Rodmanin Renault Master 1991
Rodmanin Renault Master 1991
Terve kaikille...
Uusi tällä foorumilla ja tullut lueskeltua tätä kesän ajan.
Entinen auto oli GMC Vandura jossa oli hieman ahdasta...joten kesä etsittiin ja kun sopivaa ei tullut vastaan niin kaverilla oli Renault Master 1991, joka on tuotu ruotsista ja on entinen invabussi( 9 istumapaikaa+ 3 pyörätuolipaikaa) ja joka rekisteröity nyt kuorma-autoksi.
Itselläni on myös kevytkuorkki MB 508 -80 joten 508:ia etsittiin muttei sattunut löytymään sopivaa joten Renu saa nyt kelvata vaikka ko. autosta on viimekesältä huonoja kokemuksia...lähdettiin Turkua kohti ja 100 km päästä alkoivat virrat loppua joten nilkutettiin Peräseinäjoelle sukulaisten luokse ja seuraavana päivänä ajettiin 200 km koko päivä takaisin...loma loppui siihen kun korjasin sähköja ja palautin auton kaverilleni.
Joten nyt auton omistajana käyn sähköt ensimmäisenä läpi.
Autoa on tarkoitus jatkaa ja korottaa hieman nyt syksyn aikana ja katsastaa matkailuautoksi , (ostin nimittäin kaksi autoa joten jatkos/korotus tulee toisesta samanlaisesta.)
Kuvia laittelen tuonne Gallerian puolelle kunhan siirrän niitä koneelle...
Nimimerkki Rodman tulee noista rodien rakentelusta...
T Juha S Nivalasta
Uusi tällä foorumilla ja tullut lueskeltua tätä kesän ajan.
Entinen auto oli GMC Vandura jossa oli hieman ahdasta...joten kesä etsittiin ja kun sopivaa ei tullut vastaan niin kaverilla oli Renault Master 1991, joka on tuotu ruotsista ja on entinen invabussi( 9 istumapaikaa+ 3 pyörätuolipaikaa) ja joka rekisteröity nyt kuorma-autoksi.
Itselläni on myös kevytkuorkki MB 508 -80 joten 508:ia etsittiin muttei sattunut löytymään sopivaa joten Renu saa nyt kelvata vaikka ko. autosta on viimekesältä huonoja kokemuksia...lähdettiin Turkua kohti ja 100 km päästä alkoivat virrat loppua joten nilkutettiin Peräseinäjoelle sukulaisten luokse ja seuraavana päivänä ajettiin 200 km koko päivä takaisin...loma loppui siihen kun korjasin sähköja ja palautin auton kaverilleni.
Joten nyt auton omistajana käyn sähköt ensimmäisenä läpi.
Autoa on tarkoitus jatkaa ja korottaa hieman nyt syksyn aikana ja katsastaa matkailuautoksi , (ostin nimittäin kaksi autoa joten jatkos/korotus tulee toisesta samanlaisesta.)
Kuvia laittelen tuonne Gallerian puolelle kunhan siirrän niitä koneelle...
Nimimerkki Rodman tulee noista rodien rakentelusta...
T Juha S Nivalasta
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Tervetuloa foorumille!
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Tervetuloa ! Jännä nähdä tuo jatkoprojekti
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Vuosikatsastuksessa käytin ja sanomista tuli hieman yläpallosta ja raidetangonpäästä, pieni reikä ja käsijarru jumissa eli ei pahoja yllätyksiä. Laittelin sähköt kuntoon ja jarrut tuntuivat toimivan hyvin mitä nyt tuo käsijarru tuntui aika kankealta joten sitä osasin odottaakin että toimii huonosti. Uudet osat tilattu joten voi keskittyä muihin töihin.
Kaveri toi jatkoprojektiin käytettävän auton tänään illalla pihalle joten sitä huomenna voisi jo leikata...
Pahin ongelma ilmestyi taas ajossa...kesken ajon kierrokset putosivat ja auto ei kulkenut kuin 60 km/h ja kaasu pohjassa tuntui sammuvan??? kotiin päästiin kyllä eli sama vika kuin viimevuonna
Kotona auto toimi välillä oikein...sitten huomasin polttoaineputkessa ilmakuplia eli vika varmaan löytyy sieltä...
Mittaripaneelia tein viikonloppuna kun laittelin noita sähköja kuntoon. kuvatus löytyy galleriasta.
jatkuu...
Kaveri toi jatkoprojektiin käytettävän auton tänään illalla pihalle joten sitä huomenna voisi jo leikata...
Pahin ongelma ilmestyi taas ajossa...kesken ajon kierrokset putosivat ja auto ei kulkenut kuin 60 km/h ja kaasu pohjassa tuntui sammuvan??? kotiin päästiin kyllä eli sama vika kuin viimevuonna
Kotona auto toimi välillä oikein...sitten huomasin polttoaineputkessa ilmakuplia eli vika varmaan löytyy sieltä...
Mittaripaneelia tein viikonloppuna kun laittelin noita sähköja kuntoon. kuvatus löytyy galleriasta.
jatkuu...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Pari vuotta sitten meillä korotettiin 508 samalla systeemillä. Toisesta autosta leikattiin katto+ 30cm yläseinää ja hitsiliimalla kiinni korotettavaan autoon. Lopputulos on hyvä. Perää on joku jatkanut aikanaan joskus 80-luvulla. Katsastusmiehen neuvojen mukaan tehtiin, muutoskatsastaa ei tarvinnut kun on erikoisauton papereilla. Painossa ei tapahtunut oleellisia muutoksia. Sen minkä 30 cm lisää seinäpeltiä painaa säästi kun heivasi vanhan kaasujääkaapin kankaalle. Nyt on pari kesää ajeltu korotetulla versiolla ja kyllä kannatti. Itse kun värkkäilee mittojensa ja toiveitteinsa mukaan saa sellaisen kun haluaa. En kyllä vaihtaisi itse rakenneltua mihinkään valmiiseen kuttaperkkaan mistään hinnasta. Mukava punkassa maatessaan katella kiesiä ja muistella kun sitä rakenneltiin. Ja tietääpähän miten se on tehty. Onnea vaan rojektiin!
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Toisesta autosta leikkasin takaosan/katon pois ja ohjaamon kohdan viime viikolla...ovat nyt lumessa tuossa pihalla.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2507
Osia odoteltu jo viikko ja tänään kun soittelin perään niin yhtä osaa ei ole varastossa => muitakaan ei ole lähetetty tietystikkään...ja auto odottaa pukeilla että saisi uudet osat vaihdettua, tosin sillävälin olen poistanut verhoukset ja villat takaosasta ja villat olivat hieman märät ikkunoiden kohdalta jossa on huonot tiivisteet, katossa villat kuivia.
Itse miettinyt tuota eristämistä ja tekisi mieli laittaa villat uudestaan koska eivät olleet märkiä entisetkään
Ikkunat tulee vaihtumaan parempiin kun on ollet varastossa jo kahdeksan vuotta. (Onneksi ei ole tullut hävittettyä niitä minnekkään)
Lämpöpatterit sain nimimerkki "Touhumaa"lta joka niitä kauppaa tuolla kauppapaikalla.
Kiitokset Touhumaalle.
T juha
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2507
Osia odoteltu jo viikko ja tänään kun soittelin perään niin yhtä osaa ei ole varastossa => muitakaan ei ole lähetetty tietystikkään...ja auto odottaa pukeilla että saisi uudet osat vaihdettua, tosin sillävälin olen poistanut verhoukset ja villat takaosasta ja villat olivat hieman märät ikkunoiden kohdalta jossa on huonot tiivisteet, katossa villat kuivia.
Itse miettinyt tuota eristämistä ja tekisi mieli laittaa villat uudestaan koska eivät olleet märkiä entisetkään
Ikkunat tulee vaihtumaan parempiin kun on ollet varastossa jo kahdeksan vuotta. (Onneksi ei ole tullut hävittettyä niitä minnekkään)
Lämpöpatterit sain nimimerkki "Touhumaa"lta joka niitä kauppaa tuolla kauppapaikalla.
Kiitokset Touhumaalle.
T juha
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Villalla mekin eristettiin katto pari vuotta sitten. Peltiin liimasin routamaton hikoilun estäjäksi (sain sen neuvon yhdeltä firmalta joka rakentaa asuntoautoja peltikuorisiin pakuihin) Villan ja verhoilupanelin välissä on vielä tinapaperi kosteussulkuna. Kuivana on pysynyt vaikka kiesillä on matkailtu talvellakin kovilla pakkasilla jolloin lämpötilaerot on suuria ja kosteutta herkästi kertyy. Viime talvena tein kattoon reikää kamiinan torvea varten ja kuivana oli paikat. Kannattaa liimata se routamatto sinne ensin ja sitten vasta villat.
Re: Rodmanin Renault Master 1991
Vuosikatsastus meni läpi toisella ja hyvä olikin että tuli takajarrut aukaistua oli nimittäin yksi sylinteri jo pulauttamassa mäntää ulos koska toinen mäntä jumissa mutta nyt on uudet sylinterit+ kengät+käsijarruvaijerit joten jarruistahan tuli jopa hyvät.
Katsastuskonttorilla kyselty muutoksista ja konttorin mielestä kannattaisi pitää kuorma-autona ja sisustaa se.
Väliseinä kun on ruuvattaa malllia niin se pitäisi siirtää taakse niin että jää 80 cm pituinen tavaratila koko korkeudelta.
Kuormaa pitää olla yli puolet kantavuudesta eli henkilömäärä selviää vasta painonmittauksen jälkeen...
Myös "Ajoneuvon takakulman sivusiirtymä vaatimus" (=ohje nro: 1618/208/2004) olisi otettava huomioon, ohje on "Takakulman sivuttainen siirtymä uuteen tyyppiin kuuluvassa N-luokan ajoneuvossa", tämä ohje oetaaan huomioon kun jatkaa autoa muita vaatimuksia ei ole.
Onneksi Direktiivin 2003/19/EY Liitteen 1 kohdan 7.6.4 mukaan muita selvityksiä takakulman sivusiirtymän suhteen ei tarvita , jos takaylitys on korkeintaan 60 % akselivälistä.
Oma jatkos on juuri alle tuon 60 % joten ei tarvitse laskelmia esittää.
Foorumillakin on erilaisia ohjeitä väliseinistä ja sen paikoista joka kyllä riippuu täysin näköjään konttorista eli eivät tosiaankaan itse konttorilla tiedä joten kannattaa kysyä eri konttoreilta
Itse olen kysynyt kolmelta konttorilta ja jokaiselta "lupa" rakentaa asunto-auto tai sisustaa kuorma-auto mutta eri ohjeilla...
Rakennuksesta:
-Lisälämppärin tein irroittamalla 240 volvosta lämmityslaitteen kokonaisena ja laitoin sen apukuskin istuimen alle ja tulee lämmintä...
-Jatkoshomma voi siirtyä keväälle jos en saa autoa jonnekkin sisätiloihin hitsauksen ja pohjamaalauksen ajaksi.
palaillaan...
Katsastuskonttorilla kyselty muutoksista ja konttorin mielestä kannattaisi pitää kuorma-autona ja sisustaa se.
Väliseinä kun on ruuvattaa malllia niin se pitäisi siirtää taakse niin että jää 80 cm pituinen tavaratila koko korkeudelta.
Kuormaa pitää olla yli puolet kantavuudesta eli henkilömäärä selviää vasta painonmittauksen jälkeen...
Myös "Ajoneuvon takakulman sivusiirtymä vaatimus" (=ohje nro: 1618/208/2004) olisi otettava huomioon, ohje on "Takakulman sivuttainen siirtymä uuteen tyyppiin kuuluvassa N-luokan ajoneuvossa", tämä ohje oetaaan huomioon kun jatkaa autoa muita vaatimuksia ei ole.
Onneksi Direktiivin 2003/19/EY Liitteen 1 kohdan 7.6.4 mukaan muita selvityksiä takakulman sivusiirtymän suhteen ei tarvita , jos takaylitys on korkeintaan 60 % akselivälistä.
Oma jatkos on juuri alle tuon 60 % joten ei tarvitse laskelmia esittää.
Foorumillakin on erilaisia ohjeitä väliseinistä ja sen paikoista joka kyllä riippuu täysin näköjään konttorista eli eivät tosiaankaan itse konttorilla tiedä joten kannattaa kysyä eri konttoreilta
Itse olen kysynyt kolmelta konttorilta ja jokaiselta "lupa" rakentaa asunto-auto tai sisustaa kuorma-auto mutta eri ohjeilla...
Rakennuksesta:
-Lisälämppärin tein irroittamalla 240 volvosta lämmityslaitteen kokonaisena ja laitoin sen apukuskin istuimen alle ja tulee lämmintä...
-Jatkoshomma voi siirtyä keväälle jos en saa autoa jonnekkin sisätiloihin hitsauksen ja pohjamaalauksen ajaksi.
palaillaan...