Scania Wiima 1973

Kerro omasta projektistasi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tuommoinen scania Bf 110 -73 löytyi projektiksi. Auto on jo aikaisemmin rakennettu matkailuautoksi, joten projektin alkuvaiheessa on tarkoituksena vain hitsata ja pellittää mätä kori. Varusteita löytyy mm. sauna, suihku, lämminvesijärjestelmä, hella, liesituuletin, yms keittiövarusteet. Auto on seissyt heinikossa viimeiset 7 vuotta joten korissa riittää tekemistä. Mahtaakohan kyseiseen koriin löytyä mistää koripeltejä, vai täytyykö tehdä suorasta pellistä? Kaikki mahdollinen tieto kyseisesta korista ja alustasta kiinnostaa. Tietysti olisi hienoa jos joku kylähullu osaisi kertoa jotain kyseisen auton historiasta.

Projekti on todellakin vasta aluillaan, eikä autoa ole edes ehditty noutamaan seisontapaikaltaan, tosin esimmäinen käynnistys seitsemään vuoteen tuli tehtyä viime maantantaina. Auto saatiin käyntiin uskomattoman helposti, alle tunnin työllä. Akut paikalleen, kanisteri auton alle tankiksi, ilmaus ja starttausta. Uskokaa tai älkää, mutta jo ensimmäisellä yrityksellä alkoi kuulua lupaava yskiminen. Pitkään ei kuitenkaan uskaltanyt pyörittää, kun ei ole vesiä koneessa, puolet naftaletkuista vuotaa, ja laturikin oli seisonnasta jumiutunut. Seuraavana ohjelmassa on syylärin kiinnitys, nesteet koneeseen, letkujen uusintaa ja lämpimäksi käyttäminen. Sitten voikin alkaa suunnitella auton siirtämistä hallille. Joku ilmeisesti seisonta aikana käynyt painelemassa polkimia kun on kytkin jäänyt pohjaan. Minkähänlainen homma lienee saada se toimimaan? Ainut vaihtoehto laatikon irrotus??

Jos kiinnostaa niin kysella saa, ja mieluusti otetaan kaikki tieto vastaa. Tässä vielä muutama kuva kulkurista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Lisää kuvia löytyy http://s366.photobucket.com/albums/oo104/Hexte/Scania/
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tervetuloa foorumille ja harrastamaan, missäs päin maata tämä rupeaa vaikuttamaan?

Hyvä meininki, oikeaa 70-luvun henkeä sisustassa. Sitä voisit vielä tietysti lisätä kaivamalla jostain aitoa 70-luvun kalustusta, vaikka sellaisen klassikko-sohvan, jossa oli esim. punaista tai ruskeaa ruudutettua keinonahkaa, jossain näin sellaisen halvalla myynnissäkin.

Olisi upea aihio tehdä sisustakin mahdollisimman pitkälle 70-luvun henkeen... Kaappien ovia, muovimattoa jne... Sitä kamaa kun vielä on myynnissä jopa järkihintaan ja joistain kuolinpesistä ja mummon mökeistä ilmaiseksikin, kun vaan sattuu kohdalle ja kantaa pois. Esim. 70-luvun radionauhuri tuonne kuuluisi ilman muuta. Älä hyvä ihminen mene vaan modernisoimaan tuota ulkoasua 8)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oletko tutustunut vastaaviin projekteihin? Onko kyseessä yhden miehen ajanviete vai onko mukana koko joukko harrastajia? Vähän samanoloinen hommeli oli Vabiksen porukalla, www.vabis.fi ja hommaa näytti piisaavan, niin että älkää säikähtäkö, vanhoissa busseissa ei hommat lopu vaan rahat saattaa loppua elikkä kaikesta huolimatta onnea projektiin ja käykää kyselemässä täällä, samanlaisia on muitakin.

Mitäs kyljessä lukee? Tällaisia Scanioita oli Kortteen Liikenteellä tuollaisissa väreissä 80-luvulla, näillä mentiin kouluun ja mihin milloinkin, roikuttiin takana noissa pyöränkuljetuskoukuista perässä ja ottipa yksi poika kyydin Ouluun takatavaratilassa kun huomattiin vasta jälkeenpäin ettei sisäpuolella ole ovenkahvaa ja ei päässytkään seuraavassa risteyksessä ulos :shock: :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komia peli, ja eihän tuo kuvissa näyttäny pinnoiltaan mädältä. Onko kytkin mekaanisella tangolla, luulisin että siinä vika eikä kytkimessä itsessään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kulkuri projekteja on tullut seurattua netissä jo parivuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti joten jotain käsitystä projektin laajuudesta on jo kertynyt. Pienellä kaveriporukalla on tarkoitus projektia edistää.
Tämä on nimenomaan Kortteen liikenteen entinen auto, aikaisemmista vaiheista ei ole tarkkaa kuvaa, mutta nyt siirtynyt Joroisiin. Ajopäiväkirjan mukaan viimeisin omistaja ilmeisesti ainakin venäjän reissuja tehnyt. Ei ole tarkoitus pilata sisustaa, kuin ulkonäköäkään sen kummemmilla modernisoinneilla. Ehkä mahdollisesti vaihtaa todella mädät helmapellit alumiinisiin, mutta sehän ei päälle näy.

Kytkimestä sen verran tässä vaiheessa tietoa, että tankovälitys taitaa olla ja tangot myös liikkuu laatikon kupeeseen saakka, mutta poljin täysin luttana. Huomenna olisi taas tarkoitus tutkia autoa paremmin ja tehdä suunnitelmia auton siirtämiseksi hallille.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa porukkaan :D Saattaahan se kytkin olla jumissa jos on ollut ruostetta kytkinakselilla ja on polkastu niin on jumittunut :wink: tai sit se rikki :shock: Niin ja hommia tuntuu tosiaan riittävän jos ei korjaus niin ainakin rakentelua :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Todella nätti ryhmänkuljetusväline :) Nakertamisen iloa....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuo Lux on jotenkin NIIN hieno kori ettei rajaa. Moisella sitä mentiin naperona kouluun ja rahastajan jakkaralla imettiin jääpaukkua lapasesta :D

Sukulan linjan auto muistui linja-autokuvastosta mieleen tästä ja se onkin melko identtinen.
Kuva
Kuva

Historia saattaa raottua jos tietäisi tuo rekisterinumeron. Noilla bussiharrastajilla on melkoisen mahtavat kalustolistat ja niistä löytyy lähes auto kuin auto ja sen ex-omistajat jne. Eli kokeiles googleen ihan auton rekkaria niin voi löytyä infoa.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tänään sain syylärin kiinnitettyä ja lisättyä muutaman kymmenen litraa nestettä. Paljonkohan tämä vaatii nestettä, patteriverkosto suljettuna?
Mutta kyllä vaan lähti taas komeasti käyntiin ilman mitään temppuja vaikka mittarissa oli lähelle 15 asetta pakkasta. Ei vieläkään uskaltanut kuumaksi asti pyörittää, mutta sen verran että paineet nousi. Kompura tuntuisi ainakin olevan älyissään kun mittarit nousi nopeasti lähelle 10 baria. Liekkö jotain jumissa kun noin korkealle nousee, enkä mielestäni kuullut kompuran kytkeytyvän vapaakierrolle.
Kytkimeen ei vielä tullut tarkempaa selvyyttä, mutta lattian huoltoluukua raottamalla pääsee käsiksi kytkinkopan sisälle. Painelaakeri näyttää olevan rasvattavaa mallia, joten täytyy nyt koittaa auttaako sen rasvaus. Äkkiseltään luulisin ettei koska epäilen levyn poorien ruostuneen kytkinakseliin kiinni. Siihen voisi CRC auttaa.. Mitä luulette kuinka on paineasetelma kärsinyt kun nyt näyttää siltä että se on ollut muutaman vuoden pohjaan painettuna??
Onko tässä mallissa jousijarrukellot??Entäs onko jarrujen ohjaus toteutettu releventtiileillä?
Huomenna olisi taas suunnitelmissa tehdä jotain auton siirtämisen esivalmisteluja.. Tankki ainakin puuttuu, naftaputket vuotaa edelleenkin, kytkin jumittaa ja todennäkösesti suurimpana ongelmana mahdollisesti jumiutuneet jarrut.
Siirto tapakin on vielä vähän epäselvänä, ehkä traktorilla puomilla vetäen, ehkä hinausautolla akseli ilmassa tai ehkäpä jopa ajaen jos kaikki käy hyvin. Kova into on saada auto lämpöiseen että pääsee varsinaiseen projektiin käsiksi.
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja otto »

tsemppiä ja rakennus raivoa sitä se auton hankinta tarvitsee :D kantsii kysellä scanialta vanhemmat asentajat antaa kyllä vinkkejä sen kytkimen kanssa :) (eihän sellaista keliä olekkaan ettei scania lähde käyntiin :lol:)
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Hexte kirjoitti:Tänään sain syylärin kiinnitettyä ja lisättyä muutaman kymmenen litraa nestettä. Paljonkohan tämä vaatii nestettä, patteriverkosto suljettuna?
Mutta kyllä vaan lähti taas komeasti käyntiin ilman mitään temppuja vaikka mittarissa oli lähelle 15 asetta pakkasta. Ei vieläkään uskaltanut kuumaksi asti pyörittää, mutta sen verran että paineet nousi. Kompura tuntuisi ainakin olevan älyissään kun mittarit nousi nopeasti lähelle 10 baria. Liekkö jotain jumissa kun noin korkealle nousee, enkä mielestäni kuullut kompuran kytkeytyvän vapaakierrolle.
Kytkimeen ei vielä tullut tarkempaa selvyyttä, mutta lattian huoltoluukua raottamalla pääsee käsiksi kytkinkopan sisälle. Painelaakeri näyttää olevan rasvattavaa mallia, joten täytyy nyt koittaa auttaako sen rasvaus. Äkkiseltään luulisin ettei koska epäilen levyn poorien ruostuneen kytkinakseliin kiinni. Siihen voisi CRC auttaa.. Mitä luulette kuinka on paineasetelma kärsinyt kun nyt näyttää siltä että se on ollut muutaman vuoden pohjaan painettuna??
Onko tässä mallissa jousijarrukellot??Entäs onko jarrujen ohjaus toteutettu releventtiileillä?
Huomenna olisi taas suunnitelmissa tehdä jotain auton siirtämisen esivalmisteluja.. Tankki ainakin puuttuu, naftaputket vuotaa edelleenkin, kytkin jumittaa ja todennäkösesti suurimpana ongelmana mahdollisesti jumiutuneet jarrut.
Siirto tapakin on vielä vähän epäselvänä, ehkä traktorilla puomilla vetäen, ehkä hinausautolla akseli ilmassa tai ehkäpä jopa ajaen jos kaikki käy hyvin. Kova into on saada auto lämpöiseen että pääsee varsinaiseen projektiin käsiksi.
Kyllä tuossa jo on käsijarru ilmallavapautus/jousillalukitus-sydeemi. Eli sieltä kojelaudan vas. puolelta pitäisi löytyä noin 20 cm harmaanuppinen vipu. Eikä pitäisi kyllä jarrujärjestelmästä mitään releohjattuja venttiilejä löytyä, kyllä ne on vielä (onneksi) ihan mekaanisia ilman sähköä toimivia . Tsemppiä vaan! Niin tuota voi hinata ilman ilmaa kun kiertää noista takajarruista jouset löysäksi. Eipä taida tuossa olla vielä tuota spärrventtiilisysteemiä, että pystyisi syöttämään ilmaa takakelloille.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hexte kirjoitti: Tämä on nimenomaan Kortteen liikenteen entinen auto, aikaisemmista vaiheista ei ole tarkkaa kuvaa, mutta nyt siirtynyt Joroisiin.
Kortteen liikenne ajoi tällä autolla Oulu-Lumijoki linjaa 80-luvulla sekä koululaisten kyytejä vuosikymmenen lopulla paljon. Lasten suusta tämä korimalli sai nimen "Kortteen Kottero" ja joidenkin mielestä maailman kylmin paikka talvella oli nimenomaan Kotterossa Limingan ja Tupoksen välillä :lol: .Nämä Kotterot vaihtui Scania Karossiin joka oli ihan äsken Kylmäsellä myynnissä. Karossia ajoi "Muuli". Se ei puhunut koskaan mitään. Muistan vielä kun kuski otti kerrattain suorituskykyä näyttääkseen vauhtia niin paljon kun lähti ja takarengas puhkesi täydestä vauhdista :shock: sekä sen kun eräs Scania sylki hammasrattaita koulun pihaan :o Mukavia muistoja nämä tällaiset. Joka autolla oli oma kuskinsa, tämän Scanian kuski asui sadan metrin päässä mutta aika on jättänyt hänenkin jo. Ainakin kolme Wiimaa oli liikenteessä, tämä, sitten sellainen jossa ovi oli etuakselin takana ja yksi Volvo B57
Tulevaisuus on sähköinen
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Tänään saatiin kytkin kuntoon ja polttoaineletkut vaihdettua. Lavuaarin alle kaappiin saatiin laitettua väliaikainen naftasäiliö. Kytkin saatiin herkisteltyä suht helposti. Painelaakerin nipasta rasvaa ja reilusti CRC:tä paineaselemaan. Nyt liikuttelua enää estää takajarrut. Missähän voi vika olla, kun seisontajarrukelloille ei tule ilmaa? Eikös putkessä pitäisi olla paine kun käsijarru on pois päältä? Toiselta käyttöjarrun sylinteriltä on letku irti, mutta sen ei kai pitäisi vaikuttaa seisontajarruun, kun ilmaakaan sieltä liittimestä ei tule ennenkuin painaa jalkajarrua. Voiko mahdollisesti nelipiirisuojaventtiili tehdä taikojaan? Vai onko tässä käsijarruvivun lisäksi jossain spärr-nappula vai mikä seisontajarrun suojaventtiili se hienolta nimeltä onkaan? Ei ainakaan pikaisella etsinnällä löytynyt. Myöskään ovi, eikä tuulilasin pyyhkijät millään tavalla reagoi käskyihin.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

No nyt on auto saatu liikkumaan. Ilmeisesti jossain oli vaan sen verran jäätä, ettei ilma kulkenut, vaikka mittareissa oli painetta. Suoraan vaan säiliöihin tenttua, niin hyvin pian alkoi ilma kulkea, myös seisontajarrulle, ovelle, pyyhkijöille, yms. Myös puuttuva käyttöjarrun letku teetettiin ja laitettiin paikalleen. Nyt auto alkaisi olla valmis kotihalliin siirtoa varten, keulakin jo käännettynä maantietä kohti. Lauantaina olisi tavoitteena lähteä siirtoa suorittamaan, joskin hieman jännittää lähteä ajamaan useita vuosia seisonutta kulkuria. No, matkaa ei ole kuin parikymmentä kilometriä mutta kumminkin. Kertokaas muuten onko syytä huolestua kun painemittarit nousee hiukan yli 10 barin, vaikka vihreä alue on 6-8 barin välillä..?
nokivasara
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
Location: Österbotten

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Luulisin, ettei paineensäädin vielä pelaa vaan jumittaa. Useimmiten kompuran kevennin toimii, jos vaan säädin antaa painetta sinne.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Nyt on auto kotihallissa. Aamulla käytiin auto noutamassa. Alla muutama kuva päivästä.


Lohkolämmitystä joroslaiseen tapaan
Kuva


10 Litrainen veneentankki vaatii tiheät tankkausvälit
Kuva


Ja pitihän sitä pysähtyä torille esittelemään uutta projektia
Kuva


Lopulta kotona
Kuva
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kertokaapas asiantuntijat että pitäisikö tässä olla vaihteistossa puolittaja, kun kerran vaihdekepin nupissa on ollut puolittajan nappi vai onko vaihdekepin nuppi vaihdettu jostain toisesta autosta?

Niin ja auton alkuperäinen rekkari on OBA-502
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Lähes 100% varmuudella nuppi on vaihdettu. Itse en ole nähnyt muissa kun 2-sarjan ja sitä uudemmissa scanioissa puolittajalla olevan laatikon, siis linja-autoissa. Ja eihän sieltä nupista tainnut lähteä mitään johtojakaan eteenpäin, että luultavasti jonkin sortin tuunaus ollut kyseessä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei ollut puolittajaa tuossa ainakaan Kortteen aikoina.
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Hexte kirjoitti:Kertokaapas asiantuntijat että pitäisikö tässä olla vaihteistossa puolittaja, kun kerran vaihdekepin nupissa on ollut puolittajan nappi vai onko vaihdekepin nuppi vaihdettu jostain toisesta autosta?

Niin ja auton alkuperäinen rekkari on OBA-502
On nuppi vaihdettu, pitäisi olla alkuaan sävysävyyn ratin kanssa,eli harmaa. Ja näkyy tuossa olevan tuo vaihdekaaviokin tallella kojelaudan alareunassa ilman tuplavaihteita.
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Projekti jatkuu:

Kahden edellisen kuukauden aikana autosta on saatu purettua kaikki kylkipellit yms. pois. Niitten takaa sitten löytyi sitä hitsattavaa. Työn alla tällä hetkellä on auton oikea kylki. Palkkia sille puolelle tähän mennessä on vaihdettu useita metrejä, takapyöränkotelo paikattu, webaston laatikko poistettu ja niinpäin pois. Etupyöränkotelo parasta aikaa työnalla. Kuvia tulee kunhan kamera taas eksyy hallille. Eristeeksi seiniin tulee vanhojen styroksien tilalle ilmeisesti finfoam, mutta lattian eristys mietityttää.. Kuinkahan lattian eristys onnistuisi alakautta, kun tarkoituksena ei ole lähteä purkamaan sisustusta?? Lattiaahan tässä ei ole alunperin eristetty ollenkaan.

Ja suunnitelmia:
220 voltin sähköjä varten on suunnitelmissa aggrigaatti sähköstartilla, jotta käyttö onnistuu auton sisäpuolella. Myös pistoke tolppasähköä varten ja myöhemmässä vaihdeessa vielä invertteri. Valinta näiden kesken lienee parasta toteuttaa vaihtokytkimellä? Pistorasiat kahvikeitintä ja mikroa varten ja ehkä pari muuta. Myös ulos tai siis vaikkapa tavaratilaan vielä joku pistoke ulkokäyttöä varten.
12 voltin järjestelmä, josta virtansa saa agrigaatin startti, radio, jääkaappi, Wallas-liesi, taulu-tv, vesipumput ja mahdollisesti myöhemmin asennettava primuslämmitin. Tosin primuskin on vain 5,5kw joten tietoa tarvittaisiin jotta millaisissa lämpötiloissa vielä tarkenee sisällä, ei välttämättä yöpyä, mutta kisareissuilla istuskella ja nauttia eväitä..? Ilmawebastokin olisi, mutta vielä ei sen asennus houkuttele. 12 voltin systeemiä varten tietysti tarvii laturin koneen kylkeen. Ja kun kone seisoo niin ilmeisesti aggregaatin 12v ulostulosta saa latauksen hupiakkuihin. Näin ajatellen ajoakuista asumiskäyttöä varten otetaan virta vain sisävaloille. Tosin mikäli sisävalon johtojen erottelu auton johtosarjasta onnistuu helposti, voi nekin tietysti muuttaa 12 voltin puolelle.
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Se on hienoa että Joroisten puolella on toinenkin kulkurin rakentaminen käynnissä :) ei ole aiemmin sattunut silmään tämä teidän projekti..tsemppiä askareisiin 8)
Scania K82, kyllä lähtee
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Pitänee taas hieman pitkästä aikaa kirjottaa ja todistaa että jotain tässä syksylläkin on tapahtunut. Valitettavan usein on käsi ollut kameraa nopeampi, eikä lähellekään kaikesta ole kuvia, mutta jospa näistäkin nyt jotain työn laajuudesta selviäisi.


Eli oikean kyljen osalta metallityöt ovat olla valmiina, vain eristys ja pintapellit puuttuvat:
Kuva

Palkkia ja peltiä on mennyt hurjasti, eikä kolmenmiehen voimin tehtyjä työtunteja ole laskettu. Esim kaikki koripeltejä pitelevät pystypalkit yhtä lukuunottamatta on vaihdettu:
Kuva

Tällä hetkellä työn alla on bussin vasen puoli, vaan alkaa sekin olla jo voiton puolella, tässä työnäytteenä valmis etupyöränkotelo(huomaa paikkapeltien koko):
Kuva

Uusi käytetty 300 litran tankkikin tuli hankittua, kun vanhaa 90 litraista epäiltiin hiukan pieneksi. Vaati kylläkin uuden kiinnitykset ja täyttöaukon siirtämisen oikealle paikallee. Scanian mittarikin toimii täysin yhteen volvon tankin anturin kanssa, mikä oli ilo huomata.
Kuva

Oikeastaan enää tehtävänä vasen takapyörän kotelo ja takatavaratila. Koko auto on ollut ennen hitsauksia käytönnössä joka puolelta vastaavassa kunnossa kuvia vain ei ole otettu:
Kuva
Kuva
Kuva
onre

Re: Scania Wiima 1973

Viesti Kirjoittaja onre »

Tässä voidaan puhua jo todellisesta työvoitosta. Tuo kyllä sitten varmaan kestääkin seuraavat monta kymmentä vuotta.
Vastaa Viestiin