Tein sitten keikkabussin
Tein sitten keikkabussin
*kiljuu riemusta* No niin, tänään kävin konttorilla ja nyt on vm. ' 83 Scania 82 keikkabussi vuosikatsastettuna sekä kilvissä matkailuautona 1+8 hlö Kaiken vapaa-ajan pitkin syksyä vienyt työ on nyt oikein leimalla palkittu - JIIIII-HAAAA Kirjastoauto muuttui keikkabussiksi ja lupasin itse ajaa autolla ensimmäsen keikkareissun uutena vuotena
Katsastin sen A-Katsastuksessa Mankkaalla ja sain erittäin hyvää ja asiallista palvelua. Siinä kaverit taitavat katsastaa jatkuvasti busseja, kun toimipaikka sattuu olemaan bussivarikon kanssa samassa kiinteistössä Silloin kun katsastaja tietää busseista, ei tarvitse niuhottaa turhista ja kaivella vanhentuneita sääntökirjoja. Esim. kantavuutta tuli reilut 3000 kg - kaverit vaan punnitsivat auton nykyvarusteissaan ja kantavuus kaiketi laskettiin sen pohjalta valmistajan antamiin tietoihin nojaten.
Pöytään pultattu sähkölevy kelpasi hyvin keittomahdollisuudeksi ja nimim. Haaveilijalta (suuri kiitos näin julkisesti )sopuhinnalla ostetut penkit matkustajien penkeiksi. Kiinnitys alkuperäiseen tyyliin seinäkiskoon ja toinen pää lattian läpi 10 mm pulteilla + reiluilla aluslevyillä. Totesivat vaan, että täyttää tuon ajan kiinnitysvaatimukset. Se oli sitten siinä Voin suositella kyseistä paikkaa, sieltä sai jopa etukäteen neuvoja puhelimella suoraan katsastusmieheltä, kun Hakuninmaalta vaan suositeltiin soittamaan heidän 0600-numeroonsa vaatimattomaan 3 euron tjsp. minuuttitaksaan. Eipähän tarvitse Hakuninmaalle mennä enää katsastukseenkaan
Kiitos kaikille täällä vihjeitä antaneille, projekti on nyt suuren voiton puolella, vaikka viimeistely jatkuu. En minä täältä mihinkään katoa ja kysymyksiä sekä kommentteja varmasti satelee jatkossakin
Katsastin sen A-Katsastuksessa Mankkaalla ja sain erittäin hyvää ja asiallista palvelua. Siinä kaverit taitavat katsastaa jatkuvasti busseja, kun toimipaikka sattuu olemaan bussivarikon kanssa samassa kiinteistössä Silloin kun katsastaja tietää busseista, ei tarvitse niuhottaa turhista ja kaivella vanhentuneita sääntökirjoja. Esim. kantavuutta tuli reilut 3000 kg - kaverit vaan punnitsivat auton nykyvarusteissaan ja kantavuus kaiketi laskettiin sen pohjalta valmistajan antamiin tietoihin nojaten.
Pöytään pultattu sähkölevy kelpasi hyvin keittomahdollisuudeksi ja nimim. Haaveilijalta (suuri kiitos näin julkisesti )sopuhinnalla ostetut penkit matkustajien penkeiksi. Kiinnitys alkuperäiseen tyyliin seinäkiskoon ja toinen pää lattian läpi 10 mm pulteilla + reiluilla aluslevyillä. Totesivat vaan, että täyttää tuon ajan kiinnitysvaatimukset. Se oli sitten siinä Voin suositella kyseistä paikkaa, sieltä sai jopa etukäteen neuvoja puhelimella suoraan katsastusmieheltä, kun Hakuninmaalta vaan suositeltiin soittamaan heidän 0600-numeroonsa vaatimattomaan 3 euron tjsp. minuuttitaksaan. Eipähän tarvitse Hakuninmaalle mennä enää katsastukseenkaan
Kiitos kaikille täällä vihjeitä antaneille, projekti on nyt suuren voiton puolella, vaikka viimeistely jatkuu. En minä täältä mihinkään katoa ja kysymyksiä sekä kommentteja varmasti satelee jatkossakin
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tein sitten keikkabussin
Onnea uuteen "kotiin"
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
- Truck: Hakusessa
- Location: Tampere/Sysmä
Re: Tein sitten keikkabussin
Onkos projektista kuvia missään? Olis samanlaisia suunnitelmia niin vinkkejä kaivataan:)
Re: Tein sitten keikkabussin
Kiitos kiitos, mutta nyt on pakko paljastaa, että se ei tule (onneksi ) olemaan minun kotini, vaan tein bussin tyttäreni bändille Itse en osaa soittaa enkä laulaa, vaan tytär on perinyt lahjansa hyppygeeneillä suvusta (tai sitten ex-vaimoni tietää jotain, mitä minä en tiedä ) Kuskiksikaan en lähde kuin hätätapauksessa, tämä Uuden vuoden kiertue on vaan erikoistapaus, jolla juhlistan bussin valmistumistaJone kirjoitti:Onnea uuteen "kotiin"
Kuvia on muutama ja lisää on tarkoitus ottaa - aika on vaan mennyt nyt täysin bussissa, eikä ole ehtinyt kuvia ladata mihnkään palvelimelle Mutta tuleman pitää
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: Tein sitten keikkabussin
On muuten kohtuu palkitsevaa saada bussi uuteen leimaan.
Itsellä meni vähän alle puol vuotta kun sain auton leimaan.
Hitsausta tuli opeteltua oikeen urakalla
On muuten yllättävän työläs tollasen keikkabussin teko. Tai ylipäänsä bussin teko.
Ainakin, jos joutuu yksin taivasalla sitä tekemään...
Itsellä meni vähän alle puol vuotta kun sain auton leimaan.
Hitsausta tuli opeteltua oikeen urakalla
On muuten yllättävän työläs tollasen keikkabussin teko. Tai ylipäänsä bussin teko.
Ainakin, jos joutuu yksin taivasalla sitä tekemään...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tein sitten keikkabussin
Kiitoksia vain, hienoa että sopivat ja tulivat ehjinä perille. Huomasithan että "kuormaliinatkin" sait kaupantekijäisiksi Ja jos joku vielä kaipaa niin penkkejä olisi vielä jäljellä!Joe Cool kirjoitti:Pöytään pultattu sähkölevy kelpasi hyvin keittomahdollisuudeksi ja nimim. Haaveilijalta (suuri kiitos näin julkisesti )sopuhinnalla ostetut penkit matkustajien penkeiksi.
Onnea projektille ja mielenkiinnolla odotellaan kuvia nähtäväksi!
Re: Tein sitten keikkabussin
Kuvia en ole vieläkään saanut otetuksi saati johonkin palvelimelle ladatuksi - mutta ensimmäinen keikka on heitetty! Kaikki pelasi hienosti, 1150 km ongelmitta kelin vaihdellessa vetisestä jäiseen, talviseen ja tuuliseen. Viimeistely jatkuu.
Olisiko kenellä hyvä ideoita tiivistää makuuosaston ja tavaratilan välinen seinä silä osin, mitä jää rakoa suht' huolellisesta sovituksesta huolimatta väliseinän ja bussin seinien sekä katon väliin? Vetää, totesi orkesteri
Olisiko kenellä hyvä ideoita tiivistää makuuosaston ja tavaratilan välinen seinä silä osin, mitä jää rakoa suht' huolellisesta sovituksesta huolimatta väliseinän ja bussin seinien sekä katon väliin? Vetää, totesi orkesteri
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tein sitten keikkabussin
Mitenkä lie siihen väliin vetoa tullut? Harvoin kyllä siitä kohtaa vetää niin että sitä tuntee. Sikäli jos rahtitilassa ei ole isompia aukkoja niin "tasaista" pitäisi ilman olla.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Tein sitten keikkabussin
Jäliviisautta tosin on, mutta olisi voinnut laittaa väliseinään esim. liimalla solumuovia(voihan tietty tunkea vieläkin rakoon ) tai sellaista teipillä kiinnitettävää tiivistenauhaa jota saa eri paksuisina.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Tein sitten keikkabussin
Jep, siihen vetoon lie 2-3 syytä:
- tavaratilan ovi on tiivistämättä ja siinä on sellainen 4-6 mm rako joka paikassa rautapalkkien välissä. Eli sinänsä sopivasti, että ovi toimii
- tavaratilan lämmitys on vesipatteriverkostossa olevalla puhaltimella (ns. ovipuhallin) ja jos sitä käyttää, se kierrättää ilmaa vielä.
- tavaratilaa pidin kylmänä menomatkan ja kokeilin lämmittää tulomatkan, mutta veto ei ainkaan lämitysyrityksestä parantunut.
Muita syitä en keksi.
Tiivistysvinkkejä saa esittää myös tuohon oven karmin ja oven väliin. Ajattelin käydä Etolassa katsomassa noita tiivistekumeksia. Ehkä sieltä löytyy jotain, jota voi tunkea seinänkin väliin. Katon ja väliseinän raja on vaikeampi, koska kattoverhoilu ei ole tiukasti missään taustamateriaalissa kiinni, vaan "roikkuu" tukiraudoissa ja painuu helposti 2-3 cm painettaessa.
Ja tuohon "jälkiviisauteen" - ei se mikään ylivoimainen ongelma ole. Väliseinän saa purettua tarvittaessa tavaratilan puolelta kohtuu vaivalla. Se kun on tehty 1+3 osasta vetämällä pitkillä popniiteillä kiinni teräspalkkeihin. Vain tuo iso täysleveä vaneri on pultattu tukirakenteen läpi sänkyihin asti.
- tavaratilan ovi on tiivistämättä ja siinä on sellainen 4-6 mm rako joka paikassa rautapalkkien välissä. Eli sinänsä sopivasti, että ovi toimii
- tavaratilan lämmitys on vesipatteriverkostossa olevalla puhaltimella (ns. ovipuhallin) ja jos sitä käyttää, se kierrättää ilmaa vielä.
- tavaratilaa pidin kylmänä menomatkan ja kokeilin lämmittää tulomatkan, mutta veto ei ainkaan lämitysyrityksestä parantunut.
Muita syitä en keksi.
Tiivistysvinkkejä saa esittää myös tuohon oven karmin ja oven väliin. Ajattelin käydä Etolassa katsomassa noita tiivistekumeksia. Ehkä sieltä löytyy jotain, jota voi tunkea seinänkin väliin. Katon ja väliseinän raja on vaikeampi, koska kattoverhoilu ei ole tiukasti missään taustamateriaalissa kiinni, vaan "roikkuu" tukiraudoissa ja painuu helposti 2-3 cm painettaessa.
Ja tuohon "jälkiviisauteen" - ei se mikään ylivoimainen ongelma ole. Väliseinän saa purettua tarvittaessa tavaratilan puolelta kohtuu vaivalla. Se kun on tehty 1+3 osasta vetämällä pitkillä popniiteillä kiinni teräspalkkeihin. Vain tuo iso täysleveä vaneri on pultattu tukirakenteen läpi sänkyihin asti.
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: Tein sitten keikkabussin
Mä laitoin väliseinän sisään 50mm styroxia. oli helppo muotoilla seinän ja katon muotojen mukaan, ni sai varmasti tiiviiks...
Tavaratilaan en jättäny mitään lämmitystä. Autolla ajettu syyskuusta lähtien lähemmäks 20000km ja sängyt ollu ahkerassa käytössä, eikä kukaan oo valittanu mitään...
Eli mä suosittelen, et jos saat helpolla väliseinää auki, ni laita sinne styroxia väliin. Ei pitäis ainaka vetää sen jälkeen...
Tavaratilaan en jättäny mitään lämmitystä. Autolla ajettu syyskuusta lähtien lähemmäks 20000km ja sängyt ollu ahkerassa käytössä, eikä kukaan oo valittanu mitään...
Eli mä suosittelen, et jos saat helpolla väliseinää auki, ni laita sinne styroxia väliin. Ei pitäis ainaka vetää sen jälkeen...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Tein sitten keikkabussin
Onko se tuo uretaani jo kokonaan torpattua täällä Kyllä jostain syystä veti meilläkin makuukamarin ja puuliiterin välisen seinän patteriputkiläpivienneistä. Uretaania vähän sinne rakoon ja veto loppui siihen. Seinä on eristämätön.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Tein sitten keikkabussin
Tuossa ei seinän rakenteen takia pääse uretaania ruiskauttamaan, koska seinä on "ontto" ja sitä ei oikein saa siististi siihen väliseinän ja bussin seinän väliseen rakoon säännösteltyä enää, kun seinät on jo päällystetty kankaalla. Jotain kiinteää siihen joutuu säveltämään.Lahti32 kirjoitti:Uretaania vähän sinne rakoon ja veto loppui siihen. Seinä on eristämätön.
Tuo Styrox on vähän hankala siksi, että vaikka sen takaseinän purkaisikin vielä, niin kun styroxin painaa kattoa ja seiniä vasten, jää sinne jonkin verran pintaa, jossa on pelkkä styroxia näkyvissä. Se kelmi kun on herkkää murenemaan. Mitenhän nuo finnfoamit tjsp., eivätkös ne ole kovempia pinnaltaan? Vaahtomuovi tai kumituiivisteet tietysti mukautuisivat parhaiten...?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tein sitten keikkabussin
Eihän sen vedon syy se väliseinä ole. Vika on paikattava muualta. Meidän ajamassa dösässä on ihan vaneriseinä ja matkaosassa on pakkasellakin kalsarikeli kun auton saa lämpimäksi. Takaosassa on se puhallin kyllä vaan koskaan ei ole päällä.
Se takaovi voisi olla nyt syyllinen. Rakoa oven reunoissa pitää olla että ei ole liian tiukka. Oven ulkopuolelle voi laittaa kiertämään 10cm leveän kumilistan joka on 5cm "oven päällä" ja kun luukun laittaa kiinni niin 5cm peittää karmin ja oven raon eikä viima ja lumi kiusaa niin paljoa. Kesällä tulee uskomaton määrä hiekkaa tommosista rakosista ja siitä ei taas kamat tykkää.
Se takaovi voisi olla nyt syyllinen. Rakoa oven reunoissa pitää olla että ei ole liian tiukka. Oven ulkopuolelle voi laittaa kiertämään 10cm leveän kumilistan joka on 5cm "oven päällä" ja kun luukun laittaa kiinni niin 5cm peittää karmin ja oven raon eikä viima ja lumi kiusaa niin paljoa. Kesällä tulee uskomaton määrä hiekkaa tommosista rakosista ja siitä ei taas kamat tykkää.
Re: Tein sitten keikkabussin
Juu, tottahan se on, että ei se seinä siellä omia aikojaan vedä Täytyy tuossa ottaa toinen kaveri ajamaan ja kömpiä itse punkkaan tutkimaan vetoa eri tilanteissa. Ei uskalla luottaa nuoriso-orkesterin analyysikykyyn Testivaiheessa on helpo vaikka roudarinteipillä tukkia se taka(sivu) ovi ja katsoa miten se vetoon vaikuttaa. Kun vedon saa pois, voi seinää vielä tarvittaessa tilkitäkin, koska takaosa on kuitenkin kylmempi, kuin makuuosasto.Jone kirjoitti:Eihän sen vedon syy se väliseinä ole. Vika on paikattava muualta.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Tein sitten keikkabussin
Mitenkäs olis tollanen elementtiseinien saumanauha siis sellanen solumuoviletku tosin ilman reikää saa vissiin eri paksuisina
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tein sitten keikkabussin
Aaah siis lastausovi onkin kyljessä? Se voi kyllä herkästi alkaa vetämään kun viima nuolee bussin kylkeä.Joe Cool kirjoitti: Testivaiheessa on helpo vaikka roudarinteipillä tukkia se taka(sivu) ovi ja katsoa miten se vetoon vaikuttaa.
Re: Tein sitten keikkabussin
Taisin joskus lupailla kuvia projektista. No en ole saanut otetuksi, mutta tässä YLEX:n video bussista, jos jota kuta kiinnostaa kurkata. Provinssin "keikkabussiratsia"
Tekijä itse näkyy myös siinä voileipätarjotin kädessä Harrikka-lipiksessään
http://ylex.yle.fi/ylex-areena/provinss ... o-helsinki
Tekijä itse näkyy myös siinä voileipätarjotin kädessä Harrikka-lipiksessään
http://ylex.yle.fi/ylex-areena/provinss ... o-helsinki
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein sitten keikkabussin
Hienon auton olet tehnyt!
ONNITTELEN
ONNITTELEN
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Tein sitten keikkabussin
Hieno peli
Missäpäin pyöritte elokuussa, vois tulla moikkaamaan jos kohille sattuu.
Missäpäin pyöritte elokuussa, vois tulla moikkaamaan jos kohille sattuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tein sitten keikkabussin
Varsinkin penkit on todella tyylikkäät
Harmi kun ei satuttu provinssiin samaan aikaan, me oltiin siellä lauantai ilta.
Harmi kun ei satuttu provinssiin samaan aikaan, me oltiin siellä lauantai ilta.
Re: Tein sitten keikkabussin
Tässä elokuun kiertuetta.Puu Tiainen kirjoitti: Missäpäin pyöritte elokuussa, vois tulla moikkaamaan jos kohille sattuu.
31 heinä 2009 DOWN BY THE LAITURI Turku
01 elo 2009 Osmantupa Eura
08 elo 2009 Konsta Kaustinen
14 elo 2009 Aukusti Rock Jalasjärvi
15 elo 2009 Night Factory Harjavalta
29 elo 2009 Night Club Forty 46 Six Nivala
Itse en vielä tiedä, ajanko noista mitään, mutta jos jonkun ajan, niin luultavsti tuon heinä-/elokuun taitteen Turun ja Euran keikat. Jos joku on keikoille tulossa moikkaamaan ja bussia katsomaan, niin YV:na saa panna viestiä
Ja kiitos kehuista ja kannustuksesta kaikille. Ei tätä voi oikein samalla hienousasteikolla mitata, kuin noita monen teidän viimeisen päälle hiottuja "oikeita" matkailuprojektejanne. Tämä on tehty mahdollisimman nopeasti mahdolllisimman tarkoituksenmukaiseksi juuri tämän bändin tarpeisiin. Yksityiskohtien jalostamiseen ei ole jäänyt aikaa ja toimivuus on tässä projektissa ollut aina ensimmäisellä sijalla No matkailuahan se on toki tämäkin, nyt on jo yli 10 000 km taitettu ja itse olen ajanut ehkä neljänneksen tuosta ...