Sivu 1/4
Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 02 Kesä 2012 23:39
Kirjoittaja ikilika
Joo, tuli sitte hankittua -68 scania vabis. Homma alkoi saumojen ja ruostepaikkojen rälläköinnillä, teräsharjalaikka tuntui kovalta sanalta kun ei tuon kaliberin hiekkapuhallukselle ollut mahdollisuuksia. Pohjamaaliksi auki hiottuihin ruostekohtiin laitettiin corrox, jonka päälle pakkeli. Pintamaaliksi otettiin fintex akrylaattipitoinen peltikattomaali, parin tutun ja yhden vieraamman suosituksesta jotta varmasti pysyy... Eipä tuo nyt niin ihmeellisesti tarttekkaan kiiltää. Ikkunoiden alue sai välipuita myöten mustan peltikattomaalin päällensä. Ongelmaksi meinasi muodostua saumojen päälle tulevat listat, tai paremminkin niitten hinta, laitoin eloksoidut alumiinilistat kun halvalla sain. Menekki oli hiukan päälle 80m

Nyt on sisusta purettu osin pois ja laminaatin laitto aloitettu, loppu vaan pirulainen kesken. Tummaa laminaattia ja valkoiset keittiön kaapit, uusia ovia odotellessa... Käytävän "pystyosille" sinne lattianrajaan tulee peiliä ja led-nauhaa. Ilmalämpöpumppu odottelee asennusta, käytetty panasonic. Huomenna olis tarkotus vaihdella öljyt jokapaikkaan ja rasvailla nipat. Kuvia tulee kunhan keksin miten saan ne liitettyä tänne... Mistä muuten sitä harmaata verhoiluhuopaa mahtaa edukkaasti löytyä? Siitä olis tarkotus laittaa kaikki väliseinät, sänkyjen päädyt ja sisäseinät, sekä osa kattoa.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 10 Kesä 2012 10:27
Kirjoittaja ikilika
Biltemasta löytyi kaijutinhuopaa, tilasin 8kpl 240x142cm palasia. Pitäs piisata. Samoin tuulilasinpyyhkijän moottorit tilasin varsineen sieltä. Harmi vaan kun ovat 12v, joutuu konvertterin kautta vetämään virrat. Laminaatit on laitettu muualle paitti vessaan koska sen lattiaan piti sahata n.A4 kokonen reikä, alla on tankki ja siihen laitoin poraten 25mm reijän uudelle tarvike anturille kun ei tuo alkuperänen mittari tiiä tuon taivaallista. Uusi tarvikemittari löytää tiensä kojelaudasta. Invertteri 3kw tulee ebaystä, samoin led-nauhat. Hupiakuiksi ostin 3kpl 100a vapaa-ajan akkuja, ja ne mahtuivat alkuperäisten akkujen paikalle ohjaamoon kannen alle. Tarkoituksena on toteuttaa oma 12v järjestelmä hupipuolelle ja jättää 24v "auton käyttöön". Laturiksi kaivoin transitin 70a laturin, se pitäis sovittaa jonnekkin kohtaan remmin kiertoa... Ilmalämpöpumpun sisäyksikkö ei tahdo löytää paikkaansa, ilmeisesti se nyt tulee kuskinpenkin taakse suunnattuna taaksepäin -järkevää vai ei??
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 10 Kesä 2012 12:27
Kirjoittaja AtAi
ikilika kirjoitti:Ilmalämpöpumpun sisäyksikkö ei tahdo löytää paikkaansa, ilmeisesti se nyt tulee kuskinpenkin taakse suunnattuna taaksepäin -järkevää vai ei??
Mite olis "tuulilasin yläpuolelle" eli siihen keskitolpan(2osanen lasi) kohtaan lähes kattoon ei haittaa näkyvyyttä ja puhaltaa kivasti käytävää pisin.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 11 Kesä 2012 21:56
Kirjoittaja ikilika
Äsken siihen mallailin ja muuten vois kyllä siihen laittaa mutta ne putket, niitä ei oikein saa nätisti mistään vedettyä niin että ne piisais ilman jatkamista ulkoyksikölle....
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 12 Kesä 2012 09:51
Kirjoittaja IRJA
AtAi kirjoitti:ikilika kirjoitti:Ilmalämpöpumpun sisäyksikkö ei tahdo löytää paikkaansa, ilmeisesti se nyt tulee kuskinpenkin taakse suunnattuna taaksepäin -järkevää vai ei??
Mite olis "tuulilasin yläpuolelle" eli siihen keskitolpan(2osanen lasi) kohtaan lähes kattoon ei haittaa näkyvyyttä ja puhaltaa kivasti käytävää pisin.
Kyllä tuo tuulilasin yläpuoli varmaan paras paikka, kun lämmityksessä niin puhaltaa kauemmaksi ja sisäyksikön alle jää "kylmä"paikka . Ei muuta kun pidemmät putket lämpöpumppu mieheltä ja sisäyksikkö sopivimpaan paikkaan niin ei myöhemmin harmita
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 29 Kesä 2012 18:11
Kirjoittaja ikilika
Joo, päivitellääs taas pikkasen. Verhoiluhuovat liimailtu seiniin, katon kaareviin osiin ja sänkyjen runkoihin. Penkit verhoiltu veluurikankaalla josta myös verhot tehdään. Konekoppa ja ohjaamo verhoiltu hieman tummemman harmaalla huovalla lähes kauttaaltaan. Invertteri asennettu ja sähköt vedetty vaihtokatkasian kautta; laitoin "sähkökeskuksen" päälle katkasian josta valitaan ollaanko ulkopuolisella- vai invertterivirralla, tämän katkasian kääntö lähettää herätteen invertterille myös, eli ei tartte kaappiin mennä sitä erikseen herättämään. Merkkiledin laitoin oven lähelle näkyvään paikkaan niin ei jää vahingossa invertteri päälle... Lataus ei ihan mennyt niinkuin ajatus oli kun ei tilaa oikein transitin laturille löytynyt, vaan laitoin 24v invertterin perään 12v akkulaturin joka lataa nuo hupiakut ajaessa. Tuo 24v invertteri herää kun autoon kääntää virrat päälle, toki saa avaimen vieressä olevasta merkkivalollisesta katkasiasta myös pois päältä. Led-nauhat löysivät paikkansa käytävän reunoilta lattianrajasta peilien heijastaessa nätisti valoa kohti käytävää, sekä jokaiseen alkuperäiseen sisävaloon laitoin sisälle 20cm pätkät. Ilmalämpöpumppu tulee nyt kuitenkin kuskin penkin taakse puhaltamaan käytävää pitkin. Tämä siksi että saa ohjaamon ja asuinpuolen väliin verhon. Muutetaan aikanaan jos menee perseelleen

Toimivan peruutuskamerankin sain parin takuuhuoltoon lähetetyn version jälkeen. Öljyiksi laitoin koneeseen 15w-40 delvac ja laatikkoon shell spirax 5w-30 gl4. Perään vielä HD:t ja sitte on huollotkin tehty. Tämmöstä taas tälläkertaa. Ehkäpä jo ens viikolla ikkunaremppa ja leimaus... Joka ehtoo on tullut töitten jälkeen kolmisen tuntia vähdättyä, rupee pikkuhiljaa tulokset näkymään

Takimmainen kattoikkuna sai uudet lasit, ulkopuolelle normaali 6mm lasi, sisäpuolelle harmaa 5mm laminoitu. Huurtumisongelman ratkaisin jarruputken pätkillä, taivutin putkesta sellasen malliset mutkat ettei vesi pääse väliin, porasin tiivisteeseen sopivat reijät joista törkkäsin jarruputket vastakkaisilta puolilta läpi sinne lasien väliin, tiivistys "possumassalla". Näin pääsee kondensoituva kosteus pikkuhiljaa tuulettumaan. Saman teen sivulaseille, yläkulmiin reijät/kolot josta U-muotonen jarruputken pätkä alaspäin ja alareunaan keskelle yksi pätkä.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 06 Heinä 2012 18:30
Kirjoittaja ikilika
Joo, ikkunaremppa toteutettu, 5kpl hajos irrottaessa. Tuuletusputket laitettu ja homma toimii. Tänään hain leiman, ei vikoja ei huomautettavaa, ainoastaan kehuja tuli auton hyvästä kunnosta

Kehu ja ihmetteli pohjan ja runkopalkkien ehjää ja jykevää kuntoa. Tässä se nähdään, halvallakin voi toteuttaa. Koko projektin 5000egen budjetti on piisannut hyvin. Reissaaminen voi alkaa!!
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 14 Heinä 2012 10:36
Kirjoittaja ikilika
Nyt on sisusta pääosin valmis, mikro, töllö ja ufo-antenni löysivät paikkansa. Kaasujääkaappi irrotettu ja putsattu/hoonattu/rassattu ja suutin ym siihen liittyvät huollettu ja kaapilla "pelattu jalkapalloa" elikkä pyöritelty ja käännelty ammoniakkikiteiden sulamisen toivossa. Oli miten oli niin nyt sekin rupes toimimaan. Myöskin sen ilmankiertoa on parannettu lisätehokkuden toivossa. Paljonkos tämmönen jääkaappi vie kaasua, tai siis kauanko kaasupullo kestää jos on pelkästään jääkaappi käytössä? Pumppuhuone-osastolle hommattu uudet patjat, tyynyt ja peitot. Paskahuussin lattia korotettu n.20cm puolesta välistä, on pienelle matalalle portapotille mukavampi istua kun ei ole aivan maassa ja mukulat pääsee siltä korotetulta osalta helpommin kiipeemään pytylle. Huollot tehty ja perään lisätty 6litraa öljyä

Tais se pieni jyrinä 90vauhdissa johtua tästä

Tänään pitäisi lähteä ekalle reissulle jos sää sallii

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 14 Heinä 2012 20:29
Kirjoittaja neppi
Ei pelkkä jääkaappi vie kaasua paljon mitään. Pullo kestää viikkotolkulla.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 21 Heinä 2012 10:40
Kirjoittaja ikilika
Jääkaappi todettu toimivaksi. Ei jyrinä loppunut öljyn lisäyksellä, eikä vaihdelaatikon takimmaisen kannakekumin mutterien kiristyksellä. Olivat kiertyneet n.1cm auki tai jääneet jostain aikasemmista remonteista... Viimeviikonloppuna pyörähti n.600km mittariin ja auto toimi kuin kello -yhtä rauhallisesti ja varmasti. Käytiin kuninkaanlähteellä ja tuurissa. On muuten tilava paikka tuo tuurin leirintäalue! Muitakin linjureilla liikkuneita siellä näkyi

Tänään suunta ukiin. Laitoin puukuituvillaa pyöräkoteloiden sisäpuolelle, sohvan alle, alasängyn alle ja rintapellin sisäpuolelle sinne minne sitä nyt mahtui. Samoin korjasin konekopan tiivistystä. Äänet hiljenivät jonkun verran. Wc:n seinästä kun saisi nitinät vielä pois. Kivaa kamaa tuo melamiinipintainen lastulevy

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 22 Heinä 2012 20:57
Kirjoittaja ikilika
Jyrinän syy selvis, oli kardaanin viimisen pätkän se liukuva "rihla-osa" mikä klappas useamman millin. Korjaantui säätömutterin kiristyksellä. Joskus noi viat on vaan liian yksinkertaisia kun valmistautuu/asennoituu siihen vaikeimpaan/kalleimpaan

Lisäystä 30.7.12: Ei korjaantunut kokonaan, vaan alottaa 10min ajon jälkeen pikkuhiljaa voimistuen

Taitaa olla joku ristikko loppu...
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 02 Elo 2012 23:06
Kirjoittaja ikilika
Tämän illan aikaansaannoksia: keittiöön tuli uudet kaapinovet, harmaalla etsatulla lasilla, holvikaari yläosalla. Ilmalämpöpumpun ulkoyksikölle tuli tehtyä ylitukeva teline ja pultattua se runkoon, pojan avustuksella saatiin myös ulkoyksikkö tunkattua telineelle. Vanha kompuran 50L säiliö löysi paikkansa myös rungon kyljestä, siitä tuli jätevesisäiliö. Huomenna tarttis ruveta vaihtamaan kardaanin ristikoita ja jos kerkiää niin kehittää sisäyksikön teline paikoilleen...
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 02 Elo 2012 23:25
Kirjoittaja wiima63
Kansa alkaa vaatimaan jo kuvia.....
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 09 Elo 2012 20:09
Kirjoittaja ikilika
Joo, pitää koittaa laittaa kuvia, ei vaan paljoa ole tullut projektivaiheessa otettua (harmi). Kardaani on nyt suht hyvin tasapainossa 90g painojen avulla, kiinnitys kahdella putkiklemmarilla. Sisäyksikölle löytyi sopivaa huonekaluputkea mistä sai riittävän tukevan telineen siihen kuskin penkin taakse. Tämän illan saavutuksena ilmalämpöpumppu sai 10m pitkät putket ja "kylmäainemiehen" tekemät liitokset ja käyttöönoton. Toimii!! Kulutusmittarilla katottiin huippukulutuksen olevan 1050w, eli 3000w invertteri jaksaa vielä vaikka mitä kyykkäämättä. Ja taas lähetään perjantaina reissuun

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 14 Marras 2012 19:01
Kirjoittaja ikilika
Kesän jälkeisiä päivityksiä: Ruokapöydän päälle löytyi kirpparilta todella vanha "kattokruunu", sähköjohto joka kiukutteli tuurin kokoontumisessa on nyt kokonaan uusittu sisälle sähkörasiaan asti, oli läpiviennin kohdalta karvat paljaana

Invertteri sai tuuletusaukot ja ritilät, ei raukka jäähtynyt tarpeeksi suljetussa "kaapissa". Tässä pimeinä iltoina kun ei satu satamaan niin olen vaihdellut alakautta erittäin haperat vesiletkut uusiin, osa oli vuotanutkin. Hienot tulppaukset joku oli keksinyt alavesiputken haarotuksiin, kävelykepistä kumilutku toiseen ja jonkun sortin rajotinkumitulppa toiseen, pisti nauramaan

Nyt on yläpuolelta vaihdettava vielä pari letkua, sitten on huoli pois ensi kesän ajan ainakin noitten letkujen osalta. Pikku päivityksiä olis talven mittaan säiden niin salliessa tehdä, vaikka saahan tuon korsun tarpeen tullen lämpimäksikin... Joku hassu kuva näkyy caravan-lehden numerossa 6/2012 sivulla 73. Vai että 300tkm, kolmesta miljoonasta kilometristä oli arvio

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 14 Marras 2012 22:35
Kirjoittaja Reddewil
No niin, siellä on ehostettu Möhköä. Ei sattus tuosta karavaanarilehestä löytymään jotain sähköstä pläjäystä?
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 23 Marras 2012 19:15
Kirjoittaja ikilika
Otin yhden suuttimen irti tarkistusta varten, ja kunto oli surkea. Kärki niin jumissa ettei neula irronnut kuin pihdeillä väkivaltaa käyttäen. Sen vajaan millin tietysti alussa liikkuu mitä normaalistikin ruikatessa liikahtaa. Kärjen numero on dlla 150 s 204, sellaset löytyy saksasta halvalla, pitää tilata. Mutta tuo avauspaine, tietääkös joku paljonko sen kuuluu olla? Yleensä ne on stanssattu suutinrunkoon mutten tuosta rungosta löytänyt merkintää.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 03 Helmi 2013 17:54
Kirjoittaja ikilika
Kärjen "koko tiedot" on 4x0.34x150`, eli mitkäköhän tuonne nyt sitten kannattais laittaa? Onko 5-8 reikäsistä mitään apua/hyötyä vai meneekö hifistelyksi tai persiilleen koko motti? Palotilahan on männässä, eli ei vissiinkään mikä tahansa kuseksia passaa...
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 19 Helmi 2013 21:01
Kirjoittaja ikilika
Alkuperäset 4-reikäset kärjet löyty, lähtevät kohti suomea lähipäivinä. Mutta paljonko on AVAUSPAINEET???
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 20 Helmi 2013 13:58
Kirjoittaja Timppa
Kyllä sen oikean avautumispaineen joku löytää , volvo mahureissa 260 kpa , suuruus luokka saattaa olla jotain tota luokkaa, tarkka arvo olis oltava.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 20 Helmi 2013 17:35
Kirjoittaja ikilika
Mahtaako näin vanhassa vekottimessa olla kuitenkaan yli 200bar paineita?
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 22 Maalis 2013 17:26
Kirjoittaja ikilika
Tänään dbd kiikutti uudet suutinkärjet, ja matkahuolto toimitti 4mx3m markiisin. Jospa sitä vanhuskin virkistyy uusien kärkien myötä. Ja avauspaineet on 205bar kuulemma

Markiisin kiinnitys vaatii jotain korokepalaa katolle päin, muuten tulee varmaan liian alas. Noh kattoo nyt kun saa hiukan mallailtua...
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 28 Maalis 2013 16:57
Kirjoittaja ikilika
Doddii, vihdoinkin sain suuttimet paikalleen ja koneen käyntiin. Vastusti pari pohjatiivistettä, ei irti millään. Liuotusta muutama päivä ja lopuksi 10mm pultilla kevyesti kiertäen ja nyppästen ne irtosivat. Aika tavalla muuttui, sinisavu väheni 80% ja käy tasasemmin sekä hiukan terävämmin. Ottaa kierroksia oikein iloisesti. Seuraavaksi olis tarkotus säätää venttiilit, välykset on tiedossa vaan ei järjestys. Onkos jollain hyvä konsti millä määrittää mikä säädetään kun jonkun pytyn venttiilit vaihtaa?
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 28 Maalis 2013 19:02
Kirjoittaja Iski
Ei tiedossa, mutta kyllähän sen äkkiä oppii huomaamaan seuraamalla miten menee, olis kannattanu säätää kun suuttimet oli irti, pyörii kone paljon helpommin kun ei tule puristuksia, vai pitääkö säätää lämpimänä.
Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen
Lähetetty: 28 Maalis 2013 19:12
Kirjoittaja ikilika
Samaa mietin, nyt meinaan pelkästään löysätä suuttimia. Minuutin homma. Kylmänä säätö, imu 0.35mm ja pako 0.70mm. Aika paljon pakopuolelle

Oho, tuli tilattua triax ufo 140 antenni. Kun ei tuolla honkkarin pilipalilla tahdo tehdä mitään. Aika harvassa olivat ne paikat missä kaikki kanavat sillä näkyivät... Taitaa olla sittenkin turhaa löysätä suuttimia, eihän sitä nyt tartte kiertää kuin max 3kierrosta niin kaikki pytyt on puristuksensa tehneet.
