Neoplan n214 / Scania
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
päivä menikin lapiohommissa, kun levitteli reilut 11tkg mursketta auton alle parkkipaikaksi. Nyt ei painu bussi enää nurmikkoon, kun ei koko nurmikkoa ei näy ja ajoreittikin tuli katettua.
Toi 30mm murske on kyllä varsin ikävää lapioitavaa, ainakin tälläiselle toimistotyöntekijälle
Toi 30mm murske on kyllä varsin ikävää lapioitavaa, ainakin tälläiselle toimistotyöntekijälle
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Eikö kolmekymppinen ole vielä hiekotushiekkaa Ei vaan, riittääkö tuollanen ja millasen kerroksen vaatii että nurmi alkaa kantaa? Laitoitko suodatinkankaan, alle hiekka ettei mee puhki vai miten? Itellä uppos 10cm nurmipihaan ja nyt renkaiden alla 80x80x4cm vesivanerit...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Kivaa lapioitavaa, kipinät lentää.
Pari kesää sitten kyllästyin nurmikkoon vajoavaan autoon ja tilasin mursketta 0-50mm. Alle tuli neljä metriä leveätä messumattoa ja 15-20cm mursketta. Ei vajoa auto yhtään. Ilman mattoa savipiha nieli kaiken mitä renkaan alle laittoi.
Pari kesää sitten kyllästyin nurmikkoon vajoavaan autoon ja tilasin mursketta 0-50mm. Alle tuli neljä metriä leveätä messumattoa ja 15-20cm mursketta. Ei vajoa auto yhtään. Ilman mattoa savipiha nieli kaiken mitä renkaan alle laittoi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ei tullut kangasta väliin, joten saattaa savi syödä kiven palat. Renkaiden kohdalle tuli 20-30 cm kasa (ajoura) muuten sellaiset 10- 15 cm. Kasaan jäi vielä vähän tavaraa, mutta ukosta loppu virta. Joten hommia tuolta osin on jäljellä tunniksi. Niin ja busilla peruuttelin ja tasottelin lopuksi pihaa. Ei siinä ainakaan enää uponnut.
- Liitteet
-
- murskaa.jpg (92.79 KiB) Katsottu 22061 kertaa
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Sängyn toteutin lattialle 140 x 200 kokoon. Kehikko on kiinni penkkien kiinnikkeissä (= kiinteä?) ja vaneri on sängyn pohjana. Tuohon päälle sitten patjat, ja peukut pystyyn
Mahtaakohan kelvata?
Mahtaakohan kelvata?
- Liitteet
-
- sanky2.jpg (98.75 KiB) Katsottu 22004 kertaa
-
- sanky.jpg (106.53 KiB) Katsottu 22004 kertaa
peltiliiteri.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Neoplan n214 / Scania
Eiköhän tuo kelpaa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Tietenki kelpaa! Ois riittäny että taitat "niskat" eli selkänojat kahesta penkistä. Tommosia porttereita teillämme liikkuu asuntoautoina...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Invertteristä.
Neoplanissa akut on tuolla takana ilmanputsarin kanssa samassa boxissa. Luukussa tuon takia isot tuuletusraot ja boxi täynnä pask.... pölyä. Tuonne ei invertteriä viitsisi sijoittaa. Joten kysymys: Voiko invertterin siirtää takarenkaiden etupuolelle, joka tarkoittaa, että akkukaapeleille tulee mittaa useampi metri. Ajattelin suoraan starttiakuilta (pysyvät edelleen siellä takana) haarottaa kaapelit ja sitten sinne (takapyörien etupuolelle) sijoittaa invertterin ja sen viereen vapaa-ajanakut ja erotus/latausrele (invertteri kiinni tuohon vapaa-ajan akkuun). Mutta montako metriä akkukaapelia voisi laittaa noiden akkuparien väliin? Virrat ei liene ihan huikeita, ellei ole vapaa-ajan akkuja ajanut ihan kuiviksi.
Vai miten tuon ratkaisisitte?
Neoplanissa akut on tuolla takana ilmanputsarin kanssa samassa boxissa. Luukussa tuon takia isot tuuletusraot ja boxi täynnä pask.... pölyä. Tuonne ei invertteriä viitsisi sijoittaa. Joten kysymys: Voiko invertterin siirtää takarenkaiden etupuolelle, joka tarkoittaa, että akkukaapeleille tulee mittaa useampi metri. Ajattelin suoraan starttiakuilta (pysyvät edelleen siellä takana) haarottaa kaapelit ja sitten sinne (takapyörien etupuolelle) sijoittaa invertterin ja sen viereen vapaa-ajanakut ja erotus/latausrele (invertteri kiinni tuohon vapaa-ajan akkuun). Mutta montako metriä akkukaapelia voisi laittaa noiden akkuparien väliin? Virrat ei liene ihan huikeita, ellei ole vapaa-ajan akkuja ajanut ihan kuiviksi.
Vai miten tuon ratkaisisitte?
- Liitteet
-
- akkuboxi.JPG (73.32 KiB) Katsottu 21911 kertaa
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Inversio sinne hupiakkujen viereen. Hupi-ja ajoakkujen välinen piuha, 25mm2 riittää 6m asti laskeskelisin, ehkäpä se lataus toimisi vielä 16mm2 johdollakin, molempiin päihin sulake! Hupiakuilta sitten kunnon piuhat invertteriin ja akut koteloon -> ulos tuulettuvaan tilaan, eri ilmaa ku invertteri imee niin ei hapetu systeemit.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Akropoo, tarviiko vetää sekä plus-, että miinuskaapeli, vai voiko runkoa käyttää miinuksena (siis hupiakun miinus ja ajoakun miinus kiinni rungossa?, jolloin selviäisi yhden kaapelin vedolla noiden akkusettien väliin?
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Jos se on - Maadotettu niin eiköhän se runko käy. Toki kannattaa kattoa että se johtaa kunnolla virtaa, ku voi olla liitokset mitä vain, varmin hitsata 8-10mm pulkki palkkiin kiinni ja siitä sit lyhyt maapiuha invertterille. Asiaa liipaten: Kaverin S8 audissa koitettiin parannella maadotuksia webastolle ja etuvaloille (oli ihmeellisiä ongelmia), mut eihän takapään korin maa akulta tule ku jonnekki apparin jalkatilaan, kun alumiinikori on liimattu nippuun!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Muutoskatsastuksesta.
Sänky, hella, pöytä, pelit jne kelpasi, mutta 21 istumapaikkaa, varsinkin
Kun ne on eripuolilla bussia ei kelvannut. Perusteena oli ettei tuolla tavalla
Sijoitettuna tue matkailukäyttöä. Sovittiin, että poistan puolivälistä taaksepäin
Kaikki penkit. Eteen jää 4 paikkaa pöydän ympärille ( ei lasketa matkustJa paikkoihin.
+ 8 paikkaa. Vyöt penkkeihin joissa nassu eteenpäin. Sinällään siis vähän hommaa, ylimääräisten
Penkkien ulosheitto. Tälläinen tulkinta tälläkertaa
Sänky, hella, pöytä, pelit jne kelpasi, mutta 21 istumapaikkaa, varsinkin
Kun ne on eripuolilla bussia ei kelvannut. Perusteena oli ettei tuolla tavalla
Sijoitettuna tue matkailukäyttöä. Sovittiin, että poistan puolivälistä taaksepäin
Kaikki penkit. Eteen jää 4 paikkaa pöydän ympärille ( ei lasketa matkustJa paikkoihin.
+ 8 paikkaa. Vyöt penkkeihin joissa nassu eteenpäin. Sinällään siis vähän hommaa, ylimääräisten
Penkkien ulosheitto. Tälläinen tulkinta tälläkertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Vähällä pääsit. Joku inssi saattaa piipata jopa turvatyynyistä ja ajonestosta M1-tapauksissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Uutta haastetta. Nyt reilumpi vesisade, niin sitähän vettähän tippuukin sisälle. Kahdesta kohtaa, suunniilleen puolivälissä autoa (kattoluukun edessä) ja ihan kuskin kohdalta. Kumpikin tulee kuskin puolelta. Mistähän tuota lähtis selvittään? Mitenhän noita nepparin sisäverhoiluja saa irti? Ja nyt ymmärrän, miksi siinä saumassa kuskin päällä on sinitarraa sillä on vettä ohjailtu eri kohtiin, ettei kuski kastu..
- Liitteet
-
- nepparin katto.jpg (96 KiB) Katsottu 21463 kertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Berkhofissani on samanlaiset luukut. Niistä toinen päästi vettä läpi saumasta. Luukku on koottu teräskehikon ympärille pop-niiteillä. Pintana on alumiinilevy ja saumat on tiivistetty butyylilla. Saumamassa oli kovettunut ja murentunut ajan saatossa. Ensiapuna oli hiustenkuivaaja ja pvc-teippi ja lopulta otin pellin irti ja uusin butyylit.
Samalla tiivistin luukun kehyksen ja katon välisen sauman sekä avauskahvan ruuvien aukot.
Ei vuoda läheskään yhtä pahasti kuin ennen
Luukun etutiiviste kannattaa myös tarkistaa. Joskus on jäänyt tuo luukku huonosti kiinni. Lattialle ilmestuu lammikko. Ainakin, jos on auton perä korkeammalla kuin keula.
Samalla tiivistin luukun kehyksen ja katon välisen sauman sekä avauskahvan ruuvien aukot.
Ei vuoda läheskään yhtä pahasti kuin ennen
Luukun etutiiviste kannattaa myös tarkistaa. Joskus on jäänyt tuo luukku huonosti kiinni. Lattialle ilmestuu lammikko. Ainakin, jos on auton perä korkeammalla kuin keula.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Muutoskatsastettu matkailuautoksi, aiemmin mainituin muutoksin (siis extra penkit ulos) , nyt saa luvalla ajaa c-kortilla.
Mutta, mutta, koska bussin saa katsastaa 6 kk ennen, ja toi katsastettiin. 10.10 (otteen mukaan 1.10. alkaen sai katsastaa, siis pari viikko sitten ja leimaa OLI vuodelle -15 asti), mutta kun se muutettiin henkilöautoksi, niin sen saa katsastaa vain 4 kk ennen, joten toi pari viikkoa sitten tehty vuosikatsastus meni kankkulan kaivoon, ja rekisteriotteessa lukee, että 1.12. alkaen pitää vuosikatsastaa (eikä siis leimaa olekaan vuoteen -15). Eli toi vuosikatsastetaan kolme kertaa tänä vuonna (eka katsastus oli helmikuussa)! No joku saa ainakin rahaa....
Toivottavasti saan edellisestä katsastuspaikasta jarrut ja päästöt, (ne kun on voimassa 3 kk) niin edes niiden hinnan säästäisi.
Mutta tuollainen ylläri.
Vuotokohtaa en ole vielä paikallistanut
Mutta, mutta, koska bussin saa katsastaa 6 kk ennen, ja toi katsastettiin. 10.10 (otteen mukaan 1.10. alkaen sai katsastaa, siis pari viikko sitten ja leimaa OLI vuodelle -15 asti), mutta kun se muutettiin henkilöautoksi, niin sen saa katsastaa vain 4 kk ennen, joten toi pari viikkoa sitten tehty vuosikatsastus meni kankkulan kaivoon, ja rekisteriotteessa lukee, että 1.12. alkaen pitää vuosikatsastaa (eikä siis leimaa olekaan vuoteen -15). Eli toi vuosikatsastetaan kolme kertaa tänä vuonna (eka katsastus oli helmikuussa)! No joku saa ainakin rahaa....
Toivottavasti saan edellisestä katsastuspaikasta jarrut ja päästöt, (ne kun on voimassa 3 kk) niin edes niiden hinnan säästäisi.
Mutta tuollainen ylläri.
Vuotokohtaa en ole vielä paikallistanut
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Tunteeko joku tuon (viewtopic.php?f=2&t=4595#p40985) keittiön
"kahvikeittimen". Miten se toimii ja mitähän siitä puuttuu? Mitään käyttöohjetta tietty siihen ei ole.
"kahvikeittimen". Miten se toimii ja mitähän siitä puuttuu? Mitään käyttöohjetta tietty siihen ei ole.
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Mikä keitin, lämmin- ja kylmävesi altaalla. Vai tuossa vasemmassa reunassa oleva (puuttuva) systeemi? Mä voin omasta otaa kuvan huomenna jos muistan ja se helpottas? On mulla joku ohjekki jossai siihen mut muutto kesken niin en tiedä missä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Nakertelu jatkuu. Takaosaan syntyy boxi (9mm vaneri) peittämään moottoritilan korotuksia (jotka olleet takapenkkien takana). Samoin parisängyn hahmottelua, jotta osaa tehdä sille sokkelin. Ajattelin tehdä sängyn saranoituna tuolta boxin päästä, jolloin koko sen alla oleva tila tulee säilytystilaksi ja kameraa lähinnä oleva pää nousee ylös. Kaasujouset reunoihin keventämään avausta.
- Liitteet
-
- sängyn hahmottelua.jpg (98.3 KiB) Katsottu 21137 kertaa
peltiliiteri.com
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ajatus selkiytyi kuinka tuon sokkelin tekee
Tuossa on eri korkeudella tuota lattia, niin tuollaisista palasista sen sokkelin kokoan. Ekat palat paikallaan. Ulkopuolelle tulee 9 mm vaneri ja sen päälle messumatto. Näin jää tuo huoltoluukku käyttöön, jos sitä tarvitsee availla. Saranointi tulee tuonne kiskoon, joka on boxin ja tuon sängyn kehikon välissä. Näin pystyy vaikka koko sängyn irroittamaan, kun vain avaa tuosta kiskosta kiinnikkeet, jotka on saranassa ja kaasujouset irti.
Tuossa on eri korkeudella tuota lattia, niin tuollaisista palasista sen sokkelin kokoan. Ekat palat paikallaan. Ulkopuolelle tulee 9 mm vaneri ja sen päälle messumatto. Näin jää tuo huoltoluukku käyttöön, jos sitä tarvitsee availla. Saranointi tulee tuonne kiskoon, joka on boxin ja tuon sängyn kehikon välissä. Näin pystyy vaikka koko sängyn irroittamaan, kun vain avaa tuosta kiskosta kiinnikkeet, jotka on saranassa ja kaasujouset irti.
- Liitteet
-
- sängyn sokkeli.jpg (92.02 KiB) Katsottu 21040 kertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Nerokas ratkaisu. Kalusteet on aina parasta tehdä suoraan autoon. Tulee jokainen sopukka hyödynnettyä.
Itse on tullut hyödynnettyä mm. Ikean sänkyjä. Rulopohja käyttöön ja loput saunan pesään sekä ruuvit talteen. Materiaalin metrihinta oli pienempi kuin hyllytavaran lautakaupassa.
Itse on tullut hyödynnettyä mm. Ikean sänkyjä. Rulopohja käyttöön ja loput saunan pesään sekä ruuvit talteen. Materiaalin metrihinta oli pienempi kuin hyllytavaran lautakaupassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Neoplan n214 / Scania
Ikeassa on myynnissä pelkkiä koivuisia sälepohjiakin ja oli aika halpojakin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Pikkuisen etenemistä.
Joo Ikeasta tulee sälepohja (70 x 200 kertaa 2)
Eka verhoilu elämässäni, toi takaboxi. Nitojalla sen laitoin, en nyt liimannut. Olisko kannattanut?
Samoin sänky kääntyi poikittain, niin saadaan 5 sänkyä keskioven takapuolella (parisänky, kerrossänky ja yksi sohvasänky).
Sitten kun tuli tarkemmin katsottua konehuoneeseen, niin tuollainen välipyörä on siellä, mutta kun katsoo tarkkaan, niin siellähän ei kaikkia kuulia (laakereita), lieneekö kadonnut? pitäisikö olla enemmän ja tuo on tosi kuiva? pitäisikö rasvata?
Joo Ikeasta tulee sälepohja (70 x 200 kertaa 2)
Eka verhoilu elämässäni, toi takaboxi. Nitojalla sen laitoin, en nyt liimannut. Olisko kannattanut?
Samoin sänky kääntyi poikittain, niin saadaan 5 sänkyä keskioven takapuolella (parisänky, kerrossänky ja yksi sohvasänky).
Sitten kun tuli tarkemmin katsottua konehuoneeseen, niin tuollainen välipyörä on siellä, mutta kun katsoo tarkkaan, niin siellähän ei kaikkia kuulia (laakereita), lieneekö kadonnut? pitäisikö olla enemmän ja tuo on tosi kuiva? pitäisikö rasvata?
- Liitteet
-
- eka verhoilu.jpg (73.49 KiB) Katsottu 20947 kertaa
-
- hihna.jpg (73.23 KiB) Katsottu 20949 kertaa
peltiliiteri.com
Re: Neoplan n214 / Scania
Sitten kun tuli tarkemmin katsottua konehuoneeseen, niin tuollainen välipyörä on siellä, mutta kun katsoo tarkkaan, niin siellähän ei kaikkia kuulia (laakereita), lieneekö kadonnut? pitäisikö olla enemmän ja tuo on tosi kuiva? pitäisikö rasvata?
Kyllähän tuolta kuulia puuttuu, ja muutakin.
Ehdottaisin että irroitat tuon pyörän ja vaihdat laakerin. Tuossa on senverran vääntöä noiden tuplaremmien takia, ettei kauaa kestä ajella kuitenkaan. Siellä voi olla toinenkin laakeri sisempänä, samalla tarkistat sen kunnon.
Tilalle kun laittaa pölysuojattua laakeria niin ei tarvi murehtia rasvauksistakaan.
Kyllähän tuolta kuulia puuttuu, ja muutakin.
Ehdottaisin että irroitat tuon pyörän ja vaihdat laakerin. Tuossa on senverran vääntöä noiden tuplaremmien takia, ettei kauaa kestä ajella kuitenkaan. Siellä voi olla toinenkin laakeri sisempänä, samalla tarkistat sen kunnon.
Tilalle kun laittaa pölysuojattua laakeria niin ei tarvi murehtia rasvauksistakaan.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
ok, onko vinkkejä laakerikaupasta (toki scanialta, mutta saattaa noita muualtakin saada?) ja mahtaako jollain olla tuolle varaosanroa?
peltiliiteri.com