Sivu 1/1
Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 10 Helmi 2008 17:17
Kirjoittaja Neppis
Moikka Kulkurit!
Meinattin lähteä kesällä reissaamaan ympäri Eurooppaa. Teltalla ei meidän perhe ole tottunut matkustelemaan, joten tuli hommattua pienenpi linja-auto. Tarkoituksena olisi yksinkertaisesti muuttaa autoa vain niin, että kannetaan ylimääräiset penkit ulos ja kerrossänkyjä tilalle.
Jääkaappi ja liesi, ehkä mikrokin 24 voltilla toimivat ja katolle aurinkopanelit lataamaan akkuja?
Kattoluukkujen tiivistämisellä aloitellaan, vuotavat oikein kunnolla, kun kitit ja muovit halki.
Seuraavaksi vuorossa: Webasto, se toimii jos toimii ja kun autossa ei ole hehkua, sitä tarvittaisiin näillä keleillä.
Laturissa/säätäjässä vikaa käyntiin laitettaessa. Kierrokset pitää nostaa yli 2000 ennen kuin aloittaa lataamisen. Hihnan kireys jo tarkistettu, kireellä on.
Hitsaamista kesäloman jälkeen riittää... Koneella remontin jälkeen ei pitäisi olla paljon ajettu.
Kohta alkaa kysymyksiä Neppistä koskien palstan sivustoille tulla!
Poika laittoi kuvia tuonne galleria puolelle.
Hyvät sivut nämä, tietoa löytyy moneen lähtöön.
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 10 Helmi 2008 17:45
Kirjoittaja konenikkari

Onnea paljon rojektiin, sitä tarvitaan, ja kaikki omat ja lainatut tiedot

, eikä aina tahdo nekään riittää
Jos laturin perässä kiinteä säädin, sen kaikkien, aivan kaikkien kosketuspintojen puhdistus, viila menetelmällä vois auttaa, samassa tulee tarkastettua hiilien pituus, ja niiden vastapinta eli liukurengas, onko kauheellekin kuopalle kulunu, kysymys voi myös olla hapettuneesta kaapelin liitoksesta, jossainpäin johdotuksia (24V järjestelmä hapettuu) lyhyessäkin ajassa, ja varsinkin kosteella, jos ei pääkytkintä avaa, eikä esim navat, ja muutkin liitokset ole puhtaita (mm maantiesuolat), auton kaikkien liitosten tarkastaminen, auki ja kiinni menetelmällä, ei olis pahitteeksi (mieluummin akut irtikytkettynä)
Aivan kaikki normaalit määräaikaishuoltotoimet, muutkin kannattaa suorittaa kotioloissa, ettei matkalla tule "jännitystä, ja ylättäviä tilanteita" ylenmäärin.

Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 10 Helmi 2008 18:04
Kirjoittaja B9M
Tervetuloa joukkoon kummaan

Tv. Ari
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 10 Helmi 2008 18:19
Kirjoittaja pupetti
Tervetuloa hulluilemaan, itse hiukan noviisina täällä mutta kuitenkin mukana "hulluilemassa", ja onhan täälläkin ihan järkevän hulluja henkilöitä mukana, itse lasken itseni kuuluvan täysipäiseksi kokopäivä hulluksi, ainakin mitä olen antanut itselleni kertoa.
Täältä löytyy kyllä apuja useimpiin ongelmiin ja jollei löydy niin joku sen kuitenkin kaivaa esille sen tiedon, ja pelkästä mielenkiinnosta.
Ja kesän alussa sitten jossakinpäin suomea on se kevät kokoontuminen, jossa se talven aikana kasaantunut "hulluus" sitten punnitaan ja puretaan.
Ahh, olis jo kevät. No melkeinpä onkin ulkona +2.1 astetta, rännit vuotaa vettä, lumi sulaa ja muutenkin on vähälumisen kesän tunnelma.
Terveisin: pupetti
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 10 Helmi 2008 18:50
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa joukkoon

ihan vinkkinä, laita vessa vaikka pienempikin

meillä ainakin perhe sitä arvostaa

Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 11 Helmi 2008 12:59
Kirjoittaja IRJA
Tervetuloa joukkoon hulluun

ja pieneen Neoplanin omistajien joukkooa

. Tuo bussittoman vessavinkki todella huomion arvoinen . Vessaa tarvitaan usein ja pusikotkin ovat harvemmassa keskieuroopassa kuin kotosuomessa ja jos(kun) jossain vaiheessa seisoo moottoritien ruuhkassa tunteja niin oma vessa ainakin kullanarvoinen

ainakin naisväen mielestä

Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 12 Helmi 2008 18:38
Kirjoittaja Jone
Tervetuloa foorumille ja saatiimpa 1 Neoplan lisää mukaan hommaan. Tampereen suunnalla taitaa olla jo moinen N208 yhdellä kylähullulla. Neppistä koskien mulla on jonkin verran infoa Neoplaneista ja joitakin kaaviota jne. Kopassahan on paljon samoja palikoita kuin näissä isommissakin härveleissä.
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 13 Helmi 2008 10:27
Kirjoittaja jupe
Moro ja onnea uuden harrastuksen myötä.
N208 autona on veikeän kokoinen. Autossa on kivat tilat neljälle hengelle pidemmällekin matkalle ja akseliväli on 3700mm. Lyhyessä Transportterissa on akseliväli 3000mm, pidemmässä 3400mm. LInja-autossa etupyörät kääntyy toiseen malliin verrattuna Transportteriin. Näppärä peli siis.
Projektia aloittaessasi varaa rahaa ilmalämpöpumpulle sekä 2500W siniaaltoinvertterille. On muuten loistavat laitteet. Kun asennat jääkaapin kiinteesti niin loput kamat onkin sitten siirtotavaraa välillä koti auto... Kuka sitä kahdessa paikkaa voi samaan aikaan olla
Työn iloa.
Terv.
Juha-Pekka
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 13 Helmi 2008 21:10
Kirjoittaja Neppis
Moikka jälleen.
Autossa on jo valmiina pieni wc auton takaosassa, siellä moottorikorokkeen päällä. Vessa on myyjän mukaan linja-auton wc, jossa kierrätetään litkuja? Sulake kuulemma pois paikalta, kun ei ole talvella käytössä, siksi ei olla vielä kokeiltu.(sulakkeen paikkaa en ole löytänyt vielä).
Auton ostin Joensuusta, katsomaan mennessä auton olisi pitänyt olla siellä, mutta se olikin lähtenyt linjalle. Matka jatkui Nurmekseen, jonne bussi jätettiin linjalta. Kuten olette huomanneet, kaupat syntyi...
Auto oli ollut bussifirmalla uudesta lähtien, myyjä oli tosi asiallinen.
Venemessuilla kävin katsomassa erilaisia latureita ja diesel-liesiä, kyllä maksavatkin tuhottomasti! Laturiksi taitaa olla aluksi kelvattava jo olemassa oleva 24v akkulaturi/apukäynnistin ja ostettava halvemmista maista matkalta elektroniikkaa...
Me tarvitaan autoon 6 petipaikkaa ja pakolliset pöytä/istumapaikat ja pieni keittiö isolla jääkaapilla. Varustelu ja rakentamisen jatko mietitään reissun jälkeen uudelleen.
Kevätkokoontumiseen tullaan varmasti, jos aikataulut osuu kohdalleen. Kiva olisi nähdä muiden kalustoa ja siinä sivussa tutustua tekniikoihin.
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 14 Helmi 2008 20:42
Kirjoittaja pekkatuu
Neoplan 208 pikku linjuri on kiva ajella. Sulakkeet ovat kuskin puolella ulkokopuolella olevasssa luukussa. Vessa on meillä ollut käytössä huuhtelu periaatteella. Kattoluukun vuotamisen huomasin ja maalasin sen, lasikuitu oli harventunut ei muuta tarvinnut. Aikapula on vain estänyt ajamasta viime vuonna. koska sininen 508 turbolla on hoitanut matkailutarpeen. Maksoin itseni kipeäksi ostaessani sen, mutta reppaa ei ole tarvinnut tehdä. Jos jotain kiinnostaa voi myydä sen.
Terv pekka kylähullu monta vuotta
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 15 Helmi 2008 11:45
Kirjoittaja B9M
pekkatuu kirjoitti:Neoplan 208 pikku linjuri on kiva ajella. Sulakkeet ovat kuskin puolella ulkokopuolella olevasssa luukussa. Vessa on meillä ollut käytössä huuhtelu periaatteella. Kattoluukun vuotamisen huomasin ja maalasin sen, lasikuitu oli harventunut ei muuta tarvinnut. Aikapula on vain estänyt ajamasta viime vuonna. koska sininen 508 turbolla on hoitanut matkailutarpeen. Maksoin itseni kipeäksi ostaessani sen, mutta reppaa ei ole tarvinnut tehdä. Jos jotain kiinnostaa voi myydä sen.
Terv pekka kylähullu monta vuotta
Eikös pekkatuu sinun Nepparisi ole
tämä.
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 16 Helmi 2008 08:19
Kirjoittaja pekkatuu
Kyllä se tämä on. Ajanut ainoastaan viime vuonna autotallista ulos ja käyttänyt jonkin aikaa ja takaisin. Hinnoittelu on vaikea, mutta kai jokin hinta löytyy. Täytyy katsoa miten tänä kesänä löytyy aikaa ajella. T. Pekka
Re: Kesällä Eurooppaan projekti
Lähetetty: 13 Heinä 2008 11:40
Kirjoittaja Neppis
Moikka jälleen!
Tultiin juuri Eurooppa-kiertueelta kotiin käymään välillä. Matkaa jatketaan vielä muutaman viikon kotimaan kierroksella, kunhan pyykit pesty ja auto huollettu. Reissun lähtöpäivä oli 31.5 ja piti tosi kiirettä saada bussi katsastettua asunto-osalta ennen sitä.Ei tullut diesel-liettä, vaan kaasu ja
laturikin tuli ostettua Ventus 24V/45A Vatorilta.
Alustankin osalta tekniikka toimi matkalla hyvin. Kytkimen poljinsylinteri ja paineanturi hajosivat tosin Saksassa heti alkumatkasta, onneksi päästiin juuri ja juuri Bremenhaveniin parkkiin. Korjaukseen meni kaikkiaan 5 pv ennenkuin matka jatkui taas kunnolla. Laturin ja startin uusin suosiolla ennen matkaan lähtöä, kun oli palkkien uusimisen yhteydessä helppo tehdä.
Laturin lataamisen aloittamiseen kyllä edelleen tarvitaan kaasun polkaisua, sanoivat huollossa ominaisuudeksi. Paikallisessa öljymontussa vaihdatettiin öljyt, suodattimet ja rasvattiin alusta.
Diesel-korjaamolla ennen matkaa laitettiin ajoitus kohdalleen, kun oli vähän myöhäsellä ja vaihdettiin suodattimet. Kilometrejä kertyi 6742 ja löpöä meni 1231 litraa, eli 18.3 l/100 km.
Mentiin muuten välillä kovaa (rajoittaja?) ja vastavuorosesti hiljaa. Kaupunkiajoa tuli paljon.
Matkasimme seuraavissa maissa: Saksa,Hollanti, Belgia, Ranska, Luxenburg, Tsekki, Puola, Liettua, latvia ja Viro.
Tapaaminen Isossa Miehessä meni näköjään taas ohi, maanantaina jatketaan matkaa Sysmään ja ympäri suomea.