Neoplan n214 / Scania

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

päivä menikin lapiohommissa, kun levitteli reilut 11tkg mursketta auton alle parkkipaikaksi. Nyt ei painu bussi enää nurmikkoon, kun ei koko nurmikkoa ei näy ja ajoreittikin tuli katettua.

Toi 30mm murske on kyllä varsin ikävää lapioitavaa, ainakin tälläiselle toimistotyöntekijälle :)
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö kolmekymppinen ole vielä hiekotushiekkaa :wink: Ei vaan, riittääkö tuollanen ja millasen kerroksen vaatii että nurmi alkaa kantaa? Laitoitko suodatinkankaan, alle hiekka ettei mee puhki vai miten? Itellä uppos 10cm nurmipihaan ja nyt renkaiden alla 80x80x4cm vesivanerit... :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kivaa lapioitavaa, kipinät lentää.

Pari kesää sitten kyllästyin nurmikkoon vajoavaan autoon ja tilasin mursketta 0-50mm. Alle tuli neljä metriä leveätä messumattoa ja 15-20cm mursketta. Ei vajoa auto yhtään. Ilman mattoa savipiha nieli kaiken mitä renkaan alle laittoi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ei tullut kangasta väliin, joten saattaa savi syödä kiven palat. Renkaiden kohdalle tuli 20-30 cm kasa (ajoura) muuten sellaiset 10- 15 cm. Kasaan jäi vielä vähän tavaraa, mutta ukosta loppu virta. Joten hommia tuolta osin on jäljellä tunniksi. Niin ja busilla peruuttelin ja tasottelin lopuksi pihaa. Ei siinä ainakaan enää uponnut.
Liitteet
murskaa.jpg
murskaa.jpg (92.79 KiB) Katsottu 22061 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Sängyn toteutin lattialle 140 x 200 kokoon. Kehikko on kiinni penkkien kiinnikkeissä (= kiinteä?) ja vaneri on sängyn pohjana. Tuohon päälle sitten patjat, ja peukut pystyyn :)

Mahtaakohan kelvata?
Liitteet
sanky2.jpg
sanky2.jpg (98.75 KiB) Katsottu 22004 kertaa
sanky.jpg
sanky.jpg (106.53 KiB) Katsottu 22004 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Eiköhän tuo kelpaa :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tietenki kelpaa! Ois riittäny että taitat "niskat" eli selkänojat kahesta penkistä. Tommosia porttereita teillämme liikkuu asuntoautoina...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Invertteristä.
Neoplanissa akut on tuolla takana ilmanputsarin kanssa samassa boxissa. Luukussa tuon takia isot tuuletusraot ja boxi täynnä pask.... pölyä. Tuonne ei invertteriä viitsisi sijoittaa. Joten kysymys: Voiko invertterin siirtää takarenkaiden etupuolelle, joka tarkoittaa, että akkukaapeleille tulee mittaa useampi metri. Ajattelin suoraan starttiakuilta (pysyvät edelleen siellä takana) haarottaa kaapelit ja sitten sinne (takapyörien etupuolelle) sijoittaa invertterin ja sen viereen vapaa-ajanakut ja erotus/latausrele (invertteri kiinni tuohon vapaa-ajan akkuun). Mutta montako metriä akkukaapelia voisi laittaa noiden akkuparien väliin? Virrat ei liene ihan huikeita, ellei ole vapaa-ajan akkuja ajanut ihan kuiviksi.
Vai miten tuon ratkaisisitte?
Liitteet
akkuboxi.JPG
akkuboxi.JPG (73.32 KiB) Katsottu 21911 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Inversio sinne hupiakkujen viereen. Hupi-ja ajoakkujen välinen piuha, 25mm2 riittää 6m asti laskeskelisin, ehkäpä se lataus toimisi vielä 16mm2 johdollakin, molempiin päihin sulake! Hupiakuilta sitten kunnon piuhat invertteriin ja akut koteloon -> ulos tuulettuvaan tilaan, eri ilmaa ku invertteri imee niin ei hapetu systeemit.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Akropoo, tarviiko vetää sekä plus-, että miinuskaapeli, vai voiko runkoa käyttää miinuksena (siis hupiakun miinus ja ajoakun miinus kiinni rungossa?, jolloin selviäisi yhden kaapelin vedolla noiden akkusettien väliin?
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jos se on - Maadotettu niin eiköhän se runko käy. Toki kannattaa kattoa että se johtaa kunnolla virtaa, ku voi olla liitokset mitä vain, varmin hitsata 8-10mm pulkki palkkiin kiinni ja siitä sit lyhyt maapiuha invertterille. Asiaa liipaten: Kaverin S8 audissa koitettiin parannella maadotuksia webastolle ja etuvaloille (oli ihmeellisiä ongelmia), mut eihän takapään korin maa akulta tule ku jonnekki apparin jalkatilaan, kun alumiinikori on liimattu nippuun!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Muutoskatsastuksesta.
Sänky, hella, pöytä, pelit jne kelpasi, mutta 21 istumapaikkaa, varsinkin
Kun ne on eripuolilla bussia ei kelvannut. Perusteena oli ettei tuolla tavalla
Sijoitettuna tue matkailukäyttöä. Sovittiin, että poistan puolivälistä taaksepäin
Kaikki penkit. Eteen jää 4 paikkaa pöydän ympärille ( ei lasketa matkustJa paikkoihin.
+ 8 paikkaa. Vyöt penkkeihin joissa nassu eteenpäin. Sinällään siis vähän hommaa, ylimääräisten
Penkkien ulosheitto. Tälläinen tulkinta tälläkertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vähällä pääsit. Joku inssi saattaa piipata jopa turvatyynyistä ja ajonestosta M1-tapauksissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Uutta haastetta. Nyt reilumpi vesisade, niin sitähän vettähän tippuukin sisälle. Kahdesta kohtaa, suunniilleen puolivälissä autoa (kattoluukun edessä) ja ihan kuskin kohdalta. Kumpikin tulee kuskin puolelta. Mistähän tuota lähtis selvittään? Mitenhän noita nepparin sisäverhoiluja saa irti? Ja nyt ymmärrän, miksi siinä saumassa kuskin päällä on sinitarraa :) sillä on vettä ohjailtu eri kohtiin, ettei kuski kastu..
Liitteet
nepparin katto.jpg
nepparin katto.jpg (96 KiB) Katsottu 21463 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Berkhofissani on samanlaiset luukut. Niistä toinen päästi vettä läpi saumasta. Luukku on koottu teräskehikon ympärille pop-niiteillä. Pintana on alumiinilevy ja saumat on tiivistetty butyylilla. Saumamassa oli kovettunut ja murentunut ajan saatossa. Ensiapuna oli hiustenkuivaaja ja pvc-teippi ja lopulta otin pellin irti ja uusin butyylit.

Samalla tiivistin luukun kehyksen ja katon välisen sauman sekä avauskahvan ruuvien aukot.

Ei vuoda läheskään yhtä pahasti kuin ennen :)

Luukun etutiiviste kannattaa myös tarkistaa. Joskus on jäänyt tuo luukku huonosti kiinni. Lattialle ilmestuu lammikko. Ainakin, jos on auton perä korkeammalla kuin keula.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Muutoskatsastettu matkailuautoksi, aiemmin mainituin muutoksin (siis extra penkit ulos) :), nyt saa luvalla ajaa c-kortilla.

Mutta, mutta, koska bussin saa katsastaa 6 kk ennen, ja toi katsastettiin. 10.10 (otteen mukaan 1.10. alkaen sai katsastaa, siis pari viikko sitten ja leimaa OLI vuodelle -15 asti), mutta kun se muutettiin henkilöautoksi, niin sen saa katsastaa vain 4 kk ennen, joten toi pari viikkoa sitten tehty vuosikatsastus meni kankkulan kaivoon, ja rekisteriotteessa lukee, että 1.12. alkaen pitää vuosikatsastaa (eikä siis leimaa olekaan vuoteen -15). Eli toi vuosikatsastetaan kolme kertaa tänä vuonna (eka katsastus oli helmikuussa)! No joku saa ainakin rahaa....

Toivottavasti saan edellisestä katsastuspaikasta jarrut ja päästöt, (ne kun on voimassa 3 kk) niin edes niiden hinnan säästäisi.
Mutta tuollainen ylläri.

Vuotokohtaa en ole vielä paikallistanut :(
peltiliiteri.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Tunteeko joku tuon (viewtopic.php?f=2&t=4595#p40985) keittiön
"kahvikeittimen". Miten se toimii ja mitähän siitä puuttuu? Mitään käyttöohjetta tietty siihen ei ole.
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikä keitin, lämmin- ja kylmävesi altaalla. Vai tuossa vasemmassa reunassa oleva (puuttuva) systeemi? Mä voin omasta otaa kuvan huomenna jos muistan ja se helpottas? On mulla joku ohjekki jossai siihen mut muutto kesken niin en tiedä missä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Nakertelu jatkuu. Takaosaan syntyy boxi (9mm vaneri) peittämään moottoritilan korotuksia (jotka olleet takapenkkien takana). Samoin parisängyn hahmottelua, jotta osaa tehdä sille sokkelin. Ajattelin tehdä sängyn saranoituna tuolta boxin päästä, jolloin koko sen alla oleva tila tulee säilytystilaksi ja kameraa lähinnä oleva pää nousee ylös. Kaasujouset reunoihin keventämään avausta.
Liitteet
sängyn hahmottelua.jpg
sängyn hahmottelua.jpg (98.3 KiB) Katsottu 21137 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ajatus selkiytyi kuinka tuon sokkelin tekee :)
Tuossa on eri korkeudella tuota lattia, niin tuollaisista palasista sen sokkelin kokoan. Ekat palat paikallaan. Ulkopuolelle tulee 9 mm vaneri ja sen päälle messumatto. Näin jää tuo huoltoluukku käyttöön, jos sitä tarvitsee availla. Saranointi tulee tuonne kiskoon, joka on boxin ja tuon sängyn kehikon välissä. Näin pystyy vaikka koko sängyn irroittamaan, kun vain avaa tuosta kiskosta kiinnikkeet, jotka on saranassa ja kaasujouset irti.
Liitteet
sängyn sokkeli.jpg
sängyn sokkeli.jpg (92.02 KiB) Katsottu 21040 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Nerokas ratkaisu. Kalusteet on aina parasta tehdä suoraan autoon. Tulee jokainen sopukka hyödynnettyä.

Itse on tullut hyödynnettyä mm. Ikean sänkyjä. Rulopohja käyttöön ja loput saunan pesään sekä ruuvit talteen. Materiaalin metrihinta oli pienempi kuin hyllytavaran lautakaupassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ikeassa on myynnissä pelkkiä koivuisia sälepohjiakin ja oli aika halpojakin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Pikkuisen etenemistä.

Joo Ikeasta tulee sälepohja (70 x 200 kertaa 2) :)

Eka verhoilu elämässäni, toi takaboxi. Nitojalla sen laitoin, en nyt liimannut. Olisko kannattanut?
Samoin sänky kääntyi poikittain, niin saadaan 5 sänkyä keskioven takapuolella (parisänky, kerrossänky ja yksi sohvasänky).

Sitten kun tuli tarkemmin katsottua konehuoneeseen, niin tuollainen välipyörä on siellä, mutta kun katsoo tarkkaan, niin siellähän ei kaikkia kuulia (laakereita), lieneekö kadonnut? pitäisikö olla enemmän ja tuo on tosi kuiva? pitäisikö rasvata?
Liitteet
eka verhoilu.jpg
eka verhoilu.jpg (73.49 KiB) Katsottu 20947 kertaa
hihna.jpg
hihna.jpg (73.23 KiB) Katsottu 20949 kertaa
peltiliiteri.com
paappa
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Syys 2013 19:41
Truck: MB LPO-608 -71
Location: Keuruu

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja paappa »

Sitten kun tuli tarkemmin katsottua konehuoneeseen, niin tuollainen välipyörä on siellä, mutta kun katsoo tarkkaan, niin siellähän ei kaikkia kuulia (laakereita), lieneekö kadonnut? pitäisikö olla enemmän ja tuo on tosi kuiva? pitäisikö rasvata?

Kyllähän tuolta kuulia puuttuu, ja muutakin.
Ehdottaisin että irroitat tuon pyörän ja vaihdat laakerin. Tuossa on senverran vääntöä noiden tuplaremmien takia, ettei kauaa kestä ajella kuitenkaan. Siellä voi olla toinenkin laakeri sisempänä, samalla tarkistat sen kunnon.
Tilalle kun laittaa pölysuojattua laakeria niin ei tarvi murehtia rasvauksistakaan.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

ok, onko vinkkejä laakerikaupasta (toki scanialta, mutta saattaa noita muualtakin saada?) ja mahtaako jollain olla tuolle varaosanroa?
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin