Sivu 1/1

Nyt sitten kuulutaan klubiin!

Lähetetty: 13 Marras 2005 03:50
Kirjoittaja IZKI
Hyvää päivää - iltaa - yötä kulkurit. Kello on nähtävästi yötyöläiselle iltapäivä (3:36) mutta teille muille lampaiden laskemisen kulta-aikaa. Tosiaan, olen seuraillut sivustoa jo jonkin aikaa ja tuntenut outoa yhteenkuuluvuudentunnetta, sillä kaikkihan eivät voi ymmärtää - selittämälläkään - miksi joku haluaa rakentaa kotinsa pyörille. Nyt on minullakin sitten alusta, johon kotini voin rakentaa. Länsisuomesta löytyi Scanian K92 1987-entinen ilmajoen kirjastoauto, jolla on takanaan 350TKM. Toimiva, mutta päällisinpuolin melko kammottava (maalaus/teippaus), ja löytyyhän niitä pieniä vikojakin; ovi, pissapoika, puhallin ja valitettavasti myös puuha-akut ovat oletettavasti kärsineet pakkasilla käyttämättöminä, kun eivät lataudu juuri lainkaan. Mutta nämähän ovat vain normaalia hienosäätöä tämän kokoluokan projektissa. Varsinainen rakentaminen alkanee vasta ensikesän koeasustelun jälkeen, eli nyt painutaan talviteloille suorilta. Jos esimerkiksi talvisäilytykseen on huomionarvoisia neuvoja, niin laittakaahan toki tulemaan. - ollaan nimittäin vinolla alustalla seuraavat puoli vuotta*

:D
Hyvää Joulunodotusta kaikille: Henkka a.k.a IZKI ja perhe
Scania K92

Lähetetty: 13 Marras 2005 07:06
Kirjoittaja Jone
Mahtavata! Lisää sekopäitä.. Mulla ja Sisulla on just identtiset Vähämaan autot alustoineen, joten ongematilanteessa voi olla apuakin tiedossa. Paitövei, onko sulla Jantronicin laturi siellä sisällä joka hoitaa myös niiden hupiakkujen latausta ja virran kulkua? Mulla on siihen ohjekirja jos tartteet.

Mun pitäs ostaa kaikki 4 akkua. Onko kellään hajua mistä sais edukkaasti hyvät akut? 1000€ siihen taitaa mennä..

Muutamat kuvat

Lähetetty: 13 Marras 2005 16:36
Kirjoittaja IZKI
Eipä taida olla Jantronic tuo laturo, vaan on jokin kotimainen versio. Anto 24V 25A, mutta täyteen eivät akut tule koskaan. Tosiaan jos löytyy edullinen akkukauppa niin kertokaahan toki. Oletettavasti sellaiset 200 amperituntiset olisivat suht sopivat, saisikohan alennusta jos ostettaisiin keralla isompi nippu, 8-12 kpl? Tässä ohessa (jos onnistun ymppäämään viestiin) on muutama kuva tämänpäivaisestä piharallista. Johan se 10000kg ja rapiat oli levyistä huolimatta uppoamassa maan uumeniin. Nurmi kun meinaa upottaa jopa jalkojen alla. Oletteko muuten huomanneet miten oivallinen perunamaan kynnin bussi on :lol: !
Onneksi on emäntä viherrakentaja, joten kai se nurmi vielä aidan tälläpuolellakin kasvaa - joskus :oops:
Kuten teipeistä näkyy, auto oli edellisessä käytössään nahkatakkikauppiaalla, joka vähän pakon edessä muuttaessaan joutui autosta luopumaan, melko edullisesti. Ensitöikseni poistin vaatenaulakot, joista osa oli popniiteillä paneleissa. Nyt olisi sitten rakennettava jonkinnäköiset pitkospuut ja pihakivet, ettei auto uppoa nurmeen talven aikana. Tuli muuten kaupassa NASTARENKAAT mukana! Onko kellään muulla sellaisia. Ainakin tämänpäiväisestä lipsumisesta päätellen ovat talviajossa aika ehdottomat, ovatpa vielä priima kunnossa. Mistähän muuten mahtaisi löytyä pölykapseleita tällaisiin 22,5tuuman vanteisiin? No tässä niitä kuvia:
[img]
Ja eipä olekkaan. ! :evil: :evil: :evil:
En ole koskaan ennen käyttänyt tällaisia keskustelupalstoja, millähän metkuilla tänne voi niitä kuvia pastettaa???
Kertokaahan niin näytän uuden perunamaamme :lol:

Lähetetty: 13 Marras 2005 16:55
Kirjoittaja Sisu
Ai että meillä on hieno suora noita vähämaan kotteroita. Mukava nähdä nuo avatarit :lol:

Onnea uudelle projektille !!

Akut pitäisi olla ns. trukki-akkuja jotka ei rikkoudu vaikka ne käytetään tyhjäksi.

t. Jussi

Re: Muutamat kuvat

Lähetetty: 13 Marras 2005 16:55
Kirjoittaja Frank
IZKI kirjoitti: Mistähän muuten mahtaisi löytyä pölykapseleita tällaisiin 22,5tuuman vanteisiin? No tässä niitä kuvia:

Ja eipä olekkaan. ! :evil: :evil: :evil:
En ole koskaan ennen käyttänyt tällaisia keskustelupalstoja, millähän metkuilla tänne voi niitä kuvia pastettaa???
Kertokaahan niin näytän uuden perunamaamme :lol:


Kapseleita saa raskaankaluston tarvike myymälästä.

Kuvat pitää ensin laittaa jollekkin nettisivulle josta voi lainata kuvan tänne, tai laittaa pelkän kuvan osoitteen

Lisäys

Lähetetty: 13 Marras 2005 18:10
Kirjoittaja IZKI
Vielä vähän varustuksesta, joka tosiaan taitaa olla vakio nannaa näissä x-kirjastoautoissa, eli tuhti vebasto vesikierrolla, akut 2-käyttö + 4kori, invertteri 1200W, joka vaatinee läpikäynnin (sulake?) ilmastointi (edessä)joka myöskin vaatii uudet kylmäaineet, 12w jännitteenmuunnin 8A. Mitenhän mahtaa jaksaa vahvistimia ja stereojärjestelmiä? (vahvistus RMS: 100W x4 ja stereot nimellisteho 4x40W??? No näitähän saa suuremmillakin sulakkeilla 20A?
Lisää myöhemin.
I*ZKI*I

Lähetetty: 13 Marras 2005 18:39
Kirjoittaja Sisu
Kannattaisi laittaa 12V laturi sinne moottorin kylkeen ja akku jonnekkin.

Toinen vaihtoehto on ruveta rakentelemaan hakkuripuhjaisia DC-DC konverttereita. Lineaariregulaattorit on huonoja.

Itse aion tehdä noita hakkureita kun kerran oon alalla hommissa 8)

Tuo alkuperäinen lineaariregu 12V / 8A = teoriassa noin max 70W ulos ja lämmöksi 100W on huonohko. Lisäksi kyseinen kampe on kytketty monesti niihin ajoakkuihin jolloin ajoakut menee vahingossa tyhjäksi.


SP-elektroniikka oulussa myy kohtuu hyvää ja halvalla.
http://www.spelektroniikka.fi

t. Jussi

Kuvasivu

Lähetetty: 13 Marras 2005 18:48
Kirjoittaja Lahti32
Terve! Se onkin mukavaa kun bussi uppoaa pihaan... Minunkin piti aloittaa harrastus ajamalla talon taakse sepelia ja viela sementilla vahvistaa... Ilman sementtia saattoi sutaista akselit maahan... Olethan huomannut muuten kuvasivun tuolla msn.groupin puolella! Olisi kiva jos uudet harrastajat ja miksei vanhatkin laittasitte kuvia sinne... Minun sivu aukeaa viestini alla olevasta linkista... Kovin harvaan tulee uutta kuvaa itekki kylla laitettua.

Lähetetty: 13 Marras 2005 19:21
Kirjoittaja Jone
Ny vasta älysin että tämä on se missä on keltaiset teipit takana? Auto oli Himos-festareilla juhannuksena, jossa tuota kummastelin pikku tumussa..

Itse ajattelin vaihtaa auton keulapalan uuteen malliin. Ei hajuakaan onko se edes mahdollista mutta kysyn samalla kun vaihdatan Vähämaalla tuo tuulilasin joka ompi möhjönä. Näyttäs olevan saman kokoinen tuo "naama".


Mun auton tehtaalta tullessa.
Kuva

Ja uudella keulalla oleva malli.
Kuva

Ja ois kyl ok jos sais kuvia suoraan tänne ku kaikilla ei ole mahdollista siirtää niitä ensin jonnekin palvelimella jne..

edit: Korjasin linkkejä..jospa näkysivät ...

Lähetetty: 13 Marras 2005 19:23
Kirjoittaja Sisu
Kuvat ei näy ?
-Jussi-

Lähetetty: 13 Marras 2005 20:20
Kirjoittaja IZKI
klyyvarihan on lasikuitua, eikun muotin tekoon. Itse ajattelin hieman integroiga tuota takamusta, ovat takavaot jokseenkin kuin traktorista repäisty. Mitenköhan katsastusmaakarit suhtautuu jos laittaa vaikkapa "lexuxet" taakse :lol:
niinpä se lisälaturi lienee oiva vaihtoehto, joskohan ammattilaisilta kuulisi millätavoin olisi mielekkäintä toteuttaa? kyllähän sitä soundit pitää saada jamaan jo koekierrokselle!
Tämä kuvahomma ei nyt valitettavasti osaltani pelaa, kun ei ole paikkaa minne nakata - jollen sitten koita sitä msn.groupsia, mutta sisustuksessa olen ajatellut poiketa perinteisestä siinämielessä että taidan tuikata olkkarin taakse ja kabiinit eteen, heti ohjaamon taakse. Ei oikein ton konehuoneen päälle paljoa tavaratilaa jää muutenkaan.

I*ZKI*I

Lähetetty: 13 Marras 2005 20:47
Kirjoittaja Sisu
Mulla on parivuode sen moottoripahkan päällä ja vessan kohdalla keittiö. Edessä U-ryhmä poikittain. Kartturin taakse sen etulokasuojan päälle tuli linja-auton penkit naama eteenpäin.

-Jussi

kuvat

Lähetetty: 13 Marras 2005 23:44
Kirjoittaja IZKI

Lähetetty: 19 Helmi 2006 20:06
Kirjoittaja Vieras
Suunnittelu etenee, mutta ei näitä laki ym asetuksia mistään tunnu löytyvän kirjallisina - siis netistä. Tuo verovapautuksen sekä perus himmeleitten lista kyllä on, mutta missähän niistä paloturvallisuus (materiaalit) ym asioista mainitaan erikseen?

Jos joku on paikallistanut osoitteita niin tänne sivustolle olisi mukava saada niitä näkyville rakentajille!

:D

Tattista:
I*ZKI*I

Lähetetty: 20 Helmi 2006 00:23
Kirjoittaja Lahti32
Volvon 700 sarjan lamppuja on ollut alkuperäisenä ensimmäisissä Kutter Deca malleissa. Lahtikoissa ei kai ole niitä käytetty.

Aken sivuilta löysin silloin asetuksen linja-autojen rakenteesta ja varusteista joissa tämä palamisnopeuspykäläkin on. Minulla on se testausstandardikin jos joku tarvii. Testit kai pitäisi teettää VTT.llä jos joku niitä kyselee, konttorilla ei nuo paljoa kiinnosta.

Mutta eihän näitä palojuttuja edes sovelleta matkailuautoihin.

tässä linkki

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900637

ja täällä kaikenlaista

http://www.ake.fi sieltä katsastus ja ajoneuvotekniikka

Lähetetty: 11 Syys 2006 16:27
Kirjoittaja IZKI
Muutama "köyhänmiehenmallinne" tuolla kuvapuolella. Kovin yksityiskohtaisia kuvia ei tietotekniikkani anna renderoida. Joutui siis laittamaan "kevyitä" kuvia jakoon. Kommentoikaahan toki, miltä tälläinen ratkaisu mielestänne vaikuttaa.

http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... snw?Page=1

Vessassa on luonnollisesti seinä ja ulkooven eteen tulee tuulikaapin ovi, mutta olivat hlpompia havainnollistaa ilman. Takarengaskotelojen välissä - lattian alla on eristetty ja lämmitetty vesisäiliö. Harmaavesi tulee runkoon takapyörien eteen keskelle, mustavesi vessan alle - alkuperäisen vessan tilaan. Keskimmäinen 3-kerros-sängyn taso jää työtilaksi - tai on mahdollista muuttaa sängyksi tarvittaessa. Takaseinällä on kerrossänky, jonka ylempi vuode tulee käyttöön avaamalla "kaapit" eteenpäin ylös kattoon - alempi vuode on tarvittaessa parisänky, kääntämällä selkänoja alas. Liedet ja uunin ajattelin toimiviksi kuitenkin kaasulla, säiliöt tiskipöydän alla. Laitan parempia kuvia jos löydän jostain tehokkaamman koneen.

*IZKI*

Lähetetty: 11 Syys 2006 21:02
Kirjoittaja Risto
Kuvat oli hienoja. Taidan 'lainata' niistä pikku yksityiskohtia.

Minua jäi kovasti askarruttamaan seuraava lause
"Liedet ja uunin ajattelin toimiviksi kuitenkin kaasulla, säiliöt tiskipöydän alla."
Tarkottaako säiliöt kaasupulloja?
Jos, niin mieti hetki. Minusta näin jossain pykälän että kaasupullot ei saa olla asunto tilassa ja pullojen säilytystilan pitää olla tuuletettu suoraan ulos.
Varma en ole, mutta tarkista ennen rakentelua.

Mulla kans Vähämaan runko. Kaasupullot meinaan laittaa 2 kpl 5Kg rautapulloa kuskin alle keulaan (isommat ei mahdu ja kyllä noillakin pitkälle pärjää kun ei tartte niillä autoa lämmittää).
Luukussa ei ole koteloa, mutta eiköhän sen sinne saa rakennettua.

Lähetetty: 18 Syys 2006 11:17
Kirjoittaja IZKI
Kyllä kaasupulloista on kyse. Ne (3kpl) ajattelin sijoittaa rengaskotelon päälle, tiskipöydän alle. Tiskipöytä olisi siis koteloitu tiiviiksi sisäänpäin ja luukku on ulkopuolella takarenkaan päällä. Sisällä vain avausventtiili. Kuvassa uuni on yläkaapissa mikron alapuolella, tulee vähän turhaa yläpainoa tuostakin..
Onneksi pojektissa realistinen aikataulu, siis valmista oltava vasta 2009 :lol:
Apurunkoa on paikoin uusitattava, ehkäpä vähän enemmänkin, samalla saa sitten nuo harmaavedet vararengaskotelon ja tavaratilaa. Itse en osaa hitsaushommia tehdä eli tarvii ulkopuleista osaamista. Oletettavasti eristyshommatkin jätän tässä ensikesälle kun saa tuon alustan eloon ja samalla lattialämmityksen.

Lähetetty: 18 Syys 2006 20:40
Kirjoittaja Risto
Ootko miettinyt miten tuon lattialämmityksen teet?
Mulla sama homma työn alla, kun runko saadaan ensin kuntoon.

Olen ajatellut laittaa pienen säiliön ( 1 - 2 L) lämmitysjärjestelmässä meno ja paluuputkien väliin,
ja paluuvesitermostaatilla pidetään sitten tuon säiliön lämpö sopivana.
Lattialämmön veden otan sitten tästä säiliöstä.
(lämpöila alempi kuin niille muutamalle patterille jotka jää käyttöön)

Tämä vaatii sitten kyllä lattialämmitykselle erillisen kiertovesipumpun.
Pumpuksi olen ajatellut 220 V tavallista kiertovesipumppua
(halpa, hiljainen ja monessa pumpussa on useita nopeuksia)

Jääkäpiksi meinasin 220 mallin joten tuo pumppu mene samalla kun
invertteri on päällä.

Miten muut on rakennellut lattia lämmöt?

Lähetetty: 18 Syys 2006 22:58
Kirjoittaja Jone
Mulla olisi visio jos tästä rakentaisi tulevaan Neoplan projektiin: http://www.deviuutiset.net/devicell/devicell.html
Auton pattereilla ajaessa lämmintä. Töissä/matkoilla maasähköllä lattialevyillä sekä ilmalämpöpumpulla tarvittaessa webastosta lämmintä. "Säilytyksessä" lattialevyillä ja pumpulla lämpö +10 asteen kieppeille yläkertaan ja alas riittää vähempi. Pitää vielä tutkia onko tuossa lainkaan järkeä. Lämmintä hallia kun ei tahdo löytyä millään säilytykseen.