Rodmanin Renault Master 1991

Kerro omasta projektistasi
rodman

Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja rodman »

Terve kaikille...

Uusi tällä foorumilla ja tullut lueskeltua tätä kesän ajan.

Entinen auto oli GMC Vandura jossa oli hieman ahdasta...joten kesä etsittiin ja kun sopivaa ei tullut vastaan niin kaverilla oli Renault Master 1991, joka on tuotu ruotsista ja on entinen invabussi( 9 istumapaikaa+ 3 pyörätuolipaikaa) ja joka rekisteröity nyt kuorma-autoksi.

Itselläni on myös kevytkuorkki MB 508 -80 joten 508:ia etsittiin muttei sattunut löytymään sopivaa joten Renu saa nyt kelvata vaikka ko. autosta on viimekesältä huonoja kokemuksia...lähdettiin Turkua kohti ja 100 km päästä alkoivat virrat loppua joten nilkutettiin Peräseinäjoelle sukulaisten luokse ja seuraavana päivänä ajettiin 200 km koko päivä takaisin...loma loppui siihen kun korjasin sähköja ja palautin auton kaverilleni.

Joten nyt auton omistajana käyn sähköt ensimmäisenä läpi.

Autoa on tarkoitus jatkaa ja korottaa hieman nyt syksyn aikana ja katsastaa matkailuautoksi , (ostin nimittäin kaksi autoa joten jatkos/korotus tulee toisesta samanlaisesta.)

Kuvia laittelen tuonne Gallerian puolelle kunhan siirrän niitä koneelle...

Nimimerkki Rodman tulee noista rodien rakentelusta...

T Juha S Nivalasta
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja B9M »

Tervetuloa porukkaan! Tv. Ari
#048
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tervetuloa foorumille!
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa ! Jännä nähdä tuo jatkoprojekti :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
rodman

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja rodman »

Vuosikatsastuksessa käytin ja sanomista tuli hieman yläpallosta ja raidetangonpäästä, pieni reikä ja käsijarru jumissa eli ei pahoja yllätyksiä. Laittelin sähköt kuntoon ja jarrut tuntuivat toimivan hyvin mitä nyt tuo käsijarru tuntui aika kankealta joten sitä osasin odottaakin että toimii huonosti. Uudet osat tilattu joten voi keskittyä muihin töihin.

Kaveri toi jatkoprojektiin käytettävän auton tänään illalla pihalle joten sitä huomenna voisi jo leikata... :D

Pahin ongelma ilmestyi taas ajossa...kesken ajon kierrokset putosivat ja auto ei kulkenut kuin 60 km/h ja kaasu pohjassa tuntui sammuvan??? kotiin päästiin kyllä eli sama vika kuin viimevuonna :evil:

Kotona auto toimi välillä oikein...sitten huomasin polttoaineputkessa ilmakuplia eli vika varmaan löytyy sieltä...

Mittaripaneelia tein viikonloppuna kun laittelin noita sähköja kuntoon. kuvatus löytyy galleriasta.

jatkuu...
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Pari vuotta sitten meillä korotettiin 508 samalla systeemillä. Toisesta autosta leikattiin katto+ 30cm yläseinää ja hitsiliimalla kiinni korotettavaan autoon. Lopputulos on hyvä. Perää on joku jatkanut aikanaan joskus 80-luvulla. Katsastusmiehen neuvojen mukaan tehtiin, muutoskatsastaa ei tarvinnut kun on erikoisauton papereilla. Painossa ei tapahtunut oleellisia muutoksia. Sen minkä 30 cm lisää seinäpeltiä painaa säästi kun heivasi vanhan kaasujääkaapin kankaalle. Nyt on pari kesää ajeltu korotetulla versiolla ja kyllä kannatti. Itse kun värkkäilee mittojensa ja toiveitteinsa mukaan saa sellaisen kun haluaa. En kyllä vaihtaisi itse rakenneltua mihinkään valmiiseen kuttaperkkaan mistään hinnasta. Mukava punkassa maatessaan katella kiesiä ja muistella kun sitä rakenneltiin. Ja tietääpähän miten se on tehty. Onnea vaan rojektiin!
rodman

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja rodman »

Toisesta autosta leikkasin takaosan/katon pois ja ohjaamon kohdan viime viikolla...ovat nyt lumessa tuossa pihalla.

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2507

Osia odoteltu jo viikko ja tänään kun soittelin perään niin yhtä osaa ei ole varastossa => muitakaan ei ole lähetetty tietystikkään...ja auto odottaa pukeilla että saisi uudet osat vaihdettua, tosin sillävälin olen poistanut verhoukset ja villat takaosasta ja villat olivat hieman märät ikkunoiden kohdalta jossa on huonot tiivisteet, katossa villat kuivia.

Itse miettinyt tuota eristämistä ja tekisi mieli laittaa villat uudestaan koska eivät olleet märkiä entisetkään :?

Ikkunat tulee vaihtumaan parempiin kun on ollet varastossa jo kahdeksan vuotta. (Onneksi ei ole tullut hävittettyä niitä minnekkään)


Lämpöpatterit sain nimimerkki "Touhumaa"lta joka niitä kauppaa tuolla kauppapaikalla.
Kiitokset Touhumaalle.

T juha
housetruck
Rattimajuri
Viestit: 234
Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
Truck: MB 508
Location: Rautavaara

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja housetruck »

Villalla mekin eristettiin katto pari vuotta sitten. Peltiin liimasin routamaton hikoilun estäjäksi (sain sen neuvon yhdeltä firmalta joka rakentaa asuntoautoja peltikuorisiin pakuihin) Villan ja verhoilupanelin välissä on vielä tinapaperi kosteussulkuna. Kuivana on pysynyt vaikka kiesillä on matkailtu talvellakin kovilla pakkasilla jolloin lämpötilaerot on suuria ja kosteutta herkästi kertyy. Viime talvena tein kattoon reikää kamiinan torvea varten ja kuivana oli paikat. Kannattaa liimata se routamatto sinne ensin ja sitten vasta villat.
rodman

Re: Rodmanin Renault Master 1991

Viesti Kirjoittaja rodman »

Vuosikatsastus meni läpi toisella ja hyvä olikin että tuli takajarrut aukaistua oli nimittäin yksi sylinteri jo pulauttamassa mäntää ulos koska toinen mäntä jumissa mutta nyt on uudet sylinterit+ kengät+käsijarruvaijerit joten jarruistahan tuli jopa hyvät.

Katsastuskonttorilla kyselty muutoksista ja konttorin mielestä kannattaisi pitää kuorma-autona ja sisustaa se.

Väliseinä kun on ruuvattaa malllia niin se pitäisi siirtää taakse niin että jää 80 cm pituinen tavaratila koko korkeudelta.

Kuormaa pitää olla yli puolet kantavuudesta eli henkilömäärä selviää vasta painonmittauksen jälkeen...

Myös "Ajoneuvon takakulman sivusiirtymä vaatimus" (=ohje nro: 1618/208/2004) olisi otettava huomioon, ohje on "Takakulman sivuttainen siirtymä uuteen tyyppiin kuuluvassa N-luokan ajoneuvossa", tämä ohje oetaaan huomioon kun jatkaa autoa muita vaatimuksia ei ole.

Onneksi Direktiivin 2003/19/EY Liitteen 1 kohdan 7.6.4 mukaan muita selvityksiä takakulman sivusiirtymän suhteen ei tarvita , jos takaylitys on korkeintaan 60 % akselivälistä.

Oma jatkos on juuri alle tuon 60 % joten ei tarvitse laskelmia esittää.

Foorumillakin on erilaisia ohjeitä väliseinistä ja sen paikoista joka kyllä riippuu täysin näköjään konttorista :D eli eivät tosiaankaan itse konttorilla tiedä joten kannattaa kysyä eri konttoreilta

Itse olen kysynyt kolmelta konttorilta ja jokaiselta "lupa" rakentaa asunto-auto tai sisustaa kuorma-auto mutta eri ohjeilla...

Rakennuksesta:
-Lisälämppärin tein irroittamalla 240 volvosta lämmityslaitteen kokonaisena ja laitoin sen apukuskin istuimen alle ja tulee lämmintä...

-Jatkoshomma voi siirtyä keväälle jos en saa autoa jonnekkin sisätiloihin hitsauksen ja pohjamaalauksen ajaksi.

palaillaan...
Vastaa Viestiin