Sivu 1/2
volvo vanhool
Lähetetty: 28 Joulu 2010 17:44
Kirjoittaja kyykkis
Pitipä niitä renkaita käydä potkimassa. Tuli sen verran kovaa potkaistua, että piti otta auto matkaan
Niinpä tuo tuossa pihalla nyt seisoo.
Pitäisi alkaa tutustuun tarkemmin sen tekniikkaan. ja fiksaileen pieniä vikoja.
Mittaristossa on kosketus häikkää ja lämmitys laite voisi olla vähän tehokkaampi. voi olla että en vain osaa käyttää sitä.
Olisiko kellään manuaalia lainaan tai sähköisenä versiona.
Auto on b10m volvo vanhoolin korilla vm.87
Webasto toimii mutta siihenkään ei ohje olisi pahasta.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 28 Joulu 2010 19:38
Kirjoittaja Reddewil
Vaiha ny hyvä mies avatar
Kurkkaas webaston malli, niin etin ohjeen. Eipä siinä ole kuin päälle ja pois weba/pumppu + ajastin. Mut huoltomanuaalin kattelen myös.
Lämmityslaite sais tosiaan olla tehokkaampi, varsinkin kuskin kuopassa ollessa. Takana pärjää kyllä.
Pukkaahhan kuveja!
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 29 Joulu 2010 11:45
Kirjoittaja Bussiton
Onnitelut autosta tietty

Joo tuppaa oleen noita kosketusvikoja jonkun verran

Re: volvo vanhool
Lähetetty: 29 Joulu 2010 22:34
Kirjoittaja motoku
lämmitysteho moninkertaistui meillä, kun avasin lämppärien kopat ja poistin niistä hiukset+pölyt+savet+hiekat ym. yhdestäkään kennosta ei näkynyt läpi... eikä muuten kulkenut ilmakaan
tervetuloa foorumille!!!
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 29 Joulu 2010 23:03
Kirjoittaja Rosvolinna
Onnittelut hankinnasta ja tervetuloa harrastuksen pariin. Ei ole minullakaan B10M-ohjekirjaa eli yrityksen ja erehdyksen kautta mennään...
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 31 Joulu 2010 15:50
Kirjoittaja kyykkis
Noniin avatar vaihdettu.
Auto on vielä liikennöitsiän teipeissä, nootti tuli että tulisi poistaa yhtiön tunnukset ensitilassa.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 13 Tammi 2011 12:40
Kirjoittaja kyykkis
Minkälaisia vesitankkeja olette laittaneet autoihinne.
Tarkoitus olisi saada puhtaalle ja jätevedelle reilut säiliöt.
Minkä kokoiset on osoittautuneet sopivan kokoisiksi?
Tuonlaiset ainakin on saatavilla
http://www.cipax.fi/web/Suorakaiteen_mu ... a-225.aspx
Hinta on noin 500€/kappale
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 13 Tammi 2011 12:50
Kirjoittaja Mimyy
Jätevesitankki on noin 300l rosteri polttoainesäiliö maksoi muutamankympin purkaamolta.
Tilavuus riittävä tyhjennysväli useita viikkoja.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 13 Tammi 2011 13:30
Kirjoittaja Reddewil
50min suihkussa ottaa 500l vettä, siitä voi jotain kaavailla. Tuskin sitä vettä on ikinä liikaa =)
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 13 Tammi 2011 14:02
Kirjoittaja Lahti32
330 litraa käyttövettä ja n.900 litraa jätevettä. Riittää vesi pitkään isommallakin porukalla ja jätevesitankin tyhjennysväli on viikko joten ei haittaa jos joka paikkakunnalla ei pääse tyhjentämään.
Veden kulutus on ollut melko tarkkaan 50 litraa päivässä ilman suihkun käyttöä. Tosin suihkulla on vain 30 litranen varaaja niin se pistää vauhtia suihkuttajaan. Neljä pystyy käymään siitäkin mutta yleensä vaan kaksi. Aurinkoisena päivänä lämmintä vettä riittää tosi paljon kun keräin lämmittää.
puhtaan veden säiliöt on vapaa-aika.comista 150 litrasia ja jätevesi koostuu kahdesta 450 litran alumiinitankista.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 13 Tammi 2011 23:01
Kirjoittaja kyykkis
Nonniin. Linja-autosta tuli henkilöauto.

m1 henkilöauto.
Eikä taaskaan päästy kotiin kommelluksitta.

Talvellahan meinaa näille pihateille tulla polannetta ja sehän on kapeampi kuin koko tie.
Tien haarassa takarenkaat oikasivat sen verran että putosi polanteelta. Arvatkaapa oliko helpoitus kun auton ollessa jo kallellaan ja luulin että se on jo ojassa, se olikin vaan pudonnut polanteelta. eihän tuota lumen alta näe.
Vähän lapiointia ja mursketta renkaiden alle, eikä ollut lujassakaan.
Pitää varmaan vielä treenata näitä tiukkoja kurveja. Ja ei varmaan haittaa jos vaikka siirtäisi noita postilaatikoita vähän.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 14 Tammi 2011 00:03
Kirjoittaja Lahti32
Et sinä toista kertaa pudota takapyöriä.... Kerrasta oppii ajamaan "takarenkailla" ... melkein jokainen kolhii autonsa eka viikkojen aikana, itse peruutin komeasti pihakoivuun ja sen jälkeen heti soi äänisaha ja metsää kaadettiin niin jopa on mahtunut ajeleen. Paripäivää sitten peruutin pimeässä lumisateessa talon taakse niin läheltä seinää että kylkilista hipaisi vesiränniä mutta läheltähän saa mennä kuhan ei koske. Äärivalot sivulla helpottaa paljon pimeällä vekslaamista.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 14 Tammi 2011 00:49
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Et sinä toista kertaa pudota takapyöriä.... Kerrasta oppii ajamaan "takarenkailla" ... melkein jokainen kolhii autonsa eka viikkojen aikana, itse peruutin komeasti pihakoivuun ja sen jälkeen heti soi äänisaha ja metsää kaadettiin niin jopa on mahtunut ajeleen. Paripäivää sitten peruutin pimeässä lumisateessa talon taakse niin läheltä seinää että kylkilista hipaisi vesiränniä mutta läheltähän saa mennä kuhan ei koske. Äärivalot sivulla helpottaa paljon pimeällä vekslaamista.
Ja voin kertoo että nuo led-äärivalot ei valase yhtään niin hyvin ku perinteiset talmun hehkupollukkamallit! Pimeenäköpakkikamera on ehdoton, mutta sivutkin ois kiva nähdä...
Tollakin kun pihasta lähtee niin 15cm "kaatuu" tuossa postilaatikoilla ja tuntu alussa että koko auto menee nurin. No heilahtaahan se katosta varmaan puoli metriä, mutta ei se auto paljoa kallistu. 45 asteen kulmaan varmaan saa ajaa ennen kuin oikeasti kaatuisi =D
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 16 Tammi 2011 19:47
Kirjoittaja kyykkis
Uutta seikkailua. Olihan tuo hyvä että kotipihassa vasta huomattiin ja ruvettiin ihmettelemääm

Jarrujärjestelmässä taitaa olla jotain jäätymistä. polin jää suhisemaan ja sitämyöten jarrut laahasivat. Kertokaapa kädestäpitäen

minne sitä ilmajarrujen jäänestoa laitetaan. Näyttäisi että edellinen omistaja on käyttänyt kun auton matkassa tuli kyseistä ainetta useampi pullo.
Nimimerkillä:
On vähän auto tiellä.
Alkoi taas toimimaan.
Mutta olisi muutenkin hyvä sada vinkkejä ilma järjestelmän talvi käytöstä yleensä.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 16 Tammi 2011 23:20
Kirjoittaja joope
Paineilmajärjestelmien jäätymisen esto menetelmiä:
-vanhemmissa yleensä on pakkassuojapumppu joka annostelee jäänestoainetta järjestelmään. Talvella riittää kun huolehtii että ainetta riittää syöttösäiliössä ja annostelu venttiili on asennossa 1 tai 2 (venttiili sijaitsee syöttösäiliön alapuolella (lähellä kompuraa)). Ja säilion ollessa tyhjä tai kesäkelillä venttiili muistettava laittaa asentoon 0. Ajoittain muistettava 'suhauttaa' paineilmasäiliöt tyhjäksi vedestä ja jäänestoaineesta.
- toinen järjestelmä perustuu ilman kuivaimeen (lähellä kompuraa). Ammattiliikenteessä patruuna vaihdettava vuosittain (yleensä syksyllä) jotta kuivausteho säilyy. (firmalla vähemmän käytetyllä kalustolla vaihdettu joka 2. tai 3. vuosi, eikä jäätymis ongelmia). Syksyllä muistettava 'suhauttaa' paineilmasäiliöt tyhjäksi kondenssi vedestä.
Kalustossa on jompi kumpi laitteisto mutta ei molempia (ei ainakaan ole vastaan tullut kaksois järjestelmää)
Jos käy niin että ilmankuivaimen patruuna ei ole saanut poistettua ilmasta kosteutta ja järjestelmä jäätää:
-Vaihda uusi patruuna
-Laita jokaiseen paineilmasäiliöön noin desin verran jäänestoainetta
-Anna kompuran täyttää järjestelmä ja polje jarrulla paineet pois, toista tämä muutaman kerran jotta jäänestoaineen 'huuru' menee järjestelmään ja sulattaa/estää jäätymisen.
PS. ilmankuivaimen patruuna vaurioituu jos sinne laittaa/pääsee jäänestoainetta.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:24
Kirjoittaja Zyke64
Tuo sun alusta on sen ikänen, että se on todenäköisesti varustetu kuivurilla, joka ei ole patruuna typpiä vaan siihen vaihdetaan korjaussarjana myytävä paketti, jossa uudet mujut kuivurin sisään, tiivisteet ym. (mikäli ei ole vaihdettu koko kuivainta uudempaan malliin) Kuivain on siinä kuivasumpun öljysäiliön vieressä ainakin mulla saman ikäisessä alustassa.....
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 17 Tammi 2011 21:58
Kirjoittaja kyykkis
Kyllä tuolta sellainen pönttö löytyy. pitää tutustua siihen tarkemin.
Mietityttää mitä tuo edellinen omistaja on suunnitellut/tehnyt noiden jäänestoaineiden kanssa, kun autosta löytyi sitä useampi litra.
Muuten, viimeisin pihatielle kääntyminen meni jo nappiin.

Re: volvo vanhool
Lähetetty: 21 Tammi 2011 23:11
Kirjoittaja kyykkis
Tää ei ole todellista
Melkein joka kerta kun tuota mohkälettä käyttä liikenteessä niin sattuu ja tapahtuu. Luulin että jarrusysteemi alkoi toimimaan ryynien vaihdolla, mutta kaikkea muuta. On se vaan mukava tunne, kun tuntuu että tähän taidetaan jäädä jumiin, nimittäin kaupungin keskustan risteykseen.

Onneksi ei kerennyt menemään ihan jumiin, vaan sain sen verran vielä liikkeelle että sain ajettua pois risteyksestä.
Diagnoosi: Jarrun poljinventtiili suhisee jostain ja toisesta piiristä katoaa paineet. suhina loppuu kun pitää jarrua pohjassa.
Ilma karkaa jarrun poljinventtiilissä, alapuolella olevasta aukosta.
Tilanne laukeaa kun, Paineet on laskeutunut molemmissa piireissä noin 2kiloon, sitten vain auto käyntiin, paineet ylös, turvaventtiili pohjaan, käsijarru pois ja matkaan.
Tää toistui vielä toisen kerran
Missähän vika? Onkohan jarruventtiilille tullut tunnit täyteen?
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 27 Maalis 2011 19:54
Kirjoittaja kyykkis
Noniin.
Monta reissua saanut tehdä ilman murheita,

jopa yli tuhannen kilometrin lomareissukin sujui ongelmitta. Tosin etukardaanin nivel alkoi antamaan merkkiä että uutta tarvitaan.
Nyt on nivelet vaihdettu ja ohjaussimpukkaa säädelty, muuttui auto melkein toiseksi, no. ei ihan.
Auto on laitettu seisontaan, ajellaan sitten myöhemmin kun on enempi ajoja.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 28 Huhti 2011 00:43
Kirjoittaja kyykkis
Pikkuisen auto muuttuu edukseen , kun kyljet saa myllytyksen ja ikkunat tummennuksen.

Re: volvo vanhool
Lähetetty: 30 Huhti 2011 07:45
Kirjoittaja joope
Ryhdikkäältä näyttää
Minkälaista kalvoa käytit?
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 30 Huhti 2011 20:15
Kirjoittaja kyykkis
Windowtintfactoryn halvinta kalvoa.
http://windowtintfactory.com/
Etusivuikkunoissa 35% ja taaemmissa 5% kalvoa.
Tosin kuvassa kalvo puuttuu vielä takaovesta ja sen viereisistä ikkunoista.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 20 Marras 2011 21:52
Kirjoittaja kyykkis
Joo...
Projekti jatkuu. Pieni takatalli pitäisi tulla ja lattia tasoittua ja laskeutua alemmas.
Kyllä se vähän pahaa teki olkaan särkeä "ehyttä" bussia, huoli siitä että saako tuota enää koskaan siihen kuntoon että sillä voisi lähteä reissuun.

Mutta kyllä se siitä.
Kyllä täytyy sanoa että kyllä on tehtaalla rakenteet pyritty tekemään mahdollisimman monimutkaisesti. Muotoon taivuteltuja peltejä hitsailtu vähän jokasuuntaan. Vaneria oli yllättävän vähän. Ruostetta oli mielestäni aika kohuullisesti, muutama palkki pitää vaihtaa,Muuten voi keskittyä lattian tekoon.
-tuo ruiskutettu liima saa näyttämään siltä että koko rotjake olisi läpilaho.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 30 Marras 2011 16:43
Kirjoittaja kyykkis
kyykkis kirjoitti:Joo...
Ruostetta oli mielestäni aika kohuullisesti, muutama palkki pitää vaihtaa,Muuten voi keskittyä lattian tekoon.
Tässä kohtaa olisi jonkun täytynyt sanoa "odotappa vaan.."
Onhan sitä hitsaamista enemmän mitä odotti

, mutta ei auta.
Aika mielenkiintoisestia nuo mädät paikat on. Suurimmalta osin täysin tervettä ja puhdasta, mutta missä on ruostetta siellä on sitten aivan lahoa
Yllättäen keskellä sivuseinää, kuskin makuutilan yläpuolella oli tosi paha kohta.
Kyllä sitä uutta rautaa äkkiä hitsailee, jos joku ralläköisi huonot pois.
Re: volvo vanhool
Lähetetty: 16 Joulu 2011 20:18
Kirjoittaja kyykkis
Pientä edistystä täällä. Viimein hitsaukset tehty. Tulee vaan paljon enempi päivässä näkyvää kun tekee uutta, kuin korjailee lahoja kohtia. Nyt uudella tarmolla vanerikauppaan..