Sivu 2/4

Re: Volvo b57

Lähetetty: 14 Maalis 2015 01:59
Kirjoittaja vanha mutta villi
Jäi sitten vaivaamaan toi lasi ja sen tiivistys...

Mitäpä jos laserilla surauttaisi mustasta tai kirkkaasta tai kevytmateriaalista lasin molemmille puolille puitteet. Lasi puristetaan sopivalla tiivistenauhalla niiden väliin, pultit menis korin karmin ja lasin välistä. Jotain sopivaa tahma-ainetta elikkäs liimaa tiivistenauhan ja korin karmin väliin, pysyiskö? Paljonko on tilaa käytössä lasin ja korin karmin välissä?

Re: Volvo b57

Lähetetty: 15 Maalis 2015 09:20
Kirjoittaja Reddewil
Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 15 Maalis 2015 12:27
Kirjoittaja Kultsi0
Taisi tulla jossain virroilla päin tänään vastaan tämä?

Re: Volvo b57

Lähetetty: 15 Maalis 2015 15:42
Kirjoittaja Jerney
Jeps, Virroilla ja Huittisissa käytiin keikoilla :) törkeän hyvät kelit!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 15 Maalis 2015 17:32
Kirjoittaja Kultsi0
Hienosti näytti kulkevan, kelit on kyllä kohdillaan

Re: Volvo b57

Lähetetty: 18 Maalis 2015 11:05
Kirjoittaja Jerney
25metriä/lenkki? Määhän pääsen niilä bussin päästä päähän, ja hinta varmaan lievän suolainen.. .:/


vanha mutta villi kirjoitti:Noita tiivisteitä voisi löytyä Korja-Kumista, muotonauhat. Vähän riippuu siitä kuinka paljon pitää säveltää. Pitääkö se saada 4-5 cm leveään rautaan kiinni :shock: Ainakin tämmöiset löytyi tehdastilausmallistosta:

Re: Volvo b57

Lähetetty: 18 Maalis 2015 11:08
Kirjoittaja Jerney
Tämä kuulostaa toistaiseksi ehkä parhaalta idealta... ensi lauantain keikan jälkeen ei ole reisuja muutamaan viikkoon tiedossa, niin on aikaa laitella taas, ankaraa pohdintaa. :)

Reddewil kirjoitti:Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 19 Maalis 2015 07:45
Kirjoittaja Reddewil
Jerney kirjoitti:Tämä kuulostaa toistaiseksi ehkä parhaalta idealta... ensi lauantain keikan jälkeen ei ole reisuja muutamaan viikkoon tiedossa, niin on aikaa laitella taas, ankaraa pohdintaa. :)

Reddewil kirjoitti:Karmeen hieno Volvo!
Kyllähän jos lasi on kiilattu jämyillä kumikiiloilla paikolleen niin tiivistyksen tekee vaikka sikaäijällä, nätisti muotoilee ku kulppärin ammeen reunan konsanaan!
Eilisiltä bussimessuilta tampereelta esimerkkisuoritus. Sprinterin etuovi sikalla kiinni, rälläkällä halki ja vippi-ovi. Tuosta =D

Re: Volvo b57

Lähetetty: 19 Maalis 2015 09:56
Kirjoittaja AriW
Mä oon vähän noita korivalmistajien virityksiä kyyläilly,ja ei voi muuta sanoa ku että voi jeesus. Kaikki korin osat kun nykyään on kantavaa sortti ml. ovet,ni hieman ihmettelen kuinka tommosia saadaan valmistaa. Idea liimaamisessa liittyi jotenkin juuri tuohon kantavuuteen.
Eipä muuten,mutta juuri nämä leveys sun muut polemiikit vissiin vaikuttaa aika vähäpätöisiltä turvallisuustekijöiltä. Jännältä minusta vaikuttaa sekin asia että rakentajalta ei vaadita mitään pätevyyksiä,mutta kuljettajalta vaaditaan. Tarkoitan näitä pakun koriin tehtyjä palvelu ym. autoja. Esim. Transportteri palveluautoa teliperällä? Pääasia kai on että penkit pysyy paikallaan vaikka kori ympäriltä muuttuu guttaperkkaviikatteiksi.

Ai mitenkä liittyy aiheeseen,ei mitenkään. Sori.

Re: Volvo b57

Lähetetty: 19 Maalis 2015 13:30
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Moi... :)
Tuli yhenäkin yllättäen mieleen että mullahan ois tommosta "kiilanauha" tiivistettä joutilaana...
Koska määku otin pois omastani takalasin ja se oli juuri tuollaisella tiivisteellä kiinni ja mulla pitäis olla jossaki "talte" nimisessä paikassa myös se kovempi kiilanauha tallessa... :D
Siin on vaan semmonen "negatiivinen puoli" et joudut "ostamaan" myös sen lasin...koska mä en sillä mitään tee ja haluan eroon siitä... :D hinnaksi voisin sanoo et jos mä saan delegoitua "lasijätteongelman" kuljetuksen pois... Eli saat jollain konstilla tiivisteen ja lasin haettua pois... Ovatten ne ilmasia... Eli kulkemisen vaiva ois sulla...
Mut jos kiinnostaa ni tökkää yv:llä ni kahtotaan saahanko järkättyä jotakin...
Ps. Se tiiviste/kiinnitys nauha on sitten tarkoitettu tuollaiselle kirjasto-auton "lämpölasille" joten se lasiuran paksuuskin on muistaakseni reilu 10mm (en voi mitenkään muistaa tarkkaan... :D )

Re: Volvo b57

Lähetetty: 19 Maalis 2015 17:11
Kirjoittaja Jerney
Pistin yv!!! :)

Re: Volvo b57

Lähetetty: 23 Maalis 2015 22:46
Kirjoittaja Jerney
Jätinpä tuon sivu-ikkunan asentamisen hetkeksi ajatuksentasolle, ja päätin nyt jäkälänä päättää selvittää mikä kytkimessä on vikana. Vanha omistaja sanoo, että kytkimen paineasetelma on jätetty tekemättä tms, ja siitä johtuu sen epätaisaisesti kiinni otto. Koko bussi siis liikkeelle lähtiessä hypyttää, kolisee ja paukkuu. Tätä se on tehnyt jo useamman vuoden, kardaanissa välillä ollut löysää, joten kolina kertaantunut ankarasti. Kävin huoltamolla näyttämässä kardaania, ja sanoivat sen olevan ihan ehjä :)

En ole ikinä kytkimeen itse koskenut, ja nyt on sen aika. Onko porukka itse Volvon B57:n tehostamattomaan kytkimeen koskenut, ensikäden neuvoja?

Nyt saa paukkuminen loppua prkl!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 24 Maalis 2015 19:55
Kirjoittaja motoku
Ei auta että luistattas sitä vähän reilummin hetken? Säästeliäs kytkimen käyttö jostain syystä ei teekkään kytkimelle pelkästään hyvää.

Olethan myös muistanut rasvata painelaakerin?

Re: Volvo b57

Lähetetty: 24 Maalis 2015 21:07
Kirjoittaja Lahti32
Eikö ne ole vähän luonnostaankin tuollaisia rytkyttäjiä. Kaasua lisää ja hieman luistoa. Rytkyttää ne uudetkin manuaalibussit jos sopivasti sattuu

Re: Volvo b57

Lähetetty: 31 Maalis 2015 20:44
Kirjoittaja Jerney
Alustaa on rasvailtu ja huollettu nyt viimeiset kaksi vuotta asiallisesti, mutta en nyt mene vannomaan koska painelaakeri olisi rasvattu, olen vienyt sen aina ns. perushuoltoon vähintään kerran vuodessa.

Missä kohtaa painelaakeri on/mitä se tekee/ mistä se rasvataan?
Ei näitä opi kysymättä :)

Luistatettukin on, ja aika pahastikin, teki samaa jo ennen mulle tuloa, ja tekee edelleen :/

Vanha omistaja on siihen kytkinrempan itse tehnyt, ja sanoo itse unohtaneensa tsekata paineasetelman, plus tosiaan tuo etumoottorin aiheuttama kardaanin pituus pahentaa asiaa.


motoku kirjoitti:Ei auta että luistattas sitä vähän reilummin hetken? Säästeliäs kytkimen käyttö jostain syystä ei teekkään kytkimelle pelkästään hyvää.

Olethan myös muistanut rasvata painelaakerin?

Re: Volvo b57

Lähetetty: 31 Maalis 2015 20:50
Kirjoittaja Jerney
Lahti32 kirjoitti:Eikö ne ole vähän luonnostaankin tuollaisia rytkyttäjiä. Kaasua lisää ja hieman luistoa. Rytkyttää ne uudetkin manuaalibussit jos sopivasti sattuu
Kyllä se nyt vähän voisikin rytkyä, mutta kun ilmankosteus on sopiva niin tolla ei pääse peruuttamaan edes mäkeä ylös jos joutuu vähääkään varomaan. Samoin välillä liikkeelle lähdössä se hyppii niin helvetisti, että odottaa vaan koska moottori tippuu nokasta maahan.... :D

Re: Volvo b57

Lähetetty: 31 Maalis 2015 22:47
Kirjoittaja happa66
Meillä toi -76 mersu ja sama "ominaisuus" pakilla "nytkyttää" niin pirusti, jos pikku hiljaa yrittää pakitta.
Vanha mikä vanha. Sitten kun vika tulee ilmi, niin korjataan sitte :D .

a-p

Re: Volvo b57

Lähetetty: 31 Maalis 2015 23:45
Kirjoittaja wiima63
Kierroksia koneeseen ja kytkintä. Muuten se ryskää wiimakin jos matalilla kierroksilla yrittää pakittaa.

Re: Volvo b57

Lähetetty: 01 Huhti 2015 22:34
Kirjoittaja motoku
Kuulostaa tosiaankin siltä ettei painelaakerin rasvaus taida vaikuttaa.

Painelaakeri on kytkimessä, kytkinakselilla oleva l aakeri. Kytkintä painettaessa itseasiassa painetaan vivun välityksellä painelaakeria kytkinasetelmassa olevia käpäliä vasten, jotka vipuavat painelevyn irti kytkinlevyn pinnasta. Tällöin kytkinlevy vapautuu puristuksesta ja moottori on irti voimansiirrosta. Selitinköhän riittävän selvästi?

Vaihdelaatikon moottorin puoleisessa päässä on kytkinkoppa. Siinä olevassa "halkeamassa" on kytkinvipu. Meneekö sinne halkeamaan letku, jonka päässä on rasvanippa tai sellainen ompelulankarullan kokoinen lieriö, jonka toisessa päässä on pyöritettävä kansi vähän niinkuin huulirasvatuubissa? Se on vaseliinin annostelija. Muutama pyöräytys kannesta tai 1kerta rasvaprässillä nippaan hyvää laakerivaseliinia. Kytkinakselilla vaihdelaatikon molemmin puolin saattaa olla myös rasvanipat joihin hiukan rasvaa.

Kytkinpolkimen kiinnitystanko kojetaulun alla kannattaa myös rasvata. Onpahan eliminoitu muut syyt pois eli jos hyppiminen jatkuu, sitten vika tod näk itse kytkimessä.

Re: Volvo b57

Lähetetty: 02 Huhti 2015 00:29
Kirjoittaja vanha mutta villi
Meillä oli mersussa samaa vikaa ... välillä ei tahtonut liikkeelle päästä.

Karstulassa viime syksynä kohtelias nuori mies tuli sanomaan, että sulla on toinen etupyörä jumissa...

Jarruremontin jälkeen ei ole rytkynyt liikkeelle lähdettäessä. Eipä sillä ole hirveästi kyllä ajelemaankaan sen jälkeen ehtinyt. Saapa nähdä miten käy kun ehtii tien päälle...

Re: Volvo b57

Lähetetty: 27 Huhti 2015 00:56
Kirjoittaja Jerney
Kiitoksia vinkeistä, ensi viikolla teen nuo toimenpiteet, infoilen sitten :)

motoku kirjoitti:Kuulostaa tosiaankin siltä ettei painelaakerin rasvaus taida vaikuttaa.

Painelaakeri on kytkimessä, kytkinakselilla oleva l aakeri. Kytkintä painettaessa itseasiassa painetaan vivun välityksellä painelaakeria kytkinasetelmassa olevia käpäliä vasten, jotka vipuavat painelevyn irti kytkinlevyn pinnasta. Tällöin kytkinlevy vapautuu puristuksesta ja moottori on irti voimansiirrosta. Selitinköhän riittävän selvästi?

Vaihdelaatikon moottorin puoleisessa päässä on kytkinkoppa. Siinä olevassa "halkeamassa" on kytkinvipu. Meneekö sinne halkeamaan letku, jonka päässä on rasvanippa tai sellainen ompelulankarullan kokoinen lieriö, jonka toisessa päässä on pyöritettävä kansi vähän niinkuin huulirasvatuubissa? Se on vaseliinin annostelija. Muutama pyöräytys kannesta tai 1kerta rasvaprässillä nippaan hyvää laakerivaseliinia. Kytkinakselilla vaihdelaatikon molemmin puolin saattaa olla myös rasvanipat joihin hiukan rasvaa.

Kytkinpolkimen kiinnitystanko kojetaulun alla kannattaa myös rasvata. Onpahan eliminoitu muut syyt pois eli jos hyppiminen jatkuu, sitten vika tod näk itse kytkimessä.

Re: Volvo b57

Lähetetty: 27 Huhti 2015 01:10
Kirjoittaja Jerney
Kiitoksia kaikille vinkeistä, pitää ensi viikolla kurkkailla. Viime viikolla tuli pistettyä pintoja uusiksi, kurkatkaas täältä:

https://www.facebook.com/vanharouva?ref=hl

Siellä kuvia, ei jaksa tänne lisätä erikseen. Tuli myös ostettua toinen bussi, siitä kuulette myöhemmin... :)

Siitä pelkääjän puolen ikkunasta, luovutin tiivisteen-etsinnän!
Ylpeänä saan kertoa, että siinä on nyt lasi kiinni, ns. Liimalasi :D
Kiilasin lasin rumpukapuloilla paikoilleen, ja tungin väliin varaosabussista mukana tulleita "kuolleita" tiivisteitä, ja liimamassalla päälle! Lopputulos on todella jämerä, ja hitto soikoon se pysyy! Saa ylpiä olla, toivottavasti ei tarvi ikinä lähteä vaihtamaan tuota lasia, se onkin oma projektinsa sitten taas... :D Pari kuvaa siitä tähän alle!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 27 Huhti 2015 01:11
Kirjoittaja Jerney
Niin aivan, vanhoja sisäpintojen sinisiä huopia olen repinyt ankarasti pois, ja mustaa vaihdettu tilalle, komia tulee :) kuvia myöhemmin!

Re: Volvo b57

Lähetetty: 05 Heinä 2015 10:02
Kirjoittaja neppi
Kausalan ABC:llä kuvasin aamulla Horror Linesin ja tän komistuksen rintarinnan.
kaksivanhaa.JPG
kaksivanhaa.JPG (88.43 KiB) Katsottu 16623 kertaa
Kuva sisältää tuotesijoittelua.
kaksivanhaa2.JPG
kaksivanhaa2.JPG (94.64 KiB) Katsottu 16623 kertaa

Re: Volvo b57

Lähetetty: 05 Heinä 2015 16:12
Kirjoittaja Jerney
Eikä :D Nukuttiin toisen ääniteknikon kanssa onnen ohi näemmä, olisit tullut koputtelemaan!