Ajokki Royal Scania K112 -88
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tänään oli vuosikatsastus ja muutoskatsastus matkailuautoksi.
Leimahan sieltä tuli ihan puhtain paperein ja nyt saa sitten ajella C-kortilla!
Valmishan tämä ei missään nimessä ole, vielä on monenlaista hommaa ennenkuin pääsee edes "neitsytmatkalle"...
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on saatu asennettua keittiö, sohva, pari sänkyä, pöytää yms.
Ilmalämpopumppu ei ole vieläkään paikoillaan joten tarkenee...
Leimahan sieltä tuli ihan puhtain paperein ja nyt saa sitten ajella C-kortilla!
Valmishan tämä ei missään nimessä ole, vielä on monenlaista hommaa ennenkuin pääsee edes "neitsytmatkalle"...
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on saatu asennettua keittiö, sohva, pari sänkyä, pöytää yms.
Ilmalämpopumppu ei ole vieläkään paikoillaan joten tarkenee...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tulipa tehtyä pieni "neitsytmatka"!
Kolme yötä asuttiin autossa, ajettiin 1200km ja kivaa oli
Ajeltiin täältä Vilppulassa ensin Naantaliin jossa käytettiin kummipoikaa muumimaailmassa, yö oltiin Turun Ruissalossa. Seuraavana päivänä yhtäsoittoa Kalajoelle, 515km. Siellä meni sitten pari päivää ja äsken tultiin kotiin hirveässä helteessä.
Täytyisi alkaa suunnittelemaan ilmastoinnin asentamista...siis ajon aikaisen!
Auto toimi hyvin, puolittaja alkoi tosin temppuilemaan jo alkumatkasta, loppumatkasta ei toiminut enää ollenkaan...täytyy tutkia.
Kalajoella oli aivan älytön ukkosmyrsky, katosta löytyi pari vuotopaikkaa, joten sika-tuubin kanssa huomenna katolle.
Kolme yötä asuttiin autossa, ajettiin 1200km ja kivaa oli
Ajeltiin täältä Vilppulassa ensin Naantaliin jossa käytettiin kummipoikaa muumimaailmassa, yö oltiin Turun Ruissalossa. Seuraavana päivänä yhtäsoittoa Kalajoelle, 515km. Siellä meni sitten pari päivää ja äsken tultiin kotiin hirveässä helteessä.
Täytyisi alkaa suunnittelemaan ilmastoinnin asentamista...siis ajon aikaisen!
Auto toimi hyvin, puolittaja alkoi tosin temppuilemaan jo alkumatkasta, loppumatkasta ei toiminut enää ollenkaan...täytyy tutkia.
Kalajoella oli aivan älytön ukkosmyrsky, katosta löytyi pari vuotopaikkaa, joten sika-tuubin kanssa huomenna katolle.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Onko noissa uusissa ajovaloissa mitään katsastusmääräyksiä joita pitää ottaa huomioon jos meinaa ruveta sellasia ittellekin laittamaan? - Saakohan niiden edestä mennä pleksi-lasi? Eikös joissain henkilöautoissa oo nuo xenonit lasin takana?
- ilari
ps. komealta näyttää sun Royal - saispa oman joskus yhtä hienoon kuntoon...
- ilari
ps. komealta näyttää sun Royal - saispa oman joskus yhtä hienoon kuntoon...
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Kyllähän määräyksiä riittää...Phase7 kirjoitti:Onko noissa uusissa ajovaloissa mitään katsastusmääräyksiä joita pitää ottaa huomioon jos meinaa ruveta sellasia ittellekin laittamaan? - Saakohan niiden edestä mennä pleksi-lasi? Eikös joissain henkilöautoissa oo nuo xenonit lasin takana?
- ilari
ps. komealta näyttää sun Royal - saispa oman joskus yhtä hienoon kuntoon...
Tuosta pleksistä en osaa sanoa...
Muita huomioonotettavia asioita oli mun valoissa ainakin valonpesurit xenonien takia ja umpioista pitää löytyä hyväksyntä xenonille.
Onhan tietysti otettava huomioon myös määräykset valojen sijoituksesta, mittoja maasta, auton kylkilinjasta yms. mutta jos vanhoille paikoille tulee niin varmasti kelpaa.
On muuten tosi hyvätkin nämä uudet valot, vanhat himmeät halogeenit ovat muisto vain.
Välttämättä ei kaipaa edes lisäpitkiä, yllättävän mukava kantama noissa pienissä pitkissä.
Kyllähän tuo Royali ihan kohtuukunnossa jo alkaa olla.
Muutamia lommoja pitäisi oikoa että oikein tosi siistin saisi, ja tuulilasinkehys kaipaa maalausta. Ja loputkin tarrat pitäisi ottaa pois.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Päivitelläänpä tätäkin välillä, vaikka kesän jälkeen ei mitään mainittavampaa olekaan tapahtunut.
Jotain talvireissua on suunniteltu ja pitäisipä auto ottaa taas työn allekin, WC/suihkua yms. pitäisi rakennella.
Myös etujarrut pitäisi rempata, ravistaa yhtään lämmettyään...
Muutama viikonloppureissu tuli tehtyä syksylläkin, autosta kiinnostuneita tuntui riittävän ja ihan kivasti tuntuu systeemit toimivan, koko viikonlopunkin pärjäsi ihan akkujen varassa vaikka joutui webastolla lämmittämään.
Lisäsin galleriin parit kuvatkin, olin kokonaan unohtanut pistää näytille sisäkuvia edes puolivalmiista sisustuksesta.
Ja keittiö näyttää tältä, listaa yms. puuttuu vielä.
Ja muuten sisällä tämän näköistä, keittiöstä ja sohvasta taaksepäin kaikki laitetaan uusiksi vielä, esim. verhot yms väliaikaista.
Taitaapa tuo väliseinäkin, jossa lämpöpumpun sisäyksikkö on kiinni, saada vielä lähtöpassit.
Jotain talvireissua on suunniteltu ja pitäisipä auto ottaa taas työn allekin, WC/suihkua yms. pitäisi rakennella.
Myös etujarrut pitäisi rempata, ravistaa yhtään lämmettyään...
Muutama viikonloppureissu tuli tehtyä syksylläkin, autosta kiinnostuneita tuntui riittävän ja ihan kivasti tuntuu systeemit toimivan, koko viikonlopunkin pärjäsi ihan akkujen varassa vaikka joutui webastolla lämmittämään.
Lisäsin galleriin parit kuvatkin, olin kokonaan unohtanut pistää näytille sisäkuvia edes puolivalmiista sisustuksesta.
Ja keittiö näyttää tältä, listaa yms. puuttuu vielä.
Ja muuten sisällä tämän näköistä, keittiöstä ja sohvasta taaksepäin kaikki laitetaan uusiksi vielä, esim. verhot yms väliaikaista.
Taitaapa tuo väliseinäkin, jossa lämpöpumpun sisäyksikkö on kiinni, saada vielä lähtöpassit.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tehkää talvireissu himoksen "eturiviin". On ollu aika tyhjää bussiparkissa eikä olis teillä kovin pitkä matkakaan.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Matka ei olisi tosiaan kyllä pitkä, laitetaan harkintaan...MB1962 kirjoitti:Tehkää talvireissu himoksen "eturiviin". On ollu aika tyhjää bussiparkissa eikä olis teillä kovin pitkä matkakaan.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Nytkin täällä on vain pari bussia meidän lisäksi, ja rinteet melkein tyhjät.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Mun osalta saakin pysyä rinne tyhjänä, mua ei nimittäin suksille saa Ainakaan laskettelu-sellaisille!MB1962 kirjoitti:Nytkin täällä on vain pari bussia meidän lisäksi, ja rinteet melkein tyhjät.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tulipas taas parina iltana puuhasteltua auton parissa, nyt sai alkuperäinen paskahuussi lähdön.
Samalle paikalle rakennan uuden wc/suihkuhuoneen, keskiovi jää myös pois käytöstä joten tila laajentuu sen portaikon päälle.
Lattiataso tulee n. 20cm käytävän tasoa alemmaksi.
Pytyksi laitan Dometicin alipaine-mallin, paskakasetin voi siinä laittaa sopivaan paikkaan max. 8m päähän pytystä. Ja pitäisi olla hajuton.
Vanha huussi oli alaosastaan lasikuitua ja yläosa vaneria. Keskioven portaikko myös on tosi paksua lasikuitua. Näistä selvisi mukavasti puukkosahalla.
Vessan lasikuituosan ihan alaosan ajattelin jättää paikoilleen, siinä on kiinteänä(?) alkuperäisen pytyn lisäsäiliö jota voisi hyödyntää harmaavesisäiliönä.
Samalle paikalle rakennan uuden wc/suihkuhuoneen, keskiovi jää myös pois käytöstä joten tila laajentuu sen portaikon päälle.
Lattiataso tulee n. 20cm käytävän tasoa alemmaksi.
Pytyksi laitan Dometicin alipaine-mallin, paskakasetin voi siinä laittaa sopivaan paikkaan max. 8m päähän pytystä. Ja pitäisi olla hajuton.
Vanha huussi oli alaosastaan lasikuitua ja yläosa vaneria. Keskioven portaikko myös on tosi paksua lasikuitua. Näistä selvisi mukavasti puukkosahalla.
Vessan lasikuituosan ihan alaosan ajattelin jättää paikoilleen, siinä on kiinteänä(?) alkuperäisen pytyn lisäsäiliö jota voisi hyödyntää harmaavesisäiliönä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tänään oli sitten huoltopäivä.
Ammattimies oli 12h yhtämittaa auton kimpussa, monta paikkaa tuli kuntoon.
Etujarrut laitettiin uusiksi, uudet rummut, hihnat ja jouset sekä kaikki tiivisteet. Laakerit myös avattiin ja tarkastettiin, stefat myös uusittiin. Toinen jarrukilpi meni uusiksi kokonaan, toisessa oli vain pieni reikä joten se korjattiin.
Ilmankuivain huollettiin, uudet ryynit ja hilut sekä pohjaventtiilin korjaussarja, myös venttiilin lämmittimen johtoliitos laitettiin kuntoon.
Öljyt vaihdeltiin koneeseen, laatikkoon ja perään. Tietysti kaikki tarpeelliset suotimet vaihtaen ja putsaten.
Ja paljon muuta pientä tutkimusta.
Huoltaja saneli mulle ostoslistaa... Kuulemma kaikki ilmapussit (6kpl) pitää uusia ja ohjaukseen välitangon päät molemmat ja sitten vielä taaempi vetotanko kokonaan...ja etuiskarit...ja vaihdelaatikon kannake runkoon...ja laatikolle kardaanin stefa ja kait parit laakeritkin... Ihanan kallista
Voipi tulla kyllä näillä remonteilla vanhasta autosta liian hyvä, mutta eipähän varmaan tarvi sitten vuosiin laitella suurempia.
Nämä pitäis laitella vielä tässä lähiviikkoina kuntoon niin eiköhän taas uskalla viedä leimalle.
Muuten rakentelupuolella hiljaista edistymistä.
Vanha vessa portaikkoineen on nyt kokonaisuudessaan poistunut keskuudestamme, tyhjä kuoppa jäljellä. Olipahan siinäkin melkoinen työmaa, puukkosaha lauloi tunnin jos toisenkin ja lasikuitutikut pistelee sormia.
Vessan alle jää nyt hyvä tila kaikille puhtaan veden laitteille.
Tilasinkin jo vesisäiliön kun en viitsinyt alkaa hitsailemaan, muovinen 320L tankki tuleekin tässä parin viikon sisään.
Lämminvesivaraaja on lähdössä tilaukseen, mallina tulee olemaan Isotemp Basic 50 litraisena. 750w sähkövastus ja lisäksi kierukka sisällä. Kierukassa kiertävää vettä en lämmitäkään auton moottorin/ison webaston kierrolla vaan sille tulee ihan oma pieni webasto, 5kw laite lämmittää tuon vesimäärän hetkessä eikä tarvi koko systeemiä kuumittaa kesähelteillä. (Noita pieniä webastoja, siis normaaleja henkilöautomalleja, saan hankittua aika edullisesti, ihan uusia Thermotop Evo malleja 4 tai 5kW, jos joku tarvii.)
Vesipumppu on vielä hankinnassa, ajattelin jotain Shurflon mallia.
Ja muukin lämmityssysteemi jalostuu, nyt on hankittuna tuollainen uusi 3,9kW ilma-webasto jolla olisi tarkoitus lämmittää sisätilat kevät ja syksykeleillä. Jos talvella innostuu matkailemaan niin voi sitten auttaa tuolla 30kW vesi-webastolla jos palelee.
Eli 3kpl webastoja kaikenkaikkiaan, yhteensä 38,9kW!
Ammattimies oli 12h yhtämittaa auton kimpussa, monta paikkaa tuli kuntoon.
Etujarrut laitettiin uusiksi, uudet rummut, hihnat ja jouset sekä kaikki tiivisteet. Laakerit myös avattiin ja tarkastettiin, stefat myös uusittiin. Toinen jarrukilpi meni uusiksi kokonaan, toisessa oli vain pieni reikä joten se korjattiin.
Ilmankuivain huollettiin, uudet ryynit ja hilut sekä pohjaventtiilin korjaussarja, myös venttiilin lämmittimen johtoliitos laitettiin kuntoon.
Öljyt vaihdeltiin koneeseen, laatikkoon ja perään. Tietysti kaikki tarpeelliset suotimet vaihtaen ja putsaten.
Ja paljon muuta pientä tutkimusta.
Huoltaja saneli mulle ostoslistaa... Kuulemma kaikki ilmapussit (6kpl) pitää uusia ja ohjaukseen välitangon päät molemmat ja sitten vielä taaempi vetotanko kokonaan...ja etuiskarit...ja vaihdelaatikon kannake runkoon...ja laatikolle kardaanin stefa ja kait parit laakeritkin... Ihanan kallista
Voipi tulla kyllä näillä remonteilla vanhasta autosta liian hyvä, mutta eipähän varmaan tarvi sitten vuosiin laitella suurempia.
Nämä pitäis laitella vielä tässä lähiviikkoina kuntoon niin eiköhän taas uskalla viedä leimalle.
Muuten rakentelupuolella hiljaista edistymistä.
Vanha vessa portaikkoineen on nyt kokonaisuudessaan poistunut keskuudestamme, tyhjä kuoppa jäljellä. Olipahan siinäkin melkoinen työmaa, puukkosaha lauloi tunnin jos toisenkin ja lasikuitutikut pistelee sormia.
Vessan alle jää nyt hyvä tila kaikille puhtaan veden laitteille.
Tilasinkin jo vesisäiliön kun en viitsinyt alkaa hitsailemaan, muovinen 320L tankki tuleekin tässä parin viikon sisään.
Lämminvesivaraaja on lähdössä tilaukseen, mallina tulee olemaan Isotemp Basic 50 litraisena. 750w sähkövastus ja lisäksi kierukka sisällä. Kierukassa kiertävää vettä en lämmitäkään auton moottorin/ison webaston kierrolla vaan sille tulee ihan oma pieni webasto, 5kw laite lämmittää tuon vesimäärän hetkessä eikä tarvi koko systeemiä kuumittaa kesähelteillä. (Noita pieniä webastoja, siis normaaleja henkilöautomalleja, saan hankittua aika edullisesti, ihan uusia Thermotop Evo malleja 4 tai 5kW, jos joku tarvii.)
Vesipumppu on vielä hankinnassa, ajattelin jotain Shurflon mallia.
Ja muukin lämmityssysteemi jalostuu, nyt on hankittuna tuollainen uusi 3,9kW ilma-webasto jolla olisi tarkoitus lämmittää sisätilat kevät ja syksykeleillä. Jos talvella innostuu matkailemaan niin voi sitten auttaa tuolla 30kW vesi-webastolla jos palelee.
Eli 3kpl webastoja kaikenkaikkiaan, yhteensä 38,9kW!
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
shurflo on hyvä ja kestävä pumppu. Ei särkyny vaikka unohtui viikoksi parinkympin pakkaseen tyhjää surraamaan. Kerran on avattu ja putsattu 6 vuoden aikana.
Muuten tuosta remonttilistasta ei taida tonnilla selvitä, selviääkö kolmellakaan
Muuten tuosta remonttilistasta ei taida tonnilla selvitä, selviääkö kolmellakaan
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Saattas olla vielä edullisempaa hakea noi kilkkeet tuolta etelä-suomesta (Virosta)
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Virossa saattaisikin olla vähän edullisempia osia.
Mikähän siellä olisi sellainen firma mistä löytyy osia?
Eipä nuo osat olleet vielä ihan loppu mikään, kuulemma menee vielä katsastuksesta, mutta asentaja on tarkka mies ja haluaa laittaa tämänkin auton ihan ammattiliikenteen vaatimusten mukaisesti kuntoon. Tietysti 16000kg liikkumatonta rautaa tienposkessa harmittaa vähintään yhtäpaljon yksityisajossa kuin ammattiliikenteessäkin.
Asentaja on sama mies joka on huoltanut tätä autoa uudesta saakka, oli mukavaa seurata työskentelyä kun homma tapahtui niinkuin olisi omaa autoaan laittanut.
Mikähän siellä olisi sellainen firma mistä löytyy osia?
Eipä nuo osat olleet vielä ihan loppu mikään, kuulemma menee vielä katsastuksesta, mutta asentaja on tarkka mies ja haluaa laittaa tämänkin auton ihan ammattiliikenteen vaatimusten mukaisesti kuntoon. Tietysti 16000kg liikkumatonta rautaa tienposkessa harmittaa vähintään yhtäpaljon yksityisajossa kuin ammattiliikenteessäkin.
Asentaja on sama mies joka on huoltanut tätä autoa uudesta saakka, oli mukavaa seurata työskentelyä kun homma tapahtui niinkuin olisi omaa autoaan laittanut.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Onko sulla speksejä noista valoista tarkemmin vaikkapa hankintaa varten, tässä on hieman Pelle Peloton heräämässä talviunilta ja tuntuu, että nuo hehkulamput on aikansa palvelleet! ja jos muistat noin hintoja niin nekin kiinnostavat.Carman kirjoitti:Nyt on autossa uudet kesägummit edessä!
Otin Hankookit ja vieläpä uusille vanteille, jäi nastakumit vanteilleen jos innostuu talvella ajelemaan.
Ajovaloprojektia aloittelin myös eilen.
Eli käytän Hellan 90mm yleisumpioita, tuttuja esim. uudemmista Sisuista.
Lyhyet sekä pitkät näillä 90mm xenoneilla ja lisäksi 70mm pyöreät 4-ledin päiväajovalot.
Tuulilasin yläpuolelle voisi laittaa vielä jotkut lisäpitkät, tietysti xenoneilla
Koitetaan uudistaa vähän keulan ilmettä, sitä en tiedä tuleeko siitä hienompi mutta ainakin erilainen
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Tuosta on hyvä aloittaa tutkiminen
http://www.jussinmaki.net/advanced_sear ... 04&x=0&y=0
Jos joku sattuu tietämään edullisempaa paikkaa niin olen kiinnostunut itsekkin..
http://www.jussinmaki.net/advanced_sear ... 04&x=0&y=0
Jos joku sattuu tietämään edullisempaa paikkaa niin olen kiinnostunut itsekkin..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Onnin autossa on kanssa hyvä valikoima valaisimia.
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Omat lamput ostin ihan paikallisesta Fixus-varaosakaupasta.
Hintaa en muista, mutta eipä tainnut juuri poiketa tuosta linkin hintatasosta.
Kaukovalot suosittelisin ottamaan halogeeninä, syttyy hitaasti nuo xenonit.
Lisäkaukovaloiksi sitten vaikkapa x-visionin 9" testivoittajaxenonit.
Hintaa en muista, mutta eipä tainnut juuri poiketa tuosta linkin hintatasosta.
Kaukovalot suosittelisin ottamaan halogeeninä, syttyy hitaasti nuo xenonit.
Lisäkaukovaloiksi sitten vaikkapa x-visionin 9" testivoittajaxenonit.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Noi X-visionit on kyl hyvät.Carman kirjoitti: Kaukovalot suosittelisin ottamaan halogeeninä, syttyy hitaasti nuo xenonit.
Lisäkaukovaloiksi sitten vaikkapa x-visionin 9" testivoittajaxenonit.
Kattovalojen kanssahan pitää alapitkät kytkeytyä pois, näin mulle LT volkkariin sanottiin leimalla.
Jos ne kytkee niin että lyhyet jää palamaan samaan aikaan ja niissäkin ois xenonit niin ei haittaa niin paljoa.
Itse kytkisin niin että ois omat pitkät, kattopitkät ja puolikkaat. Kaikissa xenonit.
Lyhyet palais kokoajan, ilman apupitkiä syttyis pitkät viiksestä. Sit ois valinta kytkin"3as piilokatkaisija" apupitkille jossa ois asennot 0= poispäältä, 1=pelkät kattovalot ja lyhyet, 2=kaikki maholliset karvat päällä ja toki toimisi viiksestä.
Tämä vaatii kyllä sen että ois kaikille erilliset umpiot kun H4 polttimossa ei voi polttaa molempia karvoja samaan aikaan, polttimon kesto heikkenee.
Täältä hankin työkaluun canbus xenonit ajovaloihin ja on olleet hyvät
http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=18
Täällä kanssa edullisia ilman postikuluja kaikki
http://www.dealextreme.com/c/hid-headla ... =relevence
Lisäys: Ja mielestäni noilla projektori umpioilla ei pimeässä tee yhtää mitään, ainakaan FH Volvossa... toimivat päivänvaloina . Parani hieman kun laittoi xenonit.
Yksi vaihtoehto vois olla BMW:n kirkaslasiset tupla umpiot ja on taatusti paremmat valot.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Referenssiluku kai määrää mitä saa palaa, pitkissä yhteensä 100.
Nuo Hellan xenonprojektori-pitkät on 37,5/kpl joten ei saa enää kummoisia lisävaloja laittaa.
Taidankin vaihtaa ne halogeeneihin joissa ref 12,5 joten x-visionit saa heittää huoletta katolle. Tosin hyvin näkee noillakin...
Tarviiko kukaan uudenveroisia xenonpitkiä?
Rohkenen kyllä olla erimieltä projektorivalojen huonoudesta, ei mulla ole vielä missään noin hyviä valoja ollut.
Nuo Hellan xenonprojektori-pitkät on 37,5/kpl joten ei saa enää kummoisia lisävaloja laittaa.
Taidankin vaihtaa ne halogeeneihin joissa ref 12,5 joten x-visionit saa heittää huoletta katolle. Tosin hyvin näkee noillakin...
Tarviiko kukaan uudenveroisia xenonpitkiä?
Rohkenen kyllä olla erimieltä projektorivalojen huonoudesta, ei mulla ole vielä missään noin hyviä valoja ollut.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Hyvä jos on sellaset millä näkee. Mistä noi on kotoisin.Carman kirjoitti:Referenssiluku kai määrää mitä saa palaa, pitkissä yhteensä 100.
Nuo Hellan xenonprojektori-pitkät on 37,5/kpl joten ei saa enää kummoisia lisävaloja laittaa.
Taidankin vaihtaa ne halogeeneihin joissa ref 12,5 joten x-visionit saa heittää huoletta katolle. Tosin hyvin näkee noillakin...
Tarviiko kukaan uudenveroisia xenonpitkiä?
Rohkenen kyllä olla erimieltä projektorivalojen huonoudesta, ei mulla ole vielä missään noin hyviä valoja ollut.
Sisussa ja Volvoissa projektoreilla on ainakin saatu ällistyttävän surkeat valot ja autot kuitenkin uusia ja laadukkaita. Kokemukset mulla rajautuu noihin ja on saanut epäileväksi niiden valaisutehosta.
Juu, kyllähän se referenssiluku sen määrää lainpuitteissa paljonko saa palaa samaan aikaan.
Omilla silmillä kun ajelen niin mielestäni pitkälle näyttävillä kattovaloilla jää "varjoalue" lyhkästen ja pitkien väliin jos alapitkät ei pala samaan aikaan. Alapitkillä ystyy kivasti levittämää hieman valo aluetta.
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Halogeeniversiona ne Sisusta ja monesta uudemmasta bussistakin tutut Hellan projektorituikut muuttuu ihan kohtuuhyvistä surkeiksi todella lyhyellä käytöllä. Linssiin tulee "kaihi" ja se sumenee käytössä. Eikä auta uv-suojattujen polttimoidenkaan käyttö. Liekö xenon-versiona kestävämpi?
Hyvillä lähivaloilla näkisi 100m päähän, siinä kohdalla pitäisi kattopitkän keilankin jo ylettyä maahan asti. Ja pitkillä pitkälle katseltaessahan näkemistä vaan helpottaa jos lähialue on vähemmän kirkas.
Hyvillä lähivaloilla näkisi 100m päähän, siinä kohdalla pitäisi kattopitkän keilankin jo ylettyä maahan asti. Ja pitkillä pitkälle katseltaessahan näkemistä vaan helpottaa jos lähialue on vähemmän kirkas.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Nyt olis melkein kaikki tarvikkeet vessan alle kasassa, pian pääsee lattiaa tekemään.
Vesisäiliö on sitten lopullisesti siellä vessan alla, pois sitä ei saa enää yhtenä kappaleena.
Vesisäiliö ja pumppu tulivat tässä alkuviikosta, lämminvesivaraaja jo pari viikkoa takaperin.
Vielä puuttuu tuo varaajaa lämmittävä pikkuwebasto, mut sekin tulee viikon sisään.
Viimeviikolla oli katsastuskin, moitteitta meni läpi.
Nyt lauantaina vaihdellaan vielä nuo kaikki ilmapussit, etuiskarit, ohjauksen osia ja vaihdelaatikon kannatinkorva runkoon.
Sen jälkeen voikin laittaa taas auton kunnolla telakalle, takaa täytyy purkaa lattiaa kun on vähän kastunut vaneri yhdestä paikkaa. Samalla taidan eristää lattiat ja seinät takaosasta uretaanilevyllä.
Onko kellään kokemusta muovihitsauksesta?
Olisi pari tuollaista muovista 1000l pyttyä tarpeettomana, tuli mieleen voisiko sellaista madaltaa sellaiseksi n. 300l vetäväksi.
Eli kansi irti sahalla, välistä sopiva siivu pois, kansi takaisin sulattamalla paikoilleen, onnistuukohan? Eipä tietysti paljoa menetä jos kokeilee.
Olisi hyvä tyhjennyshanakin valmiina ja tilaakin sopivasti tuollaiselle.
Vesisäiliö on sitten lopullisesti siellä vessan alla, pois sitä ei saa enää yhtenä kappaleena.
Vesisäiliö ja pumppu tulivat tässä alkuviikosta, lämminvesivaraaja jo pari viikkoa takaperin.
Vielä puuttuu tuo varaajaa lämmittävä pikkuwebasto, mut sekin tulee viikon sisään.
Viimeviikolla oli katsastuskin, moitteitta meni läpi.
Nyt lauantaina vaihdellaan vielä nuo kaikki ilmapussit, etuiskarit, ohjauksen osia ja vaihdelaatikon kannatinkorva runkoon.
Sen jälkeen voikin laittaa taas auton kunnolla telakalle, takaa täytyy purkaa lattiaa kun on vähän kastunut vaneri yhdestä paikkaa. Samalla taidan eristää lattiat ja seinät takaosasta uretaanilevyllä.
Onko kellään kokemusta muovihitsauksesta?
Olisi pari tuollaista muovista 1000l pyttyä tarpeettomana, tuli mieleen voisiko sellaista madaltaa sellaiseksi n. 300l vetäväksi.
Eli kansi irti sahalla, välistä sopiva siivu pois, kansi takaisin sulattamalla paikoilleen, onnistuukohan? Eipä tietysti paljoa menetä jos kokeilee.
Olisi hyvä tyhjennyshanakin valmiina ja tilaakin sopivasti tuollaiselle.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ajokki Royal Scania K112 -88
Katoppa mitä ainetta se on, se ratkasee. Kolmio jonka kupeessa on kirjaimia esim. PE-HD = suurtiheyksinen polyeteeni, mehukattipurkit on sitä ja hitsaus vois onnistia ihan kuumentamalla.Carman kirjoitti: Onko kellään kokemusta muovihitsauksesta?
Olisi pari tuollaista muovista 1000l pyttyä tarpeettomana, tuli mieleen voisiko sellaista madaltaa sellaiseksi n. 300l vetäväksi.
Eli kansi irti sahalla, välistä sopiva siivu pois, kansi takaisin sulattamalla paikoilleen, onnistuukohan? Eipä tietysti paljoa menetä jos kokeilee.
Olisi hyvä tyhjennyshanakin valmiina ja tilaakin sopivasti tuollaiselle.
Tuollanen pytty ois kova, mulla ei mahtus vaan kokonaisena luukusta ihan sisään.
Mitäs jos leikkaa siivun pois ja laitat sisäkkäin, pohjan ja kannen, väliin sikaa? Toki muovin pitää olla sellaista että sika pitää, muistaakseni tuubissa lukee että jotenkin niin että liimaa kaikkea, paitsi PE:tä =D.
-Koska sen voi tehdä myös itse-