Sivu 1/1

Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 28 Touko 2011 10:30
Kirjoittaja Club Pirates
Moro

Yhdistyksemme linja-auton Sisu Wiiman kone tuli tiensä päähän. Ilmeisesti oli matkan aikana vedet hukannut ja leikannut sen jälkeen kiinni. Kone kun avattiin niin näkymä oli tämä. http://www.clubpirates.fi/galleria/remontti3.jpg Kone on siis Leyland 0.400 6.5l turbolla.

Kun täällä näyttäisi olevan sen verran asiantuntevaa porukkaa niin kysyisinkin onko mitään järkeä yrittää korjata vanhaa konetta? Ainakin sylinteriputket ja männät pitäisi vaihtaa. Varmasti myöskin kannen kunto pitäisi tarkistuttaa ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Ja myös selvittää se mistä vedet on tulleet pihalle. Toinen vaihtoehto on se, että vaihdettaisiin koko moottori. Käyköhän tuohon mitkä koneet? Yksi Volon Mahurin THD-100 kone olisi kiikarissa ja se myyjän mukaan menee suoraan paikalleen. Eli onkohan siinä kiinnikkeet samassa kohtaan kuin leylandissa ja sopiiko vaihdelaatikko siihen suoraan?

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 28 Touko 2011 15:38
Kirjoittaja Reddewil
Vastaan tähän ekana vaikken mitään tiedäkkään. Mielestäni ei ole järkeä korjata tuota vanhaa, sillä volvon (9,6L) koneella alkaa wiima kulkemaan! Siihen en usko että heittämällä menee paikolleen, mutta ei kai niitä korvakoita ole hankala muuttaa, itsellä tuossa volvossa scanian laatikko ja se vaati pienen välilevyn. Öljysäiliö, nestehommat ja ilmavehkeet joutuu askartelemaan myös. Toki mistä sen tietää kuinka samoissa kohtaa ne on.
Mutta odotellaan oikeiden tietäjien kommentteja ;)

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 28 Touko 2011 19:09
Kirjoittaja Lahti32
onhan monet laittaneet Leylandin ja Valmetin tilalle Volvon koneen. Eräässä Sisussa on Volvon kone ja laatikko ja Scanian perä. Kaikki jälkeenpäin askarreltu itse.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 28 Touko 2011 20:25
Kirjoittaja motoku
leyland alkaa olla jo sen verran historiaa, että päivitys volvoksi lienee paikallaan. sillä varmistuu osahuolto vuosiksi eteenpäin ja kulkeepahan nöyremmin. kulutuskaan tuskin nousee. vaikka enemmän ilmaa lämmitetäänkin, vastasissa ei tarvi tuhertaa niin kauaa...

yleisesti ottaen hyvä asentaja osaa kyllä peruskorjata moottorin uutta vastaavaan kuntoon, mutta hintalappu saattaa muodostua aika pitkäksi. siinä mielessä "tonnin kone" ja hivenen kylähullua henkeä saattaa antaa riittävän lopputuloksen halvemmalla. sillä kaikkihan nämä meidän kulkineet on perä "kuusakosken leukojen välissä" ja tuhansien €€€€ investointi "uuteen" moottoriin ei maksa itseään ikinä.

sen riskin, ettei vaihtomoottori olekaan edellistä parempi, joutuu ottamaan. myyjä vastannee koneen toimivuudesta, mutta edestakaisin vaihteleminen saattaa jyrsiä hermoa. yhtäkaikki, tsemppiä projektiin!

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 31 Touko 2011 07:19
Kirjoittaja Club Pirates
Kuuluukohan noissa männissä olla tuommoiset "pyörrepiikit" vai onko tuo sulanut vain noin pahasti?

Mietin vaan tuossa jos Volvon kone pistetään kiinni niin kestääköhän kytkin ja vaihdelaatikko uutta tehon ja väännön lisäystä?

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 31 Touko 2011 10:03
Kirjoittaja KajNyy1
Club Pirates kirjoitti:Moro

Yhdistyksemme linja-auton Sisu Wiiman kone tuli tiensä päähän. Ilmeisesti oli matkan aikana vedet hukannut ja leikannut sen jälkeen kiinni. Kone kun avattiin niin näkymä oli tämä. http://www.clubpirates.fi/galleria/remontti3.jpg Kone on siis Leyland 0.400 6.5l turbolla.

Kun täällä näyttäisi olevan sen verran asiantuntevaa porukkaa niin kysyisinkin onko mitään järkeä yrittää korjata vanhaa konetta? Ainakin sylinteriputket ja männät pitäisi vaihtaa. Varmasti myöskin kannen kunto pitäisi tarkistuttaa ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Ja myös selvittää se mistä vedet on tulleet pihalle. Toinen vaihtoehto on se, että vaihdettaisiin koko moottori. Käyköhän tuohon mitkä koneet? Yksi Volon Mahurin THD-100 kone olisi kiikarissa ja se myyjän mukaan menee suoraan paikalleen. Eli onkohan siinä kiinnikkeet samassa kohtaan kuin leylandissa ja sopiiko vaihdelaatikko siihen suoraan?
Nimimerkillä IRJA kirjoittaja on tehnyt tuon vaihdon ja on keskusteluissa kertonut miten "heittämällä " tuo onnistui. Irja laittoi myöskin automaattivaihteiston autoon samalla.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 15 Kesä 2011 12:16
Kirjoittaja SisuPussi
Täällä olisi sama operaatio edessä ja hieman aloiteltukin jo. Oletteko selvitellet tuota Volvon koneen istuvuutta enempää? Itse kävin katsomassa IRJAsta miten siinä oli toteutettu moottorin vaihto, mutta IRJA on uudemmalla alustalla joten on hankala sanoa kuinka pitkälti nämä alustat ovat samanlaiset. Päivittelen homman etenemistä tuonne projekti-ketjuun:
viewtopic.php?f=2&t=108&start=150

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 17 Joulu 2011 14:49
Kirjoittaja Club Pirates
Pistettiin koko komeus myyntiin.

http://www.nettikone.com/sisu/b84-v-t5500/1015501

700e tähän mennessä tarjottu.

Uutta katsellaan sitten ensikesän reissuja varten.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 17 Joulu 2011 18:12
Kirjoittaja wiima63
En tiedä onko tuo kuinka yleinen moottori mutta luulis että tuosta vielä selviäis kellarin laakereilla ja mäntä/putki sarjalla. samallahan sitten tulis uusittua tiivisteekin niin se ois parempi kun vaihtomoottori. Voihan se uusikin aihio olla sitten ihan viittä vaille valmis.

Uskoisin että alle 1000e tuosta tekee vielä moottorin. Jos nyt vaan noita leylandin osia saa jostain. Toinen vaihtoehto heittää joku toinen tekniikka kone ja laatikko paikalleen ja tehdä kiinnikkeet ja jatkaa / lyhentää kardaani.

varmasti sekin halvempi vaihtoehto kun tuon myyminen alihintaan ja uuden kulkurin ostaminen ja rakentaminen.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 17 Joulu 2011 18:19
Kirjoittaja wiima63
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=62

tossa yks viestiketju jossa yhteystiedot johki intiaan mistä saa leylandin 400:n osia. Jos vallan uskaltaa sieltä tilailla.

Sit näyttäs FIXUS ketjun nettikaupassakin olevan osia, männänrengassarja 327e sylinterinputki 85e/kpl kiertokangen laakeri 61.50e ja runkolaakeri 67e ja kannentiiviste 107e

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 17 Joulu 2011 19:15
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kannattaa miettiä tarkkaan kannattaako koneremppa. Kone auki ja mittaukset.
Jos siellä alkaa esim. nokka-akseli/kampiakseli olemaan viimeisillään, tulee kalliiks.
Ruiskutuspumpun korjaaminenkin on kallista, jos meinaa tehdä kunnolla moottorirempan.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 17 Joulu 2011 21:00
Kirjoittaja Club Pirates
Kiitoksia vinkeistä, mutta tarkoitus oli alunperinkin myydä tuo Wiima viime kesän jälkeen. Meillä ei ole paikkaa missä konerempan olisi voinut tehdä, enkä tiedä olisiko riittävästi ammattitaitoakaan. Kone kyllä avattiin ja todennäköisesti siitä olisi selvinnyt mäntien, sylinteriputkien ja tiivisteiden vaihdoilla. Ja kansi ainakin olisi pitänyt tarkistuttaa. Lisäksi pakosarja oli muutamassa osassa ja kaikenmoista muuta pientä, josta tulee lopulta suurta.

Mutta näin tällä kertaa. Keväällä alkaa sitten uudet projektit.

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 29 Touko 2012 13:39
Kirjoittaja Club Pirates
Noniin vanha myytiin ja uutta tilalle. Tällä kertaa teimme kaupat 84 vuoden Wiima Volvo B10M:stä. Katsotaan kestääkö se meidän käytössä viisi vuotta niin kuin vanhakin ennekuin antautui. Morjestellaan liikenteessä!
Kuva

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 29 Touko 2012 13:55
Kirjoittaja Reddewil
Leikkimökkiin renkaat alle, puomi eteen ja kiuas nurkkaan niin on saunakin mukana ;)

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 29 Touko 2012 14:01
Kirjoittaja Bussiton
Eli homma jatkuu :lol: sitten vaan uusi rojektikansio auki :D

Re: Leyland O.400 leikkasi kiinni

Lähetetty: 29 Touko 2012 20:14
Kirjoittaja Rosvolinna
Näppärä ja hermoja säästävä tapa ehjätä kiinni leikannut kone - ei muuta kuin nopat peiliin ja luut ristiin :)

Onnittelut hankinnasta