Tein sitten keikkabussin

Kerro omasta projektistasi
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

*kiljuu riemusta* No niin, tänään kävin konttorilla ja nyt on vm. ' 83 Scania 82 keikkabussi vuosikatsastettuna sekä kilvissä matkailuautona 1+8 hlö 8) 8) 8) Kaiken vapaa-ajan pitkin syksyä vienyt työ on nyt oikein leimalla palkittu - JIIIII-HAAAA :mrgreen: :mrgreen: Kirjastoauto muuttui keikkabussiksi ja lupasin itse ajaa autolla ensimmäsen keikkareissun uutena vuotena :D

Katsastin sen A-Katsastuksessa Mankkaalla ja sain erittäin hyvää ja asiallista palvelua. Siinä kaverit taitavat katsastaa jatkuvasti busseja, kun toimipaikka sattuu olemaan bussivarikon kanssa samassa kiinteistössä :D Silloin kun katsastaja tietää busseista, ei tarvitse niuhottaa turhista ja kaivella vanhentuneita sääntökirjoja. Esim. kantavuutta tuli reilut 3000 kg - kaverit vaan punnitsivat auton nykyvarusteissaan ja kantavuus kaiketi laskettiin sen pohjalta valmistajan antamiin tietoihin nojaten.

Pöytään pultattu sähkölevy kelpasi hyvin keittomahdollisuudeksi ja nimim. Haaveilijalta (suuri kiitos näin julkisesti :!: )sopuhinnalla ostetut penkit matkustajien penkeiksi. Kiinnitys alkuperäiseen tyyliin seinäkiskoon ja toinen pää lattian läpi 10 mm pulteilla + reiluilla aluslevyillä. Totesivat vaan, että täyttää tuon ajan kiinnitysvaatimukset. Se oli sitten siinä :idea: Voin suositella kyseistä paikkaa, sieltä sai jopa etukäteen neuvoja puhelimella suoraan katsastusmieheltä, kun Hakuninmaalta vaan suositeltiin soittamaan heidän 0600-numeroonsa vaatimattomaan 3 euron tjsp. minuuttitaksaan. Eipähän tarvitse Hakuninmaalle mennä enää katsastukseenkaan :twisted:

Kiitos kaikille täällä vihjeitä antaneille, projekti on nyt suuren voiton puolella, vaikka viimeistely jatkuu. En minä täältä mihinkään katoa ja kysymyksiä sekä kommentteja varmasti satelee jatkossakin :mrgreen:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Onnea uuteen "kotiin" :wink:
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Onkos projektista kuvia missään? Olis samanlaisia suunnitelmia niin vinkkejä kaivataan:)
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jone kirjoitti:Onnea uuteen "kotiin" :wink:
Kiitos kiitos, mutta nyt on pakko paljastaa, että se ei tule (onneksi :oops: ) olemaan minun kotini, vaan tein bussin tyttäreni bändille 8) Itse en osaa soittaa enkä laulaa, vaan tytär on perinyt lahjansa hyppygeeneillä suvusta (tai sitten ex-vaimoni tietää jotain, mitä minä en tiedä :mrgreen: :mrgreen: ) Kuskiksikaan en lähde kuin hätätapauksessa, tämä Uuden vuoden kiertue on vaan erikoistapaus, jolla juhlistan bussin valmistumista :lol:

Kuvia on muutama ja lisää on tarkoitus ottaa - aika on vaan mennyt nyt täysin bussissa, eikä ole ehtinyt kuvia ladata mihnkään palvelimelle :D Mutta tuleman pitää :D
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja blackant »

On muuten kohtuu palkitsevaa saada bussi uuteen leimaan.
Itsellä meni vähän alle puol vuotta kun sain auton leimaan.
Hitsausta tuli opeteltua oikeen urakalla :lol:
On muuten yllättävän työläs tollasen keikkabussin teko. Tai ylipäänsä bussin teko.
Ainakin, jos joutuu yksin taivasalla sitä tekemään... :D
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Joe Cool kirjoitti:Pöytään pultattu sähkölevy kelpasi hyvin keittomahdollisuudeksi ja nimim. Haaveilijalta (suuri kiitos näin julkisesti :!: )sopuhinnalla ostetut penkit matkustajien penkeiksi.
Kiitoksia vain, hienoa että sopivat ja tulivat ehjinä perille. Huomasithan että "kuormaliinatkin" sait kaupantekijäisiksi :wink: Ja jos joku vielä kaipaa niin penkkejä olisi vielä jäljellä! :D
Onnea projektille ja mielenkiinnolla odotellaan kuvia nähtäväksi!
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kuvia en ole vieläkään saanut otetuksi saati johonkin palvelimelle ladatuksi - mutta ensimmäinen keikka on heitetty! Kaikki pelasi hienosti, 1150 km ongelmitta kelin vaihdellessa vetisestä jäiseen, talviseen ja tuuliseen. Viimeistely jatkuu.

Olisiko kenellä hyvä ideoita tiivistää makuuosaston ja tavaratilan välinen seinä silä osin, mitä jää rakoa suht' huolellisesta sovituksesta huolimatta väliseinän ja bussin seinien sekä katon väliin? Vetää, totesi orkesteri :(
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mitenkä lie siihen väliin vetoa tullut? Harvoin kyllä siitä kohtaa vetää niin että sitä tuntee. Sikäli jos rahtitilassa ei ole isompia aukkoja niin "tasaista" pitäisi ilman olla.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jäliviisautta tosin on, mutta olisi voinnut laittaa väliseinään esim. liimalla solumuovia(voihan tietty tunkea vieläkin rakoon :wink: ) tai sellaista teipillä kiinnitettävää tiivistenauhaa jota saa eri paksuisina.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jep, siihen vetoon lie 2-3 syytä:
- tavaratilan ovi on tiivistämättä ja siinä on sellainen 4-6 mm rako joka paikassa rautapalkkien välissä. Eli sinänsä sopivasti, että ovi toimii
- tavaratilan lämmitys on vesipatteriverkostossa olevalla puhaltimella (ns. ovipuhallin) ja jos sitä käyttää, se kierrättää ilmaa vielä.
- tavaratilaa pidin kylmänä menomatkan ja kokeilin lämmittää tulomatkan, mutta veto ei ainkaan lämitysyrityksestä parantunut.

Muita syitä en keksi.

Tiivistysvinkkejä saa esittää myös tuohon oven karmin ja oven väliin. Ajattelin käydä Etolassa katsomassa noita tiivistekumeksia. Ehkä sieltä löytyy jotain, jota voi tunkea seinänkin väliin. Katon ja väliseinän raja on vaikeampi, koska kattoverhoilu ei ole tiukasti missään taustamateriaalissa kiinni, vaan "roikkuu" tukiraudoissa ja painuu helposti 2-3 cm painettaessa.

Ja tuohon "jälkiviisauteen" - ei se mikään ylivoimainen ongelma ole. Väliseinän saa purettua tarvittaessa tavaratilan puolelta kohtuu vaivalla. Se kun on tehty 1+3 osasta vetämällä pitkillä popniiteillä kiinni teräspalkkeihin. Vain tuo iso täysleveä vaneri on pultattu tukirakenteen läpi sänkyihin asti.
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja blackant »

Mä laitoin väliseinän sisään 50mm styroxia. oli helppo muotoilla seinän ja katon muotojen mukaan, ni sai varmasti tiiviiks...
Tavaratilaan en jättäny mitään lämmitystä. Autolla ajettu syyskuusta lähtien lähemmäks 20000km ja sängyt ollu ahkerassa käytössä, eikä kukaan oo valittanu mitään... 8)
Eli mä suosittelen, et jos saat helpolla väliseinää auki, ni laita sinne styroxia väliin. Ei pitäis ainaka vetää sen jälkeen...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko se tuo uretaani jo kokonaan torpattua täällä :wink: Kyllä jostain syystä veti meilläkin makuukamarin ja puuliiterin välisen seinän patteriputkiläpivienneistä. Uretaania vähän sinne rakoon ja veto loppui siihen. Seinä on eristämätön.
Tulevaisuus on sähköinen
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Lahti32 kirjoitti:Uretaania vähän sinne rakoon ja veto loppui siihen. Seinä on eristämätön.
Tuossa ei seinän rakenteen takia pääse uretaania ruiskauttamaan, koska seinä on "ontto" ja sitä ei oikein saa siististi siihen väliseinän ja bussin seinän väliseen rakoon säännösteltyä enää, kun seinät on jo päällystetty kankaalla. Jotain kiinteää siihen joutuu säveltämään.

Tuo Styrox on vähän hankala siksi, että vaikka sen takaseinän purkaisikin vielä, niin kun styroxin painaa kattoa ja seiniä vasten, jää sinne jonkin verran pintaa, jossa on pelkkä styroxia näkyvissä. Se kelmi kun on herkkää murenemaan. Mitenhän nuo finnfoamit tjsp., eivätkös ne ole kovempia pinnaltaan? Vaahtomuovi tai kumituiivisteet tietysti mukautuisivat parhaiten...?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eihän sen vedon syy se väliseinä ole. Vika on paikattava muualta. Meidän ajamassa dösässä on ihan vaneriseinä ja matkaosassa on pakkasellakin kalsarikeli kun auton saa lämpimäksi. Takaosassa on se puhallin kyllä vaan koskaan ei ole päällä.

Se takaovi voisi olla nyt syyllinen. Rakoa oven reunoissa pitää olla että ei ole liian tiukka. Oven ulkopuolelle voi laittaa kiertämään 10cm leveän kumilistan joka on 5cm "oven päällä" ja kun luukun laittaa kiinni niin 5cm peittää karmin ja oven raon eikä viima ja lumi kiusaa niin paljoa. Kesällä tulee uskomaton määrä hiekkaa tommosista rakosista ja siitä ei taas kamat tykkää.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jone kirjoitti:Eihän sen vedon syy se väliseinä ole. Vika on paikattava muualta.
Juu, tottahan se on, että ei se seinä siellä omia aikojaan vedä :) Täytyy tuossa ottaa toinen kaveri ajamaan ja kömpiä itse punkkaan tutkimaan vetoa eri tilanteissa. Ei uskalla luottaa nuoriso-orkesterin analyysikykyyn :mrgreen: Testivaiheessa on helpo vaikka roudarinteipillä tukkia se taka(sivu) ovi ja katsoa miten se vetoon vaikuttaa. Kun vedon saa pois, voi seinää vielä tarvittaessa tilkitäkin, koska takaosa on kuitenkin kylmempi, kuin makuuosasto.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mitenkäs olis tollanen elementtiseinien saumanauha siis sellanen solumuoviletku tosin ilman reikää :lol: saa vissiin eri paksuisina :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joe Cool kirjoitti: Testivaiheessa on helpo vaikka roudarinteipillä tukkia se taka(sivu) ovi ja katsoa miten se vetoon vaikuttaa.
Aaah siis lastausovi onkin kyljessä? Se voi kyllä herkästi alkaa vetämään kun viima nuolee bussin kylkeä.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Taisin joskus lupailla kuvia projektista. No en ole saanut otetuksi, mutta tässä YLEX:n video bussista, jos jota kuta kiinnostaa kurkata. Provinssin "keikkabussiratsia" :D

Tekijä itse näkyy myös siinä voileipätarjotin kädessä Harrikka-lipiksessään :mrgreen:

http://ylex.yle.fi/ylex-areena/provinss ... o-helsinki
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Hienon auton olet tehnyt!
ONNITTELEN :D
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hieno peli :)
Missäpäin pyöritte elokuussa, vois tulla moikkaamaan jos kohille sattuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Varsinkin penkit on todella tyylikkäät :wink:
Harmi kun ei satuttu provinssiin samaan aikaan, me oltiin siellä lauantai ilta.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Tein sitten keikkabussin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Puu Tiainen kirjoitti: Missäpäin pyöritte elokuussa, vois tulla moikkaamaan jos kohille sattuu.
Tässä elokuun kiertuetta.
31 heinä 2009 DOWN BY THE LAITURI Turku
01 elo 2009 Osmantupa Eura
08 elo 2009 Konsta Kaustinen
14 elo 2009 Aukusti Rock Jalasjärvi
15 elo 2009 Night Factory Harjavalta
29 elo 2009 Night Club Forty 46 Six Nivala

Itse en vielä tiedä, ajanko noista mitään, mutta jos jonkun ajan, niin luultavsti tuon heinä-/elokuun taitteen Turun ja Euran keikat. Jos joku on keikoille tulossa moikkaamaan ja bussia katsomaan, niin YV:na saa panna viestiä :D

Ja kiitos kehuista ja kannustuksesta kaikille. Ei tätä voi oikein samalla hienousasteikolla mitata, kuin noita monen teidän viimeisen päälle hiottuja "oikeita" matkailuprojektejanne. Tämä on tehty mahdollisimman nopeasti mahdolllisimman tarkoituksenmukaiseksi juuri tämän bändin tarpeisiin. Yksityiskohtien jalostamiseen ei ole jäänyt aikaa ja toimivuus on tässä projektissa ollut aina ensimmäisellä sijalla :) No matkailuahan se on toki tämäkin, nyt on jo yli 10 000 km taitettu ja itse olen ajanut ehkä neljänneksen tuosta ...
Vastaa Viestiin