Neoplan n214 / Scania

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Pukaatti » 17 Touko 2016 21:35

Noi! Siinä pikaohje kanian lingon putsaukseen :lol:
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1175
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Iski » 18 Touko 2016 19:38

Skuban tiiviste satsi käsittää kahdet tiivisteet (linkoa on kahta kokoa) ja sellaisen paperiarkin joka laitetaan lingon reunoille, helpottaa huomattavasti puhdistusta, kun kaikki piki lähtee sen paperin mukana, ei tarvi kuin vähän löpöllä huuhdella.
Eikä laiteta sitten liian kireelle ja varmista että pyörii kevyesti.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 30 Elo 2016 20:50

Pikku hiljaa toi Nepparin kytkin alkoi irroittaa huonommin ja huonommin. Robotti ei aina onnistunut laittamaan paikalla ollessaan vaihdetta sisään.
Käytin Nepparin Raskashuolto I.Vaara oy:llä Halikossa. Ismo teki hetken taikoja ja Voila, kytkin on aivan eri tuntuinen ja irrottaa todella hyvin. Vähän ilmausta ja rasvausta kytkimen akselille. Oli aika jumissa.... Mutta täytyy Ismoa ja hänen porukoita kehua, heti olivat hihnalla ja syy löytyi asap.
Nyt on ilo ajella ja kytkintä painella, ei ala enää pohje krampata.
peltiliiteri.com

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1274
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 30 Elo 2016 23:58

:D hienoa

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Syys 2016 07:17

Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.

Halvat on hullun huvit
peltiliiteri.com

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 01 Syys 2016 09:22

Kattelin sunnuntaina telkkarista joltain kanavalta jossa asu 13 henkinen perhe linja-autossa. Olivat jonkinsortin uskovaisia ja kiersivät jenkkilää laulamassa gospelia. Kun valmistautuvat esiintymiseen, oli vessassa 4 tyttöä meikkaamassa yhtäaikaa. Tuli vaan mieleen Pellin meikkipeilin puute viime kesältä.
Rosmo

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Syys 2016 10:37

peili on tärkeämpi kuin jääkaappi.
peltiliiteri.com

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1274
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 01 Syys 2016 11:26

[quote="pelti"]Oli pakko mennä city ajoa ajamaan, että sai mahdollisimman paljon kytkintä käyttää. Piti oikein valoissa aina vapaalla vaihtaa ja katsoa miten robotti laittaa pykälän silmään.

Voin kuvitella kuinka on mieli levännyt vaihdellessa :D

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Syys 2016 11:48

Kyllä mieli lepäsi, nyt toi robotti toimii kun unelma. Ei koskaan aiemmin ole vaihteet paikalla ollen noin nopeasti meneet sisään, erityisesti pakki. Eikä rutise. Ja kytkin on kevyt käyttää.

Ja kuinka pienellä hommalla se tuli kuntoon.
peltiliiteri.com

Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 172
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja MLuoto » 01 Maalis 2017 15:21

pelti kirjoitti:Oon nyt erilaisia keinoja kokeillut tuon maalinpoistoon: tasohiomakone, käsipelillä mutta tässä ylivoimainen tapa. https://instagram.com/p/6VANPgMzju/

En tiedä onko mitään järkeä, mutta kun maali on irti pohjasta....
nopein tapa nuihin ruostemaalin poistoon on kuusamontussulaikka rälläkkään.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Maalis 2017 18:05

Tussusta puheenollen, polkeminen tuli taas muotiin, nimittäin kytkimen polkeminen. Talvi ei parantanut kytkintä. Joten ei auta kun nykästä kytkin auki ja vaihtaa sisuskalut. Säätövara on tapissa.
peltiliiteri.com

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 12 Maalis 2017 22:02

Tässä vähän kuvituskuvaa, todellisuudessa avasin momenttimuuntimella. Mutta kyssäri:
Kiristin kyllä tuolla kuvan tekniikalla. Ja kuinka pitkä varsi pitäisi olla, kun jälkikiristää noi pultit? Metrinen, kaksi metrinen? Kun ei ole
momenttiavainta.
Liitteet
DSC_1019.JPG
(70.65 KiB) Tiedosto ladattu 8448 kertaa
peltiliiteri.com

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 602
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 12 Maalis 2017 23:38

Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa

Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.

Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4344
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 13 Maalis 2017 02:23

BussMAN kirjoitti:Rengasliikkeissä vieläkin ylikiristystä, ja ilman voitelua, irroitus ongelma.
Kuvan tilanteessa jos kaveri lekalla lyö avaimenpäähän joskus autaa.
Nuo joustavat avaimet kai tehty "momenntiavaimen sukulaiseksi", esim volvon putki tyypin
avain ja varsi , saa tarttuneen varmemmin auki, eikä lentele avaimia ilmassa kun irtoaa

Momentti on n 60 kpm, edellytys että mutterin kierre / liukupinta voideltu ( vanteen pinnat kunnossa
ja ruostekerrokset poistettu ) ja jälkikiristys muutaman 100 km jälkeen jos mutterit kiristyy uusi jälki-
kiristys seuraavan ajopv jälkeen jos kiristyy jokin syy pitäis löytyä ja joka ilta silmämärräinen tarkistus
onko jokapyörän mutterit kireellä. Tällä periaatteella en ole tienpäällä pyöriäkiristellyt saati etsinyt
irroneita ojista.

Pultti kestää suurusluokkaa n200 kpm tai yli kiristyksen, tuli testattua, mutterikoneella
( iso yli 200 kpm kone max teholla ) volvosta pultti poikki kiristämällä.
Meinaatko oikeesti? 60 Kilopond-meter [kpm]
= 588,399 Newton meter [Nm]
Eli metrin varren päähän 600kg painoa? Ettei olis 60kg sinne metrin päähän oikia?
Ite oon vääntäny aina kaikki ihan liian kireälle ja kärsiny siitä ku jenkhat hajjoo ja tasopinnat vääntyy...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 602
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 13 Maalis 2017 08:10

Kyllä 60 kg 1 metrinvarrenpäähän = 60 kpm = 60 kgm

( kpm kun kiristellyt ja muistissa pitänyt että Nm "luku on läheskymmenkertainen". ===9,81)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2810
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 13 Maalis 2017 08:43

Momentinkertojalla on tullut kiristettyä. Siinä on semmoinen 300mm veivi, kun vielä yhdellä kädellä jaksaa kiertää niin hyvä on.

Laskin kertoimella (1:70) ja tarkistin momenttiavaimella. Eli momentinkertojalla saisi helposti mehut irti jengoista.

Maalitussilla, kun vetää merkit muttereihin niin on helppo tarkistaa pysyvätkö paikoillaan.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1206
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Maalis 2017 17:39

Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.

Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4344
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 14 Maalis 2017 10:34

Jule kirjoitti:Mulla onkolmevarttinen momenttiavain. Sen kun vääntää tappiin niin on hyvä.

Ei se 600nm loppujenlopuksi 1,5m varrella mikään hirmukova voima ole.
Eihän se olekkaan, ku ruuville :) Hirvittää kahtoa ku 3m varrella yli 100kg ukko hyppii hiluxin pultteja kiinni ja sit ihmetellään ku vanteessa reijät isonee :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1154
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 14 Maalis 2017 20:36

Mulla on iso 1" momenttiavain vajaa metri ilman jatkoa ja kun sillä naksuttaa 600nm niin se on kyllä yllättävän vähän. Ei ikinä uskoisi että se riittää eli moni ylikiristää kyllä reilusti. Toinen on ongelma on se että jos työkalut ei oo jykevät niin ne antaa periksi ja se koko hiki ja äheltäminen menee siihen kun rauta taipuu mutta pultissa ei momentit hirveitä muutu eli työkalut on tän jutun idea että on niin jykevä että kestää vääntää.

Uskon että kun ton jatkon ottaa poies ja jatkaa kuvan taktiikalla kiristystä ollaan aika lähellä ihannetulosta kun vielä antaa lopuksi käsillä ja painolla semmosen pikku näpynäpyn jossei avain jousta.

RRR77
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Elo 2016 16:51
Truck: Etsinnässä
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja RRR77 » 26 Maalis 2017 15:44

Kronelaisessa trailerissa BPW:n 3-akselisessa ainakin pyöränmutterin kiristysmomentti on 600nm luokkaa, kyseessä ei kylläkään oo paripyörä joten en tiedä päteekö se sitte paripyörille mutta yhdelle 22,5 tuumaselle taitaa olla melko normaali momentti.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 01 Huhti 2017 22:22

Pyörä pysyi paikallaan huoltoon viedessä :)
Nyt on kytkimessä kaikki osat uutta, joten kytkimen osat voi sitten aikanaan sen lopun ruostekasan päälle laskea. En usko, että kulkuriajolla tuota kytkintä saa loppumaan.

Hitto, kun polttelis lähteä huristelemaan.
peltiliiteri.com

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 06 Huhti 2017 18:15

Ihan huvikseni kävin vaan aurinkoisena päivänä ajelemassa. Mukavaa hommaa uudella kytkimellä. Ja loppui pakillakin se pieni vaeltaminen / nykiminen tai miksi sitä nyt kuvailisi sitä epätasaista etenemistä.
peltiliiteri.com

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 20 Huhti 2017 20:04

Tarttis pikku vinkkiä. Vanha vian jatkoa, josta tässä säikeessä oli sivulla 3 (viewtopic.php?f=2&t=4595&start=50#p41507)
.
Eli nyt hihnapyörä on kulunut väljäksi, vaikka on uudet laakerit. Miten tuo pitäisi korjata?
https://www.instagram.com/p/BTHV1NjApFP ... ltiliiteri

Linkissä on video, mitä siis tarkoitan. Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
peltiliiteri.com

Jule
Kansleri
Viestit: 1206
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Jule » 20 Huhti 2017 20:20

pelti kirjoitti:Pitäisi tuohon hihnapyörään saada ainesta ja sorvauttaa, vai onko ylikoko laakereita ja tuosta hihnapyörästä vähän sorvauttaa materiaalia pois? Vai onko noita hihnapyöriä vaikka Paimelassa?
Kaikkiin kyllä.

Tosin äkkiseltään.. onko tuo tosiaan noin väljäksi mennyt, vai onko se jotenkin muulla tavalla irti ja kirraamista vailla?

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1148
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti » 20 Huhti 2017 20:48

se on mennyt väljäksi :( päässyt heilumaan tms...
voi olla alkuperäinen vika, joka sen laakerinkin aikoinaan söi.

Nyt just laitoin uudet laakerit, eli ne on mitoissaan, mutta pyörä väljä. Ei mutterilla parane :)
peltiliiteri.com

Vastaa Viestiin