Neoplan n214 / Scania

Kerro omasta projektistasi
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Kohti uusia seikkailuja. Sisäyksikkö seinälle. Mutta ei noita kauniiksi voi kehua....

Sitten taas löytyi uusi osa, kun availin lokeroja. Mikähän toi on?
Liitteet
sisäyksikkö 1.jpg
sisäyksikkö 1.jpg (77.2 KiB) Katsottu 20229 kertaa
mikäihme.jpg
mikäihme.jpg (74.83 KiB) Katsottu 20229 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Iski »

Minkä luukun takaa löytyi, magneettiventtiili ohjaa paineilmaa, oliskos esim kattokanavan raitisilmaläppien ohjausventtiili.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

keskioven rapun alta löytyi tuo. Se on "suljetussa" kotelossa, siksi aika siisti ja liaton.
peltiliiteri.com
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ovimontuissa voi olla myös lämmitys/puhallin jota toi ohjaa kun ovi aukeaa.
Voi olla myös ilmajousien tasonsäätö venttiilikin, kokeilemallahan selviää.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti »

Taitais olla sen keskioven venttiili.

T.J.
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Oven käyttöventtiilinä tuota ainakin Ajokilla käytettiin. Ja joskus apuaskelman. Näkyy olevan paineenalennin edessä ja painekytkin ovivalolle ja/tai ovijarrulle. Suomalaisiin tuli usein isompi ja kalliimpi Boschin venttiili.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

kiitos :)
Noita avaamattomia luukkuja on vielä monia.....
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

possi tuoki on? Katoppa nii tuolta alapäästä nii voi painaa mekaanisesti tuota solenoidia niin ovi toimii ilman sähköä, ainakin vulvassa pelas =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Samanlainen venttiili on myös dd:n konehuoneessa jolla hoituu etuoven avaus ja myös mekaanisesti ilman sähköä kuten reddewil mainitsi . Voisi olla myös n214:sessa
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

jep jep, painamalla siitä pohjasta keskiovi aukeni :o)
eli sen venttiilihän se siinä. Mutta kun tuota takaovea ei oo tullut aukailtua niin huomasin että kun kuskin pukilta sitä laittoi kiinni, niin melkein meni kiinni, mutta sitten lähti aukeaa uudestaan. Jonkun kerran renkkasin ja laskin takaoven hätäulosavauksesta paineet ulos, työnsin oven suunnilleen kiinni, paineet vivusta takaisin ja kuskin napista meni sitten kiinni.

Onko noissa joku turvajuttu ja se kuvittelee, että lastenrattaat tai kaljakori on välissä?

Sateessa en viittinyt lähteä konehuoneesta etsimään olisko siellä etuoven vastaava.
peltiliiteri.com
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

On turvajuttu, monesti vaan ohitettu... Vulvassa pelas niin että kun ovi kohtaa vastusta, se nousee, kuten kiinni mennessä auton kyljen ja lukittuu, ja jos tämä nousu tapahtuu ennen ennalta määrättyä kohtaa, systeemi painaseekin oven takaisin auki. Otin käyttöön ja säädin systeemin toimimaan oikein kun oli "ylläri ylläri" ohitettu sekin.
Ovimontusta oon tottunu löytää suomikorisista nuo. Avatessa/sulkiessa voi jälestää sihinän perusteella.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja b12m »

Reddewil kirjoitti:On turvajuttu, monesti vaan ohitettu... Vulvassa pelas niin että kun ovi kohtaa vastusta, se nousee, kuten kiinni mennessä auton kyljen ja lukittuu, ja jos tämä nousu tapahtuu ennen ennalta määrättyä kohtaa, systeemi painaseekin oven takaisin auki. Otin käyttöön ja säädin systeemin toimimaan oikein kun oli "ylläri ylläri" ohitettu sekin.
Ovimontusta oon tottunu löytää suomikorisista nuo. Avatessa/sulkiessa voi jälestää sihinän perusteella.
"Ohitus" lienee usein tehty autoissa, joita käytetty enemmän tai vähemmän linjaliikenteessä. Siellä kun joillakin on niin kova kiire, että liikkeelle lähtiessä ei ehditä odottaa ovien sulkeutumista ---> ilmanvastus laukaisee turvan ja ovi pomppaa auki. Nykyäänhän tuo harrastus on pyritty estämään ainakin kilpailutetussa liikenteessä vaatimalla autoihin ovien auki ollessa ajon estävä ovijarru :)

Vanhemmissa suomikoreissa venttiili oli usein oven yläpuolella koteloituna, esim. Ajokin ja Kutterin tekeleissä.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tommonen suoralla paineella toimiva on kanssa melko mielenkiintoinen. sulku ehkä joku 0.1sekunttia ja avaus saman verran jos kääntää vahingossa täydet vivusta. Painetta myös sen verrran että ei tartte koittaa vääntää auki käsivoimin.
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Se on ns. tuntoreuna joka pompauttaa oven takas auki. Siinä on rajakykimet, jotka poistaa tuntoreunan käytöstä oven mennessä kiinni jotta nosto kiiloille vois toimia. Nyt on mikrokytkimet varmaan väärin säädetty.

Joo Borsch:han tuokin on tiedän, mutta se isompi ja kalliimpi tuli siis suomalaisiin....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mie purin sen sivuoven (ja karmin) takaa ja eestä, eikä siellä mitään tuntoreunaa ole, näkeehän sen jo tiivisteestä. Nostomekanismissa on pari sellasta rataa jota seuraa useampi mikrokytkin... (yhen kytkimen rulla oli halki, niin siksi kai se oli ohitettu kun toiminu miten sattuu) Tämä toki vaan -88 Delta Star 50 kopassa. Eikä kyllä tuossa -92 701:ssäkään reunaan mene mitään piuhoja ja tuskin on langaton se tuntoreuna? Toki josaki autotallin ovessa tuollanen tuntoreuna on ollu ja hyvin vikaherkkä ku täytys toimia koko oven leveydeltä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Liekö korkeissa busseissa tuntoreunoja uusissakaan? On vaan niin herkästi liikkuva ja tunnusteleva se ovikoneisto että mummon törmätessä huomaa ja aukeaa takaisin.
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja gemssy »

No ei sellaista perinteistä tuntoreunaa olekaan. Se toimii siten, että rajakytkimillä on ensinnäkin rajattu toimintaalueesta pois kiinni ja auki asennot. Välialueella painetunnistimet tutkii, jos sylinterin paine kasvaa liian suureksi (eli jos jokin oven ja karmin välissä ottaa vastaan) ja silloin avaa oven. Kiinni- ja aukiasennot on suljettava rajakytkimillä pois, koska silloinhan sylinterin paine nousee pakosta suureksi. Tuntoreuna-nimitys on tietysti tässä kohtaa tekniikan näkökulmasta harhaanjontava. Vanhemmissahan oli mm. umpinaista ontelorakenteista oven tiivistettä, josta meni ohut letku korin puolelle ja siitä painekytkin tunnisti välissä olijan ja avasi oven...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Omat oveni toimii niin että napista aukeaa ja menee kiinni. Kiinni mennessä vastus aihuttaa oven nousemisen (varressa "kierre" jota pitkin ovi nousee) ja jos nousu tapahtuu ennen seinää, aiheuttaa se aukeamisen (mikrokytkin kehällä), seinässä nousee hakaan ja silloin painekytkin nasauttaa painelinjan tukkoon kun pitopaine on hyvä - > ovi pysyy kiinni . Erittäin yksinkertainen systeemi, voi testata ottamalla kiinni ovesta kun se on menossa kiinni, nousee heti ja pitäisi aueta.
EDIT: Tämä siis wegman -tyyppisessä kyljelle aukeavassa ovessa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep. Röllissä on tuommoiset kylkiovet. Ainansa kiinnijäänyttä nilkkaa kalvaa ja sitten lähteen aukiasentoon. Kerran painoin sisänäpistä oven kiinni ja lähdin säntäämään ulos. En ihan ehtinyt, jalka jäi väliin. Kyllä se irti päästi, mutta ei sitä oikein turvareunaksi voi sanoa :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
gemssy
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 04 Touko 2013 08:45
Location: Itä-Suomi

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Juurikin näin...
Mutta niissä Weckmaneissa ainakin joita olen asentanut jää kiinni puolelle paine kunnes avataan, vapautetaan tai paine muuten laskee. Lukitushakanen menee kiinni jousivoimalla ja lähtee pois avauspaineella tai vapautusvivun vaijerilla. Hakasen tarkoitushan on ettei ovi laske kiiloiltaan (eli aukene) vaikka paine häviäisi. Tuntoreuna (tai miksi sitä kukin haluaa kutsua) toimii siis oven nousua tuntevalla mikrokytkimellä, joten tarvitsee sähköä. Jos virrat on poikki ja käytät ovea venttiilin napista, niin sehän ei toimi...
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

omassa, jos oikein havainnoin oikein : kuskin pukilta ei mennyt kiinni mutta naftaluukun napista meni. Vaikkakin virrat oli päällä. Voiko siis toi käytös olla erilaista tuon turvatoiminnon suhteen?
peltiliiteri.com
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Usein ulkopuolinen ovinappi on kytketty toimimaan päävirta sammutettunakin. Ja toisaalta ulkonapille on usein "lapsilukkonappi" kojelaudassa josta sen saa pois. Mutta myös turvatoiminnot ulkonappi joissain autoissa ohittaa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ja taas pientä laittoa. Tarkka löytää kaksi lämmityslaitetta kuvasta :)
Ei musta kyllä hitsaria tule, kun puikkokoneella yrittää räkiä tuollaista ohutta huonekaluputkea....
Ilpin ulkoyksikkö vaihtoi paikkaa, niin saa lyhyemmät vedot.
Liitteet
lämpöö.jpg
lämpöö.jpg (80.14 KiB) Katsottu 19269 kertaa
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Aika raastavaa ohuen materiaalin hitsaaminen puikoilla. Sen oppii, mutta muutama kanki palaa reijille. 40-50A 2mm puikoilla puskusaumalla. Sisäkulmiin voi hieman lisätä löylyä. Puikon listahinta on suoraan verrannollinen sauman laatuun.

Miten tuon ilpon sulamisvedet? Vai onko ainoastaan jäähdytyskäytössä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Neoplan n214 / Scania

Viesti Kirjoittaja pelti »

Vielä on allas tekemättä tuohon alle ja reikä siitä ulos. Tarkoitus on käyttää tuota tarvittaessa, on sitten liian kuuma tai liian kylmä :)

Ostin 30A 24v ->12v jännitteen alentimen. Ja sen taakse toi webasto oli tarkoitus laittaa. Laitoin virrat laitteeseen, niin savu nousi :evil:

Joten plän b on, että laitan vapaa-ajan akun 12v tolle webastolle virtalähteeksi.

Jotta tolla invertterillä sai puikon (3mm) palamaan, niin piti olla 135A siinä näytöllä. Ja reikää tuli....
ei se suostunut palaan alle 100A.
peltiliiteri.com
Vastaa Viestiin