Sivu 1/3
b10m "LELLU"
Lähetetty: 26 Kesä 2013 14:06
Kirjoittaja jeepster
Tuntuu jotenkin laiskemmalta tuo b10m kuin 112. tosin onhan tuo delta varmaankin painavampi kun vanha kutterin kori.
Onko tuon volvon koneen luonne sellainen ettei oikein alakierroksilla jaksa mennä, mutta siinä 1500 jälkeen alkaa vetää.
scania vaan tuntuis vetävän aika tasasesti koko vihreän alueen.
vai tarttiskos tuolle tehdä jotain?
Re: b10m
Lähetetty: 26 Kesä 2013 14:23
Kirjoittaja B9M
Volvossa pitää olla 1700 kierrosta kun mäkiä aletaan kiivetä.

T. Ari
Re: b10m
Lähetetty: 26 Kesä 2013 16:03
Kirjoittaja janne
Scania lanseerasi matalakierros koneet 1975 jolloin maksimi vääntö löytyi 1300/rpm. Kakkossarjalaiset jo vielä alempaa, tuossa yksi syy miksi lystejä ajaa

Tuossa syy usein Scanian kytkimen ennenaikaiseen loppumiseen, lähdetään liikkeelle isolla vaihteelle koneen kakistelematta. No niin en kiihkoile tästä enenpää

Re: b10m
Lähetetty: 26 Kesä 2013 19:06
Kirjoittaja jeepster
asia siis harvinaisen selkeä, käyttäjässä vika
Re: b10m
Lähetetty: 27 Kesä 2013 22:43
Kirjoittaja wiima63
Ostitko jo ?
Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 07:02
Kirjoittaja b12m
Juu, kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan käytännössä kaikki "kymppiämmät" on melkoisen nuhaisia alakierroksilla. Tosin mitä uudempi, sen parempi alavääntö yleensä tarjolla. Ei kuitenkaan kakkossarjalaisen Scanian tasoa ne uusimmatkaan yksilöt. Käytännössä Volvon "matalakierroskoneet" tulivat vasta 12-litraisten myötä, eli mahureissa mennään vuoteen 2001 ja B12M -malliin. Tuuppareissa tuota alhaaltakin vääntävää D12 -pataa sai jo 90-luvun puolivälissä B12 malliin.
Tuo aiemmin mainittu "1700 varvin elinehto" on aika yleispätevä, joissakin yksilöissä siinä paikkeilla tuntee vedossa oikean tehopiikin. Vanhemmat (ennen EDC:tä) eli THD -sarjan koneita, kiertää monesti hyvinkin halukkaasti ihan punarajalle asti, uudemmat DH10 sarjalaiset harvemmin kiertää, saati vetää kunnolla juurikaan yli 2000 kierroksen.
Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 11:37
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla kun on tuo ensiviikon tuotantoa oleva B10M eli vuosimalli 1980. Kyllä tuolla Eteläeuroopassa ajessa nuo mäet yllättää usein niin että sen huomaa vasta sitten kun auto on jo hyytynyt ja joutuu heittämään vaihdetta alaspäin useamman pykälän että saa kierojset päälle 2000 jossa tuo vanha mylly vettä hyvin. Mäkimaastossa minä pidän miniminä 1800 kierrosta muutoin ei kerkiä vaihtamaan ilman hyytymistä.
Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 11:43
Kirjoittaja ventora
pumpun säädöistä homma kiinni, b10m ahdin on ilman hukkaporttia jotenka ahtimen herääminen ja ahtopaineet säädetään pumpulla.ennakot kohilleen ja ruokaa moottorille,autoilijat on sen verran nuukia että kopeloivat syötöt pienenmälle kulutuksen pienemisen toivossa. toinen on että ennakot on sinne päin vanhoissa autoissa ja se vaikuttaa paljon.
Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 13:17
Kirjoittaja Rosvolinna
Laiska pata, mutta sillä oppii ajamaan. Plussana voisi mainita taloudellisuuden. Ei tuo Rölli paljoa yli 20 vie sadalla.
Vitosen ja kutosen väli tulee tutuksi ihan tossa Nummela Hyvinkää välillä vaikka mäet eivät ole suuria. Nelosella on turha yritää ympyrästä ulos työmatkaliikenteen rytmissä. Pelialue on 1700 ja 2000 välissä. Röllissä taitaa tulla ruuvi vastaan hieman vihreän jälkeen. Ahtopaineista en osaa sanoa, sillä mittari on mykkä. Kai tuo turbo siellä mukana pyörii. Vaikea ottaa tolkkua. Ei tunnu G-voimia Ei

Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 16:19
Kirjoittaja b12m
Vaikka laiskaksi sanotaan, niin oikeissa säädöissä oleva loppupään THD-kymppi coolerilla ja puolittajalaatikolla kulkee aivan varmasti riittävän hyvin, etenkin kulkurikäytössä. Tehtaan jäljiltä nuo taisi olla 310-340 -heppaisia ja niillä kummasti on pärjätty kiihkeärytmisessäkin pikavuoroajossa. Etenkin ennen kuin rajoittimet keksittiin

Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 17:06
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.
Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
Re: b10m
Lähetetty: 29 Kesä 2013 19:25
Kirjoittaja b12m
Rosvolinna kirjoitti:Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.
Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
276hv versio B10M:stä oli ainakin "meillä päin" 80-luvun loppupuolella ylivoimaisesti suosituin pikavuoroliikenteessä. Korkeita, 13m pitkiä autoja sekin liikutti riittävästi täydessä kuormassa, kuulemma ylinopeussakkojakin jotkut onnistuneet sellaisilla saamaan

Re: b10m
Lähetetty: 30 Kesä 2013 01:05
Kirjoittaja Lahti32
Automaattilaatikko helpottaa paljon kun koneessa ei ole kovin paljoa voimaa. Mulla THD100D kone joka on melko vaisu alle 1500 kierroksilla mutta tuo vanha Allison laatikko huolehtii että kone laulaa 1500-2000 r/min jolloin se kulkee ihan riittävästi. En jaksa virittää enkä mitenkään perehtyä voiman lisäämiseen kun kerkeäähän tuolla joka paikkaan ihan hyvin.
Re: b10m
Lähetetty: 07 Heinä 2013 21:44
Kirjoittaja jeepster
rupeaa keittiö olemaan kuosissaan, vettä ei kyl vielä tule, mut...
Re: b10m
Lähetetty: 07 Heinä 2013 22:07
Kirjoittaja vanha vanaja
jokos tästä rojektista saa kuvia pian näkösälle

Re: b10m
Lähetetty: 14 Heinä 2013 20:37
Kirjoittaja jeepster
karstulassa tuli käytyä asentamassa keittiökaappeihin kahvat.
kotimatkalla rupesi jo tuo ajaminen onnistumaan jotensakin, piti vaan muistaa ettå tarpeeksi pieni vaihde ennen mäkeä.
Vahinkojakin tuli, oppaan penkistä irtosi lattiassa ruuvilla kiinni oleva tappi, mihin kaasujousi kiinnittyy. kaasujousi oli pallopäistä tyyppiä, ja tietysti murtui poikki. Lattiavanerin alla on juuri siinä kohtaa latta, joten poralla läpiruuvit, ja nyt pysyy. Hitsaten pallo takaisin ja mirgelissä uutta pallomaista muotoa, ja kupin reunaan nööli, ettei tule pois, katsotaan kauanko kestää, ilmeisesti on samaa kokoa kuin luukuissa.
Re: b10m
Lähetetty: 28 Heinä 2013 18:24
Kirjoittaja jeepster
ledejä virittelin lukuvalojen tilalle. sopii hienosti tuo alumiinitähti tuonne lampun "heijastimeen"
kuva1
kuva2
driverit on vielä tulematta, ja katkaisimet ja johdotukset on vielä vaiheessa.
Pörröverho sentään on jo paikallaan

"peruutuskamerankin" sain asennettua. Pakko vaan todeta että kympillä saa kympin kameran.
kuva
Re: b10m
Lähetetty: 28 Heinä 2013 20:57
Kirjoittaja vanha vanaja
pitääkin lähteä oikeen ajelemaan karkkilaan kattomaan millanen laite sulla on nykyään siellä työn alla

Re: b10m
Lähetetty: 28 Heinä 2013 21:09
Kirjoittaja jeepster
ei vielä kannata, sen verran vaiheessa.
Re: b10m
Lähetetty: 28 Heinä 2013 23:33
Kirjoittaja vanha vanaja
kyllä mä kävin jo kurkkimassa

Komia aihio rakennella
Re: b10m
Lähetetty: 21 Syys 2013 21:44
Kirjoittaja jeepster
jännää huomata, että vaikka rungon takapää on volvossa ehjän näköinen, niin etupää näyttää huolestuttavan rapealta.
Re: b10m
Lähetetty: 21 Syys 2013 22:00
Kirjoittaja Reddewil
Missä siellä on rapiaa? Kone rasvaa kato sen takapään niin säilyy parempana!
Re: b10m
Lähetetty: 02 Loka 2013 07:12
Kirjoittaja jeepster
Viikonloppuna tuli pyörittyä auton alla enenpi ja vähenpi. Katsuri määräs korjattavaksi etupyörän kohdalta rungon ja lattian välisen vinotuen ja takaalta tavaratilan lattiasta yhen palkin. Tyhjään on paha hitsata mitään kunnolla, ja noi loputkin palkit tuntuu aika ohkaisia olevan, luultavasti ois sit lattiahommia edessä.
Samalla tuli selvitettyä tää korin laskun alkuperäinen toimintaperiaate, eli yhdellä venttiilillä suljetaan syöttölinja, ja sit kolmella venttiilillä päästetään pussit tyhjäksi.
Paineilman häviäminen pitäis vielä ratkaista, mistään muualta en kuule pihinää, kun kuivurista, joka päästää sit kokoajan ilmaa poikke. Siihen kai kannattaa hommata uus? Aika nopeasti vaan putoaa paineet. Onko noihin jousipusseihin jotain hyvää konstia selvittää vuotoja?
Re: b10m
Lähetetty: 02 Loka 2013 08:32
Kirjoittaja Bussiton
Mä ruiskutteli tollasella pumppupullolla saippuavettä sellaiseen ja löytyhän sieltä kupliva kohta

Re: b10m
Lähetetty: 02 Loka 2013 20:17
Kirjoittaja Reddewil
Kuivurista takaisku särki? Ei kannata kokonaan uutta laittaa, tai laita, mut mieli voi muuttua ku hinnan otat selville =) Laitappa kuva siitä etusen kohdasta, kiinnostaa kovasti, oliko kuskinpuoli vielä?