b10m "LELLU"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
b10m "LELLU"
Tuntuu jotenkin laiskemmalta tuo b10m kuin 112. tosin onhan tuo delta varmaankin painavampi kun vanha kutterin kori.
Onko tuon volvon koneen luonne sellainen ettei oikein alakierroksilla jaksa mennä, mutta siinä 1500 jälkeen alkaa vetää.
scania vaan tuntuis vetävän aika tasasesti koko vihreän alueen.
vai tarttiskos tuolle tehdä jotain?
Onko tuon volvon koneen luonne sellainen ettei oikein alakierroksilla jaksa mennä, mutta siinä 1500 jälkeen alkaa vetää.
scania vaan tuntuis vetävän aika tasasesti koko vihreän alueen.
vai tarttiskos tuolle tehdä jotain?
Viimeksi muokannut jeepster, 03 Loka 2013 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
- Truck: Scania L113 Vähämaa
- Location: rovaniemi
Re: b10m
Scania lanseerasi matalakierros koneet 1975 jolloin maksimi vääntö löytyi 1300/rpm. Kakkossarjalaiset jo vielä alempaa, tuossa yksi syy miksi lystejä ajaa Tuossa syy usein Scanian kytkimen ennenaikaiseen loppumiseen, lähdetään liikkeelle isolla vaihteelle koneen kakistelematta. No niin en kiihkoile tästä enenpää
Re: b10m
Juu, kyllä ainakin oman kokemuksen mukaan käytännössä kaikki "kymppiämmät" on melkoisen nuhaisia alakierroksilla. Tosin mitä uudempi, sen parempi alavääntö yleensä tarjolla. Ei kuitenkaan kakkossarjalaisen Scanian tasoa ne uusimmatkaan yksilöt. Käytännössä Volvon "matalakierroskoneet" tulivat vasta 12-litraisten myötä, eli mahureissa mennään vuoteen 2001 ja B12M -malliin. Tuuppareissa tuota alhaaltakin vääntävää D12 -pataa sai jo 90-luvun puolivälissä B12 malliin.
Tuo aiemmin mainittu "1700 varvin elinehto" on aika yleispätevä, joissakin yksilöissä siinä paikkeilla tuntee vedossa oikean tehopiikin. Vanhemmat (ennen EDC:tä) eli THD -sarjan koneita, kiertää monesti hyvinkin halukkaasti ihan punarajalle asti, uudemmat DH10 sarjalaiset harvemmin kiertää, saati vetää kunnolla juurikaan yli 2000 kierroksen.
Tuo aiemmin mainittu "1700 varvin elinehto" on aika yleispätevä, joissakin yksilöissä siinä paikkeilla tuntee vedossa oikean tehopiikin. Vanhemmat (ennen EDC:tä) eli THD -sarjan koneita, kiertää monesti hyvinkin halukkaasti ihan punarajalle asti, uudemmat DH10 sarjalaiset harvemmin kiertää, saati vetää kunnolla juurikaan yli 2000 kierroksen.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: b10m
Minulla kun on tuo ensiviikon tuotantoa oleva B10M eli vuosimalli 1980. Kyllä tuolla Eteläeuroopassa ajessa nuo mäet yllättää usein niin että sen huomaa vasta sitten kun auto on jo hyytynyt ja joutuu heittämään vaihdetta alaspäin useamman pykälän että saa kierojset päälle 2000 jossa tuo vanha mylly vettä hyvin. Mäkimaastossa minä pidän miniminä 1800 kierrosta muutoin ei kerkiä vaihtamaan ilman hyytymistä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: b10m
pumpun säädöistä homma kiinni, b10m ahdin on ilman hukkaporttia jotenka ahtimen herääminen ja ahtopaineet säädetään pumpulla.ennakot kohilleen ja ruokaa moottorille,autoilijat on sen verran nuukia että kopeloivat syötöt pienenmälle kulutuksen pienemisen toivossa. toinen on että ennakot on sinne päin vanhoissa autoissa ja se vaikuttaa paljon.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: b10m
Laiska pata, mutta sillä oppii ajamaan. Plussana voisi mainita taloudellisuuden. Ei tuo Rölli paljoa yli 20 vie sadalla.
Vitosen ja kutosen väli tulee tutuksi ihan tossa Nummela Hyvinkää välillä vaikka mäet eivät ole suuria. Nelosella on turha yritää ympyrästä ulos työmatkaliikenteen rytmissä. Pelialue on 1700 ja 2000 välissä. Röllissä taitaa tulla ruuvi vastaan hieman vihreän jälkeen. Ahtopaineista en osaa sanoa, sillä mittari on mykkä. Kai tuo turbo siellä mukana pyörii. Vaikea ottaa tolkkua. Ei tunnu G-voimia Ei
Vitosen ja kutosen väli tulee tutuksi ihan tossa Nummela Hyvinkää välillä vaikka mäet eivät ole suuria. Nelosella on turha yritää ympyrästä ulos työmatkaliikenteen rytmissä. Pelialue on 1700 ja 2000 välissä. Röllissä taitaa tulla ruuvi vastaan hieman vihreän jälkeen. Ahtopaineista en osaa sanoa, sillä mittari on mykkä. Kai tuo turbo siellä mukana pyörii. Vaikea ottaa tolkkua. Ei tunnu G-voimia Ei
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: b10m
Vaikka laiskaksi sanotaan, niin oikeissa säädöissä oleva loppupään THD-kymppi coolerilla ja puolittajalaatikolla kulkee aivan varmasti riittävän hyvin, etenkin kulkurikäytössä. Tehtaan jäljiltä nuo taisi olla 310-340 -heppaisia ja niillä kummasti on pärjätty kiihkeärytmisessäkin pikavuoroajossa. Etenkin ennen kuin rajoittimet keksittiin
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: b10m
Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.
Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: b10m
276hv versio B10M:stä oli ainakin "meillä päin" 80-luvun loppupuolella ylivoimaisesti suosituin pikavuoroliikenteessä. Korkeita, 13m pitkiä autoja sekin liikutti riittävästi täydessä kuormassa, kuulemma ylinopeussakkojakin jotkut onnistuneet sellaisilla saamaanRosvolinna kirjoitti:Juu vajaa 300 kaakkia on Röllissä ollut tehtaanportilla.
Eli eikohän tuo ihan kunnossa ole.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: b10m
Automaattilaatikko helpottaa paljon kun koneessa ei ole kovin paljoa voimaa. Mulla THD100D kone joka on melko vaisu alle 1500 kierroksilla mutta tuo vanha Allison laatikko huolehtii että kone laulaa 1500-2000 r/min jolloin se kulkee ihan riittävästi. En jaksa virittää enkä mitenkään perehtyä voiman lisäämiseen kun kerkeäähän tuolla joka paikkaan ihan hyvin.
Tulevaisuus on sähköinen
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: b10m
karstulassa tuli käytyä asentamassa keittiökaappeihin kahvat.
kotimatkalla rupesi jo tuo ajaminen onnistumaan jotensakin, piti vaan muistaa ettå tarpeeksi pieni vaihde ennen mäkeä.
Vahinkojakin tuli, oppaan penkistä irtosi lattiassa ruuvilla kiinni oleva tappi, mihin kaasujousi kiinnittyy. kaasujousi oli pallopäistä tyyppiä, ja tietysti murtui poikki. Lattiavanerin alla on juuri siinä kohtaa latta, joten poralla läpiruuvit, ja nyt pysyy. Hitsaten pallo takaisin ja mirgelissä uutta pallomaista muotoa, ja kupin reunaan nööli, ettei tule pois, katsotaan kauanko kestää, ilmeisesti on samaa kokoa kuin luukuissa.
kotimatkalla rupesi jo tuo ajaminen onnistumaan jotensakin, piti vaan muistaa ettå tarpeeksi pieni vaihde ennen mäkeä.
Vahinkojakin tuli, oppaan penkistä irtosi lattiassa ruuvilla kiinni oleva tappi, mihin kaasujousi kiinnittyy. kaasujousi oli pallopäistä tyyppiä, ja tietysti murtui poikki. Lattiavanerin alla on juuri siinä kohtaa latta, joten poralla läpiruuvit, ja nyt pysyy. Hitsaten pallo takaisin ja mirgelissä uutta pallomaista muotoa, ja kupin reunaan nööli, ettei tule pois, katsotaan kauanko kestää, ilmeisesti on samaa kokoa kuin luukuissa.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: b10m
ledejä virittelin lukuvalojen tilalle. sopii hienosti tuo alumiinitähti tuonne lampun "heijastimeen"
kuva1
kuva2
driverit on vielä tulematta, ja katkaisimet ja johdotukset on vielä vaiheessa.
Pörröverho sentään on jo paikallaan
"peruutuskamerankin" sain asennettua. Pakko vaan todeta että kympillä saa kympin kameran.
kuva
kuva1
kuva2
driverit on vielä tulematta, ja katkaisimet ja johdotukset on vielä vaiheessa.
Pörröverho sentään on jo paikallaan
"peruutuskamerankin" sain asennettua. Pakko vaan todeta että kympillä saa kympin kameran.
kuva
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: b10m
pitääkin lähteä oikeen ajelemaan karkkilaan kattomaan millanen laite sulla on nykyään siellä työn alla
Jaahas ja taas on kädet mustana
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: b10m
Viikonloppuna tuli pyörittyä auton alla enenpi ja vähenpi. Katsuri määräs korjattavaksi etupyörän kohdalta rungon ja lattian välisen vinotuen ja takaalta tavaratilan lattiasta yhen palkin. Tyhjään on paha hitsata mitään kunnolla, ja noi loputkin palkit tuntuu aika ohkaisia olevan, luultavasti ois sit lattiahommia edessä.
Samalla tuli selvitettyä tää korin laskun alkuperäinen toimintaperiaate, eli yhdellä venttiilillä suljetaan syöttölinja, ja sit kolmella venttiilillä päästetään pussit tyhjäksi.
Paineilman häviäminen pitäis vielä ratkaista, mistään muualta en kuule pihinää, kun kuivurista, joka päästää sit kokoajan ilmaa poikke. Siihen kai kannattaa hommata uus? Aika nopeasti vaan putoaa paineet. Onko noihin jousipusseihin jotain hyvää konstia selvittää vuotoja?
Samalla tuli selvitettyä tää korin laskun alkuperäinen toimintaperiaate, eli yhdellä venttiilillä suljetaan syöttölinja, ja sit kolmella venttiilillä päästetään pussit tyhjäksi.
Paineilman häviäminen pitäis vielä ratkaista, mistään muualta en kuule pihinää, kun kuivurista, joka päästää sit kokoajan ilmaa poikke. Siihen kai kannattaa hommata uus? Aika nopeasti vaan putoaa paineet. Onko noihin jousipusseihin jotain hyvää konstia selvittää vuotoja?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: b10m
Kuivurista takaisku särki? Ei kannata kokonaan uutta laittaa, tai laita, mut mieli voi muuttua ku hinnan otat selville =) Laitappa kuva siitä etusen kohdasta, kiinnostaa kovasti, oliko kuskinpuoli vielä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-