Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, kiitos kehuista.  :)

Nyt alkoi nolottaa siinä määrin tämä päivittämättömyyys että otin niskalenkin itsestäni ja näpyttelen edes vähän jotain, ennen kuin hellitän.

Kesällä sain invertterin korjattua. Avasin sen, testasin ja totesin toimivaksi puhaltimen. Irroittelin piirilevyt ja seurasin puhaltimelta kytkentää aina piirille saakka. Välissä olevat komponentit vaikuttivat ehjiltä. Vika ei näyttänyt löytyvän tästä. Seuraavaksi tarkastelin levyiltä ensin puolijohteet siinä määrin mitä ilman kompojen irroittelua pystyi. Ei löytynyt oikkareita eikä katkoja. Yksikään konkka ei myöskään ollut oikosessa. Juotokset näyttivät päällisin puolin olevan ok. Juottelin uudestaan tästä huolimatta melko ison osan niistä komponenttien kintuista, joista vaikutti isot virrat kulkevan. Lisäksi juottelin vähän pienemmätkin. Lopulta löin laitteen takaisin kasaan ja eipä oirehtinut enää. Vika korjaantui tällä säädöllä!  8)

Juu, kesän ja syksyn reissut jäi tänä vuonna melko mitättömiksi. Osin muiden harrasteiden ja töiden vuoksi, mutta tönöäkin piti hieman korjailla ja sitten yksi iso syy oli renkaat. Pari irvisteli jo sen verran pahasti että ei kehannnut niitä väkisin kiusata, oisivat vielä ratkenneet..
Niinpä sitten päädyin syksyllä rengaskaupoille. Nälkä kasvoi syödessä, ensin käytetyistä kinkkeihin, kinkeistä merkkirenkaisiin. Merkkirenkaista talvikelpoisiin.. Noh, nyt on alla ihan sikakalliit renkaat, aluvanteilla tietenkin  :twisted: Noh, alut oli sentääs käytetyt, mahoton hinkkaaminen, mutta sai sen verran kiiltoa näkyville puolille että kehtas kumittaa ne. Typpitäytöt, tasapainotukset ja kaikki, kyl kelpaa. Kumit on Continentaalin HSW2 Coachit, samanlainen pinta kaikissa pyörissä. M+S ja lumihiutaleen kuva.
tmp_9150-20161025_1642261329114776.jpg
tmp_9150-20161015_132848-1003243596.jpg
tmp_9150-20161015_132848-1003243596.jpg (53.33 KiB) Katsottu 20431 kertaa
Laitoin vanhat renkaat myyntiin, jos ne vaikka jollekulle kelpaisi..

Renkaanvaihdossa vaihdoin taakse pidemmät pyöränpultit aluvanteiden vuoksi. Irroituksessa huomasin että toisen puolen jarrurumpu oli halki. Oli varmasti revennyt aikanaan jo edellisellä kerralla irtiotettaessa, mutta kutaleet laitteneet rummun takaisin. Päättelin sen siitä että halkeama oli lähtenyt ulosvetopultista. Huomasin sen ennen kuin itse aloin touhuun. Lisäksi halkeama oli ruosteessa.
tmp_9150-20161027_1114501216494342.jpg
Enonkoskelta hain uudet käytetyt rummut, molemmille puolille. Tosin meinasin kokeilla katsastuksen eka tämä toinen vaihdettuna. Jos puoltaa niin vaihdetaan sit toinenkin.
Ylijääneet takapyörien pultit aion vielä vaihtaa eteen, kun siellä on vielä himpun liian lyhyet, paksumpien aluvanteiden vuoksi.
Rengasjumpassa vaihdoin vielä kaikki kuusi iskaria uusiin. Edestä oli melkoinen työ saada ne irti, kun ei rälläkälläkään meinannut mahtua pultteja katkomaan. Piti silputa ristiinrastiin ennen kuin irtosi. Takaa olikin huomattavan nopea operaatio. Osa vanhoista iskareista olikin paikalla ihan näön vuoksi, ei minkäänlaista vastusta..
Samaan syssyyn vetelin pyörän navoista enimpiä ruosteita pois teräsharjalaikalla ja suihkin perään sinkkimaalin ja mattamustaa. Saap nähdä kestääkö. Ehkä joskus hankitaan vielä kromisia bling-bling-peitteitä napojen päälle.

Juu, ja ennen rengassavottaa sain sitten löpötankin vaihdonkin vihdoin tehtyä. Uusi käytetty rosteritankki ehti vuodenpäivät odotella pihassa ennen kuin auton alle pääsi. Tankinvaihdon lomassa tuli hitsattua ruostevaurioita. Tai lähinnä hitsasin poikkipalkkiin semmoisen bolt-on vahvikepalikan.
Kyllä tuli todettua auton alla muutaman vuoden tauon jälkeen taas möyrytessä, että niin se vaan rauta ohenee. Aloitin jo miettimään voisiko rakentaa auton korille pukin, tiputtaa eturungon kokonaan alta pois, hankkia hieman paremman tilalle. Sen korjaisi, hiekkapuhalluttaisi, maalaisi, massaisi ja nostaisi paikoilleen. Sitten ihmettelisi mihin suuntaan auto tahtoo mennä.. :wink:
Mutta, sitten ajattelin että sama pitäisi tehdä takapäässäkin.. Voe mahoton. Miksi teitä suolataan? Miksi vettä sataa? :cry:

Noh, nyt on alustaa taas vähäksi aika rassailtu. Tiellä ei vielä ole kokeiltu uusilla renkailla. Kunhan nuo etupultit vaihdan, täytyypi ensin suunnata konttorille kyselemmään saapiko leimaa vai säädetäänkö jarruja ja mistä hitsataan lisää. Ja saattaa konttorin setä mainita etutuikuttimistakin..
Tilasinkin tällä viikolla uudet etuvalot kun vanhoissa alkaa heijastimet olla jo ruosteessa. Tilasin myös kromisia hattuja pyöränpulteille. 8)

Mut tästä tää, muutamaa talvireissua on jo suunniteltu. :D
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Jule »

Melkein kyllä tarvitsisi uudet mutteritkin ihan ulkonäkösyistä.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Eikös aluvanteissa pitäisi käyttää sellaisia holkkimuttereita, voi olla ettei kaikissa sitten tarvitakaan :?:
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Taitaa alcoa- vanteita olla pikku reikäisiä joissa laippa mutterit ( kannatta voidella mutterin laippa
Hyvin ettei pyöri kiristettäessä vanteen pinnassa) ja ne isoreikäiset pitää olla " omat "holkimutterit
ennen noissa holkkimuttereissa oli hapettuma ongelmaa/ jumittumista, jos unohti voitelun.
Tais jOrin textissä olla mutterisuojat ostolistalla, eihkä paremmat kuin " kromimutterit" , ne
ei okien tykkää mutterikoneista.

Kyllä aluvanteet hienot on eikä tarvii kapseleita ja jonkinverran kevyemmätkin, huonoilla
rengaskoneilla tahtoo tulla pintavaurioita reunaan sanovat käyttäjät.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Pikkureikäiset vanteet nämä, joskin reiän suu avarrettu holkkimuttereita varten. Vanteiden mukana tulikin holkkimutterit. Ei olisi edestä tarvinnut pultteja vaihtaa, olisi pituus piisannut. Mutta holkkimutterien kierre oli väärällä nousulla. Vissiin Volvossa sitten tiheämpi kierre kuin Kanikassa.
Tänään nostelinkin auton etupään taas ylös, irroittelin oikealta renkaan, rummun ja mäiskin pultit pois. Pidemmät tilalle ja paketti nippuun. Vanne keskittyy navan mukaan paikoilleen, mutta se täytyy vielä pyörimissuunnankin mukaan keskittää. Tätä varten on olemassa Scanialla kartiomutterit, joilla keskitys tehdään. Siis kiristämällä neljällä kartiomutterilla vanne paikoilleen. Ja kun muut mutterit ovat paikoillaan, vaihdetaan nuo neljä tavallisiin. Käytin noita tavallisia laippamuttereita. Laitoin ensin kolmella paikoilleen silmämääräisesti keskittäen ja sitten vasta loput. Tervattu myös on.

On muuten aivan ehdoton se Motonetin momenttikertoja. Joskus jumppasin kolmen metrin jatkovarrella takasia. Etusia silloin kokeilin huvikseni eikä hievahtanutkaan. Nyt momenttikertojalla kevyesti pyöritellen lähtee nätisti auki.

Ja juu, mutterinhatut on tilauksessa. :D Niitä näky olevan seka muovisia että metallisia. Otin metalliset. En tiiä kumpi parempi..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Zippo »

j0ri kirjoitti: On muuten aivan ehdoton se Motonetin momenttikertoja. Joskus jumppasin kolmen metrin jatkovarrella takasia. Etusia silloin kokeilin huvikseni eikä hievahtanutkaan. Nyt momenttikertojalla kevyesti pyöritellen lähtee nätisti auki.
Itsekkin tuli investoitua moinen, paikallisest raskaan kaluston liikkeest 95€. Sitä ennen tuli kokeiltua kolmen metrin varrella muutereit auki ja ei tahtonut omapaino riittää.. Muttereissa kuitenkin oli kunnon mössöt et kun löysälle sai niin käsineen pystyi auki pyörittää. Pitäisi ostaa vielä tuumanen hylsysarja kun tuolle löytyy muissakin ommissa käyttöä.. Se veivi näytti aluks onnettoman lyhyelt mut laskujen mukaan se tais vastata 12m vartta.. :)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Minäkin investoin syksyllä Keskiseltä kun oli niin paljon kehuttu, ja aika etulliseen hintaan kun irtos 59-eurolla :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mpmentinkertoja on hyvä apuväline. Kiristäessä tulee varoa, ettei särje jengoja. Yllättävän pienellä vääntämisellä tulee 750Nm täyteen. Kaikki siitä eteenpäin on mutterimehun puristamista. Olen ottanut tavakseni piirtää maalitussilla merkit vanteeseen ja mutteriin - näkee helposti, jos joku mielii pyöriä auki.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja MLuoto »

mukavaa luettavaa ja asiallista jälkeä. mistä ostit vanteet? minkä levyiset ja paljoko kustansi?
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Vanteet samasta paikasta kuin renkaat. Jos saa mainostaa, niin Särkisalmen renkaalta. Sitä pitää yksi kylähullu kulkuri. Jos ei saa mainostaa, älä lue edellistä lausetta loppuun.. :lol:
Vanteiden osuus taisi olla 900e. Eli kuusi alua, volvon mutterit ja oli mukana vielä kulahtaneet mutterikupitkin. Leveyden ehdin jo unohtamaan, voin sen tarkistaa.

Kuriiri kiikutteli eilen Ebaysta tilaamani valot..
Aattelin josko laittais tuplana, vaikkei se sallittua taida olla. Mut jos lyhkäset ja vilkut ois vaan toisessa niin menisköhän läpi?
Näitä myytiin Hummeriin ja Jeeppiin käypäsinä. 7" Philipsin ledit. Annelin simmukat, jotka palaa valkoisena ja vilkkukäytössä keltaisena. En tiiä miten näillä näkee. Hiukan skeptinen, mut ainakin nykyisiin ruosteumpioihin luultavasti parantaa tilannetta.
tmp_8541-20161117_165838592423518.jpg
tmp_8541-20161117_161157-1053777611.jpg
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onko E-hyväksytyt ? Ja paljonko kustanti ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

En tiedä hyväksynnästä, mutta ainakin E-merkki löytyy :wink: Ja amerikkalaisten DOT.

Ebayssä näiden pyynti 80-100 taalaa pari. Toinen mokoma toimituskuluihin. Sitte tullit, alvit ja kuriirin tullauspalkkiot, niin kyllähän siihen varmaan kaikkineen lähemmäs 200 euroa parille tulee hintaa.. :cry:

Tilasin myös kiinnikkeet, ettei tartte valojen säätöön mekanismeja itse rakennella. Mutta takana olikin ihan asialliset kiinnityspaikat, eipä nyt oiskaan ollut tekemätön paikka. Kiinnikkeet vielä matkalla.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Jule »

Onko noissa hirvipiikki, vai onko ne jenkkimalliset tasaiset lähivalot?
Niin ja onko tuo pyöreä, vai soikea, kuvat jotenkin huijaa kumpaankin suuntaan?
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Enpä tiedä valojen hirvipiikistä. Sen mitä vähän piuhoihin oon ehtinyt sähköä tuikkaamaan, valokuvio näyttäisi olevan melko leveä. Kunhan valot saa keulalle, sittenhän sen näkee mitä näkee.
Ja pyöreät nuo ovat, eivät soikeat.

Maanantaina vein auton konttorille. Olipa se takasissa liikaa eroa ja ei mitenkään hiuksenhienosti vaan ihan reippaasti. Lisäksi löytyi edestä suhinaa jarrua painettaessa.
Suosittelipa setä myös yhden moottorikannakkeen ehjäämistäkin. Mutta se oli onneksi vielä suositus =)

Onneksi otin purkaamolta myös toisen rummun. Samasta autosta saman verran kuluneena.

Maanantaina iltasella auto ylös, jarru auki, renkulat pois, rumpu irti ja uuden hionta pintaruosteesta. Räikän löysäys, uusi (käytetty) rumpu paikoilleen ja räikän säätö. Renkulat paikoilleen, pultit tervaan, mutterit kireelle, jarru kiinni ja auto alas. Kaikkinensa 2h 15min, oon tyytyväinen vaikka tahtoo olla peukku väärässä paikassa näihin puuhiin. Nyt tietty pakkanen helpotti puuhaa kun tunkit eivät uponneet maahan ja työkalut jääty rukkasiin kiinni, eivätkä putoilleet koko aikaa.. :lol:
Suhinaa en ehtinyt metsästämään ennen kuin tiistaina. Jarruletkun puristettu liitin fuskasi. Uusi kustansi 30 euroa ja sen sai vaihdettua ilman pyörän irroitusta ja tunkkaamista. Eturenkulat linkkuun ja johan sai itsensä ängättyä renkaan ja lokarin väliin vaihtopuuhiin.
Keskiviikkona konttorille ja homma oli samantien selevä. Eipä tarvinnu jarruja lämmitellä vaikka liki kylmiltään meni. Hyvin pelasi yhteen jarrut ja suhinatkin olivat loppuneet. Leima heltisi. 8)
Torstaina tankkaus, siivoiluja ja pakkaamista. Perjantaina töiden jälkeen keula kohti Sotkamoa. Vuokattiin päästiin ennen puolta yötä.

Olipahan eri auto ajella uusine renkaineen ja iskareineen. Enää ei tarvii jalka jarrulla kytätä pikkutöyssyjä. Auton käyttäytyminen on nyt aivan toista, positiivisesti. :D
Lisäksi nyt saa vihdoin kaikki vaihteet sisään. Tankin vaihdon yhteydessä nimittäin korjasin yhden vaihdevivuston siirtotangon kiinnikkeen. :)

Katsastussedälle muuten näytin uusia irtonaisia valoja. Löysi E-merkin, mutta hieman ihmetteli muiden merkintöjen puuttumisia (lähivalo, kaukovalo, polttimotyyppi) ja sanoi että hieman harmaalla alueella liikutaan.. :roll: Noh, kyllähän ne täytyy paikoilleen asennella. Tälle reissulle ei vielä ehtinyt. Joskin kiinnityspellit on jo osin valmiina ja valoja vähän jo mallailtu paikoilleen.

Vuokatissa ollut tänään pakkasta n 12 astetta, yöksi kiristymään päin. Nyt -16C. Astianpesukone ei meinannut startata kun oli vesiputki ruumassa jäätynyt. Siellä on vielä vähän ylimääräistä putkea, nostin kiepin pois lattialta ja pienen sisätilalämppärin laitoin hönkimään. Jo onnistui astioidenkin pesu.
Sisätiloissa lämpö piisaa mukavasti. Asetettu +20 pysyy hyvin.
Semmoinen pieni harmitus, että wc-pytty valuttaa vettä. :cry: Tämä tuli huomattua perjantaina kun lähtöä tehdessä torstaina tankattu vesitankki olikin enää puolillaan. :shock: Nyt vesien suhteen säästöliekillä. Matkalla nyt kutenkin 5 hlö ja 4pv, vettä tarviis. Pumppu käytössä vain kun tarttee, vessotellaan leirintäalueella ja kannetaan kanisterilla lisää jos loppuu. Eiköhän tällä pärjätä. Tänään päivä mäessä. Nyt lomaillaan 8)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Sepä ois noin vuosittaisen statuspläjäyksen aika taas.. Vuoden takainen Vuokatin reissu meni hyvin, mitä nyt eräs aamu herätessä vaimo kyseli voisko lämmitystä vähän pienentää, kuuma on.. Katsoin ikkunasta näkyvää rinteiden lämpötilamittaria, joka näytti aamutuimaan -25C. Eli venäjän ihmeet, Planarit, generoivat lämpöä riittävästi, hyvin tarkenee. Ruumassa pitäisi tosin eristystöitä vielä tehdä, Johnsonin vesipumppu nimittäin oli jäätyessään hieman haljennut ja alkoi tihkuttamaan vettä. Uusi tuli hommattua viime kesänä.

Tuon reissun jälkeen tiskikoneeseen oli tyhjennyksestä huolimatta jäänyt vettä. Keväällä reissua tehdessä tuli pieni tulva kun tiskikone alkoi poistamaan likavesiä. Koneen sisällä poistoveden tyhjennysputken vesilukko oli pasahtanut halki. Siellä on nyt suora putki ja tuntuu toimivan. Lisäksi tiskikoneen alla on muovista teippailtu alkeellinen kaukalo, joka tiputtaa jatkossa katastrofivedet ruuman kautta pihalle.

Kiinan tuikut tuli vaihdettua, komiathan ne ovat ja niillä jopa näkee. 8) Pientä takapakkia tosin tuli. :cry: Vilkut ja huomiovat eivät tykänneet 24 voltin jännitteestä. Kahdellatoista testailin ja toimivat kunnolla, mutta autossa ollessaan vilkut eivät toimineet olleenkaan ja huomiovalot ovat alkaneet hyytyä. Sain takuuseen pari uutta tuikkua. Avasin jo rikkoutuneet ja ledit itsessään ovat ehjät, mutta komponenttivalinnoissa ei kyllä ole oikeasti otettu huomioon 24V. Vikana näyttäisi olevan IGBT:t jotka pitäisi paremmalla ajalla vaihdella uusiin ja kytkeä valot toimimaan 12V:lla. 240W:n 24V -> 12V -konvertteri on jo hommattuna.
tuikut.jpg
Sittenmmin vaihtelin vielä eteen ja taakse äärivalot lediversioihin kun osalla oli hankaluuksia toimessaan.


Kesän reissuilla alkoi hiljalleen kypsyttämään kaasupoljin. Kolmasosa polkimen liikkeestä välittyi syöttöpumpulle, loppu hukkui väljiin niveliin. Kaasu oli tosiaan reistaillut jo pitkään ja tuli aika tehdä sille jotain. Polkimen nivelhirviön korjaus vaijerin vaihtoineen tuntui niin ylitsepääsemättömältä, että ajattelin vaihtaa sähköiseen polkimeen. Jälleen kerran ajatustyö oli taas helppo ja nopeasti hoidettu.. :lol: Toteutus sitten.. :roll: Noh, purkaamolta hain Transportter T5:n sähköpedaalin, Ebaystä tilailin muutamat mikro-ohjaimet ja CAN -väyläpiirit. Askelmoottori ja ohjain tarvittiin myös. Ajattelin toteuttaa autoon CAN -väylän tulevaisuuden sätöksiä varten. Ei tartte aina uusia johtoja vedellä etu ja takapään välille, kun ei se kivaa ole. Nyt saa viestit kulkemaan CAN -väylää pitkin, oli se sitten jokin ohjauskomento tai vaikka ahtopaineen mittaus, jos sellaista halajaa selvitellä. Mutta joo, periaatteessa yksinkertainen aparaatti, mutta aikaa tuhraantui väkertelyyn ja testailuun ja mekaniikan toteuttamiseen. Ensimmäinen askelmoottori oli naftisti liian heiveröinen (olisiko ollut Nema 17 -koko). Tulostelin jo hienon hammasratastuksen, mutta ajattelin lopulta että liikaa liikkuvia osia ja nykyinen moottori on semmoinen 80mm kantiltaan oleva jööti. Piisaa hyvin.

Tässä ensimmäiset savut protoversiolla. Huomaa hihnan ulinat kun vähän kaasua hipaisee.. Sitä ei nimittäin aikaisemmin tapahtunut vaikka tallan läimäisi pohjaan. Kyllä kierrokset silloinkin alkoi nousta, mutta hitaaaaaasti..
https://youtu.be/eqzg86BdSTk

Tuon jälkeen vielä jatkoin protoilua ennen kuin uskaltauduin ensi kertaa tielle. Mutta kyllä auto muuttui kertaheitolla, aikaisemmin se kulki ja viime aikoina hyytyi pieniinkin mäkiin. Mutta nyt se kulkemisen lisäksi myös kiihtyy, jopa isoissa vastamäissäkin! Siitä tuli erityisen hyvä! Mutta ennen seuraavaa katsastusta, täytyy vielä askelmoottorin kotelointi ja elektroniikan koteloinnit saattaa loppuun. Nyt askelmoottorin olosuhdesuojaus on toteutettu 2 litran jätskirasialla.. :roll: Lisäksi varsin uusi ilmiö, musta savu kaasua polkiessa arvelluttaa.. Ehkä elektroniikka voisi haistella päästömittauksen suoritushetkeä ja vähän rajoittaa nousunopeutta tai täyttä asentoa.. :wink:

Järkeviä kuvia toteutuksesta ei löytynyt. Pitaa napsia kunhan saa kunnon kotelot. Rakenne on pumpun päässä sellainen, että kierretankoon hitsasin lipareen, joka on puolestaan pultattu syöttöpumpun vipuun. Kierretanko on pumpun akselin mukaisesti. Kierretangon toinen pää tulee askelmoottorille, joskin välissä on linjausvirhettä ja auton moottorin liikettä runkoon kiinnittyyn askelmoottoriin nähden kompensoimassa GSX:n kytkimeen pääsyä odottanut jousi, johon hitsattu mutterit molempiin päihin. Ostin GSX:n kytkinjouset varmaan jo kymmenen vuotta sitten, mutta en ollut ihan vielä niitä ehtinyt vaihtamaan.. :lol:
Rajakytkimia, asentotunnistimia tai muita ei ole. Virtojen tullessa päälle askelmoottori ajaa kaasun varmasti pois päältä ajamalla mekaanista pumpun vivun rajoitinta vasten aikansa. Sen jäljeen ajetaan kaasua päälle X-määrä steppejä, joka on tyhjäkäynniksi asetettu. Cabiinissa on vielä ylös-alas kytkin, josta voi tunettaa tyhjäkäynnin, eli se korvaa mekaanisen käsikaasun. Askeleita ei tuntuisi jäävän välistä ainakaan vielä parin tunnin ajosessioiden jälkeen, eli tyhjkäynti pitää kutinsa. Jos käytön myötä näyttää että niin tapahtuu, voisi tietysti pohtia tunnistimen lisäystä esim tyhjäkäyntikohtaan, johon stepperi "kalibroitaisiin" aina kun kaasupoljin vapautetaan. Vielä ei näyttäisi että tarvetta sellaiselle on. CAN -väylän yli lähetettävissä viesteissä on CRC -tarkistussumma ja väärät viestit hylätään. Jos liikenne CAN -väylällä katkeaa, kaasu ajetaan pois päältä. Jos elektroniikka laukeaa, kaasu palautuu jousivoimin.

Hieman mietityttää katsurin ajatukset tuosta viritelmästä, mutta en meinannut sitä erikseen esille tuoda. Kaikki mahdolliset vikaskenariot on kyllä läpikäytynä ja toisaalta, voihan se vaijerikaasukin jumia ja luulen että tuo on nyt parempi kuin alkuperäinen. :)

Jossain vaiheessa todennäköisesti lisäilen muutaman napin sekä nopeus- ja jarrupoljintiedon mikro-ohjaimelle ja loppu onkin sitten softaa niin saa vielä vakkarin toteutettua 8)


Kun kaasu alkoi toimimaan ja hihnat laulamaan, erästä reissua ennen nohevana kaverina kiristelin hihnat. Olivat aivan tolkunlöysät. 8) Kiristelyn jälkeen ehkä neljän viiden ajotunnin jälkeen tuli teknisiä pulmia kun hihna oli hypännyt pois paikoiltaan ja lämpöjen myötä jäähdytysjärjestelmän paineet nousivat siinä määrin että etulämppärin ruosteinen klemmari nöyrtyi ja höyrypilvi alkoi äkisti tuprutella eturenkaiden lokarinkaarista. :shock: Piiri venttiileistä kiinni, vettä lisäillen ja patentilla selvittiin. Kotona asentelin uusia hihnoja ja eivätpä menneet edes paikoilleen kun oli melkoinen linjausvirhe. Vanhat löysät hihnat löysällä linjausvirhe ei ollut häirinnyt, mutta kirityt hihnat eivät pysyneetkään paikoillaan. Linjat kohilleen uusille hihnoille ja hyvä tuli. Onneksi ei klemmarin, glygolin ja uusien hihnojen lisäksi tarvinnut rahaa alkaa syytämään kansipahveihin ja sen semmoisiin.


Mulla on käytössä vielä auton omat kattoräppänät, jotka paineilmatoimisesti avautuu ja sulkeutuu. Eli useinmiten ei avaudu eikä sulkeudu kun paineet katoaa. :roll: Tämän vuoksi päivitin ne sähköisiin versiohin. Ebaystä sai sähkötoimiset lineaariaktuaattorit 50mm liikeradalla vajaaseen 30 euroon kappaleelta kotio kannettuna. Liikeradan sai lyhennettyä sopivaksi, jollon laite pysähtyy omatoimisesti oikeaan kohtaan molemmissa ääripäissä. Säätö tapahtui avaamalla aparaatti ja siirtämällä sisäiset rajakytkimet haluamaansa paikkaan, joka onnistui n. 5mm stepeillä. Nyt saa luukut haluamaansa asentoon napista. Joka on tärkeää jos ajaessa sataa ja kattokuupat ovat vielä kääntämättä roori taakse päin.. Silloin räppänät kannattaa olla sulki, paitsi jos on tarvetta luututa lattiat. :lol:
lineaariaktuaattori.jpg
lineaariaktuaattori.jpg (104.61 KiB) Katsottu 17812 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Takaloosterin kuljetustilan sisustuspuuhiakin on jo tullut aloiteltua. Lämmittimeksi on hankittuna Harvian M3 ja toinen samanlainen vahingon kautta varoilla.. Jos joku tarttee, kannattaa kysellä! Kaveri höyläili kuusipaneelit, jotka odottelee autotallissa. Sitten loppukesästä aloittelin opettelemaan lasikuitupuuhia. Se kaiketi onnistui jollain lailla, paitti topcoattia en millään saanut niin tasaiseksi kuin olisin halunnut. Hion ekan kerroksen ja vetäisin toisen, mutta tuntui ettei mitään vaikutusta. Yksi vaihtoehto tietysti on peitellä turailut muovimatolla tai kaakelilla, mutta kun vartavasten sävytin sikakalliisti vielä topparin sikäräikeästi niin ei raaskisi. Olisi pitänyt vedellä eka kerros vaikka ihan sävyttämätöntä, olisi nähnyt mitä siitä tulee. Mutta jalan alle kuitenkin täytyy vielä yksi kerros vetäistä puhallushiekan kera, niin samalla tuota kait pitää yrittää hioa ja kittailla josko se vähän tasoittuisi. Saapi nähdä mitä tuosta seuraa.

Osassa kuljetustilan seiniä, siellä missä vedellä läträtään, on 12mm filmi, kerros katkokuitua ja punosmatto, sitten topparia. Lattiassa ja rappusissa filmin päällä pari kerrosta katkokuitua ja sitten punosmatto ja toppari. Lattiassa filmin alla 20mm foami, jossa lattialämmitysputket ja niiden alla filmi ja sen alla teräspalkin ja välissä 40mm foami. Lämmitinhuoneesa ei ole lattialämmitystä.

Lasikuituhomma jäi kesken harmittavasti syksyn kylmien kelien myötä. Takaloosterissa kun ei vielä ole kunnollista lämmitystä. Paneelit vetelen todennäköisesti tummaksi ja lasia yritän hankkia lämmityshuoneen väliseiniksi ja oveksi. Lämmittimen ympärille on Harvian suoja ja piipuksi eristetty malli ja lämmittimen alle valmis "suojalaatta".

Lattioihin ei tullut juurikaan kaatoja. Ajattelin kokeilla josko vesi sattuisi leveisiin lattiakaivoihin. Lattiakaivojen kannet ovat kaupan hyllyltä, mutta itse kaivot (tuollaiset leveät) olivat törkysen kalliita, joten päädyin nuukuuksissani nysväilemään ne itse. Kunhan valmistuvat, pitää napsia niistäkin paremmin kuvia.

Tässä ekan topparin jälkeen hiottua pintaa ja lattiaritilät viskattu malliksi paikoilleen.
vaiheessa.png
Juu, tosiaan tämä auto on 13 metrinen poikkeusluvalla, takaloosterissa krossimopojen ja koirien kuljetustila. Koiraparat tarvitsee lämpöä ja mopot pitää pestä, siksi rakentelen ja sisustan tätä kuljetustilaa tälläisesi. Yritän tähdätä vuoteen 2020 että edes kerran ehtisi piskit lämmittää ja mopot pestä ennen kuin reissut loppuu poikkeusluvan myötä. Vai miten lie käy.

Lisäksi nyt syksyn myötä alkoi ukko ite piiputtamaan. Ei tahtunut oikein hommat luonnistua. Lopulta pääsin leikkaukseen ja nyt neljän viikon saikun viimeinen viikko käynnistymässä. Ehkä tästä vielä kalu tulee ja pääsee hiljalleen jatkamaan puuhasteluja. Varovasti pitäisi kuulemma aloitella fyysiset puuhat.

Mutta jälleen kerran todettakoot, että kyllä ne hommat väkisin vaan tuppaa etenemään.. Ei vauhdikkaasti, mutta kuitenkin :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Saikun jälkeen talvella auto sai olla rakennuspuuhilta vielä rauhassa. Jo perinteeksi muodostunut Vuokatin laskettelureissu toki heitettiin hiihtolomalla. Tällä kertaa ei enää kaasuvaijeri jäätynyt, kuten aiemmin.. Nyt kaasukomennot siirtyivät CAN -väylän yli hyvin sutjakkaasti. Pidemmällä matkalla nilkan asento on uudella sähköpolkimella huono. Vielä on menty puukalikka kantapään alla, mutta täytyy poljinta joskus vielä hieman kääntää. Pakkanenkaan ei tuntunut polkimen lisääntynyttä elektroniikkaa haittaavan. Reissu siis onnistui kaikin puolin mainiosti ja tekniikka pelasi. Planarin lämmittimet ovat edelleen loistopelejä, ei mitään ongelmia niiden kanssa. 8)

Kevät meni muissa harrasteissa ja kesäkuukin hujahti ihan huomaamatta. Kesäkuussa tosin hurautettiin bussilla Ouluun ja takaisin, urheiluseuran puitteissa. Yöpyjiä autossa kuusi ja hienosti meni sekin reissu.
Heinäkuussa alkoi sitten lomat. Etukäteen suunniteltiin länsirannikon turneeta, mutta kun vihdoin pääsi saunan rakennus käyntiin, eihän sitä malttanut lopetella. Ja toisaalta matkarahatkin joutui hassaamaan pikkuauton korjauksiin ennen kuin siihen vuoden ajoaika taas heltisi.. :cry: :evil: Joten pohjois-savon ja keskisuomen kieppeillä pysyteltiin, ehkä sitten ensi kesänä rannikkoa koluamaan. Tällä kertaa heiteltiin enimmäkseen sukulaisreissuja bussilla. :)

Juu, saunarakentelut etenivät siinä määrin että viimeisin reissu saatiin tehdä saunoen. Voe mahoton, kyllä sitä olikin jo ootettu. :D :D "Kulkuri" kävi vielä moikkaamassa omilla reissuillaan juuri kun lauteita hätäiseen läjään kyhäsin, eli juuri ennen reissuun lähtöä. Valmistahan ei siis tullut, muuta kuin sen verran että kiukaan sai tulille ja takapuolensa pystyi lauteille laskemaan. Suihku puuttuu, mutta vesi löytyi järvestä. Saunan ja suihkutilan väliset lasiseinät ja ovet ovat vielä tilaamatta. Mutta eipä tuo saunomista haitannut. :lol: Kiukaan kiinnitys tuli testattua kun eksyttiin kiharaisille hiekkateille. Kivet vähän pyörivät paikoillaan, mutta kaikki kunnossa.
Reissun jälkeen on pihassakin saunottu jo monet kerrat. Nyttemmin tuli asenneltua saunaan ledinauhaa valoksi, saa aika villin Star Wars -fiiliksen.. Tässäpä hieman fiilistelykuvia valojen asennuksen jälkeen. :wink:
starwars1.jpg
starwars1.jpg (109.95 KiB) Katsottu 14599 kertaa
starwars2.jpg
starwars3.jpg
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, saunapaneleista tuli sitten mustat. Samaten taitaa käydä lauteille ja kaiteille, kunhan saadaan loppuun rakkenneltua. Taakse tuntuu maantiepöly löytävän tiensä, joten mustassa ei toivottavasti niin lika näy. Melko pimeä soppi siitä tuli kun "kaihtimet" sai ikkunoihin, mutta nyt ledinauhoilla vähän valoa pimeyteen. Omalle silmälle vähiten käy "liekin keltainen", kun vanhempi poika taas hössöttää sähkönsinisestä.. :lol:
sauna1.jpg
sauna2.jpg
sauna3.jpg
sauna3.jpg (95.24 KiB) Katsottu 17727 kertaa
Saunan ja suihkutilan ikkunoihin laitoin vielä lasit tasaamaan lämpöä, jospa ei isot ikkunat poksahtaisi muruiksi.

Kuituhommia pitää vielä ennen syksyn kylmyyttä tehdä, vähintäänkin kolmen huoltoluukun osalta. Seinän epätasaisuuteen on silma jo tottunut, se ei niin pahasti käy.. Saattaahan se tuollaiseksi jäädä. :roll: Uskovatpahan että ite sen tein, ensimmäisenä lasikuitu hommanani :wink:

Joo, eli räppänää saunan puolelle, listoja sitten lasien jälkeen. Vedet tietty kans ja sittenhän se alkaa olemaan aika hjyvällä mallilla jo.. 8)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Valo-ohjain on tälläinen simppeli säätöpyörä. Pyörittämällä voi säätää väriä, painamalla sytyttää/sammuttaa ja pohjaan painamalla tai "tuplaklikillä ja pyörittämällä" voi vielä säätää kirkkautta. Näitä on itse asiassa kaksi, molempien ovien luona. Toimii langattomasti yhteen. Ihan fiksun tuntuinen systeemi. Musta osa on vieläpä oikein lasia 8)
valo-ohjain.jpg
Tässä vielä historiallinen kuva. Auto on ollut minulla nyt noin yhdeksän vuotta. Heti alustapitäen sauna siihen on ollut tulossa. Ja jo nyt, vasta yhdeksän vuoden kulutta saunan ekat savut kohoaa piipusta! :lol: 8) 8) 8)
ekat.jpg
Piipun hattu on tälläinen..
piippu.jpg
piippu.jpg (215.49 KiB) Katsottu 17727 kertaa
Tai oli.. Nyt se on jossain Savonlinnan ja Lempyyn välillä. Toivottavasti ei kovin kalliin mersun uutena keulakoristeena.. :shock: Ajattelin kyllä varmistavan sen vielä ruuvilla, mutta pääsi unohtumaan.. :roll:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Minkäslaista lasiseinää oot sinne suihkuun suunnitellut? Sitä vaan että omasta projektista jäi yli nuo suihkukaapin savulasiseinät. Sehän on just sitä vedenkestävää lasia, heh heh..
Ei maksais mitään jos sieltä sattuis mitat natsaamaan.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kiitos tarjouksesta, mutta tässä tapauksessa oon melko saletti että valmiit lasit ei natsaa. Laseja tulee kolme, joista yhden erikoisuus on muoto (kaarevaa seinää vasten) ja toisessa täytyy olla saranoille reijät. Kolmas lasi on sitten melko matala. Niin ja ovi vielä neljäntenä. Kyllä menee mittojen mukaan tilattavaks :roll:
Mutta tuuha joku kerta vilkasee rojektia! :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja silvarello »

j0ri kirjoitti:
Mutta tuuha joku kerta vilkasee rojektia! :)
Tästä on ollut emännän kanssa puhetta muutamaan otteeseen. Ei vaan vielä saatu aikaiseksi. Kiitoksia kutsusta , tulemme silloin kun se vähiten sopii ja odotat. :lol:
Brian
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 24 Heinä 2018 21:36
Truck: Volvo B10m Eagle560
Location: Savonlinna
Member id: 461
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Brian »

silvarello kirjoitti:Minkäslaista lasiseinää oot sinne suihkuun suunnitellut? Sitä vaan että omasta projektista jäi yli nuo suihkukaapin savulasiseinät. Sehän on just sitä vedenkestävää lasia, heh heh..
Ei maksais mitään jos sieltä sattuis mitat natsaamaan.
Minkäkokoiset lasit siulla olis ylimääräisenä? Tod. näk. liian isot kuitenkin Wiimaan, mutta nopeuttas suihkutilan rakentamista Wiimaan.
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Ne on Idon Showerama 80x80 kaapista. Tuu kattoo. Täs ne on ainonkadulla.
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Mitä mahtaa kuulua tälle projektille 🤔
Vastaa Viestiin