Scania Wiima 1973

Kerro omasta projektistasi
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja setrailija »

ei voi muuta kuin nostaa hattua ja toivoa kotonta myös ymmärrystä. ei ainakaan meiltälöydy. siitäkin huolimatta jatkakaa ja oikein hauskaa Joulua. ps. oli aikoinaan yksi ja ainut lämminkorinenauto. tosin en tehnyt töitä tuolla yksilöllä vaan autolinjojen numerolla kahdeksan.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Avatar
Volovomies
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 18 Helmi 2010 18:53
Truck: Volvo B57 Wiima
Location: Bjärström/Finström
Paikkakunta: Bjärström /Ahvenanmaa

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Volovomies »

Scania Wiima on samaa korimallia kun Volvo b57 Wiima 1970 minun oma ja on tosi siisti malli!! Käy katomassa galleriassa nim,merk,: Volovomies
Volovomies
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Jotain pientä edistystä kevään aikana:

Kylkipellit on saatu takasin paikalleen. Alin peltikerros tehtiin kokonaan uusi, sinkitystä tavarasta. Vanhat, takaisin asennetut alupellit hieman kupruaa oikealla puolella, sille ei enää mitään mahtane. Ilmeisesti hieman venyneet varastoitaessa niitä.
Kuva
Kuva


Peltihommat alkaa olla valmiina. Enää pientä askartelua tavaratilan kanssa. Ja tietysti tavaratilan ovet 3 kpl täytyy vielä rakentaa.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten seuraavana olisikin maalaus ja sisustustyöt. Jostain pitäisi saada alempi kylkilista oikealle puolelle, vanha kun ei käy koska webaston laatikot on poistettu. Jos jostain löytyisi vasemman puoleinen lista sen kyllä saisi asennettua oikeallekin. Vinkkejä ehjistä otetaan vastaan. Ja sitä listan keskellä olevaan uraan tulevaa nauhaa tarvitaan myös, löytyyköhän sitä ja lieneekö arvokasta?
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Täytynee taas hieman päivittää tilannetta:
Kesällä 12 volttinen laturi löysi paikkansa koneen kupeesta. Myös moottorin imuilmaputki jouduttiin tekemään uusi ja vetämään eri kautta kun ei vanha enää mahtunut paikalleen laturin asennuksen jälkeen.

Tässä näkyy uusi laturi ja imuilmaputken lähtö konehuoneesta:
Kuva

Ja tämän verran se jää näkyviin sisäpuolelta:
Kuva

Ja tässä se taas laskeutuu alas ilman puhdistimelle:
Kuva

Alkutalvesta pääsiin sitten alkoi olla mitta hitsaustöiden osalta täynnä, niin pääsi siirtymään välillä sisähommiin. Lattiaksi valittiin 3 sauvainen pähkinälaminaatti.

Olohuoneen lattia asennus vaiheessa
Kuva

Keittiöstä kuvattu
Kuva

Makuuhuone
Kuva

Keittiö
Kuva

Olohuone
Kuva

Vielä täytyy käytävän pystysivut laminoida ja listoittaa koko lattia. Sisälle olohuoneeseen tulee lahjoituksena saatu hieno musta vanhan mallinen 3 istuttava nahkasohva ja toiselle puolelle käytävää samaan sarjaan kuuluvat kaksi nahkaista nojatuolia ja pöytä. Sohvan etupuolelle oikean pyöräkotelon päälle olisi tarkoitus löytää joku pyörivällä jalalla varustettu mekanismituoli jonka myös tarvittaessa saa käännettyä kuljettajan suuntaan, mikäli kuskia alkaa seuran puute pitkästyttää. Vaatekaapin seinään 12v jännitteellä toimiva 24" taulutelevisio sisään rakennetulla DVD soittimella. Ehkäpä lisää sisustus kuvia luvassa piankin kunhan saadaan sohvaa, listoja, yms. paikalleen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hyvältä näyttää! Jäikö laaminaatti kellumaan vai kiinnititkö mitenkään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Reddewil kirjoitti:Hyvältä näyttää! Jäikö laaminaatti kellumaan vai kiinnititkö mitenkään?
Muuten kelluu, mutta käytävän pystysuorassa olevat sivut on pikku nauloilla kiinni, että saa nähdä kuinka kestää. Samoin jalkalistat on ruuvattu laminaatin läpi kiinni niihin pystyssä olevii soiroihin.
Kuinkahan nuo sohvat ja penkit olis parasta kiinnittää tuohon lattiaan nyt kun siinä on tuo laminaatti? Jos siihen läpipultit laittaa niin sittehän se ei enää olekaan kelluva.

Nyt kun tuli nuo sohvat laitettua sisälle niin ei meinaa työn tekemisestä enää tulla mitään kun on niin mukavaa vaan fiilistellä ja kuvitella tulevia reissuja, mutta eiköhän se taas tästä. Listoituksia on vähän vielä tekemättä. Voisi vaikka seuraavaksi yrittää perehtyä niihin 12v sähköihin ja täytyisi niille hupiakuille tehdä telineetkin jonnekin. Myös jätevesi säiliöt tarttis laittaa isommat kun tulee se vesivessa. Kattoterassin laudoitus, makuuhuone, viihdeelektroniikan asennus ja maalaus vielä ainakin tulee mieleen vähänkään suuremmista tekemättömistä töistä. Että onhan sitä hommaa vielä jos meinaa kesäksi ajoon.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Hieno projekti, nämä vanhemmat lämmittävät aina omaa mieltä. Varsinkin kun tämä on rakennettu hyvällä työn jäljellä! Noissa peltihommissa olisi voinut itsellä loppua usko/motivaatio kesken.

Kattoterassi alkoi kiinnostamaan, minkälainen on rakenteilla, en löytänyt tuolta galleriasta siitä mitään kuvia? Sellaisen rakentaminen SisuPussiinkin on ollut haaveissa projektin alusta lähtien..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Taas on jotain edistystä tapahtunut..


Sisällä on nyt tämän näköistä:
Kuva
Edelliskuvasta poiketen pöytä on vaihtanut väriä ja saanut pullotelineet.
Kuva
Ja tähän on myös tehty pieni pöytä.
Kuva


Välillä on palattu peltitöiden pariin, tekemällä uudet ovet tavaratilan ovet:

Vanhat oli näin huonot ettei kannattanut koettaa korjata.
Kuva
Kuva


Ja tässä uudet
Kuva
Kuva

Ja lämmitys puhaltimet tuli ohimennen myös entisöityä ja muutettua 12 volttisiksi että saadaan tarvittaessa parkissa sitten hupiakuilla pyöritettyä.
Kuva



Paljon on tapahtunut mutta kaikkea ei ole tullut kuvattua. Makuuhuone alkaa olla sohvatyynyjä vaille valmis. Alasänky saadaan tarpeen vaatiessa levitettyä kolmen nukuttavaksi. Yläsängyt kääntyy päivän ajaksi seinälle ja alasängyt toimii sohvina, joten myös makuuhuoneessa voi sitten matkustaa. Eli makuupaikkoja on viisi, ja hätätilassa myös olohuoneen sohvalla voi tietysti nukkua.
Siniaaltoinvertteri 1700w on asennettu jääkaapin alla olevaan kaappiin, täytyisi vielä muutama pistorasia asentaa ympäri autoa, ja tietysti asentaa se maasähkö mahdollisuus. Myös teline hupiakuille on rakennettu, tällä hetkellä siihen tosin mahtuu vain 2kpl 180ah akkuja, mutta toivottavasti niillä alkuun pääsee. Telineestä tuli hieman hankala käyttöinen kun ei haluttu auton kylkeen luukkuja, mutta täytyy toivoa ettei niitä jatkuvasti tarvitse irrotella.
Eilen aloitettiin pohjatyöt auton takaseinästä, ja täytyy kyllä sanoa että ei tahdo itselläkään usko ja into riittää siihen työn määrään mitä auto vaatii ennen maalausta. Alkaa jo vähän tehdä mieli ajamaankin joten saa nähdä mitä tästä seuraa.. Vielä olisi ainakin terassin laudoitus ja kaiteiden väsääminen, jätevesisäilöiden asennus, vessanpöntön asennus, portaat kattoluukusta terassille, sähköt, televisio, musalaitteet, pohjatyöt, maalaus, yms, yms...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvin näyttää toi metalli taipuvan :wink: Hienosti on muutenkin edistynyt :shock: Ota vaan kuvia lisää näytille :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän tästä tulee vielä työvoitto :)
Tulevaisuus on sähköinen
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Taas on jotain tapahtunut:


Kuva
Jarruhuoltoa. Samalla vaihdettiin kuskinpuolelle eteen pari katkennutta pyörän pulttia. Ilmeisesti on ollut kierteen kätisyys jollekin asentajalle epäselvä, kun näissä vanhemmissahan on kuskin puolella vasemman kädenkierteet pulteissa. Pultit ja mutterit tuli ruotsista saakka. Olivat Scan-autolla sitä mieltä ettei ole enää varastokamaa nykykorjaamoilla.
Jarruhihnoissa pintaa tasan 2cm, eikä s-nokan akseleissa, eikä rullissa ole väljää kuin nimeksi. Välillä siis mukaviakin yllätyksiä.


Kuva
Myös katon pesu ja hionta hommiin on päästy maalausta ajatellen. Vahva epäilys siitä että kattoa on pesty viimeksi kun auto on ollut vielä säännöllisessä linja-liikenteessä. Sen verta tiukassa tuo lika on. Eikä se 7 vuoden seisonta kuusen alla varmasti yhtään ole puhdistanut kattoa. Tässä nyt näkyy myös se terassin runko.


Kuva
Kuva
Tämmöset sohvat ne nyt sitten on makuutiloissa. Ja matkustaminenkin onnistuu. Tuohon yläpunkan alapohjaan on suunnitelmissa ledeistä näperretty tähtitaivas valoa ja tunnelmaa luomaan. Toinen noista kuvissa näkyvistä alapunkassa olevista patjoista on tarkotettu yläpetille. Alunperin taittopatjoina toimineet patjat on nyt erotettu toisistaan. Toiselle puolelle käytävää on samanlainen sohva.


Kuva
Ja olohuoneen huonekalutkin on viimein pultattu kiinni


Kuva
Jätevesisäiliöt koeponnistettu 1 barin paineella, eli ei pitäisi vuotaa. Tarkoitus oli asentaa 2 säiliötä yht 550 litraa, mutta nyt ne säiliöt, ehkä paineistuksessa tapahtuneen pullistuman, ehkä mitoitusvirheen vuoksi on 5-10mm liian korkeat, joten täytyy nyt katsoa että kuinka tässä sitten edetään, vai etsitäänkö pienemmät säiliöt.

Myös pieniä laturipulmia tässä on viimepäivinä ollut, mutta niistä tuolla tekniikka osastolla jo olikin. Niin ja vesipumppukin alkoi eilen vuotamaan, tietääkö kukaan onko siihen saatavissa korjaussarjaa?
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Mulle ainakin löytyi Scan-autosta vesipumpun stefa. Sehän sieltä varmaan rikki on....
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Täytyy taas jotain kirjoitella kun niin paljon on tapahtunut..
Kevät ja varsinkin juhannusta edeltäneet viikot kuluivat pohjatöissä ja muissa maalauksen valmisteluissa.
Eli juhannus 2011 menikin sitten auton maalaus puuhissa

Tässä juhannusaattona pohjamaalattuna:
Kuva
Kuva


Sitten juhannuspäivänä keltaista:
Kuva
Kuva


Ja vielä vähän mustaa.
Kuva
Kuva


Sunnuntaina sitten tietysti koeajolle:
Kuva
Kuva


Maalausta seurasi pieni tauko auton laittelussa. Terassin runko sai laudoituksen, puuttuva ajovalo saatiin hankituksi, pissapoika ja kadoksissa olleet jarruvalot saatiin kuntoon. Elokuussa 2011 Scania katsastettiin ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen, ja samalla auto muuttui takaisin matkailuautoksi. Katsastus meni ongelmitta läpi, ja polte päästä autolla reissuun oli valtava.

Ensimäiselle reissulle lähdettiin täysin ilman matkasuunnitelmia, nokka käännettiin Joroisista etelän suuntaan, pyörittiin hetki Mikkelissä, mutta lopulta päädyttiin yöksi Lahden keskustaan. Sieltä sitten lauantaina Messilän leirintäalueelle josta takaisin kotiin. Matka meni ongelmitta, tosin vuotavan vesipumpun takia vettä sai aamuisin kaataa syyläriin lisää. Saunakin tuli testattua, ja löylyt oli makeat. Kilometrejä viikonloppuna kertyi lähes 500 ja luottamus autoon kasvoi entisestään. Tosin ei se usko autoon ihan vähissä ollut lähtiessäkään, nimittäin työkaluista pois heitettiin kaikki ruuvimeissiä raskaammat.
Kuva neitsytmatkalta:
Kuva

Autolla ajeltiinkin loppukesästä lähes joka viikonloppu. Televisio DVD-soittimella ja One1Pron autodigiboksi asennettiin. Nykyisillä ikkunaan liimattavilla sisäantenneilla kuva kyllä todettiin ajossa vähän pätkiväksi toisinaan. Näin jälkikäteen ajatellen ehkä ulkoantennit voisi olla kuitenkin oikeampi ratkaisu. Väliaikaisesti käytössä olleet kotistereot korvattiin ihan oikella autosoittimilla. Sisävalaistusta yms, paranneltiin. Lokakuun puolella tuli sitten vielä yksi pidempi reissu tehtyä Joutsan rokkiralliin. Kärry tuli nätisti perässä. Eikä sitä maatiellä huomannut edes peilistä.
Kuva
Kuva


Lokakuussa auto jäi seisontaan, kun sitten pari päivää ennen vuoden vaihdetta auto kaivettiin hangesta esille uudenvuoden ajelua varten. Autoon asennettiin Webasto AirTop, joka sitten takasikin lämpimät kyydit, ja on muutenkin myöhemmässä vaiheessa osottautunut hintansa arvoiseksi hankinnaksi. Kilometrejä kertyi vuorokauden aikana yli 200, vaikka oikeastaan missään ei edes käyty. Hienosti toimi auto pakkasellakin, ja muutenkin meni vuodenvaihde mukavasti raketteja katsellen. Yli 2000 km ehdittiin ajaa vuoden 2011 puolella, vaikka ajokausi jäikin melko lyhyeksi myöhäiseksi jääneen katsastuksen takia. Kesän keskikulutus oli melko tarkkaan 30 litraa satasella. Aika paljon siis?? Huippunopeutta auto keräsi vain vaatimattomat 80 km/h kuoleentuneen ruiskupumpun jousen takia, mutta siihen vaivaan saatiinkin korjausta sitten vuoden 2012 puolella. Mutta niistä viime vuoden tapahtumista sitten myöhemmin lisää..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nätti keltanen pelihän siitä tuli! Millä kortilla vetelet tuota jarrullista kärriä, tuli vaan mieleen ku ois tarkotus ottaa palju joskus M1 bussin perään. Ei kai sitä silti kortilla vedetä mutta kumminkin =)
Hieno stoori, ja niin niitä kilsoja tulee huomaamatta! Miten ja minne muuten AirTopin laitoitte, onko monta puhallussuutinta, 5kW malli?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Siitähän tuli hieno ! Itse tykkään noista keltasen sävyistä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Iski »

Komea on sepällä peli.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Pitänee tätäkin tarinaa pitkästä aikaa päivitellä. Kiitoksia edellisistä kehuista.
Vastauksia vanhoihin kysymyksiin: Kärriä vedetään rekkakortilla ja Airtopille on käytössa alkuperäinen ilmalämppärin puhalluskotelo jossa on neljä ilmanpoistoaukkoa. Lämmitin on asennettu auton alle ja ottaa puhallusilman ulkoa.

Oikeastaan suurempia töitä autoon ole muutamaan vuoteen tehty. Ehkä työläin oli vesivaraajan muutos webasto käyttöiseksi. Eli perus 5kw webastolta putket varaajalle, siis suoraan varaajaveteen, ilman kierukkaa. Voin suositella. 5kw teholla vesi lämpenee kylpyä varten todella nopeasti, ja onnistuu ihan missä vaan puskassa akkuvirralla.
Toissa kesänä oli vuorossa ikkunoiden kalvotus ja kardaanin huolto, eli uutta keskitukilaakeria ja ristikkoa. Niissä nyt ei mitään erikoista ilmennyt, helpot oli vaihtaa. Perushuollot on vuosittain tehty, vaikka eihän näillä kilometreillä vuodessa ehdi edes öljyt tummua. Olkatapit voisi olla syytä jossain vaihdeessa vaihtaa, mutta ei sekään vielä välttämätöntä ole. Melko työläät ovat kuitenkin laittaa.

Menneenä kesänä on bussi vaatinut normaalia enemmän huomiota osakseen: Vaihteet katosi kesäkuussa polttarireissulla, mutta vaihdetangon kiinnitys Juvalla ABC:n pihassa jatkoi matkaa. Kertaalleen korjattu vesipumppu alkoi vuotaa taas. Uusi pumpun akseli pitäisi saada kun vanha näytti jo edelliskerralla vähän syöpyneeltä. AirTop poltti viimetalvena hehkun huudettuaan täydellä teholla vuorokauden, mutta ei nyt oikein pelitä uudellakaan hehkulla. Voi olla polttoaine puolella se vika kun ei syksyllä Karstulassa toiminut kunnolla kumpikaan webasto.

Suurin murhe on kuitenkin ollut tuo suurehko kulutus. Noin 30 litraa satasella. Ajonopeudella ei kulutukseen ole merkitystä. Eli tässähän on alipaineohjattu syöttöpumppu. Ja tietysti myös kaasuläppä imusarjassa. Pumppuun on jo vaihdettu uusi kalvo ja työntöjousi. Syöttöä on pudotettu tehon juurikaan laskematta siten että savuarvo on nyt jotakuinkin 1.0. Alipaineputket on ehjät. Voimasavua, tai mitää muutakaan näkyvää ei putkesta tule. Kertokaa te arvoisat Kylähullut, että voiko tuota kulutusta saada pudotettua.


Muuten on pakko todeta että hulvattoman hauskoja kilometrejä on melkolailla kertynyt. Huomio on paikassa kuin paikassa taattu. Ja toinen kulkuriautokin on jo työn alla. On tämä vaan mukava harrastus.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Siinä kun ei ole piirturia niin matkamittarikin saattaa näyttää puutaheinää. Voi joko suurentaa tai pienentää kulutuslukemaa:)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Iski »

Paljonko kierroksia matkanopeudella? jos vaihtais pidempi välitys perään.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Matkamittarissa ei juurikaan ole heittoa. Ei oo kierroslukumittaria. Perävälitystä ei voi yhtään pidentää, kun haistaa tämä vanhus mäet jo aika kaukaa muutenkin. Kuulopuheiden mukaan joku 20-25 litraa satasella pitäisi olla lähempänä soveliasta kulutusta. Voikos syöttöpumpussa tai suuttimissa olla vikaa, vaikka savua tai hajua ei tulekaan? Ehkä voisi vielä kokeilla tuota pumppua kääntää vähän aikasemmalle kun muuten on käyntiääni niin pehmeä.
Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Jerney »

Alta 25 pitäisi kyllä matka-ajossa päästä. Kai sää oot isoimman vaihteen löytänyt varmasti? :D
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tarinointia 2015..

Edelliset vuodet saikin ajella ilman teknisiä murheita, kun nyt sitten tänä keväänä/kesänä on remonttia riittänyt senkin edestä...
Toukokuussa katsastuksen alla se alkoi. Talviseisonnan aikana kytkin oli ruostunut jumiin. Liekö suuttunut kun perinteinen uudenvuoden ajelu jäi tänä vuonna välistä. Mystisiä ilmavaivoja oli myös ilmaantunut, eikä autoa saatukaan käyntiin talvihorroksesta. Syylliseksi paljastui löysä klemmari polttoaineen imuputkessa. Todennäköisesti samasta syystä syksyllä Karstulassa ei kumpanenkaan webasto pelittäny, kun ovat haarotettu samasta letkusta.
Kytkin saatiin kuntoon ja auto käymään. Katsastus onneksi meni moitteitta läpi ja kaiken piti olla kunnossa.

Kun sitten koitti Sastamalan kokoontumiseen lähdön aika, viime tingassa saatiin parivuotta hyllyssä lojunut markiisi paikalleen ja syöttöpumpun ajoitustakin kopeloitiin pienemmän kulutuksen toiveissa. Matkaan startattiin klo 16.00, muttei päästy edes kymmentä kilometriä kun taas alkoi pilviä kasaantua Scania-miesten taivaalle. Ylämäessä ja pidemmässä vedätyksessä tehot hukkuu. Etsittiin vuotoja, kiristeltiin klemmareita yms. Jopa syöttöpumppu ajoitettiin uudemman kerran bussipysäkilla. Kun sitten muistui mieleen runkopalkin välissä oleva sakkakuppi. Ja sehän se oli täynnä kuraa. Kuppi putsaten ja eteenpäin.
Päästiin reilut 50km kun kamala kilinä konekopan alla pakotti pysähtymään. Taas kerran koppa auki ja pikainen tutkimus paljasti tuulettajan siipien ottavan kiinni ohjaustehostajan pulttiin. Mieleen johtui parin kilometrin päässä oleva Vihantasalmen vanha leirintäalue jonne päätettiin ajaa neuvonpitoon. Vesipumpun laakerin todettiin pettäneen. Pumppu irrotettiin, purettiin ja todettiin ettei sille mitään voi. Auto kasaan ja kotia kohti. Klo 0.00 saatiin Mikkeliin torin kupeeseen leiri pystyyn, sauna tulille ja siinä sitä sitten kylvettiin Marskin patsaalla. On muuten ollu tähän mennessä paras yöpaikka ikinä, juttuseuraa ja peukuttajaa riitti! Yökerhon kautta nukkumaan. Lauantaina iltapäivällä siirryttiin torilta Visulahden leirintä alueelle, josta sitten sunnuntaina kotiin kamalan kilinän säestämänä.

Juhannusviikolla saatiin uusi vesipumppu paikalleen, joka tosin allekirjoittaneen asennusvirheen vuoksi ei pumpannutkaan kunnolla kun, aatonaattona Kuopioon ajellessa koneen lämpö nousi punaiselle ja nesteet tuli ulos. Juhannus menikin sitten paluumatkaa stressatessa, mutta huoli oli turha kun lämmityslaitteet täysillä koneen lämpö pysyi koko matkan aisoissa. Nyt sitten tarttis saada pumppu kuntoon nii pääsis kohti uusia vastoinkäymisiä.



Kuva
Yhteiskuvassa uusi ja vanha. Hetki ennen lähtöä. Ei vielä huolista aavistustakaan


Kuva
Vihantasalmella vesipumpun kimpussa.


Kuva
Visulahti Camping
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Huhhuh. Omat murheet tuntuvat pieniltä teidän koettelemustenne rinnalla. Tsemppiä. Tuurissakos nähdään?
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Ei ole nyt oikein ollut tämän auton onnenkesä.

Joka reissulla on ollut vähän lämpöongelmia. Kaikki alkoi siitä vesipumpun vaihdosta. Sitä ennen ei ikinä ollu ongelmia. Uusi pumppu on paikallaan, muttei vaan pelaa. Noin 5 min ajon jälkeen mittari (mekaaninen) pomppaa yhdellä kertaa lähelle satasta ja on ajossa ihan kiehumispisteen rajoilla. Mäessä tai pitkässä vedossa helposti keittää. Lämmityslaitteen hanan avaaminen korjaa tilanteen ja lämpö laskee moottorissa. Systeemihän tässä on hyvin yksinkertainen. Moottori, jäähdytin ja etulämmittimen kenno. Ei pattereita tms.

Ideat alkaa olla vähissä. Kertokaa missä vika




Seuraavaa on tähän mennessä tehty:
-Vesipumppu vaihdettu
-Järjestelmä huudeltu
-Termostaatti poistettu
-Ilmattu
-Täytetty alakautta



-KHS- kirjoitti:Huhhuh. Omat murheet tuntuvat pieniltä teidän koettelemustenne rinnalla. Tsemppiä. Tuurissakos nähdään?
Alkaa loppua usko tähän vehkeeseen, mutta tullaan jos sattuu aikaa olemaan ja saadaan auto kuntoon.
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Ei kai se voi olla muualla vika kuin jäähdyttimen kennossa, sieltä ei nyt mene vesi läpi?
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Vastaa Viestiin