Scania K113 - Carrus 501

Kerro omasta projektistasi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi »

Hexte kirjoitti:Samalla nostettiin jääkaappi viiden miehen voimalla autoon, kun oli pelkona että sen joutuu lattian läpi tuomaan sisään. Ovesta se kumminkin sisään tuli.
No kappas!
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Lahti32 kirjoitti:
neppi kirjoitti:Kadehdittaa kattoo ku on kaikilla muilla on niin suunniteltuja noi jutut. Itellähän on aina vain "viikko aikaa tehä sillee et just pystyy kolme kuukautta jossain ulkomaassa vähän asuu".

N
ja kadehdittaa että jotkut pystyy sen kolme kuukautta jossain ulkomaassa vähän asuu

Ei kannata kadehtia. Mielummin mäkin siellä ulkomaassa vähän asuisin.

No, joo. On totta että kovasti on tullut ratkaisuja pohdittua ja aikaa käytettyä. Kiirettähän tässä ei varsinaisesti ole, kun meillä yksi valmis bussi on. Yhden kulkurin kokemuksella tietää jo melko hyvin mitä autolta haluaa, ja millaisia ratkaisuja voi suosia tai välttää.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Pitkään sai taas projekti seistä rauhassa. Tiistaina itseä niskasta kiinni ja putkityöt alulle. Moottorin ohitusputki ja lattialämmön jakotukit on nyt paikallaan. Meinasin ensin vetää tuon ohitusputken konehuoneen kautta, mutta sitten älysin että tuossahan se helpommin tulee ja toimii samalla tavalla. Ensi viikolla pitäisi nuo kuvassa näkyvät lattian läpi menevät putket kytkeä, mutta ahdasta voi olla pillien kanssa konehuoneessa heilua. Lattiaan tulevan veden putki t-haaralla webastolta/moottorilta lähtevään putkeen ja paluu/ohitusputki 3-tieventtiilillä webaston/moottorin kylmälle puolelle, niin voi sitten valita onko moottori lämmityskierrossa vai ei. Aikeissa on vielä lisätä sähköpatruuna lattialämmölle, että voi sitten mukavuuslämpöä pitää yllä ilman webastoa.

Ensiviikolla jatkuu..

Kuva
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No onhan ainakin suunnittelu osastolla ollut aikaa :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Mitä systeemiä ehdotatte lattialämmityksen säätöön? Tarkotus oli laittaa FJVR-paluuvesitermostaatti, mutta suurin koko niissä on 1/2 tuumainen. Jakotukille tulee 28mm putki. Autossa on patterit joilla hoidetaan sisälämpötilan säätö, elikkä nyt tavoitteena ois vaan saada lattian lämpö pysymään kelistä riippumatta jalalle sopivana. Mielummin sellanen kerran elämässä säätämistä vaativa laitteisto. Jakotukki on piilossa auton takaosassa sängyn alla.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja AriW »

Mä laitoin jakoavaimen kuristamaan letkusta liiat virtaukset pois. Ei varmaan ole kaikista hitekkein systeemi,mut ainaki se mun tapauksessa pelaa. On se ainaki portaaton ja ei tartte koko ajan säädellä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Laita FJVR jokaiselle piirille oma. Toimii hyvin, voit säätää pesutiloihin suuremman lämpötilan ja on yksinkertainen kertasäätöinen systeemi
Tulevaisuus on sähköinen
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Päivitelläänpäs tätäkin. Melkein vuosi edellisestä päivityksestä ja siitä kun viimeksi matkailuautoa on väsätty. Kesällä vaihtui manuaaliaski automaattiin ja samalla vaivalla takarunko sai uudet jousilautaset ja uutta palkkia, mutta ei muuta sen kummempaa ole edellisen kirjoituksen jälkeen autolle tehty. Laitetaan tähän vielä linkki automaatti projektiin, kun sitä ei vielä tässä ketjussa ole.
Tarvikkeita ja varusteita on kovasti haalittu Sulo Vilen-periaattella ja ihan mukavasti alkaa olla tavaraa kasassa.

Tilanne siis vielä toissaviikolla matkailukoriosastolla oli jääkaappia lukuunottamatta tyhjä auto. Syksyllä kuitenkin on hallin puolella sen verran tapahtunut että väliseinäelementit on hitsattu kasaan ja keittiö jotakuinkin koekasattu.

Tuo väliseinien materiaalikysymys aiheutti kovasti päänvaivaa ja ne rungot tuli sitten pohdiskelujen päätyttyä tehtyä 20*40 teräsputkesta. Miksikö? Sen saa hitsattua tukevasti korikehikkoon kiinni ja puurunkoon verrattuna seinästä saa paljon ohuemman. Näissä kuitenkin jokainen sentti on tarpeen.

Niitä viimesiä senttejä on yritetty saada käyttöön esim. keittiökaappien runkojen suunnittelussa. Rungot on omavalmisteet 18mm vanerista, kaikki muu taas sitä Sulo Vilen-kamaa. Eli siis rungot on tarkkaan vetolaatikoiden syvyiset, ettei seinän ja rungon väliin jää sitä ilmatilaa.

Alasängyt on hitsattu samasta huonekaluputkesta kuin väliseinät. Patjat tuli Finlaysonilta. Hieman erikoisesti muotoillut, johonkin valtameriristeilijään tilatut, mutta väärillä mitoilla valmistetut. Kuitenkin ihan ykköslaatua, palosuojatut ja yli 20cm paksut. Ja oli muuten törkeän halvat.

Tällä hetkellä projektin etenemistä ei estä motivaation puute vaan pieleen mennyt ikkunoiden maalaus. Otex tartuntapohjamaali ei sitten pitänytkään auringon puolella olleissa olleissa ikkunoissa, eli parempia maalauskelejä odotellessa..


Kuva
Seinäelementtien valmistusta syksyllä.


Kuva
Tässä WC ja suihkukoppi kasattuna. Lattia meni vielä kertaalleen uusiksi kun kaivo piti sittenkin saada keskelle lattiaa.


Kuva
Yleiskuva

Kuva
Yleiskuva

Kuva
Keittiön sokkeli. Tässä mallissa ei varpaat kolise sokkeliin.

Kuva
Keittiön koekasaus. Rungot on vanerista ja käsitelty petsilakalla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jätitkö patterit pois seiniltä vai tuleeko niitä myöhemmin lisää?
Tulevaisuus on sähköinen
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Lahti32 kirjoitti:Jätitkö patterit pois seiniltä vai tuleeko niitä myöhemmin lisää?
Patterit kyllä tulee sitten kun seinäpinnat on valmiit. Vain keittiön ja kylpyhuoneen kohdalta jää patterit pois.

Nyt olen pohtinut tuota lämmitystä ja ilmanvaihtoa. Vanhassa bussissa on ilmawebasto joka suoriutuu molemmista tehtävistä yhdellä kertaa. Tähän uuteen pitäisi keksiä jotain muuta. Lämmityksen siis hoitaa auton ympäri kiertävät patterit ja lattiassa tulee kiertämään vesi jolla lähinnä pidetään lattia jalalle miellyttävän lämpöisenä. Hienoja ilmanvaihtokoneitakin on busseissa nähty, mutta en ole ikinä semmosten kanssa pelannu, niin jotenkin tekisi mieli selvitä jollain helpommalla ratkaisulla.

Mietiskelin että kuinka toimisi jos etulämmittimen kautta työntäisi sisään raitista ilmaa jollain pienemmällä puhaltimella? Kylmemmällä kelillähän se ilma olisi lämppärin kennon läpi puhallettuna lämmitettyäkin. Ilma poistuisi sitten auton perässä makuuhuoneen katossa olevasta auton alkuperäisestä poistosta. Ja tietysti kylppärin kattoon oma poisto. Mahtaisiko toimia?

Tai sitten toinen vaihtoehto että mites jos vaikka keittiön sokkelin alle puhkaisis lattiaan reiän jonka kohdalle ruumaan patterilinjaan asennettavan kennon läpi puhaltaisi ilmaa sisään? Sillonkin ilma poistuisi sieltä perästä ja lisäksi vielä etulämmittimen läpi.
Avatar
apoi
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
Location: Janakkala

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja apoi »

Ei kestä tuo otex oikein kosteuttakaan. Jostain meillä päässyt foumin ja lasin väliin vettä ja aika selvästi näkyy, missä on uretaanisauma.
Liitteet
Lasi.jpg
Lasi.jpg (33.25 KiB) Katsottu 19276 kertaa
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja B9M »

apoi kirjoitti:Ei kestä tuo otex oikein kosteuttakaan. Jostain meillä päässyt foumin ja lasin väliin vettä ja aika selvästi näkyy, missä on uretaanisauma.
Kiiltävä musta teippi ulkopuolelle, vai kuumeneeko sitten ikkunan välitila liikaa auringossa. :shock: T. Ari
#048
Poutapilvi
Kuski
Viestit: 22
Liittynyt: 12 Helmi 2016 08:00
Truck: K113 Carrus Regal
Location: Saarijärvi

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Poutapilvi »

Mul ois muutama kysymys ku projekti alkamassa suunnilleen samanlaisen auton kanssa...laitoitko vanereiden alle rungon väliin eristettä vai eristys vasta tähän päälle? Mulla ainakin takana alkaa sisäkorkeus loppua et ei pysty lattiaa paljon nostamaan alkuperäisestä. Mites seinät ja sisäkatto, lisää eristettä vai nöy?
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Poutapilvi kirjoitti:Mul ois muutama kysymys ku projekti alkamassa suunnilleen samanlaisen auton kanssa...laitoitko vanereiden alle rungon väliin eristettä vai eristys vasta tähän päälle? Mulla ainakin takana alkaa sisäkorkeus loppua et ei pysty lattiaa paljon nostamaan alkuperäisestä. Mites seinät ja sisäkatto, lisää eristettä vai nöy?
Kyllähän se eristäminen tietysti kannattaa. Tämä auto on kaukana hyvin ja oikeaoppisesti eristetystä talvimatkailubussista. Ruuman ja ohjaamon väliselle alueelle runkoputkien väliin, lattiavanereiden alle oli jo kertaalleen leikattu ja sovitettu finfoamlevyt, mutta ne sitten jäi kuitenkin pois levytysvaiheessa. Lattiavanerin päälle tulee 20mm finfoam, johon lämmitysputki upotetaan. Se saa riittää tässä autossa lattian eristeeksi. Lattialämmitys kuitenkin pitää lämpötilan jalalle sopivana. Seinät eristetään niiltä osilta kun ne voi eli ikkunat ummistetaan makuuhuoneen, kylppärin ja keittiön kohdilta. Ohjaamo/matkustamo jää kuitenkin ikkunoiden osalta koskemattomaksi. Tämä on ihan tietoinen valinta ja on tiedossa mitä eristeen puute seinässä tekee asumismukavuudelle ja kuinka paljon esim. kesällä sisätilojen jäähdytystehon tarve on suurempi verrattuna oikein eristettyyn bussiin. Esteetön näkyvyys matkustamosta menee tällä kertaa arvoasteikolla hyvin eristetyn edelle. Kattoon ei näillä näkymin lisäeristettä tule. Tämä lienee nk. kolmen vuodenajan matkailuauto. Talvella matkailua tuskin paljon tulee.

Mielestäni eristämisen mallia kannattaa ottaa vaikka J0rin, LÄTSÄN tai Vilekki95:n kulkineista. Toki paljon muitakin hyvin eristettyjä autoja on täällä esitelty, mutta nuo nyt tuosta ensimmäiseltä sivulta esimerkkinä mainittuina.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tässä kevätkaudella on taas projekti edennyt.

Otex pohjamaali on rapsuteltu ikkunoista pois ja uutta mustaa vedetty tilalle. Toivottavasti kestää paremmin. Peitettäviin ikkunoihin on eristeeksi ja ennen kaikkea lasin hikoilun estämiseksi liimattu solukumieriste. Myös seinävanerin takapuolelle ennen vanerin kiinnitystä on liimattu samaa solukumitavaraa. Nyt vanerilevy on ruuveja lukuunottamatta kokonaan irti auton metallisista rakenteista. Rakenne ikkunan kohdalta on siis seuraava: ikkuna-routamatto-ilmarako-routamatto-vaneri. Tämä sisempi routamatto siis yltää yhtenäisenä vanerin alla katonrajasta lattiaan saakka. Ikkuna vaikutti sen verran pitkältä että vanerin kiinnitys pelkästään ikkunan karmien kohdalta oli tuntui epäilyttävältä, joten ikkunoiden keskivaihelle on nyt hitsattu "valekarmit" joista levyt on myös ruuvattu.


Seinät auton etuosassa ikkunoiden alapuolelta on laminoitu ja loputkin patterit juotettu mittoihinsa. Vesikin kiertää ja auto lämpenee. Myös nuo seinän tyngät kuskin ja oppaan istuimien takana alkoivat vaikuttaa liian korkeilta ja nekin joutuivat työn alle. Toinen madaltui enemmän ja toinen vähän vähemmän.



Kuva
Seinän tyngät lyhennettynä.




Kuva
Välikarmit mankelissa. Taivutettu yhtä mutkalle kuin auton ikkunatkin




Kuva
Välikarmit kiinni hitsattuna ja kaksi palaa routamattoa jo liimattuna




Kuva
Ja tältä näyttää autossa tällähetkellä
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

WC/suhkukoppi ja väliseinät on nyt levytetty ja makuuhuoneen puolella on pohjatyöt kovassa vauhdissa. Aika pölyistä hommaa tuo auton sisällä kittailu ja hionta. Tarkoitus on kokeilla miten tapetti menestyy bussin seinässä.



Kuva



Kuva
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kateeks käy. Ja toisaalta ei kyllä yhtään! Ü

Hienoa jälkeä teet. Mullaki oli tapetti-ajatus, mutta se vähän jäi kesken se homma... Bodia, sporttia ja tsemppistä rakentamiseen!
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Iski »

Kyllä meillä on tapetti pysynyt paikoillaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kuva

Illanistujaiset
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Illanistujaisista on selvitty ja auto on nyt katsastettu. Melko pahasti edelleenkin keskeneräisenä, mutta ajamaan pääsee. Sisällä on nyt väliaikaisesti nuo kangassohvat ja pirtinpöytäkalusto. Lattiakin on vielä paljasta vaneria. Ensimmäinen reissu tuli tehtyä Sulkavan soutuihin. Mukava oli taas pitkästä aikaa ajella. Täytyy laitella sitten sisätiloista kuvia, kun saa listoja yms. viimeistelyjä tehtyä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Hienoa! Oisit käyny kylässä kun kävit Sulkavalla ;) joko lattialämmitys pelaa?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Nyt pelaa! Siis se lattialämmitys. Moneen kuukauteen ei tullut bussiin koskettua, ennen kuin nyt sitten jokin innosti taas touhuamaan. Koko viikonloppu siinä meni, mutta kyllä kannatti. Nyt on mukava tepastella lämpöisellä lattialla. 20mm finnfoamiin jyrsitty ura 12mm lattialämmitysputkelle. Päällä 12mm koivuvanerilevyt. Ei lämmönluovutuslevyjä, eikä näköjään tarvitsekaan. Melko tasaisesti lämpenee tuo vaneri. Alla muutama kuva selityksineen




Ensin jyrsimellä urat finfoamiin.
Kuva


Sitten uritetut levyt lattiaan piiri kerrallaan ja putki painamalla uraan
Kuva
Kuva


Toisessa reunassa jo vanerilevyt kiinni ruuvattuna ja toisella puolella putkitus käynnissä
Kuva
Kuva
Kuva


Loputkin putket urassaan ja vanerit päällä. Piirien päätylenkit jätettiin koekäytön ajaksi näkyviin. Tarkoituksena seurata putken lämpölaajenemista eri lämpötiloissa.
Kuva


Jakotukit makuuhuoneessa parisängyn alla.
Kuva


Lattiat levytettynä
Kuva
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja AriW »

Peukaloa! :shock:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Koimiaa!
Polyeteenin lämpölaajenemiskerroin on 0,17 mm/m ·°C. Eli 10m pituudella lämmön noustessa -10c -> 30c = 68mm
Riittääkö lattiassa lämpö lämmitykseen asti? Paljoko on meno- ja paluuveden lämpötilaero?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania K113 - Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti:Koimiaa!
Polyeteenin lämpölaajenemiskerroin on 0,17 mm/m ·°C. Eli 10m pituudella lämmön noustessa -10c -> 30c = 68mm
Riittääkö lattiassa lämpö lämmitykseen asti? Paljoko on meno- ja paluuveden lämpötilaero?
Käytännössä pitää laskea laajeneminen -30 ja +60 välille. Omassa lattiassa ei tullut tätä riittävästi huomioitua eli pääsi sitten pakkasessa putki lyhenemään niin paljon että repäisi lattialevyn irti ja putki nousi lämmönluovutuslevyn ja eristeen päälle pois urastaan. Avasin lattian ja tein 100mm tilaa putken lämpöliikkeelle. Jälkeenpäin asiaa ajateltuani tulin siihen tulokseen että putkitus kannattaisi tehdä lyhyiksi lenkeiksi, max 3m jotta putket pysyy paikallaan. Eipä nuo talojen asennusopit välttämättä bussissa toimi.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin