Sivu 1/2

scania BF11059/5890 lämppäriä ym.

Lähetetty: 10 Marras 2006 14:58
Kirjoittaja No Brakes racingteam
Noniin arvon kylähullut!

Tuommonen hommattiin tiimiin lähinnä auton kuljettimeksi.
Tuosta koneesta olisin kiinnostunut saamaan tietoa ja kuvia, muuta en osaa moisesta sanoa kun että vm. 74 ja 11Litraa kuusi sylinterinen diesel ilman turboa.
Varsinkin vesi kierto systeemi olis hyvä selvittää mioten kiertää jos jollain on tietoa,linkkejä tai kuvia olis hyvä.

Mitenkäs kun autossa on jo kolme eri kenno puhallinta missä tietysti kiertää jäähdytin neste jota lämmittää moottori ja ilmeisesti pyörittää moottorin vesipumppu.
Mutta oli alustavasti idea lämmittää mökkiä seisotuksessa jo olemassa olevalla lohkon vastuksella ja liittää järjestelmään nurkista löytyvä omakotitalon pieni 2kW vesivaraaja n.30l, voiko edes toimia?
Sitten olisi vielä toinen lohkonlämmitin mikä tulisi letkun väliin, tuosta moottorissa jo olemassa olevasta vastuksesta ei ole varmuutta toimiiko vai ei kun eilen kokeiltiin joku 20min ei ainakaan tuntunut ulkopuolelta lämpimältä.
Pajonko defa syöttö ja panssari piuha kestää virtaa?
Mitäs systeemejä teillä on noissa lämmitys laitteissa lähinnä silloin kun auto on sammuksissa ja ei ole sähköä saatavissa, kaikki muutkin systeemit kiinnostaa, älkääkä olko liian kriittisiä meidän projektista kun meillä tarkoituksena saada mahd pian valmis ,helpolla ja mahdollisimman halvalla.

Lähetetty: 10 Marras 2006 15:36
Kirjoittaja Lahti32
Tervetuloa remmiin... :lol:

Aiheesta lämmityslaite on käyty keskustelua ahkerasti tuolla:


viewtopic.php?t=144


Luulen niin että pikku vastuksillakin voi lämmittää kennoja ja pattereita kunhan lämmitysvesi pysyy lämmitettävässä tilassa eikä mene jääkylmään moottoriin jäähylle.... Itse tein 3kw patruunan pattereihin ja aika hyvä on muttei sillä teheny yhtikäs mitään niin kauan kuin se lämmitti konetta. Defan johto on yleensä 16A joten semmonen 3500w siitä menee.

Talviaikainen lämmitys ottaa meillä n. 3-7 Kw virtaa, tällöin pitää olla joko kaksi erillistä 16 A syöttöpistettä ja kulutusverkkoa tai voimavirtasyöttö.

Lähetetty: 10 Marras 2006 16:45
Kirjoittaja Jone
Teretulemas foorumille..

Minkäs koritehtaan kori siinä Scanian niskassa on vai onko ihan ehta Scanian koppakin? Kone kuitenkin lienee keulassa etuakselin etupuolella ja siinä on 190hv D11 ja mulla on siihen "räjäytyskuvat" jos tartteepi.

Oiskohan romikselta käytetty webasto helpoin tuohon sujauttaa. Äkkiseltään tuntuis siltä.

Romiksia:
viewtopic.php?t=223&highlight=romuttamo

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:17
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:Kone kuitenkin lienee keulassa etuakselin etupuolella ja siinä on 190hv DS11 ja mulla on siihen "räjäytyskuvat" jos tartteepi.
BF110:n kone on keulassa, jollei sitä ole siirretty taakse. Jonen mainitseman moottorin lisäksi muitakin tehovaihtoehtoja löytyy. Esimerkiksi TKL:n vastaavissa Nysseissä oli tuolloin 202 hv:n tehoinen D11R21-moottori.

Re: scania BF11059/5890 lämppäriä ym.

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:25
Kirjoittaja mrl586
No Brakes racingteam kirjoitti: Tuosta koneesta olisin kiinnostunut saamaan tietoa ja kuvia, muuta en osaa moisesta sanoa kun että vm. 74 ja 11Litraa kuusi sylinterinen diesel ilman turboa.
Nuo kuusi sylinteriä ovat varmaankin kyseisessä moottorissa rivissä. Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee? Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:26
Kirjoittaja Jone
mrl: Miksi kukaan siirtää hetkusta koneen tuuppariksi? Kuinka tässä määritellään vastaava?

edit. Mikä tuo R21 on?

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:40
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:Kuinka tässä määritellään vastaava?
Viittaan vastaava-sanalla TKL:n vuosina 1972-74 ostettuun 40 kpl:een Scania BF110-hankintaerään ("säästöautot").

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:45
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:Mikä tuo R21 on?
Moottorin kehitysaste.

Lähetetty: 10 Marras 2006 18:47
Kirjoittaja Jone
Nuo kuusi sylinteriä ovat varmaankin kyseisessä moottorissa rivissä.
Kaikissa ne on rivissä.
Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee?Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?
no brakes: Älä ryömi turhaan tuota etsimään. mrl on netti/paperiharrastaja ja tuo tieto on hänelle vain ehkä tilastomerkintä etkä varmaan kostu tuosta juurikaan.

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:01
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:
Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee?Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?
no brakes: Älä ryömi turhaan tuota etsimään. mrl on netti/paperiharrastaja ja tuo tieto on hänelle vain ehkä tilastomerkintä etkä varmaan kostu tuosta juurikaan.
Arvokilvestä löytyy mahdollisesti seuraavia tietoja:
  • moottorin sarjanumero
  • moottorin tarkka mallimerkintä
  • moottorin valmistusvuosi
  • teho (hv)
  • vääntö (r/min)
Moottorin sarjanumeron tietäminen auttaa esimerkiksi moottorin varaosien hankinnoissa.

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:14
Kirjoittaja Jone
Vähän turhaa pölinää mutta..mrl: jos tuon numeron nyt selvittää niin joko alkaa auto lämmetä? Mitä teet tällä numerolla jos saat sen? Saako numeroa vastaan sinulta tietoa?

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:26
Kirjoittaja Kutter9
Terve

Tuosta tyyppikilven D 11 R 21

D= ahtamaton diesel
11= noin kuutiotilavuus
R= syöttöpumpun sijainti moottorin oikealla puolella
21= linja-auton mootori (kun tämä numero on 20-39, on kyseessä aina linja-auton moottori)

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:28
Kirjoittaja Sisu
Tervetuloa sakkiin!

Ei täällä yleensä kovinkaan paljon v***uilla mutta nyt en voi millään vastustaa kiusausta :oops:


Mulla olis vaikka kuin paljon erilaisia numeroita! Mitä niillä sais :lol:

mulla taitaa scaniassa oll sylinterit jonossa? Ainaskin se näyttää siltä kun katsoo takaluukusta? :shock:

-Jussi-

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:36
Kirjoittaja Jone
Koittaa se perjantai näköjään täälläkin! :)

Nämä on taas arvokkaita tietoja nämä tämmöiset.
Kutter9 kirjoitti:Terve

Tuosta tyyppikilven D 11 R 21

D= ahtamaton diesel
11= noin kuutiotilavuus
R= syöttöpumpun sijainti moottorin oikealla puolella
21= linja-auton mootori (kun tämä numero on 20-39, on kyseessä aina linja-auton moottori)
Täydennystä:
T= turbo
E= etukammiodiesel
S= suorasuihku
DSC ja DSI= ahtoilman välijäähdytyksellä

Lähetetty: 10 Marras 2006 19:52
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti:mrl: Miksi kukaan siirtää hetkusta koneen tuuppariksi?
Tuupparihetkuja: http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=487
Aiheessa mainittujen syiden lisäksi hetkun muuttaminen tuuppariksi voisi johtua myös siitä, että autosta tehdään matalalattiaversio.

Lähetetty: 10 Marras 2006 20:02
Kirjoittaja mrl586
jone-51k kirjoitti: DSC ja DSI= ahtoilman välijäähdytyksellä
Näistä ensimmäinen merkintä esiintyy dieselbussien yhteydessä, jälkimmäinen etanolibussien.

Lähetetty: 10 Marras 2006 22:37
Kirjoittaja No Brakes racingteam
Suurin osa meni kyllä täysin ohi johtuen ehkä oluen määrästä, mutta mikäs on hetku???
kiitoksia loistavista vastauksista ja asiantuntevasta avusta teillä on loistava foorumi ja nähtävästi erittäin aktiivinenkin vastauksiemn nopeudesta ja määrästä päätellen ja hyvä niin.

huomenna meillä olis hirmunen hitsaus urakka edessä takaoven kanssa mikä on tällä hetkellä muistaakseni noin 140 leveä ja sioitä pitäis saada noin 180 leveä että mahtuisi auto sisään jonka jäälkeen oitäisi tehdä rampit vielä.

Auto saattaa olla sellaisen kun Autokorin tekemä se ainakin lukee kuraläpissä
:wink:

Auto on itseasiassa esiintynyt badding leffassa ja oli siinä se valkoinen bussi millä rauli meni keikkapaikalta toiselle ja siitä johtuen valo taulussa lukee vielä adding B vain on hävinnyt.

Lähetetty: 10 Marras 2006 22:44
Kirjoittaja Jone
Hetku on etumoottorinen alusta. Tuuppari on takamoottorilla ja Mahurissa kone köllöttää "mahan alla".

Lähetetty: 11 Marras 2006 00:11
Kirjoittaja Jone
Ja tässäpä No Brakesille Scanian koneen käyttöohjeet, ollos hyvä.

viewtopic.php?p=2154#2154

Lähetetty: 11 Marras 2006 09:48
Kirjoittaja Lahti32
Alkaa olla jo off topic mutta tuossa mrl:n mainitsemassa bussit.forumissa oli tuttuja tuupparihetkuja, ovat kotikuntani linjalla nykyisin. Olenkin ihmetellyt kylmasen kuskien kanssa onko ollut lainkaan itua muuttaa hetku tuuppariksi, melu ja jyrina on aikamoinen. Ainakin se scania 113 liikkuu ihan mukavasti...

Lähetetty: 11 Marras 2006 21:03
Kirjoittaja topi
Morjens Ismo ja muut! Se teidän Scania on DeltaPlanin korilla.Soitelkaa joskus jos tulee kysyttävää, autan jos voin! T: entinen omistaja.

Lähetetty: 11 Marras 2006 22:24
Kirjoittaja Jone
Auto saattaisi olla tälläinen erään kuvaston mukaan..
Kuva

Lähetetty: 12 Marras 2006 00:16
Kirjoittaja No Brakes racingteam
topi kirjoitti:Morjens Ismo ja muut! Se teidän Scania on DeltaPlanin korilla.Soitelkaa joskus jos tulee kysyttävää, autan jos voin! T: entinen omistaja.


No arvelinkin että sinähän se oot kun lueskelin tuolta noita juttuja.
Tänään Jorin ja Ismon kanssa tehtiin sitä taka seinän ovea pakkasessa ja vesisateessa ja huomenna pitäs jaksaa jatkaa vielä.
Siittä tuli nyt sitten kumminkin ihna ladon ovi tyyppinen ratkaisu eikä aiemmin suunniteltua jossa ovi kääntyisi ajorampiksi, nyt ei sitten tule niin rasitusta ovelle.
Olikohan siinä ollu jotain lataus häikkää aiemmin?
Nyt ilmeisesti se ei lataa mutta ei ole vielä ehtinä perehtymään asiaan voi olla hihnatkin löysällä.
oliko siihen tehty jossain vaiheessa koneelle joku remppa, onko siitä mitään prosyyreita jäljellä?

Mika

Lähetetty: 12 Marras 2006 16:58
Kirjoittaja jones69
Tervetuloa foorumille!

Lähetetty: 13 Marras 2006 11:06
Kirjoittaja No Brakes racingteam
käviskö tuommonen lämmitin bussiin
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/Tied ... unnus=3250