Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Tuo pakokaasujarru on mielestäni Suomen teillä melko tyhjän kanssa. Saahan sillä ehkä ääntä lisää maailmaan. Tuolla jossain jyrkillä teillä asia erikseen. Itsekin joskus Alpeilla ajaneena niin pieni vaihde ja pakokaasujarru hyvä yhdistelmä. Sama mielestäni tuon Telman kanssa täällä ajellessa. Kun toimii vielä vanhanaikaisesti, eli kuluttaa sähköä jarrutukseen ja tuottaa siten myös lämpöä. On kai noita muutama auto palanutkin tuon vehkeen vuoksi. Eli ainakin tuuppariscanian (kuten itselläni on K112) kohdalla olisi parasta jarrutella niillä oikeilla jarruilla, etteivät ala takertelemaan. Taitaa olla varsin yleinen vika takajarrujen heikkous. Itselläkin vaihdettu isommat kellot, mutta eipä nuo kovin kaksiset ole nytkään. Harmi, kun auto muuten on täydellinen...
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
No nyt näkyy Saana etuikkunasta ja Kilpisjärvi sivupeileistä...Pilotti kirjoitti:Tuolla jossain jyrkillä teillä asia erikseen.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Joo hienot maisemat on siellä, jos kelit kohdallaan. Vaan eipä siellä teillä suurempia nousuja/laskuja ole. Siitä itse ajoin pari vuotta sitten rajan yli ja Altaan. Sieltä Enontekiölle. Tie kulkee enimmäkseen vuonojen rannoilla ja jokien varsilla. Kyllä ne paremmat mäet pitää hakea Keskieuroopan pienemmiltä alppiteiltä. Valtaväyläthän sielläkin on jo pitkälti tunneleissa vuorten läpi. Kilpisjärvellä kannattaa kivuta Saanalle. Itse laitoin auton parkkiin Retkeilykeskusta vastapäätä ja yksi mandariini ja kaksi olutta eväänä kapuamaan. Vähän hämää se kyltti Saana 4km. Sen lisäksi tulee nousua noin 500m, eli vastaa kapuamista noin 150 kerroksisen talon katolle! Reissu vei rapakuntoiselta melkein neljä tuntia kaikkiaan. Olin siellä ollut ennenkin noin 30 vuotta sitten ja silloin se tuntui paljon kevyemmältä reissulta. Mikäköhän lie syy? Tunturi todennäköisesti kasvanut vaivihkaa paljon korkeammaksi.-KHS- kirjoitti:No nyt näkyy Saana etuikkunasta ja Kilpisjärvi sivupeileistä...Pilotti kirjoitti:Tuolla jossain jyrkillä teillä asia erikseen.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
"No nyt näkyy Saarna etuikkunasta ja Karavaanijärvi sivupeileistä..."
....olet siis PYHÄJOELLA
....olet siis PYHÄJOELLA
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Siinähän on se Suomen maanteiden korkein kohta. Huimat... öö.. 565,6m . (Piti vakoilla elokuussa 2004 otetusta valokuvasta;))-KHS- kirjoitti:No nyt näkyy Saana etuikkunasta ja Kilpisjärvi sivupeileistä...Pilotti kirjoitti:Tuolla jossain jyrkillä teillä asia erikseen.
Kävikkönä puhumassa norjaa?
Nyt sit vaan alamäkee.
VW T5 California TDI
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Joop, ohi mentiin ja todettiin että on sinne menossa paljon porukkaa.kulkuri kirjoitti:"No nyt näkyy Saarna etuikkunasta ja Karavaanijärvi sivupeileistä..."
....olet siis PYHÄJOELLA
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Kyllä me rajan takana käytiin. Skibotn tuli nähtyä ja sitten back._RB_ kirjoitti:Siinähän on se Suomen maanteiden korkein kohta. Huimat... öö.. 565,6m . (Piti vakoilla elokuussa 2004 otetusta valokuvasta;))-KHS- kirjoitti:No nyt näkyy Saana etuikkunasta ja Kilpisjärvi sivupeileistä...Pilotti kirjoitti:Tuolla jossain jyrkillä teillä asia erikseen.
Kävikkönä puhumassa norjaa?
Nyt sit vaan alamäkee.
Hyvin toi Pieni merenneito jaksoi ylämäkeen puskea. Semmoiset auto-iso-asuntovaunu-yhditelmät jäi isommissa mäissä ja tasaisemmissa kohdissa tulivat taas perään kärkkymään kuin mulla oli vakarissa koko ajan asetuksena 80 km/h.
No oli siellä joku baltialainenkin liikenteessä kuorma-autolla. Me mentiin kotimatkalla 85 km/h Kilpisjärvelta muoniota kohti ja se vilkutteli ensin valoja takana ja paineli sitten ohitse niin että hippulat vinkuivat. Sillä taisi olla nopeudenrajoitin rikki. Aika äkkiä se häipyi horisonttiin.
Kojelaudan sähkökaasun merkkivalo sammui joskus Rovaniemen jälkeen. Yksi korjattava vika siis vähemmän. "Auto tykkää että sillä ajetaan."
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Se on muuten jännä, että noita baltialaisia "rahtareita" on tuolla yläperällä pöpelikössä keskimääräisen paljon talvikelien aikaan... Saattaa olla puoliperä 120 vauhdissa hivenen normaalia työläämpi (l. kiireisempi) oikaistava, jos jompi kumpi pää lähtee sladiin-KHS- kirjoitti:No oli siellä joku baltialainenkin liikenteessä kuorma-autolla. Me mentiin kotimatkalla 85 km/h Kilpisjärvelta muoniota kohti ja se vilkutteli ensin valoja takana ja paineli sitten ohitse niin että hippulat vinkuivat. Sillä taisi olla nopeudenrajoitin rikki. Aika äkkiä se häipyi horisonttiin.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Perävaunuhan ei oikene ko vetämällä, joten jarruttaa ei saa. Jos baltian pojilla on kärri irti kaikenaikaa ja kiristävät vauhtia niinkauan että viisari on tapissaan
Rosmo
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Skibotn, Norja.
Koeajo suoritettu, voidaan kääntyä kotiin päin.
Koeajo suoritettu, voidaan kääntyä kotiin päin.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
On toi kyllä hieno laiva!
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Tuossa etualalla siis?neppi kirjoitti:On toi kyllä hieno laiva!
Kiitos.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Jaa sielläkö ois takanakin jotain? Ei yhtään näe, ku oot ajanu tommosen valtavan bussin tohon keskelle kuvaa...
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
neppi kirjoitti:Jaa sielläkö ois takanakin jotain? Ei yhtään näe, ku oot ajanu tommosen valtavan bussin tohon keskelle kuvaa...
Napapiirillä kun topattiin, niin heti oli pari kaveria siinä bussin vieressä. Kyselivät lontooksi vuosimallia ja merkkiä. Olivat kuulemma ajaneet samoissa väreissä olevia busseja. On se maailma pieni.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Korin yläasentoon nostaminen kytkimestä ei tunnu enää onnistuvan. Teli kevenee omasta kytkimestään, niin kuin pitääkin ja kärrin saa myös Low Rideriksi ilmapussit tyhjentämällä. Ne myös täyttävät ilmalla kun kuski niin haluaa.
Mikähän tuolle yläasentoon korottamiselle nyt on tullut? Viime viikolla vielä toimi.
Mikähän tuolle yläasentoon korottamiselle nyt on tullut? Viime viikolla vielä toimi.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Voisihan sieltä olla korotussylinterin letku poikki , kuuluuko suhinaa kun laitat korotuksen päälle ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Ei suhise. Kovin on hiljaista.Bussiton kirjoitti:Voisihan sieltä olla korotussylinterin letku poikki , kuuluuko suhinaa kun laitat korotuksen päälle ?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Nyt ihan uteliaisuuttani ja/tai tyhmyyttäni kysyn, että mikä ihmeen "korotussylinteri"? Eiköhän se korin nosto ja lasku toteuteta jousipalkeiden painetta (eli ilmamäärää) laskemalla ja nostamallaBussiton kirjoitti:Voisihan sieltä olla korotussylinterin letku poikki , kuuluuko suhinaa kun laitat korotuksen päälle ?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Mulla on ainakin takana pieni sylinteri siinä ilmapussien korkeuden säätimessä johon tulee ilmaletku ja se oli poikki kun yritin korinnostoa ja suhina kävi, kun sen korjasi niin alkoi korikin nousta
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Mun katiskassa oli nuo korotussysteemin ilmasylinterit tuhannen jumissa. Purin atomeiksi ja läjäsin nippuun. Jo alkoi toimimaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Lpinjäven ent k-auto purk.veressä oli samoissa väreissä oilisko ollu yx akseli vähemmän?
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Kauhian vaikea vaan uskoa että olisivat jumissa, koskapa ne tosiaankin siellä Kilpisjärven reissulla vielä toimivat. No pitää perehtyä tähänkin pulmaan jossain vaiheessa.
Eilinen meni kojalaudasassa palavan avoimen oven varoitusvalon korjaamisessa. Aikansa kun Carruksen kytkentäkaaviota kävi ajatuksen kanssa läpi ja purki ovikoneistoja esille, niin päädyin siihen että keskioven koneiston yhteydessä ollet kolme mikrokytkintä oli kaikki johdotettu väärin. Korjasin piuhat oikeille paikoilleen ja nyt valo tietää onko ovi oikeasti auki.
No tässä samalla korjaantui keskiovessa ollut turvatoiminto, joka avaa huonosti sulkeutuneen oven uudelleen. Nyt se takaovi ei pysy kiinni. Edelleen kun kytkentää pyöritteli päässään, niin homman juju on semmoinen että koneiston kiertoliike sulkee oven ja nostotoiminto lukitsee oven karmissa ja ovessa olevien palasten avulla. Turvatoiminto avaa oven jos yksi mikrokytkimistä ilmoittaa oven olevan kiinni ennen kuin nostosta raportoiva kytkin ehtii hätiin. Jostain pitää nyt keksiä mitä paikkaa säädetään ja miten.
Eilinen meni kojalaudasassa palavan avoimen oven varoitusvalon korjaamisessa. Aikansa kun Carruksen kytkentäkaaviota kävi ajatuksen kanssa läpi ja purki ovikoneistoja esille, niin päädyin siihen että keskioven koneiston yhteydessä ollet kolme mikrokytkintä oli kaikki johdotettu väärin. Korjasin piuhat oikeille paikoilleen ja nyt valo tietää onko ovi oikeasti auki.
No tässä samalla korjaantui keskiovessa ollut turvatoiminto, joka avaa huonosti sulkeutuneen oven uudelleen. Nyt se takaovi ei pysy kiinni. Edelleen kun kytkentää pyöritteli päässään, niin homman juju on semmoinen että koneiston kiertoliike sulkee oven ja nostotoiminto lukitsee oven karmissa ja ovessa olevien palasten avulla. Turvatoiminto avaa oven jos yksi mikrokytkimistä ilmoittaa oven olevan kiinni ennen kuin nostosta raportoiva kytkin ehtii hätiin. Jostain pitää nyt keksiä mitä paikkaa säädetään ja miten.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- -KHS-
- Rattiamiraali
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
- Truck: Carrus 302
- Location: Ylöjärvi
- Member id: 216
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Keskioven säätö olikin lopulta ihan helppo homma. Ovea avaavassa akselissa oli kuusiokoloruuvilla kiinni semmoinen rengas, jota vähän kääntämällä sai oven sulkeutumaan ennen kuin kytkin kampesi sen taas auki.
Seuraavaksi siirryin korjaamaan auton takaosassa katossa ollutta poistoilmapuhallinta. No siellä oli yllättäen tonni pölyä ropelleissa ja ilmeisesti sen seurauksena ilman virtaus oli hidastunut niin paljon että nopeudensäätövastuksen kylkeen juotettu lämpösulake oli lakannut jäähtymästä ja viskannut lusikan nurkkaan. Lämpösulaketta ei miljoonalaatikossa ollut, mutta 1,5mm2 kuparilankaa oli. Pitää hoitaa tuohon jostain joku elektroninen nopeudensäätö.
Kolmantena kohteena oli jääkaappi. Sen kytkentä ei mennyt lainkaan niinkuin kytkentäkaaviossa luki. Aikani mittailin ja etsin jännittettä. Sitten vedin kaapelin suoraan akulta kaapille ja kun mitään ei tapahtunut, niin hoksasin tarkistaa sulakkeen. Palanut. 7,5 A sulaketta minulla ei ollut, mutta kokeilin 5A sulakkeella. Se paloi heti. Samoin kolmas, joka oli 10A. Taitaa olla tiensä päässä tuo kaappi. No siltä vapautuvaan paikkaan saa sitten jotain muuta kivaa.
Seuraavaksi siirryin korjaamaan auton takaosassa katossa ollutta poistoilmapuhallinta. No siellä oli yllättäen tonni pölyä ropelleissa ja ilmeisesti sen seurauksena ilman virtaus oli hidastunut niin paljon että nopeudensäätövastuksen kylkeen juotettu lämpösulake oli lakannut jäähtymästä ja viskannut lusikan nurkkaan. Lämpösulaketta ei miljoonalaatikossa ollut, mutta 1,5mm2 kuparilankaa oli. Pitää hoitaa tuohon jostain joku elektroninen nopeudensäätö.
Kolmantena kohteena oli jääkaappi. Sen kytkentä ei mennyt lainkaan niinkuin kytkentäkaaviossa luki. Aikani mittailin ja etsin jännittettä. Sitten vedin kaapelin suoraan akulta kaapille ja kun mitään ei tapahtunut, niin hoksasin tarkistaa sulakkeen. Palanut. 7,5 A sulaketta minulla ei ollut, mutta kokeilin 5A sulakkeella. Se paloi heti. Samoin kolmas, joka oli 10A. Taitaa olla tiensä päässä tuo kaappi. No siltä vapautuvaan paikkaan saa sitten jotain muuta kivaa.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Mä myin "terapiatöllin" jääkaapin ja ruuan lämmittimen yhelle kuljetusyrittäjälle koska hän halus pienen jääkaapin autoon... aikasa käytettyään otti sen autosta pois ku se vei kuulema niin paljon virtaa... Kuinkahan paljon noi "autokaapit" kuluttaa oikein sähköö...?
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Pieni merenneito / Carrus star 701 / Scania K113 TLA
Vastuskaappi kyllä kuluttaa mutta kompressorikaappi ei. Esim. Waecon jääkaapit menee noin 1A virralla ja niille kelpaa jännitteet 10,5-17V ja 21,5-30V laittelin itelle vielä vaihtokytkimen jolla voin ruokkia kaappia sillä akustolla missä on eniten virtaa. Käytännössä onnistuu viikon puska. Paitsi että ei oo aikaa niin paljoa
Tulevaisuus on sähköinen