TPRT motorhome
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
TPRT motorhome
No niin nyt alkaa tohinalla TissiPoski Racing Team Ry.n motorhomen rakentelu, hylsystä penkit heivattu mäelle ja takakontti purettu niin että takalattia on kokonaan pois ja takatallin korkeudeksi n 195cm ja sen päälle punkkaa ainaski parivuoteen verran. Invertteri Reddevililtä tilattu, akut 4x170 Ah suoraan Exidelta, vaneria ja Finfoamia kärryllinen...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Nyt on koko takaosa vaneroitu tasaiseksi punkkatilaksi 230x240... Lisäksi vessan taakse vielä pistopunkka... Takatallissa hyllyt ja pöytätasot valmiina. Hellauuni invertterille kaveriksi niin pääsee jo muutoskatsastelemaan autoa et riittää sit omakin kortti sen liikutteluun
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: TPRT motorhome
Komiaa! Sait sit inversion lokerosta ulos? =)
Pistopunkka, mikä se sellanen on?
Pistopunkka, mikä se sellanen on?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: TPRT motorhome
Sinne ei kannata mennä pää edellä nukkumaanReddewil kirjoitti:Pistopunkka, mikä se sellanen on?




#048
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Jep, vaikeuksien kautta voittoon ja sähköjärjestelmäkin tilapäiskoottiin sen verran et inssi ois saanu kuumaa kaakaota tahtoessaan... Kovasti oli konttorin sedät sitä mieltä et pitäis olla auto valmiina asti tehty kun muutoskatsastaa, lain kirjain kyllä täyttyi tuollakin varustelulla vaikka esim keittiötä ei autossa vielä ole...
Nyt on kuitenkin Peuhula rekattu M1 luokan matkailuautoksi henkilöluvuin 1+8 ja matka jatkuu kohti lopullista varustelua... 500l käyttövesisäiliö odottelee kokoonpanoaan, juomavesisäiliöb100l onkin sit valmis matkailuautosäiliö, asunto-osan sähköistys, latausjärjestelmineen, Ilpo, ja viihdevermeet.... Reilun kuukauden päästä ekat kisat (2pv.) Laitilassa ja todella paljon vielä töitä, vuosikatsastuskin tehtävä piakkoin... (Pistopunkka on ns" päästäryömittävä" yhden hengen "makuupotero")...
Nyt on kuitenkin Peuhula rekattu M1 luokan matkailuautoksi henkilöluvuin 1+8 ja matka jatkuu kohti lopullista varustelua... 500l käyttövesisäiliö odottelee kokoonpanoaan, juomavesisäiliöb100l onkin sit valmis matkailuautosäiliö, asunto-osan sähköistys, latausjärjestelmineen, Ilpo, ja viihdevermeet.... Reilun kuukauden päästä ekat kisat (2pv.) Laitilassa ja todella paljon vielä töitä, vuosikatsastuskin tehtävä piakkoin... (Pistopunkka on ns" päästäryömittävä" yhden hengen "makuupotero")...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
No niin, nyt olis sitten vuosikatsastuskin plakkarissa ja vieläpä ilman huomautteluita... Katsastuksen aattona tosin jännäkakka yllätti kun rungon päällä makaava tehostimen öljyputki antautui ja ruikki liemet pitkin alustaa, kenttäkorjaustoimenpiteenä ko putki poikki ja puutarhaletkua tilalle (Joo tiedän ettei kestä, mutta muuta ei illalla ollut käsillä) Nyt onkin sit hydrauliikkaletkua vähän reilumpi pätkä ja vaihdellaan kunhan kotiin päästään. Katsuri vähän mulkoili kun liemet rungon päältä tiputteli päähän ja vieläpä ylipaineventtiili pölläytti konttorin lattialta hiekat silmilleen...
Keittiön ja oleskelutilojen rakentelu jatkuu ja pitäishän sitä ilmeisesti Se takaluukkukin modailla korkeammaksi oikealta puolelta että Sais pyörät helpommin konttiin... Sitten alkaakin patteriverkon ehjäys ja sähköhommat... Lataus/erotusrelettä huutelis ettei tarttis auton omia akkuja kulutella hupihommiin... Ehdotelkaas edullisia, asiallisia vaihtoehtoja...
Keittiön ja oleskelutilojen rakentelu jatkuu ja pitäishän sitä ilmeisesti Se takaluukkukin modailla korkeammaksi oikealta puolelta että Sais pyörät helpommin konttiin... Sitten alkaakin patteriverkon ehjäys ja sähköhommat... Lataus/erotusrelettä huutelis ettei tarttis auton omia akkuja kulutella hupihommiin... Ehdotelkaas edullisia, asiallisia vaihtoehtoja...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: TPRT motorhome
Motonet ja Blue Sea erotusrele. Sitä on täällä moni kehunu, ja kehun ittekki!
Oisko pikkuista vajaa satku ollu hintaa.
N
Oisko pikkuista vajaa satku ollu hintaa.
N
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
OK, kiitos vinkistä mennään sellasella...
olikoos tällanen?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/K ... 1224V-120A
olikoos tällanen?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/K ... 1224V-120A
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: TPRT motorhome
Juurikin tuo! On hyvä.
N
N
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Tänään motonettiin... Telkkuantennikin olis huippuhyvä jostain löytää, tarkoituksena kaksoisvirittimellä olevaan telluun saada ihan ajonaikaistakin signaalia...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: TPRT motorhome
Kaksoisviritin ei tee siitä ajonaikana toimivaa... Boxin pitää olla sitä varten tehty.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: TPRT motorhome
Onko merkitystä kummalle puolelle relettä kytkee hupiakut? Näytti olevan releessä A ja B navat?
Ja pakko-ohjauksella esim. startin herätteestä saa kaikki kummankin puolen kimppaan.
Ei taida kannata kytkeä tuota ohjausta kuin pienissä paattimoottoreissa?
Ja pakko-ohjauksella esim. startin herätteestä saa kaikki kummankin puolen kimppaan.
Ei taida kannata kytkeä tuota ohjausta kuin pienissä paattimoottoreissa?
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: TPRT motorhome
Sanoisin, on sillä väliä. Kun siinä on se automaattikka, joka haistelee jännitettä ajoakkujen puolelta ja sit kytkee akut yhteen.
Kato siitä kuvasta. Siinä on ne sanottu. (jos muistan oikein niin mulla on ajoakut oikeanpuoleleisessa navassa.)
Kato siitä kuvasta. Siinä on ne sanottu. (jos muistan oikein niin mulla on ajoakut oikeanpuoleleisessa navassa.)
peltiliiteri.com
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Juu, on telkussa itsessään kaksoisviritin juurikin tota autokäyttöä varten, siis sisäinen digidigi, mut ei sekään ilman antennia vörki...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Juu, on telkussa itsessään kaksoisviritin juurikin tota autokäyttöä varten, siis sisäinen digidigi, mut ei sekään ilman antennia vörki... Toi 22 siis etupäähän lähinnä matkustamon tarpeisiin... Makuutiloissahan telkkari on turha ku siellähän vaan nukuskellaan....
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: TPRT motorhome
Hmm, minullakin on tuo BlueSean rele. Mutta onkos sillä edes merkitystä kumpi puoli on kumpi, tarkoitushan on vain erottaa akustot kun jännite on laskenut riittävän alas. Hupipuolella kulutus jatkuu ja ajoakut säästyy starttia varten, aivan sama kumminpäin akustot ovat. Ja sitten kun ladataan joko seinäsähköllä hupipuolta tai auton laturilla ajoakkua ja kun ladattava akusto on saanut riittävästi sähköä, yhdistetään akustot ja toinenkin puoli saa osansa.Wilcox kirjoitti:Onko merkitystä kummalle puolelle relettä kytkee hupiakut? Näytti olevan releessä A ja B navat?
Ja pakko-ohjauksella esim. startin herätteestä saa kaikki kummankin puolen kimppaan.
Ei taida kannata kytkeä tuota ohjausta kuin pienissä paattimoottoreissa?
Onhan siitä jo melkein vuosi kun releen asensin, hyvin on päässyt unohtumaan.

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: TPRT motorhome
Eka telkku jossa kuulen olevan ajoneuvokäyttöön soveltuva boxi. Kerros piruuttas merkki ja malli? Tuolla juttua dobbler-ilmiöstä jne: http://www.one-pro.fi/pdf/digitv/digitv_dual.pdf
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: TPRT motorhome
Mun mielestä sen erotusreleen navalla on väliä. Tuo pikkunen minkä biltsistä hommasin ainakin vahtii vaan toisen akun jännitettä, eli ei ikinä yhdistä jos "ladattavaan" akkuun ei tule virtaa. Mulla auton akku vahdittava, eli irrottaa kun se vajuu ja ei yhdistä ennen kun ajoakussa on taas virtaa. Eli hupipuoli voi olla seinässä ja laturissa ja tyhjätä miten lystää, mutta kun auton pyöräyttää käyntiin niin ajoakun jännitteen noustessa yhdistyvät... Olipahan hankalasti selitetty. Jos mitattavana ois hupipuoli, latautus molemmat vaan seinässä, ajonaikanahan hupipuolta ei latais mikään muu kuin mun tapauksessa aurinkokenno ja sen avulla jännite ei nouse kun kesän lopulla kerran siihen lukemaan että akut yhdistyisi. Mutta näin kuten mulla, niin ajoakkujen päälle ei käy mikään kulutus, mutta ajonaikanen lataus yhdistaa akut ja hupipuoli latautuu myös.Reddewil kirjoitti:Eka telkku jossa kuulen olevan ajoneuvokäyttöön soveltuva boxi. Kerros piruuttas merkki ja malli? Tuolla juttua dobbler-ilmiöstä jne: http://www.one-pro.fi/pdf/digitv/digitv_dual.pdf
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: TPRT motorhome
Näyttäis se oikeanpuoleinen olevan A ja Vasen B, joten teoriasi saattaa olla oikea.pelti kirjoitti:Sanoisin, on sillä väliä. Kun siinä on se automaattikka, joka haistelee jännitettä ajoakkujen puolelta ja sit kytkee akut yhteen.
Kato siitä kuvasta. Siinä on ne sanottu. (jos muistan oikein niin mulla on ajoakut oikeanpuoleleisessa navassa.)
Täytyy ladata myös hupipuolelta niin näkee siirtyykö lataus ajopuolelle kun jännitekynnys
ylitetään.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: TPRT motorhome
Piti kaivella speksiä pöytään, niin eipä tarvitse muistin varassa olla. Tässä Motonetistä saatavan Blue Sea SI-ACR 7610 datat:
http://www.bluesea.com/products/7610/SI ... 4V_DC_120A
http://assets.bluesea.com/files/resourc ... 170140.pdf
Näemmä oikea napa (A) on esimerkkikytkennöissä kytketty ajoakkuun ja vasen (B) hupipuolelle. Ja näinpä olin sattumoisin itsekin kytkenyt, piti ihan tarkistaa
Speksissä kyllä sanotaan että "dual sensing", eli tarkkailee molempien akustojen jännitettä. Lisäksi siellä sanotaan että puolet ovat vaihdettavissa, eli eipä ole edes väliä kumpi puoli kumpi. Kyllä ovat viksun releen tehneet
http://www.bluesea.com/products/7610/SI ... 4V_DC_120A
http://assets.bluesea.com/files/resourc ... 170140.pdf
Näemmä oikea napa (A) on esimerkkikytkennöissä kytketty ajoakkuun ja vasen (B) hupipuolelle. Ja näinpä olin sattumoisin itsekin kytkenyt, piti ihan tarkistaa

Speksissä kyllä sanotaan että "dual sensing", eli tarkkailee molempien akustojen jännitettä. Lisäksi siellä sanotaan että puolet ovat vaihdettavissa, eli eipä ole edes väliä kumpi puoli kumpi. Kyllä ovat viksun releen tehneet

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: TPRT motorhome
No niin, tuo on hieno ominaisuus että tarkkailee molempien akkujen jännitteitä!
Mä joudun kytkee tuolla biltsin releellä mekaanisesti yhteen. Toisin sanoen kytkimellä hetkeksi yhteen että tarkkailtavan jännite jousee ja rele jää vetämään, jos lataus tapahtuu hupipuolelta.
Mä joudun kytkee tuolla biltsin releellä mekaanisesti yhteen. Toisin sanoen kytkimellä hetkeksi yhteen että tarkkailtavan jännite jousee ja rele jää vetämään, jos lataus tapahtuu hupipuolelta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: TPRT motorhome
Blue Sea:n voi laittaa kumminpäin tahansa. Tuo starttauksen tunnistus kannattaa kytkeä. Ei kyykkää huumoripuolen jännite käynnistyksessä. Säästää myös tuota relettä pakkasaamun sahauksessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Hiljaa hyvä tulee, kisa- ja treenireissujen perusteella on takatallin varustelu aikaslailla pro omiin tarkoituksiin, huomenna asennellaan korjatut laturit paikalleen ja toivotaan ettei enempiä sähkövaivoja enää ilmenis...
Lämminvesivaraaja ja painevesijärjestelmä asennellaan huomisena kans ja toivottavasti se 500l vesisäiliökin valmistuu, kansi ja muhvit enää puuttuu. Keitiön kaapistot on valmistuneet liukuovia lukuunottamatta, jääkaappikin osasi Expertistä autoon.... Verhoja ja tankoja, yksi ylimääräinen punkka ja jousitusten säätöä niin päästään alkuviikosta reisuun, tyyttää jos tunnistat, tarroja autossa sen verran et pitäis osua silmiin jos kohdalle osuu....
Lämminvesivaraaja ja painevesijärjestelmä asennellaan huomisena kans ja toivottavasti se 500l vesisäiliökin valmistuu, kansi ja muhvit enää puuttuu. Keitiön kaapistot on valmistuneet liukuovia lukuunottamatta, jääkaappikin osasi Expertistä autoon.... Verhoja ja tankoja, yksi ylimääräinen punkka ja jousitusten säätöä niin päästään alkuviikosta reisuun, tyyttää jos tunnistat, tarroja autossa sen verran et pitäis osua silmiin jos kohdalle osuu....
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
-
- Kippari
- Viestit: 54
- Liittynyt: 28 Joulu 2013 21:02
- Truck: Volvo B9M Carrus 301
- Location: Forssa
Re: TPRT motorhome
Säiliö ja painevesijärjestelmä, check... Suihkut vessas ja takatallissa, lisäksi keittiön hana, lämminvesivaraaja 50l, pätkä uutta pakoputkea, ohjauskytkimet päävirtapiireihin, kuskin Recaron säätöja kiinnitykset+vyöt, hieman tehtävä punkkaratkasuita kun ilmesty lisää matkalaisii, eli runkopatjaa tekemättömän suihkukaapin kohdalle ja ruokailutilan pöytään säätösysteemi et saa laskettuu alas... Huominen tulee kovaa, eli takas hommiin lomps...
Son viimenen Tissiposki kenen takaa ei tuu ketään...
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: TPRT motorhome
Jokos sais kuvia näkyville 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95