VanHool A508:sta matkailuauto

Kerro omasta projektistasi
timori

VanHool A508:sta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja timori »

Täällä on niin mielenkiintoista juttua ja mielenkiintoisia projekteja ja kokemuksia, että pakkohan sitä oli kirjauta ja ruveta kertomaan omastakin projektista.

Noin kaksi vuotta sitten vuorasimme matkailuautot ystäväperheen kanssa Italiasta pariksiviikoksi. Lento Bergamoon ja lomalle. Istuessamme sitten iltaa Garda järven rannalla Limoncelloa nauttien, totesimme yhteen ääneen: Tällaset autothan me tehdään! Aluksi oli vaan tarkoitus rakentaa ALKOn alustalle matkailuauto, mutta viime talvena projekti muuttui täysi. Meihin ilmeisesti iski hulluus...kylähulluus.

Keskustelimme nimittäin taasen projektistamme (olimme ottaneet kaikista mahdollisista osista selvää) totesi ystäväni..." mitä jos se runko olisikin bussi..." Ja hei iski - TSOK! Netistä selvittäämään sopivia alustoja.

Katseet käännettiin melkein heti Eurooppaan, jossa valikoimaa on runsaasti. Ja sieltähän näitä busseja löytyy. Päädyimme lopuksi oikeaan namupalaan: VanHool A508 (tuolta esim. löytyy mallia: http://www.vanhool.com/aanboddetail.asp ... goryID=20#)

Bussi on sopivan pitkä, 9m. City bussi, eli taipuu kätevästi vaikka mistä kulmista. Matalalattia, eli helppo rakentaa, jne... Keksimme kilvan perusteluja miksi kyseinen malli oli sopiva. Enää täytyi löytää ostettavat yksilöt.

Muutaman mutkan kautta ostimme kaksi autoa NickEnterpricestä (http://www.nicksenterprises.com). Aamu lento Brysseliin, heiltä oltiin ystävällisesti lentokentällä vastassa, 20 km ajo, ja perillä oltiin. Olimme tutustuneet kyseisiin malleihin etänä niin hyvin kuin vain voi. Aloitimme perusteellisen kuntotarkastuksen. Tässä olisi tarvittaessa ollut apuna vaikka valmistaja tehdas. VanHoolin tehdas sijaitsee kätevästi vain 60 km päässä. Soitin mm. heille muutamia kertoja (korjaamopäälliköltä saimme hyviä vinkkejä tarkastuskohteista).

Hieman ihmettelivät suomalaista hulluutta ilmoittaessamme ajavamme bussit suomeen. Tässä vaiheessa autoihin ilmestyi kanistereittain jäähdytysnestettä, öljyä, vaihteistoöljyä, vararengas, ym. ym. Täytyy kehua Nickin ystävällisyyttä ja henkilökunnan avuliaisuutta.

Matkaa kertyi 1600 km ja aikaa kului kaiken kaikkiaan 33 tuntia.

Mutta projektistahan tässä piti kertoa...

Eli budjetti koko hankkeelle on 16 000 euroa, joista alusta maksoi 4000. Loput rakentamiseen ja varusteluun. Ennen hankintamatkaa teimme tarkat 3D suunnitelmat tilajärjestelyistä. Ystäväni on ammatiltaan 3D suunnittelija, joten helppoahan se oli :)

Molempien perheet ovat viisihenkisiä, joten petipaikkoja tulee siis viisi. Aikuisten parivuode taakse poikittain (takatallin päälle) toiselle puolelle kerrossänky ja toiselle puolelle suihku/wc ja istuinryhmä/ yläsänky. Halusimme muutamia toiminnallisuuksia, joita usein puuttuu kaupasta saatavista autoista:
1) Kuljettajalla on loistavat näkymät ajettaessa. Hän pystyy havainnoimaan mm. maisemia. Muillekin matkalaisille haluttiin tämä ominaisuus, eli isot ikkunat joka suuntaan
2) Kaksi sohvaryhmää, jolloin voi välillä pyytää lapsia siirtymään omaan nurkkaukseensa. Jos vaikka aikuiset haluavat lukea tai nauttia viinilasillisesta rauhassa.
3) Kunnon keittiö. Käsittämättömän pieniä noissa matkailuautoissa. Jos matkalla keittössä ei ole esim. kunnolla laskutilaa, muuttu lomareissu pikän päälle vain ravintoloissa käynniksi (vaikka välillä se toki on mukavaa vaihtelua).

Bussit ovat ollee molempien pihalla, ja purkutöiden jälkeen päästiin lämpöeristämään ja rakentamaan sisustaa.

laitan lisää juttua ja kuvia ... (jonnekin??) ... kun taas kerkiän.

Tavoitteena kuitenkin on, että MotorHomet on liikenteessä kesällä 2006.

Palataan.
Viimeksi muokannut timori, 08 Maalis 2006 01:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ajattelin itsekin käydä auton tuolta. Oliko mitään yllättäviä kuluja ym. kun auton toit Suomeen?
timori

Viesti Kirjoittaja timori »

Kun ajatuksissa on kokoajan bussin rakentaminen matkailuautoksi, ovat lautta ja siltamaskut (Taskasta Ruotsiin) "yllätyksiä". Muut näkevät vain bussin...eivät upeaa visiota. Eli lautat maksavat siis rahtihinnaston mukaan. Putgarden -> Helsingör oli 331,20e ja Kapellskär Naantali 190 euroa. Muuten ei mitään. Siirtokilvet oli 300 e (kuukauden voimassa), mutta tingimme ne kauppaan kuuluviksi.

Kaiken kaikkiaan erittäin helppo reissu.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Re: VanHool A508:sta matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

timori kirjoitti:
laitan lisää juttua ja kuvia ... (jonnekin??) ... kun taas kerkiän.
Tervetuloa joukkoon !

Tuonne ainakin niitä kuvia voipi laittaa: http://groups.msn.com/kylahullutkulkurit/shoebox.msnw
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
timori

kuvapäiväkirjaa projektista

Viesti Kirjoittaja timori »

Tässä on muutamia kuvia matkan varrelta.

Kesä oli kauneimmillaan bussin kotiuduttua Turkuun.
KuvaKuva
Kyllä oli reteetä... ja naapurit ihmeissään.

Purkutyöt alkoivat välittömästi. Lapsetkin pääsivät toteuttamaan itseään.
Ja kyllähän sitä kamaa kertyikin kaatikselle vietäväksi.
KuvaKuva

Kun koko sisusta oli purettu, koolattiin ikkunat umpeen ja korvattiin vanhat villat 50mm uretaanilevyillä. Takaikkuna on korvattu lasikuituisella seinällä.
KuvaKuva

Rekentamista helpotti huomattavasti päätös jättää ikkunat rakenteiden väliin. Ikkunat kun myös ovat kantavaa rakennetta ja liimattu paikoilleen. Seinärakenne on sisältä ulospäin seuraava: 4mm verhoiluvaneri (koivua) 50mm uretaanivaahtolevy (vaahdotettu paikoilleen), ulkopelti/lasi, ja päällimmäiseksi liimaan 3mm PVC rakennusverhoilulevyn, johon leikkaan ikkunoita vastaavat aukot. Koko komeus maalataan. Liimaminen tehdään kesän koittaessa Sikaflexin 221 massalla. Kun olen tässä vaiheessa, laitan aiheesta lisää kuvia.

Ensimmäinen työ oli rakentaa lattia vesisäiliöineen ja lämmityskanavineen. Lattian alla on 4 kpl 74 litran säiliötä sekä lämmi-ilma kanava. Lämmin ilma johdetaan huonetilaan kaapistojen ja kerrössänkyjen sokkelin ritilöiden kautta. Puhaltimina toimivat bussin omat puhaltimet, yksi kummassakin päässä.
KuvaKuva

Tässä puhaltimet. Lattiaan on myös lisätty eristeeksi 20mm Finnfoam vaahtolevyä ja itse lattia on 15mm vaneria.
KuvaKuva

Myös kojelauta saa uuden ilmeen (merkki ja varoitusvalot vielä ovat kytkemättä), ja uskokaa tai älkää, jokainen näistä johdoista on vielä kiinni sähköjärjestelmässä (ja odottavat vaan oikeaa paikkaansa johtokourussa).
KuvaKuva

Sisäverhoilu on tehty koivuvanerilla valoisuutensa vuoksi. Ikkunat ja takavuode ovat jo paikoillaan sekä turvavyö kiinnikeputket. Toisessa kuvassa jo väliseinia päikollaan.
KuvaKuva

Tässä sisustussuunnitelma.
KuvaKuva

Lisää kuvia tulossa...
Vastaa Viestiin