Ajokki Express -87

Kerro omasta projektistasi
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Jahas, kai sitä pitää tulla itsekin ulos kaapista ja postata ensimmäinen viesti tännekin (muutama kuukausihan tätä foorumia tuli lueskeltua ilman kommentin kommenttia). Eli kylähulluhan sitä tuli itsestäkin. Viikko sitten tiistaina tuli haettua otsikon mukainen Volvo B10M pois kuleksimasta ja hiljaa pitäs alkaa saamaan jotain aikaankin.

Auto tosiaan on tuo Pohjolan Matkojen myynnissä ollut versio 'konttiperällä'. Auto haettiin Iisalmesta Kempeleeseen ja täytyy sanoa, että oli harvinaisen mukava auto ajaa. Kaikki toimi ja ihmeempiä ääniäkään ei ollut. Itsellähän ei ole korttia, joten se siirtyi korkeampien voimien avulla, vaikka eihän näitä kortilla ajetakaan :roll:

Nyt on penkit purettu ja hattuhyllyt laitettu mäkeen pakkasen keskellä. Jotta pääsee kunnolla hommiin niin oli tarkoitus laittaa auto lämpimäks ja käyntiin + mahdollisesti sähkölämmitystä jne. Mutta siitä ne ongelmat alkoikin. Laitoin webaston päälle ja huomasin että se sammuilee vähän väliä. Alkuun tulee mustaa savua, käy n. puol minuuttia ja sammuu. Kiertovesipumppu sentään pyörii kokoajan, joten webasta pitää lähteä ensimmäistä ongelmaa etsimään. Ajattelin käyttää koko pannun auki ja katsoa mitä tuo on syönyt ja huoltaa & putsata koko laitoksen. Oiskohan jossain jotain kattavaa huolto-ohjetta webastoille, koska itse en noita ole hirveästi aukonut ja huoltanut (vielä vähemmän tämän kokoluokan laitteita)? Jos joltain löytyy DBW 2020 Webaston huolto-ohjekirjaa tai linkkiä niin kaikki apu on tervetullut, sillä auton mukana ei ollut mitään ko pannusta tai juuri muustakaan :oops:

Webaston kautta varmaan myös ratkee seuraavakin ongelma. Sillä auto ei suostunut starttaamaan, luultavasti tuli tyhjennettyä akkuja tarpeeks + sen verran konehuone jäässä että pelkkä startti ei jaksa pyöräyttää konetta kylmänä käyntiin. Nyt akut on laturin nokassa ja katsotaan mitä akkuihin menee ja jos kelit lauhtuis sen verran ettei konehuonetta välttämättä tarvitsisi lämmittää (tosin -25 pakkasten jälkeen saa kyllä tulla melko lämmintä että ilman lämmityksiä lähdetään käyntiin).

Itse tosiaan olen näissä linjuri/kulkuri-hommissa ihan keltanokka, joten katsotaan miten äijän käy, eiköhän tuota tulla kohta hattu kourassa pyytämään enemmänkin ohjeita :oops:

Mutta toivottelen tässä vaiheessa kaikille tervetuloa seuraamaan työtuolilta miten mennään perse edellä puuhun ja sit toivotaan vielä että siellä pysytään :wink:

Ps. Jos on B10 kirjallisuutta jne niin tarjoilkaan minulle vain, jos ei muuta käyttöä löydy niin syttöpaperille on aina tarvetta vaikkei talossa uunia tai puukiuasta olekaan 8)
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tervetuloa porukkaan.
Webasto meilläkin toimi ihan samalla tavalla,elikkä n.minuutin savutti ja sitten sammui.
Otin sen irti ja purin koko poltin osan.Oli sisältä mustan öljyn peitossa.
Putsasin kaikki osat kunnolla ja kokosin taas.Hyvin toimi jonkun päivän.
Seuraavaksi tuli polttoainevuoto webaston alle.Liittimen kiristys riitti tähän.
Tässä kohtaa kuvittelin voittaneeni,mutta eipäs.Taas hiljeni :shock: .
Moninapaliitin webaston jännitteensyötössä piti vielä uusia,oli muuttunut sisältä vihreeks.
On aika tarkka jännitteestä.
Nyt tästä rempasta on jo vuosi ja ihme kyllä vielä toimii.
Niin olihan vielä vesipumpun sähköliitos,joka piti korjata.
Kyllä se siitä korjaantuu.
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa foorumille. Eiköhän täällä Volvoista jotain tiedetä....
Viimeksi muokannut Lahti32, 26 Tammi 2010 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

tuollainen kori on ainakin mulle tuttu.. siitä voipi kysellä ;)
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuohon webastoon muistaakseni täällä pyöri ohje, vai oliko se oikeen valmistajan sivulla vai eeberi? Hö no joo, esparilta löyty ja kuukkeli löysi tämän: http://www.suremarine.com/manuals/webas ... repair.pdf.
No mutta tuon saat varmasti käymään -25c jos akut pyörittää ja pakkosyöttö on kunnossa, mutta toki suosittelen lämmittämään webastolla niin ei tule vaihtomoottorin hankinta heti eteen ;) Niin ja tervetuloa mukaan!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Kiitokset Falconille. Näyttäisi omassa webastossa olevan pitkälti samat systeemit edessä mitä illan tunteina kävin sitä vielä taskulampulla sohimassa. Nafta hais vähän + vesipumppu tippas tipan per minuutti (tähän en heti koske, jos vuoto yltyy niin sitten tai viimeistään kun auto otetaan käyttöön).

Reddewilille kiitokset tosta webaston kansalliseeppoksesta, löysin jonkun mustavalkeen lyhyen oppimäärän googleilemalla, mutta tuo pitkä oppimäärä pisti jo pelottamaan :D

No mutta ei katsotaan jos sen tänään saisi irroiteltua ja vielä parin päivän sisään takaisin kiinni & toimintaan. Katsotaan jos uskallan kamera kädessä ottaa kuvia ja tehdä jonkin jutun ja mallia tuleville enskertalaisille mitä tuossa aukoessa vastaan tulee.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Onnea järkevälle päätökselle.... kulkurin rakentelu on kiva harrastus ja erittäin hyvä sijoitus :lol: meilläkin tuo sijoitus lämmittää enemmän kuin jos olisi jotain sijoitus-salkkuja joita voisi silmäillä netissä vaihtelevina lukuina, mutta on aivan eri fiilis katsella pihalla tanakasti tönöttävää kuuraista kulkuria 8)
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja hirmu »

onnea autolle ja tervetuloa foorumille minunkin puolestani!
webaston kanssa tappeleminen on tuttua, korjaaminen ei niinkään... suosittelen kyllä tuota ctekin laturia, se kun on kiinni niin ei virta lopu ja webasto (ainakin itsellä) jaksaa pöhistä. halvemmaksi tulee sijoittaa tuo 259 kotiin tuotuna laturiin, kun heti uusiin akkuihin.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Tuli tässä mieleen - en tiedä onko ajankohtaista, mutta tuo sammuminenhan voi johtua ihan siitäkin että suodatin on tukossa kesädieselin takia ja polttoaine tulee liian matalalla paineella alun jälkeen.
Alku-palon jälkeen se ei enää sumuunnu vaan valuu norona suuttimesta suoraan alas ja puhaltimen avittamana pakoputkesta pihalle.

Meillä autto yhdessä keikkabussissa suodattimen vaihto ja suodatinkotelon talvilaadulla täyttäminen.
Sekä jäänestoaine tankkiin ja niin paljon talvilaatua kun mahtui.

- ilari :mrgreen:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa voorumille :D Kyllä ton webaston kanssa on tullut taisteltua :mrgreen: Mistäköhän siihen saa muuten suodattimen :wink: vai onko niissä käytetty miten sattuu jotain tarvike juttuja :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja motoku »

ne alkuperäiset omat on niin mitättömiä, toimii ihan normaalilla bensaputsarilla paremmin
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Nyt on taas saanut vähän lämpimillä keleillä jotain aikaan ja suunnittelukin on siirtynyt jo odottamaan toteutusta 8)

Webaston tosiaan käytin levällään ja putsailin niin että varmasti kiiltää kuin pap..patunturi, mutta sama ongelma edelleen. Mustaa savua n. 30 sek ja sammuu. Jonkin ajan kuluttua taas yrittää ja sama homma. Vielä ajattelin kokeilla tuota monipalaliittimen vaihtoa, äkkiseltään näytti olevan ok, mutta olihan se maailmaa nähneen näkönen. Myös suodattimen aukaseminen ja vaihto yms on listalla seuraavana. Jännitteet tuntui olevan ihan ok ja 23.8V näytti menevän jännitettäkin koneelle.

No mutta muuten, autosta löytyi vielä lohkolämmitinkin pienen etsinnän jälkeen. Motukka oli yllättävän takana tavaralaatikon takana. Roikkaa vain ei ollut autossa mukana, joten en tajunnutkaan että löytyy lohkolämmitinkin, mutta nyt pitää lähteä etsimään jostain sopivaa johtoa tai sitten alkaa vaihtamaan liittimiä (Defa Type 801 näytti olevan eli jos ylimääräsiä pyörii nurkissa niin saa tarjota :wink:

Auto tosiaan on tutkittu läpikotaisin ja näyttäisi siltä, että mielikuvitus loppuu kesken kun tuntuu jäävän turhan paljon tilaa 'pakollisten' varusteiden jälkeenkin. Autoon tulee suihku ja se onnistuu suoraan tankin kohdalle, tankin päälle, kunhan vain madaltaa siitä lattian. Tankin päällä on siis 45cm korkuinen tavaratila ja korkeus auton sisällä on 170-175 tuon tavaratilan päällä. Tähän siis saa helposti ilman suurempia hitsailuita ja muutoksia suihku-wc-hässäkän. Nyt vain pitäisi alkaa metsästämään jotain tankkien tekijää tai tehdä itse lasikuidusta. Tarkoitus olis tehdä 300-350 litraset tankit suihku- ja harmaavesille, raikasta vettä ei tule koska tiedän olevani niin laiska etten jaksa pitää tankkeja niin puhtaana että niistä vois sairastumatta juoda :twisted:

Mutta katsotaanpa taas jos viimeistään viikonloppuna sais lattiaa auki, seiniä kohdalleen + kehikkoa sängylle ja tietenkin kattoa remontoitua näiden kohdalta. Myös kattoluukkujen purku, tiivistys ja uudet vähemmän lämpöä hukkaavat kattoluukut muovisten tilalle. Lista jää puolitiehen kyllä yhdeltä mieheltä, mutta pakko listata että saa perseen liikkeelle ja odotusarvoja kohdalleen myös itseltä. Aina myös parempi jos on tullut 'luvattua' myös muille jotain tai edes puhuttua :roll:

[EDIT]: Niin ja kiitos vielä kaikille tähän mennessä auttaneille, hyviä vinkkejä on tullut ja toivottavasti niitä myös vielä tulee :wink:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Miten meinasit nuo kattoluukut tehdä? Tarvis täälläkin keskittyä noihin, hommasin 15mm itseliimautuvaa solumuovilevyä jotka aioin liimata luukkuihin alapuolelle.mutta se onkin aika jäykkää eikä meinaa onnistua toivotulla tavalla.
Tulevaisuus on sähköinen
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Lahti32 kirjoitti:Miten meinasit nuo kattoluukut tehdä? Tarvis täälläkin keskittyä noihin, hommasin 15mm itseliimautuvaa solumuovilevyä jotka aioin liimata luukkuihin alapuolelle.mutta se onkin aika jäykkää eikä meinaa onnistua toivotulla tavalla.
Tuossa on tuollaista aika kumimaista 'routaeristettä', paksuutta on joku 25mm. En tiedä onko tuo oikeasti joku routaeriste, mutta sellaisena sen myivät kun eivät itsekään keksineet mitä se on. Löytyy kuitenkin ihan perus rautakaupoista, mustaa n. metrin leveää ja tuon 25mm paksua kumimaista vaahtomuovia. Näin selkeesti selitettynä ;)

Olen tuota samaista tavaraa käyttäny vähän vaikka mihin tarkoitukseen. Ruuvipenkkien leukojen suojasta aina tuon pirssin kanssa alusmattona ettei pääse jäätymään kylmää lattiaa / maata vasten. Hyvin tosiaan eristää, sillä -25 pakkasillakin rautaa vasten ollessaan polvissa ei tuntunut edes kylmältä vaikka tuo matto on sellaista helposti kasaan painuvaa ja viimeistään lämpimässä palautuu takas. Ajattelin tasoittaa tuon luukun pinnan ja liimata tuota mattoa reunasta reunaan, siten että tuo matto myös muodostaisi tiivisteet aukon reunoja vasten. Tosin siitähän ei tiedä että toimiiko tämä ja kuin tehokas on, mutta sen näkee.

Voin katsoa jos löydän tuon tarkkaa nimeä tai otan matosta kuvan, niin ehkä joku viisaampi osaa sanoa mitä varten tuo oikeasti on ja mikä sen virallinen nimi on.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Armaflex solukumimattoahan se... Kallista mutta hyvää. Käytetään mm. kondenssieristeenä ilmastointi ja kylmälaitteissa.

Mistäpä ostit sitä?
Tulevaisuus on sähköinen
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Joo, Armaflexiäpä se. Ostin tuon 3-4 metrin pätkän tuolta Äimänraution K-Raudasta, muualta oli loppu. Sattui myös sopivasti siihen aikaan kun kyseinen pulju vaihtoi omistajaa joten loppupätkän sai halvalla (tosin osti johonkin ihan muuhun tarkoitukseen kyseisen palasen, mutta koskaan tuo ei tiettävästi siihen hommaan päätynyt = en muista mitä varten sen ostin :lol: Muuten kuulemma on kohtuu arvokasta, varsinkin kun ostin vaan metritavarana, en rullana. Toivottavasti tuo loppu pätkä mitä sitä on jäljellä riittää molempiin kattoluukkuihin vaikka kaupastahan sitä saa lisää :wink:
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

No niin, tänään käytiin katsastuskonttorilla arvuuttelemassa...

Leima tuli! :mrgreen:

Auto meni kerralla läpi ilman ainuttakaan valitusta/huomautusta. Odottelin kyllä vaikka kuinka montaa huomautusta ja jopa hylkäävää päätöstä, mutta onnekseni näin ei käynyt. Täytyy myöntää että hiukan helpottunut olo ja heti kun auto on virallisesti kilvissä, tuntuu kuin olisi ajotaidotkin x2 vaikka on tullut isoja autoja pyöriteltyä melkolailla (kai se on se kohonnut omatunto :oops:

Täytyy heti kiittää koko foorumia olemassa olosta ja kaikkia projektissa apua tarjonneita tahoja ja niitä keneltä asioita on tullut kyseltyä (bussiton, reddewil, haaveilija... yms muutama luetellakseni).

Tosin jos on paljon hyvää niin on myös oltava huonoakin. Seuraava ongelma nostaa jo päätään pikku hiljaa kun sain ABS:t yms toimimaan. Eli moottorin päältä (?) vuotaa öljyä ja tämä näkyy pienenä tippasuna alla :x Ongelma on tullut sen jälkeen kun menin putsaamaan hiekat koneen päältä ja talvella ongelma loisti poissa olollaan, onkohan kellään hajua mistä voisi olla kyse :?: :!: :cry: Menen vielä lampun kanssa katsomaan pakettia tarkemmin, mutta näyttää että öljy tulee jostain läheltä oikean puoleista runkopalkkia tai sen alta :evil:

Tuo öljyongelma ei varmaan ole vielä kovin vakava, mutta silti pistää mietityttämään. Asiahan pitää tutkia, mutta vuotokohtana äkkiseltään kuulostaa oudolta :?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tarkistapa ettei öljykello vuoda. On siinä oikealla puolella ruiskutuspumpun takana. Onnea leimasta! Siitä on hyvä jatkaa.
Tulevaisuus on sähköinen
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

Kiitokset vain, tosiaan sen verran selvitin tuota vuotokohtaa, että se ei ole siinä öljykellossa / ruiskupumpussa ja ainankaan mun putsailuilla ei ole ollut osuutta asiaan, sillä paikka on paskanen vielä :wink: Jos katsoo moottoria niin (vasemmalta oikeelle lueteltuna) tuo 'vuoto' on jossain 5 ja 6 pytyn välissä suoraan kohdalla mutta palkin takana heti ja vielä palkin alareunassa ettei varmasti näe sinne kunnolla tai pääse käsiksi.

Osittain aloin myös epäilee että kyseessä voisi olla myös pieni nafta vuoto, sillä tippaseva öljy on melko juoksevaa. Tuo öljy myös tulee sieltä ylhäältä ja kiertää nimenomaan pyttyjen päältä lohkolämmittimelle ja siitä hiljaa maahan. Auton ollessa paikallaan mitään ei vuoda tai näy eikä tipu, joten sikäli ongelma on oltava melko helposti havaittavissa. Tosin ilmeisesti pitää pesasta koko kone kunnolla kuumalla vedellä, jotta saa tuota likaa pienimmistä paikoistakin liikkeelle. Eli kärsiikö tuota konetta pestä vaan kylmästi vedellä ilman että kohta puolet liikkuvista osista on jossain paineilmasäiliöiden kylessä :?: :shock:

Ajattelin silti rohkeasti tehdä neitsytmatkan autolla ja ajaa Kempele-Toijala-Kempele. Lisätään vielä autosta kuva, jos jota kuta kiinnostaa ja morjestaa saa vaikka ei tunnetakaan, ja jos näkee meidät pysähdyksissä huoltiksella / tien vierellä niin.... tulkaa nyt helvetissä auttamaan! :lol: :lol: :lol:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Saattas olla tosiaan naftavuotoa :wink: Jännä juttu toi koneen pesu :roll: kun mä pesin tota Royalin konetta alko sammutin temppuilla eli jäi päälle :shock: :lol: Niin onneksi olkoon tosta leimastakin :D Ei kun kovaa ajoa :mrgreen: Oliko muuten mitä vikaa siinä absissa :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
zelcin
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
Location: Kempele
Paikkakunta: Kempele

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja zelcin »

ABS:ssä tais olla jotain kosketushäikkää tai jotain, heiluttelin vähän johtoja ja pistin sinne anturille 50bar paineella ilmaa menee niin rupes toimii. Voi myös olla ajamattomuutta, ettei heti toiminut kuten olisi pitänyt. Tosin eihän ne johdotkaan ihan tuoreet olet, mut kiitos vinkistä, jos se tuo riittäis jatkossakin :wink:

Tuli sitten ajettua pe-la 10.00 - 04.00 välillä tuo reissu läpi, eli 1100km :mrgreen: Auto kyllä toimi hyvin, mutta pari pikkuvikaa ilmeni lisää. Ilmeisesti jäähdytinnesteen tason tunnistajassa jotain hämminkiä, sillä se syttyi palamaan joskus klo 01.00 ja vaikka tempasin autoon nestettä niin että korkista vuoti yli, niin silti valo vilkkuili silloin tällöin (lämmöt oli tuolloin 80-90 välissä ja lisäyksen jälkeen n. 70). Alussa nesteet saattoi olla vähissä, sillä en ihan maximiin ennen huoltoakaan sitä täyttänyt. Sitten se kiroilun määrä mikä siellä pimeässä tuli siitä kun nuo pausunnat pitää olla valkoista muovia joka on ajan saatossa kellastunut ja pirun likaisia muutenkin, niin eihän niistä läpi sitä tasoa näe :x Ei kenelläkään ole mitään poppakonstia tähän vai pitäisikö vain pistää paisunta uusiksi?

Sitten toinen, isompi ongelma. Oikean puolen ilmajousitus tyhjeni jossain vaiheessa eikä noussut. Pitänee tarkistella missä vika, mutta melkein veikkaan tasonsäätöventtiiliä tälläkin puolella, vasemmalle kun vaihdettiin se uusi toissa päivänä huollossa. Siinä vedettiin loppu 450 km ku vanhat räppitähdet oikeelle kyljelle kallellaan :lol:

Kulutuksen näkee joskus myöhemmin, mutta tuntui että mentiin huomattavasti oletettuakin pienemmällä syönnillä. Olin varautunut 25l / 100km lukemiin, mutta todellisuudessa taidettiin jäädä jonnekin 20-22 väliin. Tämähän selviää kun jaksaa käydä seuraavan kerran tankilla. Matka vauhti oli n. 85 km/h ja reitti 4-tietä Kempele - Toijala ja sieltä Kurun kautta Lapualle jossa nesteen lisäys ja siitä Kokkolan kautta takaisin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kosketusvika siinä tunnistimen johdossa aiheuttaa turhaa vilkkumista. Tosi ärsyttävää kun punaiset valot palaa miten sattuu. Jos johto poikki tai irti niin valo syttyy
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Vois vesi valon anturi paskanenkin olla , ota irti ja putsaa .
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Ajokki Express -87

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

"Osittain aloin myös epäilee että kyseessä voisi olla myös pieni nafta vuoto, sillä tippaseva öljy on melko juoksevaa. Tuo öljy myös tulee sieltä ylhäältä ja kiertää nimenomaan pyttyjen päältä lohkolämmittimelle ja siitä hiljaa maahan. Auton ollessa paikallaan mitään ei vuoda tai näy eikä tipu, joten sikäli ongelma on oltava melko helposti havaittavissa. Tosin ilmeisesti pitää pesasta koko kone kunnolla kuumalla vedellä, jotta saa tuota likaa pienimmistä paikoistakin liikkeelle. Eli kärsiikö tuota konetta pestä vaan kylmästi vedellä ilman että kohta puolet liikkuvista osista on jossain paineilmasäiliöiden kylessä :?: :shock: "

Öljykellon jalasta lähtee samasta turbon oljyputki ja lisäksi siellä on ruiskutuspumpun öljyputket, mutta koneen päällä vuoto voi olla muuallakin, ja esim ohjaustehostajan pumppu on siinä ruiskutuspumpun etupuolella. Voisi olla myös sitä öljyä. Päältä vuotavat aineet valuvat joko taakse juuri tuota kautta, minkä mainitsit, tai edestä kompuran/jakopään välistä oikeaa laitaa myöten auton asennosta riippuen. (oliko tarpeeksi epäselvästi sanottu) :shock:
Itse pesin koneen vaihto-operaation alussa koneen painepesurilla kuumalla vedellä. Ensin lapion hiekat pois ja lopuksi pesu. Ei aiheuttanut ogelmia. Vappuaattona kävin Oulussa ilman ongelmia, eka hieman pidempi reissu koneen vaihdon jälkeen.. :D
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin