Sivu 1/2

rojektia vailla

Lähetetty: 10 Tammi 2011 21:14
Kirjoittaja janne
Tervehdys kaikille! Matkailulinjuri kuume on kasvanut siihen mittaan että kevään aikana ois tarkoitus hankkia auto. Alusta tulisi varmaan olemaan scania mieluiten takatuuppari ,kuorma-autopuoleta alustatekniikka tuttua ,mutta mikä KORI ois paras tai hyvä ,mikä helpoin rakentaa , autosta tulisi D1 ihan verotus syistä. Ruoste kai on suurin ongelma n,20-25v ikäisissä busseissa .eli onko joku kori edes vähän korroosiota kestävä. Ja kaikkia muitakin vinkkejä kaipailen. 89- Vanhool ois tuossa tarjolla mitä mieltä? kellään kokemusta.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 10 Tammi 2011 21:41
Kirjoittaja Rosvolinna
Pikaisena "mutuna" voisin olettaa, että kotimaiseen koriin olisi helpompi löytää varaosia esim. ikkunoita luukkuja tms. kuin ulkolaisiin. Itselläni on hollantilainen kori Volvon rungolla. Siinä on sekaisin mustaa rautaa, sinkkipeltiä, alumiinia ja lasikuitua.

Itse en pidä tuota korin mustarauta "himmeliä" kovinkaan huonona asiana = helppo korjata ja materiaali on halpaa ja sitä löytyy joka rautakaupasta.

Taudista ei parane - mutta auton hommaaminen joko lieventää tai pahentaa oireita 50/50 :) Onnea aihion metsästykselle.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 10 Tammi 2011 23:46
Kirjoittaja Reissu-Late
Mulla lahtelainen 450 eagle v-89,alumiinia apurunko ja pellit.Mustaa rautaa vain takaosan tavaratilassa ja takarenkaiden ympärillä kehikko.Ainakin minulla vapaa ruosteesta,helppo rakentaa.SUOSITTELEN

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 00:39
Kirjoittaja Lahti32
Tervetuloa foorumille :D

En unohda sullekaan kertoa että meidän Lahtikko täytti 30 vuotta eikä kori ole mennyt miksikään. Alumiini kestää eri malliin kun se on kokonaan alumiinia. Silmä sairasti vanhaa designiä niin siitähän pääsi faceliftilla, siitä tuli komea uusilla palikoilla, työtähän se vähän vaati mutta yksi mukavimmista hommista. Vielä pikku pointti se eikä ihan vähäinen, että Volvot ja vanhat Scaniat on rungollisia joten koppa kestää päällä melkein mitä vain. Mutta onhan noita uudempia Scanioita, Mersuja ja Setroja, ja Volvojakin joissa himmeli kantaa koko koslan ja sitähän ei passaa noin vain sahailla, saattaa ottaa maha maahan kiinni noin niinku karrikoiden :wink:

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 17:04
Kirjoittaja janne
Kiitos kaikille vinkeistä! Joo kuume alkaa olla kova lahtelaine ois vissin hyvä ja onhan ne hyvän näköisiä vanhempinakin. Oisko kellään kokemusta vanhoolista ku pohjoisessa ois sellanen myynnissä, ja vuosimallilla ei ole tosiaan suurta merkitystä kuntohan se ratkaisee.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 17:30
Kirjoittaja VANHOOL
Hyviä korivaihtoehtoja on esim carrus, suht. modernin näköinen sisältä ja päältä vanhanakin, helppo rakentaa sisältä kun matkustamon lattiat on sen verran leveät että esim. runkosängyt sopii leveydeltään suoraan. Tosin mustan raudan autona ne voi työllistää aikalailla. Ehkä on järkevintä sijoittaa pikkasen enemmän ja hommata rosteri korinen sellanen. Tietty jos on hyvin hoidettu ja kunnostettu mustanraudan autokin niin meneehän sekin. Paremmasta rosterista tehtyjä carruksia on ainakin -93 eteenpäin.

Lahtelainen on perusvarma ja hyvä kori vanhassakin alustassa kun on alumiinia. Ehkä pikkasen vanhemman oloinen kun carrus. Sisätiloiltaan pikkasen hankalampi rakentaa kun monissa ainakin 250 leveissä matkustamon lattiat on sen verran kapeita että norm. runkosänky ei kaventamatta sovi pattereiden tasolle. Kattokanavat ja hyllyt on vähän vanhahtavat jos carrukseen vertaa. Kori muuten rakennettu tosi järkevästi avattavineen pyöränkaari paloineen, helpottaa ainakin scanioissa palkkien vaihtoa huomattavasti.

Ajokin kori on kanssa yx turvallinen valinta, sinkkisen korin ansiosta, osa korimalleista ehkä pikkasen vanhan näköisiä ikäisekseen.

Vanhoolejakin suomessa aika paljon eli osia niihinkin varmaan saa aikahelpolla. Pintapellit niissäkin rosteria, lämmin ja hiljainen kori, mutta raskas ja kanttinen, ainakin 370 mallissa aika suuri polttoaineen kulutus. Miinuksena niissä tavaratilan pysty palkit katoaa alaosastaan.

Eli jos itselle aihiota valitsisin niin rosteri korinen carrus olis ykkönen, Lahtelainen hyvänä kakkosena ja muut sen jälkeen.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 17:39
Kirjoittaja Rosvolinna
Komppaan "Lahti32":ta - rungollinen kannattaa hommata. Tuossa pihassa on kaksi rungollista MB609 ja B10M. Molemmissa riittää rautaa vielä vuosikymmeniksi. Ulkokuorta ja tekniikkaa voi aina korjata ja kustomoida.

Täytyy myöntää, on nuo VanHool:it todella silmää mielyttäviä muotoilultaan ja osa vielä valmiiksi tasalattiaisia.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 18:00
Kirjoittaja Lahti32
Kyllähän se silmä haluaisi uuden näköistä. Kumminki moni asia ratkaisee. Carrus on kieltämättä hyvän näköinen jo valmiiksi, lahtikot enemmän vanhahtavan oloisia mutta kyllähän pyöreälamppunen Eagle on komein kuitenki ;) ja tuolla talon takana semmonen ilme häämöttää tosin huijausta kansalle tuollainen facelift :D

Kirjastoautosta rakentamalla pääsee helpolla, vähän ajettuja, tasalattia, valmiit sähköt, hupiakut, ei liikaa ikkunoita mutta vastapainona tavaratilat puuttuu kokonaan, kaikki kuskataan sisällä ja perävälitys huudattaa konetta maantienopeuksissa. Ruostetta ja korivaivoja riittää samallailla kuin turistibusseissakin,

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 11 Tammi 2011 18:23
Kirjoittaja VANHOOL
Juu onhan 560 eagle jo tosi tyylikkään näkönen, keula siinäkin víelä pikkasen ikäistään vanhemman näkönen, mutta sisustukseltaan ja kojelaudaltaan vähintäänkin carruksen tasoinen tossa pari vertailu kuvaa saman ikäluokan autoista, makuasioitahan nämä on.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 00:05
Kirjoittaja Carman
Itse olen tyytyväinen tuohon Ajokki Royaliin, kokonaan sinkitty korirakenne joten ei ruostehuolia.
Ja tarvittaessa saa kuitenkin ihan tavan vehkeillä hitsattua, kunhan vaan ensin hioo sinkin huolellisesti pois.

Myönnetään että hiukan vanhahtavampi olemus kuin vastaavanikäisessä esim. Deltassa, mutta muuten laadukas laite.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 00:39
Kirjoittaja only4pro
Hannu ei uskaltanut mainostaa, tai ehkä se on mennyt jo?

http://www.ukkonenoy.com/index_files/Page610.htm

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 09:55
Kirjoittaja VANHOOL
Juu, en ole hirveesti viitsinyt mainostaa näillä keskustelupalstoilla, mutta kun nyt asia nousi esille niin toi Lahtelainen ehti mennä jo. Pakkaa vähän venyä noi kotisivujen päivitykset. 1 Lahtelainen falcon rahtiperällä parasta aikaa työn alla ja tällänen aihiokin löytyy.

http://www.nettikone.com/scania/k113/902167

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 18:05
Kirjoittaja janne
Tuo on HIENO ja rosterikorinenki! Hintakin suunnilleen budjetin rajoissa vaikka halvempikin käy :lol: Mutta rojektia riittää taas kun omasta siviili autosta mb sprinter alkoi kansipahvi vuotamaan kyseisetä värkistä kulkuri kuume on saanut lisä vauhtia , vaikka se onki maxikorinen lisäpenkillinen 3+4 kevytkuorkki niin ahtaaksi käy kun reissussa koko perhe (5henk+ susikoira) . Kyllä siinä viimekesänä yövyttiinki monesti !

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 18:20
Kirjoittaja Reddewil
VANHOOL kirjoitti:Juu, en ole hirveesti viitsinyt mainostaa näillä keskustelupalstoilla, mutta kun nyt asia nousi esille niin toi Lahtelainen ehti mennä jo. Pakkaa vähän venyä noi kotisivujen päivitykset. 1 Lahtelainen falcon rahtiperällä parasta aikaa työn alla ja tällänen aihiokin löytyy.

http://www.nettikone.com/scania/k113/902167
Näyttäs olevan ainakin 13m vai näenkö väärin?

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 12 Tammi 2011 18:54
Kirjoittaja only4pro
ei tietoa

Koodi: Valitse kaikki

PYHTÄÄN LIIKENNE 	17 	1993 	1993-02 	2001-12 	SCANIA 	K113CLBAA 	  	1821793 	VFF-741   	DELTA 	STAR 501 	  	  	10+ 	54 	  	  	  	  	POHJOLAN LIIKENNE 	997

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 13 Tammi 2011 22:24
Kirjoittaja VANHOOL
Tuli mitattua viime viikonloppuna ja kauppa kaatui juuri pituuteen. 13,20m oli pituus eli ei saa poikkeusluvallakaan c-kortille.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 13 Tammi 2011 22:28
Kirjoittaja only4pro
sittenhän se olisi ihan sopiva jannelle, kun meinaa pitää D1...

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 13 Tammi 2011 22:49
Kirjoittaja Reddewil
VANHOOL kirjoitti:Tuli mitattua viime viikonloppuna ja kauppa kaatui juuri pituuteen. 13,20m oli pituus eli ei saa poikkeusluvallakaan c-kortille.
Aika hyvin katoin :shock: 13m tosiaan ois passeli mulle seuraavaksi aihioksi :wink:

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 18 Tammi 2011 20:01
Kirjoittaja janne
Hieno ois aihio pituutta ei varmaan oo koskaan liikaa! Lauantaina kävin täällä kotopuolessa kattoon yhtä vanhusta kyseessä oli scania bf 86s deltan korilla. Kyseisessä yksilössä oli 10000 ajettu kone samalla laitettu kytkin ,30tkm sitte jarrut ja kylkipeltejä. Alle en juuri kurkistellu.
Ajolleen auto oli ihan ok etumoottorikaan ei haittaa antaa vaan fiilistä, mutta mutta....sisusta oli vähä nuhjuinenn , 8 litran kone ei oo mikään voimalaitos 1.vaihde ei pysy päällä ehkä vaan siirtohaarukka vääntyny (muistelen aikoinaan jakomiehenä "pikkukanikoitten" 5v laatikoissa oli tuota vaivaa). Mutta joo ei wc:tä ym mutta vaimo ja nuorin lapsi ihastui siihen täysin.
Jos nyt kuiten sais ensin tuon rintterin kansi+ kytkinremonntin valmiiksi tuli muuten hintaa sillekki remontille ihania tuo vanhat/ajetut vehkeet sais vaan lisää niitä :D

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 15 Helmi 2011 11:22
Kirjoittaja janne
No niin taas aurinko paistaa pakkasta -32 mutta kesä tulee ja autoa ei vieläkään! Veho haukkasi aimoannoksen bussibudjetista sprinterissä nyt uus kytkin ja kansi koneistettu ym prkl!!! Ei auta ostetaan edullisempi tarjonta täälä pohjoisessa heikkoa halpaisia scanioita ei oikeen löydy. Nettikoneessa id 916913 näyttä ihan ok mutta...............ei oo sööderteljestä :lol: Uudelleen koritushan tuo on ilmeisesti rautajousinen , mitä eroa b58 ja b10 moottoreilla? Mahurihan tuo 58:kin on ? onko tuossa vielä ns, pikkunavat että nyky vanteet ei käy. Ja tuokin on 500km päässä että pitää kerätä useampi ehdokas ja lähteä kiertään. Jalasjärvellä kah-trucksilla (kauppilan hajottamo) scania br 116 lahti32 , vanha malli , nuhjuinen ,sumulaseja leima loppu vasta.............mutta takatuuppari scania. Kyllähän volvokin varmaan menis, kuorma-autopuolella en vaan oo oikeen tykästynyt ,ainakin se kuormurina on pelannu vähintään yhtälailla kun scaniakin vaikka ei oo oikeen käteen sopivan oloinen.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 15 Helmi 2011 13:22
Kirjoittaja Mimyy
Miten tämmönen Scania Vanhool pituus ?
http://www.nettikone.com/scania/k-112/916573

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 15 Helmi 2011 14:30
Kirjoittaja janne
Wau tuo on leuhka oon katellu monesti , mutta kaukana, vuosien varrella on monenlaista härpätintä ollu ja aika monesti oon lentäny/junnalla/liftillä menny hakee "ikäisekseen hyvää" ja tyhjinkäsin tullu takas. Pitkähkö aihio tuo vanhooli mutta joku täällä sanoi että aina loppuu tila kesken, muuten ei haitaa ku jäis linja-autoksi. Aika usein varsinki nettikoneessa hinnat alvittomia vaikka eivät sitä ilmoituksessa mainitsekkaan, mutta tuo volvo kiinnosti pyyntinsä vuoksi vaikka on siinäki hintaa alusta -75 ja varusteita ei mitään

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 15 Helmi 2011 16:16
Kirjoittaja Lahti32
janne kirjoitti:Nettikoneessa id 916913 näyttä ihan ok mutta...............ei oo sööderteljestä :lol: Uudelleen koritushan tuo on ilmeisesti rautajousinen , mitä eroa b58 ja b10 moottoreilla? Mahurihan tuo 58:kin on ? onko tuossa vielä ns, pikkunavat että nyky vanteet ei käy. Ja tuokin on 500km päässä että pitää kerätä useampi ehdokas ja lähteä kiertään. Jalasjärvellä kah-trucksilla (kauppilan hajottamo) scania br 116 lahti32 , vanha malli , nuhjuinen ,sumulaseja leima loppu vasta.............mutta takatuuppari scania.
Volvo B58 on ensimmäinen mahurimalli josta kehittyi myöhemmin B10M. Molemmat oli hyvin suosittuja alustoja ja B58 alustaa koritettiin paljon uudelleen. B58 alustaa sai rautajousien lisäksi lisä-ilmajousilla kuten tuo minunkin Volvo on, B10M mallissa jousitus on kokonaan ilmajousitteinen ilman lehtipakkoja. Vaihteisto muuttui B10M mallissa 6-12 vaihteiseksi kun vastaavasti B58 oli varustettu tuplaperällä ja 5v laatikolla. Moottorit on samoja THD 100 koneita vuoteen 1985 saakka. Oma mielipiteeni on että mitä vanhempi sitä yksinkertaisempi ja sitä myöten helpompi omin voimin ylläpitää mutta joiltain osiltaan vähän karumpi. Vanhoissa Volvoissa ja Scanioissa on kunnon runko keulasta perään, uudemmissa tuuppareissa ei runkoa sitten olekaan joten himmelin kunnolla alkaa olla suurikin merkitys ajan myötä. Tuo BR116 on Oulun Onnikan entinen, ollut ihan vasta vielä ajossa. Rumahan tuo korimalli on mutta tosi harrastaja muokkaa vaikka harakasta joutsenen. Ei tähän hommaan kannata alkaa jos työtä pelkää. Varsinkin jos sattuu olemaan sellainen luonne että ainavaan pitää jotain laittaa. Koskaan ei tuu valmista.

Jos nyt olisin hakemassa aihiota, pitäs kyllä tuo Osmo Ahon Volvo käydä kattoon. Siihen Allison ja eiku rakentaan. Miten nuo turistimallin Scaniat saako niihin ees automaattia vai pitääkö aina naftaa hämmentää :lol:

Alumiinikori ei ruostu :D

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 15 Helmi 2011 18:32
Kirjoittaja RH
Scaniaan sai ainakin 70-80 luvun taitteesta lähtien joko Scanian omaa tai allisonin automaattia riippuen moottorista.
Itsekin kävin n. 10 vuotta sitten katsomassa keskisuomessa takamoottorista lyhyellä kutter 9 korilla ja automaatilla olevaa autoa.

Re: rojektia vailla

Lähetetty: 16 Helmi 2011 11:13
Kirjoittaja janne
Ruoste on ainoa jota vannnoutuneena mersumiehenä on oppinut vihaamaan ,se suurin miinus autossa. Muuten rakentelu/tuunaus on aina karannut käsistä tuohon "rintteriinki" on kahdessa vuodessa uponnut varusteluun hankintahinnan verran rahaa ja kesken on vieläkin.......Tehtyä!
-maalaus
-teippaus
-kylkiputket
-valorauta
-led-parkkeja(paljon)
-aluvanteet
-sikaosaston nahka/plyyshi verhoilu(vähän kesken)
-tekniikkaa uusiksi paljon .......

Mutta nyt se on kuiten aika valmis niin rakentelu into ois kiva purkaa reissubussiin vaikka auto ois vanhakin niin ei haittaa koska en usko että mitään mahdottomia määriä reissuja sillä ehtisi tekemään .Pääasiassa ois pihalla seisomassa ,sen verran paljon kylähullun verta suonissa virtaa että kyllä miehellä bussi pitää olla tarvii sitä tai ei.
Onhan tosiaan scaniaan saanu automaatin jo 60-luvulla, mutta mitä sillä kun on VOIMAA ei oo paljon tarvetta keppiä heilutella :lol: Kyllä lahti31/32 ois iha hyvä vaihtoehto eikä se minusta ruma ole , ja varustukseksi tulisi 5-6 petipaikkaa ,wc, minikeittiö, pöytää ja sohvaa ei mitään hirmu suuria suunnitelmia..............jos ei karkaa homma käsistä.