikä yhtään ruuvia. Siellä suolasumussa se levy koittaa kestää sitten. Pahinta tietysti on kun vesi jää asumaan palkin ja levyn väliin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Scania K113 - Carrus 501
Massa tukkii vedeltä pääsyn palkin ja vanerin väliin. Takatavaratilan pohjassa vedin palkin ja vanerin välin tukkoon alustamassalla. Keskialueet jätin käsittelemättä. Kuivuu paremmin.
Terva on hyvä aine lähes kaikkeen, sitä voi myös lisätä alustamassaan. Pysyy kauemmin elastisena.
Terva on hyvä aine lähes kaikkeen, sitä voi myös lisätä alustamassaan. Pysyy kauemmin elastisena.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun