Sivu 1/2
YsiKutterista Racebussi(Myyty eteenpäin)
Lähetetty: 04 Elo 2011 21:31
Kirjoittaja AtAi
Projekti koonti:
Aihio:
Scania F112 Kutter9 vm.82

Ohjelma: Autonkuljetustila, 1+8, neljä makuupaikkaa.
Tehty: bussi lyhennetty 12metrin alle että saadaan ilman poikkeuslupia N3-ka, väliseinä 5m takapuskurista
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vielä ei oo aihio pihassa, mutta projekti aloitettu istumalla toista tuntia konttorilla kyselemässä kuin 6vuotias

Eli siis tästä voitte arvata ettei jää bussiksi.
Vastauksia muutoskatsastukseen liittyen:
N3-ka:
-katsastuksessa jarrusovitus
-väliseinä vapaa ennen 84, mutta suositus olla uudempien vaatimusten mukainen
-sidontalenkit min.6kpl, max 1,2m välein, 0.25m päässä päistä min.väli 60cm.
-kantavuutta jäänee yli 3tonnia!
12x2,55m
M1-ma:
-JARRUSOVITUS KAIKISSA ILMAJARRUAUTOISSA
-RATTILUKKO
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä
-makuupaikkoja
-säilytystila asunto-osassa
-istuimia ja pöytä
-sammutin
12x2,5m
Kertusta selvis että kokmassa 16tonnia, kantavuutta yli 4tonnia. Vm82
Yo. vaatimukset paikalliselta konttorilta kyseltyjä, pitäs vaan päättää kumpi, m1 halvempi vakuutus.
Taakse kun tulee joka tapauksessa 5m pitkä autonkuljetustila, niin lienee järkevintä laittaa n3kuorma-autoksi, dvero on ryöstöä samoin kun vakuutus, mutta pidetään sitten vähän vähemmän liikenteessä.
Kaikki kokemukset F112-alustaista kaania-kutteria sivuten kiinnostaa!
-----------------------------------------------------------------------------
2012 ekalla viikolla myyty etiäppäin, loppu motivaatio kun tuijotteli tarpeeks pitkään noita vandaalien jälkiä. Uutta kalustoa kiikarissa
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 04 Elo 2011 23:42
Kirjoittaja Reddewil
Ulkomuistista "korjauksia" kun lakia olen joskus lukenut oman auton kohdalla:
M1-ma:
-JARRUSOVITUS KAIKISSA ILMAJARRUAUTOISSA -> -73 lähtien
-RATTILUKKO -> ikinä kuullutkaan, jos ei sitten periydy "pikkuautoista"
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä -> keittomahdollisuus, sähköstä ei puhetta
-makuupaikkoja -> min.2hlö
-säilytystila asunto-osassa -> kattolokero riittää ym.
-istuimia ja pöytä -> tulee vähän "väkisin"
-sammutin -> en ole löytänyt pykälää, muuta kuin jos autossa on kaasut
12x2,5m -> poikkeusluvalla 13m
Sen autonkuljetustilan saa tehdä M1:eenkin, joten miksi kuorkki, tai miksipäs ei?
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 04 Elo 2011 23:50
Kirjoittaja Wonderi
Hassu homma tuo M1:n 2,5m leveysraja. 90-luvulla kaikki isot bussimallit muuttui 2,55m leveiksi. Onko niistä M1-kulkurin aihioksi enää ollenkaan vai saako/pitääkö siihenkin hankkia poikkeusluvan?
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 09:56
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:Ulkomuistista "korjauksia" kun lakia olen joskus lukenut oman auton kohdalla:
-RATTILUKKO -> ikinä kuullutkaan, jos ei sitten periydy "pikkuautoista"
-Keittolevy KIINTEÄLLÄ sähköllä -> keittomahdollisuus, sähköstä ei puhetta
-makuupaikkoja -> min.2hlö <-siksi monikko
-säilytystila asunto-osassa -> kattolokero riittää ym.
-istuimia ja pöytä -> tulee vähän "väkisin"
-sammutin -> en ole löytänyt pykälää, muuta kuin jos autossa on kaasut
12x2,5m -> poikkeusluvalla 13m
Sen autonkuljetustilan saa tehdä M1:eenkin, joten miksi kuorkki, tai miksipäs ei?
Rattilukko periytyy pikkuautoista, ikävä kyllä, kuuluu matkailuauton/m1 katsastusvarustukseen vuoden 68jälkeen
Keittomahdollisuus, kyllä, mutta vaihtoehdot, kaasu tai sähkö, kaasussa tarvii olla kaiken maailman tarkastuspapereita, sähköjärjestelmä tarvii olla kiinteä, näin luki omin silmin kun tiirasin siitä opuksesta mitä katsuri selas.
Säilytystila, kyllä inssikin oli repeämisen jälkeen sitä mieltä että hattuhylly kelpaa, hanskalokero ei kelpaa.
Pöytä, ei tuu välttämättä väkisin, istuimet kyllä tulee.
poikkeusluvalla, sillähän saa vaikka 14,5m kuorma-auton kun on tarpeeks pätevä selittämään, vähän houkutteli 14,5m 9kutteri/rahtiperällä muuutettuna hevosautoks, mutta se vaatii vähintään yhtäpaljon muutostöitä kuin tämä ja on todellapaljon kalliimpi esim. laivasssa, mutta kyllä se reilu pari metriä lisää asumistilaan olis aika pop, mutta sitten kun tämän aihion saan vaihtamalla pikkuauton siihen, ja rahtikutterimiehelle ei kelpaa ku käteinen, niin valinta oli selvä.
Tiedän että saa tehdä, mutt siksipä kääntyy varmaan kuokkiin, kun noita huomioitavia rajotteita, noin vanhassa eli 82sessa on niin vähän että sen saa nopeasti rakenneltua rekisteröinti/muutoskatsastuskuntoon että riittää omakin lisenssi ajamiseen. Talveksi menee kuitenkin seisontaan jos edes saadaan sitä ennen katsastuskuntoon, mutta talven aikan sitten tarkoitus tehdä sisusta kunnolla.
Mitä tulee mittaan, niin en tiedä onko yli 12m kun ei lukenu trafin tiedoissakaan, mutta siksi juuri se ei ole ongelma, jos mittanauha näyttää yli 12m, niin kun mittaa ei oo missään virallisesti ylhäällä ni voi napsasta ylimääräset pois takapäästä.

Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 10:26
Kirjoittaja mosku
Toi on hienoa aikaa... ja sitten kun leimaukot harvemmin puhuu täysin samaa kieltä kuin me kaduntallaajat
Sähköt riitti ainakin täällä Lohjalla tehtynä sillai budjetti meiningillä että DEFAn minipistokkeella sisään ja sisällä sisäpistoke. Tämä idea löytynyt täältä palstalta mutta, kelpasi oikein hyvin. En vaan oikeen tiedä paljonko toi kestää virtaa mutta, viehän ne vanhat lämppäritkin aika paljon. Tämä on meillä nyt väliaikaisratkaisuna jotta saatiin leimalle.
Hellasysteemi meillä oli leimalle semmonen mis 2x paistolevy+uuni hongkongista ~60€, eikä ollu kiinteänä vaan kaapissa pystyssä. Mulle sanoi kun sitä kävin kyselemässä että keittomahdillisuus oltava... ei puhunut kiinteästä rakenteesta mitään.
Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 11:08
Kirjoittaja AtAi
mosku kirjoitti:
Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
Nii se o nii uus että tarvii rajottimista murehtia.
Vanhemmissa säännökset vaan paranee, tosin se ruosteongelma tulee monesti sitten vastaan, toivotaan ettei kovin monta sataa neliötä lattarautaa tarvii vaihtaa kaaniaan.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 11:58
Kirjoittaja mosku
AtAi kirjoitti:mosku kirjoitti:
Meillä Retkileka leimattiin M1:seksi ihan siitä syystä kun autosta ei löytynyt rajoitinta. Tuolla projektiosiossa on aika paljon juttua rakentelusta.
Nii se o nii uus että tarvii rajottimista murehtia.
Vanhemmissa säännökset vaan paranee, tosin se ruosteongelma tulee monesti sitten vastaan, toivotaan ettei kovin monta sataa neliötä lattarautaa tarvii vaihtaa kaaniaan.
Juu, toi ikäjuttu on totta molemmissa kohdissa...
Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h. ABS:sien kans joutui painimaan aika paljon jotta sai leimalle, teillä ei ilmeisesti tätä murhetta ole.
Tsemppiä projektiin.
Meil meni aika tarkkaan puolivuotta taivastallissa tehtynä linjurista reissukuntoon, valmishan se ei yllätys yllätys ole.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 13:28
Kirjoittaja Wonderi
[quote="mosku"Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h.[/quote]
Eipä saisi kuitenkaan kun M1:lle satasen ajamiseen on 3,5t yläraja kuitenkin. Painavilla vain linja-autoksi rekisteröidyillä saa ajaa kovaa, niissä ei tarvita airbagia uusissakaan.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 05 Elo 2011 14:28
Kirjoittaja mosku
mosku kirjoitti:Ei kai niissä hirveitä eroja noissa rakentelu jutuissa ole jos M1:seksi tekee.
ABS (on)ja Airbagi jos olis niin sais ajaa 100km/h.
Wonderi kirjoitti:
Eipä saisi kuitenkaan kun M1:lle satasen ajamiseen on 3,5t yläraja kuitenkin. Painavilla vain linja-autoksi rekisteröidyillä saa ajaa kovaa, niissä ei tarvita airbagia uusissakaan.
Kyllä katsastaja oli sitä mieltä että 90--> abs + bagi niin ois saanut sen 100km/h, bagi meiltä puuttuu niin sanoi että 80km/h... Toki saattoi sekoittaa Linjaautoon kun oli kaikki muutos hässäkät siinä samassa. Saattaa siis olla virheellinen tieto, finlexistähän sen löytää.
Edit: ulkoasu
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 08 Elo 2011 17:46
Kirjoittaja Nortti
Tervehdys
Tuossa rupesin ihmettelemään tota airbäki juttua ,kun kumminkin noita m1luokan autoja on kumminki 100:n autoinaki.
Riittäneekö tuohon että on joka penkissä turvavyöt ja absit.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 08 Elo 2011 17:53
Kirjoittaja Mimyy
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 08 Elo 2011 21:17
Kirjoittaja Falcon
Yllättävän hyvin on ainakin meille riittänyt 80km/h.Mikä kiire lomalla on.
Harvemmin meidän kaanian mittariin edes saa sitä 80 lukemaa,kun edessä pyörii kaikenmaailman
kökkötraktoria ja muita näppylöitä 80-alueella.Todettiin että bussikuskilla pitää olla lehmän luonne,niin
ei katkeile suonet päästä.

Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 11 Elo 2011 16:17
Kirjoittaja Mopar
Tuo lienee aika sama, kummaksi rekisteröi, ei oo isoja eroja. Itellä on kuljetin rekisteröity matkailuautoksi ja aika vapaata siinäkin on rakentelu. Bussina sellainen kannattas pitää, jos vain kortti riittää.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 12 Elo 2011 09:41
Kirjoittaja AtAi
Mopar kirjoitti:Bussina sellainen kannattas pitää, jos vain kortti riittää.
Kunnei riitä niin pakko muutostaa joksikin mikä kalliimpaa pitää
Tänään on totuuden paikka, tätä komiaa ja mahtavaa 1982 mallista 9 kutteria lähretään tässä kohta pian hakemahan. Jotenkin luottamus ei oo hirveen korkeella siihen että pysyys läjässä koko 300km paluumatkan

Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 13 Elo 2011 00:34
Kirjoittaja AtAi
Oijoi kuinka herkkua tuo on ajaa! Eikä noin tyhjänä ees mäjet tunnu missään kun 112kaania laulaa, tai huutaa, kun putki katkes matkalla downpipestä, hyvät murinat, mutta kaippa se on tosta ehjättävä

Huomenna tarkotus vähän entrata tota porukalla ulkoisesti, että on siinä hapessa notta julkisilla paikoilla kehtaa seisottaa. 57paikkaa lukee otteessa, mutta yhteensä 6penkkiparin osat löyty pitkin autoa, notta vähän ahrasta tuloo noilla istuksia melkeen 60 tyyppiä

Ihme vehje tää, se osas jopa suoristaa ittensä vaikka oli vähän vinossa parkissa, ja suoraan kulki ku juna, eikä paljoo vastaantulevat yhdistelmät heilutellu. Vähäsen jännittää siinä vaiheessa ku muutokset on tehty ja pitääs konttorille vierä, 2006 viimeks leimattu. :DD Saakos jostain näihin 9kerttuihin tuulilasia, näytti olevan oikeesta reunasta ylhäältä alas halki, varmaan joutunee vaihtamaan leimalla.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 14 Elo 2011 18:39
Kirjoittaja AtAi
1,1m lähti bussin perästä pois.
Samalla tuli laskettua että ramppien kulma menee sen verran jyrkäksi 80cm/2.3m että ei saa tehtyä 5.punkkaa auton keulan päälle kuten alunperin oli tavoite, joten nyt luvassa vain 4sänkyä kerrossänkymuodossa. Takapäätä ei saatu eilen ulkoisesti vielä valmiiksi kun tarvi lyhentämiseen uhrata 5 käyttökelposta tuntia, jolla olis taakse muuten jo tehty ovetkin varmaan. Sivulaatikoiden pohjapalkkia tarvii tehä pari kymmentä metriä, on vähän päässy norjan kromi tarttumaan, ja kun pitää riittää kantokyky kilpurin renkaille ja paljon muulle niin olis se kiva ettei ihan heti antaudu. :DD
Kovien pakoäänien syy on tosiaan pakoputki, mutta sieltä puuttuu metri sitä

Ainiin ja kierroslukumittariin tars saada eloa, lisäks latausmittarissa häikkää, aina kun virrat päällä lataa muka 30V
E: About 15m tars jotain metrin leveetä alumiinia että sais ikkunoita peitettyä ja muutenkin vähän sipisteltyä ulkokuorta.
Mistäs kannattaa koittaa hankkia ettei oo ihan jumalattoman kallista, mitä halvempi sen parempi. Normi peltikin kelpaa jos vaan saa tarpeeks ohkasta halvalla ettei kaadu kaania kylellee.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 16 Elo 2011 21:18
Kirjoittaja AtAi
9metrin verran on ny 0.8mm alumiinia varattu, eli muutama metri vielä uupuu. Pitää yhelle taholle soittaa kun tarjos 0.3mm alua, se ei ainakaan paina mitään ja helppo muotoilla, siitä ainakin vois tehä ton takapään ja katon välisen pätkän kun tarvii muotoilla aika rajusti.
Tänään siirty väliseinä merkkiin 5metriä takapuskurista. Nyt vaan sitten oottelemaan että saa sänkyjä jostain, osa väliseinän vahvikkeista tulee vielä poistumaan kun niiden tilalle tulee sänkypatentin vaatimat puutolpat.
E:aloitusviesti päivitetty
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 23 Elo 2011 20:42
Kirjoittaja AtAi
Pari runkopatjaa jo saatu sänkyaihioiksi, mutta prkl löyty lisää hitsattavaa, eli 3.päivän rakennuspäivä menee varmaan ihan kokonaan hitsatessa, kun peräs tars saada valmiiks ja sen jälkeen korroosiokorjausta ankarasti. Perää ei kyllä varmaan ihan valmiiks saada, mutta ulkoisesti ainakin olis toiveissa. Tosiaan uus paikka löyty keskikäytävältä, toisen reunan kannatin oli hapan, toisen taas näytti uuden veroiselta, liekkö korjattu, vai liekkö tolla paineilmasäiliön sijainnilla huonomman puolen puolella jotain vaikutusta.
Tilattu takavalot, mb sprintter tyyliset, sekä 20oranssia ja 10punasta äärivaloa.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 23 Elo 2011 22:01
Kirjoittaja Reddewil
AtAi kirjoitti:Pari runkopatjaa jo saatu sänkyaihioiksi, mutta prkl löyty lisää hitsattavaa, eli 3.päivän rakennuspäivä menee varmaan ihan kokonaan hitsatessa, kun peräs tars saada valmiiks ja sen jälkeen korroosiokorjausta ankarasti. Perää ei kyllä varmaan ihan valmiiks saada, mutta ulkoisesti ainakin olis toiveissa. Tosiaan uus paikka löyty keskikäytävältä, toisen reunan kannatin oli hapan, toisen taas näytti uuden veroiselta, liekkö korjattu, vai liekkö tolla paineilmasäiliön sijainnilla huonomman puolen puolella jotain vaikutusta.
Tilattu takavalot, mb sprintter tyyliset, sekä 20oranssia ja 10punasta äärivaloa.
Millaset sprintteri tyyliset, kuvaa linkkiä? Löytykö jostain edukkaita "äärivaloja"? Itellä etinnässä led-mallisia myös, mutta en ymmärrä mikä niissä muka maksaa.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 24 Elo 2011 08:10
Kirjoittaja Rantarosvo
Alkaahan noitten led-valojen hinnat jo hivottelemaan kohtuuhinnan rajoja, Toki jos niitä kymmeniä tulee niin hintaa kertyy.
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=140
OT
Onko kellään tietoa millä nimikkeellä rekoissa näkee keulassa ja perässä noita "ääri"valoja. Laki tekstissä kun yksselitteisesti lukee että niitä saa laittaa ajoneuvon kulmiin ja maksimissaan 6kpl. Tiellä kumminkin näkee päivittäin yhdistelmiä joissa voi olla keulassa jopa yli kymmenen valoa. Lisäpitkissä olevat parkitkin kun lakitekstissä lasketaan äärivaloiks. Kotimaan kilvissä olevia ovat ja komeeltahan ne joulukuuset tienpäällä näyttää. Oon vaan monasti mietiskelly että miten ne menee katsastuksesta läpi

Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 24 Elo 2011 10:17
Kirjoittaja Reddewil
Nojoo tuolta oon katellu, tuntuu vaan hölmöltä perus sivuvaloista maksaa yli 500 mummua, ku vaihtaa uusiin...
Ei kai ne katsastuksessa niitä valoja kyttää, tai sitten ne on vaan pois päältä siellä.
On etu- ja takavaloja, sitten oli nuo sivuvalot, eli "äärivalot". Sitten on oikeat äärivalot, jotka merkkaa tuon moottorivaunun kulmat osottaen eteen tai taakse, tai sekäettä, ne tappimallit. En nyt löytäny finlexistä pykälää. Parkit eli seisontavalotkin tais olla ihan etuvalot, ja niitä tainnu saaha tuplata... Ei ne ronkeleita noissa isoissa autoissa oo, joten tuikkuja vaan reilusti =)
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 24 Elo 2011 11:29
Kirjoittaja janne
Tilasin kulkuriin sivu/kylkivalot tuolta nettiosa oinoselta 7,90 kpl vanhat hapettuneet hehkuversot sai kyytiä. Tuosta määrästä sen verran että työautossa on keulassa led-parkkeja 18 kpl, kulmissa "kumiviiksi ledit", keltaisia kylkivaloja 10 kpl per puoli, nuo siis pelkässä veturissa. Napista saa sammutettua osan keulan parkeista lähinnä katsastukseen mutta ei ole sanoneet mitään. Poliisit sanoi kerran että alkaa olemaan valoja kohta tarpeeksi,

lupasin olla lisäämättä

. Lisäksi keulassa 6 lisäpitkää ja ei oo kukaan huomautellut, takana ei ole punaisiavaloja kuin vaan 12 kpl .Perävaunussa vähän hillitymmin
Eli rohkeasti valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa

kyllä jossain vaiheessa joku "viisas" sanoo kun niitä on riittävästi tai liikaa.
Tiedän kyllä tapauksen että on viety kilvet liiallisten valojen takia (puolikkaanveturissa toistasataa parkkia) oli muuten aika hieno pimeällä
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 24 Elo 2011 16:17
Kirjoittaja Rantarosvo
Voipi olla et ottaa pattiin irrotella niitä
Emännän työkalussa ei oo kylkivaloja ko parisenkymmentä puolellaan ja ne on vaihtunu ledivaloiks sitä mukaa kun rupeevat renkkuamaan. En muista vaikka oisivat jo kaikki. Eteen ja taakse siinä ei oo mitään ylimääräsiä.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 24 Elo 2011 20:24
Kirjoittaja Wonderi
Laittomiahan ne ylimääräiset valot on. Suomalaisen lain mukaan kovin paljoa lisää valoja (verrattuna uusiin autoihin joissa niitä on enemmän kuin vanhoissa) ei juuri saa laittaa. Katsastajia ne ei juuri kiinnosta mutta poliisi sakottaa ja ottaa sitten kilvet pois jos on sillä tuulella.
Mulla on periaate että työautoihin tai siviiliautoihin ei tule yhtäkään valoa tai muuta kilkutinta joka voi edes etäisesti näyttää laittomalta tai muuten "mielenkiintoiselta". Löytävät sen huomion keränneen lampun lisäksi kuitenkin jonkun kiekon täyttövirheen tai muun sakotettavan turhuuden. Johtuuko edellä mainitusta vai tuurista, mutta alkaa olla ensimmäinen miljoona kilometriä ammattimaista raskasta liikennettä takana joutumatta kertaakaan "kunnon" ratsiaan.
Re: YsiKutterista Racebussi.
Lähetetty: 25 Elo 2011 20:10
Kirjoittaja Rantarosvo
Reilu miljoona on takana raskaalla ja kyl mie oon ollu ihan kunnollisessakin ratsiassa, No autot oli muitten omistamia ja yks vanha patu työkaveri sano viat poliisille jos ne ei niitä ite huomannu. Ei kuulemma muuten autoa korjattu jollei kilvet lähteny. No ajoin tohon itäiseen ihmemaahan ja vähän tuoreemmalla kalustolla kun se patu. Omassa autossa on noi lisävalojen parkit kytketty niin että syttyyvät kun kiskasee käsijarrun päälle, vaikka lailliset ne on. Saattovalona ne toimii myös mitä nyt joku kolmisenkymmentä metriä on kantavuutta tolla kaukosäätimellä.
No nyt mie en enempää jauha tuubaa asian vierestä tässä säikeessä
ps. 4 puhallutusta yhessä päivässä ennätys, ja viel samat poliisit. Viisari ei värähtänyt kertaakaan eikä oo värähtäny sen jälkeenkään. Siis alkometrin viisari
