Neoplan n214 / Scania
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Kohti uusia seikkailuja. Sisäyksikkö seinälle. Mutta ei noita kauniiksi voi kehua....
Sitten taas löytyi uusi osa, kun availin lokeroja. Mikähän toi on?
Sitten taas löytyi uusi osa, kun availin lokeroja. Mikähän toi on?
- Liitteet
-
- sisäyksikkö 1.jpg (77.2 KiB) Katsottu 20229 kertaa
-
- mikäihme.jpg (74.83 KiB) Katsottu 20229 kertaa
peltiliiteri.com
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Neoplan n214 / Scania
Minkä luukun takaa löytyi, magneettiventtiili ohjaa paineilmaa, oliskos esim kattokanavan raitisilmaläppien ohjausventtiili.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
keskioven rapun alta löytyi tuo. Se on "suljetussa" kotelossa, siksi aika siisti ja liaton.
peltiliiteri.com
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Neoplan n214 / Scania
Ovimontuissa voi olla myös lämmitys/puhallin jota toi ohjaa kun ovi aukeaa.
Voi olla myös ilmajousien tasonsäätö venttiilikin, kokeilemallahan selviää.
Voi olla myös ilmajousien tasonsäätö venttiilikin, kokeilemallahan selviää.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Reino-Ratti
- Kippari
- Viestit: 63
- Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
- Truck: Setra
- Location: Hämeenlinna
- Member id: 054
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Neoplan n214 / Scania
Taitais olla sen keskioven venttiili.
T.J.
T.J.
Re: Neoplan n214 / Scania
Oven käyttöventtiilinä tuota ainakin Ajokilla käytettiin. Ja joskus apuaskelman. Näkyy olevan paineenalennin edessä ja painekytkin ovivalolle ja/tai ovijarrulle. Suomalaisiin tuli usein isompi ja kalliimpi Boschin venttiili.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
possi tuoki on? Katoppa nii tuolta alapäästä nii voi painaa mekaanisesti tuota solenoidia niin ovi toimii ilman sähköä, ainakin vulvassa pelas =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Neoplan n214 / Scania
Samanlainen venttiili on myös dd:n konehuoneessa jolla hoituu etuoven avaus ja myös mekaanisesti ilman sähköä kuten reddewil mainitsi . Voisi olla myös n214:sessa
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
jep jep, painamalla siitä pohjasta keskiovi aukeni )
eli sen venttiilihän se siinä. Mutta kun tuota takaovea ei oo tullut aukailtua niin huomasin että kun kuskin pukilta sitä laittoi kiinni, niin melkein meni kiinni, mutta sitten lähti aukeaa uudestaan. Jonkun kerran renkkasin ja laskin takaoven hätäulosavauksesta paineet ulos, työnsin oven suunnilleen kiinni, paineet vivusta takaisin ja kuskin napista meni sitten kiinni.
Onko noissa joku turvajuttu ja se kuvittelee, että lastenrattaat tai kaljakori on välissä?
Sateessa en viittinyt lähteä konehuoneesta etsimään olisko siellä etuoven vastaava.
eli sen venttiilihän se siinä. Mutta kun tuota takaovea ei oo tullut aukailtua niin huomasin että kun kuskin pukilta sitä laittoi kiinni, niin melkein meni kiinni, mutta sitten lähti aukeaa uudestaan. Jonkun kerran renkkasin ja laskin takaoven hätäulosavauksesta paineet ulos, työnsin oven suunnilleen kiinni, paineet vivusta takaisin ja kuskin napista meni sitten kiinni.
Onko noissa joku turvajuttu ja se kuvittelee, että lastenrattaat tai kaljakori on välissä?
Sateessa en viittinyt lähteä konehuoneesta etsimään olisko siellä etuoven vastaava.
peltiliiteri.com
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
On turvajuttu, monesti vaan ohitettu... Vulvassa pelas niin että kun ovi kohtaa vastusta, se nousee, kuten kiinni mennessä auton kyljen ja lukittuu, ja jos tämä nousu tapahtuu ennen ennalta määrättyä kohtaa, systeemi painaseekin oven takaisin auki. Otin käyttöön ja säädin systeemin toimimaan oikein kun oli "ylläri ylläri" ohitettu sekin.
Ovimontusta oon tottunu löytää suomikorisista nuo. Avatessa/sulkiessa voi jälestää sihinän perusteella.
Ovimontusta oon tottunu löytää suomikorisista nuo. Avatessa/sulkiessa voi jälestää sihinän perusteella.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Neoplan n214 / Scania
"Ohitus" lienee usein tehty autoissa, joita käytetty enemmän tai vähemmän linjaliikenteessä. Siellä kun joillakin on niin kova kiire, että liikkeelle lähtiessä ei ehditä odottaa ovien sulkeutumista ---> ilmanvastus laukaisee turvan ja ovi pomppaa auki. Nykyäänhän tuo harrastus on pyritty estämään ainakin kilpailutetussa liikenteessä vaatimalla autoihin ovien auki ollessa ajon estävä ovijarruReddewil kirjoitti:On turvajuttu, monesti vaan ohitettu... Vulvassa pelas niin että kun ovi kohtaa vastusta, se nousee, kuten kiinni mennessä auton kyljen ja lukittuu, ja jos tämä nousu tapahtuu ennen ennalta määrättyä kohtaa, systeemi painaseekin oven takaisin auki. Otin käyttöön ja säädin systeemin toimimaan oikein kun oli "ylläri ylläri" ohitettu sekin.
Ovimontusta oon tottunu löytää suomikorisista nuo. Avatessa/sulkiessa voi jälestää sihinän perusteella.
Vanhemmissa suomikoreissa venttiili oli usein oven yläpuolella koteloituna, esim. Ajokin ja Kutterin tekeleissä.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Neoplan n214 / Scania
Tommonen suoralla paineella toimiva on kanssa melko mielenkiintoinen. sulku ehkä joku 0.1sekunttia ja avaus saman verran jos kääntää vahingossa täydet vivusta. Painetta myös sen verrran että ei tartte koittaa vääntää auki käsivoimin.
Re: Neoplan n214 / Scania
Se on ns. tuntoreuna joka pompauttaa oven takas auki. Siinä on rajakykimet, jotka poistaa tuntoreunan käytöstä oven mennessä kiinni jotta nosto kiiloille vois toimia. Nyt on mikrokytkimet varmaan väärin säädetty.
Joo Borsch:han tuokin on tiedän, mutta se isompi ja kalliimpi tuli siis suomalaisiin....
Joo Borsch:han tuokin on tiedän, mutta se isompi ja kalliimpi tuli siis suomalaisiin....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Mie purin sen sivuoven (ja karmin) takaa ja eestä, eikä siellä mitään tuntoreunaa ole, näkeehän sen jo tiivisteestä. Nostomekanismissa on pari sellasta rataa jota seuraa useampi mikrokytkin... (yhen kytkimen rulla oli halki, niin siksi kai se oli ohitettu kun toiminu miten sattuu) Tämä toki vaan -88 Delta Star 50 kopassa. Eikä kyllä tuossa -92 701:ssäkään reunaan mene mitään piuhoja ja tuskin on langaton se tuntoreuna? Toki josaki autotallin ovessa tuollanen tuntoreuna on ollu ja hyvin vikaherkkä ku täytys toimia koko oven leveydeltä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Neoplan n214 / Scania
Liekö korkeissa busseissa tuntoreunoja uusissakaan? On vaan niin herkästi liikkuva ja tunnusteleva se ovikoneisto että mummon törmätessä huomaa ja aukeaa takaisin.
Re: Neoplan n214 / Scania
No ei sellaista perinteistä tuntoreunaa olekaan. Se toimii siten, että rajakytkimillä on ensinnäkin rajattu toimintaalueesta pois kiinni ja auki asennot. Välialueella painetunnistimet tutkii, jos sylinterin paine kasvaa liian suureksi (eli jos jokin oven ja karmin välissä ottaa vastaan) ja silloin avaa oven. Kiinni- ja aukiasennot on suljettava rajakytkimillä pois, koska silloinhan sylinterin paine nousee pakosta suureksi. Tuntoreuna-nimitys on tietysti tässä kohtaa tekniikan näkökulmasta harhaanjontava. Vanhemmissahan oli mm. umpinaista ontelorakenteista oven tiivistettä, josta meni ohut letku korin puolelle ja siitä painekytkin tunnisti välissä olijan ja avasi oven...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Neoplan n214 / Scania
Omat oveni toimii niin että napista aukeaa ja menee kiinni. Kiinni mennessä vastus aihuttaa oven nousemisen (varressa "kierre" jota pitkin ovi nousee) ja jos nousu tapahtuu ennen seinää, aiheuttaa se aukeamisen (mikrokytkin kehällä), seinässä nousee hakaan ja silloin painekytkin nasauttaa painelinjan tukkoon kun pitopaine on hyvä - > ovi pysyy kiinni . Erittäin yksinkertainen systeemi, voi testata ottamalla kiinni ovesta kun se on menossa kiinni, nousee heti ja pitäisi aueta.
EDIT: Tämä siis wegman -tyyppisessä kyljelle aukeavassa ovessa
EDIT: Tämä siis wegman -tyyppisessä kyljelle aukeavassa ovessa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Jep. Röllissä on tuommoiset kylkiovet. Ainansa kiinnijäänyttä nilkkaa kalvaa ja sitten lähteen aukiasentoon. Kerran painoin sisänäpistä oven kiinni ja lähdin säntäämään ulos. En ihan ehtinyt, jalka jäi väliin. Kyllä se irti päästi, mutta ei sitä oikein turvareunaksi voi sanoa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Neoplan n214 / Scania
Juurikin näin...
Mutta niissä Weckmaneissa ainakin joita olen asentanut jää kiinni puolelle paine kunnes avataan, vapautetaan tai paine muuten laskee. Lukitushakanen menee kiinni jousivoimalla ja lähtee pois avauspaineella tai vapautusvivun vaijerilla. Hakasen tarkoitushan on ettei ovi laske kiiloiltaan (eli aukene) vaikka paine häviäisi. Tuntoreuna (tai miksi sitä kukin haluaa kutsua) toimii siis oven nousua tuntevalla mikrokytkimellä, joten tarvitsee sähköä. Jos virrat on poikki ja käytät ovea venttiilin napista, niin sehän ei toimi...
Mutta niissä Weckmaneissa ainakin joita olen asentanut jää kiinni puolelle paine kunnes avataan, vapautetaan tai paine muuten laskee. Lukitushakanen menee kiinni jousivoimalla ja lähtee pois avauspaineella tai vapautusvivun vaijerilla. Hakasen tarkoitushan on ettei ovi laske kiiloiltaan (eli aukene) vaikka paine häviäisi. Tuntoreuna (tai miksi sitä kukin haluaa kutsua) toimii siis oven nousua tuntevalla mikrokytkimellä, joten tarvitsee sähköä. Jos virrat on poikki ja käytät ovea venttiilin napista, niin sehän ei toimi...
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
omassa, jos oikein havainnoin oikein : kuskin pukilta ei mennyt kiinni mutta naftaluukun napista meni. Vaikkakin virrat oli päällä. Voiko siis toi käytös olla erilaista tuon turvatoiminnon suhteen?
peltiliiteri.com
Re: Neoplan n214 / Scania
Usein ulkopuolinen ovinappi on kytketty toimimaan päävirta sammutettunakin. Ja toisaalta ulkonapille on usein "lapsilukkonappi" kojelaudassa josta sen saa pois. Mutta myös turvatoiminnot ulkonappi joissain autoissa ohittaa.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Ja taas pientä laittoa. Tarkka löytää kaksi lämmityslaitetta kuvasta
Ei musta kyllä hitsaria tule, kun puikkokoneella yrittää räkiä tuollaista ohutta huonekaluputkea....
Ilpin ulkoyksikkö vaihtoi paikkaa, niin saa lyhyemmät vedot.
Ei musta kyllä hitsaria tule, kun puikkokoneella yrittää räkiä tuollaista ohutta huonekaluputkea....
Ilpin ulkoyksikkö vaihtoi paikkaa, niin saa lyhyemmät vedot.
- Liitteet
-
- lämpöö.jpg (80.14 KiB) Katsottu 19269 kertaa
peltiliiteri.com
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Neoplan n214 / Scania
Aika raastavaa ohuen materiaalin hitsaaminen puikoilla. Sen oppii, mutta muutama kanki palaa reijille. 40-50A 2mm puikoilla puskusaumalla. Sisäkulmiin voi hieman lisätä löylyä. Puikon listahinta on suoraan verrannollinen sauman laatuun.
Miten tuon ilpon sulamisvedet? Vai onko ainoastaan jäähdytyskäytössä?
Miten tuon ilpon sulamisvedet? Vai onko ainoastaan jäähdytyskäytössä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Neoplan n214 / Scania
Vielä on allas tekemättä tuohon alle ja reikä siitä ulos. Tarkoitus on käyttää tuota tarvittaessa, on sitten liian kuuma tai liian kylmä
Ostin 30A 24v ->12v jännitteen alentimen. Ja sen taakse toi webasto oli tarkoitus laittaa. Laitoin virrat laitteeseen, niin savu nousi
Joten plän b on, että laitan vapaa-ajan akun 12v tolle webastolle virtalähteeksi.
Jotta tolla invertterillä sai puikon (3mm) palamaan, niin piti olla 135A siinä näytöllä. Ja reikää tuli....
ei se suostunut palaan alle 100A.
Ostin 30A 24v ->12v jännitteen alentimen. Ja sen taakse toi webasto oli tarkoitus laittaa. Laitoin virrat laitteeseen, niin savu nousi
Joten plän b on, että laitan vapaa-ajan akun 12v tolle webastolle virtalähteeksi.
Jotta tolla invertterillä sai puikon (3mm) palamaan, niin piti olla 135A siinä näytöllä. Ja reikää tuli....
ei se suostunut palaan alle 100A.
peltiliiteri.com