Scania BF110/86 1969/1984? ja mistään en mitään tiedä
Lähetetty: 23 Touko 2010 23:22
Ostin perjantaina tälläkin foorumilla kirjoittelevalta mieheltä/yritykseltä Scanian. Myyjän kuvia http://www.boogieline.fi/Martta.html
Ilman ongelmia sain siirrettyä ja auto saa seistä korkeintaan 2 viikkoa työpaikan pihassa (sen verran olisi aikaa hoitaa katsastus loppuun ml moottorin muutoskatsastus) ja sen jälkeen siirtyy keskelle metsää työmaakopiksi eli sähköä ei sitten enää saa muuta kuin invertterillä. Bussissa on tarkoitus yöpyä rakennusaikana viikonloppuisin.
Raskaasta kalustosta en oikeasti tiedä mitään, vaikka ABECE-kortti onkin. Nyt sitten alkaa opiskelu ja kaikki info kelpaa. Jos löytyy korjauskäsikirjaa, räjäytyskuvia, speksejä jne, niin kaikki tieto kelpaa, erityisesti huoltoon ja ylläpitoon liittyvä. Samoin tarvitsisin tietooni DS8-moottorin tehon, väännön ja painon ym.
Kyseessä siis matkailuautoksi rakennettu linja-auton Scania BF110 vm 1969. Uudelleen koritettu Delta-Plan 1984 (jossain vilahti nimike BF86) ja moottorina nykyään mahdollisesti Scania DS8 (kuulemma 8-litrainen turbo, ei
välijäähyä). En kuitenkaan ole varma. Moottori on edessä ja ihan normaalin näköisesti pystyssä. Tuttu väitti DS:n kuitenkin olevan vinomoottori...
Alustanumero 524624. Vanha moottori ollut 11L ilman turboa
Tässä tekniikkapuolen työlista näin aluksi:
-öljyn-, ilman- ja polttoainesuodattimet (Kuinka paljon öljyä pitäisi varata öljynvaihtoon ja mitä suosittelette?)
-etuiskarin alapäähän uusi kumipusla
-apumiehen puoleinen pyyhkijä varsineen
-paineilmakompuraan jonkunlainen ilmansuodatin
-venttiilien säätö
-tunkki ja akselipukit x2
-renkaiden eteen vierintäesteet (mikä niiden nimi nyt olikaan)
-runkoon paikka
-pakoputki kuntoon
-ajovaloumpioiden uusinta
-webaston korjaus
-mahdollisesti vetokoukku, jolla saisi nykiä 3500kg 10 metriä pitkää venekärryä (tulee muuten pitkä yhdistelmä...)
-taka-akselin pitkittäistukivarsiin uudet puslat tai tukivarret.
Myyjän mukaan tukivarsia / puslia ei saisi enää ja suositteli sorvaamaan nailonista vastaavat. Auto pitää saada aina päiväksi pois kuilulta, joten tukivarsia en oikein voi irroittaa ja lähteä etsimään sopivia.
Matkustamopuolen työlista aluksi:
-3 sänkyä mäkeen ja niiden tilalle keittiö kaasujääkaappeine (tiedossa on 12V/220V/kaasukaappi) liesine lavuaareine kaappeineen (tila 2m leveä, reilu 80cm syvä ja vajaa 2m korkea)
-invertteri 24V->220V (pitää ostaa)
-jännitteenalennin 24V->12V (on jo olemassa), myöhemmin erikseen 12v laturi akkuineen
Käytössä on katsastusaseman varustus kuiluineen seuraavat 2 viikkoa ja sen jälkeen tarvittaessa.
Saa tarjota yllä mainittuja osia, jos pyörii nurkissa. Keittiöönkin voin ostaa kaapistoa, hanaa, pumppua ym.
Auto on Espoossa. Mitäs raskaan varaosaputkia täällä on muuta kuin Onnin Auto?
Ilman ongelmia sain siirrettyä ja auto saa seistä korkeintaan 2 viikkoa työpaikan pihassa (sen verran olisi aikaa hoitaa katsastus loppuun ml moottorin muutoskatsastus) ja sen jälkeen siirtyy keskelle metsää työmaakopiksi eli sähköä ei sitten enää saa muuta kuin invertterillä. Bussissa on tarkoitus yöpyä rakennusaikana viikonloppuisin.
Raskaasta kalustosta en oikeasti tiedä mitään, vaikka ABECE-kortti onkin. Nyt sitten alkaa opiskelu ja kaikki info kelpaa. Jos löytyy korjauskäsikirjaa, räjäytyskuvia, speksejä jne, niin kaikki tieto kelpaa, erityisesti huoltoon ja ylläpitoon liittyvä. Samoin tarvitsisin tietooni DS8-moottorin tehon, väännön ja painon ym.
Kyseessä siis matkailuautoksi rakennettu linja-auton Scania BF110 vm 1969. Uudelleen koritettu Delta-Plan 1984 (jossain vilahti nimike BF86) ja moottorina nykyään mahdollisesti Scania DS8 (kuulemma 8-litrainen turbo, ei
välijäähyä). En kuitenkaan ole varma. Moottori on edessä ja ihan normaalin näköisesti pystyssä. Tuttu väitti DS:n kuitenkin olevan vinomoottori...
Alustanumero 524624. Vanha moottori ollut 11L ilman turboa
Tässä tekniikkapuolen työlista näin aluksi:
-öljyn-, ilman- ja polttoainesuodattimet (Kuinka paljon öljyä pitäisi varata öljynvaihtoon ja mitä suosittelette?)
-etuiskarin alapäähän uusi kumipusla
-apumiehen puoleinen pyyhkijä varsineen
-paineilmakompuraan jonkunlainen ilmansuodatin
-venttiilien säätö
-tunkki ja akselipukit x2
-renkaiden eteen vierintäesteet (mikä niiden nimi nyt olikaan)
-runkoon paikka
-pakoputki kuntoon
-ajovaloumpioiden uusinta
-webaston korjaus
-mahdollisesti vetokoukku, jolla saisi nykiä 3500kg 10 metriä pitkää venekärryä (tulee muuten pitkä yhdistelmä...)
-taka-akselin pitkittäistukivarsiin uudet puslat tai tukivarret.
Myyjän mukaan tukivarsia / puslia ei saisi enää ja suositteli sorvaamaan nailonista vastaavat. Auto pitää saada aina päiväksi pois kuilulta, joten tukivarsia en oikein voi irroittaa ja lähteä etsimään sopivia.
Matkustamopuolen työlista aluksi:
-3 sänkyä mäkeen ja niiden tilalle keittiö kaasujääkaappeine (tiedossa on 12V/220V/kaasukaappi) liesine lavuaareine kaappeineen (tila 2m leveä, reilu 80cm syvä ja vajaa 2m korkea)
-invertteri 24V->220V (pitää ostaa)
-jännitteenalennin 24V->12V (on jo olemassa), myöhemmin erikseen 12v laturi akkuineen
Käytössä on katsastusaseman varustus kuiluineen seuraavat 2 viikkoa ja sen jälkeen tarvittaessa.
Saa tarjota yllä mainittuja osia, jos pyörii nurkissa. Keittiöönkin voin ostaa kaapistoa, hanaa, pumppua ym.
Auto on Espoossa. Mitäs raskaan varaosaputkia täällä on muuta kuin Onnin Auto?