scania BF11059/5890 lämppäriä ym.

Kerro omasta projektistasi
No Brakes racingteam

scania BF11059/5890 lämppäriä ym.

Viesti Kirjoittaja No Brakes racingteam »

Noniin arvon kylähullut!

Tuommonen hommattiin tiimiin lähinnä auton kuljettimeksi.
Tuosta koneesta olisin kiinnostunut saamaan tietoa ja kuvia, muuta en osaa moisesta sanoa kun että vm. 74 ja 11Litraa kuusi sylinterinen diesel ilman turboa.
Varsinkin vesi kierto systeemi olis hyvä selvittää mioten kiertää jos jollain on tietoa,linkkejä tai kuvia olis hyvä.

Mitenkäs kun autossa on jo kolme eri kenno puhallinta missä tietysti kiertää jäähdytin neste jota lämmittää moottori ja ilmeisesti pyörittää moottorin vesipumppu.
Mutta oli alustavasti idea lämmittää mökkiä seisotuksessa jo olemassa olevalla lohkon vastuksella ja liittää järjestelmään nurkista löytyvä omakotitalon pieni 2kW vesivaraaja n.30l, voiko edes toimia?
Sitten olisi vielä toinen lohkonlämmitin mikä tulisi letkun väliin, tuosta moottorissa jo olemassa olevasta vastuksesta ei ole varmuutta toimiiko vai ei kun eilen kokeiltiin joku 20min ei ainakaan tuntunut ulkopuolelta lämpimältä.
Pajonko defa syöttö ja panssari piuha kestää virtaa?
Mitäs systeemejä teillä on noissa lämmitys laitteissa lähinnä silloin kun auto on sammuksissa ja ei ole sähköä saatavissa, kaikki muutkin systeemit kiinnostaa, älkääkä olko liian kriittisiä meidän projektista kun meillä tarkoituksena saada mahd pian valmis ,helpolla ja mahdollisimman halvalla.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa remmiin... :lol:

Aiheesta lämmityslaite on käyty keskustelua ahkerasti tuolla:


viewtopic.php?t=144


Luulen niin että pikku vastuksillakin voi lämmittää kennoja ja pattereita kunhan lämmitysvesi pysyy lämmitettävässä tilassa eikä mene jääkylmään moottoriin jäähylle.... Itse tein 3kw patruunan pattereihin ja aika hyvä on muttei sillä teheny yhtikäs mitään niin kauan kuin se lämmitti konetta. Defan johto on yleensä 16A joten semmonen 3500w siitä menee.

Talviaikainen lämmitys ottaa meillä n. 3-7 Kw virtaa, tällöin pitää olla joko kaksi erillistä 16 A syöttöpistettä ja kulutusverkkoa tai voimavirtasyöttö.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Teretulemas foorumille..

Minkäs koritehtaan kori siinä Scanian niskassa on vai onko ihan ehta Scanian koppakin? Kone kuitenkin lienee keulassa etuakselin etupuolella ja siinä on 190hv D11 ja mulla on siihen "räjäytyskuvat" jos tartteepi.

Oiskohan romikselta käytetty webasto helpoin tuohon sujauttaa. Äkkiseltään tuntuis siltä.

Romiksia:
viewtopic.php?t=223&highlight=romuttamo
Viimeksi muokannut Jone, 10 Marras 2006 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Kone kuitenkin lienee keulassa etuakselin etupuolella ja siinä on 190hv DS11 ja mulla on siihen "räjäytyskuvat" jos tartteepi.
BF110:n kone on keulassa, jollei sitä ole siirretty taakse. Jonen mainitseman moottorin lisäksi muitakin tehovaihtoehtoja löytyy. Esimerkiksi TKL:n vastaavissa Nysseissä oli tuolloin 202 hv:n tehoinen D11R21-moottori.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: scania BF11059/5890 lämppäriä ym.

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

No Brakes racingteam kirjoitti: Tuosta koneesta olisin kiinnostunut saamaan tietoa ja kuvia, muuta en osaa moisesta sanoa kun että vm. 74 ja 11Litraa kuusi sylinterinen diesel ilman turboa.
Nuo kuusi sylinteriä ovat varmaankin kyseisessä moottorissa rivissä. Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee? Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

mrl: Miksi kukaan siirtää hetkusta koneen tuuppariksi? Kuinka tässä määritellään vastaava?

edit. Mikä tuo R21 on?
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Kuinka tässä määritellään vastaava?
Viittaan vastaava-sanalla TKL:n vuosina 1972-74 ostettuun 40 kpl:een Scania BF110-hankintaerään ("säästöautot").
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Mikä tuo R21 on?
Moottorin kehitysaste.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Nuo kuusi sylinteriä ovat varmaankin kyseisessä moottorissa rivissä.
Kaikissa ne on rivissä.
Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee?Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?
no brakes: Älä ryömi turhaan tuota etsimään. mrl on netti/paperiharrastaja ja tuo tieto on hänelle vain ehkä tilastomerkintä etkä varmaan kostu tuosta juurikaan.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:
Osaatko sanoa, mitä moottorin arvokilvessä lukee?Löydätkö tuosta kilvestä moottorin sarjanumeroa?
no brakes: Älä ryömi turhaan tuota etsimään. mrl on netti/paperiharrastaja ja tuo tieto on hänelle vain ehkä tilastomerkintä etkä varmaan kostu tuosta juurikaan.
Arvokilvestä löytyy mahdollisesti seuraavia tietoja:
  • moottorin sarjanumero
  • moottorin tarkka mallimerkintä
  • moottorin valmistusvuosi
  • teho (hv)
  • vääntö (r/min)
Moottorin sarjanumeron tietäminen auttaa esimerkiksi moottorin varaosien hankinnoissa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Vähän turhaa pölinää mutta..mrl: jos tuon numeron nyt selvittää niin joko alkaa auto lämmetä? Mitä teet tällä numerolla jos saat sen? Saako numeroa vastaan sinulta tietoa?
Kutter9

Viesti Kirjoittaja Kutter9 »

Terve

Tuosta tyyppikilven D 11 R 21

D= ahtamaton diesel
11= noin kuutiotilavuus
R= syöttöpumpun sijainti moottorin oikealla puolella
21= linja-auton mootori (kun tämä numero on 20-39, on kyseessä aina linja-auton moottori)
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Tervetuloa sakkiin!

Ei täällä yleensä kovinkaan paljon v***uilla mutta nyt en voi millään vastustaa kiusausta :oops:


Mulla olis vaikka kuin paljon erilaisia numeroita! Mitä niillä sais :lol:

mulla taitaa scaniassa oll sylinterit jonossa? Ainaskin se näyttää siltä kun katsoo takaluukusta? :shock:

-Jussi-
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Koittaa se perjantai näköjään täälläkin! :)

Nämä on taas arvokkaita tietoja nämä tämmöiset.
Kutter9 kirjoitti:Terve

Tuosta tyyppikilven D 11 R 21

D= ahtamaton diesel
11= noin kuutiotilavuus
R= syöttöpumpun sijainti moottorin oikealla puolella
21= linja-auton mootori (kun tämä numero on 20-39, on kyseessä aina linja-auton moottori)
Täydennystä:
T= turbo
E= etukammiodiesel
S= suorasuihku
DSC ja DSI= ahtoilman välijäähdytyksellä
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:mrl: Miksi kukaan siirtää hetkusta koneen tuuppariksi?
Tuupparihetkuja: http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=487
Aiheessa mainittujen syiden lisäksi hetkun muuttaminen tuuppariksi voisi johtua myös siitä, että autosta tehdään matalalattiaversio.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti: DSC ja DSI= ahtoilman välijäähdytyksellä
Näistä ensimmäinen merkintä esiintyy dieselbussien yhteydessä, jälkimmäinen etanolibussien.
No Brakes racingteam

Viesti Kirjoittaja No Brakes racingteam »

Suurin osa meni kyllä täysin ohi johtuen ehkä oluen määrästä, mutta mikäs on hetku???
kiitoksia loistavista vastauksista ja asiantuntevasta avusta teillä on loistava foorumi ja nähtävästi erittäin aktiivinenkin vastauksiemn nopeudesta ja määrästä päätellen ja hyvä niin.

huomenna meillä olis hirmunen hitsaus urakka edessä takaoven kanssa mikä on tällä hetkellä muistaakseni noin 140 leveä ja sioitä pitäis saada noin 180 leveä että mahtuisi auto sisään jonka jäälkeen oitäisi tehdä rampit vielä.

Auto saattaa olla sellaisen kun Autokorin tekemä se ainakin lukee kuraläpissä
:wink:

Auto on itseasiassa esiintynyt badding leffassa ja oli siinä se valkoinen bussi millä rauli meni keikkapaikalta toiselle ja siitä johtuen valo taulussa lukee vielä adding B vain on hävinnyt.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hetku on etumoottorinen alusta. Tuuppari on takamoottorilla ja Mahurissa kone köllöttää "mahan alla".
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ja tässäpä No Brakesille Scanian koneen käyttöohjeet, ollos hyvä.

viewtopic.php?p=2154#2154
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Alkaa olla jo off topic mutta tuossa mrl:n mainitsemassa bussit.forumissa oli tuttuja tuupparihetkuja, ovat kotikuntani linjalla nykyisin. Olenkin ihmetellyt kylmasen kuskien kanssa onko ollut lainkaan itua muuttaa hetku tuuppariksi, melu ja jyrina on aikamoinen. Ainakin se scania 113 liikkuu ihan mukavasti...
Tulevaisuus on sähköinen
topi

Viesti Kirjoittaja topi »

Morjens Ismo ja muut! Se teidän Scania on DeltaPlanin korilla.Soitelkaa joskus jos tulee kysyttävää, autan jos voin! T: entinen omistaja.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Auto saattaisi olla tälläinen erään kuvaston mukaan..
Kuva
No Brakes racingteam

Viesti Kirjoittaja No Brakes racingteam »

topi kirjoitti:Morjens Ismo ja muut! Se teidän Scania on DeltaPlanin korilla.Soitelkaa joskus jos tulee kysyttävää, autan jos voin! T: entinen omistaja.


No arvelinkin että sinähän se oot kun lueskelin tuolta noita juttuja.
Tänään Jorin ja Ismon kanssa tehtiin sitä taka seinän ovea pakkasessa ja vesisateessa ja huomenna pitäs jaksaa jatkaa vielä.
Siittä tuli nyt sitten kumminkin ihna ladon ovi tyyppinen ratkaisu eikä aiemmin suunniteltua jossa ovi kääntyisi ajorampiksi, nyt ei sitten tule niin rasitusta ovelle.
Olikohan siinä ollu jotain lataus häikkää aiemmin?
Nyt ilmeisesti se ei lataa mutta ei ole vielä ehtinä perehtymään asiaan voi olla hihnatkin löysällä.
oliko siihen tehty jossain vaiheessa koneelle joku remppa, onko siitä mitään prosyyreita jäljellä?

Mika
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Tervetuloa foorumille!
Scania K112 Kutter DECA340
No Brakes racingteam

Viesti Kirjoittaja No Brakes racingteam »

käviskö tuommonen lämmitin bussiin
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/Tied ... unnus=3250
Vastaa Viestiin