Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Morjesta,

tässä on foorumia tullut luettua reippaasti yli vuoden ja lomautuksen alkuun on enää yksi kokonainen työpäivä, joten kohta on aikaa aloittaa projekti. 8) Rahoitus onkin sitten jo oma lukunsa. :? Mutta kun saisi ensin auton hommattua, pääsisi purkutöihin ja mittailemaan ja suunnittelemaan. Muutama vaihtoehto on, joita pitäisi käydä katsomassa. Lisäksi laitoin Osto/Myynti-osastolle juuri äsken ilmoituksen bussin ostamisesta (vink-vink).

Projektin tarkoitus on saada kohtalaisen "perinteinen" matkailuauto, joita täällä foorumilla on nähty. Eli edessä matkustamo, keskellä keittiö, sitten sauna/suihku/WC ja makuupaikat. Lisäksi amerikanihmeitä töllistellessä on slide-outit alkanut siinä määrin syyhyttämään että sellaista pitäisi vielä autoon saada. :shock: Ajatus on että pysähdyksissä matkustamoon saisi lisätilaa molemmin puolin ulkonevilla tiloilla.

Saa nyt nähdä mihin tässä päätyy, mutta tämänsuuntaisia haaveita olisi tarkoitus päästä toteuttamaan.

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta :!:

Tässä slide-outissa on varmaan merkittävää, tehdäänkö se rautakehikkoautoon vai alumiiniautoon, kumpaa osaa hitsailla ja pelkääkö sitä ruostetta :!: Myös alustan rungolla on merkitystä, runkopalkein varustettu alusta varmaan pitää olla, ei taida onnistua itsekantavaan koriin? Periaatteessa rungollisen alustan päällä voi olla vaikka Peppi Pitkätossun Huvilinna (lainaus yhdeltä hullulta :wink: ) eikä siinä pitäisi olla mitään sanomista kellään :lol:

Lähtisin etsimään Volvoa tai Scaniaa 80 luvulta :roll: Scaniassa on kyllä yleensä takamoottori joten sen olemassaolo estää/vaikeuttaa autotallien ja saunojen rakentamista takaosaan. Toisaalta vanhemmat kaniat on keulakoneella ja niitä saa halvalla. Melu korvan juuressa on yksilöllinen asia ja ainahan voi äänieristää. Volvon mahuri on monessa suhteessa helpompi kulkurin alusta. Takamoottori on kuskille hiljainen muttei perällä nukkujalle todellakaan :roll: Toisaalta punkat olisi parasta olla auton keskivaiheilla jossa ajon aikana on paras kyyti :wink: Niin ja satasta olis mukava päästellä, oliko D1 korttia...

Kylläpä taas innostaa kun suunnitellaan riittävän suurta projektia :wink: Yleensä kaikkea ei voi saada joten vähän jäitäkin hattuun sekä periaatteeksi se että tämä sopii sinulle ja sinun autohan siitä tulee :!: Ja kaikkeen menee viisinkertainen aika sekä kaksinkertainen raha suunniteltuun nähden :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Raha- ja aikalaskelmia on tullut pyöriteltyä ja kyllä niitä molempia tulee palamaan järkyttäviä määriä. :roll: Mutta sikäli tässä on asiat hyvin, että perheen "päättävältä elimeltä" on jo saatu hyväksyntä (n. 1½ vuoden ruikuttamistyön tuloksena :D ).

Itse en juuri osaa hitsata, vielä :wink: , mutta kyllä muutama pätevä kaveri löytyy, joten alumiinin hitsauskaan ei tuota ongelmia.
Olin kuvitellut, että itsekantava kori ei tuota ongelmia slide-outin kanssa.. Miten itsekantava kori on alustaan kiinnitetty? Entä mitkä autot ovat runkopalkillisia?
Onko linkkejä antaa kuviin, joissa olisi nähtävänä runkopalkillista alustaa?

Niin, eikös itsekantava kori ole sellainen, jonka alustassa on ne kaksi rinnakkaista jämerämpää palkkia miltei koko auton mitalta (vrt. kuorma-auton alusta)?

Itselläni on kyllä paha tapa suunnitella hirveästi hienoja asioita. Paljon on näitäkin asioita ajatuksissa sumplittu ja pilvilinnoja rakennettu. Jahka jotain konkreettista saa hyppysiin, niin voihan se olla että alkaa pilvilinnojen muurit murtumaan.. Mutta täytyy vaan yrittää jakaa asioita järkeviin kokonaisuuksiin ja askel kerrallaan pyrkiä kohti unelmia. :)

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

j0ri kirjoitti: Olin kuvitellut, että itsekantava kori ei tuota ongelmia slide-outin kanssa.. Miten itsekantava kori on alustaan kiinnitetty? Entä mitkä autot ovat runkopalkillisia?
Onko linkkejä antaa kuviin, joissa olisi nähtävänä runkopalkillista alustaa?

Niin, eikös itsekantava kori ole sellainen, jonka alustassa on ne kaksi rinnakkaista jämerämpää palkkia miltei koko auton mitalta (vrt. kuorma-auton alusta)?
Nimenomaan itsekantavassa ei ole niitä pitkiä palkkeja lainkaan tai ne on ns. pätkäisty saadakseen matalaa tavaratilaa akseleiden väliin... Rungollisessa on niinkuin kuorma-autossakin on.

Itsekantavia autoja on ainakin Setra. Onko muuten Scania K112 ja K113? Ei ainakaan kavereiden autoissa ole mitään palkkeja?
Rungollisia on Volvo B57,B58 ja B10M. Uusimmat B10M mallit voivat olla pätkittyjä. Scania F82, F112 on ilmeisesti kanssa rungollisia.

Tuo slide-out suunnitelma kannattaa pohjustaa sillä katsastusasemalla missä meinaat auton sitten katsastaa. Mars sinne puheille, asia selkenee kummasti. Kannattaa käydä sellaisella joka on ollut raskaan kaluston ja matkailuautojen kanssa tekemisissä. Veikkaisin että tarvitsee olla jotain käynnistyksenestosysteemiä ettei voi vahingossa patit ulkona lähteä päästeleen :roll:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä on varmempaa ottaa oikea rungollinen auto jos meinaa noita "patteja" kylkeen laitella :lol: eli kyseeseen oikeestaan tulee etu- tai keskimoottoriset :D vähän meinais kyllä himottaa laittaa ittellekin pari ikkunan mittaa ulkonevaa :oops: :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jaahas... Luulin että ne runkopalkit on aina kaikissa autoissa ja sitten jos kyseessä ei ole itsekantava kori, niin on vielä lisäksi jotain sivuttaistukia tms. No olipa hyvä että selvisi tämäkin ennen kuin kerkesin auton ostamaan :D
Sillä tavoin olen slide-outtia suunnitellut, että ne runkopalkit täytyy löytyä.

Katsastusasemalle toki täytyy mennä ennen aloittamista. Ajattelin systeemiä, jossa moottorin saa käyntiin vaikka slide-outit levitettynä, lähinnä akkujen latausta tai moottorin lämmitystä varten, mutta jos seisontajarru kytketään pois tai vaihde päälle, niin silloin kone seis. Onkos busseissa muuten ylipäätään vapaan merkkivaloa? Seisontajarrun valosta ainakin saa sen toisen signaalin.

Ei muuten ole D1/D -korttia. C-korttikaan ei ole taskussa olut vielä viikkoakaan, tai lähinnä se väliaikainen ajolupalappu.. Varsinaisen kortin saa vasta parin viikon paastä. Eli kohtalaisen tuore tapaus, linjurin ratissa en ole vielä koskaan ollut.

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussiton kirjoitti:vähän meinais kyllä himottaa laittaa ittellekin pari ikkunan mittaa ulkonevaa :oops: :mrgreen:
Niinpä :oops: olenhan kyllä ennenkin painanut rälläkkää vastamaalatun bussin kylkeen :shock: :o
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei muuta kuin suunnitelmia paperille jos jo ei ole, niin ei pääse unohtumaan. Tähän hätään en löytäny sivua missä joku firma teki noita slide-outteja, oli meinaa kohtuu hyviä kuvia toteutuksista ja mekanismista. Itelläkin oli joskus moinen mielessä, mutta sisään vedettynä syö tilaa sitten myös. Tuo käy ns. makuuhuoneeseen tai olohuoneeseen, mutta jos saunan ym. mainaat rakentaa, niin ainoa kohta taitas olla keittiötä vastapäätä, ja patti sisällä köökissä vois olla tosi ahdasta, ja patti ulkona köökiin sais tanssilattian :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Onko muuten tuolle slide-outille mitään suomenkielistä termiä, muuta kuin "patti". Itse en ole ainakaan törmännyt.

Erääseen rapakontakaiseen firmaan törmää jatkuvasti googlatessa jos käyttää sanaa slide-out. Sen firman sivuilla oli hyviä kuvia rakenteista, tosin osa vain pieniä kuvia, joita ei isommaksi saanut.

Suomessakin näkyi olevan kaksi slide-out -autoa myynnissä nettikaravaanin puolella, ainakin vielä joku viikko sitten. Hintaahan niillä oli aika mukavasti, tosin uusiakin olivat.

- j0ri
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy :?:

Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin? Melko mielenkiintoinen aihe on nyt :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy :?:

Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin? Melko mielenkiintoinen aihe on nyt :wink:
Juu tiiveys on se mitä itsekkin mietin. Sillä yhellä sivulla oli joku "patentoitu" systeemi, sellanen linkku päissä mikä mahdollisti kevyen liikkeen eikä vaatinu hirveitä liukukiskoja patin alle. Kyl mää sen sivun vielä löyvän :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Lahti32 kirjoitti:Tuo pattiosan katto on sellainen joka varmaan vaatii suunnittelua että sen saa Suomessa toimimaan myös talvikelillä. Noissa näyttäisi olevan usein jokin markiisi katolta patin räystäälle joten sillä saadaan katolle laskua. Suomessahan tuuli painaa lunta ja räntää kaikki rakoset täyteen. Tietenkin ne patin saumat/liikkuvat osat saattaa vuotaa lämpöä sen verran ettei vesi jäädy :?:
Tämä onkin varmaan se kaikkein vaiken homma saada toimivaksi. Systeemi pitää suunnitella siten, että raoista menee sisään veden/lumen/jään/pölyn lisäksi käpyjä ja oravia. Ne eivät saa estää toimivutta tai pitää ainakin olla jokin huoltoluukku josta saa kaivettua slide-outin jumiuttaneen kävyn pois :shock:
Lahti32 kirjoitti:Entäs kuinka tehdä mekanismi joka liikuttaa pattia? Hammaslevy, kettinkiveto, vinssi, käsiveivi vai hydraulimoottori.... Millä kiskoilla se liikkuu? autotallin ovesta värkkiä systeemiin?
Vaihtoehtoja on ihan liikaa.. :roll: Jos rahaa olisi, liikuttamaan tulisi varmaan lineaarimoottorit, mutta itselläni tämän hetken vahvin ehdokas on trapetsikierre (se on kuitenkin aika edullista) ja kierrettä pyörittämään sopiva sähkömoottori. Pyrin siihen, että yksi moottori riittäisi, jolloin ei sitten tule ongelmia sen kanssa, että patin toinen sivu etenisi eritahtiin jumiuttaen koko höskän. Johteena ehkä sopiva metallirakenne ja laakerit..?
Lahti32 kirjoitti:Melko mielenkiintoinen aihe on nyt :wink:
Mukava että löytyy kiinnostuneita :D

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jos sais tollasen puolikin metriä ulostusta :lol: tekis sisätilaan jo aika kutaa :mrgreen: Ai niin oiskohan se virallisempi nimi erkkeri?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tossa löyty muutama kuva rapakon takaa jonkun rojektista :D Eipä toi ainakaan näytä kovin kummoselta :shock:
Liitteet
Ulkona.jpg
Kiskot.jpg
Rulla.jpg
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Bussiton kirjoitti:Ai niin oiskohan se virallisempi nimi erkkeri?
Erkkeri tuo jo varmaan jonkinlaisen mielikuvan asiaan vihkiytymättömälle ennemmin kuin slide-out. Ehkä "liuku-erkkeri" kuvaisi vieläkin paremmin sen olemusta. :)

Bussittoman postaamien kuvien slide-outti näytti jotenkin hurjalle. Eihän tuo ole lainkaan vielä valmis, mutta jotenkin oli aika rimpulan oloinen. Toivottavasti siihen on vielä tulossa tukirakennetta enempikin. Vaikka toisaalta, eipä sillä hurjan painavia kuormia ole tarkoitus edestakaisin ajella jatkuvaan.

Mutta jännä asia on ja kiinnostaisi tietää kuinka jenkkilänvermeissä on toteutettu sisäpuolinen lattia. Liikkuvan osan ja kiinteän osan rajassa kun ei juuri lainkaan näy kynnystä. Usein kylläkin kiinteän osan lattia on laattaa ja liikkuvan osan (paksuhkoa?) kokolattiamattoa. Ja näiden välissä on ikään kuin vielä irrallinen kaistale mattoa, joka kenties on poistettava ennen ajoasentoon litistystä. Ehkä asia on näin, tai sitten ei.

Jos osaan lisätä kuvan, niin laitan esimerkin. Kuva on poimittu aikoinaan netistä ja valitettavasti linkkiä alkuperäiseen lähteeseen ei enää ole =(

- j0ri =)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Äskeiseen viestiin kuvan lisääminen ei näemmä vielä onnistunut. Uusi yritys.
Liitteet
Esimerkkikuva, slide-out aukaistuna.
Esimerkkikuva, slide-out aukaistuna.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä kanssa yksi mekanismi:

http://mrtrailer.com/bison.htm

Kuvia surffaamalla saa sellaisen käsityksen että nämä liukuerkkerit ovat rakenteeltaan ikäänkuin irtolaatikoita joita liikutetaan valmiin sisälattiapinnan pinnalla. Auton kylkeen tehdään näköjään vaan vain iso aukko :D . Kiskot ovat useimmiten kiinni auton lattiatason alapuolella alustarungossa jossa sitten kiskojen on jonkinlainen siirtomoottori. Tiivistys on monessa sellainen kumiliippa, vähän kuin autotallin oven reuna. Eristäminen erkkerin lattian ja seinänrakojen osalla taitaa olla vähän hankalaa. Täytys varmaan kelvata jokin solumuovimatto tai vastaava.

Tarkemmin tutkien bussien korirakennetta tulee eteen ongelma sivuluukkujen kanssa. Sivuluukut kiinnittyy autoon suunnilleen lattiatasolla ja ainakin meidän lahtelaisessa siinä kulkee sellainen jämerä alumiiniprofiili pitkittäin johon sitten kiinnittyy sivuluukut, sisälattia, penkit ja patterit. Tuon kun menee katkaseen niin siinä sitä ollaan :!: Vai tapahtuuko mitään :?: Ei kai, onhan ne keskioviaukkojen kohdilta muutenkin poikki :idea: Niin ja onhan paikallisbussien keskiovipari melko leveä aukko sekin joten tuskin se slide-out tekemätön paikka on :wink:

Vielä yksi tapa olisi varmaan sellainen että koko seinä alhaalta ylös liukuisi, sivutavaratiloineen päivineen :o Voi olla jo melkoinen askarrella mutta jos auto on muuten iskussa niin tuostahan on hyvä aloittaa :idea: Onhan rekoissakin jos jonkinlaisia kokosivunaukeavia systeemeitä. Nehän on rungollisia joten sellaisia systemeitä voi tehdä.

katoin muutaman videon juustuubista niistä missä sitä erkkeriä liikutellaan. Näytti siltä että kallissa huippuautossakin systeemi vähän nuljahteli ja klonksui. Ehkä niin parempi ettei jää käpyjen takia jumiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mitenkähän virkamies suhtautuu ison reijän tekemiseen bussin kylkeen? Joka tapauksessa vahvistuksia pitää tehdä oli bussi rungollinen tai itsekantava, mutta vaaditaanko insinöörin laskelmat? Viimeistään kyljellään tai katollaan "rei'itty" korirakenne käyttäytyy eri tavalla. Volkner-Mobil (.de) osaa tehdä vaikka henkilöauton kokoisen reijän bussin kylkeen, mutta miten lie jäykistetty?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Wonderi kirjoitti:Mitenkähän virkamies suhtautuu ison reijän tekemiseen bussin kylkeen? Joka tapauksessa vahvistuksia pitää tehdä oli bussi rungollinen tai itsekantava, mutta vaaditaanko insinöörin laskelmat? Viimeistään kyljellään tai katollaan "rei'itty" korirakenne käyttäytyy eri tavalla. Volkner-Mobil (.de) osaa tehdä vaikka henkilöauton kokoisen reijän bussin kylkeen, mutta miten lie jäykistetty?
Alkuperäistä rakennetta ei saa heikentää. Tämän kuulin aikoinaan katsastusmieheltä, eikä muuta. Silloin oli kyse ikkunoiden umpeen pellittämisestä. Henkilöautoissahan on todella tarkkaa puuhaa kaikenlainen muuttelu mutta linja-autossa se on varsin vapaata. Turvallisuusnäkökohdat tietenkin tulee huomioida. Tosin bussikoreissa on keskitytty enemmän siihen ettei bussiin törmäävät autot painuisi sen alle eikä matkustajat lentele ulos, no ilman turvavöitäkö ei lennä :D . Kylkikolaria varten on muistaakseni oltava penkkien kohdalla sivutörmäyssuoja. Enpä usko että noissa vanhoissa koreissa on kovin tarkkoja lujuuslaskelmia pystytty tekemään ennen tietokoneaikaa, liikenteessä on puukorisiakin autoja. Jos rakenteesta halutaan turvallinen kaikissa olosuhteissa, tarvisi pystyä tehdä auto jonka kori käyttäytyy samoin tyhjänä ja täytenä...joka onkin jo tässä kokoluokassa useiden tonnien ero painossa...Koko bussikoriteollisuus on melko käsityötä nykyäänkin vielä.

Tässä erkkeriasiassa vertaan rungollisen bussin tilannetta rungolliseen kuorma-autoon. Lavalla saa kuskata mitä vaan kunhan se on yritetty laittaa kiinni. Alusta kantaa ja lava kantaa. Jos haluat siihen rekankonttiin sivuoven, sahaat sen siihen ja sillä siisti. Vahvistelet kehystä terveellä järjellä suunnitellen. Kukaan ei kysele mitään. Jos vaihdat koko kontin, tarvitaan todistus siitä että kontti pysyy autossa kiinni. Joka taas on.... mutta siitä enemmän joskus, olen niiden todistusten kans juossut kuormureita maahantuodessa...

ps. Kuka saa bussin katolleen asti ja missä, kyljelleen tuskin hankalakaan homma.....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

ME autoilla on useampiakin slide-outilla olevia vekottimia http://www.me-autot.fi, eiköhän ne päästä harrastelijan kurkkimaan jos ajelee pohjanmaalle katsomaan :D
seaga

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja seaga »

j0ri kirjoitti: Mutta jännä asia on ja kiinnostaisi tietää kuinka jenkkilänvermeissä on toteutettu sisäpuolinen lattia. Liikkuvan osan ja kiinteän osan rajassa kun ei juuri lainkaan näy kynnystä. Usein kylläkin kiinteän osan lattia on laattaa ja liikkuvan osan (paksuhkoa?) kokolattiamattoa. Ja näiden välissä on ikään kuin vielä irrallinen kaistale mattoa, joka kenties on poistettava ennen ajoasentoon litistystä. Ehkä asia on näin, tai sitten ei.
- j0ri =)
Pystyisköhän sen tekeen niin, että se slide-outin lattia olis ihan koko bussin levyinen. Jos vastakkaisella seinällä olis vaikka sohva tai keittiökaapisto tms, se lattia vois slide-outin kiinni ollessa liukua sinne sohvan/kaapiston alle ja taas aukiollessa sen lattian reuna olis sohvan/kaapin etureunan tasalla. Sillon ei tarttis laittaa lattiaan mitään irtopaloja.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja RH »

Noita bussialustojen kuvia löytyy vanhoista Auto Tekniikka ja Kuljetus lehdistä, siellä ainakin Scania mainosti kuvien kanssa eri alustamalleja. Muutenkin niissä oli aika paljon bussiasiaa.
Minulta löytyy 80-luvun varsinkin alusta aikalailla noita lehtiä, silloin oli ilmeisesti juuri "siirtymäaika" itsekantaviin koreihin meneillään niin asiasta riitti kirjoitettavaa.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tännehän oli tullut paljon mielenkiintoista juttua lisää. Täytyy ottaa ja lukea ajatuksen kanssa läpi kunhan kerkiää, nyt oon niin täpinöissäni ettei malta eikä jaksa... :wink:

Hiukka on ollut tänään epätodellinen olo. Heräsin 04:20, kuudelta läksin ja kotiin pääsin n. 19:00 ja päivään mahtui paljon tapahtumia.
Projekti nytkähti jonkin verran tänään eteen päin, homma alkoi ns. konkretisoitua. Kävin nimittäin ostamassa auton!! :shock: :shock: :shock:

Ei tullut alunperin aikomaani mahurivolvoa, vaan Skania K112, Lahti 450 Eagle -korilla. Vuosimalli on -87.

Auto näytti ihan ehjälle kun kurkki tavaratilojen puolelta. Eikä sade ollut päässyt sisään, ainakaan pahemmin. Renkaitakin siitä löytyi ja ratista jopa kääntyi etummaiset. :roll: Enhän mää näistä mitään ymmärrä, mutta kahteen muuhun saman liikennöitsijän autoon verrattuna tää oli hyvä. Kaveri oli mukana, jolle kuorma-autojen tekniikka on vähän tutumpaa, eikä hänelläkään mitään pahempaa sanottavaa löytynyt.

Autolla on pituutta kaiketi 13 metriä ja akselivälikin hulppeat 7m. En ennen tätä päivää ole bussilla ajanut.. Kohtalaisen laajoja kaarroksia, sanoisin. Ei ihan pikkurakoseen kannata ainakaan äkkiseltään yrittää. :lol: Lisäksi oli jokseenkin mielenkiintoista opetella aluevaihtajan käyttöä, kun autossa kerta sellainen oli. Loppumatkasta alkoi arpaonni useimmiten suosimaan oikean vaihteen valinnassa.. :shock: Hommasta teki vielä kinkkisemmän toimimaton kierroslukumittari. Se on ensimmäisiä asioita joka pitää saada kuntoon. Toinen toimimaton asia on ovien aukaisu. Oven vierestä pitää kääntää vipua, jotta saa ovesta paineet pois ja oven auki.. :? Noh eihän auto ihan uusi olekaan. :) Muita akuutteja vikoja ei ainakaan näin ensituntumalta löytynyt.

Täytyy sanoa, että naaman lihakset on saanut tänään treeniä kerrakseen.. Sen verran oli hymy herkässä kun pääkaupunkiseudulta ajelin kohti pohjoista. Tuli muuten tuossa Mikkelin molemmin puolin vastaan rakenneltuja busseja, mutta saattoivat ehkä olla hevosporukkaa? Vai oliko teillä joku tapaaminen jossain lähistöllä? Joka tapauksessa yritin morjestella parhaani mukaan.

Noh, vielä lyhyesti:
* Penkkejä kaupan (kaksi yhden hinnalla, ei kait noita erilleen saa ilman rälläkkää..? :lol: ).
* Kaikenlainen skannattu tms, sähköinen dokumentaatio Skaniasta tai Lahti 450 Eagle -korista olisi kivaa...
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi kierroslukumittari ei toimi.
* Vinkkejä otetaan vastaan miksi ovenaukaisunapeista ei tapahdu mitään.
* Jos auton historiasta on jotakin tietoa (hyvää tai pahaa), saa kertoa.

Loppuun yritän vielä lisätä pari hätäisesti otettua kuvaa..

- j0ri =)
Liitteet
bussi3.JPG
bussi2.JPG
bussi1.JPG
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tutunnäköinen, itsellä kun on tuo Falcon 430, pikkasen matalempi.

Kannattaa avata tuon oven "moottori"-koteloa siinä lattian rajassa, siinä on pikkasen sähköjuttuja, loput pitäis olla tuossa etuluukun takana, eli samassa tilassa missä on tuo pesurin neste, sisäpuolelta mennään siihen. Vaikea selittää, mutta kun avaat kattokanavat niin kuulet missä ne on, se oven aukaisu-venttiili pitäis olla samassa paikassa.

Oletko kokeillut että toimiiko ovi piilokytkimestä? (Kytkin näkyy sinun viimeisessä kuvassa, oikeanpuoleisin lisävalon alla se pieni musta piste) Entäs toimiiko kello katossa, ja häipyykö kello kun painat oven aukaisunappia?

Tuossa miten minulla on kytketty, http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=25 (käyttäjätunnus/salasana: vieras/vieras)

Muuten sellainen juttu, että jos tuo kytkin oven sisällä luulee että ovi on lukossa niin ei tule auki, se näkyy siitä kun ruuvaat sen muovikannen pois ovessa. Se on minulla tuossa kuvassa se harmaa kaapeli, olisko kytketty tuossa ollenkaan (kuvassa siis)...

Tässä vähän alkutuumia...

ps. kato oven taakse jäävän luukun sisälle, eli siinä missä vilkku on kiinni, että onko sulla vielä jääkapin kompura paikallaan...

minulla näin: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=60&pos=1

Koodi: Valitse kaikki

Nro  	Rekisteri  	Alusta  	    Kori  	        	Ovet    Alustan vm Korin vm   Tullut            Muuta
(281)  	MJA-667  	Scania K112  	Lahti 450 Eagle  	1+0+1  	1987     1987      1987     	-> Volvo -> Myllymäki
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin