Volvo B9M Carrus, Retki-Leka
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Volvo B9M Carrus, Retki-Leka
Tarinaa siitä kuinka tästä
tuli tämä(kuva kun auto valmis).
Tervehdys kaikille Ja kiitos mahtavasta palstasta.
Tässä nyt on hetki tavuteltu näitä teidän sivuja ja nyt kun on motorhome kulkuri hankittu niin aattelin avata uuden topicin. Kysymyksiä piisaa vaikka kuinka paljon ja toivottavasti teiltä apua löytyy. Kori, hitsaus-, tekniikkatyöt hallinnassa. Sähköhommatkin on jollainlailla käsissä mutta, autoon ei ole alustan kytkentäkaaviota olemassa ja se hieman vaikeuttaa vikojen etsimistä.
Jos joltakulta löytyy ko. alustaaan kaaviota niin helpottaisi etenemistä huomattavasti --> LÖYDETTY.
Elikkäs tuli hankittua velipojan kanssa Volvo B9M mk3 Carruksen korilla vuosimallia 12/1990.
Matka Vaasasta Lohjalle kesti 25,5tuntia kun veti glycolit jäihin, tai sitten ne olivat jäässä. Päästiin onneksi Vaasan Käyttöautoon "lämmittelemään".
Tarkoituksen on tehdä autoon autonkuljetustila, paikat 8:lle nukkumiseen sekä matkustamiseen, jonkinasteista miniminikeittiötä ja tottakai "moduli puusauna" joka vedetään vinssillä kyytiin kun auto ei ole kyydissä/mukana. Lämmitys Eberillä ja ilpolla. 3500kg:n vetokuula traileria varten. Tuossa nyt tämänhetkinen hajatelma auton tulevaisuudesta.
Tällä hetkellä autossa olevia vikoja ovat:
-ABS:t ei toimi eikä kojelaudasta löydy sen valoa. (valo löydetty ja palaa, pitää vielä kokeilla että toimiiko nuo)
-Piirturi/nopeusmittari/rajoitin ei toimi (piirturin kello toimii)--> oli anturin johti irti
-Kierroslukumittari ei toimi (lataa normaalisti)
-Muutamia ilmavuotoja
-Eberi ei toimi... Jos jollain on räjäytyskuvaa/kytkentäkaaviota olisin kiitollinen. --> http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Välitangonpää välyksellinen
-Oikea etujarru laahaa/tehoton
Terv. Juha Rousku
puh:04OO-935553
tuli tämä(kuva kun auto valmis).
Tervehdys kaikille Ja kiitos mahtavasta palstasta.
Tässä nyt on hetki tavuteltu näitä teidän sivuja ja nyt kun on motorhome kulkuri hankittu niin aattelin avata uuden topicin. Kysymyksiä piisaa vaikka kuinka paljon ja toivottavasti teiltä apua löytyy. Kori, hitsaus-, tekniikkatyöt hallinnassa. Sähköhommatkin on jollainlailla käsissä mutta, autoon ei ole alustan kytkentäkaaviota olemassa ja se hieman vaikeuttaa vikojen etsimistä.
Jos joltakulta löytyy ko. alustaaan kaaviota niin helpottaisi etenemistä huomattavasti --> LÖYDETTY.
Elikkäs tuli hankittua velipojan kanssa Volvo B9M mk3 Carruksen korilla vuosimallia 12/1990.
Matka Vaasasta Lohjalle kesti 25,5tuntia kun veti glycolit jäihin, tai sitten ne olivat jäässä. Päästiin onneksi Vaasan Käyttöautoon "lämmittelemään".
Tarkoituksen on tehdä autoon autonkuljetustila, paikat 8:lle nukkumiseen sekä matkustamiseen, jonkinasteista miniminikeittiötä ja tottakai "moduli puusauna" joka vedetään vinssillä kyytiin kun auto ei ole kyydissä/mukana. Lämmitys Eberillä ja ilpolla. 3500kg:n vetokuula traileria varten. Tuossa nyt tämänhetkinen hajatelma auton tulevaisuudesta.
Tällä hetkellä autossa olevia vikoja ovat:
-ABS:t ei toimi eikä kojelaudasta löydy sen valoa. (valo löydetty ja palaa, pitää vielä kokeilla että toimiiko nuo)
-Piirturi/nopeusmittari/rajoitin ei toimi (piirturin kello toimii)--> oli anturin johti irti
-Kierroslukumittari ei toimi (lataa normaalisti)
-Muutamia ilmavuotoja
-Eberi ei toimi... Jos jollain on räjäytyskuvaa/kytkentäkaaviota olisin kiitollinen. --> http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Välitangonpää välyksellinen
-Oikea etujarru laahaa/tehoton
Terv. Juha Rousku
puh:04OO-935553
Viimeksi muokannut mosku, 05 Touko 2013 09:41. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Jälleen yksi uusi...
Tervetuloa joukkoon iloiseen!
Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat
Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat
Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Jälleen yksi uusi...
Tuohon laahaamiseen paras konsti on jarrukenkien ankkuritappien voitelu kuparitahnalla. Vaatii renkaan ja rummun irroituksen ja tappien poiskäytön sopivan tuurnan avulla. Ei paha homma. Mulla on hyvät rummut ja kengät jemmassa siihen jos on muuten tarvis uusia palikoita. Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Jälleen yksi uusi...
Tervetuloa joukkoon mukaan
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Jälleen yksi uusi...
Myöhäistä on kait toivoa, että vaiva helpottais
Tervetuloa siis joukkoon
Tervetuloa siis joukkoon
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Jälleen yksi uusi...
Tervetuloa joukkoon. Minäkin vielä keltanokka. .
Noista ABS jarruista minulla on mutu tuntuma. Jos auto on varustettu niillä, ei niitä voida poistaa käytöstä, tieliikenteessä tietty.
Tämä täytyykin tarkistaa, vai onko jollain täsmätietoa?
Noista ABS jarruista minulla on mutu tuntuma. Jos auto on varustettu niillä, ei niitä voida poistaa käytöstä, tieliikenteessä tietty.
Tämä täytyykin tarkistaa, vai onko jollain täsmätietoa?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Jälleen yksi uusi...
Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Jälleen yksi uusi...
Mulla merkkivalo merkkivalopaneelin vas. alanurkassa. ja kiekkamittarin toimimattomuuden syy yleensä käppyräksi palanet johot koneen päällä. Itse anturihan on ruiskutuspumpussa ja sangen varmatoiminen, kunhan piuhayhteys pelaa. Nopeusmittarin pistoke vaihdelaatikon päästä kannattaa katsoa,ja johdot siittä eteenpäin. Pistokkeen johdot on juotettu liittimiin ja menevät poikki iän myötä, ja silloin nopeusmittari heittäytyy mykäksi.Niin ja hyviä käytettyjä osia (välitanko) löytyy Paimelasta, E Heikkilän purkamolta harrastaja ystävälliseen hintaan..... Ja tervetuloa joukkoon Hull..hulvattomaanVANHOOL kirjoitti:Voi poistaa jos homman tekee sellainen korjaamo jolla on luvat ja tekee paperit siitä, tämän jälkeen auto on katsastettava 80km/h autoksi. Mutta tämäkin muistaakseni onnistuu olikohan se nyt 92 ja vanhempiin autoihin. Sen jälkeen jos auto linja-auto niin ABSit pakolliset oli se sitten 80 tai 100:n auto. Jos oikein muistan niin merkkivalo oli muistaakseni ylärivissä olisko ollut toinen vasemmalta.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Jälleen yksi uusi...
ABS jarrut taisi tulla pakolliseksi busseissa jo -90, mutta kuorma-ja matkailuautolle muutoksen voi ilmeisesti tehdä uudempaankin, jos vain valmistaja tai sen edustaja siihen antaa ohjeet ja käytännössä siis myös luvan. Jos ei saa ohjetta, ei siis ole lupaakaan. .
tämmösen löysin harrastelijasivuilta...
lainaus...."AKEn kanta: Jarrut, joissa on lukkiutumisen estojärjestelmä (ABS) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa mainittua jarrujen turvalaitteistoa (ABS) ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutoskatsastus vaaditaan."
tämmösen löysin harrastelijasivuilta...
lainaus...."AKEn kanta: Jarrut, joissa on lukkiutumisen estojärjestelmä (ABS) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa mainittua jarrujen turvalaitteistoa (ABS) ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutoskatsastus vaaditaan."
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Kiitos arvon herrat...
Huomasin aiemmin jo että palstalla on aktiivista väkeä mutta, ihan näin nopeeta kommenttia kyllä osannut odottaa. Tässähän tuli jo puoli autoa käytyä netitse läpi .
Ite aattelin samansuuntaisia juttuja noihin sähköhuoliin mutta, hienoa että löytyi mahdollisia oikopolkuja. Nämä tarkistellaan sitten tuossa joulun jälkeen.
Täytyy käydä tuossa katsastus konttorilla kyselemässä tuota ABS:ien poisto jos ei niihin saa fiksusti tolkkua. Olishan ne kivat jos ne sais toimimaan, ehkä.
Edit: niin joo, kuorma-autoksi on tulossa.
Huomasin aiemmin jo että palstalla on aktiivista väkeä mutta, ihan näin nopeeta kommenttia kyllä osannut odottaa. Tässähän tuli jo puoli autoa käytyä netitse läpi .
Ite aattelin samansuuntaisia juttuja noihin sähköhuoliin mutta, hienoa että löytyi mahdollisia oikopolkuja. Nämä tarkistellaan sitten tuossa joulun jälkeen.
Täytyy käydä tuossa katsastus konttorilla kyselemässä tuota ABS:ien poisto jos ei niihin saa fiksusti tolkkua. Olishan ne kivat jos ne sais toimimaan, ehkä.
Edit: niin joo, kuorma-autoksi on tulossa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Lämpömittarikin heitteli ihan omiaan ja kilisteli kelloa kokoajan. Liittyy luultavasti joihinkin näihin sähköhäiriöihin.Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!
Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
Huomattiin sillä kun velipoika ajeli bemulla perässä ja tuli siihen moottorin alla olevaan putkeen halkeama kun paineet nousi. Oli putki sen verran hapero että tuli ihan tarpeeseen vaihtaa tuo putki. Ei päässyt rikkomaan mitään. Ilman vaivoja päästiin tuon jälkeen kotio saakka, tai no lämpömittarin kilkutus jatkui vain ja sekin loppu kun putsasin anturista hapettumat Hämeenkyrössä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: Jälleen yksi uusi...
Mulla lahtelainen kori eagle 450 ja B10M alusta.Tarvin tässä joku aika sitten kaaviota kaiuttimista kun tuli revittyä puolet pois.Soitin lahden autokoriin ja sain kaaviot sähköpostiin henkilöltä joka oli tehnyt minun autoon kyseisen järjestelmän v 89.Seuraavalla viikolla tuli postissa auton kaikki sähköpiirustukset, huom alkuperäiset.Palvelu oli todella huippuluokkaa. Kiitokset Ahti Rauniolle Lahden koritehtaalle.Voitko kysellä valmistajalta kaikki sähkökaaviot,niin uskon että helpottaa
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Jälleen yksi uusi...
Tervetuloa joukkohon kirjavaan , ja onnea uuden projektin hankinnasta, kun kaikki toimii, niin aika haka olet muillekin antamaan neuvoja
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Edit: Eberin malli
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Jälleen yksi uusi...
Kyllä se niin vaatimaton on Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.mosku kirjoitti:Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Edit: Eberin malli
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Jälleen yksi uusi...
Voihan se olla, yleensä nuo bussiwebat on siellä 20-30kW:n haarukassamosku kirjoitti:Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Edit: Eberin malli
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Reddewil kirjoitti:Kyllä se niin vaatimaton on Mulla ei oo kuin 23,3kW webasto omassa volvossa. Talossa on eristeet ja jatkuva lämpö, auto pitää saada nopeasti lämpimäksi ja eristeitä on vain nimeksi.mosku kirjoitti:Eberi on vaatimaton D 30 W---> siis niinku voiks se oikeesti olla teholtaan 30 000W kuten siinä lukee... Talossa meillä on 17kw.Reddewil kirjoitti: -Minkä mallin Eberi?
Edit: Eberin malli
Tuosta kun lataat, niin pääset alkuun: http://www.espar.com/documents/D2430W.pdf
Kiitos, tuo auttaa suunnattomasti niin nyt kuin tulevaisuudessa!! Kiitos
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Jälleen yksi uusi...
Minkäs takia siihen ei sais laittaa 3500kg kilon kärryä perään ?Reddewil kirjoitti:Tervetuloa joukkoon iloiseen!
Ilmeisesti pakkanen ei rikkonut mitään vaikka pääsi jäätymään. Alkoko nostelee lämpöjä vai miten hokasitte
-Jääkö auto bussiksi?
Jos tulee M1, niin max. kärry 750kg -> ei tartte abseja (mielestäni) -> ei tartte rajotinta
-Minkä mallin Eberi?
-Kiekkamittarille on oma anturi dieselpumpun kardaanin kopassa. Veikkaan liittimien olevan huonot / johtoa poikki.
-Ilmavaivat on hienoja, ei muuta ku nylonputkea tilalle ja uusia säiliöitä
-Välitanko vaihtoon
-Kiri jarrun räikkää ja tarkista palautus, rasvaa nipat
Noin ainakin b58 / b10m, onko tuo 9 paljon kummempi =O
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Jälleen yksi uusi...
eiköhän siihen saa se 3500kg, mutta tarvii CE-kortin (koska yhdistelmän kokonaispaino menee yli 7t)
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Jälleen yksi uusi...
C1E -luokka
Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)
•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Tämän jälkeen sitten CE
Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)
•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Tämän jälkeen sitten CE
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Jälleen yksi uusi...
Oman pikkuvolvon (delta star 50, 12m) kokonaismassa 15500kg, eli ihan pienellä kortilla ei vedellä. Ja oliko että tuon painoisen "hankilöauton" perään ei saanu laittaa 750kg painavampaa, tai ainakin pituus-mikälie tuli vastaanJan-Erik kirjoitti:C1E -luokka
Ajokorttivaatimus (rekisteröintitodistukseen merkityt massat)
•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Tämän jälkeen sitten CE
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Hep hep,
Nyt on kojelautaankin löytynyt yks (abs) lamppu lisää ja se ainakin palaa... tiiä sitten sammuuko vasta kun lähtee liikkeelle vai pitäiskö sammua heti koneen käynnistyttyä.
Moottorin maadoitus tuossa teetti vähän etsintää kun ei meinannut jaksaa startti pyörittää. Onneksi en lähtenyt ensimmäiseksi akku kauppaan vaan kävin akkuhyllyn luona pyörimässä ja mukaan tarttui "vaan" 50a laturi. 4x 200a hupiakkujakin odottelee paikkojen löytymistä.
Nopeusmittarin anturiin on joku tehnyt sellasen todella hienon abiko virityksen johon pääsee kaikki kakka auton alta---> Nopeusmittariinkin tuli hieman eloa. Mä niin tykkää sähkövioista.
2x CE löytyy tästä perheestä joten tämä ei tuota meille ongelmaa. Kuorma-autoksihan tämä on tulossa. 3500kg saa laittaa perään. Toki nupin katsastaminen saattaa olla sitten toinen juttu jos sitä yrittää leimata tuohon. Siitä pitää ilmeisesti olla lujuuslaskelmakin paperilla. C1E:hän ei tähän yhdistelmään tosiaan riitä. Valtaosa kuitenkin ajellaan ilman kärryä mutta, onhan kiva bonus kun ei sitten tarvii miettii millä ja miten vetää.
Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.
Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
Nyt on kojelautaankin löytynyt yks (abs) lamppu lisää ja se ainakin palaa... tiiä sitten sammuuko vasta kun lähtee liikkeelle vai pitäiskö sammua heti koneen käynnistyttyä.
Moottorin maadoitus tuossa teetti vähän etsintää kun ei meinannut jaksaa startti pyörittää. Onneksi en lähtenyt ensimmäiseksi akku kauppaan vaan kävin akkuhyllyn luona pyörimässä ja mukaan tarttui "vaan" 50a laturi. 4x 200a hupiakkujakin odottelee paikkojen löytymistä.
Nopeusmittarin anturiin on joku tehnyt sellasen todella hienon abiko virityksen johon pääsee kaikki kakka auton alta---> Nopeusmittariinkin tuli hieman eloa. Mä niin tykkää sähkövioista.
2x CE löytyy tästä perheestä joten tämä ei tuota meille ongelmaa. Kuorma-autoksihan tämä on tulossa. 3500kg saa laittaa perään. Toki nupin katsastaminen saattaa olla sitten toinen juttu jos sitä yrittää leimata tuohon. Siitä pitää ilmeisesti olla lujuuslaskelmakin paperilla. C1E:hän ei tähän yhdistelmään tosiaan riitä. Valtaosa kuitenkin ajellaan ilman kärryä mutta, onhan kiva bonus kun ei sitten tarvii miettii millä ja miten vetää.
Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.
Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Jälleen yksi uusi...
Lattioitten lasku on hyvä juttu, helpottaa kummasti. Ikkuna-aukkoja ei mielestäni tarvii vahvistaa, rungollinen auto kuitenkin, niin vaikka päreistä tekis muuten =) Scania varmaan katkeis jos ottas lasit pois, himmeli rungolla...mosku kirjoitti:Hep hep,
Mites sitten jos otan laseja irti ja en niitä takaisin laita. Miten ootte vahvistaneet tyhjiä ikkuna aukkoja? Profiili kehikko tms.
Myös päädyttiin tuossa laskemaan "makuukammarin" ja "keittiön" lattiat.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Jälleen yksi uusi...
Tervetuloa mukaan!
Se ABS valo sammuu nopeuden noustessa 5-7km/h ...jos systeemi on kunnossa!
Se ABS valo sammuu nopeuden noustessa 5-7km/h ...jos systeemi on kunnossa!