Vennamo

Kerro omasta projektistasi
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Siinä on ollu boxaus vaan ton mutkan kohdalla. Jousen kiinnikkeiden kohdilla on noi poikittaistuet. Kyllä minä meinasin sinne rautaa vielä lisätä, mut sitä ennen pitäs vähän vissiin hiekkapuhaltaa jotta löytyis hyvät kohdat hitsata. Enkä viitsis jättää ruosteista rautaa sinne koteloon. Sit siel on läpi ton mutkaosuuden yhtenäinen 6mm levy hitsattuna vahvistukseks ton palkin sisään. Eli se ei ainakaan petä.

Semmosta oon vähän miettiny, et jos laittais apupalkkia ton kriittisimmän kohdan yli poikittaistuesta poikittaistukeen. Siinä olis perämurikan päällä ihan hyvin tilaa tämmöselle "apurungolle". Tos on alunperin ollu kaks palkkia sisäkkäin niitattuna noiden jousenkorvien kohdalla, palkkien välissä sit ilmeisesti jotain massaa. Tai voi se olla paskaakin. Aika hyvin on toki rauta ohentunu, mut massa on vaan mukavasti kivettyny sinne. Eli siihen on paha hitsata ainakaan ennen ku sen massan saa vaik puhallettua vähän loitommaks. Noi apupalkit mitä oon miettiny kantais osaltaan sitä rasitusta mikä olis hyvä, vaik on se jo nyt vahvempi ku mitä se oli.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Jos se on kovin paksun "lehtiruosteen" peitossa ni se ei lähe kunnolla puhaltamalla... Jos sulla on hyvä paineilma käytössä ni vedä enste paineilma talttavasaralla "koputellen" kovat ruosteet pois ennen ku rupeet hiekkaa tarjoomaan sinne... (arvaa mistä tiiän... :D mua ojennettiin ja opastettiin omani kanssa... :) ) ja jos sulla ei oo paineilmaa ni "hätätingassa" lihastyötä helpottaa ihan tavallinen "piikkaus toiminnolla" varustettu iskuporakonekkin...(pärinää ja iskua saa tavallisellakin iskevällä koneella...mut kannattaa olla varovainen ahtaissa rakosissa, niissä on "väärissä paikoissa" tarpeeksi voimaa vääntämään ranteet "nurin"... Mä sain omastani sen paksun ruosteen helpoiten pois (se "lehtevä" liuskoina lähtevä) erillaisilla "hakkaus menetelmillä"...(välillä tuntu siltä että tekis hyvää hakata päällään ne ruosteet pois...jos vaik "järki" sattuis palaamaan... :D )
se boxaus siinä mutkan kohdalla kannattaa väsäillä takas siihen, tälleen maalaisjärjellä aateltuna toi "latijousi" pyrkii "työntämään" noita kiinnikkeitä poispäin toisistaan...vaikka siellä on takapäässä ne "henkselit"(tai miten jousen taka/liikkuvan pään kiinniys onkaan toteutettu)
ja se boxaus tukee sitä mutkaa... (enpä kyllä ny rehellisyyden nimissä muista että meinasitko tehdäkkin sen...vai joko oot tehny... :D )
mut enikeis... jos ja kun teet sitä "kotelointia" ni koeta katsoo et noi hitsaus liitokset tossa välissä ei satu samalle kohdalle.... (tämä siis vain siinä tapauksessa että joudut tekemään sen "pienistä paloista"
Harvemminhan noi hitsisaumat murtuu... tahtoo mennä siitä "sauman vierestä" jos näin käy... :) (v...ttu mää mitään tiiä...mää oon tyhmä rauottaja... :D )
Sorry sekavasta viestistä... mun pää "pelaa" nopeemmin ku mun sormet... :lol: :lol: :lol:
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

On siinä osan matkaa tehtynä se boxaushommakin. Alkuperäisessä se levy kaartuu sinne "sisään" just ennen jousenkorvaa, omasta versiosta puuttuu ne nätit kaarrokset ainakin toistaiseksi. Maalaisjärki sanois, et ei se mitään erityistä niissä kaarroksissa enää tee, et tärkeämpää on et siinä mutkassa on edes jotain. 2mm levystä leikkasin pillillä mallin mukaan sopivan palan ja laitoin paikalleen.

Hyvä vinkki toi kopistelu niihin ruostekohtiin. Käsipelissä oon kyl jo kopistellutkin, iso talttapäinen rukari ja keskikokoisella vasaralla hakkasin ku tikka nokalla. Aika hyvin lähti tarpeellisistä paikoista noin, semmosiin paikkoihin missä oli enempi tilaa, oli teräsharjalaikka ihan hyvä lääke.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Heh... :D Mulla oli vissiin "ruostekkin jotenkin kovempaa"... ei virkkanu "mitään" teräs harja laikoista... ei kovista, ei pehmeistä, ei kupeista, ei suorista... Pöllys vaan ja piikit lenteli... :D (ja meinas lentää koneetki) ainoo mihin hyvin pysty oli semmonen "pehmeä pintaruoste" ja positiivisin seikka oli se että toi "kolistelu metodi" ei pöllyä lähellekkään samalla tapaa...(näkee kohteenkin suurinpiirtein kokoajan...) :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Juuh. Tuli ajeltua tänään. Ajoin metrin eteenpäin jotta ei olis niissä montuissa mihin oli painunu sit syyssateiden oikeasti alkaessa pehmenyämään maata.

Kaasu jää jumiin, huomasin. Siis poljin ei palauta. Jaksaispa vähän rasvailla, ni kai se korjautuis. Ja runko ei katkennu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja leemu »

Missä mennään :?: :D
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Juuh. Hei! Kiitos vinkistä! Soittelin tos päivällä, ja kukaties siellä olis sopivat lasit. Lupasin ajella kesälomalla katsomaan niitä, ja oli siinä vähän muutakin pientä mikä vois mukaan tarttua.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja leemu »

Onko muuten tullut edistystä projektin kanssa?
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ei oo talven aikana juuri joutanu edes ajattelemaan projektia. Mut jos tossa kesälomalla viimeistelis runkopalkin hitsaamisen ja alkais sit purkamaan kylkipeltejä ja ennallistamaan runkokehikkoa. Jos tossa sais edes osan kehikosta uusittua, ni olisin tyytyväinen tän kesän aikaansaannoksiin.

Ai joo. Tos vaimon facebookissa tuli eteen tammiparkettia, ni haettiin pois ku ilmaseks sai. Ni ainakin osaan autoa on lattia jo Sprinterin takapaksissa odottamassa asennusta. En tiiä tosin et montako vuotta ne siellä mukana matkaavat. Samaten pyysin vaimoa vilkaisemaan sitä wanhat laitteet -ryhmää, ni pysyn itsekin tässä siivellä ajan tasalla tällasista asioista mikäli eteen sattuvat.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kannattaa ottaa seurantaan myös Matkailubussit sekä Bussit ja bussikoriset nimiset ryhmät. Tulee välillä hyviä vinkkejä.
Nurmijärvellä on muuten tuuppari-Vanaja purussa, ilmeisesti ainakin hetken vielä ennenkuin matkaa kuusakoskelle.
Siinä on mm. samanmallinen moottori kuin sinun autossasi, muutoinkin voisi olla jotakin hyödynnettävää alustapuolella.
Kävin itselle jo riipimässä vähän osia ja mietin josko rahkeet riittäisi hakea moottori ja vaihteisto vielä..
Konehan on eri mallia kuin minulla, mutta laatikko on sama Wilson..
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Voi hemmetti.. pitääkö tässä nyt itsekin harkita liittyvänsä facebookiin. Olishan tossa jo seurailtavaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Noniin. Enää ei tarttis ku selviytyä ehjänä takaisin lähtöruutuun, on nimittäin uudet tuulilasit ja "konepellit" kyydissä. Sivuikkunakin löytyi.

Ihan sataprosenttisen identtiset noi ei toki ollu, mut koska heittoa oli vain leveydessä ja siinäkin vain parisen senttiä suorimmalla osalla, ni tein kaupat. Elikkäs on kaii ollu himpan verran leveämpi tommonen -71 Sisu ku tää Vanaja. Pitää nyt sit vähän tuumia et kuinka paljon kapeamman keskipilarin voi tehdä ja et olisko mahdollista minkä verran siirtää A-pilaria. Tai en tiiä mut on jo niin lähellä et ei oo tekemätön paikka.

Kiitos leemu aivan helvetin paljon vinkistä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Siirrä pystytolppa taaksepäin ja pistä lasien väliin vain kumitiiviste , josko tämä riittäis kompensoimaan ton leveyden .
Tai tee Savonlinjat :lol: , katso bussidata kuva LFU-986 Lahti Falkon Ruokolahden Bussipalvelu siinä se näkyy hyvin :D
No samaa autoa Setrailijahan myy .
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Tollai Tyssikässäki oli, enne ku Paimelasta löyty yksiosainen klasi,
laitoin keskitolpan vielä talteen varmuuden vuoksi :)
-Pikavuoro Gibraltarille-
leemu
Kansleri
Viestit: 1035
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja leemu »

mikko kirjoitti: Kiitos leemu aivan helvetin paljon vinkistä.

Eipä kestä :D
Kyllä Vanaja-mies jelppaa toista aina tilaisuuden tullen :wink:
Scania BF86S Lahti 10 -78
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Se on siinä ja tässä piisaisko jos tolppaa vaan siirtäis. Noi SL-lasipatentit on vissiin liimalaseja kuitenkin, ni ei ihan suoraan voi apinoida ku tässä ne on niillä kumihuulilla. Mut pitää mittailla ja ajatella tätä asiaa, ratkaisu löytyy kyllä. Tiiä vaik metsästä löytämäni olisivat liian kapeat ja noi olis sopivat.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja b12m »

Ei oo kyllä kovinkaan monessa SL-lasipatentissa liimalasia. Kaikki lahtelaiset ennen OmniExpressiä esimerkiksi on kiilakumitiivistelasilla, kuten tuo LFU-986:kin. Carrusten osalta liimalasiin siirryttiin vasta "kolmossarjassa" eli käytännössä 9700:n myötä. Liimaa SL-patenteissa on käytetty vain siinä keskitolpan saumassa, siinä ei ole kiilakumia.

Kuitenkin noita kiilakumitiivisteellä varustettuja laseja on 2-osaisena tullut myös koritehtaalta: esimerkiksi Ajokilla tehtiin Volvo 8700 -koreja 2-osaisella tuulilasilla. Nämäkin oli (kuten kaikki 8700:t) kiilakumitiivisteellä.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ahaa. No sit täytyy loman jälkeen mennä tutkimaan tota hommaa. Onhan se nyt aivan kauhean näköinen, niinku silleen "paistaa kilsan päähän" -kauhee.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tutkin nyt tota kuvaa tarkemmin. Helpottais tommosen ratkaisun toteuttamista jos oli 90° kulmat lasissa tossa keskitolpan kohdalla, mut noissa mun ruuduissa on toki pyöristykset. Mattoveitsi tietysti jelppais, ja mittanauha. Mut en nyt oo sillä lailla insinööri et kykenisin arvioimaan vaikutuksia paikallaan pysymiseen jos olis kahdessa kohdassa sauma yhden sijaan. Ehkei suurta merkitystä.

Tarvinnee sit lasien asentamista aloitellessa tehdä aivan ensimmäiseksi tarkka kopio pleksistä, ni voi tehdä kevyemmin koeasennuksia. Jollen ole väärässä, ni jemmasta pitäs löytyä etuikkunoihin rullat sopivaa kumia. Muistikuvat heikkoja, tosin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

On tossa Royalissakin kumitiiviste muuten paitsi keskeltä liimalla kiinni keskitolpassa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
drtdg
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 05 Huhti 2015 17:58
Truck: MAN 1989
Location: Kla

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja drtdg »

huikee vanha Vanaja
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja Timppa »

" Keskipilariksi " käy melkein mikä vaan , ei mitään rakentelua , pelkkä yksinkertainen lista tuulilasi liimalla kiinni, ylä ja alapäätä ei tarvi kiinnittää . Lasien väliin jäävän rakoon samaa tl. liimaa , kumilastalla lasin pintaa sipasten ylimääräset pois. Listaksi käy esim. 5x 50 latta rauta.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

No ehkä silleen jos se "keskipilarin" virkaa toimittava lattarauta levenis pyöristysten mukaan ylä- ja alapäistään. Se pyöristys on kumminkin aikamoinen. Pitää mittailla. Sit ku homma ajankohtaistuu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

drtdg kirjoitti:huikee vanha Vanaja
Hitto että muuten näyttääkin hyvältä noissa ekan sivun kuvissa. 8) Vaan eipä näytä enää. Mut kyl se siitä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vennamo

Viesti Kirjoittaja mikko »

Hah! :D

Oon sekaisin. Elikkäs sekoonnuin jotenkin mittaillessa tai jossain välissä muuten, uudet ehjät lasit ovat odotusten vastaisesti kapeammat ku noi vanhat. Raadin neuvoja kaipaan, kuinka tyhmän näköinen on mielikuvissanne kolmiosainen tuulilasi?

Kymmenisen senttiä leveä keskipilari alkaa olla jo liikenneturvallisuudenkin kannalta vähän kyseenalainen, ni mietin et helpoimmalla selviäis ku laittais kaks niin paljon kapeampaa keskitolppaa ku kavennusvaraa on, noin sentin nykyistä kapeamman voi laittaa tosta vaan ja tiivisteetkin mahtuvat olemaan kuten on tarkoitettu. Olis ainakin erilainen. Hyvässä ja pahassa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin