Volvo B9M Carrus, Retki-Leka
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Jälleen yksi uusi...
Irrotin ikkunan ja käytin sitä muottina lasikuitulevyjen tekoon.
Sisäpinta puhtaaks, muottivaha, 2x Gelcoattia ja 4 kerrosta 450 gr mattoa
Sisäpintaan kun viel liimaa Finnfoamin, niin saa lisää jäykkyyttä ja samalla levynpinta ei hikoile
Galleriassa muutama kuva
Sisäpinta puhtaaks, muottivaha, 2x Gelcoattia ja 4 kerrosta 450 gr mattoa
Sisäpintaan kun viel liimaa Finnfoamin, niin saa lisää jäykkyyttä ja samalla levynpinta ei hikoile
Galleriassa muutama kuva
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Aattelin just jotain tälläista. Mietityttää vaan että kuinka kori kestää kun liimatut lasit poistaa.Jan-Erik kirjoitti:Irrotin ikkunan ja käytin sitä muottina lasikuitulevyjen tekoon.
Sisäpinta puhtaaks, muottivaha, 2x Gelcoattia ja 4 kerrosta 450 gr mattoa
Sisäpintaan kun viel liimaa Finnfoamin, niin saa lisää jäykkyyttä ja samalla levynpinta ei hikoile
Galleriassa muutama kuva
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Jälleen yksi uusi...
Miksi ne lasit pitää poistaa?
Minä jätin paikalleen, eristin lasin päälle sisäpuolelta ja tummensin ulkopuolelta 5% kalvolla. Hyviä eristeitä tähän tarkoitukseen on itseliimautuvat solumuovi ja solukumieristeet.
Minä jätin paikalleen, eristin lasin päälle sisäpuolelta ja tummensin ulkopuolelta 5% kalvolla. Hyviä eristeitä tähän tarkoitukseen on itseliimautuvat solumuovi ja solukumieristeet.
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Jälleen yksi uusi...
En ole vielä tehnyt, mutta itse suunnittelin, että laittaisin tumman paperin ennen eristettä. Kaveri sanoi, että lämpölasi ei sitä kestä helteellä. Onkos noita kukaan saanut hajotettua väärällä rakennustavalla?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
^Lahti32 kirjoitti:Miksi ne lasit pitää poistaa?
Minä jätin paikalleen, eristin lasin päälle sisäpuolelta ja tummensin ulkopuolelta 5% kalvolla. Hyviä eristeitä tähän tarkoitukseen on itseliimautuvat solumuovi ja solukumieristeet.
Laitoitko tummennus kalvon niinkuin ulkopintaan?--->naarmuuntuuko helposti?
Lähinnä painon takia mutta, eihän se välttämätöntä ole. Takimmaiset lasit joudutaan kuitenkin poistamaan koska autoa lyhennetään 40cm samalla kun tehdään tavaratilaan taka_seinä_luukku.
Lasitkin on vielä kaiken lisäksi ehjiä ja huurteettomia. 20mm routamattoakin olisi yksi rulla valmiina ja jokunen 30mm ja 50mm paali finnfoamia. Ehkä työnmäärässäkin säästää sen pari viikkoa.
Tummennuksista on hyviä kokemuksia eri sävyissä.
Näitä on kokeiltu aikojen saatossa... tyyliin 300 paperilla pinta rikki sitten perään 100ml väriä ja 800ml lakkaa + kovetin/ohennin. Tulee todella hianoo jälkeä eikä haittaa jos on vähän esim. hitsauskipinöitä. Sinisestä tuli mun makuun siistein tummennus/sävytys kun oli kilvanajolaite sinivalkoinen ja teema teemissä oli silloin sininen.
Ehkä me tosiaan vaan sävytetään noi lasit.
Jokuhan oli tehnyt sillain että, oli laittanut kalvoa vai maalannut sekä lisäksi maalannut finnfoamit ulkopinnalta... kuulostais aika hyvältä.
Victorjussi kirjoitti:En ole vielä tehnyt, mutta itse suunnittelin, että laittaisin tumman paperin ennen eristettä. Kaveri sanoi, että lämpölasi ei sitä kestä helteellä. Onkos noita kukaan saanut hajotettua väärällä rakennustavalla?
Paperi?---> Tapetti tms.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Jälleen yksi uusi...
Minulla on Rölli-B10M autossa 5% kalvot ikkunoiden ulkopinnoissa. Hyvin ovat kestäneet oksia ja pakkasta. Ainoat repeämät ovat ne, jotka sain aikaan asentaessani:). Ikkunoihin on liimattu sisäpintaan eristelevyt ja hyvin ovat ne pysyneet kiinni. Uretaaniliimaa käytin kiinnitykseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Jälleen yksi uusi...
...ja tervetuloa "mosku" antoisan harrastuksen pariin. Ei tule vapaa-ajan ongelmia ja lompakon nahka ei pääse kovettumaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Jälleen yksi uusi...
Syyslomalla, kun oltiin testireissulla, oli muutamassa makuuosaston ikkunassa ns. tervapahvi, mikähän bitumieristyspaperi lienee nykyisin nimeltään. Sikäli hyvä, ettei se juuri erotu ulkopuolelta, kun on pieni tummennus laseissa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Jälleen yksi uusi...
Mullakin oli tollanen paperi ekan kesän mut parempi on toi kalvo
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Jälleen yksi uusi...
Hyvin kestää ulkopuolellakin kalvot. Pari naarmua syntyi kun nojasin alumiinitikkailla lasiin mutta kyllä kestää oksien raapia. Taitaa monella kulkurilla olla tuota windowtintfactoryn halpaa kalvoa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Jälleen yksi uusi...
3500 kg:n perävaunu siis sallitaan. Max. yhdistelmän pituus 18,75, myös ha:lla(?)
Tuossa 6-tien pitkiä suoria ajellessa, mietin tuota ABS:n oloa.
Ilmeisesti perävaunussa sitä ei vaadita, eikä työntöön perustuvaan järjestelmään ole vielä kai keksittykään.
Teoriassa ajattelin asiaa, että miten se oikein tosi liukkaalla käyttäytyisi?
Tuossa 6-tien pitkiä suoria ajellessa, mietin tuota ABS:n oloa.
Ilmeisesti perävaunussa sitä ei vaadita, eikä työntöön perustuvaan järjestelmään ole vielä kai keksittykään.
Teoriassa ajattelin asiaa, että miten se oikein tosi liukkaalla käyttäytyisi?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Jälleen yksi uusi...
Tuosta HA:n max pituudesta en tiedä mutta, kyllä mun työnantajalla ainakin on 2009 pikkuvolvo jossa abs:it ja sillä saa vetää "pikkukärryä 3500kg"Victorjussi kirjoitti:3500 kg:n perävaunu siis sallitaan. Max. yhdistelmän pituus 18,75, myös ha:lla(?)
Tuossa 6-tien pitkiä suoria ajellessa, mietin tuota ABS:n oloa.
Ilmeisesti perävaunussa sitä ei vaadita, eikä työntöön perustuvaan järjestelmään ole vielä kai keksittykään.
Teoriassa ajattelin asiaa, että miten se oikein tosi liukkaalla käyttäytyisi?
Ainiin, Retki-Lekasta puolet penkeistä purettu.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Nyt ois sisusta purettu lähes kokonaan.
Kuskin penkin takana olevaa seinää mietin että pitäisköhän sekin ottaa pois... sais hieman lisää tilaa ensimmäiselle penkkiparille. Nyt on joka sentti mietittävä tarkasti että ne tulee fiksusti käyttöön kun ei sitä tilaa kuitenkaan liikaa ole---> kumma juttu
Tallista löyty joku Caben vanha lämmönvaihdin joka on ollut lämpimälle käyttövedelle, Sisäänmenot 20mm ja ns. 2piiri 15mm. Sais suoraan tehtyä jo olemassa olevalla Wirsbon 15mm lattialämmitys putkella joka jäänyt taloprojektista yli. Siitä sitten lähti ajatus että mitäs jos tulisikin lattialämmitys köökin ja makuukammarin puolelle.
Kysymys kuuluukin että kannattaisko lisäksi laittaa patteri vai riittääkö pelkkä lattialämpö noissa osissa?
Eberiäkin hieman purettu ja vikaa ei vielä ole paikannettu. Vilkuttaa yhtäjaksoisesti joka meinaa ylikuumenemista tai solenoidin kytkentää. Solenoidin otin irtikin mutta siitä mitään vikaa löytänyt. Toinen jota manuaali tarjoaa tarkistettavaksi on ylikuumenemis sulake jota en kerinnyt vielä tsekkaamaan. Onko tietoa että, onko se ns. "vaihto osa vai voiko sen jotenkin "kuitata".
Vesipumppu ainakin toimii ja näyttäis vielä pitävänkin
Jos jollain olis lähistöllä turvavyöllisiä siistejä penkkejä ylimääräisenä niin oisin kiinnostunut.
Kuskin penkin takana olevaa seinää mietin että pitäisköhän sekin ottaa pois... sais hieman lisää tilaa ensimmäiselle penkkiparille. Nyt on joka sentti mietittävä tarkasti että ne tulee fiksusti käyttöön kun ei sitä tilaa kuitenkaan liikaa ole---> kumma juttu
Tallista löyty joku Caben vanha lämmönvaihdin joka on ollut lämpimälle käyttövedelle, Sisäänmenot 20mm ja ns. 2piiri 15mm. Sais suoraan tehtyä jo olemassa olevalla Wirsbon 15mm lattialämmitys putkella joka jäänyt taloprojektista yli. Siitä sitten lähti ajatus että mitäs jos tulisikin lattialämmitys köökin ja makuukammarin puolelle.
Kysymys kuuluukin että kannattaisko lisäksi laittaa patteri vai riittääkö pelkkä lattialämpö noissa osissa?
Eberiäkin hieman purettu ja vikaa ei vielä ole paikannettu. Vilkuttaa yhtäjaksoisesti joka meinaa ylikuumenemista tai solenoidin kytkentää. Solenoidin otin irtikin mutta siitä mitään vikaa löytänyt. Toinen jota manuaali tarjoaa tarkistettavaksi on ylikuumenemis sulake jota en kerinnyt vielä tsekkaamaan. Onko tietoa että, onko se ns. "vaihto osa vai voiko sen jotenkin "kuitata".
Vesipumppu ainakin toimii ja näyttäis vielä pitävänkin
Jos jollain olis lähistöllä turvavyöllisiä siistejä penkkejä ylimääräisenä niin oisin kiinnostunut.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Ei taida pelkkä lattialämmitys riittää. Paras varmaan tulisi jos laittaa sekä patterit että lattialämmityksen. etuosaan vielä puhallinpatteri niin alkais lämmin riittämään. Lattialämmön vesi kannattas suntata jotenki paluupuolelta missä se on valmiiksi vähän jäähtynyttä.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Juu, kiitos. Tämä vahvisti myös omia aatoksia.Lahti32 kirjoitti:Ei taida pelkkä lattialämmitys riittää. Paras varmaan tulisi jos laittaa sekä patterit että lattialämmityksen. etuosaan vielä puhallinpatteri niin alkais lämmin riittämään. Lattialämmön vesi kannattas suntata jotenki paluupuolelta missä se on valmiiksi vähän jäähtynyttä.
Täytyy tosiaan ottaa vesi lattiaan patterien jälkeen.
Se jättipuhallinkin oli tuossa mukana. Senhän vois laittaa puhaltamaan siten että se ottaa raittiin ilman makuukammarista ja työntää lämpimän eteen. Sitten vielä jos perehtyis siihen itse moottoriin sen verran että pyörimis suunta tulisi käännettäväksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
hyvällä lämmönjakosysteemillä ei tartte eberinkään niin kovasti pauhata. Tuossa minun volvossa on 6kw primus eikä muuta. Pelkät patterit vain ja silläkin pärjää -10 asteen pakkasessa. Jos sähköä saadaan 3kw lisäksi on se vieläkin parempi. Vessan lattiassa on lattialämpö ja siellä ku hipsuttelee sukkasillaan, haluaisi lattialämmityksen koko autoon.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Täälläkin ollaan ahkeroitu mahdollisuuksien mukaan...
Kaikki penkit purettu, tänään tulee velipoika avuksi ja huomenna isäukko.
Eiköhän sitten rupea sisusta olemaan purettu ja päästään auton lyhennyksen kimppuun. Ajateltiin lyhentää auto ensin ja ajetaan kuljetettava väline sinne kyytiin jotta nähdään mihin kohtaan laitetaan kuormatilan seinä.
B9M/B10M alustan sähkökaaviokin on sitten löytynyt (maksoi peräti lounaan ) jos joku tarvii niin paperilla löytyy. voin skannata tarvittavan osion ja lähettää sähköpostitse.
Nyt se velipoika jo tulikin... eiku töihin.
Kaikki penkit purettu, tänään tulee velipoika avuksi ja huomenna isäukko.
Eiköhän sitten rupea sisusta olemaan purettu ja päästään auton lyhennyksen kimppuun. Ajateltiin lyhentää auto ensin ja ajetaan kuljetettava väline sinne kyytiin jotta nähdään mihin kohtaan laitetaan kuormatilan seinä.
B9M/B10M alustan sähkökaaviokin on sitten löytynyt (maksoi peräti lounaan ) jos joku tarvii niin paperilla löytyy. voin skannata tarvittavan osion ja lähettää sähköpostitse.
Nyt se velipoika jo tulikin... eiku töihin.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Nyt on paripäivää purettu autoa ja jotain saatu jo aikaiseksikin...
Ulkokuva että näkee mistä on kyse
Elikkä lähtökohta oli tämänlainen
Takapääkin on jo aika hyvin saatu riisuttua
Ensimmäinen valmistunut kohta autossa
Tuota kattotunnelia siirrettiin 2 metriä eteenpäin ja sitä aiotaan käyttää kaiuttimien sekä valojen kiinnitykseen. Toinen puoli olisi tarkoitus tehdä/muuttaa huomenna.
Ohjaamo näkymä tällä hetkellä
Että tälläista täällä tänään.
Ulkokuva että näkee mistä on kyse
Elikkä lähtökohta oli tämänlainen
Takapääkin on jo aika hyvin saatu riisuttua
Ensimmäinen valmistunut kohta autossa
Tuota kattotunnelia siirrettiin 2 metriä eteenpäin ja sitä aiotaan käyttää kaiuttimien sekä valojen kiinnitykseen. Toinen puoli olisi tarkoitus tehdä/muuttaa huomenna.
Ohjaamo näkymä tällä hetkellä
Että tälläista täällä tänään.
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Tervetuloa seurakuntaan sekalaiseen . Kyllä tossa menee tunti jos toinenkin ennen kuin "omasta"(auton) sängystä noustessa voi keittää aamu kaffet. Tsemppiä vaan rakentelulle ja laitahan kuvia.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Kiitos. Kyllä tovi vierähtää.happa66 kirjoitti:Tervetuloa seurakuntaan sekalaiseen . Kyllä tossa menee tunti jos toinenkin ennen kuin "omasta"(auton) sängystä noustessa voi keittää aamu kaffet. Tsemppiä vaan rakentelulle ja laitahan kuvia.
a-p
Tavoite kuitenkin on että kesäkuun alussa oltais jo ekoissa kisoissa tällä laitteella motorhome tehtävissä. Vaunukin tuli jo myytyä pois ja hotelli EI ole vaihtoehto .
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Osuuko arvaus kohdalleen että harrastat off roadia?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Nooh, sitäkin.Jailbird kirjoitti:Osuuko arvaus kohdalleen että harrastat off roadia?
Päälaji on kuitenkin pienoisautoilu kokoluokassa 1/5 eli auton pituus 97cm ja painoa 10kg.
Off road on sitten heti siinä kakkosena. Oma "kilpuri" on hommattu ja pääsee toteuttamaan itteään sen kanssa. Kyydissä olin 2010 Parkkisen Harrille ja tuloksena oli EM pronssi Ruotsissa.
Vähäisenä kolmosena on vielä ralli... tuolla pajassa lepää myös ehtoopuolen Escortti
Et eiköhän nää täytä jo kylähullun speksit.
Viimeksi muokannut mosku, 09 Tammi 2011 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Siitä vain arvailin off roadia kun ihan niinkuin tuon yhden kuvan taustalla näkyisi Suzuki sj 410 "projekti"!
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Toyota RJ:llä ois tarkoitus offailla. Pari vuotta ajetaan Standardissa ja sitten muutetaan auto Modifieldiin.Jailbird kirjoitti:Siitä vain arvailin off roadia kun ihan niinkuin tuon yhden kuvan taustalla näkyisi Suzuki sj 410 "projekti"!
SJ odottelee kohtaloaan.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Volvo B9M Carrus, auto nimetty "Retki-Lekaksi"
Tänään onnistuneesti haalittu talteen 120x140 2mm uusia alumiinipellin paloja riittävästi kulkuriystävälliseen hintaan.
Tämä taitaa tarkoittaa lisää hommia eli... ikkunat saa luvan lähteä.
Ylimääräiseksi jää siis ei huuruisia ruskeansävyisiä lämpölaseja 8kpl 90cm x 139 teräväkulmaisia.
Seuraavaksi haalinta listalla on vaneria... Eli, jos jollain ois ylimääräisenä 18-25mm filmivaneria tai ihan vesivaneria
edullisesti ja suht koht lähellä. Saa tarjota YV:llä ja puh. numero profiilissa
Tämä taitaa tarkoittaa lisää hommia eli... ikkunat saa luvan lähteä.
Ylimääräiseksi jää siis ei huuruisia ruskeansävyisiä lämpölaseja 8kpl 90cm x 139 teräväkulmaisia.
Seuraavaksi haalinta listalla on vaneria... Eli, jos jollain ois ylimääräisenä 18-25mm filmivaneria tai ihan vesivaneria
edullisesti ja suht koht lähellä. Saa tarjota YV:llä ja puh. numero profiilissa