b10m "LELLU"

Kerro omasta projektistasi
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

b10m "LELLU"

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Tuntuu jotenkin laiskemmalta tuo b10m kuin 112. tosin onhan tuo delta varmaankin painavampi kun vanha kutterin kori.
Onko tuon volvon koneen luonne sellainen ettei oikein alakierroksilla jaksa mennä, mutta siinä 1500 jälkeen alkaa vetää.
scania vaan tuntuis vetävän aika tasasesti koko vihreän alueen.

vai tarttiskos tuolle tehdä jotain?
Viimeksi muokannut jeepster, 03 Loka 2013 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja B9M »

Volvossa pitää olla 1700 kierrosta kun mäkiä aletaan kiivetä. :o T. Ari
#048
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja janne »

Scania lanseerasi matalakierros koneet 1975 jolloin maksimi vääntö löytyi 1300/rpm. Kakkossarjalaiset jo vielä alempaa, tuossa yksi syy miksi lystejä ajaa :D Tuossa syy usein Scanian kytkimen ennenaikaiseen loppumiseen, lähdetään liikkeelle isolla vaihteelle koneen kakistelematta. No niin en kiihkoile tästä enenpää :D
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

asia siis harvinaisen selkeä, käyttäjässä vika
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ostitko jo ?
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja b12m »

Juu, kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan käytännössä kaikki "kymppiämmät" on melkoisen nuhaisia alakierroksilla. Tosin mitä uudempi, sen parempi alavääntö yleensä tarjolla. Ei kuitenkaan kakkossarjalaisen Scanian tasoa ne uusimmatkaan yksilöt. Käytännössä Volvon "matalakierroskoneet" tulivat vasta 12-litraisten myötä, eli mahureissa mennään vuoteen 2001 ja B12M -malliin. Tuuppareissa tuota alhaaltakin vääntävää D12 -pataa sai jo 90-luvun puolivälissä B12 malliin.

Tuo aiemmin mainittu "1700 varvin elinehto" on aika yleispätevä, joissakin yksilöissä siinä paikkeilla tuntee vedossa oikean tehopiikin. Vanhemmat (ennen EDC:tä) eli THD -sarjan koneita, kiertää monesti hyvinkin halukkaasti ihan punarajalle asti, uudemmat DH10 sarjalaiset harvemmin kiertää, saati vetää kunnolla juurikaan yli 2000 kierroksen.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla kun on tuo ensiviikon tuotantoa oleva B10M eli vuosimalli 1980. Kyllä tuolla Eteläeuroopassa ajessa nuo mäet yllättää usein niin että sen huomaa vasta sitten kun auto on jo hyytynyt ja joutuu heittämään vaihdetta alaspäin useamman pykälän että saa kierojset päälle 2000 jossa tuo vanha mylly vettä hyvin. Mäkimaastossa minä pidän miniminä 1800 kierrosta muutoin ei kerkiä vaihtamaan ilman hyytymistä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
ventora
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2010 18:45
Location: lohja

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja ventora »

pumpun säädöistä homma kiinni, b10m ahdin on ilman hukkaporttia jotenka ahtimen herääminen ja ahtopaineet säädetään pumpulla.ennakot kohilleen ja ruokaa moottorille,autoilijat on sen verran nuukia että kopeloivat syötöt pienenmälle kulutuksen pienemisen toivossa. toinen on että ennakot on sinne päin vanhoissa autoissa ja se vaikuttaa paljon.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Laiska pata, mutta sillä oppii ajamaan. Plussana voisi mainita taloudellisuuden. Ei tuo Rölli paljoa yli 20 vie sadalla.

Vitosen ja kutosen väli tulee tutuksi ihan tossa Nummela Hyvinkää välillä vaikka mäet eivät ole suuria. Nelosella on turha yritää ympyrästä ulos työmatkaliikenteen rytmissä. Pelialue on 1700 ja 2000 välissä. Röllissä taitaa tulla ruuvi vastaan hieman vihreän jälkeen. Ahtopaineista en osaa sanoa, sillä mittari on mykkä. Kai tuo turbo siellä mukana pyörii. Vaikea ottaa tolkkua. Ei tunnu G-voimia Ei :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja b12m »

Vaikka laiskaksi sanotaan, niin oikeissa säädöissä oleva loppupään THD-kymppi coolerilla ja puolittajalaatikolla kulkee aivan varmasti riittävän hyvin, etenkin kulkurikäytössä. Tehtaan jäljiltä nuo taisi olla 310-340 -heppaisia ja niillä kummasti on pärjätty kiihkeärytmisessäkin pikavuoroajossa. Etenkin ennen kuin rajoittimet keksittiin ;)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.

Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rosvolinna kirjoitti:Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.

Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
276hv versio B10M:stä oli ainakin "meillä päin" 80-luvun loppupuolella ylivoimaisesti suosituin pikavuoroliikenteessä. Korkeita, 13m pitkiä autoja sekin liikutti riittävästi täydessä kuormassa, kuulemma ylinopeussakkojakin jotkut onnistuneet sellaisilla saamaan :lol:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Automaattilaatikko helpottaa paljon kun koneessa ei ole kovin paljoa voimaa. Mulla THD100D kone joka on melko vaisu alle 1500 kierroksilla mutta tuo vanha Allison laatikko huolehtii että kone laulaa 1500-2000 r/min jolloin se kulkee ihan riittävästi. En jaksa virittää enkä mitenkään perehtyä voiman lisäämiseen kun kerkeäähän tuolla joka paikkaan ihan hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

rupeaa keittiö olemaan kuosissaan, vettä ei kyl vielä tule, mut...
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

jokos tästä rojektista saa kuvia pian näkösälle :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

karstulassa tuli käytyä asentamassa keittiökaappeihin kahvat. :D
kotimatkalla rupesi jo tuo ajaminen onnistumaan jotensakin, piti vaan muistaa ettå tarpeeksi pieni vaihde ennen mäkeä.
Vahinkojakin tuli, oppaan penkistä irtosi lattiassa ruuvilla kiinni oleva tappi, mihin kaasujousi kiinnittyy. kaasujousi oli pallopäistä tyyppiä, ja tietysti murtui poikki. Lattiavanerin alla on juuri siinä kohtaa latta, joten poralla läpiruuvit, ja nyt pysyy. Hitsaten pallo takaisin ja mirgelissä uutta pallomaista muotoa, ja kupin reunaan nööli, ettei tule pois, katsotaan kauanko kestää, ilmeisesti on samaa kokoa kuin luukuissa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

ledejä virittelin lukuvalojen tilalle. sopii hienosti tuo alumiinitähti tuonne lampun "heijastimeen"
kuva1
kuva2
driverit on vielä tulematta, ja katkaisimet ja johdotukset on vielä vaiheessa.
Pörröverho sentään on jo paikallaan :)
"peruutuskamerankin" sain asennettua. Pakko vaan todeta että kympillä saa kympin kameran.
kuva
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

pitääkin lähteä oikeen ajelemaan karkkilaan kattomaan millanen laite sulla on nykyään siellä työn alla :D
Jaahas ja taas on kädet mustana
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

ei vielä kannata, sen verran vaiheessa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

kyllä mä kävin jo kurkkimassa :D
Komia aihio rakennella
Jaahas ja taas on kädet mustana
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

jännää huomata, että vaikka rungon takapää on volvossa ehjän näköinen, niin etupää näyttää huolestuttavan rapealta.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Missä siellä on rapiaa? Kone rasvaa kato sen takapään niin säilyy parempana!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Viikonloppuna tuli pyörittyä auton alla enenpi ja vähenpi. Katsuri määräs korjattavaksi etupyörän kohdalta rungon ja lattian välisen vinotuen ja takaalta tavaratilan lattiasta yhen palkin. Tyhjään on paha hitsata mitään kunnolla, ja noi loputkin palkit tuntuu aika ohkaisia olevan, luultavasti ois sit lattiahommia edessä.

Samalla tuli selvitettyä tää korin laskun alkuperäinen toimintaperiaate, eli yhdellä venttiilillä suljetaan syöttölinja, ja sit kolmella venttiilillä päästetään pussit tyhjäksi.

Paineilman häviäminen pitäis vielä ratkaista, mistään muualta en kuule pihinää, kun kuivurista, joka päästää sit kokoajan ilmaa poikke. Siihen kai kannattaa hommata uus? Aika nopeasti vaan putoaa paineet. Onko noihin jousipusseihin jotain hyvää konstia selvittää vuotoja?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä ruiskutteli tollasella pumppupullolla saippuavettä sellaiseen ja löytyhän sieltä kupliva kohta :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: b10m

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kuivurista takaisku särki? Ei kannata kokonaan uutta laittaa, tai laita, mut mieli voi muuttua ku hinnan otat selville =) Laitappa kuva siitä etusen kohdasta, kiinnostaa kovasti, oliko kuskinpuoli vielä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin